24 dnů jen s dieselovými vlaky. Koridor čeká první přepínání ze stejnosměrného na střídavý proud
Jde o první úsek na české železnici, kde dojde k přepnutí napájecích soustav.
Provoz na koridoru z Břeclavi do Přerova čeká od 14. června v úseku Nedakonice – Říkovice změna napájecí soustavy ze stejnosměrného proudu na střídavý proud. Dopravci a cestující kvůli tomu musejí počítat s omezením. Jde o první úsek na české železnici, kde dojde k takzvané konverzi trakčních soustav. Cílem je postupný přechod na střídavou napájecí soustavu.
Podle mluvčího Správy železnic (SŽ) Dušana Gavendy bude od 14. června po dobu 12 dní vypnuté trakční vedení od Moravského Písku po Tlumačov. Provoz v úseku budou zajišťovat vlaky nezávislé trakce, tedy dieselové lokomotivy. „Od Nedakonic po Otrokovice budou po částech postupovat denní výluky jedné traťové koleje. V kolejově vyloučené části bude tedy jednokolejný provoz, v ostatních částech mezi Moravským Pískem a Tlumačovem zůstane provoz po obou kolejích. V závěru této etapy dojde k aktivaci provizorního styku dvou soustav v Otrokovicích,“ dodal Gavenda.
Leo Express kvůli přepínání přestane jezdit na Slovácko
To samé se bude opakovat dvanáct dnů od 3. července části trati od Otrokovic po Říkovice. „Na konci etapy se deaktivuje provizorní styk soustav a elektrický provoz na AC 25 kV bude od 14. července zavedený na celém úseku Nedakonice – Říkovice,“ dodal Gavenda. Poté poběží dva měsíce zkušební a testovací provoz. V jeho rámci se již nepočítá s omezením pro dopravu, výjimku budou tvořit pouze dvě krátké noční výluky.
Experti z odboru energetiky španělského manažera infrastruktury @Adif_es si prohlédli trakční napájecí stanice Říkovice a Otrokovice. Projekt s podporou @ZEK_Praha je první realizací tohoto druhu technologie pro střídavý napájecí systém 25 kV 50 Hz v Evropě. Hotovo bude v září. pic.twitter.com/2w5DyKHl2W
— Správa železnic (@Spravazeleznic) May 11, 2022
Přepínání má svoji první „oběť“. Ke 14. červnu skončí Leo Express provoz vlaků Praha – Staré Město u Uherského Hradiště. Jeho jednotky Stadler Flirt pod střídavým proudem jezdit neumí a v době pořízení nebylo jasné, zda skutečně ke konverzi dojde.
Styk obou napájecích soustav se díky této investici posune směrem na sever k uzlu Přerov. Posun přechodového bodu na sever mimo jiné souvisí s přípravou elektrizace střídavou soustavou tratě Otrokovice – Zlín – Vizovice. Zakázku získalo sdružené NEDAŘÍ 2019 složené z firem Elektrizace železnic Praha a AŽD Praha. Náklady dosahují 2,1 miliardy korun. Jde o celkem 43 kilometrů dlouhý úsek. V rámci celé akce došlo k rekonstrukci trakčních napájecích stanic v Otrokovicích a Říkovicích.