Z Prahy do Berouna pod zemí. Správa železnic získala klíčové razítko pro 25 kilometrů dlouhý tunel
Berounský tunel - vedení trasy u portálu Beroun. Zdroj: SŽ
Přípravné práce mají začít v roce 2028.
Přípravné práce mají začít v roce 2028.
a to se tady nedávno všichni posmívali slovákům, že budou budovat tunel pod karpatama 🙂
Jen o nějakých 25 let později, než se původně plánovalo…
Tak to jsem zvědav. Třeba se toho I doziju a na stará kolena i projedu
Je zajímavé, jak ražba dlouhých českých železničních tunelů má trvat obvykle kratší dobu než obdobně dlouhých např. rakouských tunelů. 🙂
„Kapacita tunelu tak bude maximálně sedm souprav za hodinu v každém směru.“
Tak kolik z těch 7 vůbec zbude pro nákladní dopravu, když odečteme všechny ty vlaky směr Mnichov/Klatovy/Cheb/Příbram/Rakovník?
Asi ma dobra sprava v planu ziskat nejrychlejsi razici stity na svete. Chapu to tak, ze ze zacatku bude mozne pouzit razici stit jen z jedne strany, a myslim, ze maximalni rychlost raziciho stite v dane hornine celkem pevne dana.
Nebojte, Tachlovičtí určitě začnou namítat, že jim to sníží cenu nemovitostí. Nic nebude. 😉
Sny jsou to hezké, ale realita bude krutá … Kde chcou vzít peníze? Raději ať postaví tunel např. Choceň-Ústí nad Orlicí nebo Brno-Blansko.
plan je tedy takovy, ze tunelem pujdou naklady, IC i Berounky a podel reky jen Os?
Na takové plány je zatím čas 😉
Třeba to zafinancuje Babiš aby byl brzy na Čapáku.
Nebo Fiala, aby si dojel pro německou Nutelu.
To by si docela zajel, do Olbramovic je to rozumnější, ale to je jiný koridor 🙂
Nebo by se to aspoň zrychlilo z těch „dvou hodin jízdy vlakem z Prahy do Plzně“, což Babiš uváděl v roce 2013 jako údajný tehdejší stav https://www.reflex.cz/clanek/zpravy/52368/kral-socialnich-siti-babis-tweetuje-lzi.html
Vyhozené peníze do kanálu. Z 50 miliard to bude přinejmenším 100. Proč tolik? Ražba bude probíhat v krasovém vápencovém masívu, to znamená, že se tam vyskytují různé dutiny, kaverny, jeskyně které pak ražbu TBM hodně prodraží. Pokud tam bude jen rychlost 100km jsou to jen vyhozené peníze, které se mohly jinam investovat do železnice v Česku.
Jsem rád, že mezi nás zavítal i docent Cestovatel z katedry geologie Vysoké školy života.
A mohu to potvrdit svým turistickým pozorováním z ciziny. Vápencová část Alp nebo Balkán – ani jeden tunel tam nemají, věděli dobře, že by přišli na buben… Ušetřené peníze investovali do nátěru nádražních lamp a laviček.
Přesně, za 100mld mohli opravit všechny nádraží a možná i zastávky 😁😁 železnici tady není proto, aby se někam jezdilo. Důležité jsou pěkné památky na dráze!
https://mapy.cz/turisticka?pid=76039284&newest=1&fov=1.257&x=13.7002483&y=50.5039376&z=18&ovl=8
Rázovitý styl, atmosféra, panorama!
Tunel je trasován tak aby se těmto problémovým jevům co nejvíce vyhnul, jako větší problém bych viděl staré železnorudné doly.
Zase by bylo zajímavé objevit něco takového jako při ražbě silničního tunelu v Terstu.
https://catastogrotte.regione.fvg.it/scheda/6800-Grotta_Impossibile
Tak veřejnosti sdělte, jak by jste tím směrem řešil drážní dopravu na úrovni 21.století. To podle řeky je nostalgická prehistorie z dob vzniku České západní dráhy, doplněná trolejí, se kterou nelze nic kloudného udělat, jen ji dostat do stravu, ve které má správně být. Ještě Vám upřesním, že celý prostor je v podstatě v úseku Praha – Bavoryně zastavěn tak, že liniovou stavbu lze umístit pouze pod zem, nebo nad zem. Tak teď všem seriózně poraďte.
One more D5 lane, bro!
To mi přijde jako výhoda. Vápenec se vytěží a jestli se najde zajímavá jeskyně, tak další plus. (Třeba zřídí mezizastávku pro turisty :))
Stačilo by tu jeskyni nasvítit a ono by to bylo spestřní po cestě tunelem 🙂
„Před Smíchovem se sníží na 120 km/h“ – a na Smíchově se bude končit u šturcu s přestupem na přívoz.
Metro zakážou, aby nekazilo vibracemi panoráma.
Ne, metro panorama opravdu nekazí
Proto je tam ten druhý výjezd na most Inteligence… Sakra to jsme tu tunelovou troubu rozhicovali…
Já miluju tyhle ty projekty vizualizace. Zejména v Praze. Ale za 10 let nebyli schopni zmodernizovat a zadrátovat a kopnout Ostrava Frýdek Frýdlant. A na Kopřivnici, tam jezdí bateriové vlaky. Aby se zmodernicovala a zadrátovala jednokolejka ani v původní stopě. Po 50 letech Na to žádné projekty se ani nepřipravují pro jistotu. Proti tomuhle velmi levný projekt. Opava Krnov se opravila jen půlka na 120. Dál nic. Zbytek 75. Ostrava Opava ze jezdí bez vlakového zabezpečovače.. A tady budou strašit s těmihle nesmysly. Modernizace Valmez Rožnov.. Atd. atd. Projekce obnovy koridoru, když nyní zase odchází, celkem nic.. Zas to bude… Číst vice »
Ostrava – valmez už mohla být dávno hotová..no SZ
Ne SŽ, stát. SŽ může dělat jen to co jí stát schválí a poskytne finance.
A co si kraj vylobuje. V MSK výsledky naprosto žalostné… srovnejte s JMK.
Kromě Boskovické a Křenovické spojky.
Není to málo za ty peníze jenom 7 vlaků za hodinu? To vypadá skoro jako, že v tunelu nebudou moci být současně rychlý osobní a pomalý nákladní vlak. Přičemž ve špičce tam na ten náklad nebudou moc sloty, pokud na Plzeň budou jezdit – dejme tomu – 4 dálkové osobní vlaky za hodinu.
A ve srovnání s čím je to málo?
Sedm vlaků jedním směrem je teoretická kapacita 336 vlaků denně.
Brenner uvádí 400 a Gotthard 330.
A ano, záleží na jejich pořadí, aby se vzájemně nezpomalovaly, nicméně tento princip se v konstrukci jízdních řádů používá řekněme 150 let. Za jeho znovuobjevení v roce 2024 vás žádná sláva nečeká.
a špička je na trase Beroun – Praha jaká? Čistě teoreticky je tento projekt na aktuální kapacitu dostačují, ale jak bude VRT tak to bude vážně stačit když se tam přidají další 2 spoje?
Sedm vlaků za hodinu je málo?? Kolik byste si jich představoval? Relevantní je počet cestujících a ten na této trati může být velmi vysoký – je to spojení Prahy směrem na čtvrté největší město v republice, kam se díky tunelu dostanete za méně než hodinu, což je dost výrazný rozdíl oproti dnešku. O Berounu nemluvě.
6 párů osobky a 1 pár nákladky.
Uvažuje se v tunelu od začátku se střídavinou, nebo se stejnosměrem?
Tou dobou už se elektřina bude přenášet bezdrátově.
A což takhle si z toho tunelu udělat railgun? Magnety v ostění a trakční kolejový obvod…
Stejnosměrných 1500 V v levé rouře s trolejí, v pravé rouře bude stejnosměrných 850 V napájecí kolejnici.
A ventilátory pro odvod dýmu parních lokomotiv budou ve které?
Co blouzníte, vždyť už do Berouna jezdíme tunelem čtyři roky!
https://web.archive.org/web/20130509142144/http://www.praha-beroun.cz/index.php?t=article&n=clanek-harmonogram-pripravy-8
2038
2038,no když vidím jak dlouho se staví obchvat Prahy,10km dálnic a jaké ceny,protože se na tom každý chce přiživit,tak to vidím tak na rok2055 nebo nikdy
Jo a i to, že mají razítko, tak to nechtějí uspěchat… přípravný práce za 3 roky a razit za další 3.
To jsou na SZ nějaký 1000+ let stáří Reptiliani, že 10-15 let není žádná doba
?
Již brzo™
Navěky amen.
Na rok 2028 už začínám mít alergii, je to takové magické číslo. A čím víc ho vidím, tím víc je mi jasné, že všechny plány jsou již teď nereálným snem. Raději bych tam viděl reálné datum, které by odpovídalo skutečnosti, i kdyby to mělo být až do roku 2040, než všude dát jedno datum.
Viz: Tunel na Beroun, Brněnské nádraží, První úsek VRT v Praze, VRT Z Brna na jih, Modernizace Brno-Šlapanice, celé VRT Ostrava-Přerov… A nejspíš jsem něco vynechal. Všechno se má začít 2028, a i když se mi líbí vysoké ambice, tohle je prostě úplně mimo už teď.
Vydržte prosím ještě rok dva.
Pak bude už psychologicky únosné začít používat frázi:
„S první etapou přípravných prací se počítá začátkem 30. let.“
Asi tak, mám za to, že tunel z Prahy do Berouna je natolik složitá záležitost, že se začne stavět tak v roce 2035 nejdříve, přičemž hotovo bude nejdříve tak v roce 2045. Zpoždění, která vznikala při ražbě alpských tunelů, bych očekával i u tunelu Praha – Beroun. Takže se všichni, kteří ještě nebudeme prdět do hlíny, sejdeme na otevření tunelu z Prahy do Berouna tak v roce 2050 :-).
No, nejsem si jisty, ale nesouvisi to s dotacemi, pac taky nechapu ty navrhovane terminy…
Tohle je ale stavba, ktera mela uz davno stat… mohla se v klidy rekonstruovat stara trat…
Promiňte, ale „… tohle je stavba, ktera uz mela davno stat…“ je opravdu mimo realitu. Vždyť jde o jeden z nejdelších tunelů v Evropě, v těžkém geologickém terénu, navíc v přepravním směru, kde prostě nic není (pokud neočekáváme že Německo zcela přehodnotí své plány a nevybuduje VRT trať z Bavorska do Čech). Takovéto tunely se běžně staví v místech, kde propojujete zásadní metropolitní oblasti. Pokud my ho vybudujeme, tak to bude zázrak a od Berouna dál směrem na západ může začít výstavba pro statisíce lidí.
Ona ta Plzeň je trochu bokem, takže ne každý ví, že má 170 tisíc obyvatel – 4. největší město ČR – a tímhle tunelem bude hodinu od centra Prahy i vlakem (Beroun-Plzeň je 40 minut).
Okolí Berouna je poměrně významná přípražská aglomerace, kde je vlak aktuálně nekonkurenceschopný.
Plus ta nákladní doprava, která se k Berounce nevejde, nebo jí tam nechtěj…
Nebojte, od nového roku bude číslo 2028 zapomenuto, ať žije 2029.
Přidám do výčtu Všejanskou a Bezděčínskou spojku na trase Praha – Mladá Boleslav (Liberec). Sice to není takové veledílo, ale odsouvá se stabilně:))
Trochu vás uklidním, VRT mezi Brnem a Prahou už přepsali zahájení na 30. léta
A z čeho to zaplatíte?
Prodáte Karlštejn,. nebo Babiš po volbách začne těžit to lithium, jak sliboval už v roce 2017?
Nebo stát prodá číňanům, jak se o to po vzoru svých afrických soudruhů snaží na Slovensku Fico?
Kdyby v SFDI bylo 80 miliard ročně, je problém dávat na tunel pět miliard po dobu deseti let?
Samotna stavba jde ufinancovat uplne v pohode, 5mld./rok se da… horsi je soubeh vice projektu naraz,…
Bohuzel rozpocet CR je extremne napjaty, kdy vetsina penez se jednoduse byrokraticky prerozdeli…
Zeleznice je znacne podinvestovana, chybi toho hodne a je treba s tim neco delat, jsem rad, ze se projekty zacaly posouvat blize k realizaci…
Tou dobou snad budou dostavěné dálnice a na hraní si s jedničkama bude stačit méně peněz…
Na některé věci se dokonce vyplatí si půjčit. Hypotéka je jeden příklad za všechny.
A jestli se to vyplatí, nebo ne, to nám prozradí vnitřní výnosové procento. Zrovna u tohoto tunelu vyšlo fakt těsně. Navíc se to počítalo těsně před covidem, takže dnes už by nejspíš ekonomicky nevyšel.
https://zdopravy.cz/bude-tunel-praha-beroun-ve-studii-vysly-ekonomicky-dve-varianty-rozhodne-centralni-komise-33588/
i kdyz je rozpocet deficitni, 50 mld neni (zvlast v tom dlouhem horizontu) zas az tak silena palba – samozrejme jsou tam mnoha „ale“ a „avsak“ – co takova inflace napriklad…? srov. napr. ceny stavebnich materialu a praci pred a po covid games…. mimoto — vse je otazkou priorit a je zcela legitimni klast otazky, nas, volicu, nasim volenym predstavitelum – co je tedy ta rozpoctova priorita: (nove jaderne zdroje? – vic nez 200mld, stihacky F35? – cca 150 mld, podpora solaru? – skoro pul bilionu, podpora UA? zatim 120 mld…………..bezplatne skolstvi 100 mld za deset let, bezplatne zdravotnictvi? –… Číst vice »
Jak velky je rozpocet CR a kolik z nej jde do dopravy a kolik do zeleznice… kdepak soudruzi prerozdelovaci delaji chybu…
Podpora UA za 120 miliard? Kde jste to proboha vzal?
tady
https://zpravy.kurzy.cz/780336-dosavadni-pomoc-ceska-ukrajine-cini-zhruba-120-miliard-korun-sestava-hlavne-z-pomoci-uprchlikum-a/
PS – autor clanku Lukas Kovanda, zdroje dle clanku: „Tato částka vychází z dat tuzemského ministerstva práce a sociálních věc a z údajů Institutu světové ekonomiky v německém Kielu“
Prosím, pokud chcete používat k jakékoliv argumentaci Lukáše Kovandu, čiňte tak jinde, než tady.
Těch 120 miliard na UA je cena zlata dle hmotnosti darované techniky?
nikoliv – viz odkaz vyse…………nicmene podstatou neni fanaticky fandit UA nebo je stejne fanaticky hejtovat – proste berme jako fakt ze vse ma svoje naklady….a i toto je nakladova polozka v rozpoctu statu
Ale není. Například je v tom ta darovaná stará technika v její „hodnotě“. Jenže to není výdaj v rozpočtu.
A ještě je docela chucpe počítat jen náklady na pomoc uprchlíkům a nepočítat jejich zaplacené daně. O tom se Kovanda jen malinko zmíní v jednom schovaném odstavci a pro jistotu bez čísel.
Je taky nutné počítat nejenom daně z příjmu a pojistné (jak to občas uvede vláda) ale i třeba DPH a spotřební daně. Vydělávají i obchody, kde Ukrajinci utrácí. Myslím, že veškerá pomoc zůstává v naší ekonomice, protože to nejsou takové částky, aby z nich někdo šetřil.
Důchodcům nedáme dva měsíce duchody a ještě 20 miliard zbyde na více práce.
Tento příspěvek není myšlen vážně.
Ten propad Berounem je nešťastný, když by tam mohla stát nová trať na 250km/h do Bavor ohraničená dvěma dvoustovkami, systémová půlhodina mezi Prahou a Plzní by taky nebyla vůbec špatná.
Ve vizualizaci je uvedene odboceni pred Berounskym portalem VRT smer Horovice. Takze predpokladam, ze tunel bude na toto pripraveny.
Mel by byt pripraveny na pokracovani trati fal na Plzen, jen SZ to zatim uplne zarizla, pritom dalsi VRT na Nemecko smer Norimberk/Mnichov by byla celkem zadouci, i pro pokracovani dal na zapad do Francie…
Jenže to by sebou i Němci měli trochu hejbnout s výraznou modernizací tratě do Domažlic.
presne tak – panove z Bundesrepublik Deutschland (a zejmena centralni vlada v Berline) nema o nejakou variantu VRTky z Prahy na Norimberk zajem
bavorska zemska vlada se sice trochu snazi, ale marna slava – velke penize porad alokuje Berlin
V Německu chybí jiné podstatnější VRT, viz ta diskuse o vlaku Berlín-Paříž, který někde jede 160 a méně.
Prostě směr Mnichov-Praha zase tak perspektivní není, i když si naši šotouši myslí opak. Tam by muselo být po cestě víc než jenom Norimberk a Plzeň, což jsou poměrně malá města.
Třeba tam jednou VRT po celé délce bude, ale je nutné začít salámovou metodou od Prahy, kde je největší problém. Až se tohle zrychlí, a mezitím naroste počet obyvatel Praha+Střední Čechy, ukáže se větší potenciál tratě.
No na to by to jaksi chtělo novou trať i mezi Berounem a Plzní (Ejpovicemi). Stávající trať se rekonstruovala v dost low cost formě a v některých místech by ji i bylo dost obtížné upravit na rychlost řekněme 160–200 km/h a navíc by pak už dvoukolejka kapacitně asi ani nestačila. Důležité je, že alespoň někoho napadlo připravit tunel na případné pokračování nové trati pro rychlé vlaky, kdyby na to náhodou někdy za pár desítek let došlo.
Nová trať na těch 250 se ale mezi Berounem a Ejpovicemi plánovala, je to ale dva nebo tři roky co ji SŽ vyndala z územní rezervy a tak potichu zjevně od toho plánu úplně odstoupila.
Chapu, ze dokud se nerozhoupou Nemci, tak nema moc cenu VRT do Plzne a uplne jasne dal vubec resit, ale vyndat to z uzemni rezervy je naprosta hloupost.
Jojo, kámoši potřebují “investovat”. Tak holt celej stát nebude mít nic a budou nám utíkat miliardy z těsnějsšího propojení nejen na Německo, ale i Francii, Benelux, Švýcarsko a Británii.
Tak minimálně mělo jít Zdice-Zbiroh podél dálnice (a trať přes Hořovice samozřejmě zachovat pro osobku, jen to se u nás prostě nenosí). Kdyby tam byla alespoň rezerva, tak se nerozleze logistický park u Žebráku, dnes už by to bez významných demolic nešlo.
Kde se zrušila železnice pro město se 7500 obyvateli?
No zrovna nedaleko Chrást+Dýšina mají dohromady 4000.
Již brzy tunelem do Berouna 🙃
Proč když se staví dnes stavba na stovky let sakra není alespoň na 350 km/h když ta možnost tu je?
Kolik těch tunelů na 350 je?
Tak evidentně není.
Původně před XX lety to tak mělo být, ale pak se dohodla varianta s nákladní dopravou, aby se více odlehčila (hlukově, kapacitně) větev kolem berounky a dávalo to větší ekonomický smysl. Na dráhu nad 200 km/h nesmí nákladní doprava, proto max 200.
Tak ono jde také o to jakou v.max. mají vagóny používané pro nákladní dopravu a o kolik se ta hodnota může za deset dvacet let zvednout.
A to do toho neuvažuju takovou pohromu, jako EU vnucované automatické spřáhlo.
Kontejnerové vozy mají některé i 120 km/h.
Za 10-20 let by všechny nákladní vozy mohly umět stovku.
V současné době používané vozy s přestavovačem Prázdný – Ložený vyhovují v loženém stavu rychlosti 100 km/h a v prázdném rychlosti 120 km/h. Další velkou skupinou vozů jsou vozy s automatickým řízením brzdného účinku, ty mohou v loženém i prázdném stavu 120 km/h. Podmínkou pro rychlost 120 km/h je nápravová hmotnost 20 tun, tedy na vůz naložíte reálně o 10 ten méně než pro rychlost 100 km/h a proto se rychlost 120 km/h moc nepoužívá. Při zkouškách jsme navíc naměřili nárůst spotřeby elektrické energie o 30 – 40%, což je dost a v tunelu by to bylo ještě horší. Na… Číst vice »
Nesmí protože předpis.Ale ten se dá zmenit
To je divné. Proč tedy jezdíme se „stovkovými“ nákladními vlaky po tratích s maximálkou 280 km/h?
Například Würzburg – Fulda – Kassel – Hannover?
Švýcaři postavili na 250, jezdí 200 km/h, protože vlak v tunelu je píst a nepřetlačí vzduch. Gotthard basis tunel.
To je trochu jinak. Švýcaři mají historicky užší profil tunelů (a kvůli tomu mj. nižší klikatost troleje).
250 se tam jezdí, jde to. Ale jen, když se dohání zpoždění. Důvody jsou dva: odpor vzduchu na švýcarském profilu tunelu (ekonomika provozu) a fakt, že by při 250 stejně většinou dohnal nějaký náklad před sebou
Tam je to i z jineho duvodu, a to treni a xahrivani vzdychu… Svycari maji rezervu, kdyby staveli na 200, jezdili by ted 160…
Tak tohle by snad šlo řešit vyvrtáním dalších otvorů do toho tunelu z vrchu nebo boku, ne? Klidně i v nějaké větší budoucnosti, jenže tady bude hlavní problém relativně krátká vzdálenost mezi Prahou a Plzní, aby se to vyplatilo, respektive krátká vzdálenost mezi Berounem a Prahou kde ten vlak bude zrychlovat/zpomalovat.
Easy – pár větracích šachet délce dva kilometry.
A když se to šikovně udělá, bude tam průvan ve směru jízdy vlaku.
Proč se tam nedá dát po třeba pěti kilometrech nějaký boční tunel, kterým by se vytlačoval vzduch?
Protože to má desítky kilometrů a nad tím je kilometr až dva nadloží?
protože na 350 km/h se zrychluje přes 20 km…
Kdyby se vlak rozjizdel z 0…
A kolik bude mít při rozjezdu z Prahy? Nestavit na Smíchově, nabrat rychlost.od Hlaváku?
Ale no tak… jestli bude přes Smíchov 100 km/h, tak by se do Hlubočep na 100-120 km/h mohl rozjet i Vectron s pěti Bmz.
Krč-Branický most včetně je po rekonstrukci na kilo (nevím kolik by mohlo přidat ETCS), opět do tunelu se dá vjet 100-120 km/h.
Cili by za tunelem meli jiz plnou rychlost, ale neni to pravda, moderni soupravy zrychli na 300 asi po 15km…
V tom tunelu ale takova rychlost nedava smysl…
Je to obdoba krusnohorskeho, provoz bude smiseny i s nakladni dopravou, vetsina takovych tunelu se stavi na nizsi rychlost, obvykle 200lm/h…
Technilky by asi slo postavit cast tunelu nebo celu o vetsim, prurezu, aby se rychlost zvysila, ale o moc by to nebylo a cena by se jeste navysila…
A kdo to zaplatí? A kdo tam reálně 350km/h pojede, když ve špičce bude mít před sebou pomalejší vlaky?
původní trať zůstane pro os?
Samozřejmě ano
Kecy kecy. Podle mě na to nemají a nemáme prachy. Vždyť do dnešního dne není pokud vím zrekonstruovaná ani konvenční trať údolím. Ani trasa přes vysočinu.
Za ty prachy co utratí v tunelu mohlo být mnohem víc km vrt jinde. Třeba za Berounem na Plzeň. Na Boleslav a Turnov. Atd. S mnohem větším časovým přínosem.
Těch tunelů je teď naslibováno tolik. A vrt. Absolutní scifi podle mě.
Jen pro připomenutí mají cca 300mld deficit. A bez kovidu.
Taky mě to napadlo. Budeme jako Rakousko se třemi na 10 let rozvrtanými tunely za desítky miliard a proplatí to svatý Petr nebo Anděl Páně.
Které se budou protahovat, prodražovat. Ani je nedostaví. Nebo budou zcela vysávat prachy na zbytek republiky zejména opravy a modernizace konvenční sítě. A přínos podle mě mizivý. Napojení na Německo to stejně nezlepší..
Zkrátí to jízdní dobu z Prahy do Berouna o 20 minut, ale napojení na Německo to samozřejmě nezlepší…
O 20 minut 25 km? S tím že se to taky na nějaké délce na tu 200stovku musí vůbec rozjet. Ani náhodou. Měla být modernizovaná původní trať a ne tam jezdit 80-100
V roce 2012 jezdil Ex Smíchov-Beroun 28 minut, nově slibujou 13 – a nevím jestli se zastavením v Berouně, nebo s průjezdem.
Jinak ti evidentně nedochází, že současná vzdálenost Smíchov-Beroun je 39 kilometrů a tunelem to bude o 13 km kratší.
dnes to je 35
Ale pomůže to hlavně příměstské dopravě. Jednak z Berouna samotného, ale i tím, že na staré trati nebudou překážet rychlejší dálkové spoje.
Proto mají smysl nové tratě (tzn. i VRT) zejména u velkých měst.
No a to Rakousko bude mít za pár let tři dostavěné úpatní tunely a super páteřní železnice.
Vy byste to nechtěl i u nás? Já jo.
Takže problémem tunelů je stavba? Rakušáci mají problém, protože staví tunely, které budou sloužit desítky let a výrazně zkrátí cestovní dobu a dovolí větší zahuštění tratí? To je asi nejvtipnější komentář, co tu čtu za poslední dobu.
Klasická trať mezi Prahou a Berounem podél Berounky je přeplnena osobními vlaky. Pokud dojde k větší dopravě do Plzně a dál do Německa, Domažlic a Chebu, pak pro další dopravu tam nebude prostor. Tak to raději stavět v rámci PPP než vůbec.
Nemusí jezdit co 10 minut opravdu..
Co musí nebo nemusí bych nechal na jinejch.
Konvenční trať údolím není zrekonstruovaná kvůli penězům, nebo kvůli obtížné projednatelnosti stavby? Co myslíš?
VRT za Berounem na Plzeň by za ty prachy ušetřila stejný čas jízdy a ještě pomohla Berounu, Hořovicím, Příbrami a možná i Rakovníku?
A myslíš, že se tohle nějak vylučuje s Boleslaví a Turnovem?
Máš tu argumentaci hodně dobře postavenou, to nemohu říct…
Predevsim se cekalo na tunel, ktery se mel zacit stavet uz pred cca 10-15 lety… jenze trat dozila a tunel nikde…
To je nějaká šotoušská legenda. Vláda tunel rámcově schválila 2005, pak se něco šolichalo, a nakonec to Bárta zastavil v roce 2010.
Skoro 15 let strategie čekání na tunel nedává smysl, což potvrzují i velmi dávné reakce Černošic a „Regionu Dolní Berounka“ na záměr stavět. Jsou tam věci z roku 2011.
http://www.mestocernosice.cz/samosprava/projekty-investice-a-dotace/strategicke-zamery/rekonstrukce-zeleznice/
…prave, ze se to zarizlo a hledali se jine varianty. tezko prosaditelne, nebyt toho, a kdyby se pokracovalo v pripravach, tunel mohl uz byt, nebo pred dokoncenim…
Do Rakovníka nikdo v životě jezdit vlakem nebude. Dnes jezdí co 20 minut bus cca 45 minut
Pokud se neopravi trať tak samozřejmě ano, pokud se opraví tak tam bude jezdit stejně lidi jako z jiných středočeských měst, které mají použitelnou trať. Už jen proto že v tu chvíli by ROPID autobusy zarizl.
VRT za Berounem na Plzeň bude dost -gh- když ten vlak bude do Prahy postakovat za osobákem, popřípadě nebude zaveden vůbec, jelikož není kapacita a 4 koleje přes Černošice neprojednáte.
Když stačí 2 koleje na Kolín. Jak to, že nestačí na Plzeň..
v udoli, kde nrstihaji vlaky i pri 10min. intervalu? Do radotina byl interval i 7.5min. ve spickach…
Na Kolín jsou tři. A taky už nestačí.
Nova trať za Berounem je bez tohoto tunelu prakticky k ničemu.
To zcela určitě není. Tunel za moc peněz málo km.. A nejsložitější.
„za Berounem na Plzeň“ Tam bez tunelu nemá cenu nic řešit.
Nákladní vlaky zcela určitě 120 km/h nepojedou. To je zase blábol. A pak tady bude skupina osobních nebo spěšných vlaků (možná i klatovských rychlíků) s Vmax 160 km/h provozovaná Pantery. Pročež by mě zajímal časový rozdíl mezi vlaky s 200 km/h a 160 km/h mezi Smíchovem a Berounem.
Jedná se zjevně o návrhovou rychlost. Reálně tedy pojedou 100 km/h
Návrhovou rychlost pro nákladní vlaky samozřejmě.
„Pročež by mě zajímal časový rozdíl mezi vlaky s 200 km/h a 160 km/h mezi Smíchovem a Berounem.“
To je jednoduchá matematika pro 2. stupeň základní školy. Při kapacitě 7 vlaků za hodinu ten rozdíl je v podstatě zanedbatelný. Horší to bude v případě, když se z Berouna začne rozjíždět nákladní vlak ihned po průjezdu expresu.
V pořádku. Tak proč to rozjíždět na 20 km úseku na 200 km/h, když 160 potažmo 180 by stačilo.
Ano, na české železniční síti je málo tunelových novostaveb postavených zcela zbytečně jen na 160 km/h. Pojďme přidat ještě nějaké další.
Berounský tunel není jen otázka rychlosti, ale především kapacity a spolehlivosti železnice ve směru Praha – Plzeň atd.
Sedm vlaků za hodinu v jednom směru mi moc kapacitní nepřijde. Dvanáct už jo. A nebude náhodou v roce 2038 ETCS L2 zastaralou technologií?
Při 200 km/h ujedete 1km za 18 vteřin, při 160km/h za 22.5 vteřiny. Na každém kilometru je rozdíl 4.5 vteřiny. Na 20 km je to minuta a půl.
Dle letáku Správy železnic už zbývá jen poslední krok, a to vydání PZ (povolení záměru). Plán byl, že ho získají půl roku po EIA a výběrové řízení začne v 03/27.
https://mapy.spravazeleznic.cz/letaky/S632000043_202310171018.pdf
Co se týká financování, počítá se s klasickou formou nebo PPP? Předpokládam, že klasicky. O PPP se zatím nemluvilo.
Nejedná se o poslední krok ani zdaleka, bude se ještě chvíli projektovat, potom to půjde do řízeni o povoleni záměru, kde se budou mimo jine řešit námitky ekospolku a jiných (k EIA a JESu), pak se bude soutěžit ppp konzultant, pak zhotovitel a zároveň bude probíhat řízeni o vyvlastnění. K tomu si přičtete liknavost SŽ u jednotlivych etap, kdy je zvykem, ze se napr soutěži zhotovitel až po několika měsících od vydání stavebního povoleni (rozhodnuti o povoleni záměru). Pak teprve samotna realizace, která může byt taky peprna. Bude to ještě jizda.
Že by konečně na SZ začali něco dělat a pochopili, že utrácení za lokálky nemá žádný přínos a smysl. Poslední trochu smysluplný projekt byl zvýšení rychlosti a Přerov – Olomouc, pár km k Českým Budějovicím a Olomouc – Uničov a když budu hodně vzpomínat tak tunel před Plzní. Ale co zbytek? Kde jsou ty utracené miliardy vidět? Co z toho za přínos občan, daňový poplatník a cestující má?
Dlouho nic nedělo ve Třebové, už to budou pomalu 2 týdny.
Údržba totiž vypadá zbytečne když se dělá a ještě nějakou dobu potom, co se dělat přestane.
Do lokálek se nic až na pár EU projektů za 50 let v 2015 nedává. Nebudu počítat utrácení za přejezdy. V tom to fakt není.
Radíte obdobně zrušit silnice III. třídy a nechat jenom dálnice? 😉
Kdyz zrusim silnice III. tridy, tak zasobovani, hasici, zachranka budou jezdit kudy? Že bychom neco z toho meli uspusobene pro provoz na zeleznici fakt nevim. Pokud autobus dokaze jezdit rychleji nez lokalka, ktera rozhodne nebyla budovana na osobni dopravu do tech vesnic okolo kterych vede, navic autobusy zvladnou zajet do centra, misto zastavky v polich daleko za vesnici. Pak klidne lokalku zrusit.
V Česku se utrácí hlavně za nádraží. Není stavební kapacita našich dvou firem dělat více tratí a ani moc ochota pouštět si sem další firmy, tak se posílají peníze na železnice klasickým stavebním firmám, co jsou schopny dělat jen nádraží, zatímco mezistanicové úseky se jen „zrevitalizují“ nebo se na ně vysere úplně.
Hlavne SZ nemusi resit projednavani novych tras, vykupy pozemku atd. proste veci, ktere ji vubec nejdou. Takhle na jednoduche stavebni povoleni utrati miliardu za jednu budovu a 10 mld. za koleje ve stavajici stope v jednom uzlu. Prachy utraceny a prace s pripravou zlomek.
Pár km k Českým Budějovicím myslíš Bystřice-Dynín? To je tak sto kiláků, ne?
a to je všechno za posledních 5 let? kolik SZ prožrala? každý rok 60mld? takže máme 300mld v komíne a přísun je 100km tratě? gratuluji, takže máme nejdražší trať na světě!!!!! Jak dlouho tohle budeme všichni akceptovat?
To je cca. 2008-2022, ale asi probíhaly i jiné stavby. 😀