Stejné vlaky, stejný čas, cena 80 nebo 297 Kč. Na vlastní kůži českou vlakovou tarifní džunglí

Jednotky Stadler GTW společnosti Arriva vlaky ve Veselí nad Moravou. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotky Stadler GTW společnosti Arriva vlaky ve Veselí nad Moravou. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Po zdražení jednotného tarifu začínají dosahovat rozdíly v jízdném až absurdních rozměrů.

Odebírat
Upozornit na
guest
177 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
pidalin

Kdykoliv ten náš tarifní a zónovej systém kritizuju, tak mi někdo z PIDu a pdoobnejch institucí začne vysvětlovat proč těch 500 tisíc pásem a jízdenek potřebujeme protože blebleble….dokud tam bude sedět tahle sorta papalášů tak se nic nezmění. Stačí se podívat na Prahu – 3 pásma, z toho Pčko platí za 2, takže kupujete jízdenku na 4 zóny, co to sakra je za bordel? Nechápu. A při cestování v krajích jsou kuriózní situace že popojdu pár set metrů na vlak do vedlejší vesnici a můžu si koupit jízdenku Praha XXL která je totálně superiorní za tu cenu, naproti tomu kdybych… Číst vice »

John

Kupka a podobní „znalci“ to možná sjednotí a zjednoduší, samozřejmě za patřičně tučného zdražení 😟

Bob

Třeba to Kupka zadá některé z IT firem napojených na jeho „učitele“ Zajíčka… sice nás ten projekt bude stát vyšší stovky milionů, ale je to jediná šance, aby tento neschopný ministr něco udělal.
Pokud jemu a Zajíčkovi z toho nic nekápne, tak určitě nic dělat nebude.

Honza

A který schopnější ministr tam doposud byl, že tady vznikl takový paskviml systém? OneTicket je terno na nobelovku…

Laco

„Tak děti, spočítáme si jednoduchý příklad: Anička pojede o prázdninách z Liberce k babičce do Strážnice. Z Liberce do Hradce Králové pojede rychlíkem v tarifu Arrivy Z Hradce do Pardubic v tarifu Hradeckého a Pardubického kraje a také Arrivou Z Pardubic do Olomouce pojede vlakem RJ. Z Olomouce do Starého Města rychlíkem ČD. Ze Starého Města do Veselí nad Moravou osobním vlakem v tarifu Zlínského kraje a z Veselí nad Moravou do Strážnice osobním vlakem v tarifu IDS Jihomoravského kraje. Kolik bude Anička potřebovat jízdenek, kolik Anička celkem zaplatí a kdy Aničku propustí z psychiatrie?“ Přihlásil se Pepíček: „Paní učitelko,… Číst vice »

Honza

Mně teda zaráží kolik lidí je schopno tady takový paskvil systém hájit. Asi lidé, kteří za tím stojí. Jinak si to vysvětlit nedovedu.

David

Máme zbytečně moc krajů.

John

Ne, máme zbytečně DEBILNÍ tarifní systém. Bez ohledu na počet krajů či kantonů či atd.

Honza

Přesně. Systém založený na tom, že se v něm průměrný cestující nevyzná a zbytečně platí víc než by musel. A to bohužel všem zúčastněným kromě cestujících vyhovuje.

robert

Perfektni reserse, velke diky za Vas cas takto straveny, a diky za inspiraci.

Zkušenost

Mně pokladní ve Vršovicich pracujici pro firmu ČD, když jsem chtěl PID lístek do Turnova a řekl ji, že chci aby mu začala platnost až o 40 min déle (tj. az vlaky dojedou do Čakovic), že po Praze mám tramvajenku a chci vyuzit celou platnost 3 hodiny na listku a trocjuu se tam vozit, tak mi to tam nedala a když jsem jí řekl, že dokud neuvidím na lístku až čas odjezdu vlaku z Čakovic, tak nezaplatim, tak mi začala vyčítat, že je to nefér k ostatnim cestujícím a že zneuzivam systém. Takhle genitálni zaměstnanci CD vnímají IDS v praxi.

rodilyslavkovak

To vám řekla ale zcela správně – ostatně jednotlivý lístek PID si taky neoznačíte až ve vlaku až se dostatečně povozíte na tramvajenku. Od toho slouží časový i pásmový posun platnosti.

Matfyzák

Aplikace PID Lítačka to ale umí prodat s časovou platností posunutou rovnou, to je taky zneužívání systému?

rodilyslavkovak

ano, §7 Cestující by to zneužili

_mm

To není zneužití ale využití. Ten systém je udělaný tak, aby to umožňoval. V případě použití aplikace dokonce automaticky.

Matfyzák

Nevim, ja treba vzdycky prijdu a reknu ze chci jizdenku na X pasem s platnosti od XX:XX, kam a jak jedu je vubec nemusi zajimat.

Ondra L.

Nemate pravdu. Pokud si jizdenku PID kupujete v pokladne ČD, tak na ni je zacatek platnosti jiz vyznacen a pokladni se vas ma spravne zeptat, od kolika hodin chcete, aby platila.

Štefan

V IDS JMK lze čas odjezdu na kupované jízdence nastavit, např. v aplikaci POSEIDON. Zneužívání systému to není. Právě naopak. Cestující není nucen platit některé pojížděné v úseky duplicitně, nebo nevyčerpat časovou platnost jízdenky.

MHD

Tady je krásně vidět, jak dobře míněná úvaha indexace cen SJT z něj dělá nepoužitelný paskvil.
(a také faktor, který akceleruje inflaci)

MilanSima

Místo aby se dalo cestovat co nejpohodlněji, tedy i s možností jednoduchého nákupu jízdenky, se nám z toho trochu stává bramboračka.

kosmik

Na ČD a Chaps si z krajských nazdárků dělají srandu. Naprogramují vše co si objednají.

Chalupář

„Ten ve smlouvě přinutil prodávat České dráhy doklady svého tarifu ODIS i přes aplikaci Můj vlak“ a to autor clanku nasel v jake smlouve?
Myslim to prinuceni?

Bylo by dobre uvest na pravou miru ze do aplikace Muj vlak byl tarif ODIS zaveden loni z iniciativy ČD. To si overte treba i na KODIS.

Chalupář

A kde je tam povinnost o Muj vlak?

M19

Ta tam být explicitně nemusí. K čemu by vám byla aplikace k nákupu jízdenky, bez možnosti koupit jizdenku? 😉

Chalupář

No, tak evidentne o tom vite mene. Ve smlouve povinnost neni. Kdyz s tim ČD prisly, nabidku MSK/KODIS prijal a doslo na spolupraci. Zadne prinuceni, jak clanek nepravdive pise. To je vse. Vadi mi, ze si tu nekdo prihrejva polivcicku, aby to bylo ze stramberka do hranic na morave vice wow vzruso pri cteni.
Clanek docela dobre poukazuje na „statni“ problem. Kdyz chce ale autor psat i zakulisi a zduvodneni, musim mit fakta… Kdo zna podtext, vi, ze je to kec (MSK nedonutil ČD mit tarif ODIS v Muj vlak) a clanek se tim pro nej zneverohodni.

M19

Evidentně sám fakta neznáte a mícháte nesouvisející věci dohromady. 😉 A ty vaše zákulisní kecy odporují faktům. Nebo jak vysvětlíte ty formulace ve smlouvě? Navrh ČD. Mimochodem smlouva nemusí mluvit o konkrétní aplikaci, stačí formulace o elektrickém či obdobném prodejním kanále. 😉

Erik85

Uznávání ano, ale kraj původně opravdu nepožadoval prodej v online kanálech. To byla opravdu iniciativa ČD.

Zbyněk

Pěkný článek, přesně takové bych tu rád vídal častěji. Určitě radši, než opsané tiskové zprávy.

Karel

Zkušenost podobná ze soboty, potřebovali jsme se s rodinou dostat z Brna do Vyškova k autu (ucpaná dálnice). RegioJet mi nabízel jízdenku na vlak v 18:02 za 302 Kč, krajský tarif byl za 170 Kč. O krajském tarifu mi ale na RJ pokladně nic neřekli…

Zbyněk

mě ho nechtěli prodat i když jsem si o něj na pokladně říkal. Dělali, že neslyšeli.
Naštěstí s tímto dopravcem jezdím naprosto minimálně.

Šalina na Špilas

Tak naštěstí už je všude „Pípni a jeď“, takže lze Regiojet obejít, ale jo, máte pravdu a některé jejich manýry (zejména když člověk s něma nejede jen za účelem vyjídat jejich jídelní lístek, ale třeba pendluje) jsou opruz.

Štefan

S Regiojetem používám mezi Vyškovem a Brnem POSEIDON. Mívají ale snahu mne přesadit do jiného vagónu, než do kterého mám místenku na zbytek cesty. S odkazem na jiný standard vozu. Já většinou namítám, že ten vyšší standard nečerpám.

HansB

No… a nebo s čistou hlavou sedněte do auta a jste tam za třetinu času bez nutnosti cesty na/z nádraží.

Michal M

Jak by se dala udělat reportáž o novém grafikonu v různých krajích z auta?

fbh

Nedavno jsem se prihnal na nadrazi v prerove a na ceduli zpozdeny RJ Brno-Bohumin R8 v aplikaci regio uz listek koupit nesel tak jdu k pokladne regiojetu a tam mi bylo pokladnim vysvetleno ze uz se do systemu na zpozdeny vlak nedostane a poslal me koupit si IDSOK jizdenku vedle do okenka k CD to nevymyslis.
Jinak pane Suro diky za clanek tento gulas v tarifech uz me fascinuje delsi dobu budete do toho muset starat casteji a vice clanky jinak se napravy nedockame.

Tomāš

Místo Oneticketu měl stát raději investovat do integrace všech krajských tarifů do jedné aplikace, není potřeba tvořit novou, stačí to přidat do Můj vlak-u. V Plzeňském kraji jde v Můj vlak-u krásně koupit lístek i na autobus. Proč to nejde jinde?

Hoermalmeister

Tyjo, to jsem ani nevěděl. Kudos

Erik85

Co vím, tak aby to šlo, tak musí být splněno pár podmínek: – online prodej musí umožňovat samotný systém IDS – všichni dopravci zapojení do IDS to musí umět validovat – u brutto smluv musí být objednatel ochotný nést náklady na online prodej (úprava prodejního systému, transakční poplatky,…) Co vím, tak třeba IDS JMK – uznávají všichni železniční dopravci, IDZK dtto, je zájem prodávat i ostatní, ODIS – plánuje se prodávat vše, DÚK to samé, IREDO bude jen díky zájmu KHK, Pardubický se na tom podílet nechtěl, IDS OK snad časem taky. PID – v dokumentech sice píše o aplikacích… Číst vice »

Erik85

Pro redakci – nechcete konečně do podcastu pozvat někoho z Cendisu a celý díl věnovat rozvoji SJT? Šlo by udělat tolik prozákaznických věcí, aby byl tarif SJT atraktivnější, ale to by se jen muselo chtít…

optimista

K tomu divení nad nízkou cenou jízdenky za tarif PID: není to třeba také (= ne jenom) tím, že jednotlivá pásma (= de facto zóny) tvoří téměř vždy kompletní mezikruží, ale především i tím, že je možné počítat jen „navštívená“ (i vícekrát) pásma a nikoli každý přejezd hranic pásma (tedy i nová použití stejného pásma)?

Kotec

Jo. Zatímco některé tarifní systémy mají těch zón naopak nesmyslně mnoho, protože má každá větší ves svoji.

Michal M

Jako třeba cestou z Plzně do Pardubic, nebo jak to myslíte?

Eduard

Já jsem po letech opět objevil cestování vlakem, ale člověk musí hodně kombinovat, aby nezačal přemýšlet jestli autem by to nebylo lepší. Neudržuje někdo ten chaos schválně? Např. v Belgii mají od pátku (asi) od 19:00 do 19:00 neděle jízdné ve vlacích za polovinu. Žádný komplikovaný systém.

Giorgio Cadorini

Krajské jízdenky jsou levnější pod jistou hranicí cestování. Když ještě ČD měly de facto monopol, koupil jsem si dvakrát roční celostátní síťovku IN100 a pokaždé půl roku jsem cestoval zadarmo. K tomu jsem ušetřil spoustu času za nenakoupené jízdenky a mohl kdykoli i kdekoli nastupovat a taky jsem mohl využivat luxusní čekárny. Kromě toho ještě minulý týden, s IN50, Brno–Skalice nSv mi stalo 44 kč, kdežto krajský tarif byl 65 kč.

M19

A po Brně jste chodil pěšky? Protože plus 25 za šalinu a náhle je ten krajský levnější, neb je včetně. 😉

Štefan

Do všech vesnic v kraji je jízdné IDS JMK levnější.

M19

Nepovídejte… 😁

a8n

Levnější jen při jednorázové cestě po Brně délky 15-60 minut, nebo příležitostné délky 45-60 minut.

a8n

V příspěvku přelepte horní limit hodnotou 100-120.

Tuzemák

Teda nevím, ale za 997kč mám při 18kč/l 55l LPG, nemluvě o nervech v tom maglajzu kde která jízdenka platí a ušetřeném času. Když už musím tak jako tak držet vůz, tak na LPG se to už musí vyplatit i jen v jednom tam i zpět. Na benzín je to při 37kč/l cca 27l tedy cesta ve dvou jasná volba auto. Někdo by se u toho OneTicketu měl hodně zamyslet nad cenou…

Myšák

S krajskou aplikací nemáš místenku, takže ještě můžeš šaškovat s místama ve vlaku.

Milan

Ty vole to je galamatiáš 🙂

Denis

Cestuji často vlakem Pardubice – Praha a potom potřebuji v Praze použít i metro. Proto jsem našel výhodné spojení jízdenek IREDO+PID. IREDO jízdenka z Pardubic do Kolína vyjde na 54 Kč (přes IREDO kartu) a 100 Kč PID jízdenka Kolín – Praha (včetně pražské MHD). Čili spolu 154 Kč. Když si porovnám cenu 223 Kč (bez IN 25) + 30 Kč za pražskou MHD, tak jsem na ceně 253 Kč. Tak jezdím téměř o 100 Kč méně. Samozřejmě, jsem nevzpomenul ještě RegioJet, kde někdy jeho jízdenky ráno přes týden vyjdou i na 99 Kč.

Jan

Můžu se zeptat, ten Kolín je integrovaný do Iredo nově? Já mám již léta zafixováno jezdit s Iredo do Přelouče a z té na PID. Ale ten Kolín koukám vychází levněji

Krakonoš

Je to tak už nějakou dobu, to stejné např. trať z Kolína do Nymburka apod. (vizte stránky IREDO). Jen je třeba počítat s tím, že v těchto oblastech platí pouze ve vlacích ČD.

Dan

Pokud se jedná o jednodenní cestu do Prahy, pak je levnější koupit IREDO jen do Přelouče a všepásmovou 24hodinovou PID za 240.

Dominik29

Tuto džungli tu budeme mít tak dlouho, dokud někdo nahoře nepraští do stolu a neřekne, že všechny tarify IDS se zestátní do jednoho systému. Jenže na to chybí peníze (spočítejte si, kolik lidí dnes omylem platí víc a jak z toho dopravci a přeneseně i kraje těží) a zejména odvaha (sebrat krajům hračku).

M19

Jo, pak budou platit víc bez omylu. Hurá. 😉

xyz

Však „ti nahoře“ ten systém udělali – One-Ticket.

Pavel

Provokace: ještě, že máme kraje a krajské jízdenky. Aspoň můžeme cestovat levněji. Kdyby byl jen celorepublikový Jednotný tarif, tak se nedoplatím.

Vašek

Kdyby byl jeden tarif tak by nešlo ve vlaku smlouvat. Nastoupilo nás 10 kolegů, a při koupi jízdenky jsem se zeptal jakou jízdenku nám dvěma co jedeme nejdál může průvodčí nabídnout. Než jsme se dopracovali k ceně, kterou jsem akceptoval a zaplatil ostatních 8 na následujících 5 zastávkách zdarma vystoupili. A průvodčí to vzal s úsměvem protože mu nic jiného nezbývalo a vcelku pochopil že první nabídku, cenu ČD, nehodláme platit.

Honza

Tato bejkarna s názvem jednotný tarif tu byla i před zdražením. A České dráhy to umí ještě geniálně využít. Např. když si zadám v aplikaci trasu Hradec Králové – Kolín s IN 100, tak to prodá jízdenku klidně za 144 Kč (u spoje s jiným dopravcem). Co na to, že Arriva prodává jízdenku za cca 40 Kč z Hradce Králové do Pardubic a připoj z Pardubic do Kolína je ČD, tak na IN 100 by měl být free. Vtipný na tomto je, že i České dráhy prodají úsek přes Arrivu z Hradec Králové do Pardubic za 61 Kč, když se… Číst vice »

Honza

…když se nezadá celá zamýšlená cesta… Člověk si prostě v té džungli musí dávat pozor.

Erik85

1. Eshop ČD neprodává tarif Arrivy, tak mu nezbývá nic jiného než OneTicket (co mám info, tak Pardubický kraj moc zájem neměl, ale KHK chctěl online prodej IREDO, takže by to měl příští rok eshop i aplikace zvládnout prodat levněji, než za OneTicket).

2. Z důvodu zachování práv cestujícího eshop primárně nabízí jednu jízdenku na celou trasu, proto IN100 ignoruje), možnost koupě jen na část trasy máte v kroku výběru tarifu. Musíte si to na dvě smlouvy ale rozdělit aktivně sám.

Hoermalmeister

Já si teda myslím, že kdyby se Královehradecký kraj nemusel otravovat s Pardubickým při jakékoliv úpravě, tak už jsou daleko dál

Honza

A proto musí primárně nabídnout na celou trasu One ticket, protože se na tom víc vyrejžuje. Kdyby chtěli tak to systém dokáže oddělit a nabídnout při zadání trasy na IN 100 pouze lístek na část trasy na One ticket. Ale proč, když mohou na cestujícím vydělat.

Erik85

Doporučuji si ještě jednou přečíst, co jsem napsal a zkusit se nad tím zamyslet.

Honza

To jsou prosté výmluvy s tou IN 100.

Honza

V jiných odvětvích se tomuto říká okrádání spotřebitele. Systémově jim nebrání nic k tomu, aby si to nastavily České dráhy tak, aby to vyúčtovalo v tomto případě pouze úsek na One ticket z Hradce Králové do Pardubic. V tomto případě se České dráhy snaží přilepšit na úkor nepozornosti či neznalosti cestujícího. Zejména když apka nabízí přípoje Českých drah a neprodávají v úseku Pardubice- Kolín lístek na jiného dopravce.

Erik85

Však tu možnost při nákupu máte a eshop ji nabídne. Jen primárně nabízí takovou jízdenku, aby byly zachovány všechny práva na straně cestujícícho. Jaký další imaginární problém tam máte dálě?

Honza

Hrozná blbost, co píšete. I s tím zachováním práv atd. Nic nebrání podle českého právního řádu, aby ČD prodaly jednu jízdenku Hradec Králové – Kolín, kde by si naúčtovaly cenu při IN 100 v eshoou za One ticket pouze za úsek Hradec Králové – Pardubice. Ani problém tohle není systémově naprogramovat. Pouze České dráhy mají problém a vy za ně kopete jako byste za tím stál Vy.

Honza

Ještě jsem se podíval do apky co to nabízí a prostě lžete. Jsou tam dvě volby. Jedna je One ticket na celou trasu a druhá možnost je jízdenka za 0 Kč plátna pouze v úseku Pardubice-Kolín. Nic víc. Takže v člověku to spíše vzbuzuje dojem, že jinou možnost než ne One ticket trasu Hradec Králové – Pardubice při spoji s Arrivou s přestupem na ČD nemá možnost jet. Prostě kdyby byl zájem, tak by to šlo udělat jinak. Ale na cestujícího se kašle. Ať si pracně koupí dvě jízdenky. A to tady obahajujete. Tam je určitě někdo jako Vy a… Číst vice »

Honza

Oroava trasu Hradec Králové – Kolín

Petronius

Řešení současné tarifní džungle je jednoduché – stačí zavést na ZŠ nový předmět, ve kterém by se žáci učili jak co nejvýhodněji kombinovat krajské jízdenky 😀

Milan

Autor udělal krpu. Tarif Zlínského kraje platí z Hulína ne pouze do Starého Města, ale až do Veselí nad Moravou.

Tomāš

Nepopulární názor: co je na tom špatně?
Varianta A: vyšší cena, vyšší pohodlí při nákupu.
Varianta B: nižší cena, nižší pohodlí při nákupu.
Známý koncept, kde si za bezstarostnost připlatím. Stejně tak je tomu např. u jízdenek, kde vázanost na konkrétní čas může dost peněz ušetřit, byť platím za v zásadě stejnou službu.

Erik85

Aktuálně řeším cestu tuto středu kolem 10:00 z Prahy do České Třebové: ČD – 275 Kč, místenka v ceně RJ – 229 (LowCost), místenka v ceně OneTicket 343 Kč, místenku třeba dokoupit zvlášť (u ČD 35 Kč, u RJ 35-70 Kč) Ve vlaku: Jízdenky ČD/RJ – nemusím k jízdence ukazovat doklad totožnosti, u OneTicket musím. V případě mimořádnosti (zpoždění nad 60 minut) – Jízdenka ČD/Rj – mám nárok na 25 % zpět, návratek proběhne automaticky. OneTicket – musím žádat „ručně“ – nemám nárok na nic, protože cena jízdného (bez místenky) nedosáhla alespoň 400 Kč. Jak se tedy vyšší cena promítla… Číst vice »

Tomāš

V tomto případě nutně ne, ale pokud jedete jako autor článku přes x krajů s různými dopravci, pak ano.
U ČD máte nárok na návratek až od 360 Kč jízdenky při zpoždění nad 60 min a při přestupu to automatické není.
U Oneticketu si dokážu představit výhodu při kompenzaci celkového zpoždění, které by v případě jednotlivých jízdenek dáno nebylo.
To samozřejmě neznamená, že by Oneticket nebyl předražený, jenom jsem chtěl poukázat na protiargument :).

Erik85

U ČD limit 360 Kč na jízdenky už hodně dlouho neplatí. No a při přestupu to není automatické ani u RJ, protože ten přestupní jízdenky ani prodat neumí.

Hojek

Takhle vypadá roztříštěnost železnice, pokud se v tom bude pokračovat, dopadne to jako v Anglii, která vrací veškerou dráhu státu jako to bylo dřív všude v Evropě a fungovalo to.

Zlámalík

S tím rozdílem, že to fungovat stejně nebude. Protože příčinou rozpadu franšízového systému byla neschopnost státu dodat smluvené podmínky.

Michal M

Jo, fungovalo to skvěle a u nás je to na prd.
Proto British Rail v 60. letech zavřelo třetinu sítě, zavřelo více než polovinu stanic a propustilo 65 000 lidí. A fungovalo to stejně na prd, jinak by to Thatcherová neprivatizovala.
Jinak „problémy“ tohoto článku bys v Anglii neměl, protože jízdné za podobnou trasu by bylo několikanásobné. A samozřejmě bez padesátiprocentních slev pro české přechytralé důchodce, protože Bureše tam naštěstí nemají…

Ondra L.

No tak Tatcherova by to samozrejme privatizovala tak jako tak, protoze to byla tehdejsi dominantni idea, podle ktere se jelo cela 90. leta i bez Tatcherove. S Buresem take nemate pravdu, protoze ten zavedl 75% slevu, soucasna 50%, na kterou ji soucasna vlada vratila, platila desitky let pred Buresem. A slovo „nastesti“ bych pouzil spis pro to, ze u nas se sluzby nastesti privatizovaly „kontinentalnim“ zpusobem, takze nam verejna doprava vicemene bez problemu jezdi za dostupne ceny, za lekari obvykle neletame do Turecka a kvuli vysokoskolskemu studiu si zatim nebereme nenavratne hypoteky. Jinak vse souhlasi.

richmond

Krásně je vidět, jak to kraje nesmyslně dotujou, takže to dotujeme my všichni.

Michal M

To je jediný ekonomicky relevantní závěr, který bych z toho učinil.

U nás: 64 km je za 144 Kč ČD tarif // 110 Kč PID vč. MHD Praha a autobusem na druhém konci (s ultradotovanou pražskou tramvajenkou, kterou má každý, je to jen za 70 Kč).

Clovek

„zda by nestačila pro cestování vlaky a autobusy jedna aplikace“..no to nestacila, jak by se nasytilo mnozstvi IT firem kamaradu, ktere za desitky az stovky milionu udelaji CtrlC CtrlV aplikace?

Mame jeste stesti, ze jsou pouze kraje, nikoliv okresy

Jiří Kocurek

Škoda, že jsme to nevěděli už v roce 1992

Nose Peak

V roce 1992 tu vládl Klaus, kterej považoval železnici za přežitek 19. století, a o počítačích ani neslyšel (až o pár let později je začal považovat za něco, co člověka akorát odvádí od práce)…

Honza Ajznboňák

A nebyl to Martin Říman? Hrobař železnice?

Petr

Byl. Klaus považuje za barbarský přežitek dovolenou.

pesimista

I Říman byl jen jedním z Klausových pochopů …

Petr

Tarifní chaos řeším nákupem Naturalu.

Michal M

A ten Natural tě stojí taky všude stejně? Jestli ne, tak je to taky „chaos“, ne?

pesimista

Chaos to samozřejmě je, ale když jde jen o rozdíly okolo 1 Kč za litr, tak to většina automobilistů asi příliš neřeší, případně řidič natankuje jen tolik, aby za vyšší cenu dojel tam, kde to zná a ví, co může čekat. Při častějším využívání vlaků ta tak nejspíš dělají i železniční cestující, ale kdo jezdí vlakem jen málo a nemá dostatečný přehled o rozsahu toho chlívu v jízdném, asi si často naběhne, přičemž tam rozdíly nejsou jen v jednotkách korun, ale mnohem větší.

Petr

Jenže na to nemusím mít osum aplikací a znát několik ceníků. Navíc to jede kdy já chci a ne jednou za hodinu až tři dle vymláceného jízdního řádu.

Michal M

Cesta popsaná v článku byla reportáž o novém GVD.
Reálně takto nikdo necestuje.
Drtivá většina jízd se odehrává v rámci kraje, tam stačí jedna aplikace/jízdenka a lidi to mají levnější a s přestupem na dopravní prostředky mimo vlak.
O flexibilitě auta asi nemá smysl se bavit, ty by nevyrovnala ani nulová cena vlaku.

Ondraa

Mám s „genialitou“ tarifů také zkušenost. Občas jezdím vlakem mezi Valašským Meziříčím a Brnem. Využívám osobák do Hranic na Moravě a odtud následně Regiojet do Brna. V tomto tarifním pekle to vyjde nejlevněji pokud jedu na čtyři jízdenky. (Valašské Meziříčí – Hustopeče nad Bečvou 35 Kč, Hustopeče nad Bečvou – Kojetín 80 Kč, Kojetín – Vyškov 44 Kč, Vyškov – Brno 45 Kč) Suma sumárum: 194 Kč. Běžný cestující o tomto tarifním molochu samozřejmě neví a koupí si tak jízdenku na každý z vlaků a zaplatí (68 Kč + 184 Kč) 252 Kč. No a pokud by mezi výše zmíněnými… Číst vice »

Michal M

Tak jsi ušetřil cenu jednoho piva, deset minut jsi šmrdolil s mobilem a jsi borec.

Ondraa

Halíře dělají talíře.

kelímek

No, při dnešní běžné ceně pitelnějšího piva 50+ Kč za půllitr ta úspora není až tak úplnš malá – jinak je to třeba ekvivalent asi 1,5 kg chleba nebo víc než 15 ražených housek, případně asi patnáctideková klobása, apod. – a to se nemá vyplatit? Jaké máte průměrné denní náklady na své stravování, že vám taková úspora nestojí za tu „námahu“?

Michal M

Těžko říct… Čtyři stovky?
Pokud bych „jednou za čas jel“ někam vlakem, tak to asi neřeším jinak než nákupem dvou jízdenek po dopravcích a nechal tam ty necelé čtyři pětky navrch (mám IN25 z věrnostního programu).
Asi žiju trochu jinak než průměrný zdejší diskutující, ale ta mentalita pojďme všechno ojebat, vyždímat nebo vyžrat zadarmo dlouhodobě nemusí fungovat.
Pokud něco potřebuju, je potřeba to kultivovat i podporovat. A vlaky – kterých jezdí dost, kde se dá jet jako člověk a ideálně v nich i pracovat – sem taky patří.

Begani

Jedno pivo? Tady v nádražce v Novém Boru to jsou téměř dvě. Přesněji 1,85 piva. A to už je dost.

Petr

No to je přes 200 Kč za hodinu a čistého.

M19

Zatímco kdyby to stále objednávalo ministerstvo, tak by to bylo super, protože by u každého dopravce byl jiný tarif a ne v ramci kraje ten jednotný. Ale jděte. To by bylo zcela stejné jako teď na železnici. Jen pro cestujícího jen ty dražší možnosti.

Jiří Kocurek

Pochybuju, že by jenotný ministerský tarif vycházel na stejné peníze přesně jako součet krajských jízdenek (a levněji než tarif dopravce), jen by byl na jednom lístku a platil i v MHD v Brně.

M19

Mohl a nemusel. Rozhodně by bylo jednodušší rozhodování a kritici roztříštěnosti by měli to co chtějí. Krajské tarify a jeden celostátní. Jen jednu jízdenku. Akorát ten jeden dopravné nebude. 😉

Jiří Kocurek

„Dát dopravu krajům byl opravdu nebetyčný paskvil.“

Tož ogare jezdi za 301 Kč a na krajské tarify sa vykašli, když chceš mět enem ten státní.

Vendelin

Silnični respektive autobusouvou li kovou dopravu mělu kraje v gesci uz a komančů. Regionálni osobni železnični dopravu krajím naserviroval vlada soc.dem za ministra Peltráma. Ten od toho očekàval že kraje prevedou vlakovou dopravu na autobusovou, podpoři rušeni trati a stát ušetří. To se nepovedlo protože jaksi krajům nepředa náklady ba infrastrukturu a tak se reginálky stala politická lobby. Navic tomu stat nechal volný pruběh a tak jsme tam jde jsme. Mazitím se do toho nacpalo tolik peněz, že žadná vkáda nebude mit odvahu do toho systémově sáhnout. Tak si to uživejme.

Vendelin

Omlouvám se za překlepy.

pesimista

Ne dát krajům dopravu (tedy její organizaci), to by ještě takový problém nebyl, ale nechat jim i její financování výhradn ve vlastním kraji bez možnosti přesahů a s tím související cenotvorbu – tam je to pověstné „jádro pudla“.

M19

Jo, to by tak hrálo, aby kraje dokázali nabídnout levnější lístek než ČD, nebo dokonce integraci dopravy. 😁 Financují jen svůj kraj a přesahy jim refundují dané kraje. Když to platí, proč by neměli mít možnost cenotvorby? Rusko jako vzor? 😉 😁

Michal M

Ne, vzorem jsou unitární ČSD ze vzpomínek pana už né realisty, ale pesimisty Zikmunda: vezme se spousta prachů, ty se nacpou do molochu a moloch pak nějak jezdí vlakama jak se mu to hodí a žádné kraje mu do toho nekecají.

Michal M

Bez možnosti přesahů? No, do Norimberka to asi už přesahovat nebude…
https://pid.cz/wp-content/uploads/2023/12/Schema-pasem-PID_2023-12.png

Jan

Obdivuhodný tarifní výkon, když to člověka baví…

Martin

Tady to je fakt totální zoufalství. Občasný cestující se v tom totálně ztraci a ještě je oškuban za největší cenu. Příště si cestu vlakem rozmyslí.

Velda

Kdybychom konečně trošku zredukovali kraje, tak tohle řešit nemusíme…

M19

Jo, pak by byly jen ty drazsi možnosti anikdo by si nestěžoval… 😁😉

Berta354@centrum.cz

Kolik lidí má na tohle čas? Chci sednout a jet.
Takže zůstávám u své jízdenky 32,90kč za litr nafty/tank onno.

Jiří Kocurek

Tak výhoda krajského tarifu je pro desítky tisíc lidí, kteří denně přestupjí vlak-MHD při běžném dojíždění.

Michal M

Ne, to byla jen hodně blbá racionalizace lenosti a bezohlednosti k životnímu prostředí. Kdyby to bylo za pětikorunu po celé ČR, nejel by stejně.

Bram

Tento problém jsem vyřešil nákupem ročního one ticketu a mám už snad čtvrtý v pořadí. Je ovšem dost drahý, takže si tak platím i za pohodlí, že si jízdenku nemusím kupovat. Kupují si občas jen místenky a samozřejmě jízdenky do zahraničí. A když je druhá třída narvaná, koupím si doplatek do první třídy. Jenže nákup ročního one ticketu provede jen málokdo. Je totiž třeba být zvyklý vlak využívat často a k tomu ne každý má podmínky. Já trochu hřeším na tom, že přítelkyně na výlety moc jezdit nechce, tak jezdím sám. A to fakt až na vyjímky autem jezdit nechci,… Číst vice »

Jaaa

Hm, 33 tisíc? To je na velmi veľmi časté dojíždění…

Michal M

Báj voko 1500 CZK není problém za měsíc na jízdenkách provýletit (když se jede daleko nebo do děr bez relačního jízdného), zbytek je příplatek za komfort a legraci.
Kilometrické jízdné šlo od covidu opravdu o dost nahoru a na delších vzdálenostech je to znát…

Jiří Kocurek

Na kolik by tyhle kilometry vyšly, kdyby byl všude tarif ČD (bez slevy na InKartě)?

Tomariero

Pokud by nebyly relační slevy tak na stejno jako SJT

Petr

No ono pro častějšího cestujícího po pár jízdách se daly za nasbírané body při nákupu on-line zdarma pořídit IN25, tak jak to bylo před „liberalizací“ železnice, s touto slevou mě pak tehdy vyšlo jízdné shodně, jak při použití krajského tarifu (IDSJMK), takže jsem kvůli dalšímu sběru bodů využíval tarif ČD.

Jiří Kocurek

Před liberalizací železnice neexistovalo nic jako nákup online.

Petr

Tím jsem samozřejmě myslel liberalizaci v rámci krajů, kdy nám zároveň vybrané kraje násilím na jejich území vnutili používat pouze jejich tarif i když tam vlaky provozovaly ČD.

Medvěd JihoČech

Ano, v roce 2019 byl pravěk. Internet v plenkách, telegram byl žhavá novinka….

Jiří Kocurek

Já měl na mysli liberailzaci v roce 2003, kdy došlo k oddělení dopravce (ČD) s správy kolejí.

Tehdy jste mohl mít tak Nokii 3310 a tam vás chci vidět.

Michal M

ČD Body, které tu chválíš, vznikly v roce 2014.
O tři roky dříve vyjel Regiojet.
Bez liberalizace, kterou nevím proč dáváš do uvozovek, by sis mohl leda vypisovat KMB.

VRTjecesta

Tohle je fakt čirý peklo! Obávám se, že tohle vyřeší až nějaký „dyktát z Brusele“. My s tím sami nepohnem.

Jiří Kocurek

Začalo to v 80. letech, když na některé spoje Otrokovice-Zlín platila jízdenka ČSD v trolejbusu, aby se ušetřilo za souběžnou M152.
Potom v roce 1992 okolo Prahy začali uznávat jízdenky MHD ve vlaku.

*** Vyhrává šťastných 7: Šatov-Retz, 7 km za 77 Kč ***

vladki

Ano, ty koleje mezi pohraničními přechodovými stanicemi jsou asi pozlacené. Břeclav – Kúty 18 km, 129 Kč
Břeclav – Staré Město u UH, 54 km, 124 Kč

jfp

Tak proto se s tim preshranicni usekem Slovaci tak dlouho babraj, je to z premiovych materialu, a ty tri ctyry oranzove vesty, co jsou tam na stavbe k videni, jsou zlatnici

zdenahandl2

Břeclav – Staré Město jizdenka IDSJMK asi 70 korun…

Michal M

Dá se s tím pohnout velmi jednoduše – že kraje přestanou tak dotovat jízdné v regionálních vlacích. Pak to bude za stejnou pálku a šotoušci nebudou mít o čem řečnit.

Jiří Kocurek

Šotouši začnou řvát, co si kraje dovolují provozovat integrovaný autobus v souvěhu s neintegrovanou železnicí.

noerf

Otázka zní, proč by MD mělo řešit jízdné, když to ve valné většině nedělá u ostatních druhů dopravy. Jednoduchá varianta je cena dopravce nebo SJT, levnější varianta jsou různé regionální tarify. Otázka je, zda se tím cestující chtějí zabývat. Jinak mezi Zábřehem a Libercem by normální cestujici jel do Pardubic expresnim vlakem a odtud rychlíkem nebo autobusem. A například SJT umožňuje i nákup jízdenek u expresních vlaků mimo LE.

Clovek

Protoze, narozdil od autobusu, temer vsechny vlaky v CR jsou placene statem

M19

Většina autobusových spojů v ČR je placena kraji. 😉

noerf

Některé státem v rámci objednávky MD a některé kraji v rámci objednávky krajů. A je zde také různý poměr tržeb od cestujících k celkovým nákladům.

R13

Přesto jednoduché řešení tu máme – Fairtiq – stačilo by jej jen rozšířit po celé ČR, aby uměl kombinovat různé tarify IDS

Později by mohlo přijít komplexní řešení – celostátní aplikace srovnatelná s Lítačkou/Poseidonem…, která by uměla časové jízdenky všech IDS a k tomu měla vyhledávač spojení, který by uměl prodávat kombinace IDS nebo i tarify dopravců/OneTicket nebo nedejbože nezaintegrované MHD.

Pak by si člověk prostě vybral, který režim nákupu mu vyhovuje víc… a stejně by měl 7x méně aplikací, než potřebuje dnes.

pesimista

A také se obávám, že takovou aplikaci by možná lecjaké (byť „chytré“) MT nemusely zvládat, a zcela jistě ne pracovat s ní i patřičně rychle. Ale jako výhledové řešení to špatný nápad jistě není, a právě proto bude mít asi i hodně odpůrců.

vladki

A když to někdo naprogramuje, tak z toho bude taky chtít něco mít. Kolik % z ceny takto koupených lístků jím dáte? Tipuji že spousta lidí si radši nainstaluje všechny krajské appky, než aby někomu dala bakšiš, za to aby jim ty lístky zařídil.

JendaVenda

Máte pravdu. Je to s podivem, že v roce 2024 neexistuje možnost zakoupit si u státem dotované dopravy jeden lístek za nejvýhodnější cenu a systém sám automaticky nepřepošle peníze za jednotlivé úseky tam kam patří.

Twix

Tak trochu to souvisí s tím že některé kraje začaly s tarifní integrací (i když třeba jen v části území) dávno předtím než na to jiné kraje vůbec pomyslely – viz tehdejší prohlášení kraje Vysočina že IDS tam nemá smysl, protože tam jsou jen menší centra, vypuštěné do světa v době kdy už dávno fungovalo třeba IREDO co začalo v Broumovském výbězku.
Proto se toho musíme dobrat trochu jinou cestou než státy kde integrace začala centrálně.

pesimista

A také je třeba si uvědomit, že „stát“ nemá a priori žádný velký velký důvod snažit se nabízet „jeden lístek za nejvýhodnější cenu“, když by měl navíc práci a starost s dělením utržených peněz – tedy aspoň u nás to tak bude platit určitě ještě hodně dlouho. Ostatně i právě proto je SJT dražší než tarify jednotlivých dopravců …

Jaaa

Nj., pro někoho holt ten “stát” není služba občanům, ale cokoliv jiného…

Petr

On je totiž problém, nejen v tom odkaď kam a kudy jedete, ale i jak rychle jedete. Například Příbram-Drkolnov Beroun- Sídliště koupíte za tři různé ceny jednoduché jízdenky, právě dle cestovního času. Takže to by musela být sakrachytrá aplikace, aby vybrala i spoje pro dosažení nejvýhodnější ceny.

Nezbeda

To je dobry clanek, pane Suro – diky za nej. 🙂

Mne na tom vsem fascinuje nejvic to, ze system jednotneho tarihu (jeho priprava, spusteni atd.) stal pres 200 000 000 korun, tedy cca ctvrt miliardy korun!!!

A vysledek, jak to dopadlo, vidite v tomto clanku…

Petr

Zase to ale funguje, co kdyby to dopadlo jako stavební digitalizace.

JanO

Nová vědomostní soutěž: Studovat tarify, krajské hranice a stahovat aplikace. Většinou to řeším tak, že koupím modrou / žlutou jízdenku do kraje a tam celodenní (pokud lze koupit normálně bez aplikace). Ale třeba RJ umí ve vlaku prodat jen ODIS, IDSOK prý ne. Ve vlaku ČD zase bez problémů kupuji celodenní IDSJMK, jiné kraje jsem nezkoušel..

Matt

RJ uznává jenom papírové jizdenky IDSOK,na R8 je v RJ nevydávají

Hoermalmeister

Je to tak, ať si každý kraj nastaví sám, kolik chce za kilometr zaplatit, ale ať to můžu všechno koupit na jednom místě, dohromady, na jednu smlouvu i s autobusy

pesimista

Tak jednoduché to ovšem není, protože kilometrické tarify dnes téměř nikdo nevyužívá.

Hoermalmeister

Jasné, to bylo spíše obrazně, ale není přece problém vypočítat cenu každé části cesty podle příslušenho tarifu, nechat cestujícího zaplatit součet a rozdělit tržbu podle krajů… A nebo, že by to problém byl (algoritmicky ne, politicky spíš)

Tomáš R.

Když to začalo, byli kritici či opatrníci hromadně označováni za zpátečníky, nepřátele liberalizace a modré gumy. A dopalo to ještě hůř, než jsme čekali.
Bojím se, že tenhle bordel už nikdy nikdo nedá dohromady.

Nose Peak

Jde to dát dohromady velmi snadno, kdyby se chtělo. Jenomže ono se nechce…

micat1

Tak tady není problém liberalizace, ale neochota krajů spolupracovat. Samotná liberalizace nahnala cestující do vlaků jako nic jiného v novodobé historii.

Nose Peak

Zjednodušení nákupu jízdenek má jednu velkou nevýhodu – blbě se u toho stříhá páska…

55p

MD tarif nezajímá.

M19

One ticket všechny kraje akceptují. Není problém koupit jeden lístek krajský a po cestě u průvodčího ve vlaku navazující jiný krajský. Jen neplatí v EC. Takže buď akceptujeme, že v komerčních vlacích je to dražší a jediné co je třeba je podmínka pro dopravce a objednatele v zákoně, že kombinaci tarifů musí umět prodat na jeden lístek. Ministerstvu také nikdo nebrání objednávat a platit čistě vlakokilometry a mít jednotný tarif s eliminací vlastních tarifů dopravce. Uznávání mezinárodních jízdních dokladů se dá ošetřit rovněž v zákoně. Jen chtít. Problém se jmenuje zákon. Kraje se musejí chovat jako řádní hospodáři. Mimochodem ty… Číst vice »

hbf

Kdyby „to“ nezačalo, tak jezdíte s ČD za ceny SJT a nic jiného k dispozici nemáte.

Petr

A všechno to začalo zákaznickým jízdným.

Michal M

Taky si myslím, na krajské ceny by nikdo nikdy nedosáhl a byl by klid…

Jiří Kocurek

Popravdě, kolik lidí provedlo za rok 2024 takovouhle cestu? Normálně by člověk jel ze Štramberka do Studénky, rychlíkem do Pardubic a z Pardubic rychlíkem do Liberce.

Jiří Kocurek

A jen teda podotknu, že podobný tarifní sport s kombinacemi jízdenek byl in už v dobách jednotné dáhy a jednotného TR10.

Tak jsme si koupili lístky až do Prahy, protože to vyšlo levněji a vystoupili předčasně.

pesimista

Znáte snad detaily nějakého takového konkrétního případu? Já o žádném takovém nevím.
Podle mě je to nesmysl, resp. byl do té doby, než se začaly uplatňovat speciální relační slevy, ale mimo jejich trasy to nikde ve „vnitru“ obecně neplatilo. Jediné, co platillo ještě za bolševika, ale také jen pro některé relace, byla možnost koupit si mezinárodní (resp. správněji mezistátní) jízdenku za tarif SMPS až do zahraniční PPS a vystoupit ještě před státní hranicí: tak byla levnější třeba jízdenka SMPS relace Praha – Bad Schandau než jízdenka pro relaci Praha – Děčín (rychlíkem) za tarif TR10.

M19

Mícháte různé věci dohromady. Relační slevy přišli v době, kdy téměř vše jezdili ČD. Začínal s komerčními spoji Regiojet. A ano, např. Brno-Praha vyšlo levněji než Brno-Kolín například. Ach ta výběrová šoto paměť….;)

M19

Kritici kritizovali to, že bez ČD prý nelze mít jeden tarif. Lze. Těm nešlo o jízdné, ale o udržení monopolu. Cestující jim byli ukradení. Alespoň většině z nich.

Michal M

Jaký bordel? Kolik lidí jezdí přes sedm krajů regionálními vlaky?
Když se budete dlouho tvářit jako nesvéprávní a vysírat s jednou cenou, časem jednu cenu skutečně dostanete – ale tu nejvyšší.
Ostatně tak to dopadlo i s OneTicketem,

Stanislav

Přesně. Já už cestuju převážně přes regionální jízdenky a nechci jinak a hlavně dráž. Lepší do toho nešťourat 😃.