České rychlovlaky podle francouzských norem. SŽDC německé odmítla, nejsou tak komplexní

Rychlovlak TGV ve verzi pro nízkonákladovou značku Ouigo. Foto. SNCFRychlovlak TGV ve verzi pro nízkonákladovou značku Ouigo. Foto. SNCF

První tuzemské tratě pro vysokorychlostní vlaky budou vznikat podle francouzských norem, oznámila nedávno Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).  Zpráva vzbudila

První tuzemské tratě pro vysokorychlostní vlaky budou vznikat podle francouzských norem, oznámila nedávno Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).  Zpráva vzbudila i řadu otázek, především proč se raději SŽDC nebude řídit zkušenostmi z Německa, kam by měla vést první vysokorychlostní trať u nás (z Prahy do Drážďan).

Hlavním důvodem je podle SŽDC větší komplexnost francouzských předpisů. „Německé dráhy nemají tak ucelený předpis pro vysokorychlostní tratě, každá trať má jiné technické standardy. Prakticky všechny vysokorychlostní tratě v Německu jsou postaveny pro smíšenou osobní a nákladní dopravu, což se projevuje v jejich stavebním řešení i vyšších nákladech spojených s jejich realizací,“ řekla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.

Podle ní SŽDC nepočítá s tím, že by na vysokorychlostní tratě převáděla nákladní dopravu, ale pouze osobní.

SŽDC se odvolává i na konzultace s profesorem Andrew McNaughtonem, kterého si dříve najala jako poradce na vysokorychlostní tratě. „Žádný jiný správce infrastruktury nemá tak ucelený náhled na systém vysokorychlostní železnice jako SNCF,“ dodala Pistoriusová. Podle ní je navíc typologie tratí provozovaných SNCF velmi podobná typologii připravovaných pilotních úseků v Česku. V obou případech se jedná o tratě pro osobní dopravu a maximální rychlosti nad 250 km/h.

Dohoda se SNCF počítá s vytvořením Manuálu SŽDC pro projektování vysokorychlostních tratí ve stupni Dokumentace pro vydání rozhodnutí o umístění stavby (DÚR).

SNCF provozuje vysokorychlostní tratě více než 30 let, rychlostní maximum na francouzské železnici je 320 km/h. „Pro SŽDC by sice bylo možné vyvinout vlastní standardy na předmětnou problematiku, ale bylo by to časově náročné a nebylo by možné využit dlouhodobé praktické zkušeností z Francie, která byla průkopníkem v budování VRT v Evropě,“ píše SŽDC v prohlášení.

SŽDC oznámila, že při ideální konstelaci se první úseky vysokorychlostních tratí začnou stavět v roce 2025.  Má jít o pilotní úseky z Prahy-Běchovic do Poříčan a z Přerova do Ostravy

Tagy sncf Správa železniční dopravní cesty SŽDC Top
143 komentářů