Dopravci Železnice Zprávy

Obrazem: Osmsetdesítka s klimatizací, zásuvkou a wifi. GW Train povýšil starý motorák na řadu 816

Motorák GW Trainu řady 816. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Motorák GW Trainu řady 816. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Společnost GW Train Regio pošle ještě tento týden na šumavské tratě svůj nejnovější přírůstek do vozového parku. Je jím kompletně zmodernizovaný motorák původní řady 810, který nově nese označení 816.

Ačkoliv si vlak zachoval klasický tvar, fakticky jde téměř o novostavbu. Vůz byl osazen novým motorem a elektronikou, nově byl navržen interiér včetně toalety, proměnou prošla stanoviště strojvedoucího, byla vyměněna okna. Ta jsou stahovací (obdobně jako v Regionovách), vůz je ale zároveň vybaven třízonovou klimatizací (pro cestující a obě stanoviště). K dispozici jsou elektrické zásuvky a wifi. Sedačky ztratily svoji plochost, cestujícího mírně obejmou.

Přestavbu provedla společnost DPOV, která je dcerou Českých drah; doladění prvního vozidla nyní probíhá v depu ve Volarech. Pokud vše půjde hladce, vyjede o víkendu. GW Train počítá celkem se čtyřmi vozy řady 816, z dílen DPOV tak postupně vyjedou ještě další tři. Náklady na jeden vůz přesahují deset milionů korun.

Provoz na šumavských lokálkách zajišťují z velké většiny motorové jednotky Regio Sprinter, kterých je jedenáct. Aktuálně je doplňují motoráky řady 810, které sem společnost převelela z Karlovarska. Právě ty budou postupně nahrazeny novými „osmsetšestnáctkami“.

59 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Dobrý den,
    jako pravidelný cestující na šumavských lokálkách jsem raději, když mohu nastoupit třeba i do nezmodernizované 810. Tam si totiž mohu pověsit třeba i kabát, mohu si dát batoh nad sebe. A dokonce se mohu i vyčůrat, ta díra na záchodě neselhává…
    Na to se bohužel u Regiosprinterů zapomnělo, batohů se v celém voze sveze tak možná šest, věšáků tam o moc víc není. A záchod funguje jen někdy (bonus – díky zrušeným pokladnám došlo i ve stanicích ke zrušení záchodů).

  • Když první ze všeho zruší polední vlak z Nového Udolí do Volar, tak ostatní diskese už je zbytečná.

  • 810-tka vloni jsem s tím jel ze Vsetína do V. Karlovic. Ve vlečném vagonu jsem jel sám, protože tam bylo zapnuté topení a to čoudilo dovnitř 😀
    Jestli ta 816 bude mít tak dobré a výkonné topení ala „plynová komora“, tak sem s ní k nám na Moravu…..

    • Ne, takové topení poskytuje jen Národní dopravce v přívěsných vozech řady 010 s 50 let starým naftovým topením. Stejný zážitek z loňského září z Krumlova.

    • Převodovky to má asi puvodní.JO a max, je 80km//h .Záchodky pěkné jak modernizované 810 ČD.

  • Mě se to vcelku líbí. Jen my chybí poznámka, jestli to má stejně hlučný motor, jako 810/regionova. To jaksi u žádné modernizace 810tky asi nedělali

    • TEDOMy v rekonstruovaných „šukafónech“ jsou svým projevem v interiéru rozhodně tišší, než byly původní motory – asi je tam i nějaká vylepšená protihluková izolace pod podlahou.

  • Především to aspoň co do úpravy interiéru (a asi i výměny motoru = předpokládám, že je to TEDOM) není vlastně téměř nic nového: ČD vozidla s novým motorem a v tomto hloupém uspořádání sedadel (s vyredukovanou jednou řadou) a WC zmodernizovaným na elektrické ovládání klapky v míse a vodovodního výtoku provozují (především ve středních Čechách) už nejméně rok v počtu nejméně 10 kusů – „modernizace“ pro GWTR je rozšířena asi jen o tu klimatizaci (která je ovšem v případě polospouštěcích oken v „salónu“ spíše zbytečná) a elektrické + USB zásuvky (což je snad jediný skutečný přínos pro cestující proti stejně hloupé úpravě pro ČD).

    • Ta polospouštěcí okna jsou uzamykatelná, takže klimatizace je přínosem.

    • Na tom, že se zřídí drahá klimatizace a okna, když už se udělají polospoučtěcí, se kvůli tomu opatří zámkem, aby je bylo možno zamknout a provozovat tu drahou klimatizaci, nevidím naprosto nic smysluplného: to je zcela hloupé vyhazování peněz – ale když to někdo (= my všichni) zaplatí, tak proč by si to GWTR neobjednal, že …

    • Modernizované 810 tady jezdí už dost dlouho a vážně ne jen ve Středních Čechách, hloupé jsou původní nebo modernizované lavice, nebo ti, kteří tolik nadělají kvůli sezení u sloupku vzhledem k tomu, kolik lidí tolik bazíruje na dokonalém výhledu, jak moc je vidět ze třetí sedačky z uličky, nebo hlavně jak často jsou tyhle vozidla využitá více než ze třetiny, aby to a ještě brečení nad menší kapacitou dávalo alespoň trochu smysl…

  • Takže v podstatě České dráhy opravují motoráky pro svého konkurenta? Zajímavé….
    Jinak nebylo by lepší za ty peníze koupit radši nějkou ojetinu, co má aspoň dvou nápravové podvozky?
    Kolik stojí např. ojetý motorák řady 628?

    • Dostat se k 628 není příliš jednoduché, protože česká Arriva dělá vše pro to, aby se tyto vozy nedostaly z DB k jiným dopravcům. To, že u GWTR jezdí,byla poměrně složitá operace:-)Myslím, že pro českou železnici je to škoda, na řadě regionálních tratí by tyto jednotky udělaly velmi dobrou službu.

    • Škoda, mě 628 přijde vzhledem ke svému stáří jako velice komfortní vlak na lepší úrovni než mnohem mladší 842/3.

    • Asi ano, to druhé stanoviště na by se na některých místech také docela hodilo, jejich výhoda ale někde je, že to o víkendech umí jezdit jedno vozově, řekl bych.

  • Cpát do tohodle šrotu peníze, to prostě nepochopím. Neznám nic lepšího než celou cestu koukat do sloupku, jak proboha tohle muže někdo schváli a proč se te u ná tak rozmohlo? 810 byl vždycky křáp a vždycky bude a nikdo ta tom nic nezmění….

    • To je jednoduché. 810 je a byla ekonomický ideál regionálního kolejového vozidla. Lehké, levné, jednoduché, blbovzdorné. A hlavně s ekonomikou provozu podobnou autobusu.
      Dnes už nic takového vyrobit a schválit nejde. Dnešní kapacitně stejné vozidlo bude mít dvojnásobnou hmotnost a dvojnásobnou spotřebu paliva. A i kdyby hned bylo třeba jednodušší na údržbu, stejně jsou náklady na přepraveného člověka cca dvojnásobné než v 810. A zcela nekonkurenční proti autobusu.

      No a tak pokud takové vozidlo chcete, tak máte jedinou možnost zrekonstruovat 810. Protože rekonstruovat 50 let staré vraky je ok. Ale postavit je nové (a lepší) legálně nelze

    • To je všechno hezký, ale s jedním malým problémem… nikdo s tím nechce jezdit a nikoho na to do vlaku nepřitáhnete, to znamená že je to spíš velmi neekonomický. Pamatuju , když to u nás nasadily, tak obsazenost klesla na polovičku. Ješte si pamatuju jak všichni čekali na osobák v klasice, aby nemuseli jet tímhle, jenže pak ho taky zrušili. Tento vlak mám spojený s úpadkem české železnice….

    • Ještě k té podobnosti s autobusem, ještě něco má společného obsazenost.

    • Prakticky je to stroj co spojuje nevýhody autobusu a vlaku v jedno.

    • A co tam nasadit 843-ku ?? V tom se dá docela jezdit a člověk cítí i výkon? Otázka je co na to průjezd šumavskými oblouky….
      Proč vůbec tyhle soupravy nikdo nemodernizuje tak často a rád, jako se to děje s tou 810tkou ?

    • Graylag: Nejsem sice odborník na konstrukci vlaků, ale dovolím si tvrdit, že dnes lze zcela bez problémů postavit něco, co bude mít menší spotřebu než 810 při zachování stejných parametrů, tedy hlavně kapacity.

    • A co byste si na 843 představoval za rekonstrukci? USB zásuvky a klimatizaci?

      Jinak 843 je atypické vozidlo poměrně praštěné koncepce, tak trochu poznamenané dobou svého vzniku. Za cenu rekonstrukce 843 můžete mít třeba půlku moderního nízkopodlažního motoráku…

    • No tak 843 trojka je trochu atyp jak se tu píše, ale na rozdíl od 810 to jede a nemá to takové problémy s komfortem přepravy (myšleno drnčení převodů, škuby atd….). Kapacita je u taky větší, když je to delší. Občas s tím jedu Olomouc – Krnov a dobré……

    • Sice je, ale vydrží, je lehký. S novým motorem i rychlý. Problém je vždy v kolejích nikoliv v motoráku. A kdyby mu dali lepší sedačky s větším podsedákem.. Tahle modernizace vypadá docela hezky. Ale tady si cestující pohorší, protože 842 je 842, patrový vůz je taky pohodlný, b kupé taky a tady se jezdí málem 3 hodiny.

    • Jak to může někoho tolik urážet na místech, kde předtím jezdila taky . Vážně chce někdo kapacitně srovnávat „klasiku“ s autobusovou 810 v místech, kde se nic většího, navíc s organizací JČ kraje, nemůže zaplnit? Na tyhle místa byla 810 s vlekem pro turisty prostě ideální..

    • asdf: Něco s menší spotřebou na kilogram hmotnosti určitě problém vyrobit nebude. Problém je ale právě ta hmotnost. A poměr hmotnosti ke kapacitě.
      Kapacitně odpovídající moderní ekvivalent 810 je Stadler RS1 (840/841). Jo, je větší a trochu kapacitnější, ale nic menšího moc neseženete. A teď si porovnejme hmotnost na sedadlo. U 810 to je 0,36t/sedačku. U 840 ale už 0,59t/sedačku. 840 má lepší poměr výkonu k hmotnosti a i ty motory budou technicky určitě někde jinde, takže přímá úměra mezi hmotností a spotřebou tam nebude. Ale fyziku neokecáš a tu skoro dvojnásobnou hmotnost na sedačku tím nesmažeš. Spotřeba na přepravenou osobu tak bude nutně větší (samozřejmě pokud zanedbáme stojící cestující a faktor, že RS1 může přitáhnout více cestujících).

      Aby byla RS1 konkurenceschopná, musel byste vyhodit univerzální toaletu a nacpat tam tolik sedaček, kolik se vleze. V tu chvíli se dá zjednodušeně dát rovnítko 1x RS1 = 2x 810 a pokud seženete dost cestujících, už se to může vyplácet. Jenže v tu chvíli neplníte TSI a jste uvázaný výhradně na tu lokálkovou trať. V českých podmínkách s takovým vozidlem v podstatě ani nedojedete do nejbližšího depa. Což z takového podnikatelského plánu dělá riziko hraničící se sebevraždou.

      Jo, úvahy, že lepší vozidlo (RS1) přitáhne více cestujících a tak se vozidlo snáz zaplní a zaplatí jsou asi správné. Ale vzhledem k pořizovacím nákladům vozidla, respektive době po kterou ji odepisuju, je to obrovské podnikatelské riziko. Velice snadno se totiž může stát, že po dalších volbách kraj otočí a začne raději dotovat levnější autobusy. A majiteli vozidla zůstane nesplacené vozidlo které sám nezaplní. Proto pokud můžou, raději investují do starých 810, které jsou levnější na pořízení a na zaplacení provozu stačí mnohem méně cestujících.
      Pro cestující to je samozřejmě problém. Ale bohužel se asi jen tak snadno nevyřeší.

    • Zajímavé bude, až se začne více tlačit na implementaci ETCS. Protože cpát mobilní stanici ETCS do 810 by mohl jen šílenec, jenže bez ní začnou na řadě tratí vznikat problémy jak tam ty vozidla vůbec z nejbližšího depa dostat. A to by mohla být dostatečná motivace začít řešit buď moderní vozidla, nebo neinteroperabilní vozidla pro lokálky (a to by mohlo otevřít cestu ekonomicky srovnatelným moderním vozidlům).
      Tím trochu ale narážíme na zkostnatělost české drážní administrativy. Protože pravidlo číslo jedna, vždy se to tak dělalo. A nakonec se tak možná dočkáme i těch 810 s ETCS.

    • Na Vysočině nám Stadlery vládnou už docela dlouho, kde nedochází ke stejnému postupnému úbytku cestujících, jako když tam předtím jezdily 810,814, bych chtěl vědět, ty tramvajové podvozky na rovince klasické lokálky jsou vážně svým hlukem a klidem dost podobné předchůdcům při zavřených oknech a vysokých sedačkách..

    • No já myslí, že narážíme především na to, že TSI crash norm je prostě dobré jen na koridory. Ale na české regionální tratě je to hmotnostní nesmyslná EU katastrofa.

    • Ne jen crash. Zabiják je i PRM. Protože dbát na zdravotně postižené a jinak znevýhodněné je sice v pořádku, ale univerzální (vozíčkářský) záchod spolu s plošinami zabijí polovinu vozu. A jednovozové jednotky kvůli němu efektivně ztrácejí smysl. To je krásně vidět na Regionovách. Aby se tam vůbec vlezl, museli permanentně spojit vložák s motorákem a stejně v tom nízkopodlažním voze není místo skoro na nic.

      Jenže právě v tom je zakopaný pes. TSI nikdy nebylo určené na lokálky a ani se při jejich tvorbě s lokálkami nepočítalo. Ony jsou opravdu určeny zjednodušeně jen na koridory. Jenže s tím nepočítá česká administrativa, respektive organizace dopravy. Protože u nás se předpokládá, že je-li vozidlo schváleno pro provoz, je schváleno pro provoz všude v síti, čili i na těch koridorech. A proto se TSI považuje za samozřejmost. Ono to má svou logiku, protože na spoustě tratí ani nelze provozovat lokální dopravu aniž by vozidlo nejelo ani metr po koridoru. A i na tratích kde to jde se musí nějak řešit doprava vozidla na a z tratě, ale důsledek pak je jaký je.

    • TAk ono by se chtělo hlavně zamyslet nad tím, zda má smysl dotovat dopravu, na kterou stačí 810. já myslím, že ty peníze se dají využít mnohem lépe…

    • No s Vysočinou, bych to raději moc nesrovnával, ono když se samozřejmě neudělá pořádně jízdní řád, tak to nový vozidlo nezachrání. 840/841 se dnes už nevyrábí, ale kolem Liberce či Třebové s nima panuje spokojenost.

  • „Ačkoliv si vlak zachoval klasický tvar, fakticky jde téměř o novostavbu“
    Původní koše ČSD a hliníkové police na zavazadla tomu neoodpovídají 😀

    • Z pohledu cestujícího se mi jeví docela zdařile ekonomická renovace na řadu 809 – vyměněná okna a nové sedačky s plyšovým potahem v původním uspořádání, takže nikdo nekouká do stěny. Hlučnost sice stále vysoká, ale dost nižší něž u skřípajících 814 (regionova). Jen by to chtělo navíc dosadit klimatizaci a wc s uzavřeným okruhem.

    • 809 snad znamená jen automat na jízdenky, ne? Kvalita posezení v původním uspořádání je nic moc a ty sloupky jsou jedinou výhodou, navíc těch co mají nová stahovací okna a původní uspořádání zároveň bude jen velmi málo.

  • Jedna dobrá zpráva pro cyklisty. Pobere to i 3 kola. Třeba se na Šumavě rozmůže nordic walking.Jinak,alespoň něco.

    • Kol to pobere i 8, ale o kolik kol víc pobral modrý motorák řady 810, který jezdil na těch tratích předtím?

  • Podle fotek to vypadá, že počítají s tím že cestující nemají nohy. Jinak totiž není možné, aby se všichni mohli posadit…

  • Výměna hlučných špalíkových brzd za kotoučové se nezmiňuje, předpokládám, že neproběhla. Rozmístění sedaček, stejně nevhodné jako regionovy. Sluneční clony na oknech taky nejsou?! Tak snad jedině ta klimatizace je pozitivní a cena aspoň že poloviční co stála prasečí rekonstrukce řady 810 na regionovy od fy. pars nova.

    • A otočné podvozky to taky dozajista nemá 😀
      Zkrátka Hurvajs se všemi jeho nectnostmi a s elektronikou z Taiwanu ála Regionoha.

  • Ze stodvácy medvěda neuděláte, ať děláte, co děláte 🙂 To ovšem nic nemění na tom, že je to vozidlo, co v Československu zachránilo lokálky. Levné a blbuvzdorné. Takové dnes už nikdo nevyrobí.

  • Pěkný. Jako USB zásuvka vedle ČSD koše je dokonalá 😀 Nicméně ty koše měli dát do uličky pod sedadla, kvůli nim se na těch sedadlech u okna nedá pořádně sedět..

    • „Na ničem jsme nešetřili“ (John P. Hammond, Jurský park) 🙂

    • Podle smlouvy (příloha č. 7) s krajem nemusí až 20 procent z celkových výkonů zajišťovat nízkopodlažní vozidla, ani vozidla s rychlostí 100 km/h. Tyhle motoráky mají max., myslím, 90 km/h.

    • Jan Šindelář: ano, při stovce už se z toho stává Maglev 🙂

    • No otázka pro mě, co bylo v zadání. Protože na tom se přece vyřazovalo. 81xka byla nedostatečná

Newsletter

Partneři


Výběr editora