Obrazem: Osmsetdesítka s klimatizací, zásuvkou a wifi. GW Train povýšil starý motorák na řadu 816

Motorák GW Trainu řady 816. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMotorák GW Trainu řady 816. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Společnost GW Train Regio pošle ještě tento týden na šumavské tratě svůj nejnovější přírůstek do vozového parku. Je jím kompletně

59 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Dobrý den,
jako pravidelný cestující na šumavských lokálkách jsem raději, když mohu nastoupit třeba i do nezmodernizované 810. Tam si totiž mohu pověsit třeba i kabát, mohu si dát batoh nad sebe. A dokonce se mohu i vyčůrat, ta díra na záchodě neselhává…
Na to se bohužel u Regiosprinterů zapomnělo, batohů se v celém voze sveze tak možná šest, věšáků tam o moc víc není. A záchod funguje jen někdy (bonus – díky zrušeným pokladnám došlo i ve stanicích ke zrušení záchodů).

dagmar

Když první ze všeho zruší polední vlak z Nového Udolí do Volar, tak ostatní diskese už je zbytečná.

Jan Sova

810-tka vloni jsem s tím jel ze Vsetína do V. Karlovic. Ve vlečném vagonu jsem jel sám, protože tam bylo zapnuté topení a to čoudilo dovnitř 😀
Jestli ta 816 bude mít tak dobré a výkonné topení ala „plynová komora“, tak sem s ní k nám na Moravu…..

Michal

Ne, takové topení poskytuje jen Národní dopravce v přívěsných vozech řady 010 s 50 let starým naftovým topením. Stejný zážitek z loňského září z Krumlova.

vs

Prízrak 81x bude strašiť koľaje ex ČSD ešte hooodne dlho

petr.r

Kolik stupnovou převodovku to má? Voith nebo ZF.

ondřej

Převodovky to má asi puvodní.JO a max, je 80km//h .Záchodky pěkné jak modernizované 810 ČD.

Filip

Oproti tomu jak vypadaly původně, řekl bych že je to i celkem zajímavá modernizace, mé foto původní 810ky je zde…
4/2017, Týn nad Vltavou
https://ctrlv.cz/gOmO

Ondrej

Mě se to vcelku líbí. Jen my chybí poznámka, jestli to má stejně hlučný motor, jako 810/regionova. To jaksi u žádné modernizace 810tky asi nedělali

železničář v důchodu

TEDOMy v rekonstruovaných „šukafónech“ jsou svým projevem v interiéru rozhodně tišší, než byly původní motory – asi je tam i nějaká vylepšená protihluková izolace pod podlahou.

železničář v důchodu

Především to aspoň co do úpravy interiéru (a asi i výměny motoru = předpokládám, že je to TEDOM) není vlastně téměř nic nového: ČD vozidla s novým motorem a v tomto hloupém uspořádání sedadel (s vyredukovanou jednou řadou) a WC zmodernizovaným na elektrické ovládání klapky v míse a vodovodního výtoku provozují (především ve středních Čechách) už nejméně rok v počtu nejméně 10 kusů – „modernizace“ pro GWTR je rozšířena asi jen o tu klimatizaci (která je ovšem v případě polospouštěcích oken v „salónu“ spíše zbytečná) a elektrické + USB zásuvky (což je snad jediný skutečný přínos pro cestující proti stejně… Číst vice »

Michal

Ta polospouštěcí okna jsou uzamykatelná, takže klimatizace je přínosem.

železničář v důchodu

Na tom, že se zřídí drahá klimatizace a okna, když už se udělají polospoučtěcí, se kvůli tomu opatří zámkem, aby je bylo možno zamknout a provozovat tu drahou klimatizaci, nevidím naprosto nic smysluplného: to je zcela hloupé vyhazování peněz – ale když to někdo (= my všichni) zaplatí, tak proč by si to GWTR neobjednal, že …

Elb

Modernizované 810 tady jezdí už dost dlouho a vážně ne jen ve Středních Čechách, hloupé jsou původní nebo modernizované lavice, nebo ti, kteří tolik nadělají kvůli sezení u sloupku vzhledem k tomu, kolik lidí tolik bazíruje na dokonalém výhledu, jak moc je vidět ze třetí sedačky z uličky, nebo hlavně jak často jsou tyhle vozidla využitá více než ze třetiny, aby to a ještě brečení nad menší kapacitou dávalo alespoň trochu smysl…

AAA

Tak pro případ poruchy klimy je to řešení dobré…

asdf

Takže v podstatě České dráhy opravují motoráky pro svého konkurenta? Zajímavé….
Jinak nebylo by lepší za ty peníze koupit radši nějkou ojetinu, co má aspoň dvou nápravové podvozky?
Kolik stojí např. ojetý motorák řady 628?

Jan Sůra

Dostat se k 628 není příliš jednoduché, protože česká Arriva dělá vše pro to, aby se tyto vozy nedostaly z DB k jiným dopravcům. To, že u GWTR jezdí,byla poměrně složitá operace:-)Myslím, že pro českou železnici je to škoda, na řadě regionálních tratí by tyto jednotky udělaly velmi dobrou službu.

asdf

Škoda, mě 628 přijde vzhledem ke svému stáří jako velice komfortní vlak na lepší úrovni než mnohem mladší 842/3.

Elb

Asi ano, to druhé stanoviště na by se na některých místech také docela hodilo, jejich výhoda ale někde je, že to o víkendech umí jezdit jedno vozově, řekl bych.

Martin

Cpát do tohodle šrotu peníze, to prostě nepochopím. Neznám nic lepšího než celou cestu koukat do sloupku, jak proboha tohle muže někdo schváli a proč se te u ná tak rozmohlo? 810 byl vždycky křáp a vždycky bude a nikdo ta tom nic nezmění….

Graylag

To je jednoduché. 810 je a byla ekonomický ideál regionálního kolejového vozidla. Lehké, levné, jednoduché, blbovzdorné. A hlavně s ekonomikou provozu podobnou autobusu.
Dnes už nic takového vyrobit a schválit nejde. Dnešní kapacitně stejné vozidlo bude mít dvojnásobnou hmotnost a dvojnásobnou spotřebu paliva. A i kdyby hned bylo třeba jednodušší na údržbu, stejně jsou náklady na přepraveného člověka cca dvojnásobné než v 810. A zcela nekonkurenční proti autobusu.

No a tak pokud takové vozidlo chcete, tak máte jedinou možnost zrekonstruovat 810. Protože rekonstruovat 50 let staré vraky je ok. Ale postavit je nové (a lepší) legálně nelze

Martin

To je všechno hezký, ale s jedním malým problémem… nikdo s tím nechce jezdit a nikoho na to do vlaku nepřitáhnete, to znamená že je to spíš velmi neekonomický. Pamatuju , když to u nás nasadily, tak obsazenost klesla na polovičku. Ješte si pamatuju jak všichni čekali na osobák v klasice, aby nemuseli jet tímhle, jenže pak ho taky zrušili. Tento vlak mám spojený s úpadkem české železnice….

Martin

Ještě k té podobnosti s autobusem, ještě něco má společného obsazenost.

Martin

Prakticky je to stroj co spojuje nevýhody autobusu a vlaku v jedno.

Jan Sova

A co tam nasadit 843-ku ?? V tom se dá docela jezdit a člověk cítí i výkon? Otázka je co na to průjezd šumavskými oblouky….
Proč vůbec tyhle soupravy nikdo nemodernizuje tak často a rád, jako se to děje s tou 810tkou ?

asdf

Možná proto, že 810 je řádově víc než 843…

asdf

Graylag: Nejsem sice odborník na konstrukci vlaků, ale dovolím si tvrdit, že dnes lze zcela bez problémů postavit něco, co bude mít menší spotřebu než 810 při zachování stejných parametrů, tedy hlavně kapacity.

Michal

A co byste si na 843 představoval za rekonstrukci? USB zásuvky a klimatizaci?

Jinak 843 je atypické vozidlo poměrně praštěné koncepce, tak trochu poznamenané dobou svého vzniku. Za cenu rekonstrukce 843 můžete mít třeba půlku moderního nízkopodlažního motoráku…

Jan Sova

No tak 843 trojka je trochu atyp jak se tu píše, ale na rozdíl od 810 to jede a nemá to takové problémy s komfortem přepravy (myšleno drnčení převodů, škuby atd….). Kapacita je u taky větší, když je to delší. Občas s tím jedu Olomouc – Krnov a dobré……

jan

Sice je, ale vydrží, je lehký. S novým motorem i rychlý. Problém je vždy v kolejích nikoliv v motoráku. A kdyby mu dali lepší sedačky s větším podsedákem.. Tahle modernizace vypadá docela hezky. Ale tady si cestující pohorší, protože 842 je 842, patrový vůz je taky pohodlný, b kupé taky a tady se jezdí málem 3 hodiny.

Elb

Jak to může někoho tolik urážet na místech, kde předtím jezdila taky . Vážně chce někdo kapacitně srovnávat „klasiku“ s autobusovou 810 v místech, kde se nic většího, navíc s organizací JČ kraje, nemůže zaplnit? Na tyhle místa byla 810 s vlekem pro turisty prostě ideální..

Graylag

asdf: Něco s menší spotřebou na kilogram hmotnosti určitě problém vyrobit nebude. Problém je ale právě ta hmotnost. A poměr hmotnosti ke kapacitě. Kapacitně odpovídající moderní ekvivalent 810 je Stadler RS1 (840/841). Jo, je větší a trochu kapacitnější, ale nic menšího moc neseženete. A teď si porovnejme hmotnost na sedadlo. U 810 to je 0,36t/sedačku. U 840 ale už 0,59t/sedačku. 840 má lepší poměr výkonu k hmotnosti a i ty motory budou technicky určitě někde jinde, takže přímá úměra mezi hmotností a spotřebou tam nebude. Ale fyziku neokecáš a tu skoro dvojnásobnou hmotnost na sedačku tím nesmažeš. Spotřeba na přepravenou… Číst vice »

Graylag

Zajímavé bude, až se začne více tlačit na implementaci ETCS. Protože cpát mobilní stanici ETCS do 810 by mohl jen šílenec, jenže bez ní začnou na řadě tratí vznikat problémy jak tam ty vozidla vůbec z nejbližšího depa dostat. A to by mohla být dostatečná motivace začít řešit buď moderní vozidla, nebo neinteroperabilní vozidla pro lokálky (a to by mohlo otevřít cestu ekonomicky srovnatelným moderním vozidlům).
Tím trochu ale narážíme na zkostnatělost české drážní administrativy. Protože pravidlo číslo jedna, vždy se to tak dělalo. A nakonec se tak možná dočkáme i těch 810 s ETCS.

Elb

Na Vysočině nám Stadlery vládnou už docela dlouho, kde nedochází ke stejnému postupnému úbytku cestujících, jako když tam předtím jezdily 810,814, bych chtěl vědět, ty tramvajové podvozky na rovince klasické lokálky jsou vážně svým hlukem a klidem dost podobné předchůdcům při zavřených oknech a vysokých sedačkách..

Jan

No já myslí, že narážíme především na to, že TSI crash norm je prostě dobré jen na koridory. Ale na české regionální tratě je to hmotnostní nesmyslná EU katastrofa.

Graylag

Ne jen crash. Zabiják je i PRM. Protože dbát na zdravotně postižené a jinak znevýhodněné je sice v pořádku, ale univerzální (vozíčkářský) záchod spolu s plošinami zabijí polovinu vozu. A jednovozové jednotky kvůli němu efektivně ztrácejí smysl. To je krásně vidět na Regionovách. Aby se tam vůbec vlezl, museli permanentně spojit vložák s motorákem a stejně v tom nízkopodlažním voze není místo skoro na nic. Jenže právě v tom je zakopaný pes. TSI nikdy nebylo určené na lokálky a ani se při jejich tvorbě s lokálkami nepočítalo. Ony jsou opravdu určeny zjednodušeně jen na koridory. Jenže s tím nepočítá česká… Číst vice »

Martin

TAk ono by se chtělo hlavně zamyslet nad tím, zda má smysl dotovat dopravu, na kterou stačí 810. já myslím, že ty peníze se dají využít mnohem lépe…

Martin

No s Vysočinou, bych to raději moc nesrovnával, ono když se samozřejmě neudělá pořádně jízdní řád, tak to nový vozidlo nezachrání. 840/841 se dnes už nevyrábí, ale kolem Liberce či Třebové s nima panuje spokojenost.

Božidar

„Ačkoliv si vlak zachoval klasický tvar, fakticky jde téměř o novostavbu“
Původní koše ČSD a hliníkové police na zavazadla tomu neoodpovídají 😀

Elb

Takže je to desetkrát dražší, než modernizované 810 ČD?

Milan

Z pohledu cestujícího se mi jeví docela zdařile ekonomická renovace na řadu 809 – vyměněná okna a nové sedačky s plyšovým potahem v původním uspořádání, takže nikdo nekouká do stěny. Hlučnost sice stále vysoká, ale dost nižší něž u skřípajících 814 (regionova). Jen by to chtělo navíc dosadit klimatizaci a wc s uzavřeným okruhem.

Elb

809 snad znamená jen automat na jízdenky, ne? Kvalita posezení v původním uspořádání je nic moc a ty sloupky jsou jedinou výhodou, navíc těch co mají nová stahovací okna a původní uspořádání zároveň bude jen velmi málo.

Trnka

Jedna dobrá zpráva pro cyklisty. Pobere to i 3 kola. Třeba se na Šumavě rozmůže nordic walking.Jinak,alespoň něco.

Michal

Kol to pobere i 8, ale o kolik kol víc pobral modrý motorák řady 810, který jezdil na těch tratích předtím?

Elb

Nejezdívaly zrovna tady i přípojňáky?

JK

A co radioblok?

jan

Dobrá otázka.. :-))

Jerry

Podle fotek to vypadá, že počítají s tím že cestující nemají nohy. Jinak totiž není možné, aby se všichni mohli posadit…

Milan

Výměna hlučných špalíkových brzd za kotoučové se nezmiňuje, předpokládám, že neproběhla. Rozmístění sedaček, stejně nevhodné jako regionovy. Sluneční clony na oknech taky nejsou?! Tak snad jedině ta klimatizace je pozitivní a cena aspoň že poloviční co stála prasečí rekonstrukce řady 810 na regionovy od fy. pars nova.

ApolloXI.

A otočné podvozky to taky dozajista nemá 😀
Zkrátka Hurvajs se všemi jeho nectnostmi a s elektronikou z Taiwanu ála Regionoha.

petr.r

Naco brzdy, když to má retardér.

ApolloXI.

Ze stodvácy medvěda neuděláte, ať děláte, co děláte 🙂 To ovšem nic nemění na tom, že je to vozidlo, co v Československu zachránilo lokálky. Levné a blbuvzdorné. Takové dnes už nikdo nevyrobí.

Romanero

Pěkný. Jako USB zásuvka vedle ČSD koše je dokonalá 😀 Nicméně ty koše měli dát do uličky pod sedadla, kvůli nim se na těch sedadlech u okna nedá pořádně sedět..

ApolloXI.

„Na ničem jsme nešetřili“ (John P. Hammond, Jurský park) 🙂

Jan

A umí 100 km/h? Klíčový parametr soutěže :-)))

ApolloXI.

Jan Šindelář: ano, při stovce už se z toho stává Maglev 🙂

Jan

No otázka pro mě, co bylo v zadání. Protože na tom se přece vyřazovalo. 81xka byla nedostatečná