Neremcejte nad českou železnicí. Letos prošla největší proměnou za poslední roky
V jednotce Moravia cestou do Křižanova. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Obří investice jsou na kvalitě cestování znát čím dál více.
Obří investice jsou na kvalitě cestování znát čím dál více.
Nevěřím, že se v komfortu u ČD něco změní, úroveň není v nákupu předražených souprav pro dálkovou přepravu. Rychlost v některých úsecích až 160 km/h nic nemění na tom, že dojezdové časy na dlouhých tratích nejsou lepší, než v době, kdy jezdila parní trakce. Úroveň je dána místními tratěmi, kde stále jezdí M152 jen přejmenované na 810, omšelé, nepohodlné a rumplující v obloucích rychlostí 40 km/h, ničíce přitom i renovované tratě se svařovanými kolejnicemi (např. Čerčany-Kácov), ale i na stovkách jiných lokálek. Problém je stejný jako u pošty – stát je mizerný podnikatel, protože jeho firmy spravují politici…
Ještě větší prioritou má být elektrifikace a zvyšování rychlosti. Jestli fungl nová souprava má úplně stejný dojezdovy čas jako 35 let starý vlak, tak je to k ničemu!!
Můžete uvést konkrétní příklad, kde tomu tak je? A neříkejte mi, že mezi Prahou a Kolínem, protože tam elektrifikace je a rychlost 160 km/h je v daném úseku s ohledem na množství vlaků a propustnost trati dostatečná.
Všechno pěkné, ale bohužel jsme stále v naprosté železniční době kamenné 🙄🙄🙄
To je mrzuté, že to u vás tak vypadá. Tak se přestěhujte k nám do Česka.
Kolik km se otvírá dálnic a kolik km nových nebo aspoň výrazně modernizovaných železnic? Lidi ani náklad nepřesunete ze silnic, když se propast bude dál rychle zvětšovat… Navíc je to z velké části lepší připraveností staveb na straně ŘSD a ne financováním…
No, jenže tady se spíš věří, že pomůže novej tarif (levnější samozřejmě) a jídelní vůz…
A hlavně ty odjezdy v x:x:0
Jenomže silnice není trať!
Tak od nového jízdního řádu měli údajně vyjet mezi Kolínem a Českou Třebovou regiopantery přesunuté z Ustí n.Labem.A stále pořád honekry se syslem.Prý ČD zapoměla do regiopanterů namontovat ETCS,takže možná tak za půl roku
To je až od 12/25, dobře doby mají jezdit v ústeckém kraji a postupně na ETCS.
aha tak to jsem popletl já
Tak vzhledem k ceně za jízdenku, čekám nějaký komfort. Už dneska je při dvou lidech lepší jet OA, vzhledem k tomu že jej využiju i v místě kam dojedu a nemusím shánět lokální dopravu.
To tak bylo ale vždycky, alespoň co pamatuji.
Mě to vyjde levněji autem už když jedu sám.
A ano, započítal jsem do toho nejen palivo, ale také olej, gumy, pojištění i pořizovací cenu auta.
To moc nedává smysl. Pokud vezmete i levnou Fábii s cenou půl milionu a spotřebou do 6l, tak náklady vychází pořád zhruba 7kč/km. (2kč amortizace nákupní ceny, 2.5kč palivo, 2.5kč další údržba, pojištění, pneumatiky atd.) To je při 200km cestě z Prahy do Brna 1400kč. Za to máte 3 jízdenky v na Railjet na stejnou trasu.
Jestli je cena to jediné co řešíte, tak jezděte autem. Vy nemusíte shánět lokální dopravu, já zase nemusím shánět a platit parkování.
Nevím co se tak zlepšuje, ale já jel v sobotu z Prahy do Jeseníku a hned z Prahy vyjížděl tzv. Express 30 minut opožděn a samozřejmě přípoj v Zábřehu nečekal. Tak jsem byl vůbec rád že jsem se večer dostal domů. Příště asi autem, protože ČD hrozná firma.
Spolehlivost je v dálkové dopravě trochu nižší no. To už jste v Zábřehu museli mít ještě vyšší zpoždění, protože Sp do Jesu vyčkávají.
Spolehlivost v dálkove dopravě není trochu nižší ale dost tristní.
Jojo je to pravda, včera přijel do Ústí západ ze Střekova Sysel a tři páry dveří ze šesti na jedné straně polepené. Zrovna se střídala četa a jeden druhému sděloval, že tam je ještě rozbité WC, nesvítí světlo a ještě vypadává jistič 👍a
My z Neratovic neremcáme. My jsme vděční že nám sem alespoň něco jezdí. Plánům na zdvojkolejnění a elektrizaci už tady nevěří asi nikdo. Modernizace vozového parku zde taky nenastane. Hydry a brejlouni na věčné časy. To jsou všude furt nové soupravy, rychlejší dojezdy. Pche. My jsme jako vánoční dárek dostali prodloužení jízdní doby ve směru od Prahy. To jinde nemají. A dokonce dva SP navíc (i když jeden jenom o víkendech a jenom v sezóně). A dokonce jeden ranní Os jezdí až z Mělníka! Takových novinek tady! Ne vážně já jsem rád že to jezdí a nemusím jezdit busem. Sice… Číst vice »
Souhlasím, zlepšuje se to.
Jen povzdech klasika: „Příliš pozdě, příliš málo…“
Pane Sůro, remcání je sport! A tím, že došlo ke zlepšení kvality, bylo remcání ztíženo. Tudíž, pokud je komentář adresován těm, co rádi remcají, tak je jeho vyznění vlastně negativní.
Plně souhlasím, Češi remcají stále a nad vším a i kdyby vláda rozhodla, že při zachování cen se všem zvednou platy o sto tisíc, stejně Češi budou remcat, jak mají málo, i kdyby česká železnice začala jezdit opravdu perfektně na čas, zase se něco najde, na co bude možné remcat – třeba právě to, že vlaky ujíždějí, když jedou na čas a dotyčný přišel na konci odjezdové minuty…
To si nemyslím. Objektivitu Češi mají. Jenže ČD a jiné obdobné státní molochy ten pokrok zdržují nebo za cenu, že se jede na dluh…
Neplačte, sami jste si to zavinili!
Vy jste mimozemšťan? Vám by se víc líbilo na novinkách, běžte tam.
Přesně, Češi vždycky remcali, vždycky a na všechno. To je náš národní sport
Pokrok v kvalitě vozidel je zcela zřejmý a jde správným směrem.
Co ale cestování po železnici jednoznačně zhoršuje je naprosto absurdní tarifní džungle, která je pro běžné cestující zcela nesrozumitelná. Kombinovat krajské tarify a tarify dopravců a ještě hledat způsoby, v jaké aplikaci a zda vůbec se dají koupit a v jakém vlaku co platí a co neplatí, baví možná tak pár šotoušů. Běžná nešotoušská veřejnost pak nic netušíc skončí u OneTicket a zděsí se nad tím, jak jsou ty vlaky drahé. Tohle se fakt nepovedlo.
Stačilo by, aby existovala aplikace „na celý stát“ s tím, že sečte krajské tarify nebo třeba tarif dopravce + krajský + MHD někde. A vyplivne nejnižší cenu a QR kód / SMS kód / jízdenku / cojávím. Jenže to by se musel domluvit stát s kraji a dopravci…
Přesně tak. Paragraf 1.
Integrovaný systém by měl být jediný pro celou zemi. Stejná by měla být i pravidla přepravy, případně druhy dokladů, žádné zelené pruhy nad částí vozidla.
V jednoduchosti je síla a řada příležitostných cestujících radši vlakem nepojede, než aby studovala stohy pravidel…
Fairtiq by šel, akorát ten jenom to umí zpětně, takže podělaného přestupu se nedomůžete. Jenže to vlastně se těžko domáháte i dnes.
Vyzkoušel jsem Fairtiq ve Zlínském kraji a super. To je podle mě cesta.
Přesně tak! Hlavně rozšířit co nejrychleji Fairtiq po co největší části ČR, a aby uměl sám efektivně kombinovat krajské tarify.
Hned to jde poznat, když cestuji za hranice ZLK a musím zničehonic řešit, jak se v sousedním kraji kupuje jízdenka, jak zaplatit a jaké další aplikace stáhnout.
Ale zároveň myslím, že by mohla časem existovat i aplikace, která umí všechno spočítat i dopředu a třeba i zohlednit předplatné jízdné, aby byla použitelná i pro pravidelné cestující, kteří jedou mimo „svoji“ trasu.
Podivejte se na ten nemeckej 9€ klimaticket. Levnejsi ani jednodussi uz to snad bejt ani nemohlo, ale s automobilovym provozem to prakticky vubec nehnulo.
Samozrejme, ze by to mohlo bejt jednodussi, ale myslim, ze tu „tarifni dzungli“ zbytecne dramatizujete.
9€ klimatiket hnul hodně a ne že ne. Byl jsem zrovna v té době v Postupimi. Jet vlakem do Berlína byla šílenost nad kterou kroutili hlavami i místní. Vlak narvaný k prasknutí, že by se doň už nikdo jiný nedostal, v každé zastávce dlouhý prostoj než všichni vylezli a nalezli. Na vzdálenosti Berlin-Potsdam každý vlak zpožděný 20-30 minut..
To se prece nevylucuje. Lidi co uz jezdili vlakem uz pred tim, zacali jezdit o to vic kdyz to najednou bylo zadarmo. S automobilovym provozem to ale nijak moc nehnulo.
Takže se ukazuje, že doprava zkolabuje, když se všechno nechá na veřejné dopravě.
Zkuste se někdy jen na chvilku postavit na nádraží k pokladně (pokud ještě někde zbyly) a poslouchat rozhovory mezi cestujícími a pokladními. A možná pochopíte, co „dramatizuju“.
Jeden z posledních takových zážitků jsem měl v Turnově, kde si nějaký postarší tramp chtěl u pokladny Arrivy koupit jízdenku do Českého Krumlova. Byl to velice zajímavý rozhovor.
No a jak ta historka konci? Tramp od ty doby jezdi na cundr autem? Nebo si zanadaval jak jsou ty vlaky drahy (tak jako to dela poslednich 30 let) nasednul a jel?
Ja proti tomu nic nemam, klidne s tou tarifni dzungli bojujte, ale zvyseni poctu cestujicich si od toho neslibujte.
Já celkem chápu, že různí lidé mohou mít na různé věci různé názory. Ale vcítit se do duše lidí, kteří obhajují myšlenku, že jít do pokladny/jedné aplikace/jednomu průvodčímu a jednoduše si koupit jízdenku odkudkoli kamkoli je nějaký přežitek minulosti a že je lepší mít v každém kraji a u každého dopravce jiný systém je nějak dobře, tak to fakt nedokážu.
Tremp/Tramp/Trump si má koupit oneticket (resp. mu ho má pokladní prodat) a má vystaráno. Pořád je to ještě levnější než jízdenky v 80. letech za komoušů, když ten Tremp/Tramp/Trump začal jezdit vlakem.
Když nastoupila vláda pětikoalice k moci, říkal jsem si, že se v rámci úspor budou do tohoto snažit říznout. I když měnit nastavená pravidla není jednoduché a je to během na dlouhou trať. Protože ta absurdní džungle je výtvorem možná stovek lidí . A že zabijí dvě mouchy jednou ranou. Jednak zjednoduší systém a jednak ušetří za propuštěné. Nestalo se vůbec nic.
Jezdím autem :-), cenově a časově výhodnější.
A víte o tom, že náklady na provoz auta nejsou pouze pohonné hmoty ?
Vím 😁
Neví a ani je nepočítá. Stejně jako 90% tady argumentujících gumokolistů.
Za mě pořád lepší vůz, než některé nové 😀
Díky moc! Nejen za tento komentář, se kterým se dost ztotožňuji a jsem rád že tady zazněl, ale i za všechny vaše ostatní články, díky kterým je člověk dlouhodobě v obraze a ví co by vědět chtěl. Zkrátka díky za to, co děláte 🙂
Rád bych souhlasil s autorem textu, ale za mě letošní rok nic výrazně pozitivního nepřinesl. Kde zrychlily vlaky, že se zkrátil časový dojezd? to je pro mě číslo 1. sice tam možná jezdí modernější vlak, ale k čemu to je, když stejně vlak jezdí furt stejně pomalu a někde se dokonce časový dojezd prodloužil! Šílený. pak jsem rád za zrušení přejezdů nebo aspoň vylepšení závorama. opravy nádraží jsou také fajn. ale SŽ by mohlo zrychlit. rád bych viděl víc moderních nádraží a plně funkčních. jinak jsem optimista a snad se dočkáme konečně i rychlostí 200 km v hodině a napřímení… Číst vice »
Tak vozidla jsou vidět, investice velké, tristní je ovšem pohled na marketing ČD. Proboha, vždyť jde po cca 50 letech o největší generační obměnu vozidel. Proč se toho marketingově nevyužije a namísto toho se dozvíme že „palačinka lívanec, kapučíno nakonec“. Ano ČD chybí jakákoliv odbornost, která dnes začíná a končí u celostátního taktu, který je novodobým dopravním náboženstvím. Autor článku ovšem zmiňuje jen jednu rovinu veřejné dopravy. Najezdil jsem vlakem skutečně hodně, dnes bohužel autem. Ono nedílnou součástí je nabídka (JŘ) a především stabilita nabídky v čase. Kolik variant JŘ platilo letos na trati 171, toho se složitě bude dopočítávat… Číst vice »
Fakt si jedním dechem stěžujete na časté změny jízdních řádů a na to, že se snaží držet takt, který je pro snadnou zapamatovatelnost a přehlednost jízdního řádu obrovská pomoc?
Přesně. Když jsem před lety jel do Švýcarska, natiskl jsem si jízdní řády co to šlo. Na místě jsem se seznámil s taktem. Další rok ssebou ani papírek.
Tam je bezvadné mít s sebou síťovou grafiku. 🙂
Co se týče trati na Beroun, moc bych neremcal. Jen počkej, až se zřítí památkově chráněný šrot. A že už to dlouho trvat nebude.
A to „useknutí“ rychlíků na Smíchově si vymyslely ČD a nebo si to vymyslela SŽ kvůli omezené kapacitě na tom šrotě přes Vltavu?
„Nevymyslel“ to nikdo a zároveň všichni. Jednání mezi dopravci, objednavateli a provozovateli je společné a je to konsenz možného.
To je ovšem cestujícímu úplně jedno.
Tak byla tu otázka na to, kdo to vymyslel, ne co je nebo není jedno cestujícímu. Ta situace určitě následujících 5 let nebude lepší a vliv na to, jestli to cestujícímu jedno je nebo není na stav vliv mít nebude.
neví někdo, kde stále jezdí regionovy?
Kolem Jičína i Ml.Boleslavi
Třeba Kralupy-Kladno…
Veselí – Velenice
Pacifik
Tišnov-Žďár nad Sázavou
Znojmo-Okříšky
Často je teď posílají i na 070 (a když nám chtějí zlepšit den tak klidně místo SP1543 :D). A kdybyste chtěl vidět šukafony tak vždycky na 092 a 074.
Vedle toho je i ta Ariva terno
ODIS S6
Jsem z Frýdku-Místku a každý rok je tu novinkou jen prodloužení jízdních dob. Kdyby aspoň jezdily nové vlaky, ale ty spíše stojí v depu kvůli poruchám.
A misto pushpullu či starých Bdt přijede trojče 814…. pokrok nezastavíte
Vozidla jsou lepsi, to je fakt a jen par blaznu bude tvrdit opak. Co se tyce infrastruktury, je to bida. Z Prahy do Breclavi jezdime railjetem o 1 minutu rychleji nez pred 10 lety a o 4 minuty rychleji nez pred 20 lety. Do Ostravy Pendolinem o 6 minut pomaleji nez pred 10 lety. EC do Decina o 1 minutu rychleji, Plzen rychleji o celych 13 minut. Asi jedine co se povedlo jsou Ceske Budejovice. Zrychleni o 53 minut (35%). Co do poctu cestujicich nevim, ale neni to tak, ze jsme se na zeleznici jeste nevratili na predkovidova cisla, ackoliv… Číst vice »
Vyjádřil jste vše přesně, souhlas.
Jediné co se reálně skutečně zlepšilo je nízkopodlažnost a zrychlení vozidel.
Ale zpoždení spojů či přeplněnost zůstávají stejné ,a čištění interiéru či funkčnost toalet se dokonce spíš zhoršují.
Zpoždění jde z 80 % za někým jiným, než za ČD. Čím modernější je toaleta, tím častější je její ucpání. Ale za to může buranství cestujících.
Dokud nenakoupí 100+ Railjetů II. generace tj. Comfortjetů II. díky množství za super cenu tak se moc nepohneme
A nasadí je na lokálkách, ne…
Zlepšení je ano, ale na druhou stranu je i často nárůst spojů a tím požadavek na počet souprav , takže stále jsou místa, kde ta kvalita je dost bídná a změna je velmi velmi pozvolná…
Tak na to „zlepšenie“ stačí zážitok teraz zo železničného Silvestra (soboty). Zadanie: dostať sa večer z Prahy do Rokytnice v Orlických horách. Možné riešenia: a) R 875 (18:03) do Ústí nad Orlicí a potom bus, príjazd 20:52. b) R 933 (18:09), Sp 1843 a Os 25239, príjazd 21:31. c) IC 547 (18:19), Os 16236, Sp 1843 a Os 25239, príjazd 21:31. Mal som vybratú možnosť a. Keď 18:06 súprava stále nebola pristavená z ONJ, prebehol som o dve nástupištia vedľa a kúpil lístok na b. Vo výsledku mal R 875 na odjazde z Prahy +16 a tým, že sa nechal… Číst vice »
A to jsem si vždycky myslel, že ty vazby do Orliček jsou stavěné na Prahu, protože z Brna to dlouho nestálo za nic. Já jsem vždycky jezdil do Ústí Svitavou, tam jsem došel pěšky do centra na autobusák a pokračoval přímým busem, který jezdil i přes Rokytnici, ale je to tak rok, možná dva zpátky
Chtěl jsem zkusit nové jednotky na nové lince S61 (Praha – Úvaly), konkrétně 28207 v 6:45 z hlaváku. Bohužel nejelo nic a ani na „pragotronu“ (jak se tomu říká teď?) nic nebylo, jako by to ani nemělo jet.
Chyba na vaší straně. RegioJet píše:
Od 1. dubna 2025 také zahájíme provoz linky S61, která propojuje zastávky Praha-Vršovice a Úvaly. Tato linka bude rovněž obsluhována třívozovými jednotkami PESA.
Hm, moje chyba. Ale v JŘ od SŽ nic takového uvedeného není.
Tam jsou taky dva měsíce stará data, nicméně vyhledávače jsou aktuální.
Vozový park se zlepšuje , infrastruktura drhne. Správa železnic dělá vše pro to, aby cestující jezdili radši autem.
Letos se nová auta docela prodávají, těch 250k aut to asi bude.
Souhlasím s autorem, a že je to pravda potvrzují i místní regálové, kdy zde řeší zcela malicherné věci typu že místo vozu Bflmpsvz jel Bhfdlmee. Přijel o pět minut později nebo že Ejpovicky tunel nezrychlil dobu jízdy z Prahy do Zlína nebo Mladé Boleslavi. V takovým Německu jsou kolikrát rádi že vůbec dojedou do cíle.
Bflmpsvz 🤣
Tady u nás, na samém severu Čech, žádná změna nenastala. A koukal jsem se třikrát.
Tam již dlouhá léta jezdí nová či modernizovaná vozidla, co se týče krajské objednávky.
Brzy bude hyperloop do Drážďan, Londýna a Ameriky, vydržte 🙂
Souhlasim s autorem, ale dodavam to ALE. Ten rozmach novych / modernich dopravnich prostredku, revitalizace nadrazi… tu mohli byt jiz driv a ve vetsim mnozstvi, kdyby souteze, pripadne prima zadani a jine, braly v potaz nejen “ nejlevnejsi cenu“, ale rovnez pozadovali po dopravcich nasazovani novych ci modernich vlaku / autobusu. Meli bychom se naucit, ze soucasti cestovani v 21. stoleti VHD je i jeho kultura a komfort. A toto bychom meli pozadovat i po nasich volenych zastupcich (at primo stat ci kraj a obec). A nenechat si namluvit, ze je jedno co za penize z nasich dani dostaneme za… Číst vice »
Měli bychom se také naučit, že:
– cena je vysoká, vyšší, nebo nižšší, ale zboží, nebo služba je levná, nebo drahá, „nejlevnější cena“ je nesmysl
– …kdyby soutěže/ zadání požadovalY… (rod ženský, číslo množné)
Bohužel, o levných či drahých cenách se dočítám skoro denně a mám za to, že to bylo i ve článcích na zdopravy.cz.
Proč ne. Když může být unikátní unikát, může být i levná cena. Úplný vrchol jazykozpytectví ovšem je, když se někdo „zeptá na otázku“.
Miluji též výraz „nejoptimálnější“, když optimum samo o sobě označuje nejlepší možné řešení.
Ale po dřívějším vzoru dobrý-lepší-nejlepší-sovětský je možné, že mám jen mezery 🙂
Ano, to optimální se mi také vždy líbilo. Asi jako výborný-výbornější-nejvýbornější.
Zaujalo také reklamní sdělení, že po použití sajrajtu XY bude vaše toaleta „hygienicky čistá“. 🙂
Uctivě děkuji, vylepšil jste mi ráno. Při čtení internetových textů, zejména pak diskusí, začasté trpím. Diskuse zdejší jsou přitom ještě mírně nadprůměrné, ale různé duchamorné jevy se už zabydlely i tady. Cesta k dorozumívání skřeky a posunky, jak se zdá, již byla nastoupena. Smutná věc. Vždy je osvěžující setkat se s příspěvkem obránce thermopylské soutěsky – rodného jazyka.
Nižší. 😉
Děkuji za opravu.
Do horní řady kláves mi tuhle nateklo pivo, takže zejména písmena: ě, š, č, ř, í, é mohou v mých textech někdy chybět, nebo se naopak zobrazit vícekrát a mému nepozornému oku to zkrátka někdy unikne. :-).
Jezdím dennodenně již 25 let. Jediné co se za tu dobu změnilo je zdražení jízdenek. Jinak neustálá zpoždění ( často desítky minut), přeplněné vlaky k prasknutí a odporné sociální zařízení zůstalo prakticky stejné, néli horší.
Zpoždění jsou všude, pravidelně super ucastnim pořád na které se lidi dopravuji různě a optický bych řekl že pozdě nejvíc chodí lidé přijíždějící auty. Auto má ale u výhodu že vám každé dvě minuty nehlásí že máte 10 minut zpoždění.
S tím nemohu souhlasit. Jako člověk, co má od dětství problém s veřejnými záchody, musím dopravcům (alespoň těm, se kterými běžně cestuji) v tomto ohledu přiznat velký posun vpřed. Ještě před 10 lety jsem ve vlaku na WC jít odmítala, dnes už je to ve většině případů snesitelné a z návštěvy záchodu ve vlaku už takovou hrůzu nemám…
Hlavně ať jezdí včas
ne včas, ale načas ! 😉
Vozový park se vyvíjí jednoznačně k lepšímu a docela rychle. Infrastruktura o dost pomaleji, ale taky je znát zlepšování. To je dobře.
Otázkou zůstává, jestli to zlepšování, zejména u infrastruktury, probíhá tak rychle, aby to stačilo. Technologický dluh v tom máme furt obrovský, vyvíjí se i požadavky a očekávání cestujících. Bude toto tempo stačit aspoň na to, aby se mezera mezi potřebami a reálným stavem infrastruktury citelně zmenšovala?
Ano, vlaky v rámci možností relativně fajn- (i když vypravovat expresy na Budějovice pouze jako kupéčka je krok hodně do 90.let).
Totálním “průserem” ovšem zůstávají doby cestování-momentálně solidní pouze na trase Praha-ČB a Praha-Ova-jinak je to dost katastrofa. Především pak Praha-Děčín(Berlín) a Praha-Mnichov. Zároveň i trať Praha-Vídeň je dost pomalá.
Neklesejte na mysli. Přípravy jsou už zcela jistě v plném proudu. 🙂
„Společně s kolegy z Německa a České republiky jsme podepsali dohodu o vylepšení spojení Vídeň – Praha – Berlín.
Spojíme Vídeň a Berlín za 4 hodiny a pět minut,“ uvedla dne 17.5.2021 na železničním summitu rakouská ministryně dopravy a klimatu Leonore Gewesslerová.
https://zdopravy.cz/z-vidne-do-berlina-pres-prahu-za-ctyri-hodiny-slibuji-tri-ministri-81682/
Ohledně lepšího spojení do Mnichova, tam bych si to dovolil zcela laicky odhadnout na ještě další 2 – 3 memoranda v průběhu následujících deseti let.
Reálné zlepšení mezi Plzní a Mnichovem přijde tak za deset let bude k němu využita jiná trať, než je trať přes Domažlice. Bude to trať přes Alžbětín, protože jak Němci, tak my se setkáme trakčním vedením právě tam. Němci chtějí tuto trať elektrizovat pro regionální dopravu a my také, což se do těch deseti let stihne a pak tam prakticky stačí jen vlaky Praha – Mnichov přetrasovat. V případě trati přes Domažlice vidím nějaké zlepšení až tak po roce 2045, bohužel. V roce 2035 bude v patrně v provozu nová trať Plzeň – Stod, ale odhadnout to ostatní si netroufám.… Číst vice »
Pro ŽESNAD.CZ je to klíčová trasa, lobbujeme jak se dá, ale problém je prostě na Bundesministerium. Osobně doufám v lepší termíny.
Přiznám se, že doufám v lepší termíny také, ale nějak se mi to mé doufání v lepší termíny každým rokem vzdaluje právě o rok a to už po dobu několika dlouhých let…
Což na druhou stranu ukazuje, jak velká priorita to na spolkové úrovni je… 🤷♂️
Je to pro ně malá priorita a proto bych byl rád, kdyby ŽESNAD řešil problém nedostatečné kapacity tratě v Elbtálu dlouhodobě provizorním řešením a tím by byla elektrizace tratí Franiškovy Lázně – Aš – Hof a Vojtanov – Bad Brambach – Plauen v rámci rozvoje regionální osobní dopravy, kterou by využila i nákladní doprava. Tady by snad bylo nejlepší, kdyby to Česká republika zaplatila ze svého, jistě by to mohla kompletně vyprojektovat a zrealizovat česká firma, protože z pohledu Německa by šlo o naprosto bezvýznamnou událost, pro kterou by byla jen využita napájecí stanice, která je nedaleko Hofu. To se… Číst vice »
Oproti autu je lepší u Budejce Plzeň, a to je tam skoro celou cestu jednokolejka z max 120km/h. Pravda silnice je tam zatím ještě horší.
Ano, to máte pravdu-zcela jsem zapomněl na trasu Plzeň-ČB-Brno. To je to pravé peklo. Průměrná rychlost tuším na trase Brno-ČB něco přes 50kmh. Tj. pokud by tu trasu jeli borci z Tour de France, vlaku by mohli úspěšně konkurovat :)).
ano tento jižní tah je strašný. JE jasné, že nikdo nejezdí celou trasu Plz – Brno přes ČB, ale propojení této části země by neškodilo. stejně by neškodilo, kdyby kvalita vozového parku šla vzhůru
Nezoufejte, chystá se modernizace Jihlava-Veselí nad Lužnicí pro rychlost až do 70 km/h. Víc to bohužel moc nejde.
Jde to navíc, ale sem tam bude jen ta sedmdesátka.
Minimalne Veselí Hradec by se mělo dělat na víc i s nějakými přeložkami.
Doufejme. Jen mám velké obavy, že o to že strany Správy železnic nebude moc velký zájem. Je to moc velká akce, přičemž význam trati malý…
Co je to platné, když současné soupravy na R nevyužijí horní rychlostníky pro Vvyj…
To také nebude do nekonečna, míněno vozy A, AB, B a BDs.
Kdyby byla aspoň elektrizace Brno-Jihlava (resp. dnes Zastávka-Jihlava), pak by se jízdní doby rychlíků daly bez problémů zkrátit o 10-15 minut. Ovšem zůstává to v říši snů.
Včera brejlovec s 5 do Rapotic dle ukazatelů rychlosti v Bpee v rozmezí 30- 33 km/h.
To je přesně to, oč tu běží, největší rezervy jsou právě v těch kopcích. Přítel strojvedoucí říká, dejte mi alespoň plecháč a zkrátím jízdní doby o dvacet minut.
Na niektorých tratiach sa po elektrizaci v 90. rokoch skratili cestovne doby podstatne. Ze by sa to aj na Jihlavu podarilo ???
Elektrizace je bohužel zatím v nedohlednu.
To má brejlovec tak malý „tah“ ?
V dlouhých stoupáních 25 promile této téměř horské trati je i jinak slušný výkon malý na to, aby vlak dosáhl traťové rychlosti.
Třeba Brno-Ostrava je vlakem trest… a nová trať v nedohlednu. Byť SŽ slibuje…
nezaručuje, ale výrazně zlepšuje..protože jak ta dochvilnost tak to řazení to výrazně zlepšuje, než staré věčné poruchové soupravy
Letošní nástup nového GVD dopadl nad očekávání dobře, dalo by se to nazvat, skoro až nezáživně. Nebýt toho jednoho vagónu do Polska, tak by pomalu nebylo ani o čem psát a diskutovat.
Můžeme si (velmi intenzivně) přát, aby podobným, vcelku klidným způsobem, na vybraných tratích, za pár dnů proběhl i očekávaný nástup na výhradní provoz ETCS.
https://etcsinfo.cz/zavadeni-etcs
Tak úvod do každého katastrofického thrilleru začíná expozicí, kde hraje hudba, svítí slunce, všude vládne pohodička každodennosti a nikdo nic netuší…
Oh, the weather outside is frightful
But the fire is so delightful
And since we’ve no place to go
Let it snow, let it snow, let it snow
Nestraš
A pak máme trat s dobrou infra (Olomouc – Ostrava), ale první přímý vlak, ve kterém využijeme tu infra, jede až po 08:00, takže na denní ježdění nepoužitelné, to samé i pro cestu zpět. A MD to nezajímá, pry „vyřešil“ trh.
No protože pro jednoho je vlak celkem luxus.Zkuste Bus v 7 ráno.
Mezi krajskými městy těžko bude cestovat jeden člověk.😉🤣
Vlakem, kteý neexistuje, jich pojede nula 😀 No a to si zapíšou na MD do tabulky.
Bohužel smutná realita, ale přesně vystiženo.
No a náklandní vlaky tu infra nevyužívají?
Proč zrovna ministerstvo? On zakazuje někdo krajům doplnit v okrajovych časech nějaký ten rychlík, pokud je poptávka a není nabídka?
Protože dálkové vlaky primárně objednává ministerstvo?
Typický čecháčkovský alibismus.
Přesně.
PROTO, protože je to meziregionální spojení, kraje tu nejsou od toho, aby suplovaly povinnosti státu.
§ 4 z.č. 194/2010 Sb.
(1) Stát prostřednictvím své organizační složky zajišťuje dopravní obslužnost veřejnými službami v přepravě cestujících veřejnou drážní osobní dopravou vlaky celostátní dopravy, které mají nadregionální nebo mezinárodní charakter
A to je takový problém v Přerově přestoupit?
Jistě víte, že každým přestupem atraktivita VD klesá, navíc, jsou buď krátké, nebo dlouhé přestupy, různí dopravci, v případě zpoždění jednoho, se jakékoliv navaznosti nedomuzete. Zeptejte se v Pardubicích, jak by se jim libilo přestoupit v Kolíně a čekat 20 minut, když můžou jet přímo…, nikdo by nejel.
Infra, vozový park ba aj služby sú lepšie, ale samotná liberalizácia priniesla aj negatíva, s ktorými sa akosi nedokážeme popasovať. ide o tarifnú zložitosť a hlavne neintegrovanosť predajných kanálov súkromných dopravcov. One ticket je predražený, medzinárodné jízdenky použiteľné iba u ČD, samostatné tarify v rámci krajov a pod.. Skrátka chýba tu jeden predajný kanál, na ktorý by boli povinne integrované predajné kanály súkromných dopravcov. IT toto umožňuje. Ďalšie negatívum vidím zahltenie niektorých častí koridorov (aj vzájomne konkurenčnými kratšími vlakmi), čo má dopad na rýchlosť a spoľahlivosť.
Včetně vždy nejvýhodnější ceny a celá cesta jako jedna přepravní smlouva.
Takže problém podle vás není v tom co píšete, ale v cenách. A v tom, že má cestující výběr a vůbec se na něj musí brát ohled.
Cestující na výběr nemá. Pokud teda nemyslíme komerční spoje.
Právě že má. Rozhodně v tom kontextu o kterém byl ten příspěvek. 😉
Minimálně NRT by měli soukromníci v závazku MD uznávat.
Co si ministerstva dalo do smluv, to tam je. 😉
Vozový park se jistě radikálně zlepšil ale pokud se jedná o modernizaci železniční infrastruktury, tak tam je to horší. Prakticky se radikálně zmodernizovala úsek Brno – Zastávka u Brna, což je 26 kilometrů. To je dost málo, pokud se plánují moderní železnice: Praha – Kladno s odbočkou na letiště, Plzeň – Domažlice, Velký Osek – Hradec Králové – Týniště nad Orlicí, Hradec Králové – Jaroměř – Náchod, Lysá nad Labem – Mladá Boleslav – Liberec, Otrokovice – Zlín – Vizovice, Brno – Přerov a možná i další. A to nepočítám prostou elektrizaci, konverzi stejnosmerne trakce na střídavou, ETCS, a výstavbu… Číst vice »
Ono by se i ty tratě stavěly rychleji, kdyby nešlo posledních 20 let víc peněz ze SFDI do asfaltu. Dokud nebude 3/4SFDI do železnice tak razantní zlepšení ani čekat nemůžeme.
Otázka do pranice: je toho SprŽel vůbec schopen, utratit takové love?
Pár let zpět bych nechtěl od ŘSD uspořádat ani výběrko na kancelářské potřeby, protože to obvykle dopadlo katastrofou (a katastrofa to bylo od začátku, výběrko je už jen konec celého procesu). Výrazně se zlepšili, staví jako o život, neumím říct jak moc efektivně, ale staví.
Přijde mi, že Dobrá správa se furt trápí.
„utratit“ není problém, ale přesto bych dal přednost formulaci „postavit něco užitečného“.
Míň peněz a půlku toho vrazí do pro dráhu naprosto nepotřebnejch baráků.
Developerství Správy železnic je pro stát akorát těžký finanční průser. Co nejvíce budov by bylo vhodné prodat, zabezpečovací zařízení mít nejlépe v samostatné technologické budově a v nádražních budovách si ponechat v majetku jen to, co cestující nezbytně potřebují. Ostatní prodat, viz například nádražní budova v Pardubicích, kde se vyhodily peníze do kanálu. A těch případů je mnoho…
přesně! je to tak, spravují se budovy, které nejsou potřeba, dají se do toho mio, a žádný přínos pro samotnou dráhu. Není to tak dávno, co se řešila budova Černý Kříž, k čemu je taková budova pro SŽ? Nebylo by lepší prodat a tím ji lépe využít? a takových malých a hlavně velký budov je mraky, až opraví tu poslední, začnou opravovat znova a znova a mld tečou do nepotřebných nemovitostí
dráha nepotřebuje 3/4 rozpočtu SFDI, dráha se potřebuje zbavit nepotřebného majetku a hlavně pustit do staveb konkurenci …
Radikálně se nezmodernizovalo nic. Úsek Státní silnice – Střelice zůstal v původních parametrech včetně dvojkolejky, provedla se rekonstrukce dle současných norem a doplnilo trakční vedení. Heršpice – Státní silnice stále stejná jednokolejná tragédie na 60 km/h.
O radikální modernizaci by se dalo hovořit v případě úseku Střelice – Zastávka, kde došlo ke zdvojkolejnění a elektrifikaci, jenže to by nesměly zůstat ty oblouky mezi Omicemi a Tetčicemi…
Souhlas! Zvláště na VOCHOC se čeká jak na smilování a termín realizace se stále odkládá. 😔😞😔
Já klidně rád pojedu starou červenou koženkou s otevíracími okny, ale chci mít garantované své místo a dojet včas. A nejet tam dvakrát déle než autem/busem.
A pak je tu otázka ceníku ČD (který je na km o 30-40% dražší oproti např. Arrivě). Cesta s ČD dnes vyjde cenově zhruba nastejno jako cesta autem. Pokud cestujeme ve dvou, tak už je levnější jet autem (neberu-li v úvahu např. parkovné, ale jen benzín).
Budete muset brát v úvahu nejen to, ale i samotné pořízení auta, ať už si ho koupíte nebo půjčíte.
Jistě, pokud ho vlastníte, nemusíte vždy ho chtít použít. Ale cena nemotivuje k takovému chování. Včera mě zarazila cena vlaku Lovosice – Praha. 175 Kč. Benzín mě bude stát míň, přinejhorším stejně, autem je to rychlejší, i když jedu rychlíkem, a bude to door-to-door (nehledě na to, že reálný cíl leží ještě za Lovosicemi, na švestkové dráze. Plus ještě platba za psa).
Ah, a ode dneška to stojí už 184 Kč.
Nestojí to levněji s PID? Ale hledejte to…
Ale to máte všude na železnici v Evropě. Teda mimo Lucemburska…
Když počítáte cenu autem, je nutné počítat všechny náklady. Kromě benzínu jsou tu přímé náklady na km (olej, pneumatiky apod.), což je klidně i koruna na km a tvrdím-li, že bych auto stejně vlastnil, je fér počítat alespoň snížení jeho hodnoty některými km (jednotky Kč/km – třeba Octavia za cca 700 tisíc bude mít v 300-400 tisíc km cenu blízkou nule).
Některými -> najetými
Nesmysl dneska už ma auto skoro každý, a třeba na nákup potravin taky nepojedeme vlakem nebo k doktorovi. Takže si musíte přičíst nákup kola nebo jízdné na autobus.
Jsou dva důležité aspekty. Kvalita vozového parku a kvalita infrastruktury. Na trati Praha-Turnov-Liberec vám můžou jezdit pozlacené vlaky se všemi vymoženostmi, ale pokud je to oproti silniční dopravě časově nevýhodné, tak lidé prostě pojedu raději busem. Naopak, na některých lokálních tratích, zlepšení vozového parku přineslo i nárůst cestujících. Jde to ruku v ruce.
Nemusí jezdit pozlacené, stačí, když budou jezdit aspoň tak rychle, jako v minulém GVD, bez výmluv na přetížení pražského uzlu, pokud nemá kapacitu, tak ho nepřetěžujte dalšíma vlakama.
tak na Liberec-Praha nejezdí ani ty vymoženosti v podobě souprav, ale spolehlivost D10 je bohužel pořád horší a horší, takže on už ten vlak zas takový úlet není..když potřebuju mít jistotu, že budu v Praze včas, jezdím s podobným předstihem jako bych šel na vlak..(autem)
Tak z mých posledních 15 jízd z ČD ( Jižní express ,Metropolitan ,Rožmberk) bylo pouze pět jízd jak mělo být. Jinak 7x změna řazení ,2x vůbec nejel vůz první třídy a jednou restaurační). Takže já remcat budu jelikož tu „kvalitu“ u ČD nevidím!
Hezky napsáno 👍 Lidi si rádi stěžují, ale ty reakce cestujících mluví za vše. Zrovna dneska jsem slyšel, jak se cestující podivovala nad novým panterem v Olomouci, a to přitom ani není vyloženě žhavá novinka. Jaký to bude teprve šok na ostravské S8 z Veřovic a Štramberka do Studénky, kde akupanter musí být jako UFO? Dneska jsem si trochu neplánovaně projel jednu krkolomnou trasu a vlastně jediné vyloženě smutné vozidlo byla 810 do Lanškrouna. I blbá Regionova na Prostějovsku měla zásuvky, wi-fi a nové LCD panely. Taky je dobré nezapomínat, že ani aktuální kolo ještě neskončilo – dorazí další akupantery… Číst vice »
Myslel jsem, že wifi, zásuvky a LCD panely jsou už běžné i v 810.
ale jak v 810 ani v 814 taková věc nedokáže vykompenzovat, co to je za otřesné vozidlo..
Ne, není.
Nebýt M 152.0 v 70.letech, tak dneska máme poloviční síť tratí. Na to je třeba nezapomínat. Druhá věc jsou finanční možnosti objednatelů dnes.
Tohle je roky omilany nesmysl.
Není to nesmysl, dopadlo by to jako v Polsku, kde tratě jako Nymburk – MB – Česká Lípa – Rumburk jsou již dvacet let bez provozu osobní doprava, někde i bez provozu nákladní dopravy. Tratě jako Olbramovice – Sedlčany a Čerčany – Zruč – Světlá nad Sázavou jsou buď vytrhány, nebo v nich rostou stromy o průměru kmene dvacet centimetrů. Stejně tak v Německu je situace obdobná jako v Polsku, tam se také neprovozuje to, co u nás, tam je dost tratí, které kdysi měly dvě koleje a dnes nemají ani jednu, přičemž v některých případech šlo o trati elektrizované.… Číst vice »
Přesně tak. A jak jsem psal, nijak to však nesouvisí s dnešními finančními možnostmi našich gubernií/O190.
Nedopadlo by to jako v Polsku. Byly tu provozovány velké série motorových vozů. Třeba by proběhla nějaká modernizace M 131.1, kterých jezdilo přes 500 kusů a vydržely by do roku 2000. V době vyřazení nebyly až zas tak staré jako dnes 810. Velký motorový vúz se dal zajistit výrobou další série M 296.1.
Z M131.1 by se stal M131.3, což byla remotorizace řady M131.1 s agregáty pro řadu M152.0. Nic jiného by vzniknout nemohlo. M296.1 by nikdo už nevyrobil, protože se přestaly vyrábět motory do těchto vozidel a vozidla trpěla vysokou poruchovostí, kterou se podařilo zvládnout až jejich rekonstrukcí na řadu 854 po třiceti letech provozu. Krom toho byl minimální zájem taková vozidla vyrábět, nakonec řadu M475.0 se do sériové výroby nepodařilo dostat, tak jak by mohla být vyráběna řada M296.1?!? Plánované hospodářství totiž trpělo neplánovanými poruchami a jestliže se v šedesátých letech podařilo mnoho projektů zrealizovat, tak to neplatilo pro sedmdesátá léta.
Sorry, ale nemáte prostě pravdu. Tečka.
Šukafony lokálky zachránily, ale jsou to vozy hrůzy. Vykřičník.
To jste nejel Kolzamem. 810 (a co teprve 811) je oproti tomu rolsrojs.
Bozinku, proc tu porad resite wi-fi a zasuvky na nejakych lokalkach? Ma snad Vase auto wi-fi a 5x zasuvku?
Přesně. Všichni se mohou pos… z wifi, zásuvek atd., ale jsou mnohem důležitější věci. Ovšem přiznávám, že velká část současné mladé generace by asi bez wifi zahynula hrůzou…
ti mají stejně data, tak na co wifi
Souhlas, ještě pár let na S4 z Brna do Zastávky jezdily občas i BMX z poloviny 60. let, takže jistej progres tam je 😀
Oprava: pár let zpět
Ty ještě před 5 lety jezdily i na Vláře. Smutné na tom bylo, že to tehdy nebyly nejhorší vozy v provozu…
Jako ještě donedávna pravidelný cestující v jižním expresu rozhodně remcat budu. Kvalita těch vlaků jde od desíti k pěti a v poslední době preferuji auto. Zejména teď po zprovoznění D4.
Souhlasím, že vyjmutí velkoprostorových vozů výrazně zhoršilo kvalitu cestování.
Nejen to, za poslední měsíc jsem musel dvakrát vlakem a bylo to hrozný. Klimatizace buď vůbec nefungovala, nebo naopak jela naplno. Nefunkční toalety a wifi v obou případech, Sedačky naprosto rozbitý, ty posuvný opěrky furt padali dolu a po půl hodině už mě z toho dost bolela záda.
Takovýhle cestování je za trest a pak ještě někdo přijde a začne poučovat co si vůbec stežuju.
Já si to nemyslím. Házet prachy z vrtulníku nestačí. Bez jakékoliv koncepce. Pokud se postavení pro cestujícího výrazně zhoršilo, zdražilo. Můžeme možná kupovat nové vlaky. Ale otázka jaké.. Jaké kapacity atd. Atd. A stejně nic. Ne já opravdu nemyslím, že česká železnice prochází nějakou přiliš pozitivní proměnou. Zejména ne díky liberalizaci. Stačí se podívat do Italie. Jak to může vypadat. Jak vypadá Trenitalia. Jaké má vlaky. Jak kapacitní. Jaké jízdenky. Rychlosti tratí.. A opravdu k tomu evidentně není třeba liberalizace, bordel a nekoncepčnost a roztříštěnost – Aby normální politik po 50 letech koupil nové vlaky. A investoval do modernizací. (v… Číst vice »
Pane kolego Vy jste uplně mimo – n3a vlastní kůži mám projeté italské železnice nejen v civilizaci na severu Itálie – kde jezdí modernizované letité regionální vlaky – ale i trasu Řím – Neapol jak v šestivozovém regionílním vlaku (kde v polovině kapacity bydlí smradlaví afričtí přstěhovalci bez bot s plastovou igelitkou a kde ve zbytku kapacity vlaku kdekoliv kolem Vás jsou v rádiusu 4 idioti s mobily zak nahlas, že je to na okamžití rozbolení hlavy!!!! Anebo si můžete danou velmi dlouhou trasu připlatit a jet buďto státním rychlovlakem Fre4ciarossa ANEBO SOUKROMÝM levnějším RYCHLOVLAKEM společnosti Italo – tak i… Číst vice »
S tou infra v Itálii ako píšete je absolútna pravda. Mam pocit, že v Európe žiaden štát nebudoval a ani nebude toľko preloziek (vratane tunelov) konvencnych trati ako Itálie. Nikde som nezistil prečo je to tam tak a nikde inde už nie je. Je škoda, že sa v CSSR nepostavili viac preloziek ako napr. Margecany – Kysak. Keď si ak vezmeme nedávno postavené vacsie prelozky, tak ich spočítané na jednej ruke ( Tabor – Benešov, CT – Zabreh, tunel Ejpovice, Sobeslav -Veseli, na Slovensku Púchov- PB a zopár drobných. Toto je jediná cesta ako infra zlepšiť.
Až na ty přeložky zastávek do polí, namísto možného oddělení tras pro místní obsluhu a pro dálkové spoje.
Ic540?
Co jezdím
Slovácké expresy by chtěly velkprostory určené pro dálkovou dopravu ne pro „rychlou výměnu cestujících“. Zvláště, když je to nejdelší rychlíková linka v ČR.
Druhá věc je, že třeba takový Zlínsky expres má i po více než deseti letech investic do infrastruktury stále stejný čas jízdy. A to nemluvím o tom, že tam v té době jezdil jídelák a kvalitnější vozy.
Doba jízdy rok 2014 – 3:31
Doba jízdy rok 2024 – 3:31
Ale stoupl počet spojů, na stejné trati. A pak slyšíte chytráky, že tady jezdit 320 nepotřebujeme, stačí 160, tak na co další trať…
Nevadilo by mi 160, pokud by se *pod* touto rychlostí jelo jen v okolí stanic, kde má zastavit. Obecně u všech vlaků na koridoru.
Tak taky jaký vliv by měly mít tunely u Tábora nebo Plzně na dobu jízdy Zlínského expresu. Stejně tak můžu třídit že se nezměnila doba jízdy z Jihlavy do Znojma. Musíte porovnávat linku kde proběhla modernizace ve sledovaném období a ne před rokem 2014.
Na celém úseku Praha – Olomouc toho za těch 10 let proběhlo dost.
Vozoví park je sive vidět, ale poměre často jezdím trasu Praha hl.n. – Olovnice, zde je krásný návrat do minulého století, jízda rychlíkem do Kralup v Áčku a potom přestup do ,,osmsetdesítky”.
Pořád je co zlepšovat.
Regiosprintery místo 810 tam dorazí brzy, měly jezdit už teď, ale trochu se to zdrželo. To Áčko snad také časem zmizí.
Regiosprintery? No to snad ne, to by zase tak velké zlepšení nebylo. Naštěstí už u nás skoro všechny jezdí, takže další nejsou 😀
Míní samozřejmě Regiospidera, jenže takhle se tomu říká u nás ne v Německu 😉.
Tak vlaky bychom měli. Teď ještě ty lepší tratě.
Já bych Vám doporučil stoupnout sina nádraží v Neratovicích…..
Nevím, proč tolik mínusů. Všichni chápeme, že nejde všechno vyřešit hned, ale faktem je, že trať Praha – Všetaty je, vzhledem ke svému potenciálu, těžce zanedbaná jak na straně infrastruktury, tak na straně vozidel.
Zanedbané je okolo Prahy všechno, co není koridor.
I Praha – Lysá nad Labem?
To ne, ale kdyby to nebylo už 4 roky staveniště…
Fajn, ale už pro dnešní požadavky nedostačující a to ještě neskončili.
Tak
Pokud jde o zabezpečení, tak je těžce zanedbaná. Autoblok bez kódování děsí nejen strojvedoucí, ale i rozumné kolegy ze Správy železnic. Ale holt koncepce je koncepce.
To je buhužel svatá pravda hlavně ve sěru na západ o Prahy – ale i tady už někde jezdá nové regioFoxy
Jenže po čem…
To už je jiný příběh…Ten neskutečný počet zatáček tak malými oblouky ze Smíchova do Řeporyjí je vážně tragédie – RegioFox b=y jel i mnohem rychleji – ale stará trať z 19. století mu to svými parametry bohužel neumožňuje… Ale i tak je to díky moderním jednotkám Regiofox obrovský skok dopředu – ikdyž jsou to jen ty nejlacinější šunty na trhu – zejména ty tragicky hlasité (řvané) motory Rolls-Royce tomu velmi ubírají „na kráse“ – šunt britskej…
Trať Krč – Vrané – Čerčany je po modernizaci, ale ještě by šlo v úseku Modřany – Jarov zvýšit rychlost na 70 až 80 km/h a v žst. Zbraslav vytvořit konečně poloostrovní nástupiště. Dál už tu nejde dělat bez velkých přeložek nic. Odbočka do Dobříše je až na tu šílenost s přejezdy u Měchenic také na maximu možného, co lze dělat při stávajícím vedení trati. Mne osobně by se líbila nová trať odbočující za Radotínem z trati Praha – Beroun, která by šla tunelem pod Jílovištěm k Mníšku a dále směr Dobříš a Příbram. Z Příbrami dále pomocí přeložek až… Číst vice »
Pro Neratovice nejenže se nezlepšila infrastruktura , natož vozidla, Ale od nového GVD se prodloužila dojezdová doba Sp z Praha hl. n.
Yes! Největší proměna v historii Česka. Ale stejně – proč by se to řešilo ve zprávách? Je to dobrá zpráva, kterou nikdo nepotřebuje slyšet. Radši pojďme zviditelnit konkrétní tratě, kde ještě jezdí stará vozidla a pojďme do podrobna rozebírat, co je to za vozidla, proč jsou hrozná a rozviňme to na 40 dalších komentů. Aby náhodou té stoky nebylo málo. Myslím, že takový pokrok se jentak nevidí a už nyní jsme spíše ve stavu, že když člověk narazí na nějaký ten náhodný vrak, už to bere s určitým nadhledem a spíše nostalgií, protože každý ví, že je to jen otázka… Číst vice »
Ve Zborovicích vyměnili tento rok 810 za regionovy a stejně si lidi stěžují.
vyměnit šukafon za žlutý šukafon není pokrok
Nesouhlasím. Třeba WC v 810 a 814 je propasný rozdíl.
Mně jízda v 810 nevadí.
Pořád mám víc prostoru než v autobuse.
Ale hluk a drncání je stále stejné (a nemůže za to jen kvalita, nedávno jsem jel tam a zpět z Č. Lípy do Úštěku a zpět nejprve Regionova a poté RS1, rozdíl byl neskutečný)
WC, ano, v oválné pracovně 914 si nikdo nemůže být jistý, kdy se stane hlavní hvězdou reality šou poté, co se mu s holou zadelí otevřou nezajišťené dveře 🙂
Od toho je tam ten žlutý čudlík. 😉
Vozidla u nás dobrá, o tom žádná.
Horší to už je, pokud se vozidly (jakýmkoli) chcete dostat třeba ze Smíchova na Hlavák nebo do Kladna.
Tam už je pak nepodstatné, jestli jede Béčko nebo ComfortJet, tam je člověk rád, pokud vůbec něco jede, resp. pokud má po čem jet.
Ze Smíchova na hlavák brzo již pouze tramvají…
Metro bude zaplaveno?
asi netuší, že může jet vlakem přes Kačerov a z kačerova metrem
Tak to radši pěšky. Ale metro B Smíchovské nádraží -> Florenc -> C Hlavní nádraží normalně jezdí.
N3o trasa z Radotína nebo Chuchle a -okolí je na Hlavám suverénš nejrychlejší přes most inteligence na Kačerov (krásná moderní zastávka) a metrem na Hlavák..
Ze Smíchova do Kladna se dá buďto jet s přestupem v Hostivici. Alternativně, pokud nepohrdáte MHD, tak 20 na Hradčanskou a vlakem. Přímé spojení by bylo milé, ale nutnost to není.
Hromada šrotu překážející dopravě na Výtoni ja samozřejmě ostuda, to ne že ne
Už pár let v Praze nežiju, ale nejezdí se ze Smíchova na Kladno metrem přes Masarykovo nádraží? 😉
A jinak jo, přímé spojení je vždycky fajn, ale těžko může existovat mezi každou dvojicí stanic na opačných koncích města resp. za ním. Zvlášť, když se vlak z hlaváku na Buštěhradku nemá moc jak dostat. Frekventovaná S-Bahn se snadným přestupem, nejlépe na jednom nástupišti, vcelku stačí.
Jenže frekventovaná (spolehlivě frekventovaná) S-Bahn se snadnými přestupy jak mezi vlaky, tak na ostatní prostředky, je přesně to, co Praze hodně chybí.
Z Masaryčky teď na Kladno nic nejezdí, kvůli přestavbě Bubnů a trati na Výstaviště teď vše na Buštěhradku začíná a končí v Dejvicích.
do Kladna se jezdí od stanice metra A Nádraží Veleslavín autobusem – teď od nového JŘ na dalších 2 kladenských linkách jezdí kloubové autobusy, anebo i od metr5a B na Zličíně jezdí busy do Kladna – čeká se na modernizaci trati Kladno – Praha-Veleslavín s přestupem na metro a elektrické vlaky – na Kladně je už prakticky hotovo (prozatím bez sloupů a drátů) a vod roku 2025 se bude předělávat úsek Kladno Hl.n. – Praha-Ruzyně
Kladno nebylo myšleno zrovna ze Smíchova, ale odkudkoli z Prahy. A tam ještě dlouho dvoukolejka nebude, zato bude několik několikaletých nepřetržitých výluk na jednokolejce. Takže třeba deset let z milionového do statisícového města vlakem nedojedete.
„starosti“ Pražákovy 😟
Jiná dvě sousední města (Praha – Kladno), která by byla na deset let bez funkčního vlaku v ČR nenajdete. A to nemluvě o tom, kolik lidí zde denně dojíždí.
Přitom má Kladno rovnou dvě dálnice do Prahy…
To je soucast problemu. Dve dalnice a rozpadajici se jednokolejka, kterou ceka deset let vyluk.
Všichni už jen čekáme, až přijde Michal, aby nám osvětlil, že na S6 pořád jezdí šroty. Což je sice pravda, ale hej, už to nejsou tak hrozné šroty a zanedlouho už i tam dorazí civilizace.
Amen
Už dávno remcám nad infra, ne nad vlaky. Vlaky hodně v pohodě, ale jako budoucí hlavní koridor na západ se plánuje pomalá jednokolejka, to je katastrofa už na úrovni plánování…
Budoucí hlavní koridor na západ je Krušnohorský tunel.
Západ a sever jsou dva různé směry…:)
Na sever se jezdí přes Bohumín
Remcejte si jak chcete, klidně to nazývejte katastrofou. Ale i hezké a velkorysé plány musí být zasazeny do nějakého reálného rámce (tedy ekonomické efektivity) a v případě tratě, o které píšete i souhlasu německé strany. Takže buďme rádi, že se připravuje modernizovaná a elektrizovaná trať, byť v některých úsecích (zatím) jen jednokolejná. protože alternativou je k tomu udržování stávajícího stavu.
Problem je, ze sebelepsi vozovy park nevyresi zdlouhave cestovani po predpotopnich tratich, spadane troleje, kamiony uvizle na prejezdech nebo i mizerne navaznosti pri prestupech.
Souhlasím tak napůl. Cestování českou železnicí ale není jen o vlacích nebo tratích. Je to i o tom, jak je železnice dostupná obecně a tím nemyslím finančně. Řada zastávek je mimo zástavbu, ty se rušit nechtějí a nových vzniká málo. Ano, to, co vzniklo dosud, je pořád málo. Je to taky o časových návaznostech, o minimalizaci zpoždění, o stanicích a zastávkách, o tarifu.
Je to lepší, ovšem máme co dohánět. Nebo obráceně?
Tak to je „Proc mate to nadrazi tak daleko?“ – „No, my ho chteli mit u koleji.“
Zas stanice nekde za obci ma tu vyhodu, ze se tam snadno postavi dostatecne P+R. Kdyby se chtelo. To rada dnesnich cestujicich oceni vic, nez stanici 10 minut pesky od domu.
Na „zapade“ se dnes nove stanice casto stavi v polich – jako multimodalni prestupni terminaly.
Ale multimodální přestupní terminály se nestaví u každé vesnice o pár stovkách obyvatel. Takový přístup může fungovat ale znamenal by zrušení 90% zastávek tak aby cesta z terminálu do města byla tak rychlá že vynahradí zdržení a přestup. Nemůžete naplánovat bus mimo směr poptávky do terminálu ze kterého pojede vlak do města 40 km/h a navíc zastaví na každé mezi.
Ale když ta vesnice o pár stovkách obyvatel má vlastní železniční stanici, tak tam může být malé P+R.
Já nenapsal, že každá stanice má být velký multimodální terminál.
To je častej omyl lidí od železnice. Když už člověk do toho auta sedne a nastartuje ho, často se mu nebude chtít jen popojet pár km na nejbližší zastávku, ale spíš bude v pokušení jet až do nějakýho většího uzlu, kde toho pojede víc, budou mu tam stavět i rychlejší vlaky, cestou zpátky se staví ve větším obchodě, bude muset kupovat míň pásem, atd. Na těch opravdu malejch zastávkách je fakt důležitá spíš pěší dostupnost (a nejde jen o vzdálenost, ale třeba i o chodníky, přechody, osvětlení, atd.), případně tam, kde jsou pro to podmínky, parkování kol. Poměr cena/přínos je… Číst vice »
To předpokládá, že nějaký ten větší uzel dál na cestě je, je na něm dostatečně velké parkoviště a k tomu se dá rozumně (bez dlouhého skákání v zácpě) dojet. A ani to nevylučuje, aby se u té „nejbližší zastávky“ malé P+R postavilo. Každopádně původní komentář kritizuje zastávky mimo zástavbu. Těch případů, kdy trať prochází v bezprostřední blízkosti obytné zástavby a zastávka je 2km za obcí v polích, moc není. A přesunout ji o kilometr blíž davá smysl jen v případě, že by se tím posunula k silnici. Než stavět o trochu bližší zastávku i s novou silnicí, to už je… Číst vice »
Ostudou je městská linka Hostivař – Roztoky u Prahy.
Kdy od zahájení projíždí až do Libně.
Hustou zástavou a míjí metro Skalka.
–
V tomto je ideální okraj obce v pěší dostupnosti z většiny jejího území – pokud už nelze mít zastávku v jejím centru, kde by ovšem mohly vadit četnější jízdy přespolních, stejně jako případná nakládka, pokud by byly obnoveny nákladní vlaky… Zastávky úplně v polích (lesích) nutí k dojezdu úplně všechny, navíc to pocitově není k přestupu nic moc.
S tím souhlasím – včera jsem se zhrozil, když jsem projížděl mapy.cz a zjistil jsem na trase Pradubice – Hradec Králové není ani jedna uatobusová zastávka u opraveného / neopraveného nádraží nebo nově vlakové zastávky – t4o je prostě tragédie !!!!!
Vozový park se zlepšuje, ale co je stále na bídné urovni je prozakaznický přístup… kompenzace za zpoždění takřka žádné, za nesplněné srandardy směšná 30 koruna a to se jeste musi clovek pohadat s průvodčím… Na tomto by měla železnice konečně zapracovat
Ale jen tak pro pořádek. Ty kompenzace za těch 30 Kč je výmysl jen ČD. Nikdo v ČR nebo v Evropě to nemá. To zaprvé. Za druhé když se člověk projede do Rakouska, tak Ampz, Bmpz, Bmz jsou stále bez WiFi, švýcarské jedničky taky nemají WiFi, mimo ucelených souprav. Panoramawagen taky nemají. Mají jen zásuvky. A když nefungují zásuvky – vy si myslíte, že vám někdo někde dá nějaký „voucher“? Pokud se mýlím, opravte mě. A za druhé, pokud mě paměť neplete, tak v novelizovaných „předpisech“ stále chybí do povinnosti, jak má vypadat vůz druhé a první třídy, že vozy… Číst vice »
* chybí v „předpisech“ UIC
Už se z toho socialistického snu proberte. Náš zákazník náš pán. Je jedno co říkají normy, cestujici je nemá povinnost studovat. Slušná firma pokud něco nesplní jak má tak kompenzuje. Železnice je ,ovšem jak jste i sám předvedl, povyšená a arogantní. Zakázníka má na háku. Podle toho to taky vypadá.
Kompenzace v zahraničí samozřejmě jsou a podstatně vyšší. Nedávno jsem dojel do Ostravy se zpožděním přes 2 hodiny (zpoždění a ujeté přípoje), jízdenku jsem měl naštěstí koupenou od DB, takže jsem dostal kompenzaci 33,20 EUR (čili přes 800 Kč). Tomu říkám pořádná kompenzace…
A kolik stála ta jízdenka?
61,19 EUR
Pěkný komentář. Pokud se chce doprava pousovat, je potřeba se porovnávat s Německem či Rakouskem a nikoliv se Slovenskem. Kde v podstatě mimo trať Bratislava – Žilina – Košice, mají význam příměstské tratě u Bratislavy a zbytek nemá významný potenciál zhlediska počtu obyvatel. Problém české železnice je dán také stavem infrastruktury, kdy spoustu kapacit zejména na koridorech zabírá příměstská doprava okolo velkých měst, čímž omezuje nákladní dopravu na železnici. Druhou věci je trasování a traťová rychlost, kdy spojení dvou největších měst v ČR je časově stejné mezi autobusem a vlakem (vlak najede o zhruba 50 km více, má významné propady… Číst vice »
I v porovnání s Německem nebo Rakouskem si vedeme dost dobře, jednak jsou oba systémy hodně drahé, což hraje velkou roli. Druhak DB není vůbec spolehlivé a každá moje cesta s ní je zkouškou nervů, zda přípoj ujede nebo třeba vynechá moji zastávku. S Rakouskem jsme si více vyrovnaní, podle mého názoru. Také v posledních letech proběhla silná obměna vom Rollmaterial, ale i nadále na spoutě tratí jezdí obstarožní motoráčky srovnatelné s našimi 854, nejvíce jich potkáte v Oberösterreichu. V čem ale za OE zaostáváme je jednoznačně rychlost, ale zase vás u ČD nestojí jedna cesta čtvrtinu výplaty, takže tak
Nemluvě o tom, že v Česku jízdenku vrátíte u kohokoliv ještě pár minut před odjezdem. V Rakousku jako hit je nově storno jízdenky týden (?) předem.
V čem je česká železnice s rakouskou vyrovnaná? Možná v investicích do vozového parku. V investicích do infrastruktury a z toho plynoucích cestovních rychlostech ani náhodou.
A kde v Rakousku stojí jedna cesta čtvrtinu (rakouské)
výplaty? Jo, možná když si v railjetu koupíte celý business oddíl a ani si na to nepořídíte VorteilsCard.
Že v OÖ leckde jezdí obstarožní motoráčky bych souhlasil, ale to je tak jediné místo v celém Rakousku. V řadě jiných spolkových zemí nejezdí (v pravidelném provozu) vůbec žádné motoráčky – vše je elektrifikované, tedy aspoň v síti ÖBB.
Kdyby SŽ zavírala tratě stejným tempem, jako kdysi ÖBB Infra, tak by to taky vypadalo jinak. V Rakousku se jednu dobu jela strategie elektrifikace nebo uzavření, ale i dneska existuje ještě spoustu tratí bez elektrifikace a není to pouze OÖ, letmý pohled na openrailwaymap.org napoví. Od letošního Fahrplanwechsel se v Rakousku mění spousta spojení i k horšímu, čistě letmo D Zug Salzkammergut, dříve vedený RJ, nyní klasickou soupravou bez bistra, vagony bez wifi, mno. Naprostá resignace na obsluhu Arlbergu taky ukazuje stinné stránky organizace provozu. Investice do infrastruktury sice probíhají více než u nás, Westbahn už je hezky daleko, Neue… Číst vice »
Ano, s Rakouskem jsme v podstatě vyrovnaní. Takový Koramlbahntunnel se svými 33 kilometry je srovnatelný s tunelem Praha-Beroun.
Proboha hlavně ne Německem a Rakouskem – DB má v Německu a celé Evropě tak špatnou pověst, že už se o tom dělají i písničky jak DB „stojí strašně za ho-no..“ třeba ta od Wise guys – ten text i video je geniální hahaha – https://www.youtube.com/watch?v=wXjhszy2f9w
A moje zkušenost s produktem Night Jet od OBB z Itálie do Vídně byla naprosto tragická – fuj to opravdu už nikdy – „takhle tedy opravdu ne, soudruzi!!!“
pro ty co to nepochopili – samotná písnička začíná až od 00:30
Jak kde.
Bohužel u nás v Praze ve Vršovicích nastala nulová změna. Stále ty nejhor SD i Regionovy na Vrané a Čerčany a Dobříš a opet jsme se nedozili nových souprav. Baprosto priserne zrekonstruované patráky o víkendu stále bez změny a bez druhé rekonstrukce a dosazení klimatizace která je nutná.
Stále vybydlené nečištěné Elefanty na Benešov.
Stále chybí přímé spojení na Smíchov, na Krč a most inteligence i na Malešice i na Kralupy atd.
Změna nula
Žádná změna vozového parku na Vrané atd avizovaná nebyla 😉
To vím a to mě právě dohání k šílenství proč se pořád nic neděje
Ale děje, jen nejde všude vyměnit soupravy za nové lusknutím prstu. Stačí si přečíst materiály objednatelů dopravy, kdy se lze dočkat nových souprav.
Jak říká Sir Humprey, Řím také nepostavili za jediný den…😁
Ale například na velkou hromadu stačí pár vteřin nepozornosti.
A co se tam píše o tom dolním pacifiku? Petr je s tématem „dolní pacifik – vizitka české železnice“ už otravný, nicméně – taky by mě zajímalo, kdy tam dorazí nějaké moderní trendy 🙂
Mě na Pacifiku daleko více než Regíny vadí ta příšerná patra a hlavně malá kapacita souprav – 2dílná Regina (často viditelná) opravdu nestačí.
Ve špičku by chtělo ještě nějaké vložené spoje X:15 a X:45 ráno z / odpoledne do Vraného.
a kam by jely? Na Hlavák se nevejdou…
Patra jsou zlatý proti Regionově. Jsou tichý a pohodlný. Strašná je jen ta naprosto zbytečná rekonstrukce
Stačí pár změn a můžou jezdit častěji
– dodat klimu
– odstranit tyče že dveří
– odstranit sloupy v prostoru pro kola
– vyměnit otvírací dveře za vysouvací
Zrovna patrové vozy navyšují kapacitu bez zaplácání tratí celkem slušně. Čtvrthodinový interval tam zatím není kam narvat, to by se místo ohýbání metra D do centra muselo zapracovat na podzemním hlavním nádraží s propojením od Negrelliho viaduktu na severu k Vršovicím/Vyšehradu na jihu (místo pro vyústění čtvrtého tunelu tam jakž takž je), nebo tedy variantně na NS2 (pokud trváme na megalománii 🙂 – ovšem s rizikem neuskutečnění) a průjezdném modelu, plus druhé koleji od Vršovic nejméně do Modřan, když ne ku Zbraslavi.
Pokud zvládnete otočit na hlaváku trvale za 3 min (často se to dělá, ale je to nestabilní), tak ten interval 15 min do Vraného dáte, jen by se křižovalo navíc v Krči a Zbraslavi.
Pokud hodnotíme vozový park a kvalitu služeb, zlepšení musí vidět každý. I když zrovna sedím v děčínském rychlíku v béčku.
Horší už je to s tempem modernizace a výstavby. A nemyslím tím výpravní budovy a větší rekonstrukce, ale akce typu VOCHOC, pravobřežka, Domažlice a samozřejmě i rychlá spojení.
Je to presne jak pisete, co je platne koupit si Mercedes, kdyz s nim musim jezdit krokem po polni ceste. Kvalita sluzeb dopravcu je bohuzel doslova sabotovana infrastrukturou, po ktere museji jezdit.
Nuž zaklad infra je taký, aký Habsburgovci postavili. Otto von Bismarck v Nemecku staval velkorysejsie a je z toho prínos dodnes. Na infraštruktúru pomôžu len prelozky, tunele, mosty a ďalšie umelé stavby. Ostatné úpravy a opravy moc zlepšenia neprinesu.
Přesně tam mířím. Třeba tratě do Kralup či Benešova jsou skvělé pro Os a Sp, ale pro dálkovou dopravu je potřeba něco jiného. Smutné na tom je to, že poslední roky jsou rozpočtově relativně příznivé, ale krom kusu čtvrtého koridoru nic pořádného.
Leckde by pomohly právě i drobnosti. Ani ty přeložky atd. nelze plácat jen tak bez rozmyslu, jen aby to vypadalo „nabušeně“; jinak budou vlaky zase jen pro parádu. Důležité je umístění do území – šetrné k okolí a praktické k užití současně. Někdy nelze obojí, leč nejhorší je opak.
Ani s tou infrastrukturou na tom nejsme zas tak špatně, stačí se jet podívat třeba na to Slovensko. Některé země jsou na tom samozřejmě lépe, ale by zas obvykle nemají takovou hustou síť a lokálky, tj. reálně kromě hlavních tratí nic jiného. A ono to s tím souvisí, při husté síti je údržba a modernizace náročnější.