umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Dopravci Železnice

ZSSK začne nabízet odškodnění za zpoždění do výše 100 % i mezi Bratislavou a Komárnem

Jedna ze souprav, kterou ZSSK nasadí na vlaky Bratislava - Komárno. Foto: ZSSK
Jedna ze souprav, kterou ZSSK nasadí na vlaky Bratislava - Komárno. Foto: ZSSK
Dopravce chce nabídkou odškodnění přilákat do vlaků lidi z aut.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) začne od nového jízdního řádu nabízet možnost kompenzace ve výši až 100 % za zpoždění vlaku na další trati. Po komerčních spojích kategorie IC a rychlících RR z Bratislavy do Žiliny rozšíří svůj produkt Supergarancia ZSSK i na část vlaků mezi Bratislavou a Komárnem. Na té začne jezdit od 13. prosince, vystřídá RegioJet.

Zavedení kompenzací oznámila ZSSK v tiskové zprávě. Peníze za jízdné bude vracet u vlaků při zpoždění z jakéhokoliv důvodu s výjimkou srážky s osobou v kolejišti nebo nehody na přejezdu. Trať patří mezi ty, kde dochází k nehodám na přejezdech často: z 51 přejezdů je jen 8 se závorami a 17 se světelnou výstavou.

„Je to krok, od kterého si slibujeme další zdůvěryhodnění železnice,“ řekl při zavedení kompenzací předseda představenstva ZSSK Filip Hlubocký. Podle dopravce není produkt finančně náročný, je ale přínosem z hlediska marketingu.

Podle Hlubockého je jízdní řád na trati mezi Bratislavou a Komárnem dobře nastavený a pokud nedojde k mimořádnosti v podobě nehody na přejezdu, tak by neměl být problém grafikon dodržet. „Chceme motivovat cestující, aby vyměnili auto za vlak. Peníze za čas v zácpě jim nikdo nevrátí,“ dodal.

Odškodné jen u vybraných vlaků

Odškodnění se počítá od 60 minut zpoždění. Do dvou hodin dostane cestující polovinu zpět, nad dvě hodiny sto procent ceny. Odškodnění nebude platit u všech spojů, pouze u části z nich (přehled níže).

ZSSK se snaží prezentovat svůj návrat na trasu mezi Bratislavu a Komárno jako zlepšení pro cestující, částečně ale dojde ke zhoršení. „Nalijme si čistého vína. Na trati budeme od prosince jezdit lepšími vlaky, než jsou současné, ale na počátek provozu horšími než v roce 2018,“ napsal šéf ZSSK Filip Hlubocký v blogu na Denníku N. Do roku 2018 měl RegioJet na trase výhradně nízkopodlažní a klimatizované jednotky, pak nasadil i starší soupravy kvůli navýšení kapacity. Podle Hlubockého ZSSK i ÖBB „makají na sehnání lepších souprav“.

Cestující ale čeká jiné zhoršení komfortu. Vlaky budou méně kapacitní. ZSSK chybí dvoupodlažní vozy, které si přivezl z Německa RegioJet. „Neumíme zabezpečit soupravy s 500 místy na sezení ve špičce, ale s kapacitou menší než 400 míst,“ uvedl Hlubocký. V každé soupravě bude alespoň jeden klimatizovaný vůz.

Spolupráce slovenských a rakouských drah

Mezi Bratislavou a Komárnem budou jezdit dva typy souprav: jedna s lokomotivou Herkules (řada 2016) a dvěma vozy Bdteer (ZSSK, s klimatizací, wi-fi), dvěma vloženými vozy Bmpz-I od ÖBB a řídicím vozem Bmpz od ÖBB. Rakouské vozy bez klimatizace podle ZSSK splňují kvalitativní požadavky přepravy cestujících v příměstské a regionální dopravě. Jezdí aktuálně mezi Vídní a Bratislavou. Druhou soupravou bude vlak tažený lokomotivou 754 ZSSK a dvěma klimatizovanými vozy Bdteer a dvěma vozy Bdtmeer bez klimatizace.

Mezi Dunajskou Stredou a Komárnem pak ZSSK nasadí jednotky 840 s klimatizací či vakuovým WC. Ty přesune z Podtatranské oblasti, zejména z tratí Poprad-Tatry – Kežmarok – Stará Ľubovňa – Plaveč a Studený potok – Tatranská Lomnica. Místo nich nasadí jednotky 813, zvažuje ale i nasazení modernějších 813.1. Hlubocký připouští, že nejde o posun k lepšímu. „Při rozhodování o využití kapacity a kvality jednotlivých vozidel rozhoduje zejména jejich využití a celospolečenská potřeba,“ řekl Hlubocký. Celkem má být 60–70 % nasazované kapacity s klimatizací.

Trať mezi Bratislavou a Komárnem patří k nejvytíženějším jednokolejkám v Evropě, RegioJet zde ročně přepravil kolem 4 milionů cestujících. Slovenské ministerstvo dopravy nechalo výběr dopravce na poslední chvíli, proto nakonec skončilo u státních drah Slovenska a Rakouska. Kontrakt je na dva roky, pak by měl začít provoz podle desetileté smlouvy z veřejné soutěže. Oproti stávajícímu kontraktu s RegioJetem má být provoz ročně o zhruba 200 tisíc eur levnější.

Kde bude platit možnost odškodného za zpoždění

• REX 1770 (Komárno 05:44 – Bratislava hl. st. 07:43)
• REX 1771 (Bratislava hl. st. 15:13 – Komárno 17:28)
• REX 1772 (Komárno 06:44 – Bratislava hl. st. 08:33)
• REX 1773 (Bratislava hl. st. 16:13 – Komárno 18:17)
• REX 1774 (Kvetoslavov 15:50 – Bratislava hl. st. 16:28)
• REX 1776 (Kvetoslavov 16:50 – Bratislava hl. st. 17:28)
• REX 17770 (Komárno 18:22 – Bratislava hl. st. 20:04)

• Os 4300 (Dunajská Streda 03:57 – Bratislava hl. st. 04:57)
• Os 4301 (Dunajská Streda 04:34 – Komárno 05:38)
• Os 4302 (Komárno 03:30 – Bratislava hl. st. 05:38)
• Os 4303 (Bratislava hl. st. 05:02 – Komárno 07:36)

40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
kosmik68

No a jak to mají vymyšlené v případě, že přijdu na stanicu ve 12 hodin a přijede vlak co měl jet v 10….Tak já v cílové stanici jsem sice ve vlaku s 2 hodinovým zpožděním ale vlastně osobně včas?

Vašek

Nastane pátrání, pokud budete uplatňovat vrácení jízdného. Budete muset prokázat, kde jste ty dvě hodiny byl, svědci, záznamy z kamer a podobně. Za zneužití systému budou nepodmíněné tresty.

Gajda

Fakt nejde makat tak, aby byl vidět výsledek? Myslím, že Transtech by jim ty patrový vagony dokázal dodat docela rychle, byly by úplně nový a ukázaly by jak jsou o dost lepší

Panoramix

Nemá někdo znalý situace ponětí, proč jsou takové diference v jízdních dobách Bratislava – Komárno a opačně podle toho, kterým směrem a v kterou denní dobu se jede. Rozptyl jízdní doby od 1:50 do 2:15 mi přijde šílený. A jako kodrcat se 100 km dvě a čtvrt hodiny vlakem typu REX? Jak to vůbec může mít v názvu „expres“, vždyť to je cestovní rychlost jako u nějaké lokálky. To už je pak časově podstatně výhodnější to vzít EC směr Nové Zámky a i s přestupem je člověk v Komárně za 1,5 hodiny. I když je to ještě o 20 km… Číst vice »

Samo

Z Bratislavy do Komárna je to samozrejme lepšie EC cez Zámky, aj tak väčšina ľudí cestuje. 131ka slúži na lokálnu obsluhu.

REX je ekvivalentom českého Sp, v prípade vlakov do Komárna ide o pásmovú obsluhu – v časti trasy je vlak zrýchlený a v časti trasy stojí všade.

Dominik

A odkdy se vlaky označují podle rychlosti? Rozlišení kategorie vlaků je podle toho, jak často zastavují.

Herold

Takže slovo rychlík nemá nic společného s rychlostí?

Matti

Vždyť rychlík obecně ze všech dálkových vlaků bývá nejpomalejší (nejvíce zastávek a nejpomalejší vozidla) (ve srovnání s Ex, IC, EC, …)

Herold

No ale rychlíky vznikly v době, kdy žádné Ex, IC ani EC neexistovaly, ne?

Leinad

Jako když Kolín – Praha začaly jezdit Žabáci a Eos zastavující všude byl rychlejší, než zrychlený či spěšný vlak tažený párou 😀 Za to, že to má méně stanic, je jízdní doba delší. Nejsme o 50 let dál, v době kdy všechno má dveře na zavření tlačítkem a rozumnou akceleraci?

Peter

Trat BA-DS-Komarno je stale lokalka, aj ked tam jazdia „REX-y“. To by museli spominanu trat zmodernizovat a pripadne aj elektrifikovat, tiez zrychlit aspon na 120 km/hod.

Jan

Tak já nevím, daleko radši bych viděl, kdyby se kdokoliv, dopravce i třetí strana nemohly vyvázat z plnění za škody vzniklé zpožděním (i za zmařený čas). Zrovna na dráze lze jednoznačne říct jakou část zpoždění kdo způsobil a to klidně i několik měsíců zpětně. Jedinné akceptovatelné zpoždění je plánovaná výluka nebo mimořádnost ovlivňující jízdu vlaku známá v době nákupu jízdenky (tzn. musí být uvedená na jízdence). U dráhy znamená „na čas“ maximálně pět minut zpoždění, tedy za každou další započatou minutu by to chtělo kompenzaci za nedodržení objednané služby. Zrovna na toto by byl idální systém padajícího Příklad: Cestující si… Číst vice »

Leinad

Ani plánované výluky nevidím jako důvod. Ať při plánovaných výlukách SŽ udělá výlukový jízdní řád s vyřešením všech kolizí. 🙂

Dominik

Jenže s tím musí objednavatel souhlasit. Třeba výluky na Beroun, SŽ chtělo nickolejný provoz a NAD, ale jiní se sekli, tak se jezdí se zpožděním. Nebo, co kdyby SŽ řeklo, že R pojede v daném za Os, myslíte, že s tím bude objednavatel souhlasit.
A další tu máme např. náklady , těm zakážete jet s náskokem/zpožděním?

Leinad

Jedna věc je, jestli dopravce změní uváděné časy nástupů, druhá věc je, co bude SŽ garantovat.
Ze Smíchova na Radotín se podle VJŘ jede 20 minut. Jestli to dopravce cestujícím neřekne, můžou být časy nástupů sdělené cestujícím i dříve než časy příjezdů v sešiťáku. Pak vlak jede podle SŽ s náskokem.
Náklady mají taky své trasy. S náskokem pokud nic neovlivní, se zpožděním nechat jet podle priorit.

Jan

SŽ má v podstatě garantovat jediné a to že dopravce je na úsek trati vpuštěn podle grafikonu (úsek je volný) a má na tomto úseku možnost jet podle grafinkonu (grafikon sedí přesně na parametry trati) s nahlášenou soupravou. Jestliže SŽ toto nedodrží ať platí odškodnění nebo ukáže na třetí stranu a jasně odůvodní proč je to chyba někoho jiného (třeba auto na přejezdu, spadlý strom, který úřady nedovolili pokácet, atd…). Jestliže dopravce není schopen vjet do tohoto úseku včas nebo není schopen tento úsek projet podle grafikonu ať platí odškodnění nebo ukáže na třetí stranu a jasně odůvodní proč je… Číst vice »

Jan

Plánovná výluka = očekávané zpoždění => Výlukový jízdní řád je v podstatě klasický jízdní řád + 0 až očekávané zpoždění

Ketchup1970

Jak byste řešil zpoždění, kdy dopravce s lokomotivou vmax 140 zdržuje vlak jiného dopravce s v max 160 jenom proto že si to zařídí na cdp a ve výsledku má ten druhy větší zpoždění ačkoliv by mohl svoji jízdní dobu dodržet nebo dokonce i krátit .? A ten první vykazuje , jak je úžasný.
A zadruhé jak přesný a spolehlivý jste vy? Podívejte se jenom na fronty na podání před finančním úřadem. Víte kolik sms mělo a má za účel omluvit upozornit na zpoždění ( a nemyslím že by jich bylo víc než 10% poslaných z vlaku ) ?

Jan

Viz jeden z mých předchozích příspěvků. Jestliže dopravce nemá to, co nahllásil (na co je napsaný grafikon) je to jeho výsostný problém, platí on. Jestliže dopravce požaduje průjezd se soupravou, která nesplňuje nahlášené parametry ať si CDP nechá písemně potvrdit, že dopravce zaplatí veškeré vzniklé škody. Jestliže CDP svévolně pošle pomalejší vlak před rychlejší a tím způsobí zpoždění víc než 5 minut v následující stanici zpožděného vlaku, je to problém CDP a platí SŽ. Osobně nesnáším když musím na někoho/něco čekat a vždy se snažím být na domluveném místě/schůzce o něco napřed. Úřady jsou panoptikum samo o sobě. Fronty na… Číst vice »

Leinad

1) Kdyby ty vlaky byly kolizní, tak nemají jet stejný den. Takže nějaký z nich má zdůvodnitelné zpoždění ještě před tím, než CDP začne řešit, který z nich půjde dopředu.
2) Pro případ mimořádností existují priority, podle kterých mají výpravčí postupovat. Jestli vlak s větší vmax navyšuje zpoždění, protože bezdůvodně jede za pomalejším vlakem s nižší prioritou, tak je to vinou SŽ.

Samo

Tieto marketingové pokusy ZSSK s 300 tisíc podmienkami mi vždy vyčaria úsmev na tvári. Vybrané vlaky, vybrané predajné kanály, vybrané spôsoby platby a nakoniec to bude platiť možno pre jedno percento cestujúcich, zvyšok sa akurát rozčúli.

Pe.tr

Tak to mohou jezdit zdarma a až dojdou , tak poslední zhasne .

Tomáš

Tak prosím, skúste to vyskúšať aspoň na týždeň na trase Košice – Zvolen – Bratislava a späť.. To by som už iba čakal na ohlásenie bankrotu spoločnosti. Alebo aj takto to vyzerá, keď MDaV SR absolútne zanedbá podmienky transparentnosti pri verejnom obstarávaní a potom takto doslova zneužíva železničnú dopravu ako takú na populizmus pre súčasné politické vedenie rezortu. To predsa nemôže byť ani náhoda, že nový minister dopravy doslova prefiltroval politické pozície na ŽSR a v ZSSK Cargo, ale čistou náhodou v ZSSK, kde sa vlaky trhajú, sú staršie ako môj otec, služby na úrovni blízkeho východu, či vkuse technické… Číst vice »

David

Opět se tady opakuje zažitá představa, že lidi z aut do vlaku přiláká nízká cena, respektive v tomto případě vrácení jízdného v případně zpoždění. To je ale nepochopení problému. Pokud chcete přilákat do vlaku lidi z aut, tak jim musíte nabídnou především vysokou kvalitu přepravy a pohodlné, příjemné cestování.

K.S.

Tak tak. A k tomu ještě předvídatelnost.

Kubrt

Přesně tak, klientele jde o kvalitu služby. Nějaká kompenzace u vybraných vlaků, za zpoždění nad hodinu a jen za vybrané příčiny zpoždění mi nepomůže, když mi nabourá celý den.
Celé je to takový koncentrát zoufalství.

Pezos

Ale může se kolem toho vypustit bombastická tiskovka. V tom je ZSSK dobrá.

Kamui

Přesně na tohle zašla veřejná doprava v USA. Tam také chtěli, aby to byla low-cost socka dostupná sockám, a výsledek dnes vidíme.

Kubrt

Ono to bylo trochu složitější – společnost bohatla, auta se stávala dostupnější pro širší a širší vrstvy, tím se pozemní VHD více a více sockizovala. Taky je potřeba rozlišovat oblasti. Slovensko a USA v oblasti veřejné dopravy nejde srovnávat.

K.S.

No sockizovala… je to ještě složitější protože se do toho zamotali výrobci aut kteří šli proti kolejové dopravě (jestli umíte anglicky hodím sem odkaz na jeden zajímavý podcast) a v podstatě zničili tramvajové systémy a pak se na tom podepsaly plánovací předpisy které v USA platí a místo relativně „evropské“ výstavby měst začala vznikat rozlehlá předměstí, megaobchody a došlo ke striktnímu oddělení jednotlivých zón.Také byla celá stará předměstí zdemolována a nahrazena… ničím. Prázdnotou nebo nikdy nezahojitelnou jizvou.

JiP

Ano, ano. Zanik verejne dopravy v USA byl skutecne zaplacen primo automobilkami, aby mohly zvysit sve prodeje. Je to velmi dobre popsano v mnoha dokumentech.

K.S.

Ono také provozovat nějakého Majestic Imperatora mezi Starou Turou a Medzilaborcami* není úplně vhodné, ale současný stav i na dálkových vlacích není ideální. Myslím že snaha o dopravu pro všechny veřejnou dopravu celosvětově zásadním způsobem poznamenala a degradovala.

*Prostě dvě random obce na Slovensku.

Peter

Stara Tura nie je obec, Medzilaborce nepoznam….

Kalanis

Medzilaborce znám třeba já – a to nejsem Slovák. Hinty: Domaša, Dukla.

Jerry

Hovno ,hlavně musím nabídnou jízdní dobu srovnatelnou s autem a kvalitní jízdní řád.

David

Nu, když hovno, tak hovno. Díky za podnětnou reakci.

Pe.tr

Tak oni to u Bratislavy prozíravě deset let měli a pak přišli na to , že ZSSK to zvládne kvalitněji , líp , levněji a hlavně bez čehůňou z moravy. Jako zpestření na konci reklamace bude kolo štěstí z LA aby byli světoví

Peter

Kebyze nie RegioJeto, tak ZSSK by nespoznalo dopravcu, ktory dokaze ozivit dopravu na takej zaspatej trati, akou bola „Ciganska“ BA-DS-Komarno.

Leinad

Mě před příchodem konkurence chyběl dojem, že někomu záleží na tom, jestli dojedu. Vratky jsou jeden ze způsobů, jak docílit abych věřil, že si platím něco konkrétního.
Samozřejmě neměl by to být náhodný výstřel při jinak stejném přístupu ZSSK.

Radiátor

Tohle by měl být standard na všech spojích a né specialita co má přilákat nové cestující.