Dopravci Železnice

ZSSK přidává vlaky kolem Bratislavy, rychlíky ponesou názvy termixu a čističe WC

ZSSK poprvé vyjely s lokomotivou Siemens Vectron. Foto: ZSSK
ZSSK poprvé vyjely s lokomotivou Siemens Vectron. Foto: ZSSK

Velké změny v jízdních řádech čekají od neděle cestující na Slovensku. Slovenský státní dopravce ZSSK navýší výrazně počty vlaků v okolí Bratislavy nebo přidá spoje v Žilinském kraji. Změní také některé tradiční názvy rychlíků.

Kompletní změny dnes představila ZSSK novinářům při prezentační jízdě. Nejvíce vlaků přibude na trase z Bratislavy do Trnavy a z Bratislavy do Sence. V úseku Bratislava-Nové Mesto – Trnava bude dohromady zavedených 27 nových vlaků, v úseku Senec – Bratislava-Nové Mesto – Bratislava-Petržalka bude zavedených celkem 29 nových vlaků. To současně umožní zavedení hodinového taktu na vnitroměstském úseku Bratislava-Vajnory/Bratislava-Rača přes Bratislava-Nové Mesto až do Bratislava-Petržalka).

Dohromady 56 nových vlaků vytvoří nový model železniční příměstské dopravy na území hlavního města a dojde k rovnocennému rozložení nabídky osobních vlaků mezi stanice Bratislava hl. st. a Bratislava-Nové Mesto,“ uvedla ZSSK v tiskové zprávě. Všechny vlaky budou zařazeny do integrovaného dopravního systému Bratislavského kraje.

Hlavním cílem této změny je ulehčení přeplněných městských silnic a využití potenciálu kolejové dopravy. „Navýšení zabezpečí lidem pohodlnější a rychlejší dojíždění za povinnostmi. Jde o jedno z nejvýraznějších posílení železniční dopravy. Věřím, že lidé budou spokojení a zjistí, že se jim vyplatí vyměnit auto za vlak,“ řekl ministr dopravy a výstavby Arpád Érsek

Pravidelný hodinový takt zavede ZSSK i na trase Žilina – Čadca, kde doplní tři vlaky provoz dopoledne. Vlaky budou navazovat v Žilině na dálkové dopravy. Na léto ZSSK posílí provoz vlaků na mezi Štrbou a Štrbským Plesem o šestnáct vlaků.

Spíše kosmetické změny čekají dálkové vlaky. V dětských vozech kategorie InterCity budou k dispozici nově omalovánky a pastelky. Z vlaků Beskyd a Odra z Ostravy do Zvolena zmizí naopak z technických důvodů vůz pro přepravu zavazadel.

ZSSSk změní současně s novým grafikonem názvy pěti rychlíků. O tradiční jméno přijdou rychlík Považan a Ružín mezi Bratislavou a Košicemi. ZSSK umožňuje zaplatit firmám název rychlíků, což využily další společnosti. Z Považanu tak bude nově Fixinela (čistící prostředek na WC), z Ružínu Termix Nika. Naopak končí rychlíky Amazon, z jednoho bude George, z druhého Tajov. Klingel.sk bude nově Deluvis. ZSSK umožňuje pronájem názvů rychlíků za 9-15 tisíc euro na rok.

Kompletní přehled změn je na stránkách ZSSK.

14 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Radový cestujúci je rád, keď do svojej cieľovej stanice príde včas. Na názvoch rýchlikoch sa akurát môže pousmiať, resp. zakrútiť hlavou. A keď na to tie spoločnosti majú, tak prečo nie. U ZSSK zlyhávajú oveľa vážnejšie veci ako tieto marketingové malichernosti. Ale uznávam, že prvý dojem z názvov ako Fixinella nemusí byť najlepší.

  • Také v ČR mi přijdou některé názvy vlaků jak padlé na hlavu, ale na Slovensku je to echt. Třeba se brzy dočkáme názvů jako „Rychlík toaletní papír Harmasan“ nebo „rychlík dobré maso“ či „vlak intercity Gel do pisoáru Bref“…

  • Milan: Zrušení Os 2004, tedy jediného vlaku, který měl v Bratislavě o víkendu přípoje, není omezení? To je největší k*kotina, kterou kdo mohl vymyslet, aby vždy plný vlak, kterým jezdili lidi do práce a který měl přípoj jak na Prahu, Košice a Zvolen zrušili.

    • Milan: Ano, v této změně jezdí, ale v návrhu na příští GVD je zrušen.

    • Keď v téme o GVD k 10.6. začnete spomínať rámcový návrh k decembru, bolo by dobré na to aj upozorniť. Ale k veci: jedná sa o rámcový návrh (pracovná verzia) a v tom dátumové obmedzenia, ani rozsah služieb v hlavičke vlaku nie sú smerodajné. Určite by som z toho nerobil hysterické závery, najmä keď sa jedná o vlak, ktorý vozí celý región na dennú smenu do Bratislavy začínajúcu o 7:00. Predpokladám, že len zmizne dátumové obmedzenie pre pracovné dni u navrhnutého vlaku v podobnej časovej polohe.

      A čo sa týka smerovania vlakov na Nové Mesto, aj ja by som ich radšej videl na hlavnej stanici, ale odkiaľ viete, že nimi „nikdo nejezdí“ ak žiadne už 8 rokov nie sú? A predtým tam boli asi 3 nesystémové páry vlakov za deň? Nehovorím, že teraz je to nejaké terno, ale a) bude tam narozdiel od minulosti zavedená celodenná obsluha – na Bratislavu solídny počet spojov, b) oblasť v užšom aj širšom okolí stanice Nové Mesto sa za poslednú dekádu razantne zmenila, pribudlo množstvo firiem – či už sklady, alebo administratívne komplexy, c) dopravná situácia z dotknutých smerov je jednoznačne skokovo horšia ako pred desaťročím.

    • Nedorobenosť toho návrhu môžete spozorovať napríklad aj v tom, že počas víkendu odchádza osobný vlak z Nových Zámkov na Šaľu o 5:30 a ďalší až 9:23. Silno pochybujem, že to je zámer a nie chyba, resp. rozpracovaný stav.

  • Ty názvy, to musela vymyslet chytrá hlavička… Možná kdyby tuhle přebytečnou energii věnovali na řešení JŘ nebo třeba stavu hnusného nádraží v BA tak by to bylo lepší.
    Aby to pak příští rok nebyl třeba rychlík ArginMax nebo rychlík Always (s dámským oddílem….)

    • Co si kdo zaplatí, to má – požadavky dodávají firmy samy (jistě mají marketingové útvary), které s „řešením JŘ nebo třeba stavu hnusného nádraží v BA“ nemají nic společného …

  • To je super kšeft, za roční plat jedné uklízečky mít pojmenovaný vlak po čističi hajzlů.
    A všichni budou jistě nadšení z osobáků, kterými nikdo z N. Mesta nejezdí, za to ještě víc omezí poddimenzovanou víkendovou dopravu od Sence…

    • Je pravda, že víkendový Senec je poddimenzovaný, ale k žiadnemu obmedzeniu neprichádza…

    • Ano , ..stát za jidáššký stříbrný už prodává kde co, tak čemu se divit. Doufám je že něco podobného nenastane i u nás, myslím že názvy vlaků mají mít normální názvy a ne toto. Pěkně děkuji za názvy vlaků Domests, Bref či Savo…

    • „Ano , ..stát za jidáššký stříbrný už prodává kde co, tak čemu se divit.“
      Co je na tom divného – co se dělá v ČR (a co dělají ČD) možná už 25 roků?
      A to se ani nezmiňuji o reklamách na dopravních prostředcích MHD …

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora