ZSSK chystá modernizaci východoněmeckých vozů, bude v nich i 1. třída
Osobní vůz řady Bdtmee společnosti ZSSK. Foto: Jaroslav Rudiš
Modernizované vozy použije slovenský státní dopravce pro regionální dopravu.
Modernizované vozy použije slovenský státní dopravce pro regionální dopravu.
Mě fascinuje, jak na jižním tahu budou provozovat čtyřvozovou klasiku do skonání světa po čtyřech hodinách místo dvouvozové jednotky po dvou hodinách za podobné peníze. BB – Margecany dtto.
Obrázek exterieru vypadá, jako by jednička měla být v malém krajním oddílu. Obrázek interiéru ale svědčí o tom, že jednička bude uprostřed. Je tam vidět minimálně 5 oken. Mají v tom trochu hokej.
Už to bolo napísané mnohokrát: tie obrázky nie sú vizualizácie Bdtmee, je to predloha z designmanuálu, ktorý je čisto ilustračný.
Tyhle východoněmecké Bdmtee nejsou po technické stránce vůbec špatné vozy. O tom svědčí mimo jiné podvozky na 160 km/h. To, že mají tak špatnou pověst vděčí svému interiéru, který nebyl určen pro evropský trh a měl navíc splňovat některé další specifické požadavky původní objednávky z Vietnamu.
Je samozřejmě chybou, že k takto velké přestavbě dochází až v poslední třetině jejich životnosti. Ostatně i v ČR byly v minulosti některé přestavby, které nebyl úplně marné. Škoda, že se v nich nepokračovalo.
To byly především vozy určené pro lazaretní vlaky v případě válečného konfliktu; o Vietnamu čtu poprvé.
Do Vietnamu těžko, tam mají úzký rozchod, to s tím Vietnamem je stejná šotouš legend jako ponorkové motory u Sergeje…
nová řada ABdtmee. tak to je bomba…
ještě chybí reko na BRdtmee a WLabdtmee…
Spíš ARdtmee s kuchyní uprostřed, ať si cestující v jedničce užijou!
Tých projektov ešte bude dosť. Cieľom je minúť eurofondy, ktorých čerpanie je v istých prípadoch problematické. Tieto jednotky majú jazdiť po tratiach: Zvolen –Banská Bystrica, Banská Bystrica –Žilina, Banská Bystrica –Červená Skala –Margecany, Zvolen –Fiľakovo–Moldava n/Bodvou–Košice a zdôvodu potrieb riadenia prevádzky, obratovania súprav aúdržby vozidielaj na tratiach: Margecany –Kysak –Košice, Kysak –Prešov, Prešov –Humenné, Vrútky –Liptovský Mikuláš, Žilina –Čadca. Cieľom je nahradiť 15 rušňov, z toho 14 HKV 754 a jeden HKV radu 750. Ďalším projektom bude ďalší nákup elektrických poschodových jednotiek v počte 4 kusy na úseky BA – Žilina, BA – Kúty a BA – Nové Zámky, čím… Číst vice »
Jestli opravdu bude ta 1. třída nad podvozkem, jak je nakresleno, tak si to cestující fakt užijí.
Zajímalo by mě co se skrývá pod pojmem úprava podvozků pro rychlost 160 km/h? Tyto vozy mají z výroby 160 km/h a u ČD jsem s nimi i těch 160 km/h několikrát jel, když byly použity jako posilové vozy v dálkové dopravě.
Říkám si to samé. Podvozky na 160 km/h je to nejhodnotnější na celé pomstě z DDR.
Na obrázku jde vidět, že jsou to vozy do rychlosti 140 km/h
S klimou už by to na 160 nevycházelo, vyřeší to asi instalace ELMAG brzdy.
slovenská verze je značená jako Bdtmee a jezdí jen 140
U nás jezdí shodné vozy 160, ale jen velmi těsně. S klimou už by to hmotnostně nevycházelo.
ZSSK má vlastnú úpravu na 140.
V čem spočívá?
Cena třívozového Panteru z posledního výběrka ČD byla podle posledního článku Zdopravy.cz cca 160 milionů CZK. To než, aby ČD takto podobně masochysticky lily peníze do Honeckerů bych byl radši, kdyby vložily ještě další peníze navíc právě do panterizace těch linek, byť to taky není dokonalý vlak.
Proč by ČD měly někam „vkládat peníze“? Mají výkony na tyto případné pantery kryté smlouvou se státem nebo krajem? Proberte se. Není to dopravce kdo rozhoduje co bude na dané lince jezdit. Bude vůbec zázrak pokud se v roce 2021 a dál podaří udržet dopravu na takové úrovni, na kterou jsme zvyklí dnes.
Právě že jen a jen dopravce rozhoduje čím bude jezdit .Musíte se vymanit z myšlení socialistických drah. Většinou za nižší ceny a diametrálně lepší vlaky nabízí alternativní dopravci.
Doufám , že úroveň dopravy se bude jen zvyšovat i po roce 2021. Otázka je , zda u toho ČD bude nebo ne.
Těžko může dopravce nasadit 844, když dostane zaplaceno za 810. Ano nejsou ve smlouvě uvedeny konkrétní řady vozidel, ale cenová úroveň napoví, co tam dopravce nasadí, takže míč, je spíš na straně objednavatele. Dopravce může nasadit lepší vozidlo, ale proč by to dělal, když dostane zaplaceno za horší?
Limity , podmínky a parametry pro všechny stejné a otevřené výběrové řízení v dostatečném předstihu. U silniční dopravy běžná věc.
DLB , Leo i Arriva taky nasazují normální soupravy a ne exponáty , RJ za vysoutěženou cenu nové
A on si dopravce nemůže vybrat, jaké vozy do soutěže nabídne?
To ano, jen jsem poukázal nato, že když nabídne 810 (protože to objednavateli stačí), tak asi pak tam nebude nasazovat modernější vozidlo ze své vůle.
Může, a pak prohraje jako ČD R14.
Tu prohráli výhradně cenou . Soutěž dvou šrotů . Naštěstí vyhrál levnější a o něco málo lepší vozy , byť Arrivu beru jako stejný případ systému jako ČD . Celá soutěž byla postavena pro ČD a ARR se tak nějak vnutila . Oba splnily zadání a rozhodla cena . Omáčka kolem nikoho nebere a funguje jen jako zdůvodnění vlastní neschopnosti než jako zamyšlení do budoucnosti . Ono se klidně může stát , že pokud Ropid bude poptávat třeba 30 patrových souprav k Praze reálně dopředu , třeba pět let a smlouvu na dvacet let , tak i tam ČD s… Číst vice »
Jsem probranej…
Rád jsem vám otevřel oči. Není zač.
Právě je to jedině a pouze dopravce, který rozhoduje o tom, čím bude jezdit. Bojužel ČD jdou do výběrek s tím „co tam už mají“. Je to pro ně „nejlevnější varianta s nejvyšším ziskem“.
Evidentně ale nikdo z nich není ekonom. Nové vozy mají celkově nižší provozní náklady, než staré a pokud pokryji velkou část pořizovacích nákladů EU dotací, tak jsem jako dopravce naprosto v klidu.
ČD se tak samy posouvají do pozice drobných autobusových dopravců, kteří občas koupí ojetý autobus a jezdí s ním dělat parádu na školní výlety a seniorské zájezdy.
ČD pojďte do toho, rekonstrujte tornáda, dosažení 1. Třídy, klimy, posovacich dveří
neříkejte nahlas. Myslím, že kapacitními tlačítky ovládané dveře a přepolstrované sedačky u tornád bohatě stačí a už je na čase je něčím nahradit.
Řada 460 už měla načase předloni, ale 560 měly skončit ve šrotu už před 9 lety.
Hele, ty nemáš marný nápady…
Ví někdo, kolik vozů nakoupily ZSSK po svém vzniku? Mám pocit, že Honeckery jsou v podstatě poslední nákup ještě z dob ČSD a pak už v podstatě nic, jen soupravy od Škody, případně Stadler pro TEZ.
Lůžkové vozy, dieselové Stadlery, některé rychlíkové vozy z Vrutek jsou taky novostavby
Vozy nie su u nas v az tak strasnom stave v porovnani s CR… skor by som povedal porovnatelny, alebo v niecom aj mierne lepsi…. skor infranstruktura je slusny pruser kde sa musi dobiehavat investicny dlh… Zilina / Kosice, uzol Bratislava, uzol Kosice… ultra pruser Zvolen/ Košice juzne…usek okolo Levic, Presov/Bardejov atd….
No já si myslím že na Slovensku to je ještě horší než v Čechách, ale nejezdím pravidelně takže nevim
vozne su aj boli v klude – infrastruktura je pruser jazdim SR,CR i PL hodne vratane reg. liniek… absolutnou ukazkou ako sa to ma robit u infrastruktury i vozov je Polsko
Pre mna naopak je nemile prekvapenie, ze za vyrazne vyssej podpory CD dostava CZ cestujuci na konforte strasne malo.V CZ sukromnikov urcite vitam na vnutrostatkach v SVK na to dovod nemam
Ak nerátam modernizácie, ale iba novostavby:
Wlabmee 10ks
Ampeer – 15ks
Bmpeeer – 50ks
Bdmpeer – 27ks
Ampz – 2ks
Bmpz – 28ks
Nová mašina a tři repas. vozy za ní za cca 200mega . Myslím , že na trhu jsou za tu cenu vhodnější soupravy a ještě by šla pěkná reklama na zelenější dopravu .
Juzna trasa.. mensi tok cestujucich tam postacuju v porovnani s tym, co tam jazdi to pojde vyrazne hore
Tak hlavně že už nemusíte čekat na oheň až udeří blesk
Cena za jeden mi vychází lehce přes 40 miliónů . Nová astra je levnější . To mají ty Honeckery tak perfektní podvozek , že se to vyplatí reinkarnovat ? A hlavně se tímto dvacet let nedostanou k normálním , rychlejším soupravám vhodnějším na regionální tratě , hlavně jsou nízkopodlažní . Na rychlíky (nižší třídy ,kvality) bych to možná ještě i pochopil
Z té dokumentace není bohužel patrné, zda se odhadovaná cena rovná jen dodávce bez opce nebo s opcí, proto jsem se tomuto přepočtu raději vyhnul.
Skuste sa ozvat utvaru hodnoty za peniaze MF SR v kopii na ZSSK predpokladam, ze Vam veci upresnia
V ZD je toto: „Celková cena za dodanie predmetu zákazky v EUR bez DPH zodpovedá počtu 30 modernizovaných OV a vypočíta sa ako súčet ceny za dodanie 9 ks modernizovaných OV pre variant 1 a ceny za dodanie 21 ks modernizovaných OV pre variant 2.“ Takže ta cena bude včetně opce – btw, jak jste přišel na počet vozidel v opci 14? Tady je uvedeno pouze 9 – 3 kombinované 1. a 2. třídy a 6 pouze 2. třídy.
Udrzba vozoveho parku za za predchadzajucich vlad zanedbavala a VP bol v takom stave, ze je ho potrebne riesit…aktualny riaditel je slusny profesional, ktoreho vedenie MD nove nevymenilo a nemam pochybnosti, ze dovod na to bol…inac by mu to nepreslo hodnotenim utvaru hodnoty za peniaze MF SR… rozsah reko je pravdepodobne sirsi preto, ze viacere vozy na regionalnych linkach migruju pocas dna aj na odjazdy regionalnych rychlikov, pripadne odjazdy vlakov kategorie REX – co sa v CR robi minimalne.
Takze predpokladam, ze preto az taky rozsah
Obecně, rekonstruované a možná i nové, zas tak zběhlý v tom nejsem, vozy ZSSK, se kterými jsem kdy cestoval, mi přišly o několik úrovní lepší než modernizace ČD. Pohodlné sedačky, příjemné prostředí včetně barev, klidná jízda. ZSSK ví, co dělá, a věřím, že i „Honeckery“ se v jejím podání stanou vyhledávaným dopravním prostředkem. Mají výhodu širokých dveří, ideální pro regionální rychlíky. Rozdělení na 3 velké oddíly je také, alespoň pro mě, pocitově příjemné. Lepší než klasické kupé nebo obrovský velkoprostor. Nechápu záporné reakce na tuto modernizaci. Jen lituji, že se vozy pravděpodobně nedostanou na mezinárodní vlaky do ČR.
Nemyslím si, že tie obrázky majú slúžiť ako vizualizácia interiéru Bdtmee po reko, je to len výťah z vizuálneho manuálu ZSSK pre interiéry, aby bolo zhruba jasné, čo tam požadujú.
Z těch obrázků mám ten dojem, že ty vozy chtějí protáhnout z 26,4 m asi na 40.
Stokrat hezci nez ty nase paskvily s klikami na dverich misto tlacitek.
Co že to? Doma máte tlačítka na dveřích?
Zažil jsem už párkrát ve vlaku, když se tlačítkové dveře zbláznily (porouchaly tak, že pořád fungovaly). Takže bych kliky jako takové nezavrhoval, pokud to není takováta varianta, že se se dveřmi musí skutečně pořádně třísknout, aby doklaply.
Nejlepší aou ppe mě pneumaticke kliky např v ex rakouských (A)Bmz
nejsou i u Ampz143/146 a Bmz241/245?
Kdyby u Bbdgmee nechali oddílové lámačky místo posuvek se vzácně fungujícími tlačítky, udělali by lépe.
U nás se bude jen revitalizovat, zatímco Slováci z toho neštěstí udělají nový vůz s klimatizací. Fakt supr! Nemohla by se ta naše zakázka zrušit a udělat to rovněž pořádně?
Upřímně, do regionální dopravy už nic takového nepatří, a tím jak to je kompletní to tu bude strašit mnohem dýl, než naše revitalizace.
Predpokladám, že ZSSK opäť prektegorizuje zopár rýchlikov na „regionálne rychliky“ kvôli EÚ fondom… A zo spomenutého zoznamu trati je aj jasné, ktoré to budú.
40 mega za jeden. Spojite 3 dohromady a uz to stoji skoro jak Desiro ML, ne? A to vam jeste chybi lokomotiva.
ta cena je dost mimo, sic ta modernizace vypadá celkem zajímavě, tak nevím zda-li by nebylo lepší jít do nových vozů..hlavně pro regionálky spíše do jednotek
Žádné vratné soupravy?
Ale jo. Na konci trasy to objede takže to bude vratná souprava . Tak nějak po balkánsku , však i z domova to známe . Pokrok sice nezastavíš , ale chce to tak nějak spěchat pomalu . RJ se jim u Blavy vysmekl ale i tam to už srovnaly.
Však se vrací na trať…
Trochu o ničem ne? Nové soupravy pro ŽSSK jsou bez 1 třídy ,a starej krampl se předělá na jedničku .To už si z nás dělají prdel
Souhlas. Do ešusů si ZSSK jedničku nedá, i když by tam byla logická, ale sem ji nacpou. To prostě nepochopíte. Doposud se ZSSK jedničce v regionálce bránili zuby-nehty a teď najednou… Ne, že bych měl něco proti jedničce v regionálce, naopak, jsem její velký příznivec, ale tady mi prostě chybí jakákoliv koncepce.
V JMK namalovali zelený pruh, tady se udělá žlutý.
Co tam máš dál za problém ?
ZSSK ide zavádzať prvú triedu v regionálnych vlakoch a vyberie si na to najhoršie vraky zo svojho vozového parku? Čo bude nasledovať? Prvá trieda v šukafóne?
to neříkej nahlas, ti naši by se toho chytli
V nemotorove casti mezi kabinou strojvudce a toaletou by byla hezka 1. trida – minimalne by nebyla průchozí jako v panterech. Napr. i regioshark ma maly oddil 1. tridy… 🙂
Na fotografiích jsem si všiml, že Pesa Link I má pár míst 1.třídy.
A propos, co je podle vás vhodnější místo 810 a 814?
Alstom Coradia Lint 27 nebo Pesa Link I?
Rekonstruovaná 810ka ! Tu ničím nenahradíš.
Jenže já mám v plánu všechny 810 vyřadit!
A je potřeba je nahradit!
Náhrada už existuje a jmenuje SOR CN 9,5 nebo podobný autobus. Tam, kde dnes jezdí sólo 810 bohatě stačí a kde ne, tam se holt dá 12 m autobus LOL A teď se těším na všechny ty mínusy od lokálkových maniaků 😉
SOR nebo 810 – poskakuje to stejně, líné je to stejně, nepohodlné je to stejně. SOR jako náhrada čehokoliv kromě žebřiňáku s volským spřežením je fakt mimo.
Necháou, kde se pořád bere ta nenávist k SORu. Ta byla možná byla oprávněná v jejich začátcích, ale dnes si troufnu říct, že jsou na srovnatelné úrovní s ostatní východní konkurenci, ať už je to české Iveco, polský Solaris, či turecký Mercedes. Samozřejmě, se západními vozy nejsou srovnatelné žádné z nich, ale nevšiml jsem si, že by se západní autobusy na český trh nějak hromadně hrnuli, snad s výjimkou Scanie v posledních několika letech.
Že by zkušenosti? Nechci slyšet řeči šoférů (tatík ho taky kormidloval), ale cestujících
Když mohou ZSSK provozovat šukafon jako mezinárodní rychlík, je 1. třída logickou volbou.😂
a co na vůz první třídy přestavět Btax na Atax 🙂
To by se mohlo líbit i u ČD, šukafon je „kvalitní, osvědčené a hlavně české vozidlo, nikoliv německý šrot“ jak nás tu neustále přesvědčují modří nostalgici. A tohle by mu mohlo zajistit budoucnost i v příštím století.😉
Otázka bola síce sarkastická, ale má svoju prekvapivú odpoveď: 812.008 🙂
Do frasa!
Moment, myslel jsem, že narvat klimatizaci do Honeckerů je při rekonstrukci přece nemožné?! Teda podle našich drah. A tady do toho , krom klimatizace ješte přihodí rovnou i plošinu? Čáry, kouzla??
Není to problém, dráhy verzi s klimatizací nabídli, ale Pardubický kraj to nechtěl.
Možné to je. protože u této modernizace dojde k instalaci elektromagnetické kolejnicové brzdy a úpravě podvozků pro vyšší hmotností zatížení. Tyto úpravy vozy docela prodraží. Předpokládám, že cena jednoho modernizovaného vozu bude pohybovat kolem 24 milionů korun, podobně jako tehdy se kolem této částky pohybovala cena za jeden modernizovaný vůz Bdteer. Při takových cenách se pak naskytuje otázka, zda má taková modernizace ekonomický smysl při stáří těch vozů.
No asi jsme našli onu hranici, kde ještě repasovat (smysluplné) vozy vs. přetavit je v hutích v nové. Honekery budou asi někde lehce za pomezím té hranice. Minimálně, proto, že dosazení klimy, znamená takový „brikule“ na podvozku. Ale třeba tu rekonstrukci mají Slováci ekonomicky vypočítanou? Jako jó, po dosazení klimy a s podvozky na 160 km/h ten vůz jistě ještě udělá dost práce. Ale tak jako tak, jestli v 21. století má vagon projít rekonstrukcí, neměl by brány podniku opustit bez vakuového záchodu, 230V zásuvek a klimatizace-tím narážím na ty naše Honekery. Jinak je to pak, opravdu jen vyhazování peněz.… Číst vice »
vacsina investicii tohto rozsahu musi vyhoviet utvaru “ hodnota za peniaze“ pri min. financii SR -inac by nepresla
Tak to rozhodně . Ani mě nenapadlo nic jiného 🙂
Klimatizace je jen problém peněz.
Tohle se mělo dávno udělat i u nás. Část Bdmtee předělat na Bmpee, část na Ampee, část Bfmpee. Z toho by se daly pak udělat ideální soupravy na rychlíky typu R9.
Mělo ale před 10 až 15lety. Dělat to v roce 2021 za cenu 40 mil/kus je docela bizár.
Za 30 máš novou adresu, ano staví se to na základech starších vagonu, ale i tak to vydrží déle
Však to zaplatí daňový poplatník tak co co gou
Já bych to změnil na Btz a ABftz, tj. s oddílem 1.třídy na konci řídícího vozu. Nebudeme opakovat německé chyby s umístěním vozů 1.třídy za/před lokomotivou.
Záměr hezkej, jen by mě zajímalo, jak to chtějí vyřešit s místem na sezení, protože rozložení oken očividně podle plánku zůstává stejné, stejně tak rozložení sedaček. Když vezmu v úvahu, že už teď se na dvě sedačky proti sebě horko těžko vejdou 4 větší lidi, nemyslím si, že nákres se sedačkami Borcad odpovídá realitě.
Myslim, ze z te vizualizace se neda uplne usuzovat, jak tam ty sedacky budou umistene.
Dá – vycházím z toho, že se jedná o stejný model sedačky, který se aktuálně dává do vlaků např. od Škody nebo i dalších výrobců. Dále jsou vždy sedačky zády zarovnané přesně mezi okny, což znamená, že prostor pro sedačky bude úplně stejný jako pro stávající sedadla. Když si vezmu, že stávající sedadla v Honeckerech vážně nejsou příliš hluboká, tak mě logicky napadla otázka, kolik místa na nohy pak se stávající sedačkou zbyde. Nad tím se podle výkresů přemýšlet dá.
Jiné by to samozřejmě bylo, kdybych podle fotografie hodnotil pohodlnost samotné sedačky, jak je často nešvarem některých diskusí. 😀
Třeba v modernizovaných šukafonech taky sedačky neodpovídají oknům…