dkv-spojujeme

Stát zvýší daň na CNG do aut, plynaři si vymohli pokračování úlev až do roku 2025

Nejprodávanějším vozem na CNG je u nás Škoda Octavia G-Tec. Foto:Škoda AutoNejprodávanějším vozem na CNG je u nás Škoda Octavia G-Tec. Foto:Škoda Auto

Majitelé aut na stlačený zemní plyn (CNG) budou platit z paliva nejméně do roku 2025 méně peněz, než vlastníci aut

Majitelé aut na stlačený zemní plyn (CNG) budou platit z paliva nejméně do roku 2025 méně peněz, než vlastníci aut na benzín či naftu. Ministerstvo průmyslu a obchodu se dohodlo s Českým plynárenském svazem na tom, že daňové úlevy pro plyn budou dál pokračovat.

Přesto daňové zatížení může stoupnout. Zatímco letos se platí z každé megawatthodiny spalného tepla spotřební daň 68,4 Kč, do roku 2025 může daň stoupnut až na 290 Kč.

Vyplývá to z návrhu memoranda mezi státem a plynaři, které má redakce Zdopravy.cz k dispozici. Zatím jde o návrh do připomínkového řízení, schválit ho musí ještě vláda.

Dosud platná dohoda počítala s koncem v roce 2020 a postupně už daň zvyšuje. Příští rok má být sazba 136,80 Kč /MWh, tedy zhruba 1,44 Kč za metr krychlový, od roku 2020 na 264,80 Kč za MWh. Do roku 2025 tak mají mít řidiči aut na CNG jistotu, že z každého metru krychlového neodvedou více, jak 3 koruny. I tak zůstane plyn  výrazně méně zdaněný, než nafta a benzín. Z jednoho litru benzínu si stát bere spotřební daň 12,84 Kč, z nafty 10,95 Kč.

Zemní plyn se v Národním akčním plánu čisté mobility stal alternativním palivem, které stát podporuje, bez ohledu na to, že jde o fosilní palivo. Plynaři argumentují tím, že z plynu jsou menší emise zejména pevných částic.

Stát si v memorandu dal pojistky pro možné vyšší zdražení spotřební daně, například pokud by došlo k výpadku příjmů o více než dvě miliardy korun nebo pokud by objem prodaného plynu výrazně stoupl.

Podle materiálu jezdí v Česku aktuálně kolem 17 500 aut na CNG a jejich počet neustále roste. Podle prodejních statistik ale už například plyn překonávají v prodejích auta s hybridním pohonem. Středně optimistický scénář počítá s tím, že u nás bude jezdit do roku 2020 až 50 tisíc vozidel na zemní plyn. Při necelých dvou tisících aut prodaných letos jde o poměrně velký optimismus.

Plynaři na dohodu tlačili i proto, aby se jim nezmařily investice do plnících stanic a neodradili lidi od nákupu nových aut na CNG. „Výše spotřební daně pro CNG byla stanovena tak, aby zůstala konkurenceschopná oproti konvenčním palivům i po roce 2020 a poskytla veřejnosti i firmám investiční a plánovací jistotu a umožnila další rozvoj tohoto segmentu,“ uvádí ministerstvo průmyslu a obchodu v důvodové zprávě.

Plynárenské firmy se v memorandu naopak zavazují ke stavbě dalších CNG plnících stanic a marketingové podpoře. Mají se také připravit na využití biomethanu v dopravě.

 

Tagy Český plynárenský svaz cng Ministerstvo průmyslu
Žádné komentáře