Automobily Doprava ve městě Infrastruktura Zprávy

První rok nových parkovacích zón v Praze. 150 milionů tržby, provoz aut klesl

Parkovací automat, foto: TSK
Parkovací automat, foto: TSK

Zavedení nového systému parkovacích zón v městských částech Praha 5, 6 a 8 loni na sklonku srpna (v případě Prahy 8 až v říjnu) stálo majitele aut, kteří v městských částech chtěli parkovat na ulici, bezmála 150 milionů korun. Čísla o dopravní zátěži ukazují, že zpoplatnění přineslo menší provoz aut.

Vyplývá to z dat Technické správy komunikací hlavního města Prahy o tržbách ze zón placeného stání ze všech tří městských částí za období od 1. srpna 2016 do konce července tohoto roku, které si vyžádal server Zdopravy.cz. Vyplývá z nich, že nejvíce zaplatili lidé na Praze 6.

Celkem za dvanáct měsíců vykázal nový parkovací systém ve třech městských částech tržby 148 milionů korun, dalších více než 600 tisíc korun jsou v přepočtu tržby z parkovacích automatů v eurech.

Podle údajů, která má server k dispozici, tvoří největší část vybraných tržeb poplatky z parkovacích automatů, které dosáhly 75 milionů korun. U plateb stále převažuje hotovost (45 milionů korun) oproti placení kartou.

Za automaty následují tržby z poplatku za elektronická parkovací oprávnění, což je v podstatě nástupce někdejších parkovacích karet. Za ně majitelé aut zaplatili loni 66 milionů korun.

Největší tržby z parkování na ulici měla za posledních 12 měsíců Praha 6, která vybrala přes 68 milionů korun. V jejím případě tvoří tržby z prodeje elektronických parkovacích oprávnění více než polovinu celkového inkasa.

Nový systém umožňuje zaparkovat i nerezidentům v modrých zónách prostřednictvím takzvaných virtuálních parkovacích hodin, ale za podstatně vyšší cenu než v zóně s klasickým parkovacím automatem. Vysoká cena zřejmě řadu lidí odradila, za rok se přes ně vybralo kolem šesti milionů korun. S mobilní aplikací ale mohou lidé platit i ve smíšených fialových zónách, kde je cena výrazně nižší.

Tržby z parkování jdou částečně na uhrazení nákladů na kontrolu placení a údržbu parkovacího systému, zbytek mají městské části investovat do lepší dopravy.

Městské části Praha 5,6 a 8 už během srpna letošního roku dál rozšířily systém parkovacích zón ve svých čtvrtích o tisíce dalších míst, současně došlo ke zlevnění některých poplatků.

Podstatně větší úpravy čekají řidiče při parkování od října, kdy se mění systém parkovacích zón v Praze 1 a 2, od února příštího roku v Praze 7. Přibude hlavně fialových zón, kde mohou parkovat jak rezidenti, tak i nerezidenti.

Z nového systému parkování se stalo loni v létě velké politické téma, které dovedli někteří jeho odpůrci k soudu, kde ale neuspěli.

Cílem parkovacích zón bylo zklidnění provozu v městských částech, což se podařilo splnit. Podle prezentace na konferenci České parkovací asociace například jen loni v září po zavedení parkovacích zón klesla obsazenost parkovacích míst zhruba o polovinu. V praxi tak zejména rezidenti mohou snadněji zaparkovat, což naopak těžce nesou dojíždějící ze Středočeského kraje.

 

Tržby z parkování podle městských částí

Praha 5 Praha 6 Praha 8 Celkem
elektronická parkovací oprávnění v Kč 12.122.412 36.921.805 17.415.140 66.459.357
automaty hotovost 16.012.889 17.609.788 11.736.555 45.359.232
automaty platební karty 10.180.228 11.297.364 7.772.291 29.249.882,66
Celkem 40.343.274 68.822.921 38.857.739 148.023.933,2

Zdroj: TSK Praha, data za 8/2016 – 7/2017

3 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • Jen to ještě natáhněte. Dojíždění by mělo být převážně vyřešeno hromadnou dopravou, která v Praze dobře funguje, a rozhodně není plně vytížena. Auta z měst!

  • Je to prostě zejména další tunel na peněženky občanů. Parkovné v Praze je nehorázné. 40 Kč/ hodinu je běžné mimo centrum na ulici. Je třeba říct, že je to víc než ve Švýcarsku. Kde se platí cca 1 frank na hodinu. Ale platy jsou diametrálně jiné. Praha to přehnala, je celkově předražená a myslím, že je čas ji nahrazovat v obchodu jinými městy. Další část tunelu je směřována na většinu, která tam je v nájmu. Karta za 10 000. Je to mazané, co nejvíce diskriminovat, vybírat z nevoličů. Ale problém je, když volič přejede k „sousedům.“ Je objetí najednou taky. Ve výsledku je to jen další nehorázné zdanění a zmrazení našich aut.

    • Karta za 10000? To je co? Nebo máte pocit, že každý, kdo v tom centru bydlí, automaticky i podniká?