ZSSK se nezúčastní soutěže na vlaky Bratislava – Komárno. RegioJet tají, zda se přihlásil
Soutěž na zajištění provozu vlaků mezi Bratislavou a Komárnem je bez slovenského státního dopravce. Krátce poté, co sdružení soukromých dopravců
Soutěž na zajištění provozu vlaků mezi Bratislavou a Komárnem je bez slovenského státního dopravce. Krátce poté, co sdružení soukromých dopravců
Jestli se nějaký účastník odvolá (třeba opakovaně) a RegioJetu skončí smlouva a vrátí soupravy, tak to asi spadne do klína ŽSSK tak nějak samo i bez účasti v soutěži.
To nemá žiadnu zmluvnú ani zákonnú oporu. Ak by sa súťaž nestihla, tak jediná čistá možnosť je predĺžiť zmluvu s RJ.
Ten ale nebude mít vlaky
proč, to se nemůže dát přímým zadáním?
Lebo európska únia
Aha …. no a Rakousko není v tej únii? Som z toho volaký zmetený….
https://zdopravy.cz/bez-souteze-na-15-let-rakousko-ochranilo-sve-obb-pred-konkurenci-34611/
Napřímo to zadat můžete, ale musíte dát dopředu notifikaci (rok tuším).
to se IMHO týká případů kde je povinnost soutěžit. to na železnici zatím ještě neplatí.
resp ne soutěžit ale postupovat podle zákona o veřejných zakázkách
By mě zajímalo, jakým právem EU kecá do toho, jak se u nás bude objednávat ZDO. Ano vím, máme tam i naše zástupce, ale spíš by mě zajímalo, co je vede k tomu, jak kdo bude objednávat ZDO, ano, kdyby to nějak finančně podporovali, tak neřeknu, ale takto?
Právem silnějšího. Welcome to EU.
A infraštruktúrne stavby sa v tejto republike stavajú z čoho?
Lze to zadat mimořádně na dva roky přímým zadáním,
Čl. 5/5
„5. V případě přerušení poskytování služeb nebo v případě bezprostředního rizika vzniku takové situace může příslušný orgán přijmout mimořádná opatření.
Tato mimořádná opatření mají podobu přímého uzavření nebo formální dohody o prodloužení smlouvy o veřejných službách nebo požadavku vykonat určité závazky veřejné služby. Provozovatel veřejných služeb má právo odvolat se proti rozhodnutí o uložení povinnosti vykonat určité závazky veřejné služby. Doba, na jakou je smlouva o veřejných službách uzavřena, prodloužena nebo uložena prostřednictvím mimořádných opatření, nepřesáhne dva roky.“
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=CELEX:02007R1370-20171224
Tak pokud je zssk může přesunout jinam, tak asi končí vázané období, pokud teda vůbec něco takového na Slovensku je.. Tak proč by to mělo EU zajímat? Nebylo by lepší, kdyby cestující jezdili v kapacitních moderních patrových soupravách?
Na druhou stranu zase jinde začnou kvůli tomu jezdit horší soupravy. Je to dobře?
Pretože každá dotačná výzva sa vypisuje s určitým zámerom, ktorý má plniť ciele operačného programu – obvykle zvýšenie hospodárskej úrovne konkrétneho regiónu. Ale nemyslím si, že toto je skutočný dôvod. Skutočný dôvod je IMHO ten, že ZSSK skrátka vhodné vozidlá nemá. Aj keby na Komárno presunula push-pull súpravy (951/051), tak ich nemá čo ťahať, a už vôbec nie tlačiť. Dieselových mašín je nedostatok celkovo, takže na strednom Slovensku sú na rýchlikoch „mimoriadne“ (dlhodobo) nasadené motoráky 812 a inde zase jazdí dlhodobá NAD. Aj keby z ostatných liniek vyškrabali všetky 757, stále to s 951 nedokáže komunikovať, takže by z toho… Číst vice »
Pravda. Potvrdzuje to aj ten fakt, že samotná ZSSK bola vyhodená zo súťaže na trať Žilina – Rajec. ZSSK skrátka dobieha fakt, že 812 nepatrí do 21. stor. a že dlhodobo sa neinvestuje do (podotýkam) !kvalitných! DMJ (dunihlavy fakt nie sú kvalitné)/EMJ a namiesto toho robia rekonštrukcie rekonštrukcií. Nehovoriac o tom, že ZSSK chýba koncept prímestskej dopravy.
Dobrý večer…….Komu to je teda šité na míru, když ZSSK ucukly?….Asi časem poznáme, kdo tam bude jezdit.
Pokud se krejčí na ministerstvu dopravy trochu přepočítal, když bral míry na oblek, tak tam stejně bude za pár měsíců sedět nejspíš nějaký úplně jiný ministr a bude tvrdit, že on nic, že za to může bývalé nekompetentní vedení ministerstva.
Nebude soutěžit maďarský dopravce?
Spíš bych řekl že to dobře ilustruje schizofrenii sdruzeni Allrail.
ÖBB
Tato trať je krásnou ukázkou nezbytnosti liberalizace železnice… Ten nárůst cestujících před a po nástupu RJ je naprosto bezprecedentní a je vidět, že konec ZSSK přinesl nesrovnatelně kvalitnejsi cestování… V Česku je to srovnatelné snad jen s linkou Praha-Ostrava, kde taktéž RJ před nějakými 10 lety přinesl revoluci v cestování a donutil státní moloch přenést úroveň a ceny cestování na úroveň 21 století.. Bez konkurence by se dal jezdilo za 650 v pretopene kožence :)… Na Slovensku ale bohužel soukromý dopravce socialistickému Smeru nevoní, a tak ještě před definitivním koncem ve vládě musejí udělat všechno proto, aby se jich zbavili… Číst vice »
Jakkoliv máte do určité míry pravdu, faktem je, že své v tomto zapříčinila i dost radikální modernizace trati právě před nástupem RJ. Tady prostě šlo o šťastnou kombinaci obojího…
ŽÁDNÁ radikální modernizace tam neproběhla! Pouze oprava do provozuschopného stavu. Vlaky Metransu musí do Dunajské Stredy jezdit vždy kratší a lehčí, neb těleso nesplňuje základní třídu zatížení. A i tak jsou s provozem problémy. Radikální modernizací tento pavýtvor tedy rozhodně nazvat nelze. Že se bude doprava v příměstské dopravě, v průběhu času zvyšovat, muselo být jasné i politikovi s IQ 66. Je to totiž paralela s vývojem v konurbační dopravě západních železnic. Ani v současnosti představená modernizace z pera Slovenského ministerstva dopravy, tedy zachování jednokolejnosti a zkrácení oddílů, kýžený efekt v podobě vyšší propustnosti nepřinese. Možná tak někde na Horehroní,… Číst vice »
„Že se bude doprava v příměstské dopravě, v průběhu času zvyšovat, muselo být jasné i politikovi s IQ 66. “
„Ta trať potřebuje radikální modernizaci v podobě dvoukolejné elektrifikované tratě“
Z toho plynie, že slovenskí politici majú IQ ešte nižšie. Stači sa pozireť na VHD ako celok.
„Pokud bych mohl nastínit řešení: “
Vzhľadom k vyššie uvedenému je „nastínění“ čohokoľvek úplne irelevantné. Takých a podobných návrhov, ktorých potreba by mala byť jasná aj človeku s IQ 66 tu už bolo. Za všetko sačí spomenuť fakt, že IDS je na SVK sprosté slovo aj v 21. storočí…
Až na to, že nárast nebol preto lebo tam prišiel RJ, ale preto lebo:
a) zhoršila sa dopravná situácia okolo Bratislavy
b) MinDop objednal viac vlakov a teda atraktívnejšie časy a častejšie spoje
c) začalo sa o trať konečne starať (počas ZSSK nebola ani len bežná údržba)
d) zavedenie IDSBK
e) obrovský nárast obyvateľstve v danej oblasti
Korelácia =! kauzalita
„Nárast“ přišel protože cestující ocenily spolehlivost , kvalitní a čisté vozy na kdysi odepisované trati , proto byl postupný jen z části . Žádný úředník natož manažer by asi nejezdil do rachoty sedmdesát let starým vrakem. a) situace se zhoršuje s rostoucím počtem aut všude , rozhodně to není hlavní důvod b)víc vlaků objednával postupně , protože se do stávajících jednotek nevešli . To vykomunikoval Jančura , samossebou ne zadarmo ale moloch by to neřešil vůbec c)v úvodu provozu investoval RJ d)tak to je snad v pořádku , ne??? e)související s a Když nemáte rád soukromníky tak se alespoň dívejte… Číst vice »
Rozumiete tomu jak hus pivu. Že je ZSSK biedna firma – o tom niet pochýb. Ale keby mal RJ jazdiť za podmienok ako mala ZSSK(samovraty, grafikon na figu), tak by žiadnu dieru do sveta neurobil… A vôbec to nesúvisí s tým koho má kto rád.
Grafikon si někdo objednává a určuje. S tím , v závazku , nemá ani RJ co do činění.
Blbě se přiznává vlastní neschopnost když to někdo dokáže líp. Nástupiště upravoval RJ a to mu cenou spláceli. Když tam RJ nastupoval tak nikdo u vás asi ani nepřepokládal , že se trať nezruší.
V době Husa (s velkým H ) se pivo vařilo a zda ho pil nevím , takže nevím zda to byl kompliment. Děkuji
Petr: Podle určitých dokumentů Hus pivo měl vcelku v oblibě.
Viete vobec, v akom stave tá trať bola predtým, než tam RJ začal jazdiť? Pred jeho nástupom sa do nej na slovenské pomery investovalo vysoko nadpriemerne – ako dlho predtým a odvtedy do žiadnej inej porovnateľnej trate. Náhoda? Bez tej investície by pritom nebolo možné zostaviť použiteľný GVD a RJ by zbytočne ponúkal navýšenie vlakov a ministerstvo by ich ani nemohlo objednať – proste by ich tam nevyjazdil ani svätý Dindy. Áno, ŽSR i ZSSK, na čele s ministerstvom sú banda neschopákov, to nie je problém priznať. Ale stavať svätožiaru okolo Jančuru nie je korektné… Keby sa napr. prihlásil to… Číst vice »
Presne. Detto Čadca – Makov.
b) To nie je pravda, počet vlakov skokovo narástol so zmenou dopravcu. Porovnajte si GVD 2012 (posledné kedy jazdila ZSSK, do 3.3.) https://www.vlaky.net/upload/images/reports/004173/131.pdf a GVD 2013 https://www.vlaky.net/upload/images/reports/004620/131.pdf
Štát si od RJ od prvej chvíle objednával podstatne viac vlakov ako u ZSSK. To je silnou súčasťou úspechu RJ na tej trase. Samozrejme aj kvalita vozového parku pomohla, nehovoriac o PR ktoré priniesli „súkromné vlaky“.
Ale zase si povedzme, že navýšenie objednávky prišlo s nižšou jednotkovou cenou za vlkm, ktorú ponúkol RJ. A samotný nový dopravný koncept na tejto trati bol tiež z dielne RJ, a nie MD ani ZSSK.
Skrátka ZSSK tam roky bola spokojná s tým, že točí pár malých motorákov denne. RJ ponúkol nižšiu jednotkovú cenu, ak MD navýši objednávku na prímestský interval 30/60. A MD na to pristúpilo.
ZSSK vozila to, čo si MD objednalo. A to, že si MD objednalo viac vlakov na základe toho, že boli lacnejší na vlkm, je bez dôkazov len varenie z vody.
V civilizovanom svete by mal objednávateľ nejakú dlhodobú koncepciu. Na Slovensku nemá.
Šťastie bolo v tom, že novú koncepciu navrhol dopravca v rámci svojej ponuky, a objednávateľ ju vzal za svoju. ZSSK sa o nič také ani nepokúsila. Nižšia cena za vlkm oproti pôvodnému stavu so ZSSK je fakt, a to napriek tomu, že kapacita súprav je výrazne vyššia.
Keby aj ZSSK nakrásne mala záujem o navýšenie výkonov na tejto trati, ako to mala presadiť, keď platilo zaklínadlo vklm? Ukrajovala by si z vlastného koláča. A čo mohli/mali robiť, keď géniovia zo ŽSR v rámci „optimalizácie“ na tej trati pár rokov (tri?) pred nástupom RJ tú trať zabili samovratmi? Na trati 131 sa nádherne ukázalo, že aj na SVK vlak može byť IN tam, kde bol OUT. Prečo sa v tom trende nepokračuje na iných tratiach? Tam treba tiež čakať na koncepciu, ktorú navrhne ten správny dopravca a potom sa dočkáme investícií aj do iných ako koridorových tratí? Pravda,… Číst vice »
Čítanie s porozumením. a) vďaka Sherlock. Nikde netvrdím že je to hlavný dôvod, ale je to dôvod. b) bavíme sa o pôvodnom tendri – už vtedy bol zvýšený počet spojov. To, že sa potom doobjednali ďalšie je už iná vec. c) RJ investoval to trate? d) RJ môže za to, že sa spustilo IDSBK, čo mu nahnalo ďalších ľudí? (rovnako ako by to nahnalo hocikomu) Záver už sú len vaše osobné „prújmy“. Súkromníci sú fajn (aj RJ – napr. na trase Pha – KE je to určite lepšie ako Bohemia/Slovakia a dotované Pendolino), ale netreba mu zožrať hocijakú koninu, ktorú… Číst vice »
Niekto:
1) ono v té době desetileté nízkopodlažní Desiro či Talent s wifi, novinami (služby ve vlaku) oproti 810 (a podobným jednotkám) stáří 30 – 40 let je rozdíl
2) další věcí je zbudování záchytných parkovišt u nádražních budov
3) koncept dopravy, marketing který Regiojet umí
Šrotem bych to nenazýval – patrně Vám uniká že dob ČSR se na Slovensko se vždy dávaly ty nejmodernější vlaky co byly.. Takže šrot typu Bobinka apod byste tam těžko pohledával.. Nicméně je fakt že posledníc několik let se v ČR hodně investuje do vlaků, kolejí nádraží i nádražních budov a míček kvality se přehoupává po velmi dlouhé době konečně na českou stranu.
Nárast prišiel preto, že do danej lokality sa presúva prímestská zóna Bratislavy a absolútne nevyhovuje cestná doprava. Úzke okresky z polovice 20.st. Navyše politika slov. vlád za posledných 30 rokov, ktoré nechceli budovať infraštruktúru pre Maďarov. RJ len šikovne využil situáciu, aby tu zapustil korene.
A to nejen cestující ženy ocenily, ale i cestující muži ocenili, takže je to vlastně 2x tolik cestujících.
Pozor! Korelace neimplikuje kauzalitu
viz. https://cs.wikipedia.org/wiki/Korelace_neimplikuje_kauzalitu
Tomu aby moriak rozumel. 😃
Noo je to pár cizích slov, ale je to vědecká zásada, která se často porušuje.
Pěkné příklady jsou i:
Rostlo očkování, rostl autismus => způsobuje očkování autizmus?
Klesal počet pirátů, rostla globální teplota => způsobuje úbytek pirátů globální oteplování?
Na trať přišel RGJ, zvýšil se počet cestujících => způsobil příchod RGJ tento růst?
Co si z toho má člověk vzít je:
To, že se dva jevy stali krátce po sobě neznamená, že první jev vyvolává ten druhý.
To, že druhý jev následoval po prvním je nutnou, ale nikoliv postačující podmínkou.
Spíš je to ukázka toho, že stačí mít trať v dobré kondici, dobře vymyslet jízdní řád a tarif a zajistit takové finanční podmínky, aby bylo možné nasadit odpovídající vozidla. Na dopravci ve výsledku až tak nezáleží…
Kdyby tomu bylo tak jak říkáte, proč se u Prahy děje nárůst také.? Ono to je hlavně tím, že se v okolí měst soustředí lidi za prací. Takže Jančura s tím nemá moc společného. Ještě si tu přečtu, že tráva roste kvůli Jančurovi.
Zajímavé je kolik tu bylo kvikotu, jak je ta zakázka šitá na míru Zssk a ejhle oni se ani nehlásí. Kdepa máme ty kvíkali, když se ukázalo, že je to jinak.
Žiaľ, kolega žije asi v jednoduchšom svete. Inak škoda, že to nefunguje tak, ako on tvrdí. To by potom stačilo na hocijakú lokálku nasadiť nové jednotky a nemuseli by sa rušiť.
Pokud ta lokálka z městeček bude mít konečnou na hlavní stanici hlavního města, tak jo. Stačí pár novejch perónů, normální traťová rychlost, takt a nové vlaky a lidi se ti jen pohrnou. Tuto rovnici však už použili ve dvacátých letech v Americe (Chicagu, Boston, Detroit, New York). A ve třicátých letech se přidal Berlín a další velká města Evropy. Dnes má S-Bahn i mnohem menší Norimberk nebo Hannover, jež jsou s Bratislavou srovnatelní. To co se v dopravě odehrávalo kdysi ve velkých městech a posléze v menších a menších, pomalu ale jistě přichází i k nám. Silnice v blízkosti měst… Číst vice »
Výborne. Krásne ste napísal, že za to nemôže RJ, ale MD pretože
a) ono nastavuje grafikon
b) ono rozhoduje, ktorá trať sa bude rekonštruovať
c) ono rozhoduje, aké (nové) vlaky budú jazdiť
Môže to reálne voziť hocikto. Inak súhlasím, len by som vypichol, že to fakt nie je len o nových súpravách – to je len časť skladačky.
Inak tento model by dokázal fungovať aj pri niektorých krajských/okresných mestách. Naše MD však nechce a radšej bude kašľať na kvalitu koľají, nelogickosť grafikonu a nechá to odjazdiť ZSSK z najhoršími črepmi.
Slovensko mělo smůlu již řadu desetiletí. Všichni, kteří se tam dopravou zabývali (MD, kraje, okresy……)neměli o železnici zájem a propagovaly zásadně silniční dopravu a autobusy. Proto to tak tam vypadalo. Češi měli v tomto kliku, že tu přeci jen byli lidé, kteří měli rozum a odborné znalosti a byly aspoň částečně schopni železnici podržet a trochu i rozvíjet. Na tom jihu nebyla vůbec ochota jezdit, byla snaha tuto trať zrušit, nebyla ochota v Bratislavě udělat přípoje na Hlavní nádraží, zvýšit počty spojů, natož tam dát R nebo Sp. Čili dnes snad trochu změna z těch rozhodujících orgánů. S dopravci to… Číst vice »
Niekto
a, b, c, Bingo! Teď jsi na to kápnul.
ad. Nové soupravy: pokud MinDopr investuje miliardy do modernizované dvoukolejky pod dráty, tak provoz šrotem typu 810, 854, 628, Honeckery apod. by takovouto investici naprosto zazdil.
Správně jsi totiž napsal “ je to jen část skládačky”. Ano, to je. Ale velmi důležitá. Jestliže tu skladačku totiž nesložíš celou, výsledku se nikdy nedobéřeš. A pokud nemáš výsledek, tak peníze, které jsi dal za skladačku jsou vyhozené peníze.
1. Katastrofických dojezd autem do centra Blavy.
2. Z prdelakova se stalo satelitní sídliště( viz okolí Prahy).
3. Objednáno více spojů.
4. Zrychlení dopravy ( oprava trati).
5. Tolik kritizované jízdné “zdarma”.
Momentálně dopravce trpí nedostatkem vozidel , časté plánování NAD z Dunajské stredy do Komárna kde je méně využitý úsek.
5.bod – človek by sa tomu až divil, ale z prepravného prieskumu IDS BK vyplynulo, že v pracovné dni sú aj vlaky, v ktorých zadarmistov pomaly ani nenájdete (napríklad odchod z BA Hl.st o15:05 či 16:05) – v priemere tvorili 4% osadenstva týchto vlakov. Pri vlakoch ZSSK (smer Senec o 15:09 a 16:09) toto číslo predstavovalo v priemere asi 17%. A cez víkendy ešte dramatickejší rozdiel. Vlak o 10:05 smer DS bol v priemere z 34% obsadený zadarmistami, vlak o 11:09 smer Senec má priemer zadarmistov až 83(!)%…
To tiež o niečom vypovedá.
osobně si myslím že je lepší „zadarmisty“ vozit vlakem kde si mohou v klidu pokecat a tím vyplnit „sedlové“ spoje a „nezabírat“ místo například v čekárně u doktora nebo v „Kauflandu“.
Z toho by vyplývalo větší poměr ekonomicky aktivního obyvatelstava v oblasti DS.
Erik: Jenže tady se bavíme o 4 násobném růstu počtu cestujích během deseti let, tedy o více než 300 % (cca 900 000 ZSSK versus 4 000 000 Regiojet loni). V rámci se počet cestujích zvýšil o 83 %, ale nikde se nepíše o kolik se zvýšil počet zastávek či tratí v rámci PID.
PetrN – ono to má z pohledu slovenských politiků vícero negativ – kromě toho že je to soukromé, je to koncově České… Jako tes to šouply do maďarských oblastí, kde je z principu každému jedno jestli to bude fungovat nebo ne – a ejhle ono to mělo přesně opačný efekt – velice úspěšné, obrovský nárůst pasažérů.. Prostě s tim takhle nikdo nepočítal..
Že se ZSSK nezúčastní bylo možná vlivem mediálního tlaku (například allrail) a také nedostatkem strojvedoucích.
To že Regiojet potencionálně přijde o šest jednotek Desiro nemusí být problém. Část může nahradit jednotkami 628, kterých je v německu volných dostatek.
Pevně doufám, že ten šrot řady 628 – u nás pod označením 845 se k nám už dál tahat nebude !!!
Na druhou stranu chápu Němce v tom, že je pro ně mnohem jednodušší to prodat do Česka a něco málo z toho mít, než platit v Německu drahou ekologickou likvidaci…
Shodou okolností jsem minulou sobotu absolvoval jízdu Arrivou s touto zde zavrhovanou krabicí . Jako cestující neřešící barvu z venku mohu říct , že to rozhodně není poslední výkřik techniky . Ale rozhodně je to podstatně lepší svezení než lomcovák co jezdí z PU na Liberec nebo regionovy. a různé kousky ČD patřící dávno do muzea .
co je PU?
Polyuretan
Pardubice . Možná to jezdí odjinud a Pu je jen na trase.
Palackého univerzita
Pilsner Urquell
Když s tím jezdila Arriva do Nitry, než se pustila na další tratě v závazku, nebylo to vůbec zlý a to jsem v tom absolvoval 250 kilometrů. Ale v létě bez klimy to budou muka v dnešní době
V létě v dnešní době? Co je to za myšlenkový a jazykový konstrukt? Máme únor.
Jsem nevěděl, že když dávám do šrotu 50 tun železa, tak za to ještě musím zaplatit. Já měl za to, že zaplatí oni mě.
Nemůže je nahradit řadou 628 ,je jasně stanoveno min.dvoupodlažní jednotka ne starší jak 20 let při konci kontraktu.Toto ten šrot zásadně nesplnuje.Jinak souhlasím ,že ŽSSK nemá hlavně v lokalitě Bratislava a Nové Zámky strojvedoucí
Veď nech si ŽSR zavedú medzi Komárnom a Podunajskými Biskupicami ako služobný jazyk maďarčinu a môžu to jazdiť ľudia z Komáromu. Bratislavčania tie vlaky odvezú len v rámci uzla BA 😛 Zrovna z hentoho regiónu sa do rôznych zamestnaní na Slovensku naváža dosť veľa ľudí. Keď to robia fabriky, prečo nie ZSSK.
(Hovorím to samozrejme položartom, viem že z politického hladiska nie je reálne meniť služobný jazyk na ŽSR :))
Igen – čistě fakticky to není špatný nápad – v Budapešti mám kamaráda – je z Dunajské Stredy (Duna Szérda) – česky mi nerozumí ani omylem a slovenčina mu neide až tak dobre ako by som predpokládal…
Ale chápu, že politicky je to neprůchodné.. Takže možnost je:
1.) postupná metropolitní slovakizace jižních oblastí od Blavy směrem ke Komárnu – a to ještě chvíli potrvá.
2.) přednostní nasazování autonomních vlaků – už se to ve světě testuje i na povrchové dopravě (metro už jezdí ve svých tunelech samo) – tam rušňovodiči nejsou potřeba – tím by se problém vyřešil
Autonomních vlaky na “Cigánskej”.
Počítač se naučí psát Opéčka, jezdit přes přejezdy s výstražnými kříži, denně měněnými pomalými jízdami, úvraťovat apod.
Aby autonomní vlaky fungovaly, tak celá trasa by se musela velmi výrazně zmodernizovat. A s ní i uzel Bratislava.
Má predikce? V podání Slovenských politiků? 30-40 roků. Tedy doba kdy v Japonsku a v Číně už bude téměř 70% železniční a silniční dopravy v autonomním režimu.
A fírové co tam má RJ se s jeho odchodem odpaří?
bohyn: Část může Regiojet přeučit na elektrické lokomotivy a využít trati například z Bratislavy do Prahy a ZSSK není monentálně ve stavu, kdyby přebírala tratě a přesouvala tam strojvedoucí z ostatních tratí, protože jich má sama málo, zejména v okolí Žiliny.
Plus momentálně 1 pár vlaků BA-ZA. Ani by nemuseli pracovat v zahraničí.