regio-vlak

Ministr dopravy bude odpovídat čtenářům ve speciálním podcastu. Ptejte se

Ministr dopravy Martin Kupka. Pramen: X/Martin KupkaMinistr dopravy Martin Kupka. Pramen: X/Martin Kupka

Jaký bude rok 2025 v dopravě v České republice?

256 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hrušan

Dobrý den,

Vy sám velmi podporujete rychlou výstavbu VRT a velmi aktivně se účastníte mnoha setkání se samosprávami…

Naproti tomu ředitel odboru strategie Luděk Sosna jejich přípravu brzdí, jak to jde ..

Otázka:
Proč jste ještě neodvolal naprosto neschopného či všechno schopného SOSNU?

Děkuji za odpověď
Hrušan

Eman

S ohledem na skvělou práci, kterou pan Mátl odvedl na ŘSD, neuvažujete, že byste jej postavil do čela SŽ?

Bob

Já se pana ministra na nic ptát nechci, protože je pouhou loutkou, kterou si na provázcích vodí jeho učitel pan Zajíček, známý pražský mafián.

Mates

Chtěl bych se zeptat jak bude řešen provoz historických motorových a elektrických lokomotiv a vozů po zavedení ETCS? Zatím se mluví o výjimkách pro parní trakci.

Jindřich Fiala

Chtěl bych se zeptat na plán zvýšení kapacity trati mezi Ústím nad Orlicí a Chocní. Dojde k propojení těchto dvou stanic dvoukolejným tunelem, jak bylo plánováno? Počítá se i s novým tunelem mezi Chocní a Českou Třebovou pro další dvě koleje? Nebo trať povede z Chocně novou trasou přes Litomyšl až do Svitav a původní trať přes Českou Třebovou a Ústí nad Orlicí bude určena především pro nákladní dopravu?

Lysimachia

Ten dotaz tu už je a navíc pátek odpoledne není čtvrtek odpoledne…

Jindřich Fiala

Snad lepší pozdě než vůbec. Třeba se tématu budete moci věnovat v článku. Trať je částečně připravena na variantu dlouhého tunelu, ale nakonec byla obnovena v původní ose. Památkově chráněná nádražní budova v Ústí nad Orlicí tak byla možná zbytečně odříznuta od přístupových cest. Navíc vlivem „rekonstrukce“ nástupišť je silně podmáčená a nesmírně rychle chátrá.

František Tománek

Hodláte někdy napravit absurdní chybu, kdy se u liniových staveb neřeší zajištění pěších vazeb? Budou muset dále lidé od autobusu chodit po dálničním přivaděči bez chodníků, přebíhat sjezdy, pochodovat stovky metrů těsně podél dálnice (kde neumíme komunikace oddělit alespoň živým plotem) a na druhé straně zase stovky metrů zpět; budou zde dále obce, které nebudou mít ani jedinou bezpečnou cestu do krajiny atd? 2) Jak bude v situaci, kdy je ministerstvo dopravy zaměřeno na opatření zaměřeno na masivní nárůst dopravní zátěže, řešena situace lidí , jejichž vnímavost na stresové podněty neodpovídá „průměrným“ normám? Pro osoby neschopné filtrovat zvuky na pozadí… Číst vice »

Antonín Píšala

K tomu mě napadá jedna poznámka. Lidé milují ticho, klid a přírodu. Dnes nám roste počet psychických potíží a sebevražd. Rovněž roste počet případů depresí a rakoviny.
Je prokázáno, že emise mají přímý vliv na deprese a nadměrný hluk vede k psychickým potížím.
Zamyslel se pan ministr, že společně s dálničním boomem podporuje i růst těchto potíží? Budou se řešit překročené limity hluku i jinak než papalášským tvrzením, že si mají občané koupit špunty do uší, když jim za okny hřmí dálnice? Vezme si MD zodpovědnost za zdraví občanů, nebo si arogantně pojedou svoji ropnou a kamionovou lobby?

Martin Blažek

Dobrý den, pane ministře! Velmi, i Vámi, diskutované téma je vážení nákladních vozidel na české silniční (a zejména dálniční) síti z důvodu devastace draze vybudované dopravní cesty. Moje otázka jako celoživotního traťováka je jednoduchá! Souhlasíte se mnou, že je stejně tak důležité kontrolně vážit i nákladní vozy na železnici? Poškozování železniční dopravní cesty přetíženými, resp. špatně naloženými náklady a zvyšování nápravových tlaků nad projektované, normami stanovené limity probíhá a působí totiž úplně stejně na železniční trati jako na silnici, dálnici. Pokud byste Vy nebo Vaši kolegové projevili zájem, rád jim otevřu oči v tom, jak to na české železnici dnes… Číst vice »

Stíháte základní síť do 2033?

Pane ministře, proč se u navazujícího úseku D49 do Slušovic opět dramaticky posunují termíny? Před rokem ZS 2027, v půlce roku ZS 2028, teď jsme už ZS 2030?! Místní lidé ji určitě netrpělivě vyhlížejí – viz 15tisíc podpisů místních z r. 2018 https://www.lidovky.cz/domov/babis-prevzal-petici-za-dostavbu-dalnic-d49-a-d55-maji-usnadit-povolovani-staveb-dalnic.A180305_093634_ln_domov_ele. Tato dálnice spojí ČR-SR (D1-D1) v nejkratší ose, z její dostavby tak budeme profitovat téměř všichni (obyvatelé Čech i Moravy), má tedy celorepublikový přínos minimálně stejný jako ostatní dálnice tzv. základní sítě, tak proč je navazující úsek plánován již v r. 2024 na roky 2030-2033, když třeba u D3 přes obří odpor místních „Alternativa D3“ slibuje ŘSD… Číst vice »

Férové zpoplatnění

Dobrý den,
četl jsem hodně diskuzí, kdy se lidé hádali, proč je daný úsek zpoplatněný, když je jiný osvobozen (např. proč platit D3 kolem Budějic, když většina D6 je zcela zdarma). Nebylo by lepší, spravedlivější, zrušit tyto výjimky či je aspoň udělat skutečnými výjimkami (viz D6 či sousední D7, které jsou většinově zdarma)?
Předem děkuji

Daniel Jablonecký

Bylo, ale doprava je na prvním místě politika.

marcel.stancl

Kdy bude vlak z Čech k jaderskému moři? Spousta lidí má nemoci kyčlí a má problémy v autobuse Marcel.

PetrM

Dobrý den, vážený pane ministře, rád bych se zeptal na Váš názor na rozdílnou kvalitu vozby na jednotlivých Ex linkách, které jsou závazkově zasmluvněny Ministerstvem dopravy. Pokud se podíváme do smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících veřejnou drážní osobní dopravou k zajištění dopravní obslužnosti vlaky celostátní dopravy na jednotlivých linkách, tak se dozvíme, jaké služby mají být na jednotlivých Ex linkách poskytovány. Avšak některé Ex linky jsou stále pod palbou kritiky, protože neodpovídají parametrům smlouvy, viz např. Ex4 a Ex6. Oproti jiným Ex linkám lze vidět propastné rozdíly. Jak se na tyto propastné rozdíly napříč Ex linkami díváte? Je… Číst vice »

Michal

No jo, legendární Ex4, tam jsem jel nedávno Přerov-Warszawa ranním Sobieski, že 1. třída kupátka, tak tam nebyla ani zásuvka, že bych si nabíjel noťas, wifi prej vůbec v těchto revolučních vagónech není. Ptal jsem se průvodčí, co že to je za mezinárodní vlak? Líbila se mi její reakce: „To jsou polské vagónky, my jsme rádi, že to dovezme z Břeclavi do Bohumína, už to je úspěch“ – a tím vlastně vystihla vše :D. A mohu to jen potvrdit, na to, že jde o mezinárodní linku, tak vagóny děs.

Otto

Dobrý den, u dokončení stávající dálniční sítě se hovoří jako o konečném termínu roce 2033. Rád bych se zeptal, co bude dál? V dokumentu Rozvoj dopravní infrastruktury do roku 2050 se hovoří o výstavbě tangenciálních komunikací – mám na myslí hlavně spojku D1 a D5 v podobě případné „D19“, která má potenciál významně odlehčit Pražskému okruhu, a dalších tras (D38 atd.). V jakém stavu je případná příprava těchto staveb? Děkuji

Petr David

Odpovím za pana ministra, buďte klidný, půda, vlastně celá příroda bude dál ustupovat lidské nenasytnosti naprosto nezávisle na tom, kdo bude u kormidla.

Otto

No jestli si myslite, ze kdyz D19 nebude, tak ty kamiony zmizi, tak muzete byt zase klidny vy – nezmizi. Akorat misto po dalnici pojedou po I/19, neustale nahoru a dolu pres obce, anebo delsi trasou po D1/D5 takze mnozstvi emisi bude o pulku vyssi. Nehlede na to, ze budou stat v kolonach na D0. A tomu priroda zatleska…

Petr David

Já jsem poukazoval na lidskou nene ajedenost, spotřeba roste, s ní souvisí doprava. Já nepotřebuji potraviny, které se dají vyprodukovat u nás. ten , kdo je nutně potřebuje, ať si připlatí. Zvýšit mýtné. Tomu zatleskám já.

Otto

Jenze si nalijme cisteho vina – zvyseni myta alespon na uroven rakouska tady neni politicky pruchozi – za soucasne garnitury urcite ne (ta nebyla schopna dopocitat ani to minimum, co chtela EK) a pokus se k veslu dostane stavajici opozice, tak se muze stat, ze nas bude chtit pumpnout, ale pochybuji ze to udela pres myto. Spis to vidim na zvyseni DPH jako u vychodnich sousedu…

Petr David

Mýtné za každý km na každé komunikaci je spravedlivé řešení.

Lukáš Kníže

Pane Kupko,
jak lze uspíšit povolení a realizaci železničního tunelu Choceň – Ústí n. Or. a také extrémně důležitý VOCHOC?
Mnoho let slýchám samé výmluvy a zdržováním se dostáváme do období nové výmluvy „vyřeší to VRT“… která však bude možná až po naší smrti.

Lukáš Kníže

Pane Kupko,
stát by měl přispět na budoucí realizaci Blanky 2 a metra D, protože jsou to stavby, které svým významem přesahují hranice Prahy. Navíc Brněnský VMO platí celý ŘSD. Ve světě si téměř žádné město neplatí metro samo.
Souhlasíte se mnou?

Frantík

Pokud změníte rozdělení RUD tak klidně.

Tomáš B

Vážený pane Ministře, chtěl bych Vám popřát vše nejlepší do nového roku a současně se dotázat, jestli by nebylo na místě uvolnit
více peněz pro kraje na opravy a modernizaci sítě silnic nižších tříd. Zatímco stav dálnic a silnic I. třídy se průběžně zlepšuje, silnice nižších tříd jsou často naprosto katastrofální a stav této sítě spíš stagnuje.

Most

Kdy zrušíte Babišovi populistické slevy na jízdném?

Lysimachia

Babiš má nějaké extra slevy na jízdném?

Pokud myslíte Babišovy slevy, tak si myslím, že úpravou ze 75% na 50% slevu se došlo k nějakému společensky únosnému kompromisu. I když osobně bych (minimálně) tu studentskou podmínil např. nákupem obdoby IN50 za zvýhodněnou cenu.

Karl vB.

Babiš jezdí vlakem, a na slevu?
To jsou věci na tý peci…

halbsatdt

ČD Cargo plánuje omezit přepravu jednotlivých vozových zásilek. Plánuje stát dotace na tyto přepravy? Případně jakým způsobem chce stát převést nákladní doparvu ze silnic na koleje? Zrušením jednotlivých zásilek vidím spíše opačný směr. Chystá stá příspěvek dopravcům za donucení k ETCS?

Linda

Pane ministře, jak je možné, že vláda dovolí 3,5 mil. tun zboží pustit z železnice na silnice.Váš chvalozpěv v Karlíně 12.12. na firmu ČDC , jak je úspěšná nás zaměstnance přivádí k pláči., Vy jako zástupce vlády jste schopni podpořit JVZ pouze slevou za dopravní cestu a je vám jedno, že silnice budou více zacpané a zničené vlivem razantního omezení JVZ. Dále propuštění 420 zaměstnanců. Vy jako vlastník nesete za toto odpovědnost. Za celou existenci ČDC házite vše na vedení firmy.Hovoříte neustále o ekologii, ale ve finále jsou to jen plané řeči. Jediný žel. dopravce, který je schopen tuto službu… Číst vice »

Pavel Kopeček

Dobrý den pane ministře,

jak se díváte na snížení váhy nákladní soupravy z 48t na 40t, jak to u nás platilo do roku 2006. A uvažuje ministerstvo dopravy o zvýšení postihů za překročení maximální váhy soupravy nebo váhy na nápravě? Není den, kdebychom nečetli o zachycení přetíženého kamionu, kde řidič už má předem nachystanou maximální částku pro zaplacení pokuty, protože se mu to vyplatí, než aby jel na převážení.

Předem děkuji za odpověď.

Pavel Q

Prohlásil jste, že nepovažujete za správné, aby se měřila a pokutovala rychlost na D4. Pokud si myslíte, že je tam bezpečné jezdit více než 130 km/h, proč tam neprosadíte zvýšení limitu? Vaše výzvy povedou k tomu, že 90 procent řidičů pojede pod 130 a zbytek třeba přes 150.

Lysimachia

Dobrý den, stav mostů zejména na silnicích nižších tříd je tristní a zhoršuje se, mostů v třídě 6 je přehršel a ty, co se dostanou do havarijní třídy 7 (a musí být uzavřeny) také ročně přibydou jednotky až desítky. Na druhou stranu po periodických prohlídkách, které stanovují snížení zatížitelnosti, fyzické omezení současného vjezdu více vozidel, osazení dopravních značek apod. – nejsou tato opatření mnohdy ani po několikáté urgenci (tj. po několika letech) vykonána. (Týká se to zejména krajských správ, ŘSD je na tom lépe.) Nemluvě o tom, že z provozu vidím, že ty dopravní značky jsou na mostech spíš pro… Číst vice »

Lysimachia

A ještě tedy doplnění, co zaznělo jen mezi řádky: Jak zajistit, aby k fyzickému omezení zatížitelnosti docházelo v řádu týdnů a nikoliv v řádu let?

Roman

Dobrý den, přidávám se s dotazem na rozvoj dálniční sítě po roce 2030. Přestože by měla být dálniční síť dokončena, některé úseky mimo ni si intenzitami provozu o dálnici přímo říkají – například spojnice Humpolec – Tábor (silnice I/19) a její pokračování do Plzně by navíc ulehčilo Pražskému okruhu. Dále spojnice Ústí n/L – Chomutov – Karlovy Vary (silnice I/13). S dokončením D11 bude také potřebná spojnice Pardubice – Jihlava s následnou spojnicí Jihlava – Znojmo, protože veškerá doprava do Rakouska a Slovenska bude po dokončení D35 a I/73 svedená přes Brno. Jaké jsou tedy další plány rozvoje dálniční sítě… Číst vice »

Lukáš Kníže

Dálniční spojení Pardubice – Jihlava – Znojmo zní zajímavě. 🤔 Nikdy jsem nad tím takto nepřemýšlel, ale na první kouknutí mi to docela dává smysl.

Otto

Rozhodně souhlasím – hlavně bude chybět spojení sever – jih od HK/Pardubic na Jihlavu. I/73 je dost nešťastně trasována spíš SV směrem, takže tady budeme mít situaci, kdy tu budou 3 rychlostní komunikace sever-jih cca 30 km od sebe (I/73, D46 a D1/D55) a pak tam bude 150 km „díra“ mezi I/73 a další rychlostní komunikací u Prahy, kterou je D0. Nevím, jestli mezi Jihlavou a Znojmem má smysl čistokrevná dálnice, ale minimálně by stát měl uvažovat o konfiguraci 2+1, jako mají na druhé straně hranic (Weinviertler Schnellstrasse).

Vojtěch

Dobrý den pane ministře,

v naší zemi jezdí nadměrný počet starých vozidel a velká část vozidel fyzicky nesplňuje emisní limity, byť dostali razítko na Stanici technické kontroly k provozu na pozemních komunikacích.

Zvýšené emise ničí zdraví mě, vám a všem našim blízkým protože nedostatečně řešíte mafii technických kontrol.

Jak se v této záležitosti angažujete kromě kontrolování malých separovaných stanic? Dojde k legislativním změnám procesu technických kontrol, například zrušení povinnosti vlastnit provozní linku 26m dlouhou, prosazenou panem Kolovratnikem za ANO, která neumožňuje provozovat stanici nikomu než velkým hráčům?

Děkuji

MHD

Ten blud o přestárlém vozovém parku byl dávno vyvrácen.

Lysimachia

Jo. Ať se dotyční podívají, co za šunky jezdí běžně ve Francii, Itálii, Španělsku.

Vojtěch

Dobrý den pane ministře,

jaký je zájem na zvyšování bezpečnosti v ulicích měst primárně ze strany automobilového provozu pomocí Vision Zero (neplést s českou verzí Vize Nula která primárně řeší prevenci skrze vzdělávání), tedy zaváděním takových designových změn, které vedou ke snížení rychlosti vozidel, k větší obezřetnosti řidičů a tím pádem k bezpečnějším ulicím pro všechny ostatní?

Děkuji

Vojtěch

Dobrý den pane ministře, Chtěl bych se zeptat zda není iniciativa legislativních změn v oblasti zlepšování možností navrhování infrastruktury pro jízdu na kole, v konzultaci s experty se zahraničí kde má aktivní mobilita velkou tradici. Ihned mě napadne možnost vést cyklostezku paralelně s hlavní ulicí, která bude mít rovněž status hlavní silnice. Tím by odpadla nutnost před každém křížení odbočovacího ramene komunikace cyklostezku přerušovat svislým značením, šlo by ji plynule vést skrze vozovku a institut dání přednosti v jízdě byl na vozidlech odbočujících z hlavní ulice, ne na lidech na kole jedoucí paralelně s hlavní ulicí. Možných změn by odborníci… Číst vice »

Most

A nebo přijdou skuteční odborníci a po právu řeknou, že tento návrh bude blokovat kvůli jednomu cyklistovi třeba autobus najíždějící z vedlejší silnice na hlavní, plný lidí přestupujících na vlak do velkého města za prací.

Frantík

Tohle není problém u jednosměrných cyklostezek, tam se v místě přerušení z ní stane vyhrazený pruh.

Ale v tom protisměru bych byl opatrnější. Souhlasil bych s tím, aby museli dávat řidiči aut přednost, pokud ke křižovatce přijíždí, už by ale (kvůli lepšímu rozhledu) měli mít možnost se postavit k původní hranici křižovatky, tedy stát na přechodu/přejezdu pro cyklisty. Implementací vašeho návrhu by se zhoršily rozhledové poměry i doba nutná pro najetí do dané křižovatky.

Kolář Ivo

Dobrý den, rád bych se zeptal zda ŘSD výhledově neplánuje “narovnat” silnici I/11 v úseku Žamberk – Šumperk? Ta samá otázka se týká silnice I/14 v úseku Náchod – křížení silnic I/14 a I/43… Poslední záludná otázka, zda-li se neplánuje dálnice, řekněme D19, která by od Plzně vedla východním směrem až na D1. Tímto by nemusel tranzit, který jede od Norimberk dále na Brno, jezdit do Prahy a mohl se rovnou napojit někde okolo stého kilometru na D1. Po překročení D1 by dálnice s pracovním názvem D19 mohla pokračovat východním směrem až do Olomouce, kde by propojila Vysočinu s již… Číst vice »

Alena

Vážený pane ministře,
Policie se u nás vyjadřuje ve stanoviscích k bezpečnosti a plynulosti dopravy. Především u plynulosti vede úzký výklad policie k tomu, že se povoluje pouze navyšování kapacity pro IAD a to i v případech, kdy to jde proti bezpečnosti, např. při snaze doplnit infrastrukturu pro bezmotorové účastníky dopravy. Požadavek ve městech na plynulou automobilovou dopravu je nesmyslný a přežitý a odporuje tomu, jak dnes chápeme vztahy mezi nabídkou infrastruktury a poptávkou po ní, konkrétně dopravní indukci. Uvažujete o úpravách pravomocí Policie v této oblasti?

Ondra

Mám stejný dotaz

Most

Kdo my? Já teda ne.

Alena

Tak to pak asi můžu akorát doporučit prakticky náhodnou odbornou dopravní literaturu z posledních padesáti let.

Alena

Vážený pane ministře,
uvažujete o legislativních změnách, které by zjednodušily povolování stavebních úprav při rekonstrukcích komunikací a odstranily z nich např. závazné stanovisko památkářů? V současnosti je o několik řádů jednodušší, z hlediska povolování, zrekonstruovat ulici se zachováním pozice obrubníku než za stejné peníze vytvořit lepší a bezpečnější prostor s posunem obrubníku.

Dálnice

Dobrý den pane ministře. Předchozí vláda vám předávala na konci svého funkčního období cca 150 km rozestavěných dálnic. Vy budete na konci svého funkčního období předávat svému nástupci odhadem dvojnásobek. Jaké byly hlavní prvky vaší úspěšné akcelerace výstavby dálnic?

franta

Dobrý den, mě by zajímalo, proč v parametrech vypsané soutěže pro dopravu na západu země – Západní expresy – jste stanovili podmínky tak, že moderní zánovní vozidla vašeho(a i našeho) dopravce nakoupené za těžké peníze před pár lety jej nesplní. (vozidla od Siemensu). Naopak dáváte možnost nějakého lowcost řešení, kdy ani není brána v potaz podstatě rozestup sedaček. (zadán třeba natvrdo, minimálně)
Proč byl za vaší vlády tak zdražen už tak drahý one ticket. Když nafta stojí stále podobně a elektřina ve vlaku nedělá takový podíl ceny. Moc díky za odpověď.

franta

A ještě bych měl jeden dotaz, proč byl tak zpřísněn už tak tvrdý bodový systém. Proč v něm je i tak spousta položek, kdy příjdete o řidičák okamžitě. Třeba za vjezd do jednosměrky, zákazu Proč je napsán ten přílepek tak chaoticky a absolutně nepřehledně. A proč v něm jsou takové kraviny neuvěřitelné i jako použití 4 blinkrů s tak tvrdým postihem. Upadlou spz, Překročíte rychlost o 40,. 4 body za telefon v ruce, přestože jiní se na vestavném systému klidně mohou koukat třeba na porno nebo psát maily. Jízda na červenou 6 bodů.. víme kolik je na to v čr… Číst vice »

ratajsky.radek

Dobrý den pane ministře,
chtěl bych se zeptat na dostavbu D55 dále na jih přes území Natura 2000. Nyní na dlouhou dobu skončí u Bzence, bez smysluplného dalšího napojení, takže obyvatele Bzence, Strážnice a Petrova čeká následujících několik let/desetiletí dopravní peklo. Uvědomuje si prosím Ministerstvo dopravy, nutnost co nejrychlejší výstavby alespoň po Rohatec?

Děkuji

Lysimachia

Mě spíš zajímá, proč se moc nehýbe s relativně bezproblémovým úsekem Břeclav–Rohatec. Vždyť tam je to prakticky hotový půlprofil.

Michal.S

Bude ve znamení Havlíčkovy kampaně…vše co se postavilo je moje zásluha.

Tomek

Mně by zajímalo co pan ministr říká na tarifní „bordel“, který popisujete v reportáži https://zdopravy.cz/stejne-vlaky-stejny-cas-cena-80-nebo-297-kc-na-vlastni-kuzi-ceskou-vlakovou-tarifni-dzungli-230806/ a jak ho chce vyřešit? Díky.

Josef Štefl

Navázal jste odměňování vedení SŽ na výši zpoždění. Jak v tomto světle hodnotíte nově zavedené pravidlo “Odjezd v sekundě nula”? Nabízí se úvaha, že jde o “účetní” změnu ze strany úředníků, díky které budou mít vyšší odměny, ale za cenu zmatení cestujících (kdy být na nástupišti před časem uvedeným na odjezdové tabuli ještě nemusí stačit k tomu, abyste nastoupil).

Vítek

Podaří se v r. 2025 dopravit něco pomocí teleportace? 🙂

Tomáš

Dobrý den, nemyslíte si, že vzhledem k četným úrazům a úmrtím na silnicích, změnám v předpisech a stárnutí obyvatelstva, by bylo vhodné periodické opakování řidičské zkoušky, tak jak je to u mnoha jiných oprávnění? Například po 10 letech a od určitého věku s lékařskou prohlídkou a častěji?

jiri.preclik

Dobrý den, pane ministře, zajímá mě, proč rychlodráha z Letiště Václava Havla bude končit na Masarykově nádraží. Pokud by končila na Hlavním nádraží bude cesta vlakem na letiště atraktivní i pro mimopražské cestující. Takto lidé nebudou podstupovat cestu vlakem do Prahy a poté přestup na metro a teprve následně na rychlodráhu. Naopak, zvolí jiný druh dopravy, třeba vlastní auto.
Děkuji.
J. Preclík

Vojtěch

Do budoucna se to prý plánuje, problém je v tom že mezi hladinou nástupiště Hlavního nádraží a Negrelliho viaduktem je výškový rozdíl asi 20 metrů, který nejde na tak krátkým úseku moc dobře překonat. Na besedě se někdo ze SŽ zmiňoval možnost vybudování podzemního nástupiště pod Hlavním nádražím, ale to je daleká budoucnost.

Karl vB.

Pane ministře, uvažujete, po očekávatelném výsledku říjnových voleb do Poslanecké sněmovny, kandidovat na místo předsedy ODS?

Lysimachia

Na tuto otázku bych drahocenným časem neplýtval.

Most

Přesně jestli Kupka hlasoval pro okradení vlastních voličů zvyšováním daní a zaváděním nových, tak ODS stejně nezachrání a nikdo příčetný ho volit nebude.

Trejbal

Dobrý den pane ministře, prosím vás o odpověď na můj dotaz. Slavnostně jste poklepali začátek stavby okruhu Prahy (o okruh Prahy se nejedná, protože vede Prahou a kamionovou dopravu si stále budeme tahat do hlavního města) Běchovice – D1. Jde mi o most přes Počernický rybník. Tato stavba je v provozu od roku 1993 a od té doby překračuje zdejší provoz hlukové limity a tato stavba není do dnešního dne zkolaudovaná. Stále se navrhují neúčinné protihlukové zdi (plastové desky který ten hluk nepohlcují, ale odrážejí na celou Vinici). Jelikož jste teď ušetřili při výběru dodavatele na stavbě Běchovice – D1,… Číst vice »

misak

Lepší je vozit zboží po železnici, než blbýma kamiony

Karl vB.

Pokud si nejste jistý, svěřte se zde:
https://ujc.cas.cz/cs/jazykova-poradna/zakladni-kontakty/

Přemysl Valášek

Prodloužením odpočinku pro strojvedoucí na minimálně 7 hodin nastala situace, že v práci trávíme více hodin „zdarma“, máme hodinově kratší směny, tím pádem musíme na splnění měsíční normy trávit více dní v práci, na úkor delšího volna v celku. Toto rozhodnutí tedy přineslo namísto většího odpočinku pro strojvedoucí přesně pravý opak. Zajímá mne, zda máte v plánu tuto situaci nějak řešit?

Alexej Petrašovský

Dobrý den pane ministře, začne se už konečně s modernizací trati 180 Plzeň – Domažlice, směřující do bavorského Mnichova? Která část trati by to popřípadě mohla být?

ABCD

Dobrý den, mohlo by MD vyvinout nějakou iniciativu, aby dotace na P+R byly smysluplněji využívány?

Martin

Dobrý den pane ministře,
rád bych se vás zeptal na připravenou úpravu legislativy umožňující provoz autonomních vozidel SAE L3 v České republice. Z jakého důvodu pouze doháníme naše sousedy (zejména Německo), kde je již provoz L3 běžný a kde probíhají aktivity na povolování L4 (které běžně jezdí v řadě míst na světě), a nemíříme také na provoz vyšších úrovní autonomního řízení, které mají potenciál obrovským způsobem zlevnit a zefektivnit přepravu osob a nákladů? Předem děkuji za odpověď.

LukHo

Já už o tom někde četl že se má začít prvně na dálnicích zkušební provoz a jestli bude vše v pohodě pustí se tyto vozidla do měst atd.

Míla

Jak závazný je plán a termíny jednoduché elektrizace tratí v ČR?

Karl vB.

Podle dosavadní praxe klouzavých termínů u mnoha investičních akcí SŽ to vypadá, že to je spíš na úrovni „ideového návrhu“, než nějakého závazného plánu.

Zbyněk

Já se obávám, že prostá elektrizace bude odpovědí na peníze z emisních povolenek. Jistě, že by se dalo tytéž peníze s týmž efektem investovat do nových tratí, ale znáte to, košile bližší kabátu.

Míla

Dobrý den pane Kupko, na dráze ubývá komodit k přepravě…uhlí, ocel, dřevo… Má v plánu MD podpořit modální a jednovozovou zásilku výstavbou veřejně přístupných terminálů a nakládacích kolejí? Díky.

Přemysl Valášek

Prodloužením „odpočinku“ pro strojvedoucí na minimálně 7 hodin nastala situace, že v práci trávíme více hodin „zdarma“, máme hodinově kratší směny, tím pádem musíme na splnění mésíční normy trávit více dní v práci, na úkor delšího volna v celku. Toto rozhodnutí tedy přineslo namísto většího odpočinku pro strojvedoucí přesně pravý opak. Zajímá mne, zda máte v plánu tuto situaci nějak řešit

Igelkott

Dobrý den, prosím p. Kubalu, aby důkladně prověřil, jak pan Kupka vysvětluje tunel na VRT kolem jeho domu. Jako voliče demokratické pravice mě to velmi štve. Děkuji.

Trumbera

Vážený pane ministře. Úvodem mého dotazu bych Vám rád poděkoval za obrovský kus práce v rozvoji dopravní infrastruktury a to i železniční. Vnímám, že jste často terčem kritiky pro preferenci silniční dopravy, nicméně i příprava ať už VRT, nebo jiných důležitých železničních staveb, ušla dle mého názoru velký kus cesty. Jen to není pro běžného pozorovatele tak zřetelné, jako otevírání nových úseků dálnic. Můj dotaz míří primárně k přestavbě Vyšehradského mostu, ale týká výstavby jakékoli (nejen) infrastruktury ve velkých městech, zejména Praze. Připadá mi, že zatímco většina oblastí schalovacího procesu staveb se daří postupně kultivovat, nejrůznější iniciativy a spolky věnující… Číst vice »

Nezbeda

Pane Kupko, rad bych se zeptal, proc stat dotuje na slevach pro jizdne i cizince – typicky priklad: Dva Americane kolem 70 let jedou treba z Vidne do Ceska, maji ceske e-tikety a oba slevu 65+. Maji to tedy levnejsi a stat pak doplaci za tuto slevu dopravci, i prestoze jde o Americany. Totez, kdyz ma treba korejska studentka mezinarodni karticku ISIC a vyuziva nasi ceskou slevu, ac studuje mimo nasi zemi. Potkavam se s tim casto – stat na techto slevach pro cizince musi utratit obrovske penize za rok. Opravdu musi Cesko takto podporovat i cizince? Vzdyt by mel… Číst vice »

Nezbeda

Zda se, ze ti, co davaji minusy, toto plytvani penez jen podporuji… 🙂

Daniel Jablonecký

Spíš to jsou odpůrci zamindrákovaných xenofobních čecháčků. Dávám ti mínus ze stejného důvodu.

Lysimachia

Podle mě ta plošná sleva v pohodě je, ostatně vyloučit např. občany EU je legislativně skoro neudělatelné.

Ale na druhou stranu jsme v tom možná papežštější než papež, viz např. nedávno Portugalsko. Nebo celá jižní Amerika, kde mají u dopravy/vstupů dvojí ceny, pro místní a pro „gringa“ třeba desetinásobek.

https://zdopravy.cz/20-euro-za-mesic-portugalsko-zavadi-jizdenku-na-neomezene-cestovani-vlakem-224112/

Nezbeda

Dost trapna a uboha reakce, pane Jablonecky. Obzvlast kdyz jsem mel vztah s cizinkou a cizinci mi nevadi ani trochu. 🙂

Nejsem vsak fanousek toho, aby Cesko platilo slevy i pro 70lete Americany, Korejce, Rusy, Brazilce apod.

Podle toho soudite, ze mam mindrak(y)? To se na vic nezmuzete? 🙂

Karl vB.

Na dopravním webu netřeba inzerovat s kým jste měl, nebo neměl nějaký vztah.
Předpokládám, že pokud cestujete v zahraničí, tak ze stejných morálních důvodů si pořizujete tu nejdražší možnou jízdenku, abyste netrpěl představou, že vysáváte tamní státní kasu a nekazil si tak dovolenou.

Jakub P

Nebo jsou to spíš ti, kdo chápou zanedbatelný rozsah „problému“ a uvědomují si, že jeho vyřešení by dost možná stálo víc, než kolik stojí to tak nechat a nebýt za absurdního škrta v sousedních státech, kde to podobně velkoryse platí pro nás.

Karl vB.

To je ale stejný rovný přístup ke všem, jako má např. Německo u D-Ticketu, nebo Rakousko u jeho Klima-Ticketu.
Taky si to můžete obě výhodné jízdenky koupit a využívat je až do roztrhání těla, i když to podstatným způsobem platí ze svých daní Němci, nebo Rakušáci a nikdo vás tam nekádruje, že jste Čecháček, kterej se na tom jen přiživí, aniž by přispěl.

Vladimír

Na zeleznici je opravdu malo konkurence ve stavebnich firmach a take i v materialove dodavetelskem retezci a proto se stavi cim dal draz. Proc si SZ nevezne priklad z fungovani RSD, kde se s prichodem v dobe D. Toka vyrazne slevnila vystavba dalnic diky prichodu konkurence!!! Pamatuji si jak jsme staveli nejdrazsi dalnice na svete napr. usek Lipnik.n.B – Ostrava. Proc se plati za uplne obycejne plastove okna s kouzelnym pridomkem „drazni“ nasobne vice a pritom to je obycejne okno. Kolik mame dodavetelu na prazce, vyhybky, koleje? Proc se tyhle zakladni komponenty nesoutezi a pokud ano, proc souteze vyhravaji stale… Číst vice »

Frantisek X

Otázkou je, zda u silnic nehraje ve prospěch nižších cen i výhoda z rozsahu (když upřednostňujeme stavbu dalších silnic před kolejemi), byť monopoly a předpisy jistě udělají své.

Vladimír

Rozpocet SZ a RSD je +_ stejny, ale vysledky diametralne jiny. Kazdy lajk to pozna a opravy lokalek to je jako bychom opravovali cesty 3. tridy a pritom se vsi vaznosti tvrdili, ze jsem se posunuli pred. Dokonce ani paritou porovnani silnice 1. tridy vs. koridory nejsou v poradku, protoze 1. trida v autech je ok, ale koridory nejsou stale hotove a dokoncene!!!

Pan Vaclav

Měl bych na pana Ministra několik dotazů. 1. Zajímalo by mě jak chce dosáhnout (dle volebních slibů a závazků vůči EU) zvýšení přesunu zboží, neboli nákladu, ze silniční dopravy na železniční. Pokud vezmeme v potaz situaci v osobní dopravě na tranzitních koridorech, kdy vlaky s přepravou osob bohužel mají přednost (i když předpis SŽ hovoří jinak), kdy by šlo některé linky optimalizovat (například spojení Slováckého Expresu a Valašského Expresu, které jedou 20 minut po sobě a jejich cesta se rozděluje až za Olomoucí, to stejné spoj Praha hl.n. – Kutná Hora a Praha Masarykovo n. – Kolín, které jedou vyloženě… Číst vice »

ppp

Dotaz: jaké jsou důvody zpoždění výstavby železničního tunelu Oucmanice, který měl být zahájen již před několika lety. Jaké jsou důvody odložení realizace na rok 2030? Podniká Ministerstvo dopravy nějaké kroky k urychlení?

Lukáš

Stejný dotaz

Aktuální hmg Pce-Choceň-Ústí nO

Dobrý den, mám stejný dotaz, resp. bych ho zobecnil. Vypadá to, že se konečně dá do pohybu „vrt“ Přerov-Brno. Jak to vypadá s „vrt“ Pardubice-Choceň-Ústí nO, kde se taky připravuje modernizace na 200km/h (poprosím pana minstra o aktuální rok/roky ZS, resp. zda 2030-2034 je už konečných či se dají očekávat ještě další odklady, příp. proč?)?

Děkuji/děkujeme

Michal

Dobry den,
Pred casem probehla medii zprava o uvazovanem dalnicnim spojeni krajskych mest nebo take „stredoceskem“ dalnicnim okruhu.

https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/dalnice-rsd-ministerstvo-dopravy.A180515_142819_eko-doprava_fih

https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/dalnice-vystavba-nova-stavba-obchvaty-kremlik-stavebni-zakon-stredocesky-kraj.A200116_153409_eko-doprava_rts

K uvedenemu mela byt zpracovana studie. Vzhledem k planovanemu dokonceni paterni site cca v roce 2033 – je uz tedy prosim jasnejsi vize, jak se posleze bude dalnicni sit rozvijet a uz se na ni nejak aktivne pracuje? Dekuji

Jarda79

Dobrý den pane ministře. Chtěl bych se zeptat, jestli stát hodlá něco dělat s podváděním dopravců na slevách na jízdném. Případy byly již dokázány a stále se nic neděje. Proč není sleva na jízdné adresná na evidovaný slevový průkaz? Nevadí státu okrádání od některých dopravců?

Petr K.

Dobrý den
Jaké ukončené vzdělání (akreditaci) v oblasti železnice (dopravy, staveb, organizace) mají JEDNOTLIVÍ členové Centrální komise. Jmenovitě, prosím.
Děkuji za srozumitelnou a jasnou odpověď

Antonín Píšala

Další dotaz: Jak je možné, že v době elektrifikace dopravy, převodu dopravy na koleje a preferenci ekologické železniční dopravy státní dopravce ČDCargo propouští a řeší pokles tunokilometrů.

Je opravdu vhodné, aby to představitelé ČDC zdůvodňovali tím, že ve 21. století a době Grýndýlu nikdo nemá zájem o přepravu ucelených vlaků s uhlím.

Připadá mi to asi jako stížnost, že moje značkové volské potahy na rozvoz Zásilkovny, bryčky álá Uber a koňské pluhy pro velkozemědělce nikdo nekupuje.

Martin

Dobrý den, jak se staví Ministerstvo dopravy k navrhovanému zvýšeni věkové hranice pro pravidelné prohlídky starších řidičů? Z dat nehod za rok 2023 plyne, že nejohroženější skupina řidičů (nejvíce usmrcených řidičů a spolujezdců) je právě v kategorii nad 64 let. Objem dopravy nadále stoupá, objevujî se nové druhy dopravy, občas se lehce mění pravidla a také se chystáte pilotně zvyšovat rychlost na dálnicích – vše faktory pro ještě větší zátěž pro seniory za volantem.

Petr Šimral

Jemná otázka: Ti senioři jsou vždy viníky těchto nehod? Pomalu se k tomu blížím, je mi téměř 57 let a kromě řidičského průkazu M, A, B, C, T, E mohu dokonce řídit vlaky jak osobní, tak nákladní na území ČR a SK.

Martin

Určitě nejsou vždy viníkem těchto nehod, to netvrdím. Jen konstatuji, že jsou nejvíce zatíženou skupinou (také proto, že jejich kohorta 64+ obsahuje všechny starší osoby, tedy ne jen kohortu 10 let). A samozřejmě jako řidič z povolání máte nadstandardní zkušenosti, to se ale netýká všech – statistika mluví jasně.

Karl vB.

Věkový interval kohorty by se měl upravit v souladu s pravidly pro odchod do důchodu.
Na jedné straně se od vás požaduje dělat o několik let déle, tedy stejný výkon, jako u mladších, na straně druhé byste měl být častěji kontrolován, protože jste přece „starý“.
Osobně bych byl raději kontrolován a odešel do důchodu dřív.

Flek

To s tím usmrcením ale může souviset i s vyšší křehkostí, ne jen že mají vyšší míru nehodovosti.

Frantík

Já bych dal i pravidelné prohlídky všech řidičů. Byť uznávám, že při platnosti řidičáku 10 let a dožití 80 let by to znamenalo 7x více zkušebních komisařů.

Antonín M.

Jak se pan ministr staví k nádražním znělkám?

Lysimachia

Dobrý den pane ministře, 1) Má smysl zachování dálniční kategorie D21,5 v ČSN 73 6101? Když i v rámci PPP na D4 docházelo k harmonizaci na kategorii D26,0. Osobně mi přijde kategorie bez průběžného odstavného pruhu (na 1,5 metru se nic bezpečně odstavit nedá) nehodná názvu dálnice. Navíc např. u D1109 bude současný stav „zabetonován“, protože v této kategorii jsou stavěny dva tunely a několik dlouhých estakád. 2) MD má v plánu velké infrastrukturní investice (chybí ještě dost dálnic, plán zkapacitnění silnic mezi krajskými městy, VRT…). Nicméně technické obory vykazují setrvale klesající počet absolventů, do důchodu začínají odcházet populačně silné… Číst vice »

buml

Zeptám se jestli si pan „mluvčí, strosta, ministr“ už konečně balí kufry?

Daniel Jablonecký

Do voleb je ještě daleko, bumlíku.

buml

bohužel…

Daniel Jablonecký

Tak to v demokracii chodí. A jestli čekáte, že za další Babišovy vlády „bude líp“, tak budete opět zklamán.

Tomáš

Kdy budo v ČR bez výjimky zakázány nekvalitní tlumiče hluku výfuků motorových vozidel? Tedy všechna na „ferarri“, „choppery“ atd. Kdy tedy bude možné si beztrestrně v létě otevřít okno, aniž bychom museli poslouchat kamiony s hlukem vrtulníku, „sportovní“ auta a motorky s ohňostrojem za výfukem a hlukem téměř vrtulkníku?

Bob

Hlukové emise mě taky trápí, člověk se kvůli nim ani nevyspí nebo nemůže otevřít okno. A není to nějakými tlumiči výfuků, ale ignorací k překračování povolené rychlosti na místních komunikacích v obci nebo narůstajícím podílem těžkých vozů (SUV, elektrické vozy).

Myslím, že na místních komunikacích v obci (nemluvím o silnicích I./II. třídy) by se měla snížit povolená rychlost na 30 km/h.

Roman

Dobrý den, pane ministře,
jaký byl důvod ke zrušení Odboru provozu silničních vozidel (O150) na Ministerstvu dopravy k 1. lednu a jak budete dál řešit náročné agendy, které měl (resp. stále ještě má) tento odbor v gesci?
Děkuji.

Jirka

Pane ministre, kdy konecne zajistite odstraneni vsech nelegalnich billboardu kolem dalnic a silnic I. tridy. Zakon uz plati 7 let a stale jsou kolem komunikaci tisice nelegalnich reklam, ktere neni RSD schopne odstranit. Dekuji

Lukáš Kníže

A proč vlastně platí tento zákon pouze pro extravilán a ve městech ne?

Maces

Dobrý den pane ministře, chtěl jste řešit problém odlišných tarifů, které jsou v každém kraji jiné a cestující v tom mají zmatek. Chystáte se tedy s tím něco udělat? Budou se například dát kupovat všechny krajské jízdenky v aplikaci ČD nebo IDOS? Budou se slučovat jednotlivé dopravní systémy a nebo bude zaveden standard pro značení spojů, nákup jízdenek apod.?
Děkuji

Roman

Dobrý den, kdy konečně zasáhne do tarifních zvěrstvech ve veřejné dopravě, které provádí kraje? FAIRTIQ a podobné aplikace můžou být řešením. Proč pořád umožňujete krajům vyhazovat desítky milionů korun ročně za tarifní úpravy, které mají vždy jen snahu odlišit se od okolních krajů? Jednoduchý a jednotný systém má pouze jednu nevýhodu, neumožní vyhazovat bezhlavě veřejné finance. Tak kdy? Čeho se stále bojíte?

Daniel Jablonecký

Ministr nemůže „zasáhnout“. Může jedině iniciovat jednání, na kterých se ty kraje domluví. A nebo taky nedomluví. Stát tu není od toho, aby krajům něco nařizoval, když tu regionální dopravu ani neobjednává ani neplatí. Maximum možného je v současné době jízdenka one ticket a tu už máme.

Ojin

Může iniciovat vznik systému, který by krajské systémy zastřešoval a kombinoval. Oproti OneTicketu by to mělo výhodu nižší ceny a zahrnutí autobusů a MHD. Pak můžou OneTicket klidně zrušit.

Roman

Nemůžu souhlasit. Kdo stojí za One Ticket? CENDIS = Ministerstvo dopravy. Tedy ano vážně může ministr zasáhnout, jen stačí začít něco dělat a do půl roku je konkurence schopný produkt, který začne válcovat zvěrstva koordinátorů.

Petr

Vážený pane ministře, jaký je Váš názor na roli a kompetentnost dopravní policie při vydávání stanovisek ke stavebním povolením a dopravním značkám?

Často se objevují případy, kdy pravidla a postupy se v jednotlivých
regionech liší – to, co je možné v jednom městě, je v sousedním rajónu PČR zcela neproveditelné.

Je podle Vás efektivní, aby PČR vydávala stanoviska k dopravním
značkám, když konečné rozhodnutí činí silniční správní úřad? Neměla by se spíše věnovat jejich vymáhání než (spolu)rozhodování o jejich umístění? Nepovažujete tento proces za zbytečně složitý nebo neefektivní?

Zbyněk

PČR sice nemá lidi na služby, ale „dopravní inženýry“, jak si jejich (všeho schopní) specialisté říkají, mají dost času i v roce 2024 požadovat rušení přechodů pro chodce bez jakékoli náhrady.
Koho pomáhají chránit?

https://radiozurnal.rozhlas.cz/v-radach-policie-vre-policiste-upozornuji-na-podstav-nadmiru-byrokracie-a-9343824

https://zdopravy.cz/krajsky-urednik-neuspel-v-boji-za-zruseni-prechodu-v-prerove-vznikne-provizorni-s-ostruvkem-220318/

Michal Bartoníček

Tohle by mě taky zajímalo, protože proces schvalování se mě dotýká.

Zbynek

To se dotyka kazdeho kdo vyjde z domu nebo vlastni zahrady.

Karl vB.

Před několika lety mně na silnici I/34 zaujala vyznačená „obec“ Medkovy Kopce v podobě jediného objektu – zájezdní hospody, navíc ihned za koncem obce Čertovina.
https://mapy.cz/zakladni?q=certovina&source=ward&id=2631&pid=89946877&newest=1&yaw=1.190&fov=1.257&pitch=0.309&x=15.9363787&y=49.7794738&ds=2&z=15&ovl=8

Frantík

Tak teoreticky to řešení je…

Frantík

Akorát máte pravdu že to není normované, místní části mají být modře. U Kroměříže je takto třeba značen Trávník nebo Postoupky.

David Peca

Dobrý den pane ministře. Loni jste na tomto místě deklaroval že na 14 místech na dálnicích budou fungovat vysokorychlostní váhy kamionů. Jak jste splnil tento slib, spolu s Radkem Mátlem?

Antonín Píšala

Ano, my chceme peníze do státní kasy z pokut kamionů. Přejete si také větší zisk pro Česko, pane ministře? A pokud ano, proč nám tady za 30 let provozu dálnic jezdí přetížené náklaďáky?

jenki

Dobrý den, hromádka dotazů zejm. na legislativní témata: 1. uvažuje se o převedení trolejbusů mezi silniční vozidla? Zejména u parciálních trolejbusů (jiné už se prakticky nevyrábějí) to vede k naprostým legislativním nesmyslům (nutnost zřízení „virtuální“ trolejbusové dráhy, rozdílná legislativa pro řidiče vozidel ovládaných úplně stejně, protichůdná pravidla pro údržbu úplně stejných komponentů v autobusech a trolejbusech apod.). 2. není problém legálně přihlásit ojetá silniční vozidla schválená v EU, u vozidel „velké“ dráhy je to také možné, ale např. u tramvají to v podstatě nejde (buď se musí prohlásit za historické, nebo se musí schválit jako nové, čemuž nemohou vyhovět). Přitom… Číst vice »

Petr Šimral

Ahoj Jenki. Perfektně sepsané otázky, připojuji se k nim.

Nezbeda

Pane Kupko, prosim Vas, KDY UZ KONECNE se zacne stavet novy Vysehradsky most? Vy v tom prece mate obrovske slovo jako ministr dopravy.

Tady prece hrozi, ze nez se novy most zacne vubec stavet, nynejsi se kvuli stale horsimu a horsimu stavu kompletne pro vlaky uzavre, nedejboze spadne…

Jaaa

– Proč sedí v centrální komisi v absolutní většině nýmandi bez totální znalosti projektování dopravních staveb, dopravních systémů, regionální geografie, regionálního rozvoje nebo ekonomie? – Proč plánování ministerstva stále roky vládne opakovaně prokazatelně neschopný Sosna? – Proč doposud nebyla vypracována relevantní celostátní dopravní koncepce, která by nebyla jen cárem nicneříkajících proklamací, ale skutečně analyticky reflektovala současné dopravní potřeby a možnosti na úrovni současného poznání? Proč se místo toho stále držíme 40 let přežité a dávno zastaralé bolševické koncepce rozvoje dopravy? – Proč spolu nejsou na ministerstvu schopny komunikovat odbory drah a strategie? – Proč ministerstvo neustále ustupuje tlaku silniční lobby… Číst vice »

Zbyněk

S dovolením jsem doplnil slovo:

Proč ministerstvo stále podporuje nefungující systém posuzování dopravních opatření Policií ČR, která systematicky a zcela neodborně brání jakémukoliv rozvoji jiných způsobů dopravy než MOTOROVOU silniční?

Daniel Jablonecký

Jedna z těch skvělých otázek, které nebudou nikdy položeny. Škoda.

Ludvík Zatloukal

Pěkný den,

napadly mě hned tři otázky, případně nějakou využijte…

Bude nadále probíhat výběr dopravců na železnici na základě ceny, nebo se zohlední i jiné parametry?

Jak a kdy plánujete vybírat dopravce pro vysokorychlostní tratě?

Bude mimořádné události na železnici nadále vyšetřovat jeden z aktérů, tedy Správa železnic, nebo se model vyšetřování změní? Je v pořádku, že Správa železnic provádí vyšetřování pro dopravce za úplatu?

Je možné zrychlení vyšetřování mimořádných událostí na železnici? Jde o běžné případy střetů s osobami, auty, stromy, zvířaty. V takových případech je zřejmé zavinění, ale přesto vyšetření trvá.

Díky předem

fbh

Dobrý den pane ministře bylo by možné aby stát objednal večerní vlak z Prahy směrem na Bohumín,který by stavěl ve více stanicích na moravě nejen v Olomouci a Ostravě v současné době je posledním vlakem který stojí např.v Hranicich na Mor. LE416 s odjezdem s Prahy hl.n.20.58 coz opravdu nepostačuje když člověk chce navštivit kulturní představení nebo sportovní akci.Ne každý chce travit noc v okolí hlavního nádraží a čekat na první ranní spoj,který jede v 5.22 mezi spoji je díra 8,5 hodiny.Díky

Daniel Jablonecký

Kolik takových lidí, kteří potřebují přijet do Hranic na Moravě mezi jednou a druhou v noci, je? Pokud jich je relevantní počet, pak by nebylo nutné objednávat nový vlak, ale zajistit tam zastavování vlaku EN 443.

Petr Šimral

Osobní doprava není úplně mé hobby, ale není vlak EN … určen pro trochu jiné cestující?

Mimo jiné: přepravní proud Praha – Ostrava by měl naplnit v době s odjezdem cca 22:30 z Prahy i normální vlak.

fbh

Mohu vam rict ze jen v mem okoli je takovych lidi dost a nejinak tomu bude i v jinych stanicich (Zabreh,Studenka,…)

Tomáš

Zajímalo by mě, jak jsou na tom železniční plány na trati Praha-Liberec-Zhořelec

Antonín Píšala

A za poslední, jestli by státnímu rozpočtu nepomohlo výrazné navýšení mýta za zahraniční tranzit. Protože aktuálně Česká republika dává zahraničním dopravcům možnost jezdit po našich dálnicích a silnicích za levný peníz, ale pak nemáme peníze na její kvalitní údržbu a rekonstrukce. Myslím, že ČR není charita, aby zahraničním firmám pomáhala ušetřit.

To stejné zda není na místě zvážit zavedení plošného mýta, protože krajské dvojky a trojky jsou v katastrofálním stavu, a i přesto nejsou dopravci nuceni za jejich užívání platit.

Ota

Dobrý den,
nešlo by něco udělat s cenovou džunglí za jízdné ve veřejné dopravě v ČR? Optimálně s ohledem na rozšiřování a prolínání jednotlivých integrovaných dopravních systémů by se dalo uvažovat o vzniku Integrovaného dopravního systému Česká republika. Ale to by musel iniciovat stát, protože čtrnáct krajů v ČR se nikdy nedomluví.
Děkuji.

Bob

Ona by stačila aplikace, která všechny dopravní systémy spojí a prodá vám několik jízdenek najednou podle vyhledaného spojení. Problém není v mnoha různých krajských systémech, ale v tom, že člověk musí mít několik různých aplikací (pokud se v tom chaosu vůbec vyzná).

Antonín Píšala

Dale mě zajímá jestli dojde k odpuštění poplatku za použití regionálních tratí a lokálek, obdobně jako u silnic druhé a třetí třídy. Také jestli bude povoleno přetěžování vagonů a nulové poplatky na vlečkách, stejně jako kamiony neplatí mýtné v areálu firem. A také jestli by vlečky nezasloužily větší podporu. Víme, že vlečky vydrží pod vegetací i hlínou klidně 50let. Proč tedy není tato kvalitní infrastruktura stejně levná jako kamionový vjezd.

Antonín Píšala

Dobrý den Rád bych se pana ministra zeptal, kdy SŽ bude otevírat podobné počty kilometrů nových železnic jako pan Mátl. Dále zda není na čase udělat na SŽ obměnu a zefektivnit chod této společnosti. A také proč nemají VRT ještě větší prioritu než dálnice, protože občanům přinesou mnohem více. A proč není větší tlak na dokončení brněnského železničního uzlu.

Jaaa

ŽUB? Jen to ne!

Antonín Píšala

Chybějící reprezentativní nádraží je největší bolístka Brna. Ještě větší než nedostavěný VMO či sportovní hala. Ten projekt by měl mít po VRT nejvyšší prioritu.

Gregyros

jen to ne, nechcu trčet dalších +15 minut v MHD

Karl vB.

Omyl, největší bolístka Brna je nevyřešená koncepce tranzitu nákladní dopravy skrz brněnský železniční uzel s náležitou kapacitní rezervou do budoucna.
Ten nový barák pro osobní dopravu je pouze nejviditelnější třešnička na dortu, což je důvod, proč se k tomu tolik odpovědných osob (z důvodu mediálně publikovaného poklepávání a následného střihání), upíná.

Frantík

SŽ již otevírá podobné počty kilometrů nových železnic stejně jako ŘSD otevírá kilometry nových železnic.

Pavel

Dobrý den pane ministře, dočká se někdy Ostrava DÁLNICE s rychlostí 130 km/h nebo současná horská dráha se bude opravovat stylem Never ending story? Chápu, že je zásadní chyba v podloží, ale raději uzavřít 1 směr a udělat dálnici než nechat současný nebezpečný stav.

Petr Šimral

Mám takový blbý pocit, že Vám ta „stotřicítka“ končí asi tak jeden kilometr“ před velkou Ostravou. To Vás fakt dovede tak moc rozhodit? Mě to jako „skoroPražákovi“ nevadí.

franta

A zkoušel jste si to někdy projet třeba dál? Je to mezinárodní tah. A je to další ostuda českého stavitelství. A ostuda ČR. Ačkoliv sám osobně nevěřím, že s tím někdo něco udělá. Prostě to zůstane tak..

Václav

Dobrý den, prosím dá se odpovědět proč se u budoucí křižovatky D35 s I/16, u Úlibic, bude stavět na čtyřpruhové silnici (I/16) okružní křižovatka ? Stejná OK se teď u Olomouce pracně ruší.

Lysimachia

Souhlas, ale jestli myslíte Křelov, tak tam je to zrovna trochu jiná story.

Václav

Jasně, ale v principu je to stejné. Tady u těch Úlibic to bude hodně špatné, dost lidí to vnímá jako já. Tuším že tam budou kolony. Fakt mi tohle hlava nebere, vždyť to jsou vyhozené peníze – obří dálniční křižovatka s nájezdovými rampami a vše zakončeno kruháčem, k čemu to je 🙁

Petr

Dobrý den pane ministře,

prosím o informaci jak to vypadá s dostavou čtyřpruhu z Písku do Českých Budějovic. Četl jsem o úmyslu vést tam jen tři pruhy ale to snad nemůže být myšleno ani vážně a že tam musí být čtyři pruhy mi jistě potvrdíte.

Moc děkuji.

Hoermalmeister

Tam teda určitě čtyři pruhy být nemusí, wtf, kolik aut tam podle vás jako jezdí. Je pro to nějaký validní argument? Víte, co to znamená indukce dopravy?

Kebab

Vy jste snad ministr?

Hoermalmeister

heiß, chcete vědeckou odpověď, proč by tam čtyři pruhy spíš uškodily než pomohly? Nebo si stejně pojedete svoje?

Petr

Čtyři pruhy by měly být prostě všeobecně standardem na silnicích první třídy kde je větší provoz tak aby to bylo bezpečné a byl hlavně oddělený směr. Víc není nic potřeba řešit.

Petr

Nemusí jít o dálnici a nemusí tam být 130 km/h a stačí klidně 110 a užší pruhy bez odstavného pruhu klidně jen s malými zářezy na zastavení auta jako je to na D1 v kopcích. Hlavně aby to bylo směrově rozdělené a dalo se tam předjíždět

Lysimachia

Další, který má indukci snad i pod postelí.

Petr David

Toto je hodnotný argument, nemáte tam ještě něco?

Hoermalmeister

Just one more lane will fix it man

Frantík

Just one less lane will not create any troubles

Flek

Proč SŽ není schopna dělat přeložky na regionálních tratích, když to jsou schopné dělat kraje u silnic menšího regionálního významu?

Petr

Když někdo nechce, je to horší než když to nejde.

Petr David

Trefné ohodnocení vlády.

Petr David

SŽ? Nemá ministr k dispozici centrální komis, která rozhoduje?

Jaaa

Co tak ti panáci můžou reálně rozhodnout.

Patrik S.

Dobrý den. V souvislosti s D4, neuvažuje se o tom, že by tato dálnice pokračovala až dál do Německa? Přijde mi, že by to byla super alternativa a ta nejkratší možná cesta z Prahy do Mnichova. Je mi celkem líto, že je dé čtyřka tak nějak „useklá“ v prostředku. Děkuji za odpověď. Patrik S.

Petr K.

Omlouvám se za pokus o odpověď…
Letmým pohledem do mapy je vidět, že se Němcům nechce dělat se s dálnicí přes Šumavu. Jinak by do Strážného jejich dálnice už dozajista vedla nebo byla rozestavěná… Takže „regionální“ D4 k Nové Hospodě a dál síť „jedniček“ zatím dozajista stačí… Tedy čistě můj pohled…

Jan

Dobrý den,
Měl bych dotaz ohledně IV. koridoru a úseku NemaŠe, ví se už který způsob financování bude pro tento úsek zvolen, případně kdy bude vypsána soutěž na zhotovitele? Děkuji

Tomáš Mach

Dobrý den. Uvažuje se o napojení terminálu Nehvizdy například spojkou pro regionální dopravu ve směru Čelákovice? Zvýšila by se tak dle mého atraktivita železničního spojení pro více cestujících, v budoucnu například i pro Mladou Boleslav.

Jaaa

Má tam vést odbočka z vlečky pro stavbu VRT, tak by se to přímo nabízelo. 😉

Frantisek X

Jednodušší by bylo ten tzv. terminál (jakkoli, aspoň pro vlaky, není stanicí koncovou), když už musí být, posunout k Mochovu, odkud vede extra trať přímo do Čelákovic, kdyby… No nic. 🙂 Ono je to stejně už skoro celé v plánu hlavně pro lidi s auty. Škoda.

Zbynek

Tak nejak. Kdyz uz musi byt, tak co nejdal od Prahy.

Tomáš Mach

Děkuji za informaci. Uvidíme zda tam nějaké kolejové napojení nakonec vznikne. Podle mě by nějaká linka S co by byla v provozu v úseku Čelákovice – Nehvizdy a zpět byla plus, třeba v intervalu 20 minut. Pokud by byla i napojena nějakou manipulační kolejí, šlo by ji využít i pro pracovní vlaky v době noční výluky.

noerf

Dobrý den, chci se pana ministra zeptat, jak vnímá postup ve výběrových řízeních na zajištění dopravy na železnici, rychlost přepínání napájení trakce na 25 kV, které se spíše vleče, které by snížilo náklady na nová vozidla?
Druhá otázka je, jak vnímá, že některé autobusové linky jsou omezovány různými podmínkami krajských samospráv (kdysi omezení Student agency v jižních Čechách, United Bus na Vysočině, Quick bus) a nyní zavádění linek PID například do Tábora, Písku, Strakonic či Prachatic, kde standardně jezdí dopravci bez dotací a omezují se služby dopravců jezdící na vlastní riziko.

Hoermalmeister

Proč se SJT realizoval jako zastřešující tarif a nikoliv nový jednotný prodejní kanál. Takto rozšíření na autobusovou dopravu hraničí s nemožností. Kdyby OneTicket byl pouze aplikací, ve které si koupíte jízdenku skrze vícero systému IDS, byl by daleko použitelnější a teprve tehdy by zpřehlednil a usnadnil cestování VHD. Na nový zastřešující tarif i pro autobusy Vám kraje nekývnou, kdyby šlo ale přímo o jízdenky IDS, které by byly půlené (zaplatil bych každému IDS jejich typ jízdenky a dané částky by jim byly přerozděleny), souhlasily by s tím i kraje

Juraj

Na toto umím odpovědět: jednotná přepravní smlouva.
Zatím totiž není nijak rozumně podchyceno, aby při kombinaci samostatných jízdenek cestující měl nějaká práva.

Tím nechci říct, že je to neřešitelný problém, ale MD se nechtělo pouštět do revolučních změn a dopravci zase odmítali cokoliv, co by fungovalo jako srovnávač cen (třebaže IDOS to nakonec vlastně dělá). Takže tak.

Hoermalmeister

Ale ty proklínané automaty IDS JMK přece umí prodat dvě jízdenky (JMK a VDV) na jednu smlouvu

Juraj

Když je domluva, tak i lomené jízdné jde.
Problém je, že univerzální domluva není. Kor když v tom jsou závazkové i open access spoje.

Jaaa

Ministerstvu stačí změnit vyhlášku.

Juraj

Nj, ale ono to chce pak docela detailně domyslet.
Když mi kvůli zpoždění Regiojetu ujede vlak ČD, kdo se má o mě postarat? U koho mám uplatňovat kompenzaci? Co když bude každý dopravce tvrdit něco jiného?

Opět: není to nereálné, ale je to hodně práce navíc.

ppp

– Když mi kvůli zpoždění Regiojetu ujede vlak ČD, kdo se má o mě postarat? Pokud ujede poslední spoj, tak dopravce, který má zpoždění uhradí taxi
– U koho mám uplatňovat kompenzaci? U dopravce, který má zpoždění
– Co když bude každý dopravce tvrdit něco jiného? Existuje databáze zpoždění jednotlivých spojů

VRTjecesta

Chtěl bych se zeptat, kdy odvolá vedení SŽ a zda považuje za relevantní, že její generální ředitel řeší vymalování podchodu v UnO.

Zbyněk

Protože vymalování podchodu v UnO má větší prioritu něž třeba kumulativně desetiletý nickolejný provoz mezi Prahou (1,3 mil.) a Kladnem (90 tis.).

Vladimír

Gratuluji k množství zahajeni staveb, stejne jako otevirani dalnic a i k urychlovani staveb a zkracovani stavebni cinnosti, za me RSD funguje skvele. Co me trapi jsou ceny staveb a pomerne malych posunu vpred na zeleznici. Porad slysim, ze musi udrzovat stavajici stav, ale neni to malo? Krome ambice postavit VRT, vidim opravu smerem na jih Cech, neco malo se stavi v Praze, ale co zbytek? Vzdyt oprava napr. trati do Jeseniku stala obrovské prostredky a posun asi 5 min na rychlosti na trati Zabreh n.M. – Jesenik. Mam pocit ze se porad opravuji lokalky, ale s nulovym posunem pro… Číst vice »

Jirka G

Pane ministře, kde skončila druhá část “ zeleného údělu“ tzv. ETS-2? Měla by vstoupit v platnost v roce 2027.

Petr

Vážený pane ministře, prosím o informaci jak to vypadá se čtyřproudu vesteckou spojkou. Bylo by dobré kdyby byla otevřena společně s připojením na D3. Hlavně je extrémně nutné aby tam byly čtyři pruhy a žádný kruhový objezd aby tam nebyly kolony

Jaaa

Vestecká spojka je jenom další zvěrstvo, které způsobí další nárůst kolon.

Most

Připojuji se k dotazu, tato komunikace je důležitá, kdo jezdí z Jižního města, Spořilova, Hostivaře, atd. do Jižních Čech ji potřebuje, jinak se zahltí Šeberov, Hrnčíře a pod. Naopak tyto auta nepojedou po D1, tajže tam dojde k odlehčení

Petr

Dobrý den, musím se zeptat na to jestli by šlo převzít co nejvíc chytrých věcí z polského modelu zákonů který umožňuje v Polsku perfektně rychle stavět dopravní stavby

Vašek H.

Jaký má pan ministr názor na fungování Drážní inspekce, zejména výrazný nedostatek personálu, který nemá šanci zvládnout vyšetřovat všechny MU, a také její budoucí nejisté finanční přežití?

Tom

Dobrý den, jak se daří zvyšovat konkurenci u výběru dodavatelů pro projekty na české železnici a snižovat tak vysoutěženou cenu vůči odhadní podobně jako se to daří u projektů na ŘSD? Co plánujete udělat pro urychlení modernizace (zrychlení a zvícekolejnění) české železniční soustavy? Na mapě projektů SŽ některé projekty již jsou, ale termín zahájení realizace se rok co rok posunuje dál.

Vladimír

Vyborna otazka. Na zeleznici je opravdu malo konkurence a proto se stavi cim dal draz. Proc si SZ nevezne priklad z fungovani RSD, kde se s prichodem v dobe D. Toka vyrazne slevnila vystavba dalnic diky prichodu konkurence!!!

Most

Jak vám jde plnění předvolebního slibu, že „Spolu nikdy nezvýšíme žádné daně“ a o kolik jste snížil počet úředníků na ministerstvu a vám podřízeným úřadům a organizacím?

Tomáš

Docela by mě zajímalo, kde by se podle autora příspěvku mělo vyhazovat. Kdo je v na ministerstvu nepotřebný? Nebo je moc lidí na Drážním úřadě? Drážní inspekci? A co třeba u UZPLN? Vyhazovat se dá vždycky, ale pak je otázka, kdo tu práci bude dělat. A ne, elektronizace státní správy neušetří ani jedno místo, protože ta data musí do systému někdo zadávat a systém musí obhospodařovat. A ještě to stojí šílené peníze.

Most

Třeba Český námořní úřad, kvůli kterému se nedali zrušit kolky, protože ve 21.století neumí příjimat platby elektronicky a který je ve vnitrozemském státě opravdu potřebu. UZPLN se dá sloučit s Úřadem pro civilní letectví, odborný pracovníci zůstanou a ušetří s ena vedení, služebních autech, sekretariátu, podatelně, které bude stačit jedna. Stejně tak DÚ a DI. Nadto je obecně na úřadech přezaměstnanost 30% dolu se vůbec nepozná, stejně tak v Dlážděné.

Frantisek X

Hlavně by bylo dobré, namísto tlačení lidí do posílání všeho elektronicky, ale na každý úřad zvlášť, propojit elektronicky ty úřady, aby třeba i fyzicky dodaný doklad (údaj apod.) uměly použít všechny ze společného zdroje. Potom také není nutné, aby měli všichni služební auta, na tom by šlo ušetřit miliony. A ti dopravní by alespoň viděli důsledky svých rozhodnutí do veřejné dopravy…

Petr K.

Tak jestli chcete sloučit DI a DÚ tak jste velmi jemně řečeno… ehm… ne, já to slovo nenapíšu, já zůstanu slušnej.

Honza

Jaké jsou plány s železnicí na Liberecku? Jaké se plánuje využití úseků které budou ,, přeloženy“? Na vizualizaci bylo pouze o úseku Rychnov – Liberec oznámeno zrušení, a co úsek přes Sychrov ?

Frantisek X

To je to budování železnice pro prestiž. Je třeba dosáhnout kýžené jízdní rychlosti i za cenu toho, že tu cestovní obohatíme o přestupy, nutnost použití autobusu, nákladního či osobního auta apod. Ještě, že v Liberci zatím neplánují nové nádraží pro tuto trať za městem. 🙂 Přitom ponechání obslužných úseků (a jejich případné vylepšení) se v zásadě nevylučuje s doplněním přímější tratě pro tranzit. Akorát to bude něco stát, podobně jako stojí doplnění dálnice ke staré cestě. Otázkou je, co vše chceme nechat na silnicích a co dát na koleje.

Milda

železniční tunel Beroun – Praha, dne 18. září 2023 byla odevzdána opravená dokumentace EIA dle připomínek Ministerstva životního prostředí. Dne 27. března 2024 proběhlo veřejné projednání připomínek k dokumentaci. Následovalo zpracování posudku a vydání závazného stanoviska k posouzení vlivu záměru na životní prostředí. Toto stanovisko by mělo být vydáno Ministerstvem životního prostředí ve lhůtě do 30 dnů ode dne obdržení posudku. Termín odevzdání posudku byl 2. duben 2024 a tady předpokládaný termín vydání závazného stanoviska je tedy 2. května 2024. Dnes je prosinec 2024 a žádné stanovisko nikde není, to už je na podání žaloby za nečinnost úřadů. V soukromé… Číst vice »

Juraj

Když ministr zmiňoval inspiraci Švýcarskem při odbavení ve veřejné dopravě, pracuje se reálně na nějakém zadání ze strany MD? Nabízí se třeba další fáze SJT, která by víc pracovala se zapojením tarifů IDS do jediné jízdenky (systém je na to technicky připraven, jen se to nepoužívá).
Zabývá se MD nějak cenovou (ne)atraktivitou SJT?

Martaus

Připojuji se k dotazu a mám doplňující otázku. Je možné zrušit automatické zdražování SJT podle inflace, nebo by se to muselo kompenzovat dopravcům? Protože jestli bude SJT každý rok zdražovat, zůstane navěky (velmi) nevýhodný a cestující, kteří nemají přehled o jiných možnostech odbavení, pak raději jedou autem.

Juraj

Tam je to hlavně kvůli dopravcům, aby stát nikomu nepodřezával příjmy z jízdného. Existují tam ale dva mechanismy, jak tu automatiku obejít – jeden je bez následků (ale je omezený) a druhý znamená kompenzovat výpadek dopravcům.

Erik85

Šlo by to prosím víc rozvést? To by mě zajímalo.

Tomariero

SJT je nastaven tak aby se pod něj cenově vešli tarify dopravců do nich zapojených takže pokud by nějaký tarif byl vyssi nezbjehoncena tak by to musel doplácet, což je i jeden z důvodu proč tam nejsou komerční vlaky Leo expresu.

Erik85

Já se Juraje ptal na něco jiného. Konkrétně na mechanismus neměnění cen.

Juraj

Základní cenová hladina je automaticky valorizovaná dle inflace.

Pak existuje okolo této hladiny procentuální pásmo, ve kterém může provozovatel/MD cenu vlastním zásahem upravit nahoru nebo dolů, např. jeden rok nevalorizovat. Dokud je výsledek v tomto pásmu, je všechno v pořádku. Jenže zase za rok se základní hladina posune výš, a s ní i tyto mantinely.

No a pak může MD ty mantinely úplně opustit, ale tam už vzniká dopravcům nárok na kompenzaci ušlých příjmů. Takže vlastně by stát začal jízdné přímo dotovat.

Erik85

Díky. I když je zajímavé, že tarify IDS mohou být níže, než tarify dopravců. U Brutta to dopravcům může být jedno, ale u Netto smluv vlastně dopravci předem neví, jak se budou ceny IDS měnit. Typisky PID. Jezdí se na železnici netto, ale dopravci nevěděli jak se bude PID měnit.

kober

Opravdu si pan ministr myslí, že dostavba okruhu do roku 30 je reálná? Především 520, kde není ani EIA a kde denně kolabuje doprava v Liberecké, Kbelské a Průmyslové…

Jan

Zajímá mě, zda bude ze strany MD vyvíjen tlak na Správu železnic, aby modernizace tratí probíhaly ve smysluplných ucelených úsecích, narozdíl od současné salámové metody, kdy například trať Brno-Přerov má být rozkopaná od r. 2025 až do začátku 30. let., kdy na sebe budou jednotlivé stavby navazovat a do doby dokončení všech je stejně nebude možné naplno využít.

Black

Modernizace v ucelených úsecích bude tehdy, pokud na to bude v rozpočtu dost peněz. Za to může sice ministr Kupka usilovně lobovat, ale v konečném důsledku o tom rozhodne někdo jiný.

Frantík

Tak ať se na to nesahá vůbec. Pokud má být kvuli 2 km výluka na 10 km, pak je nejlepší rozkopat těch 10.

Antonín Píšala

Proč není urychleno zlepšení katastrofálního stavu železniční dopravy mezi Brnem a Přerovem. Je sice hezké, že se plánuje rozšíření D1 na 6 pruhů ale tato trať měla být již 20 let dvoukolejná.
D35 chybějící 94km dokončeno 2029. Železnice Brno-Přerov dokončeno 2032. Opravdu vám tento nepoměr nepřijde divný pane ministře? Podle mě je to velmi významné mínus pro vás.

Frantisek X

Protože se tu smíchalo prosté zlepšení stávající tratě se snahou mít jakousi pre-VRT, i když pak vedle plánujeme i VRT. Druhá kolej a drobná směrová zlepšení pro souvislou rychlost třeba 120 km/h, s přisunutím zastávek sídlům, by možná bývaly byly jednodušší. Jo, možná by se nestíhaly hypotetické ideální uzly, to – uznávám – nevím. I když u expresů bych těsné přestupy vynechal, na dálkových cestách je lepší nechat určitou vatu. Preference rozšiřování dálnic je ovšem už léta zřejmá.

Ondra

Proč se nebude měřit rychlost na celém novém úseku D4, když tomu technicky ani legislativně nic nebrání

kober

Pokud nebude příští ministr z ODS (pravděpodobně ANO) – panuje shoda na zachování vedení ŘSD?

Lysimachia

Motorista 😀 😀

Jaaa

Pámbu s námi a zlí pryč!

Juraj

Ve světle prezentovaných úspěchů ŘSD v uplynulých letech, chystá se ministerstvo víc zaměřit na projektovou přípravu a realizaci investic u Správy železnic? Tam totiž naopak dochází stále víc ke skluzu klíčových staveb, včetně prvních úseků VRT.
Železniční stavby se navíc obvykle dost předražují, na rozdíl od silničních výběrových řízení.

kober

Prosím o komentář k přípravě a výhledu dostavby D3 ve středočeském kraji.

lukYs

dobrý den. jak pokračují dálniční studie okruhu kolem středočeského kraje co měl propojit krajská města a co začal už Dan Ťok? Nemůžu najít odkaz na ČT 24 ale vím jistě že něco takovýho mělo probíhat.. je to už dost roků tak by mě zajímalo jaká je situace teď ? nebo je vize dálniční sítě jak jí dnes známe finální???

Děkuji za odpověď

Gregyros

Dobrý den, jak to vypadá s jízdou (historických) vozidel bez ETCS na trati s ETCS? nedávno tu byl článek ohledně rušení veškerých návěstidel na těchto tratích, nebylo by možné je pro případy výluk atd. ponechat vypnuté jakožto zálohu?

Igor

Pokud budou vypnuté tak někdo brzo zjistí, že je toho hodně co ukrást a až budou návěstidla potřeba (za kdo ví kolik let) zjistíme, že stejně nejdou, protože budou vybrané. Nakonec to vyjde nastejno.

Petr

Kdy dojde k propojení D4 a D0? Stále platí memorandum pana Ťoka, že D4 bude končit před Jílovištěm?

Petr

Bylo by na čase když tam konečně zmizel ten přechod tam dát hlavně 130 km v hodině až po sjezd z okruhu

Petr

Tam 130 nedáte, ale výstavbou doprovodné na Baně aspoň odlehčíte úseku Jíloviště – Baně. I když stejně se domnívám, že třetí pruh zde bude muset být vybudován stejně.

Hoermalmeister

Musely by se stavebně upravit nenormové sjezdy z dálnice v Jílovišti, upravit nenormové autobusové zastávky a postavit obslužnou komunikaci pro Cukrák, Hájenku a ulici Za dálnici. Bez všech těchto úprav dálnici mít nebudete

Pavel

Jaký je názor pana ministra na incident a vyšetřování letu QS2258 SmartWings, který mohl skončit tragédií, ale ředitel Úřadu pro civilní letectví David Jágr jej bagatelizoval? Ministerstvo dopravy je zřizovatelem ÚCL a tudíž za ně zodpovědné.

Martin

Dobrý den. Chtěl bych se zeptat, zda už jsou hotové plány na stavbu dalších dálnice až se dostaví základní síť dálnic?

jaroslav.dohnalik

Chápu to tak, že nyní investujeme do dálnic a tím získáme nové zpoplatněné kilometry. Pracuje ministerstvo dopravy s nějakým odhadem, o kolik se na mýtném vybere více? Na to navazuje myšlenka, že pokud nabídneme kvalitní a dokončené dálnice, přitáhne to transitní dopravu napříč Evropou. Více kamionů v mých očích nese vyšší riziko výskytů přetížených kamionů. Kdy se pořádně obujeme do vážení a pokutování?

MP22

Poslední dotaz: je v plánu výměna vedení organizace Správa železnic? Všichni vidíme výsledky práce současného vedení, podobná změna, jako ta, která se udála na ŘSD po jmenování GŘ Radka Mátla by železnicím slušela.

MP22

Další dotaz. Bude se silnice 1/73 nakonec stavět a uvádět do provozu v kategorii D?

roman.lelek

Ne.

Clovek

Nejsem novinar a nevim jak to spravne zformulovat, ale rad bych abyste se ministra zeptali na realisticky scenar stavby VRT a stret zajmu u Libeznice vcetne moznych precedentu.

MP22

Já bych se chtěl pana ministra zeptat na tohle: budou se přidávat do plánů výstavby dálnic a rychlostních silnic některé nové, doposud neplánované? Pro příklad D18, D38 nebo D16, nebo rychlostní silnice (spmv) č. 19 od Prahy na sever v nové stopě?

Vašek H.

SPMV I/9 by mohla vést z Prahy na sever, nicméně tahu I/19 by taky slušelo od D3 u Tábora přes Pelhřimov a dál I/34 k D1 u Humpolce pořádné zkapacitnění…

MP22

Ups… Samozřejmě sinice číslo 9.

Kaja

Jak a jaká bude podporovat opatření, aby dostavba celého Pražského okruhu opravdu vedla ke zlepšení situace ve městě a ne ke zhoršení díky indukci dopravy

MP22

Tohle je věcí města Prahy

Zbynek

Jak se to vezme. Treba alternativy ve verejne doprave nebo cyklodoprave nelze uspesne delat bez stredoceskeho kraje a s legislativni a financni podporou statu, jako maji jine dopravni stavby.

MP22

Dobře, tak je to věci hlmPrahy a Sčk…

Zbyněk

Jak se to vezme, protože průjezdnost okruhů ovlivňují věci, co jsem psal výše. A průjezdnost okruhů je důležitá i pro jízdy nad rámec Prahy a Stčk.
Že se pruhy nedají přidávat donekonečna chápeme snad všichni.

Aronek

Rád bych se zeptal: Je zde nějaký plán, jak ještě urychlit přípravu staveb (viz. třeba VRT) legislativně či procesně, protože i když se teď na silnicích staví, tak příprava projektů i bez různých odvolání trvá stále velice dlouho ?

Fandík

Přeji dobrý den. Rád bych Vám poděkoval za to jak rychle se staví dálnice a v jaké míře. Každopádně tzv. VRTka se pořád posouvá. Neplanujete tedy, že by se celá VRTka postavila přes PPP ???

Johnny

Ano, SŽ plánuje vyuzivat PPP. Prvni budou pravdepodobne nektere useky nove rychle trate Brno-Prerov. Je to uz dlouho verejne prezentovano, netreba se ptat ministra.

Milan

Prosím o dotaz: Jakým způsobem pan ministr podporuje výstavbu paralelní dráhy letiště Praha a jak vnímá celkově plány rozvoje letiště.