190 eur na hodinu, exkurze do Francie. SŽDC odhalila, s čím jí bude radit SNCF
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zveřejnila v dubnu uzavřenou smlouvu s francouzskými železnicemi SNCF o chystané spolupráci při výstavbě vysokorychlostních
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zveřejnila v dubnu uzavřenou smlouvu s francouzskými železnicemi SNCF o chystané spolupráci při výstavbě vysokorychlostních tratí (VRT) v Česku. Česko chce přejmout francouzské normy na rychlé vlaky. Kontrakt zveřejněný v registru smluv ovšem nemluví o přejímání norem, ale spíše konzultacích.
Smlouva o spolupráci se SNCF je omezena částkou 11,9 milionu korun, ve které nejsou nejsou například náklady na cestu nebo ubytování jak české nebo francouzské strany. Už v květnu se má uskutečnit cesta manažerů SŽDC do Francie, kde budou poznávat tamní vysokorychlostní železnice. „Manažerský tým VRT a hlavní odborníci SŽDC na subsystémy vykoná studijní cestu do Francie, na které získají přehled o francouzské síti VRT, zejména jejím navrhování, výstavbě, údržbě a provozu,“ uvádí se v příloze smlouvy. SŽDC zaplatí francouzské straně za cestu 40 tisíc eur. Celkem jde o deset pracovních dní, kdy se má problematika vysokorychlostních tratí probrat z řady různých úhlů pohledu od přípravy až po provoz.
Do Česka mají dorazit i francouzští experti, kteří budou pomáhat SŽDC ve tvorbě manuálu pro navrhování VRT ve stupni dokumentace pro územního rozhodnutí. „Spolupráce bude založena na společných workshopech v Paříži a/nebo Praze. V období mezi workshopy na konzultacích prostřednictvím prostředků elektronické komunikace, které zahrnou i přípravu na další setkání, včetně přípravy podpůrných materiálů dle diskusí na workshopech,“ popisuje smlouva. Workshopy se mají týkat i například studií proveditelnosti.
Smlouva řeší i částku, kterou bude SŽDC platit za přítomnost francouzských expertů. Zatímco hodina práce inženýra-specialisty vyjde na 110 eur, hodina vedoucího pracovníka na 190 eur.
K podpisu dohody došlo letos v dubnu „Pro SŽDC by sice bylo možné vyvinout vlastní standardy na předmětnou problematiku, ale bylo by to časově náročné a nebylo by možné využit dlouhodobé praktické zkušeností z Francie, která byla průkopníkem v budování VRT v Evropě,“ uvedla SŽDC tehdy v prohlášení. SŽDC se vydala raději cestou spolupráce s francouzskými drahami než německými kvůli komplexnosti předpisů.
I díky francouzským normám slibuje SŽDC, že se začnou první vysokorychlostní úseky stavět v roce 2025.
První úseky vysokorychlostních tratí se začnou stavět v roce 2025. Umožní to převzetí francouzských předpisů 🇫🇷 Při návštěvě @SZDC_info mě o tom informoval ředitel @jirisvobodaSZDC. Probírali jsme také rekonstrukce nádraží a trať Praha–Kladno s odbočkou na @PragueAirport . pic.twitter.com/NFLjTEjM19
— Vladimír Kremlík (@KremlikVladimir) May 13, 2019