Podcast: Odbory odmítly vyměnit benefity za růst mezd, říká Blanka Havelková z ČD

Posunovač, strojvedoucí, Vectron. Pramen: České dráhyPosunovač, strojvedoucí, Vectron. Pramen: České dráhy

Režijky jsou pro zaměstnance pořád velmi důležité. Je tam i trochu hrdosti. Jsem nádražák, tak přece nebudu platit za to, že jedu vlakem.

Odebírat
Upozornit na
guest
83 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
marcel.stancl

Na dráhu nikdo mladý nechce! A pokud nebudou ani jízdní výhody co by tam kdo hledal za štěstí?

Lopuch

Máte-li na mysli firmu ČD, tak příčinou spíše bude, že lidé nejsou hloupí. A vidí, že spousta (většina) vlaků ČD, zejména regionálních se za ty obrovské peníze (provozní i investiční) nemůže firmě ČD vyplatit, oproti autům a v některých případech oproti busům.

Takže jakpak asi tak je reálné že ČD zvládne splácet své obrovské závazky?

Erik85

Axeli, vem si prášek a zpátky do pokojíčku.

Juggeranaut

Skutečně nevím, zda těch 2,5% mzdového nárůstu lze považovat za úspěch kolektivního vyjednávání na straně zaměstnanců – potažmo odborů. Nemyslím si, že by ČD jako zaměstnavatel mohl jít reálně níže vzhledem k inflaci a vývoji nákladů na život v Česku. A bavíme se zde o velkých městech, kde ty lidi potřebují a KOPka po 20 letech jistě nájem, ani hypotéku nezaplatí. Toť můj názor.

Libor

Mám firemní auto. Jsem na to hrdý, tak jedu autem. DPH z toho neplatím. Nedivte se mi šotouši!

M19

Zkuste kouknout na výplatní pásku a zjistíte, že přeci jen něco platíte, pokud jej používáte k soukromým účelům. 😉

Libor

Nene, moje všechny cesty jsou ‚ firemní ‚

Otakar

Ještě se tím chlub veřejně. Fakt inteligence květáku, v lepším případě brokolice.

jezewec

Nechápu ten údiv, že zaměstnanci mají stále zájem o režijky. Ani to není otázka hrdosti, pro většinu lidí je to prostě pragmaticky přijímaný benefit, který jim mimo jiné umožňuje dojíždět z větší vzdálenosti, než by jezdili, kdyby si měli cestování hradit sami. Jde o benefit, který firmu stojí relativně málo, respektive nejsou to reálně zaplacené peníze, tak proč proti němu brojit? Zatímco KOP reálné peníze jsou (a teď vůbec nehodnotím jejich oprávněnost). Stejně tak pragmaticky řada zaměstnanců už režijku zahodilo, protože dojíždí do míst nebo v časech, kdy je vlak nepoužitelný, nebo bydlí v regionu, kde jezdí jiný dopravce. Představa,… Číst vice »

Rafael Nabral

Vezmu li že režijku má 40 000 lidí a tržní cena globální jízdenky je 20 000 Kč, přichází dopravce ČD o 800 000 000 Kč, pro hlupáky o 800 mil Kč, které musí vydělat jinde a o které musí navýšit cenu dopravního výkonu.

Jistě tyhle peníze je zrovna v osobní dopravě jednoduché vydělat a debata o existenci rezijek je vlastně zbytečná.

Milan

Nesmysl – dopravní výkony a jejich kapacitu rozhodně dopravce neplánuje podle potřeb tzv. režijkářů = takže ty výkony včetně své kapacity budou stejné i když dopravce nevydá jedinou režijku!

Resp. až na některé vlaky tzv. vyšší kvality (provozované na vlastní podnikatelské riziko) dopravce neplánuje dopravu vůbec – výkony a jejich kapacitu u něj objednává stát – EC/R či kraje
– Sp/Os. A režijka prostě je jen oprávnění zaměstnance využít příslušné služby provozované jeho zaměstnavatelem, který ovšem s tímto nemá žádné další/přímé náklady!

SpitiPater

Přesně tak. Navíc se zapomíná, že „režijka“ není zadarmo. A spoustu uživatelů ji ani nevyužije nijak zvlášť násobně vzhledem k pořizovací hodnotě. Využití je spíš pro účely režijních jízd, dojíždění do/z zaměstnání a sem tam nějaké soukromé wakacje.
Jsou i dopravci, kteří svým zaměstnancům platí roční jízdenku, takže jsou paradoxně na tom ještě líp než režijkáři ČD.

Juggeranaut

Logika nacenění režijek tedy spočívá v tom, že by si 40 000 zaměstnanců ČD a Správy železnic koupilo jízdenku za 20.000 Kč?

Rafael Nabral

Samozřejmě. V případě placení jednotlivého jízdného by ta cena byla pravděpodobně ještě vyšší.

Vid

Znám pár kolegů strojvedoucich, kteří jako cestující do vlaku nevlezou a režijku si ani teď nekupují. Další kategorie jsou ti,kteří si kupují režijku jen kvůli dětem, kteří na ni jezdi do školy. Takže za tu cenu 20000 si troufám tvrdit, že minimálně polovina by si to nekoupila.

Vid

Koukám, že in100 aktuálně stojí 21990 za rok a one ticket 32998.

Dfg

To tady nesmíte psát 😀 nádrážaci považují za samosřejmé že budou jezdit za peníze těch druhých

Josef

A že vám nevadí že zaměstnanci třeba DPP mají také „režijku“ ale u ČD vám to vadí :-/

vapa

Píšete nesmysl. Za prvé : “ režijka“ není zadarmo. Tím že ji zrušíte není nikde psáno, že ČĎ získá na tržbách 800 mil. korun. A pro Vaši informaci, na „režijku“ jsou na základě dohod evropských železničních správ vázány jízdní výhody v cizině.

Peeetr

Režijka pro zaměstnance je poměrně udržitelná, ale pro rodinné členy už ne, tak drahý nesmysl pro lidi nemající s firmou nic společného bude muset jednou padnout.

Modrá guma

Na KOP mají nárok jen provozní zaměstnanci, tedy zhruba těch 6000 lidí z toho je cca 1900 zaměstnanců které je využije, takže zhruba 30%. Což pořád znamená, že 70% zaměstnanců nárok nemá a třeba ani nikdy mít nebude, když třeba teď jako my v Ústeckém kraji ztratíme výkony a budeme nuceni odejít a tím nemáme ani možnost na KOP dosáhnout. Takže Benefit, který má být už dávno zatracen ve smyslu nových náboru. Starší kolegové ať na KOP jezdí i nadále, ale nové nástupy řekněme 2015 + už by měli mít jiné benefity než ti kteří tu jsou 30 let. Protože… Číst vice »

Pavel

Trošku ty procenta uprav. Nárok na KOPku mají vyjmenované skupiny po 20 letech u ČD

Rafael Nabral

Oooo

MilanSima

A ještě zamestnanci SŽ.

Vincenc

Paní Havelková na mě působí dojmem že bych si málem naivně myslel že opravdu věří všemu tomu co rika

218

Takže 5500 zaměstnanců zajišťuje provoz, dobře dejme tomu další 2000 další průvodčí a pokladní a zbylých 6000 lidí je na GŘ?

jan táborský

asi tak

Lukáš

Také mne ta čísla zarazila.

Tomariero

Zapominate na údržbu a tak to bude třeba 3000 lidí, spíše více.

Rejpal

Vždyť by se tam ani nevešli.
Zaznělo cca 3000 strojvedoucích, 2000 vlakvedoucích, 1200 pokladních, odhadem 1000 správkařů, pak jsou ještě posunovači a vozmistři. V kanclu strojmistři, dispečeři, personalisté, účetní, ekonomové a zaměstnanci zpracovávající oběhy vozidel a turnusy strojvedoucích, průvodčích a výluková opatření. A pak šéfové na různých pozicích. 😁

KOP

Ozdravné pobyty si zaměstnanci zaslouží. Ti, co mohou jezdit a nejezdí, tak si myslím, že je to jejich problém. Ale v tom případě ať nezávidí, náhradu si určitě nezaslouží…

Patrik

Tak ono je celkem jednoduché říct, že je to jejich problém, ale jaksi ne každý prostě může odjet na dva týdny pryč. Někdo má doma malé děti, někdo zvířata, někdo staré rodiče, o které se stará a prostě i kdyby chtěl, tak toho benefitu prostě využít nemůže.

KOP

…myslím, že je to jednoduché, ikdyž někdy to může být problém …já mám doma dvě malé děti a taky mám staré rodiče, no zvíře naštěstí v kleci a ta se dá přesunout

AFO

Za práci se obvykle platí penězi. Pokud je peněz dost, může si pak za ně ten, kdo má zájem, zaplatit ozdravný pobyt. A ten, kdo zájem nemá, si může koupit zase něco jiného.

Otakar

Na dráze rozum nehledejte.

Peeetr

Pro určité profese jednou za 7-14 dní masáže možná, ale dnešní styl jednou ročně na týden lázně jsou daleko spíš běžná dovolená než skutečně něco podstatného řešící léčba.

Koro

Ačkoli s paní většinou nesouhlasím, tak rozhovor super

Pípa

Bože ta Blanka má ale příšerný hlas a styl vyjadřování.

...on

Pokud vím, tak režijky nemají jen zaměstnanci ČD, ale i zaměstnanci té dobré Správy Železnic(SŽDC) a ty už moc společného s ČD v dnešní době moc nemají. Tak furt nezáviďte a starejte se o své věci!!!

Rafael Nabral

Proč?

M19

Proč byste jim neměl závidět? Protože závist je ošklivá. 😉

roman

Slušný paradox je že nový zaměstnanci ČD Cargo (dceřina společnost) na drážní průkazku nemají nárok, zaměstnanci SŽ ano.

Dominik

Za to se může poděkovat odborům, že na to přistoupily, při dělení ČD na osobní a nákladní.

Dfg

A vám není blbé jezdit za peníze těch druhých?

Karel

Dotaz: Když jsem v minulosti pod taktovkou ČD získal licenci a pak podal výpověď a odešel, následně deset let jezdil u soukromníka a teď bych se k ČD vrátil, dostanu ten náborák 300.000Kč? Na kolik let bych se musel upsat, na pět? Dík za odpověď.

Kkarel

Zavolej na personální a zeptej se.

Uuu

Nedostaneš nic. Vlastní zkušenost.

rozec.karel

Drtivá firem má benefity. Proč by je nemohli mít zaměstnanci ČD? Režijky nejsou určitě zdarma! Taky se za ně musí platit. A co třeba zaměstnanci dopravních podniků? Oni taky mají slevy. Podívejte se na vládu, kolik mají benefitů. A jestli závidíte režijky, tak běžte dělat na dráhu, není nic jednoduššího, určitě vás přijmou….

MartinS.

Benefity mají být takové, aby je mohl využít pokud možno každý zaměstnanec, ne jen určitá skupina. Takže benefitem je třeba příspěvek na penzijko, stravenkový paušál, nějaké šeky nebo karty na kulturu, sport, cestování, optiku, léky. Ve chvíli, kdy režijka už neplatí po celé republice, potom to není vhodný benefit. Pak má být třeba na výběr, kdo chce režijku, dostane režijku, kdo jí nechce, dostane jinou náhradu v podobném rozsahu.

Dfg

Vyvedu vás z omylu. Žádné firmy, ktere si na sebe musí vydělat nedávají takřka 100% slevu na neomezene využivaní svých služeb. Takhle funguje jen prodělečná železnice

vapa

A co prodělečné dopravní podniky. Také poskytují jízdní výhody pro své zaměstnance a jejich rodinné příslušníky.

hroch.obojzivelny

To, že zaměstnanci hodně slyší na benefity a někdy si o ně i přímo a nahlas říkají, je mi dobře známo. Nikdy jsem ale nepochopil, proč to tak je. Můj názor je, že za práci se má platit penězi. A na jaký účel zaměstnanec vydělané peníze použije, je čistě jeho věc.

Dusmor

Jenže kvůli našemu vysokému zdanění práce je snažší se dohodnout na benefitech než na mzdách.

_Pavel_

Na benefity vám hypotéku nedají…

Petr

No jo, jenže buď je to navýšení 1% mezd všem, nebo ozdravný pobyt pro 13% zaměstnanců. Za to 1% na dovču nevyjedou a jestli vyjednává za odbory ten co je v těch 13% tak proč by si to zrušil…

Modrá guma

To procento bude o mnoho vyšší, ber to tak, že na to mají nárok jen provozní zaměstnanci, tedy zhruba těch 6000 lidí z toho už je těch cca 1900 zaměstnanců, takže zhruba 30%. Což pořád znamená, že 70% zaměstnanců nárok nemá a třeba ani nikdy mít nebude, když třeba teď jako my v Ústeckém kraji ztratíme výkony a budeme nuceni odejít a tím nemáme ani možnost na KOP dosáhnout. Takže Benefit, který má být už dávno zatracen ve smyslu nových náboru. Starší kolegové ať na KOP jezdí i nadále, ale nové nástupy řekněme 2015 + už by měli mít jiné… Číst vice »

Permonik

Benefity vycházeji ekonomický lepé. Třeba pokud dělám u dráh a mám slevu na vlak. Tak pro zaměstnavatele je to netvoří žadný náklad. Ten vlak prostě pojete a pokud mi tam pojede zaměstanec jen tak tak mě to skoro nic nestojí…. Další podstatna věc je zdanění benefintu. Jsou jinak zdaněny než mzda. Příkladem jsou stravenky. Stačí porovnát kolik stojí fimu jedna stravenka a kolik by tvořila mzdový náklad kdy stejnou částku dostal na vyplatnici. Pak jsou mezi firemní benefity. Kdy jedna firma nabidné druhé nějaký baliček za nějakou cenu a už je pak jedno zda to zaměstanec využije. První firma má… Číst vice »

***** Petr

Pro zaměstnavatele možná ne, ale protože jezdí v závazku tak svým benefitem vlastně okrádá všechny včetně těch , co vlak ani neviděli.
Stravenky jsou ojeb a zbytek jsou nesmysly.

Jiří Kocurek

Ptal se někdo zaměstnanců pivovaru, zda mají pivo všude zadarmo?

Kebab

Nebo policajtů, jestli houkají i ze spaní.

Znalý

Ne, ale policajti mají spoustu jiných benefitů. Nebojte. Dokonce i jízdné ve veřejné dopravě tam je za určitých podmínek.

MilanSima

Ale režijky nejsou zadarmo. A tím, že platí jen pro ČD, tak pokud někdo dojíždí jiným dopravcem, tak tento „benefit“ nevyužije.

Středohor

ústecký kraj nabízí krajskou celoroční jízdenku nejen ČD a SŽ ale i krajským úředníkům a zaměstnancům dopravních podniků. Mnozí ostatní žel dopravci pak nabízí vybraným profesím roční IN 100 nebo dokonce One ticket 100.

Jan

Benefity jsou čistě finančně stejně zbytečné, jako ty odbory…

Bram

Režijky už dávno měly být zrušeny, respektive si objednatel vlaků měl smluvně zajistit, že takovou jízdenku nesmí dopravce ve vlacích uznávat. A v případě, že by kontrola od objednatele zjistila, že režijky dopravce uznává, měla by přijít pořádná pokuta.

Geralt

U osobáků se tak mnohde už děje a u dálkovky jde riziko tržeb za dopravcem a ten si tak může uznávat co chce.

Geralt

Navíc v těch krajích co ČD režijky neznávají mají svoje IDS režijky. A snad i v Praze se jich dočkáme.

Jiří Kocurek

Co takhle: Zaměstanavatel pořídí celoroční, tj. zaměstnanci to proplatí a zaměstnanec jenom dodaní benefit.

Dokonce by to tak mohlo fungovat i s nedrážním zaměstnavatelem, když ten usoudí, že je takto výhodné pokrýt zaměstnancům cesty.

Bram

Ta možnost už tu asi pět let je, neb zaměstnavatel má možnost pořídit roční one ticket pro zaměstnance v rámci benefitů, přitom roční one ticket platí pro prakticky pro všechny vlaky (vyjma vlaků LE z Prahy do Ostravy a dále). Jenže se do toho na ČD a na Správě železnic nikomu nechce…

Dominik

Ok, pokud bude mít SJT stejný rozsah dodatečných služeb (FIP, Slovensko, přeprava kol, atd…) jako režijka (a nezapomínejte, že režijku mají i zaměstnanci SŽ, a někteří z ČDC), tak mi je jedno jestli to bude režijka ČD nebo SJT. Přitom by ale v rámci SJT měla být vytvořena pro zaměstnance v dopravě (zatím železnice, až se rozšíří do bus klidně i pro bus) režijka SJT za zvýhodněnou cenu, obsahující výhody režijky ČD, a je jedno jestli tuto cenu bude platit zaměstnance, nebo zaměstnavatel, ale je logické, že když to je pro zaměstnance v dopravě, tak by cena měla být výhodnější,… Číst vice »

xyz

Tam, kde je riziko tržeb na straně dopravce, je i logické, aby to nadále bylo na jeho uvážení.

Ale souhlasím, že tam, kde riziko tržeb je na straně objednatele, tak logicky je i rozhodnutím objednatele, jaké „neIDS“ jízdenky tam (+ za jakých podmínek) bude chtít uznávat.

pacicka

Nebuďte tak závistivý

Bram

A co mám závidět?!? To, že by pro mne byly velké části republiky vlakem nedostupné, kdybych do toho promítl klasické modrogumní myšlení?!? Já si roční jízdenku one ticket kupuji ze svého a platí mi téměř pro všechny vlaky osobní dopravy, které u nás jezdí.

Matt

To přes odbory určitě neprojde,to si nenechají odebrat
a hodně papalášů z GŘ má taky režijku a využívají je na dojíždění domů
ale neočekevejte ,že budou sedět ve 2.tř mezi „lúzou“
a když Vám vadí režijka,staňte se zaměstnancem drah a možná budete rádi když ji budete mít

Bram

Mne jsou režijky vcelku ukradené, já se spíš podivuji nad tím, jaký je nezájem tento benefit konečně podřídit situaci, která u nás panuje a jak velký rozruch to způsobuje. Přitom lpěním na režijkách v původním provedení, které je vhodné pouze pro unitární železnici bez dalších dopravců v osobní dopravě si proti sobě zaměstnanci ČD a Správy železnic staví veřejnost. Ale je to jejich boj.

Dominik

Jenže náhrada režijka ČD – roční SJT, není náhradou adekvátní.

marcel.stancl

Asi si budeš muset vzít montérky a dělat, pak Ti režijky ukradené nebudou.

Středohor

Představte si že mnohde zrušeny už nepřímo byly. ( vybrané linky v plzeňském kraji )Nebo za ně kraje nabízí integrované alternativy.( ústecky, jihomoravský) Joní osobní a nakladní dopravci pak nabízí IN100 někde i Oneticket100. Mnozí co na ně mají nárok si je už ani nepořizují protože se jim nevyplatí.

Bram

Mne to drážní tvrzení …se jim nevyplatí… docela irituje. Vždyť se s tím za pár korun dá jezdit po republice bez nutnosti nákupu jízdenky alespoň vlaky ČD. Pravda, v Libereckém kraji (a za čas částečně i Ústeckém kraji) se režijka využije minimálně, ale ostatní kraje jsou v tomto směru vcelku bez problémů. Opravdu to kolenovrtství drážních zaměstnanců nechápu.

Matt

IDS JMK je uznána režijka pouze s jejich příplatkem nahranou do INkarty s aplikací režijka což je asi 1600+ k běžní prolongaci pro někoho je ta režijka výhodná pokud nemá k dispozici auto,nevlastní řidičský průkaz nebo kombinuje auto/vlak a platit si ze svých celosítovou Oneticket na 1 rok do 2.tř která stojí kolem 34 000 a zaplatit 1600 Kč na rok je celkem velký rozdíl a někdo to prostě používá jenom jako služební průkaz protože nebude platit za něco co stejnak nevyužije nebo jezdí vlakem možná 2 za rok ale co,kde,kdy a proč je na jinou diskuzi než plácat tady… Číst vice »

Dominik

Jen jste zapomněl dodat, že takový Jihomoravský k tomu přistoupil diskriminačně a rozlišuje mezi krajskými a nekrajskými zaměstnanci jednoho zaměstnavatele.

XP3

A neměli by zaměstnanci ČD třeba dělat rovnou zadarmo? Že berou mzdu vám nevadí?

marcel.stancl

Víš kolik lidí by dalo výpověď? Půjdeš za ně pracovat? Zruš režijky a nikdo nebude chtít dělat na dráze údržbu.