Dopravci Infrastruktura Železnice

Silné mrazy na železnici: lomy kolejí i tříhodinové předtápění vagónů

Brejlovec v Železné Rudě. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Brejlovec v Železné Rudě. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Vlna silných mrazů zasáhla i tuzemskou železnici. Dopravci i správci kolejí ale s nízkými teplotami příliš mnoho dopředu nenadělají a musí jen doufat, že mráz nenapáchá velké škody.

Zatím největší problémy kvůli mrazu zaznamenává trať Praha – Beroun, kde došlo během úterý k několika omezením kvůli lomu kolejí a vlaky mohly jezdit jen po jedné koleji. Další komplikací bylo v úterý ještě porucha výhybky na smíchovském nádraží, mezi hlavním nádražím a Holešovicemi nejezdily vlaky kvůli poruše zabezpečovacího zařízení. U takových poruch ale není jasné, zda jde o vliv mrazů nebo závadu, která s počasím nesouvisí.  „Silné mrazy stojí určitě za lomy kolejnic, těm se bohužel předejít nedá,“ řekla mluvčí Kateřina Šubová.

Problémy mají i železniční dopravci. Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského jde ale spíše o jednotlivé případy. „V denním počtu zhruba 7000 vypravených vlaků jde řádově o desítky případů. Mezi takové závady patří například problémy se zanášením palivových filtrů u motorových vlaků, přestože používáme zimní naftu a aditiva, nebo se zamrzáním dveří či vzduchových obvodů,“ řekl Šťáhlavský. Situace podle něj ale nebyla kalamitní.

Kvůli mrazům mohou vznikat i komplikace s vodou ve vagónech. „Pokud voda ve vagóně zamrzne, tak roztrhá nádrže a není možné je dlouhodobě, než se opraví, používat,“ dodal Štáhlavský. Pro zaměstnance dep to znamená, že u starších vozů se musí vypustit voda, u novějších se musí temperovat.

Kvůli silným mrazům přizpůsobují České dráhy předtápěcí doby vozů. Běžná doba je 90 minut, v mrazech může být prodloužena i na 180 minut. Podle Šťáhlavského mohou cestující k lepšímu komfortu přispět i tím, že za sebou zavírají dveře při pobytu ve stanicích.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Romanero
Host
Romanero

Tak pěkně pověsila Šubová jitrničku pod nos.. Lomům kolejnic se nedá předejít? Ale dá. Jenom ta kolejnice nesmí být 30+ let stará, sjetá na žiletku a pod ní vymleté a nefunkční lože!