Peněz na velké dopravní stavby výrazně ubude. Bude to náraz, varuje ministerstvo

Stavba dálnice. Autor: MDČRStavba dálnice. Autor: MDČR

Na první pohled je to ještě daleko, už teď je ale rok 2021 noční můrou všech stavebních firem závislých na

Na první pohled je to ještě daleko, už teď je ale rok 2021 noční můrou všech stavebních firem závislých na státních zakázkách v dopravě.

V roce 2021 skončí současné dotace z Operačního programu doprava 2 a fondů CEF a peněz na dopravní stavby bude podstatně méně. „Bude to velký náraz, odpadne jeden z významných zdrojů na investice. Národních zdrojů na dopravní stavby tolik není,“ řekl náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček na konferenci společnosti CEEC Research.

Jen v letošním rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury je přes 30 miliard z evropských peněz, které budou za pár let chybět. Čoček navíc upozorňuje, že ani národních zdrojů nemusí být tolik, jako dosud. „Evropské zdroje vypadnou nejen v dopravě, budou chybět i jinde,“ dodal Čoček.

Ministerstvo dopravy proto vidí příležitost v rozvoji PPP projektů se zapojením soukromého sektoru. Na ně ale potřebuje vhodné projekty. Kromě první soutěže na pokračování D4 vidí Čoček potenciál pro PPP v dokončení D35 nebo D3 napříč Středočeským krajem.

Podle Čočka evropské zdroje úplně nevyschnou, ale více peněz půjde z takzvaných komunitárních programů. „Zjednodušeně řečeno jsou to projekty, kde budeme o peníze soutěžit s jinými zeměmi,“ dodal.

Pro stavební firmy jde o nepříznivou zprávu, zejména kvůli tomu, že už teď jsou ceny stavebních prací výrazně nízko. I proto si například Čoček myslí, že obor čekají ještě krachy některých firem. Stavební firmy nejčastěji kritizují velké výkyvy v objemu rozpočtů na jednotlivé roky. Střídají se tak období, kdy firmy nestíhají a odmítají zakázky a časy, kdy nemají co na práci.

 

Tagy OPD rozpočet SFDI
4 komentáře