Ministr dopravy bude odpovídat čtenářům ve speciálním podcastu. Ptejte se
Ministr dopravy Martin Kupka. Pramen: X/Martin Kupka
Jaký bude rok 2025 v dopravě v České republice?
Jaký bude rok 2025 v dopravě v České republice?
Dobrý den pane ministře, začne se už konečně s modernizací trati 180 Plzeň – Domažlice, směřující do bavorského Mnichova? Která část trati by to popřípadě mohla být?
Jak závazný je plán a termíny jednoduché elektrizace tratí v ČR?
Dobrý den pane Kupko, na dráze ubývá komodit k přepravě…uhlí, ocel, dřevo… Má v plánu MD podpořit modální a jednovozovou zásilku výstavbou veřejně přístupných terminálů a nakládacích kolejí? Díky.
Dobrý den, prosím p. Kubalu, aby důkladně prověřil, jak pan Kupka vysvětluje tunel na VRT kolem jeho domu. Jako voliče demokratické pravice mě to velmi štve. Děkuji.
Pane Kupko, rad bych se zeptal, proc stat dotuje na slevach pro jizdne i cizince – typicky priklad: Dva Americane kolem 70 let jedou treba z Vidne do Ceska, maji ceske e-tikety a oba slevu 65+. Maji to tedy levnejsi a stat pak doplaci za tuto slevu dopravci, i prestoze jde o Americany. Totez, kdyz ma treba korejska studentka mezinarodni karticku ISIC a vyuziva nasi ceskou slevu, ac studuje mimo nasi zemi. Potkavam se s tim casto – stat na techto slevach pro cizince musi utratit obrovske penize za rok. Opravdu musi Cesko takto podporovat i cizince? Vzdyt by mel… Číst vice »
Zda se, ze ti, co davaji minusy, toto plytvani penez jen podporuji… 🙂
Spíš to jsou odpůrci zamindrákovaných xenofobních čecháčků. Dávám ti mínus ze stejného důvodu.
Podle mě ta plošná sleva v pohodě je, ostatně vyloučit např. občany EU je legislativně skoro neudělatelné.
Ale na druhou stranu jsme v tom možná papežštější než papež, viz např. nedávno Portugalsko. Nebo celá jižní Amerika, kde mají u dopravy/vstupů dvojí ceny, pro místní a pro „gringa“ třeba desetinásobek.
https://zdopravy.cz/20-euro-za-mesic-portugalsko-zavadi-jizdenku-na-neomezene-cestovani-vlakem-224112/
Na zeleznici je opravdu malo konkurence ve stavebnich firmach a take i v materialove dodavetelskem retezci a proto se stavi cim dal draz. Proc si SZ nevezne priklad z fungovani RSD, kde se s prichodem v dobe D. Toka vyrazne slevnila vystavba dalnic diky prichodu konkurence!!! Pamatuji si jak jsme staveli nejdrazsi dalnice na svete napr. usek Lipnik.n.B – Ostrava. Proc se plati za uplne obycejne plastove okna s kouzelnym pridomkem „drazni“ nasobne vice a pritom to je obycejne okno. Kolik mame dodavetelu na prazce, vyhybky, koleje? Proc se tyhle zakladni komponenty nesoutezi a pokud ano, proc souteze vyhravaji stale… Číst vice »
Otázkou je, zda u silnic nehraje ve prospěch nižších cen i výhoda z rozsahu (když upřednostňujeme stavbu dalších silnic před kolejemi), byť monopoly a předpisy jistě udělají své.
Měl bych na pana Ministra několik dotazů. 1. Zajímalo by mě jak chce dosáhnout (dle volebních slibů a závazků vůči EU) zvýšení přesunu zboží, neboli nákladu, ze silniční dopravy na železniční. Pokud vezmeme v potaz situaci v osobní dopravě na tranzitních koridorech, kdy vlaky s přepravou osob bohužel mají přednost (i když předpis SŽ hovoří jinak), kdy by šlo některé linky optimalizovat (například spojení Slováckého Expresu a Valašského Expresu, které jedou 20 minut po sobě a jejich cesta se rozděluje až za Olomoucí, to stejné spoj Praha hl.n. – Kutná Hora a Praha Masarykovo n. – Kolín, které jedou vyloženě… Číst vice »
Dotaz: jaké jsou důvody zpoždění výstavby železničního tunelu Oucmanice, který měl být zahájen již před několika lety. Jaké jsou důvody odložení realizace na rok 2030? Podniká Ministerstvo dopravy nějaké kroky k urychlení?
Dobry den,
Pred casem probehla medii zprava o uvazovanem dalnicnim spojeni krajskych mest nebo take „stredoceskem“ dalnicnim okruhu.
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/dalnice-rsd-ministerstvo-dopravy.A180515_142819_eko-doprava_fih
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/dalnice-vystavba-nova-stavba-obchvaty-kremlik-stavebni-zakon-stredocesky-kraj.A200116_153409_eko-doprava_rts
K uvedenemu mela byt zpracovana studie. Vzhledem k planovanemu dokonceni paterni site cca v roce 2033 – je uz tedy prosim jasnejsi vize, jak se posleze bude dalnicni sit rozvijet a uz se na ni nejak aktivne pracuje? Dekuji
Dobrý den pane ministře. Chtěl bych se zeptat, jestli stát hodlá něco dělat s podváděním dopravců na slevách na jízdném. Případy byly již dokázány a stále se nic neděje. Proč není sleva na jízdné adresná na evidovaný slevový průkaz? Nevadí státu okrádání od některých dopravců?
Dobrý den
Jaké ukončené vzdělání (akreditaci) v oblasti železnice (dopravy, staveb, organizace) mají JEDNOTLIVÍ členové Centrální komise. Jmenovitě, prosím.
Děkuji za srozumitelnou a jasnou odpověď
Další dotaz: Jak je možné, že v době elektrifikace dopravy, převodu dopravy na koleje a preferenci ekologické železniční dopravy státní dopravce ČDCargo propouští a řeší pokles tunokilometrů.
Je opravdu vhodné, aby to představitelé ČDC zdůvodňovali tím, že ve 21. století a době Grýndýlu nikdo nemá zájem o přepravu ucelených vlaků s uhlím.
Připadá mi to asi jako stížnost, že moje značkové volské potahy na rozvoz Zásilkovny, bryčky álá Uber a koňské pluhy pro velkozemědělce nikdo nekupuje.
Dobrý den, jak se staví Ministerstvo dopravy k navrhovanému zvýšeni věkové hranice pro pravidelné prohlídky starších řidičů? Z dat nehod za rok 2023 plyne, že nejohroženější skupina řidičů (nejvíce usmrcených řidičů a spolujezdců) je právě v kategorii nad 64 let. Objem dopravy nadále stoupá, objevujî se nové druhy dopravy, občas se lehce mění pravidla a také se chystáte pilotně zvyšovat rychlost na dálnicích – vše faktory pro ještě větší zátěž pro seniory za volantem.
Jemná otázka: Ti senioři jsou vždy viníky těchto nehod? Pomalu se k tomu blížím, je mi téměř 57 let a kromě řidičského průkazu M, A, B, C, T, E mohu dokonce řídit vlaky jak osobní, tak nákladní na území ČR a SK.
Jak se pan ministr staví k nádražním znělkám?
Dobrý den pane ministře, 1) Má smysl zachování dálniční kategorie D21,5 v ČSN 73 6101? Když i v rámci PPP na D4 docházelo k harmonizaci na kategorii D26,0. Osobně mi přijde kategorie bez průběžného odstavného pruhu (na 1,5 metru se nic bezpečně odstavit nedá) nehodná názvu dálnice. Navíc např. u D1109 bude současný stav „zabetonován“, protože v této kategorii jsou stavěny dva tunely a několik dlouhých estakád. 2) MD má v plánu velké infrastrukturní investice (chybí ještě dost dálnic, plán zkapacitnění silnic mezi krajskými městy, VRT…). Nicméně technické obory vykazují setrvale klesající počet absolventů, do důchodu začínají odcházet populačně silné… Číst vice »
Zeptám se jestli si pan „mluvčí, strosta, ministr“ už konečně balí kufry?
Do voleb je ještě daleko, bumlíku.
bohužel…
Tak to v demokracii chodí. A jestli čekáte, že za další Babišovy vlády „bude líp“, tak budete opět zklamán.
Líp už bylo. A nejlíp bylo podle Bumla samozřejmě za komunistů, že?
Kdy budo v ČR bez výjimky zakázány nekvalitní tlumiče hluku výfuků motorových vozidel? Tedy všechna na „ferarri“, „choppery“ atd. Kdy tedy bude možné si beztrestrně v létě otevřít okno, aniž bychom museli poslouchat kamiony s hlukem vrtulníku, „sportovní“ auta a motorky s ohňostrojem za výfukem a hlukem téměř vrtulkníku?
Dobrý den, pane ministře,
jaký byl důvod ke zrušení Odboru provozu silničních vozidel (O150) na Ministerstvu dopravy k 1. lednu a jak budete dál řešit náročné agendy, které měl (resp. stále ještě má) tento odbor v gesci?
Děkuji.
Pane ministre, kdy konecne zajistite odstraneni vsech nelegalnich billboardu kolem dalnic a silnic I. tridy. Zakon uz plati 7 let a stale jsou kolem komunikaci tisice nelegalnich reklam, ktere neni RSD schopne odstranit. Dekuji
Dobrý den pane ministře, chtěl jste řešit problém odlišných tarifů, které jsou v každém kraji jiné a cestující v tom mají zmatek. Chystáte se tedy s tím něco udělat? Budou se například dát kupovat všechny krajské jízdenky v aplikaci ČD nebo IDOS? Budou se slučovat jednotlivé dopravní systémy a nebo bude zaveden standard pro značení spojů, nákup jízdenek apod.?
Děkuji
Dobrý den, kdy konečně zasáhne do tarifních zvěrstvech ve veřejné dopravě, které provádí kraje? FAIRTIQ a podobné aplikace můžou být řešením. Proč pořád umožňujete krajům vyhazovat desítky milionů korun ročně za tarifní úpravy, které mají vždy jen snahu odlišit se od okolních krajů? Jednoduchý a jednotný systém má pouze jednu nevýhodu, neumožní vyhazovat bezhlavě veřejné finance. Tak kdy? Čeho se stále bojíte?
Ministr nemůže „zasáhnout“. Může jedině iniciovat jednání, na kterých se ty kraje domluví. A nebo taky nedomluví. Stát tu není od toho, aby krajům něco nařizoval, když tu regionální dopravu ani neobjednává ani neplatí. Maximum možného je v současné době jízdenka one ticket a tu už máme.
Může iniciovat vznik systému, který by krajské systémy zastřešoval a kombinoval. Oproti OneTicketu by to mělo výhodu nižší ceny a zahrnutí autobusů a MHD. Pak můžou OneTicket klidně zrušit.
Vážený pane ministře, jaký je Váš názor na roli a kompetentnost dopravní policie při vydávání stanovisek ke stavebním povolením a dopravním značkám?
Často se objevují případy, kdy pravidla a postupy se v jednotlivých
regionech liší – to, co je možné v jednom městě, je v sousedním rajónu PČR zcela neproveditelné.
Je podle Vás efektivní, aby PČR vydávala stanoviska k dopravním
značkám, když konečné rozhodnutí činí silniční správní úřad? Neměla by se spíše věnovat jejich vymáhání než (spolu)rozhodování o jejich umístění? Nepovažujete tento proces za zbytečně složitý nebo neefektivní?
PČR sice nemá lidi na služby, ale „dopravní inženýry“, jak si jejich (všeho schopní) specialisté říkají, mají dost času i v roce 2024 požadovat rušení přechodů pro chodce bez jakékoli náhrady.
Koho pomáhají chránit?
https://radiozurnal.rozhlas.cz/v-radach-policie-vre-policiste-upozornuji-na-podstav-nadmiru-byrokracie-a-9343824
https://zdopravy.cz/krajsky-urednik-neuspel-v-boji-za-zruseni-prechodu-v-prerove-vznikne-provizorni-s-ostruvkem-220318/
Dobrý den pane ministře. Loni jste na tomto místě deklaroval že na 14 místech na dálnicích budou fungovat vysokorychlostní váhy kamionů. Jak jste splnil tento slib, spolu s Radkem Mátlem?
Ano, my chceme peníze do státní kasy z pokut kamionů. Přejete si také větší zisk pro Česko, pane ministře? A pokud ano, proč nám tady za 30 let provozu dálnic jezdí přetížené náklaďáky?
Dobrý den, hromádka dotazů zejm. na legislativní témata: 1. uvažuje se o převedení trolejbusů mezi silniční vozidla? Zejména u parciálních trolejbusů (jiné už se prakticky nevyrábějí) to vede k naprostým legislativním nesmyslům (nutnost zřízení „virtuální“ trolejbusové dráhy, rozdílná legislativa pro řidiče vozidel ovládaných úplně stejně, protichůdná pravidla pro údržbu úplně stejných komponentů v autobusech a trolejbusech apod.). 2. není problém legálně přihlásit ojetá silniční vozidla schválená v EU, u vozidel „velké“ dráhy je to také možné, ale např. u tramvají to v podstatě nejde (buď se musí prohlásit za historické, nebo se musí schválit jako nové, čemuž nemohou vyhovět). Přitom… Číst vice »
Ahoj Jenki. Perfektně sepsané otázky, připojuji se k nim.
Pane Kupko, prosim Vas, KDY UZ KONECNE se zacne stavet novy Vysehradsky most? Vy v tom prece mate obrovske slovo jako ministr dopravy.
Tady prece hrozi, ze nez se novy most zacne vubec stavet, nynejsi se kvuli stale horsimu a horsimu stavu kompletne pro vlaky uzavre, nedejboze spadne…
– Proč sedí v centrální komisi v absolutní většině nýmandi bez totální znalosti projektování dopravních staveb, dopravních systémů, regionální geografie, regionálního rozvoje nebo ekonomie? – Proč plánování ministerstva stále roky vládne opakovaně prokazatelně neschopný Sosna? – Proč doposud nebyla vypracována relevantní celostátní dopravní koncepce, která by nebyla jen cárem nicneříkajících proklamací, ale skutečně analyticky reflektovala současné dopravní potřeby a možnosti na úrovni současného poznání? Proč se místo toho stále držíme 40 let přežité a dávno zastaralé bolševické koncepce rozvoje dopravy? – Proč spolu nejsou na ministerstvu schopny komunikovat odbory drah a strategie? – Proč ministerstvo neustále ustupuje tlaku silniční lobby… Číst vice »
S dovolením jsem doplnil slovo:
Proč ministerstvo stále podporuje nefungující systém posuzování dopravních opatření Policií ČR, která systematicky a zcela neodborně brání jakémukoliv rozvoji jiných způsobů dopravy než MOTOROVOU silniční?
Jedna z těch skvělých otázek, které nebudou nikdy položeny. Škoda.
Pěkný den,
napadly mě hned tři otázky, případně nějakou využijte…
Bude nadále probíhat výběr dopravců na železnici na základě ceny, nebo se zohlední i jiné parametry?
Jak a kdy plánujete vybírat dopravce pro vysokorychlostní tratě?
Bude mimořádné události na železnici nadále vyšetřovat jeden z aktérů, tedy Správa železnic, nebo se model vyšetřování změní? Je v pořádku, že Správa železnic provádí vyšetřování pro dopravce za úplatu?
Je možné zrychlení vyšetřování mimořádných událostí na železnici? Jde o běžné případy střetů s osobami, auty, stromy, zvířaty. V takových případech je zřejmé zavinění, ale přesto vyšetření trvá.
Díky předem
Dobrý den pane ministře bylo by možné aby stát objednal večerní vlak z Prahy směrem na Bohumín,který by stavěl ve více stanicích na moravě nejen v Olomouci a Ostravě v současné době je posledním vlakem který stojí např.v Hranicich na Mor. LE416 s odjezdem s Prahy hl.n.20.58 coz opravdu nepostačuje když člověk chce navštivit kulturní představení nebo sportovní akci.Ne každý chce travit noc v okolí hlavního nádraží a čekat na první ranní spoj,který jede v 5.22 mezi spoji je díra 8,5 hodiny.Díky
Kolik takových lidí, kteří potřebují přijet do Hranic na Moravě mezi jednou a druhou v noci, je? Pokud jich je relevantní počet, pak by nebylo nutné objednávat nový vlak, ale zajistit tam zastavování vlaku EN 443.
Osobní doprava není úplně mé hobby, ale není vlak EN … určen pro trochu jiné cestující?
Mimo jiné: přepravní proud Praha – Ostrava by měl naplnit v době s odjezdem cca 22:30 z Prahy i normální vlak.
Zajímalo by mě, jak jsou na tom železniční plány na trati Praha-Liberec-Zhořelec
A za poslední, jestli by státnímu rozpočtu nepomohlo výrazné navýšení mýta za zahraniční tranzit. Protože aktuálně Česká republika dává zahraničním dopravcům možnost jezdit po našich dálnicích a silnicích za levný peníz, ale pak nemáme peníze na její kvalitní údržbu a rekonstrukce. Myslím, že ČR není charita, aby zahraničním firmám pomáhala ušetřit.
To stejné zda není na místě zvážit zavedení plošného mýta, protože krajské dvojky a trojky jsou v katastrofálním stavu, a i přesto nejsou dopravci nuceni za jejich užívání platit.
Dobrý den,
nešlo by něco udělat s cenovou džunglí za jízdné ve veřejné dopravě v ČR? Optimálně s ohledem na rozšiřování a prolínání jednotlivých integrovaných dopravních systémů by se dalo uvažovat o vzniku Integrovaného dopravního systému Česká republika. Ale to by musel iniciovat stát, protože čtrnáct krajů v ČR se nikdy nedomluví.
Děkuji.
Dale mě zajímá jestli dojde k odpuštění poplatku za použití regionálních tratí a lokálek, obdobně jako u silnic druhé a třetí třídy. Také jestli bude povoleno přetěžování vagonů a nulové poplatky na vlečkách, stejně jako kamiony neplatí mýtné v areálu firem. A také jestli by vlečky nezasloužily větší podporu. Víme, že vlečky vydrží pod vegetací i hlínou klidně 50let. Proč tedy není tato kvalitní infrastruktura stejně levná jako kamionový vjezd.
Dobrý den Rád bych se pana ministra zeptal, kdy SŽ bude otevírat podobné počty kilometrů nových železnic jako pan Mátl. Dále zda není na čase udělat na SŽ obměnu a zefektivnit chod této společnosti. A také proč nemají VRT ještě větší prioritu než dálnice, protože občanům přinesou mnohem více. A proč není větší tlak na dokončení brněnského železničního uzlu.
ŽUB? Jen to ne!
Chybějící reprezentativní nádraží je největší bolístka Brna. Ještě větší než nedostavěný VMO či sportovní hala. Ten projekt by měl mít po VRT nejvyšší prioritu.
jen to ne, nechcu trčet dalších +15 minut v MHD
Dobrý den pane ministře, dočká se někdy Ostrava DÁLNICE s rychlostí 130 km/h nebo současná horská dráha se bude opravovat stylem Never ending story? Chápu, že je zásadní chyba v podloží, ale raději uzavřít 1 směr a udělat dálnici než nechat současný nebezpečný stav.
Mám takový blbý pocit, že Vám ta „stotřicítka“ končí asi tak jeden kilometr“ před velkou Ostravou. To Vás fakt dovede tak moc rozhodit? Mě to jako „skoroPražákovi“ nevadí.
Dobrý den, prosím dá se odpovědět proč se u budoucí křižovatky D35 s I/16, u Úlibic, bude stavět na čtyřpruhové silnici (I/16) okružní křižovatka ? Stejná OK se teď u Olomouce pracně ruší.
Souhlas, ale jestli myslíte Křelov, tak tam je to zrovna trochu jiná story.
Jasně, ale v principu je to stejné. Tady u těch Úlibic to bude hodně špatné, dost lidí to vnímá jako já. Tuším že tam budou kolony. Fakt mi tohle hlava nebere, vždyť to jsou vyhozené peníze – obří dálniční křižovatka s nájezdovými rampami a vše zakončeno kruháčem, k čemu to je 🙁
Dobrý den pane ministře,
prosím o informaci jak to vypadá s dostavou čtyřpruhu z Písku do Českých Budějovic. Četl jsem o úmyslu vést tam jen tři pruhy ale to snad nemůže být myšleno ani vážně a že tam musí být čtyři pruhy mi jistě potvrdíte.
Moc děkuji.
Tam teda určitě čtyři pruhy být nemusí, wtf, kolik aut tam podle vás jako jezdí. Je pro to nějaký validní argument? Víte, co to znamená indukce dopravy?
Vy jste snad ministr?
heiß, chcete vědeckou odpověď, proč by tam čtyři pruhy spíš uškodily než pomohly? Nebo si stejně pojedete svoje?
Další, který má indukci snad i pod postelí.
Toto je hodnotný argument, nemáte tam ještě něco?
Just one more lane will fix it man
Proč SŽ není schopna dělat přeložky na regionálních tratích, když to jsou schopné dělat kraje u silnic menšího regionálního významu?
Když někdo nechce, je to horší než když to nejde.
Trefné ohodnocení vlády.
SŽ? Nemá ministr k dispozici centrální komis, která rozhoduje?
Co tak ti panáci můžou reálně rozhodnout.
Dobrý den. V souvislosti s D4, neuvažuje se o tom, že by tato dálnice pokračovala až dál do Německa? Přijde mi, že by to byla super alternativa a ta nejkratší možná cesta z Prahy do Mnichova. Je mi celkem líto, že je dé čtyřka tak nějak „useklá“ v prostředku. Děkuji za odpověď. Patrik S.
Omlouvám se za pokus o odpověď…
Letmým pohledem do mapy je vidět, že se Němcům nechce dělat se s dálnicí přes Šumavu. Jinak by do Strážného jejich dálnice už dozajista vedla nebo byla rozestavěná… Takže „regionální“ D4 k Nové Hospodě a dál síť „jedniček“ zatím dozajista stačí… Tedy čistě můj pohled…
Dobrý den,
Měl bych dotaz ohledně IV. koridoru a úseku NemaŠe, ví se už který způsob financování bude pro tento úsek zvolen, případně kdy bude vypsána soutěž na zhotovitele? Děkuji
Dobrý den. Uvažuje se o napojení terminálu Nehvizdy například spojkou pro regionální dopravu ve směru Čelákovice? Zvýšila by se tak dle mého atraktivita železničního spojení pro více cestujících, v budoucnu například i pro Mladou Boleslav.
Má tam vést odbočka z vlečky pro stavbu VRT, tak by se to přímo nabízelo. 😉
Jednodušší by bylo ten tzv. terminál (jakkoli, aspoň pro vlaky, není stanicí koncovou), když už musí být, posunout k Mochovu, odkud vede extra trať přímo do Čelákovic, kdyby… No nic. 🙂 Ono je to stejně už skoro celé v plánu hlavně pro lidi s auty. Škoda.
Dobrý den, chci se pana ministra zeptat, jak vnímá postup ve výběrových řízeních na zajištění dopravy na železnici, rychlost přepínání napájení trakce na 25 kV, které se spíše vleče, které by snížilo náklady na nová vozidla?
Druhá otázka je, jak vnímá, že některé autobusové linky jsou omezovány různými podmínkami krajských samospráv (kdysi omezení Student agency v jižních Čechách, United Bus na Vysočině, Quick bus) a nyní zavádění linek PID například do Tábora, Písku, Strakonic či Prachatic, kde standardně jezdí dopravci bez dotací a omezují se služby dopravců jezdící na vlastní riziko.
Proč se SJT realizoval jako zastřešující tarif a nikoliv nový jednotný prodejní kanál. Takto rozšíření na autobusovou dopravu hraničí s nemožností. Kdyby OneTicket byl pouze aplikací, ve které si koupíte jízdenku skrze vícero systému IDS, byl by daleko použitelnější a teprve tehdy by zpřehlednil a usnadnil cestování VHD. Na nový zastřešující tarif i pro autobusy Vám kraje nekývnou, kdyby šlo ale přímo o jízdenky IDS, které by byly půlené (zaplatil bych každému IDS jejich typ jízdenky a dané částky by jim byly přerozděleny), souhlasily by s tím i kraje
Na toto umím odpovědět: jednotná přepravní smlouva.
Zatím totiž není nijak rozumně podchyceno, aby při kombinaci samostatných jízdenek cestující měl nějaká práva.
Tím nechci říct, že je to neřešitelný problém, ale MD se nechtělo pouštět do revolučních změn a dopravci zase odmítali cokoliv, co by fungovalo jako srovnávač cen (třebaže IDOS to nakonec vlastně dělá). Takže tak.
Ale ty proklínané automaty IDS JMK přece umí prodat dvě jízdenky (JMK a VDV) na jednu smlouvu
Když je domluva, tak i lomené jízdné jde.
Problém je, že univerzální domluva není. Kor když v tom jsou závazkové i open access spoje.
Ministerstvu stačí změnit vyhlášku.
Nj, ale ono to chce pak docela detailně domyslet.
Když mi kvůli zpoždění Regiojetu ujede vlak ČD, kdo se má o mě postarat? U koho mám uplatňovat kompenzaci? Co když bude každý dopravce tvrdit něco jiného?
Opět: není to nereálné, ale je to hodně práce navíc.
– Když mi kvůli zpoždění Regiojetu ujede vlak ČD, kdo se má o mě postarat? Pokud ujede poslední spoj, tak dopravce, který má zpoždění uhradí taxi
– U koho mám uplatňovat kompenzaci? U dopravce, který má zpoždění
– Co když bude každý dopravce tvrdit něco jiného? Existuje databáze zpoždění jednotlivých spojů
Chtěl bych se zeptat, kdy odvolá vedení SŽ a zda považuje za relevantní, že její generální ředitel řeší vymalování podchodu v UnO.
Protože vymalování podchodu v UnO má větší prioritu něž třeba kumulativně desetiletý nickolejný provoz mezi Prahou (1,3 mil.) a Kladnem (90 tis.).
Gratuluji k množství zahajeni staveb, stejne jako otevirani dalnic a i k urychlovani staveb a zkracovani stavebni cinnosti, za me RSD funguje skvele. Co me trapi jsou ceny staveb a pomerne malych posunu vpred na zeleznici. Porad slysim, ze musi udrzovat stavajici stav, ale neni to malo? Krome ambice postavit VRT, vidim opravu smerem na jih Cech, neco malo se stavi v Praze, ale co zbytek? Vzdyt oprava napr. trati do Jeseniku stala obrovské prostredky a posun asi 5 min na rychlosti na trati Zabreh n.M. – Jesenik. Mam pocit ze se porad opravuji lokalky, ale s nulovym posunem pro… Číst vice »
Pane ministře, kde skončila druhá část “ zeleného údělu“ tzv. ETS-2? Měla by vstoupit v platnost v roce 2027.
Vážený pane ministře, prosím o informaci jak to vypadá se čtyřproudu vesteckou spojkou. Bylo by dobré kdyby byla otevřena společně s připojením na D3. Hlavně je extrémně nutné aby tam byly čtyři pruhy a žádný kruhový objezd aby tam nebyly kolony
Vestecká spojka je jenom další zvěrstvo, které způsobí další nárůst kolon.
Připojuji se k dotazu, tato komunikace je důležitá, kdo jezdí z Jižního města, Spořilova, Hostivaře, atd. do Jižních Čech ji potřebuje, jinak se zahltí Šeberov, Hrnčíře a pod. Naopak tyto auta nepojedou po D1, tajže tam dojde k odlehčení
Dobrý den, musím se zeptat na to jestli by šlo převzít co nejvíc chytrých věcí z polského modelu zákonů který umožňuje v Polsku perfektně rychle stavět dopravní stavby
Jaký má pan ministr názor na fungování Drážní inspekce, zejména výrazný nedostatek personálu, který nemá šanci zvládnout vyšetřovat všechny MU, a také její budoucí nejisté finanční přežití?
Dobrý den, jak se daří zvyšovat konkurenci u výběru dodavatelů pro projekty na české železnici a snižovat tak vysoutěženou cenu vůči odhadní podobně jako se to daří u projektů na ŘSD? Co plánujete udělat pro urychlení modernizace (zrychlení a zvícekolejnění) české železniční soustavy? Na mapě projektů SŽ některé projekty již jsou, ale termín zahájení realizace se rok co rok posunuje dál.
Vyborna otazka. Na zeleznici je opravdu malo konkurence a proto se stavi cim dal draz. Proc si SZ nevezne priklad z fungovani RSD, kde se s prichodem v dobe D. Toka vyrazne slevnila vystavba dalnic diky prichodu konkurence!!!
Jak vám jde plnění předvolebního slibu, že „Spolu nikdy nezvýšíme žádné daně“ a o kolik jste snížil počet úředníků na ministerstvu a vám podřízeným úřadům a organizacím?
Docela by mě zajímalo, kde by se podle autora příspěvku mělo vyhazovat. Kdo je v na ministerstvu nepotřebný? Nebo je moc lidí na Drážním úřadě? Drážní inspekci? A co třeba u UZPLN? Vyhazovat se dá vždycky, ale pak je otázka, kdo tu práci bude dělat. A ne, elektronizace státní správy neušetří ani jedno místo, protože ta data musí do systému někdo zadávat a systém musí obhospodařovat. A ještě to stojí šílené peníze.
Třeba Český námořní úřad, kvůli kterému se nedali zrušit kolky, protože ve 21.století neumí příjimat platby elektronicky a který je ve vnitrozemském státě opravdu potřebu. UZPLN se dá sloučit s Úřadem pro civilní letectví, odborný pracovníci zůstanou a ušetří s ena vedení, služebních autech, sekretariátu, podatelně, které bude stačit jedna. Stejně tak DÚ a DI. Nadto je obecně na úřadech přezaměstnanost 30% dolu se vůbec nepozná, stejně tak v Dlážděné.
Hlavně by bylo dobré, namísto tlačení lidí do posílání všeho elektronicky, ale na každý úřad zvlášť, propojit elektronicky ty úřady, aby třeba i fyzicky dodaný doklad (údaj apod.) uměly použít všechny ze společného zdroje. Potom také není nutné, aby měli všichni služební auta, na tom by šlo ušetřit miliony. A ti dopravní by alespoň viděli důsledky svých rozhodnutí do veřejné dopravy…
Jaké jsou plány s železnicí na Liberecku? Jaké se plánuje využití úseků které budou ,, přeloženy“? Na vizualizaci bylo pouze o úseku Rychnov – Liberec oznámeno zrušení, a co úsek přes Sychrov ?
železniční tunel Beroun – Praha, dne 18. září 2023 byla odevzdána opravená dokumentace EIA dle připomínek Ministerstva životního prostředí. Dne 27. března 2024 proběhlo veřejné projednání připomínek k dokumentaci. Následovalo zpracování posudku a vydání závazného stanoviska k posouzení vlivu záměru na životní prostředí. Toto stanovisko by mělo být vydáno Ministerstvem životního prostředí ve lhůtě do 30 dnů ode dne obdržení posudku. Termín odevzdání posudku byl 2. duben 2024 a tady předpokládaný termín vydání závazného stanoviska je tedy 2. května 2024. Dnes je prosinec 2024 a žádné stanovisko nikde není, to už je na podání žaloby za nečinnost úřadů. V soukromé… Číst vice »
Když ministr zmiňoval inspiraci Švýcarskem při odbavení ve veřejné dopravě, pracuje se reálně na nějakém zadání ze strany MD? Nabízí se třeba další fáze SJT, která by víc pracovala se zapojením tarifů IDS do jediné jízdenky (systém je na to technicky připraven, jen se to nepoužívá).
Zabývá se MD nějak cenovou (ne)atraktivitou SJT?
Připojuji se k dotazu a mám doplňující otázku. Je možné zrušit automatické zdražování SJT podle inflace, nebo by se to muselo kompenzovat dopravcům? Protože jestli bude SJT každý rok zdražovat, zůstane navěky (velmi) nevýhodný a cestující, kteří nemají přehled o jiných možnostech odbavení, pak raději jedou autem.
Tam je to hlavně kvůli dopravcům, aby stát nikomu nepodřezával příjmy z jízdného. Existují tam ale dva mechanismy, jak tu automatiku obejít – jeden je bez následků (ale je omezený) a druhý znamená kompenzovat výpadek dopravcům.
Šlo by to prosím víc rozvést? To by mě zajímalo.
SJT je nastaven tak aby se pod něj cenově vešli tarify dopravců do nich zapojených takže pokud by nějaký tarif byl vyssi nezbjehoncena tak by to musel doplácet, což je i jeden z důvodu proč tam nejsou komerční vlaky Leo expresu.
Já se Juraje ptal na něco jiného. Konkrétně na mechanismus neměnění cen.
Základní cenová hladina je automaticky valorizovaná dle inflace.
Pak existuje okolo této hladiny procentuální pásmo, ve kterém může provozovatel/MD cenu vlastním zásahem upravit nahoru nebo dolů, např. jeden rok nevalorizovat. Dokud je výsledek v tomto pásmu, je všechno v pořádku. Jenže zase za rok se základní hladina posune výš, a s ní i tyto mantinely.
No a pak může MD ty mantinely úplně opustit, ale tam už vzniká dopravcům nárok na kompenzaci ušlých příjmů. Takže vlastně by stát začal jízdné přímo dotovat.
Díky. I když je zajímavé, že tarify IDS mohou být níže, než tarify dopravců. U Brutta to dopravcům může být jedno, ale u Netto smluv vlastně dopravci předem neví, jak se budou ceny IDS měnit. Typisky PID. Jezdí se na železnici netto, ale dopravci nevěděli jak se bude PID měnit.
Opravdu si pan ministr myslí, že dostavba okruhu do roku 30 je reálná? Především 520, kde není ani EIA a kde denně kolabuje doprava v Liberecké, Kbelské a Průmyslové…
Zajímá mě, zda bude ze strany MD vyvíjen tlak na Správu železnic, aby modernizace tratí probíhaly ve smysluplných ucelených úsecích, narozdíl od současné salámové metody, kdy například trať Brno-Přerov má být rozkopaná od r. 2025 až do začátku 30. let., kdy na sebe budou jednotlivé stavby navazovat a do doby dokončení všech je stejně nebude možné naplno využít.
Modernizace v ucelených úsecích bude tehdy, pokud na to bude v rozpočtu dost peněz. Za to může sice ministr Kupka usilovně lobovat, ale v konečném důsledku o tom rozhodne někdo jiný.
Tak ať se na to nesahá vůbec. Pokud má být kvuli 2 km výluka na 10 km, pak je nejlepší rozkopat těch 10.
Proč není urychleno zlepšení katastrofálního stavu železniční dopravy mezi Brnem a Přerovem. Je sice hezké, že se plánuje rozšíření D1 na 6 pruhů ale tato trať měla být již 20 let dvoukolejná.
D35 chybějící 94km dokončeno 2029. Železnice Brno-Přerov dokončeno 2032. Opravdu vám tento nepoměr nepřijde divný pane ministře? Podle mě je to velmi významné mínus pro vás.
Proč se nebude měřit rychlost na celém novém úseku D4, když tomu technicky ani legislativně nic nebrání
Pokud nebude příští ministr z ODS (pravděpodobně ANO) – panuje shoda na zachování vedení ŘSD?
Motorista 😀 😀
Pámbu s námi a zlí pryč!
Ve světle prezentovaných úspěchů ŘSD v uplynulých letech, chystá se ministerstvo víc zaměřit na projektovou přípravu a realizaci investic u Správy železnic? Tam totiž naopak dochází stále víc ke skluzu klíčových staveb, včetně prvních úseků VRT.
Železniční stavby se navíc obvykle dost předražují, na rozdíl od silničních výběrových řízení.
Prosím o komentář k přípravě a výhledu dostavby D3 ve středočeském kraji.
dobrý den. jak pokračují dálniční studie okruhu kolem středočeského kraje co měl propojit krajská města a co začal už Dan Ťok? Nemůžu najít odkaz na ČT 24 ale vím jistě že něco takovýho mělo probíhat.. je to už dost roků tak by mě zajímalo jaká je situace teď ? nebo je vize dálniční sítě jak jí dnes známe finální???
Děkuji za odpověď
Dobrý den, jak to vypadá s jízdou (historických) vozidel bez ETCS na trati s ETCS? nedávno tu byl článek ohledně rušení veškerých návěstidel na těchto tratích, nebylo by možné je pro případy výluk atd. ponechat vypnuté jakožto zálohu?
Pokud budou vypnuté tak někdo brzo zjistí, že je toho hodně co ukrást a až budou návěstidla potřeba (za kdo ví kolik let) zjistíme, že stejně nejdou, protože budou vybrané. Nakonec to vyjde nastejno.
Kdy dojde k propojení D4 a D0? Stále platí memorandum pana Ťoka, že D4 bude končit před Jílovištěm?
Bylo by na čase když tam konečně zmizel ten přechod tam dát hlavně 130 km v hodině až po sjezd z okruhu
Tam 130 nedáte, ale výstavbou doprovodné na Baně aspoň odlehčíte úseku Jíloviště – Baně. I když stejně se domnívám, že třetí pruh zde bude muset být vybudován stejně.
Musely by se stavebně upravit nenormové sjezdy z dálnice v Jílovišti, upravit nenormové autobusové zastávky a postavit obslužnou komunikaci pro Cukrák, Hájenku a ulici Za dálnici. Bez všech těchto úprav dálnici mít nebudete
Jaký je názor pana ministra na incident a vyšetřování letu QS2258 SmartWings, který mohl skončit tragédií, ale ředitel Úřadu pro civilní letectví David Jágr jej bagatelizoval? Ministerstvo dopravy je zřizovatelem ÚCL a tudíž za ně zodpovědné.
Dobrý den. Chtěl bych se zeptat, zda už jsou hotové plány na stavbu dalších dálnice až se dostaví základní síť dálnic?
Chápu to tak, že nyní investujeme do dálnic a tím získáme nové zpoplatněné kilometry. Pracuje ministerstvo dopravy s nějakým odhadem, o kolik se na mýtném vybere více? Na to navazuje myšlenka, že pokud nabídneme kvalitní a dokončené dálnice, přitáhne to transitní dopravu napříč Evropou. Více kamionů v mých očích nese vyšší riziko výskytů přetížených kamionů. Kdy se pořádně obujeme do vážení a pokutování?
Poslední dotaz: je v plánu výměna vedení organizace Správa železnic? Všichni vidíme výsledky práce současného vedení, podobná změna, jako ta, která se udála na ŘSD po jmenování GŘ Radka Mátla by železnicím slušela.
Další dotaz. Bude se silnice 1/73 nakonec stavět a uvádět do provozu v kategorii D?
Ne.
Nejsem novinar a nevim jak to spravne zformulovat, ale rad bych abyste se ministra zeptali na realisticky scenar stavby VRT a stret zajmu u Libeznice vcetne moznych precedentu.
Já bych se chtěl pana ministra zeptat na tohle: budou se přidávat do plánů výstavby dálnic a rychlostních silnic některé nové, doposud neplánované? Pro příklad D18, D38 nebo D16, nebo rychlostní silnice (spmv) č. 19 od Prahy na sever v nové stopě?
SPMV I/9 by mohla vést z Prahy na sever, nicméně tahu I/19 by taky slušelo od D3 u Tábora přes Pelhřimov a dál I/34 k D1 u Humpolce pořádné zkapacitnění…
Ups… Samozřejmě sinice číslo 9.
Jak a jaká bude podporovat opatření, aby dostavba celého Pražského okruhu opravdu vedla ke zlepšení situace ve městě a ne ke zhoršení díky indukci dopravy
Tohle je věcí města Prahy
Jak se to vezme. Treba alternativy ve verejne doprave nebo cyklodoprave nelze uspesne delat bez stredoceskeho kraje a s legislativni a financni podporou statu, jako maji jine dopravni stavby.
Dobře, tak je to věci hlmPrahy a Sčk…
Jak se to vezme, protože průjezdnost okruhů ovlivňují věci, co jsem psal výše. A průjezdnost okruhů je důležitá i pro jízdy nad rámec Prahy a Stčk.
Že se pruhy nedají přidávat donekonečna chápeme snad všichni.
Rád bych se zeptal: Je zde nějaký plán, jak ještě urychlit přípravu staveb (viz. třeba VRT) legislativně či procesně, protože i když se teď na silnicích staví, tak příprava projektů i bez různých odvolání trvá stále velice dlouho ?
Přeji dobrý den. Rád bych Vám poděkoval za to jak rychle se staví dálnice a v jaké míře. Každopádně tzv. VRTka se pořád posouvá. Neplanujete tedy, že by se celá VRTka postavila přes PPP ???
Ano, SŽ plánuje vyuzivat PPP. Prvni budou pravdepodobne nektere useky nove rychle trate Brno-Prerov. Je to uz dlouho verejne prezentovano, netreba se ptat ministra.
Prosím o dotaz: Jakým způsobem pan ministr podporuje výstavbu paralelní dráhy letiště Praha a jak vnímá celkově plány rozvoje letiště.