ZSSK chystá modernizaci jednotek ze začátku tisíciletí pro Tatranské elektrické železnice

Vizualizace interiéru elektrické jednotky 425.95 po modernizaci. Foto: ZSSKVizualizace interiéru elektrické jednotky 425.95 po modernizaci. Foto: ZSSK

Modernizace má být hotová do roku 2023, dopravce využije evropské fondy.

77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marek

Oproti šmejdům „Panter“ od Škodovky vypadají tyto jednotky stále dobře, po modernizaci ještě lépe. Škoda se může jít se svými dílenskými nedokonalostmi zahrabat.

mic

Modernizace Tetrapaků by měla být provedena zejména vložením ještě jednoho článku. Automat na jízdenky by taky nebyl od věci…

Lemmy

Co wc, ale třeba takový automat na jízdenky, co je dneska v každé tramvaji (a dokonce ho zaplatila banka)…

švestka

Budou mít konečně WC? A aspoň dvě v každé jednotce, kdyby se jedno porouchalo, jinak ta dvacet let stará popelnice nemá na kolejích co dělat.

Vašek

Wc nebude, ale na každé zastávce bude automat na Pampersky.

Pavel

Problem nebude ve vlaku, ale ve vasich prostatach, hosi 😏

ABC

tak ne každej má prostatu jako panic nebo prezident.

Jiří Kocurek

A nebo v tom, že pijou jedno pivo za druhým. A pak musejí chodit furt…

švestka

U Arrivy byl problém i jen jedno WC u správných státních drah WC chybí úplně a dle modrogumů je problém v zákazníkovi. I když je fakt, že na severním Balkáně zákazník stále není zákazník, ale substrát nebo rovnou obtížný hmyz.

ABC

tak to tam bude automat na Prostenal 🙂

Miroslav Zikmund

V podstatě TRAMVAJ, jízdní doba 1:14 hod. V TRAM nebo BUS MHD taky není WC.
Na mnoha švýcarských lokálkách taky není WC

ABC

A proto je šukafon nenahraditelný!

švestka

A jaká je prosím pěkně jízdní doba z Rakovníka do Kralovic, kde bylo WC uváděno jako hlavní důvod provozu na této lokálce?
Protože autobus ho nemá a musí tam tedy souběžně jezdit prázdný šukafon s WC.

Iveta

Jo potřebuje to už modernizaci.Jenom pouze ale pro upřesnění ,první jednotka byla dodána v říjnu 2000 na zkoušky.Provoz začal až přelom roku 2001/2002 a to s 13 ti jednotkama.V roce 2000-2004 jsem bydlel na T.Štrbě ,tak bych to měl vědět.

PeterC.

A Vas nickname je Iveta?

lakes

Myslím si, že hlavním problémem interiéru je nedostatek odkládacích ploch pro batožinu a nedostatek madel pro stojící. Ti pak jsou nashromážděni kolem vstupních dveří a nepostupují dále do vozu. I dle vizualizací, až na jeden oddíl, toto není opět řešeno.

Romino

To je pravda. A pritom sú tam okná jak kráva a tie polície by sa tam zišli, aspoň na batohy, potom to len zavadzia v uličke. No to zrejme žiaľ nikto neriešil….vtedy a ani teraz

Miroslav Zikmund

Modernizace by měla spočívat i ve zvýšení kapacity, přidat vložený vůz, pokud hnací díl nemá dostatečný trakční výkon (600 kW) pro upravenou soupravu, doplnit druhý hnací díl …

Vašek

Po uvedení současných jednotek do provozu jsem se ptal jednoho rušňovodiča na jeho dojmy a on mj. povedal: ,, Bez piesku sa nepohneme, staré električky, to bola istota“. Takže vložený vůz určitě ne.

...

Na TEŽ je nejsmutnější, že ta síť se už přes 100 let nijak nerozvíjí. Víceméně to jezdí pořád tak, jak to Maďar před první světovou válkou nechal postavit. Přitom příležitostí je tam celkem dost.

30T

A bohužiaľ sa ani nič neplánuje

Vašek

Jestli to nebude tím, že je to v TANAPu žádný rozmach železnic tam asi není možný. A za sebe si myslím, že to Maďar nevymyslel špatně.

pamětník

Proč by nebyl možný rozvoj železnice, když rozvoj silnic i výstavba nových objektů možné jsou? Není samozřejmě možné všechno všude, ale totální zákaz úplně všeho ani tam pochopitelně neplatí – a škoda je i toho, že se ani pro pořádnou modernizaci té stávající infrastruktury nepodařilo patřičně využít doby po vichřici, kdy velká část TEŽ byla dlouho mimo provoz a v návaznosti na odklízecí práce bylo možné i leccos o něco vylepšit.

Romino

Nie je potrebný väčší rozmach, tá sieť je dobre navrhnutá a je sprípojovaná na normálnu trať v niekoľkých miestach: Štrba, Poprad, Tatranská Lomnica. Skôr je veľká škoda, že sa nevyužil čas po kalamite v 2004, kde sa naplno odhalilo, ako sa tá trať klukatí, nikde aj zbytočne. Vtedy bolo možné urobiť niekde malé preložky a niekde krátke zdvojkolajnenie medzi zastávkami, aby došlo k rýchlejšej preprave a zároveň navýšenie kapacity trate. No žiaľ zasa sa zaspalo a ten vlak ušiel. Teraz sa robi zo strany ŽSR akurát nová trať OŽ zo Štrby na Štrbské pleso, lebo už to bola nutnosť, zároveň… Číst vice »

Lemmy

A to jako díky kalamitě nemusíte vykupovat pozemky, nemáte územní a stavební řízení…? Narovnat TEŽku by byla práce na 5-10 let…

ABC

pozemky v NP budou předpokládám převážně státní, ne?

Vašek

Já využiji vždy každou příležitost svézt se električkou a vůbec mi nevadí, že se klikatí a jede relativně pomalu. Jdu si tam odpočinout a pokochat se přírodou. Nepotřebuji wifinu, nejedu do Tater čumět do mobilu.

Miroslav Zikmund

To máte pravdu, já pamatuji TEŽ na „starém“ Štrbském Plese za zotavovnou Hviezdoslav (dnes luxusní hotel Kempinski) v minulém tisíciletí. Jenže doba se změnila a přece jen je třeba upravit infrastrukturu tak, aby se dal jezdit 30 minutový takt a byl důvod vypráskat – ku prospěchu Tater silniční dopravu – tak jako to udělal Švýcar v Zermattu … nebo TAM pustit jen elektromobily …
Do Zermattu s výjimkou lékaře ve službě motorové vozidlo se spalovacím motorem nepáchne … není to diskriminace nebo omezování „osobní svobody“ nebo (ne)lidských práv ….

Vašek

A já naopak, přestože se rád vozím električkou, vítám i to. že se všude dostanu autem. Nereguloval bych zákazy, ale třeba výší parkovného. Nepřipadalo mi nějak zasmogováno.

A. Mikulka

Jenže oni jsou tam i lidé, kteří tam žijí, jezdí pracovně a nebudou se neustále kochat.

Jiří Kocurek

Jenže správce TEŽ, tedy ŽSSK, má problém vůbec udržet po kupě mezinárodní tratě. Mají to v hrozném stavu, co jsem tak slyšel. Pomalá 10 před výhybky a podobně.

Adrián

Pozor, pozor. Správca TEŽ, tak ako ostatných tratí sú ŽSR (Železnice Slovenskej republiky). A áno, rozpadá sa to veru. ŽSSK je iba dopravca, ale ten sa tiež veľmi nemá čím chváliť veru. Lenže nad oboma spoločnosťami drží „ochrannú ruku“ ministerstvo dopravy. A aký štát, taká železnica 🙁

Jiří Kocurek

Au, tak to se omlouvám za záměnu zkratek.

Frantisek

Že by jezdilo víc lidí přes hranice než uvnitř země? Neměla by být priorita (když už) podle vytížení (a také opotřebení)? Ale jinak asi chápu, které jste ve skutečnosti myslel…

Jiří Kocurek

Správně, vytíženi. Ale ne v sedačkách v 810, ale v hrubých tunách uceleného nákladního expresu.

švestka

Z Popradu do Velkého Slavkova se za český prachy postavila velká přeložka. Po osamostatnění už se severobalkánské dráhy na nic nezmohli.

Horizon

No, už by ste mohli niečo poslať…
Mám poslať číslo účtu?

Beny

Dneska se žádá o trochu víc na severozápad 🤑 Na zdraví do Bruselu!

Thomas P.

pán švestka, môžete sa hanbiť za taký slovník. Musíte byť obyčajný chudák. Popozerajte sa vo vašej krajine naokolo, určite ani tam nie je všetko dokonalé. Kebyže nemám priateľov a rodinu z ČR, tak tak by som taký slovník použil voči vám, že ani nezaspíte!

Georg

a kam byste to chtel jakoze rozvijet? na vychod uz nic neni (podbanske je dira a pomerne daleko, aktualne tam ze strbskeho plesa provozuji snad 2 pary autobusu).
na zapad je tatranska kotlina, ale tam je to docela dalka a prepravni objemy nejsou uplne na tramvaj.
postavte si to v TT…

Jiří Kocurek

Trenčianských Tepliciach? 😀

Jaaa

1. Podbanské je na západ.
2. Že na západ i východ nic nejezdí, neznamená, že by se to tam nezačalo rozvíjet. Dráha může vést klidně od Liptova až do Lendaku či zpět na Javorinu.

Miroslav Zikmund

Po orkánu zničivším před lety lesy byla ideální šance jak modernizovat trasu TEŽ narovnáním ostrých oblouků (zvýšení traťové rychosti), postavením nových mostků, aniž by se muselo něco kácet, tu a tam podle potřeby postavit dvojkolejnou vložku, případně reaktivovat výhybnu Štôla. Celkově koncipovat modernizaci tak, aby se dal vyjezdit intervalový GVD 30 minut, tj. prostorový oddíl s cestovní dobou cca 12 minut, s rezervou na „mimořádnosti“. Přejít na dálkové řízení, elektrický ohřev výhybek atd. atd.

Nestalo se nic …. tehdy by správa TANAP asi moc neprotestovala proti zásahům do obecně zničené krajiny …

Josef Král

Chybí zmínka, budou-li zde wifi, USB, zásuvky 220 V.

Juraj

Áno, áno a 230 V.

Romino

Bude, niekde sa to písalo, myslím na stránkach ZSSK.

D.S.

To jsem netušil, že jednotky nemají klimatizaci, nikdy během mých návštěv jsem tam nadměrné teplo nezaznamenal. Spíše bych doplnil toaletu, přeci jen v nich cestující stráví nezřídka i hodinu, ale je mi jasné, že by to bylo na úkor drahocenné kapacity, která je zde nedostatková.

pohledem realisty

Ona je ta kapacita dost nedostatková m.j. i proto, že ta vozidla jsou sice rádoby „vyhlídková“, tedy s vysokými okny, ale i když ta nejsou stejně otevírací, tak u nich chybějí police na větší zavazadla, která je pak nutno odkládat na zem (nebo občas spíše na sousední sedadla).

gajda

Sice to WC je často velká výhoda železnice, ale je spousta autobusových linek se stejnou dobou jízdy, kde to WC taky není a jen tak nebude a jde to taky.

ABC

A proto taky autobus vlak nikdy plnohodnotně nenahradí!

Georg

co je to „plnohodnotne“, proboha?

Pája

Plnohodnotně znamená se vším komfortem pro cestující. WC, prostor kolem sebe, možnost se za jízdy projít, funkčnost i ve vánici (já jel v týdnu a zpoždění Pantera 0 (slovy NULA) minut. Máme tady 21 století, ne 18. kdy lidem stačil kočár, povoz nebo vlastní nohy a cesta do sousedního města byla událost.

ABC

a co takhle taneční parket byste nechtěl?

Pája

Proč, chtěl byste mne vyzvat k tanci? 😀

Romino

Je to električka, čiže tramvaj a je určená pre miestnu a turisticku prepravu. Nie pre regionálnu ani diaľkovú. Preto to WC tam byť ani nemusí. Zastavuje to každé 3 minúty, koho pritlačí, ma možnosť vystúpiť. Nikdy sa to tam neplánovalo, ani staré električky WC nemali. Ja chápem, že dnes chcú všetci všetko, ale prežijeme aj bez toho, však. Tam je to zbytočnosť a navyše dodatočne to montovať je drahý a legislatívne náročný proces, keďže by muselo prísť zrejme k preschváleniu vozidla. Áno, mali by byť v 21.storoci WC na zastávkach, hlavne pre turistov, ktorí priamo nemajú ubytovanie v Tatrách. Ale… Číst vice »

Noddy

Tu sa dostávame ku otázke, čo bolo skôr. Či sliepka, alebo vajce. Vozidlá jazdiace na TEŽ električky nie sú, ani nikdy neboli. To, že Trojča sa nápadne podobalo na T3, že turisti, domáci, železničiari atď to volajú familiárne električka, je druhá vec. Prevádzka sa riadi podľa železničných predpisov, na vedenie nestačí vodičak na mestskú električku, odlišnosti v konštrukcii atď. Hovorovo električka, oficiálne vlak.

Pája

Není to tramvaj! Je to elektrický úzkorozchodný vlak jezdící po regionální elektrické úzkorozchodné železnici. 😉

ABC

nemá záchod, stolečky a věšáčky!

Jan pesina

A automaty na jízdenky když vlezes do vagónů na zastávce v lese jako mezi Štrbou a Štrbským plesem kde není výdejna cíli nemáš možnost si koupit lístek a chceš tak jsem s kámošem dostal 100euro pokutu od revizora z😃a to že jsme měli jít někde do nějaký chaty si koupit lístek a spolihat že tam někdo bude 😃darmozrouti

Frantisek

Jde to pak taky autem, se kterým si na záchod zastavíte. Nu, hodinu se to většinou nějak vydržet dá, ale…

Pája

…..dá se vydržet spoustu věcí, nemám chuť je rozepisovat. Pokud má tato dráha sloužit turistům, měla by se jim přizpůsobit a ne naopak.

PeterC.

To by som ani nepovedal, ze Tertapaky jazdia uz tak dlho.

Pája

Zrovna nad tím dumám. Fakt že jo, už to jezdí 20 let. Chybějící WC je ostuda provozovatele. Těžko se dětem a ženám vysvětluje ekonomika provozu, když cestou trpí…

Původní Pražák

Pokud někdo neudrží pul hodiny moč, možná by neměl nikam cestovat.

Apollo17

No a když po půlhodině vystoupí,může potřebu vykonat za smrkem.Nebo tam jsou na zastávkách všude veřejné toalety?

švestka

Aspoň víme, že i jedno WC Arrivě je těžký nadstandard, když ty správné státní dráhy nemají ani to.

Pája

Vy s dětmi asi moc necestujete, viďte?

ABC

i metrem to trvá často déle než půl hodiny a s dětmi jsem s ním cestoval

Ľadová Kráľovna

Neviem, koľko času ste strávil v električke bez záchodu. Ja som pod Tatrami vyrástla, medzi Popradom a Štrbským Plesom som v električke najazdila tisíce kilometrov, moje deti tam boli nespočetne krát a vždy sme to všetci bez WC zvládli. Videla som aj ľudí, ktorí si na zastávke zašli za smrčok a šlo sa ďalej. Vždy sprievodca slušne počkal :-). A v dobe, keď je električka natrieskaná k prasknutiu by ste sa k žiadnemu WC ani neprebojoval. To je ten smrek na zastávke istejší.

Pája

Ještě nedávno jsem tam trávil ročně cca 2 týdny. Jako návštěvník hor. Znovu opakuji, já s tím problém nemám, ale mamka, babička a občas i žena a děti fakt radši mají možnost odskočit si. Ty natřískané spoje ani nepřipomínejte. A ceny radši vůbec ne. Proč v Alpách utratím méně za kvalitnější služby, než v Tatrách, které mám raději?

Jan pesina

Tak ať se tam pomocí a hned to tam bude😃

Pavel H.

To opravdu nemají klimatizaci?

Noddy

Ne. Nemaji.

Vladki

V tatrách ta klima moc chybět nebude.

Vašek

Tatry jsou velký, tak proboha i ,,T“ musí být velký!

A. Mikulka

Co to meleš? Byl jsi někdy v Tatrách?

Romino

V roku 2000, resp. 2 roky predtým, keď sa objednávali, nebola klíma štandard. Navyše si treba uvedomiť, že jazdila v Tatrách, kde aj v lete býva chladnejšie, než inde. Takže zasa až tak nechýbala. Po pravde si nemyslím, že by bola až tak nutná, ake keď sa to už robí, tak to tam dosadia.