ZSSK začne nabízet odškodnění za zpoždění do výše 100 % i mezi Bratislavou a Komárnem

Jedna ze souprav, kterou ZSSK nasadí na vlaky Bratislava - Komárno. Foto: ZSSKJedna ze souprav, kterou ZSSK nasadí na vlaky Bratislava - Komárno. Foto: ZSSK

Dopravce chce nabídkou odškodnění přilákat do vlaků lidi z aut.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) začne od nového jízdního řádu nabízet možnost kompenzace ve výši až 100 % za zpoždění vlaku na další trati. Po komerčních spojích kategorie IC a rychlících RR z Bratislavy do Žiliny rozšíří svůj produkt Supergarancia ZSSK i na část vlaků mezi Bratislavou a Komárnem. Na té začne jezdit od 13. prosince, vystřídá RegioJet.

Zavedení kompenzací oznámila ZSSK v tiskové zprávě. Peníze za jízdné bude vracet u vlaků při zpoždění z jakéhokoliv důvodu s výjimkou srážky s osobou v kolejišti nebo nehody na přejezdu. Trať patří mezi ty, kde dochází k nehodám na přejezdech často: z 51 přejezdů je jen 8 se závorami a 17 se světelnou výstavou.

„Je to krok, od kterého si slibujeme další zdůvěryhodnění železnice,“ řekl při zavedení kompenzací předseda představenstva ZSSK Filip Hlubocký. Podle dopravce není produkt finančně náročný, je ale přínosem z hlediska marketingu.

Podle Hlubockého je jízdní řád na trati mezi Bratislavou a Komárnem dobře nastavený a pokud nedojde k mimořádnosti v podobě nehody na přejezdu, tak by neměl být problém grafikon dodržet. „Chceme motivovat cestující, aby vyměnili auto za vlak. Peníze za čas v zácpě jim nikdo nevrátí,“ dodal.

Odškodné jen u vybraných vlaků

Odškodnění se počítá od 60 minut zpoždění. Do dvou hodin dostane cestující polovinu zpět, nad dvě hodiny sto procent ceny. Odškodnění nebude platit u všech spojů, pouze u části z nich (přehled níže).

ZSSK se snaží prezentovat svůj návrat na trasu mezi Bratislavu a Komárno jako zlepšení pro cestující, částečně ale dojde ke zhoršení. „Nalijme si čistého vína. Na trati budeme od prosince jezdit lepšími vlaky, než jsou současné, ale na počátek provozu horšími než v roce 2018,“ napsal šéf ZSSK Filip Hlubocký v blogu na Denníku N. Do roku 2018 měl RegioJet na trase výhradně nízkopodlažní a klimatizované jednotky, pak nasadil i starší soupravy kvůli navýšení kapacity. Podle Hlubockého ZSSK i ÖBB „makají na sehnání lepších souprav“.

Cestující ale čeká jiné zhoršení komfortu. Vlaky budou méně kapacitní. ZSSK chybí dvoupodlažní vozy, které si přivezl z Německa RegioJet. „Neumíme zabezpečit soupravy s 500 místy na sezení ve špičce, ale s kapacitou menší než 400 míst,“ uvedl Hlubocký. V každé soupravě bude alespoň jeden klimatizovaný vůz.

Spolupráce slovenských a rakouských drah

Mezi Bratislavou a Komárnem budou jezdit dva typy souprav: jedna s lokomotivou Herkules (řada 2016) a dvěma vozy Bdteer (ZSSK, s klimatizací, wi-fi), dvěma vloženými vozy Bmpz-I od ÖBB a řídicím vozem Bmpz od ÖBB. Rakouské vozy bez klimatizace podle ZSSK splňují kvalitativní požadavky přepravy cestujících v příměstské a regionální dopravě. Jezdí aktuálně mezi Vídní a Bratislavou. Druhou soupravou bude vlak tažený lokomotivou 754 ZSSK a dvěma klimatizovanými vozy Bdteer a dvěma vozy Bdtmeer bez klimatizace.

Mezi Dunajskou Stredou a Komárnem pak ZSSK nasadí jednotky 840 s klimatizací či vakuovým WC. Ty přesune z Podtatranské oblasti, zejména z tratí Poprad-Tatry – Kežmarok – Stará Ľubovňa – Plaveč a Studený potok – Tatranská Lomnica. Místo nich nasadí jednotky 813, zvažuje ale i nasazení modernějších 813.1. Hlubocký připouští, že nejde o posun k lepšímu. „Při rozhodování o využití kapacity a kvality jednotlivých vozidel rozhoduje zejména jejich využití a celospolečenská potřeba,“ řekl Hlubocký. Celkem má být 60–70 % nasazované kapacity s klimatizací.

Trať mezi Bratislavou a Komárnem patří k nejvytíženějším jednokolejkám v Evropě, RegioJet zde ročně přepravil kolem 4 milionů cestujících. Slovenské ministerstvo dopravy nechalo výběr dopravce na poslední chvíli, proto nakonec skončilo u státních drah Slovenska a Rakouska. Kontrakt je na dva roky, pak by měl začít provoz podle desetileté smlouvy z veřejné soutěže. Oproti stávajícímu kontraktu s RegioJetem má být provoz ročně o zhruba 200 tisíc eur levnější.

Kde bude platit možnost odškodného za zpoždění

• REX 1770 (Komárno 05:44 – Bratislava hl. st. 07:43)
• REX 1771 (Bratislava hl. st. 15:13 – Komárno 17:28)
• REX 1772 (Komárno 06:44 – Bratislava hl. st. 08:33)
• REX 1773 (Bratislava hl. st. 16:13 – Komárno 18:17)
• REX 1774 (Kvetoslavov 15:50 – Bratislava hl. st. 16:28)
• REX 1776 (Kvetoslavov 16:50 – Bratislava hl. st. 17:28)
• REX 17770 (Komárno 18:22 – Bratislava hl. st. 20:04)

• Os 4300 (Dunajská Streda 03:57 – Bratislava hl. st. 04:57)
• Os 4301 (Dunajská Streda 04:34 – Komárno 05:38)
• Os 4302 (Komárno 03:30 – Bratislava hl. st. 05:38)
• Os 4303 (Bratislava hl. st. 05:02 – Komárno 07:36)

Tagy Bratislava - Komárno kompenzace za zpoždění Supergarancia ZSSK
40 komentářů