Ztráta důvěry. 44 % cestujících by do MAXu sedlo nejdříve za rok, průzkum srazil akcie Boeingu
Boeing 737 MAX 8 v barvách Southwest Airlines. Foto: Southwest Airlines
Britská nadnárodní banka Barclays včera svoji zprávou a doporučením výrazně zlevnila akcie Boeingu. Snížila doporučenou cenu akcie v poté, co
Toť teória. Cestujúci v prieskumoch tiež radi tvrdia, že uprednostnia kvalitu pred cenou, ale keď príde na lámanie chleba, tak letenka za 9 € vždy zvíťazí nad ostatnými preferenciami, aj keby mali celú cestu mávať krídlami.
Ak si to chcú aerolinky posichrovať, stačí v systéme zobrazovať typ ako B38M podľa ICAO kódu a obrovská väčšina cestujúcich nič nerozozná. Prinajhoršom to Boeing v novom schvaľovaní preznačí na 737-8000 a je vyriešené.
Spousta těch co by možná nechtěli ze strachu letenku do 737 8Max to měli minulý týden do Suchoje a k čemu to těm uhořivším bylo. Člověk neví kde to udeří příště, katastrofy minulé neindikují katastrofy budoucí.
S poslední větou by mohli úspěšně polemizovat pozůstalé rodiny po cestujících z letů Lion Air, resp. Ethiopian…
To se na mě nezlobte, ale rodiny pozůstalých je situace po katastrofě. Čím poletím je rozhodnutí před tím než se budoucnost stane a opravdu na tom nejde předvídat absolutně nic.
Až na to, že tady nejde o věštění z kávové sedliny, ale o posouzení příčin počtu mrtvol na daném typu letadla. A to má MAX prostě smůlu.
Není to smůla, ale špatně navržené letadlo.
Letadlo ? Letadlo je pořad stejne, pouze uspechany nástup na trh. Tomu faceliftu snad nikdo nemuze říkat nové letadlo
Letadlo je dost jiné, především větší motory a hlavně jejich jiné umístění, což vede ke změně těžiště a vlastně je to ten hlavní důvod problémů.
Martine, těžiště zmeněné není (to by to nelétalo). Motory jsou větší už po třetí od 737-200. Asi vás šokuje, že ani přesposlední generace 737 není schopna vyběhnout z přetažení pod tahem motorů. Zábrana přetažení je i tam bez tahu motrů. Problém je hlavně v „ploše a poloze“ motorů. které svou polohou hodně vpředu při silném přetažení mají věší vztlak a tím klopný moment než ty původní. Letadla takovýchto limitů mají spoustu, není to nic mimořádného (lidi si často myslí, že letadla mohou cokoliv, ale nemohou, proto existují typovky a piloti se limity učí). Mimořádné rozhodně je, že přidali pomocný systém,… Číst vice »
Nejde o vyloučení možné katastrofy, ale snížení pravděpodobnosti. Třeba auto si vybírám i podle spolehlivosti a to i přesto, že závadu vyloučit nelze nikdy 🙂
Pravděpodobnost další nehody Maxe se drasticky snížila tím, že se staly dvě podobné nehody po sobě, letadla se uzemnila a problém se intenzivně a poměrně veřejně řeší. Příště to tedy bude na 99,9 % něco jiného. Chápu že to je emočně silné, ale v současné době je největší pravděpodobnost, že se něco vážného stane jinému typu z jiného důvodu. Nikdo neví čemu a komu, křišťálovou kouli nemáme. 🙂
Nemáte pravdu. Pokud budete natahovat 50 let starý design roubováním různých „udělátek“, výsledek bude vždy mizernější, než generačně novější letadlo postrádající neduhy analogového řízení.
Je tedy zajímavé, že analogový Boeing je na tom s nehodami dost podobně jako flybywire airbus.
Základní problém je v tom, že aerolinky moc nechtějí specifické typy. Potřebují na to extra posádky a to jen komplikuje a prodražuje provoz. Takže airbusy jsou ovládáním sjednocené, Boingy 737 jsou též sjednocené a jiné typy vyžadující vlastní typovky se prosazují podstatně hůře. To není protože by to tak hrozně chtěli, ale protože to je tak trochu nutnost, není to žádná sranda přijít s úplně novým typem.
„Není sranda přijít s novým typem“ – to jistě není. Boeing se proto rozhodl pro co nejlevnější a nejrychlejší variantu – facelift 50 let starého modelu. Výsledek je tristní, a kdyby si borci v Seattlu teď mohli vybrat, tak by asi radši udělali nové letadlo.
Naštěstí cestujících se na to nikdo ptát nebude. Chceš letět, tady je letadlo, nechceš? Letenka ti propadne…
Ono dost často už při nákupu letenky se dá zjistit jaký typ poletí
Áno, ale tiež sa dosť dobre môže stať, že sa typ ešte niekoľkokrát do odletu zmení. Aspoň teda u aeroliniek, ktoré majú viac než jeden typ…
Typ letadla se muze zmenit i tesne pred startem… to se deje docela casto.
Downgrade od Barclays není jedinou příčinou včerejšího poklesu, obavy z obchodních válek USA – Čína se promítly do celého indexu SP500: https://finviz.com/map.ashx?t=sec
Jinak výkon Boeingu byl od roku 2009 famózní, pro zajímavost porovnání s oblíbenými severoamerickými železnicemi:
https://www.portfoliovisualizer.com/backtest-portfolio?s=y&timePeriod=4&startYear=2009&firstMonth=1&endYear=2019&lastMonth=12&calendarAligned=true&endDate=05%2F07%2F2019&initialAmount=10000&annualOperation=0&annualAdjustment=0&inflationAdjusted=true&annualPercentage=0.0&frequency=4&rebalanceType=0&absoluteDeviation=5.0&relativeDeviation=25.0&showYield=true&reinvestDividends=true&symbol1=BA&allocation1_1=100&symbol2=UNP&allocation2_2=100&symbol3=CNI&allocation3_3=100&total1=100&total2=100&total3=100
Budoucnost je ale velký ? a následující roky mohou být na výnosy dost hubené …
Akcie Boeingu jsou děsně předražené. Potřebují dolů jako prase drbání.