ZSSK testuje první Panter pro provoz v okolí Žiliny, má zpoždění kvůli Covid-19
Elektrická jednotka řady 660 v Žilině. Foto: ZSSK
Většinu nákladů na nové vlaky zaplatí evropská dotace. V okolí Žiliny bude jezdit 25 nových jednotek.
A to nahradí zatím klasy nebo nějaké ty poslední panťáky?
Domnivam se, ze zpozdeni neni kvuli Covidu, ale kvuli opatrenim, ostatne tak je to s vetsinou dnesnich problemu.
No, to je asi takové tvrzení, když řekneme že vlak měl zpoždění ne kvůli tomu že pod jiný vlak skočil sebevrah, ale že na té trati stál jiný vlak (ten pod který ten sebevrah skočil) a nás zpožděný vlak nemohl projet
Nemáte někdo, prosím, odkaz na nápravové schéma, nebo jak se tomu říká? Myslím takový to Bo‘ 2 + …
Nějak by mě zajímalo, proč to má „jen“ 3 trakční podvozky, na první pohled jsem si myslel, že to bude mít dva motorové vozy se 4 nápravami hnanými a 2 vložáky (teda kombinací je více, třeba jak měly prototypové žabotlamy).
A bude to mít oficiální papíry do Polska (má to jezdit dle článku do Zwardoně), nebo to tam bude jezdit na dobré slovo (což dneska už asi ani nejde)?
B’0 2′ + B’0 2′ + 2′ 2′ + 2′ B’0. Distribuovaný pohon. Jeden podvozek hnací, druhý běžný. Jeden vůz čtyřvozovky bez pohonu. Kdyby tohle byla největší slabina panterů, byl by svět krásný…
Co je ta nula? Není to spíše Bo’2′ + Bo’2 ‚+ 2’2′ + Bo’2‘? Tedy každý vůz má jeden hnací podvozek s nezávisle poháněnými nápravami a jeden nehnaný běžný podvozek, jeden vložák jednotky je nehnaný.
Díky.
Jestli je to opravdu skládačka, tak je to asi jedno, co si příly to dostaly. Takhle jsou to 3 typy vozů, představil jsem si typy 2 (čelní a střední).
„Nějak by mě zajímalo, proč to má „jen“ 3 trakční podvozky,“
Protože je to levnější,než 4 trakční podvozky.Panter je stavebnice,která se dá nakonfigurovat podle přání zákazníka(samozřejmě s ohledem na jeho finanční možnosti).
Jasně, ale pak je to línější střep s 10,3 kW/t, kdežto 242 se 4-ma Bymáčema má tuším kolem 13 a Panter 3 vozovka pak snad skoro 14 kW/t. Neřekl bych asi nic, kdyby to mělo jezdit někde po štrece kde je max .100-ka, jenže Žilina – Čadca je V = 140 km/h, Žilina – Trenčín je V = 160 km/h. Vůbec nechápu kde se dneska bere ta touha mít kombinaci rychlá trať po reko nebo novostavba na V = 160 km/h a na ní jezdit slaboučkým střepem, z kterýho si objednám u dodavatele „vykuchání“ motorů, aby to bylo levnější. Pak… Číst vice »
„třeba JMK si tuto kulišárnu na svých 160-kových tratích strašně oblíbil.. ..“
To jo.Jihomoravské čtyřvozové RegioPantery budou mít také konfiguraci,jako ty Slovenské(3 hnací podvozky).
To že to bude líný mě taky napadlo, když to má míň hnacích náprav než žabotlam a kW/t taky nic moc.
No….u toho JMK se ještě věci mohou změnit. V původním výběrku byl striktní požadavek 11,5 kW/t, ale to ŠKODA v tendru opakovaně (tj. min. 2x-3x) tak úspěšně napadala, že kraj nakonec ve finále tuto hodnotu snížil na 9,5 kW/t..de facto na úroveň dieslu tak, že ŠKODA se už do tohoto čísla s rezervou vešla (= Regiopanter ZSSK 4-vz má 10,3 kW/t), ale současně si stanovil, že výherce výběrka musí se svým prototypem splnit předem definovaný jízdní řád na okruhu ve Velimi, který je rozparcelován na sekundy a pokud by ho nesplnil, tak výběrko nevyhrál a celá soutěž i s 5,5… Číst vice »
de facto na úroveň dieslu
Tím vlastně ŠT vyvrátila velice oblíbené šotoušské dogma, že elektrifikace je nutnou podmínkou pro zrychlení dopravy.
Jinak 10 kW/t u dieselů znamená třeba sólo motoráky. Desiro classic se do toho už nevejde.
Škodě je to srdečně jedno, co si kdo objedná a v jaké konfiguraci to chce, to vyrobí.
Pán jest odborníkem, že?
Pendolíno je tedy taky línej střep, neb má těch samých 10 kW/t (4000 kW, 400 tun)?
Plecháč ve 120 km/h má asi 2500 kW, což při hmotnosti vlaku 250 t dává kolik kW na tunu?
Neřekl bych asi nic,
Máte skvělou příležitost! 🙂
Tak Pendolíno je z pohledu jednotek pro příměstskou dopravu opravdu línej střep.
Jednotky příměstské dopravy by se měly porovnávat (svým zrychlením na 100) spíše s metrem a tramvajema.
Jenže, milej zlatej, parametr kW/t nám neříká vůbec nic o rozjezdovém zrychlení, víme?
Prostě Dušan argumentuje nějakým parametrem, ale neví, co ten parametr znamená.
Ano, Pendolino je opravdu líný střep… Nejel jste s ním?
A to je tím, že má málo kW na tunu?
Asi ne, že?
Vy taky nevíte, co ten parametr říká, viďte?
Dávají tomu Slováci vůbec nějaký oficiální jméno? 😀 Elefant je myslim Jánošík, ne? Tak co bude tohle?
Zsolna éxpress.
Ani Jánošík sa (vďakabohu) nepoužíva. ZSSK ten branding až tak nerieši.
Práve som v Tepličke nad Váhom a už trikrát prebehol okolo. Večer bude video na YT.
Chudáci ZSSK ještě nevědí, že budou Škodovce platit penále za zpožděné odebrání jednotek 😉
Včera jel jeden vložený vůz přes Krč na Plzeň, takže asi všechno nepřevzali…
Vzhledem k tomu, že v článku je jasně napsáno, že ZSSK převzala první jednotku, lze z toho poměrně bezpečně vyvodit, že všechno ani převzít nemohli.
Esli ono to nebude souviset s výrobou vložáků v Trnavě.
Slovensko mohlo mít kvalitní západoevropské vlaky od Stadleru, ale vybralo si východoevropský šrot, jejich volba.
V čem jsou pantery horší?
Lepší nejsou v ničem .
No tak to sem se zas neco dozvěděl. Tak proč to sem píšete?
Že by tím, že Stadlery (viz Leo) většinou jezdí 5/5 a Škoda (Interpanter v Brně) nejezdí ani turnusová potřeba při záloze několika ks?
Leo na to m8 full servis s garancí dostupnosti. To je pak o něčem jiném, než když to šudlají dílny, do kterých ND putují bůh ví jak (dlouho).
Obsluha, spolehlivost, hlučnost, komfort, dílenské zpracování, přístup ke komponentům, podstatně menší redundance uzlů….. A jiné vtipy…
Co to je „redundance uzlů“?
Tuhle se ke mně přišel na Vectrona svézt kolega, co jezdí na Panterech a povídá,, Jéééééé, takhle veliké stanoviště vám závidím. Z toho jsem si odvodil, že na Panterech bude stanoviště malé. Proč???? Na fíru kašleme, ušetřili jsme 0,5 metru pro cestující.
Tak třeba v tom jsou horší.
Srovnávate lokomotivu, kde je potřeba mít na střeše dostatek prostoru na 4 smetáky a související bižu, přičemž délka nikoho moc nepálí, s jednotkou, kde se dá ten prostor využít z pohledu zákazníka efektivněji.
A komu tím prospějete …
Odporúčam otvoriť mapu. ČR patrí do strednej európy, nie východnej. Či sú nové jednotky „šrot“ sa ukáže časom. Osobne nezdieľam váš názor.
V těch slovenských barvách nevypadá tak hezky, je to nějak nudné.
A nechvástala se náhodou ŠKODA WERGEL? že je COVID téměř neomezil 🙂 🙂 🙂
Teď se svede na chřipku snad všechno…
kompletace neprobíhá ve Škodovce, ale v ŽOS Trnava
Z Plzně třeba na rekonstrukci přistavovali 810ky a Baafixy teprve dneska 😂
Tak ať slouží a moc neháže.
Hážou teda strašně 🙁
Jel jste s tím?
V čem je výhoda dvou podvozků naproti jednomu Jakobsově podvozku? Vzhledem k tomu, že se jednotky beztak opravují jako celek, přijde mi, že by měly spíš převařovat nevýhody.
Jediná výhoda je pre výrobcu, že už to takto má navrhnuté a vyvinuté. To je celé.
Řekl bych jednoduší manipulace při údržbě.
U jakobsů jsou kratší vozy. Takže to při stejné kapacitě může znamenat víc vozů. Takže třeba více přechodů mezi vozy apod.
Jakobsovy podvozky znamenají kratší (případně užší) články. Jsou to dvě koncepce vlaků, nemyslím si, že by jedna nějak válcovala druhou, co se týká „všeobecné výhodnosti“.
Sice neválcuje, ale u nízkopodlačních vozidel mi připadá výhoda Jakobsů mnohem výraznější než u vysokopodlažních. Obzvlášť pokud tu „prolézačku“ přes běžný podvozek udělají o schod nižší než nad hnanými podvozky.
V případě Jakobsů se dá lépe využít nízkopodlažnost. Už jsem to psal několikrát, ale oproti polským Impulsům a Elfům na mě Pantery působí jako šunt. Bohužel ne laciný…
A ve srovnání s rakouským Cityjetem je to totální šunt
Vypadá to dobře, teď aby to dobře sloužilo.
PS: Vyloženě parkový sestřih v kolejišti 🙂
No jo, klasické severobalkánské nádraží.
Stanica Zilina – architektura zo zaciatku 40-tych rokov minuleho storocia. K tym supravam: Skodovka sa zrejme vie lepsie dohodnut s SK zakaznikom ako Stadler. Podobne to dopadlo so supravami 860 a 861 (ZOS vs.Stadler)
Ako že si myslíš, že Žilinskú stanicu bude navrhovať architektonické štúdio Foster (Železničná stanica vo Florencii https://www.fosterandpartners.com/projects/florence-high-speed-railway-station/) a vlaky Pininfarina?
To som myslel na spolahlivost suprav a na poznamku: “ No jo, klasické severobalkánské nádraží. „
No, keď vidím 860 a 861 postávať v NZ, mám strach aby sa to nestalo aj s Pantermi v Žiline. Je tam vôbec toľko miesta, aby tam mohlo byť odstavených 15 nefunkčných jednotiek?
Ale snáď robotníci v Trnave majú menej ľavé ruky ako vo robotníci vo Vrútkach ….
Treba dufat, ze robotnici v TT budu sikovnejsi….
klidně si mě ukamenujte, ale mě se to „mladé tornádo“ líbí ….
Je to pěkné!
Schválně jestli vydrží jezdit stejně dlouho jako tornádo…
Což tedy nevím jestli by bylo dobře nebo špatně.. xD
Konečne.