Odpusťte dočasně poplatky za použití kolejí, píší tři dopravci premiérovi

Praha hlavní nádraží. Foto: Jan SůraPraha hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra

Poplatek za dopravní cestu zrušilo dočasně například Rakousko.

60 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Voseček

Půjde žádat o vrácení části ceny IN 100? Je to obdobný princip.

Bob

IN 100 a inkarta vůbec je určena přece hlavně k tomu, aby si dopravce pojistil nějaké příjmy i pro případ, že by nejezdil nebo přišel o zakázky.

Kosmik

Poplatky pro SŽ je vymyšlené číslo stanovené pohledem z okna na obláčky.Aby se do toho dala věda tak se to rozepíše s Bulharskými koeficienty. Ano zbytečně se to platí stejné jako mýto na silnicích, protože ve výsledku to zaplatí vždy ta průměrně pracující mlčící většina.

Guláš

Nechci slevu zadarmo.

Spravedlnost

V žádném případě.

pkajetan

A taky by bylo dobré, kdyby nafta do dieselových lokomotiv a motorových vozů nebyla zatížena silniční daní, ale o tom – pssssssst… to se nesmí – už 30 let je to TABU, co kdyby něčemu konkurovala …
PROČ SE O TOM NEMLUVÍ, PROČ SE TO NEŘEŠÍ???????

Bolek

Protože nejde technicky odlišit naftu do lokomotiv od nafty do silničních vozidel a vedlo by to k obrovským daňovým podvodům, kdy by se daňově osvobozená nafta jako že pro železnici lila do aut. Pamatujete na kauzu LTO (Lehké topné oleje), miliardové úniky a lidi na dně přehrady? Naproti tomu odpuštění poplatků za použití koleje moc zneužít nejde, protože je tam poměrně silná kontrola provozu a žádné auto s výjimkou pár dvojcestných speciálů po nich stejně neprojede.

ušatá

Ale jde. V zahraničí s tím problémy nebyly a tady ano? Stačí vykazovat odebrané a projeté množství a na to se pak vrátí dohodnutá částka. Nějaké zneužití zde moc nehrozí.

Vašek

To je fakt. Jako nám Němci vraceli spotřební daň, nebo jak se to jmenovalo.

K.S.

Paliva se barví a jeden z lehkých topných olejů je chemicky a fyzikálně natolik blízký naftě že se nechá lít do nádrží aut, ale běda jak Vás chytí s tím že jej tam máte a ono to barví tak že ani několik tankování to nevyčistí. Odlišit ji tak technicky lze. Že si někdo nabere naftu z mašiny a pak jej chytí, to je jeho mínus.

Jiří Kocurek

Znáte kauzu Orlických vražd? Dodnes je prý nenašli všechny. To by se s tím začalo podvádět jako tehdá s LTO. Navíc to není silniční daň, ale spotřební daň.

Octupus

Aha hlavne ze zemedelci zelenou naftu mají a vodnici taky naftu bez spotr dane.

Leinad

Já jsem pro, aby se trvale srovnaly podmínky silnice – železnice.
Jestli se mýto platí jenom na dálnici a části prvních tříd, tak ať vlaky platí jenom na vrt a části korydorů.

Kalina

Jak bylo uvedeno, „u závazkové dopravy stát jedná o kompenzaci“ a provozování komerčních spojů je čistě na rozhodnutí dopravce. Pokud poklesne poptávka, rozumný hospodář spoje zruší, aby srazil náklady. Svévolně provozovat ztrátovou činnost a požadovat za to dotaci od daňových poplatníků je drzost.

Ondra L.

Vy asi nejakou uspesnou dopravni firmu vlastnite, ze?

Pavel P.

Pokud zruší spoj, tak ušetří maximálně za trakční energii (elektřinu nebo naftu). Na personálu neušetří (leda že by vyhazoval), a na odpisech za vozidla (protože už je zaplatil) taky ne.
Pokud i při snížené poptávce na jízdném vydělá víc, než stojí energie, tak je menší ztráta, pokud provoz zachová. Pro informaci, energie dělají „jen“ něco přes třetinu nákladů.
Rozumný hospodář v této situaci nanejvýš zkrátí soupravy, úplné zrušení spojů by ho vyšlo dráž.

Kalina

Ušetří na poplatcích za dopravní cestu, ušetří na úklidu a opravách vozidel, jelikož budou mít menší kilometrický proběh, nadbytečné zaměstnance pošle domu, tzv. na překážky v důsledku epidemické situace.

Y.K.

Ale na jízdném vydělají takovou pěknou nulu.

Leinad

Účetně cena vozidel poklesne, ale stojící vozidlo vyžaduje daleko menší údržbu a reálná (bazarová) cena taky moc neklesá.

Ondra L.

Nechapu, ze to uz davno neplati

Kamui

Stejně mi celá ta idea poplatku u objednávaných spojů přijde divná. Co stát vybere, to stejně dopravcům zaplatí v rámci dotace.

Leinad

Je víc vidět, kolik skutečně stojí objednaný vlak.
Ne jako u autobusů, kde se vysoutěží nějaký nesmysl za kilometr, ale z jiné rozpočtové kapitoly se platí údržba silnic (zejména do vesnic, kde je bus to nejtěžší co tam jezdí, to kvůli čemu se zpevňuje krajnice,…).

Jiří Kocurek

A jakou porci za kiloemtr má ten autobus platit. A nebo ho zrušíme, děcka ať do školy chodí pěšky třeba 15 kilometrů?

Jinak teda na spotřební dani z paliva a DPH se vybere 2x víc než kolik stojí silnice vč. výstavby dálnic. Ale nekomu je to POŘÁD MÁLO!

Leinad

Mýto, parkovací poplatky a silniční daň mají být takové, aby se vybralo na stavbu a údržbu silnic.
Autobus bude stát stejně, jenom ta částka bude objektivně na jednom úctě.
Spotřební daň platí i vlaky i naftová kamna.

ušatá

Najděte si práce, které byl k tomu provedeny, včetně zahraničních. Už jsem to zde psal, skutečná cena se všemi započítanými náklady atd. je až 120 Kč/km, průměrně však kolem 😯 Kč/km. Najít se to dá, Stačí se zajímat a dát tomu čas.

Peeetr

Jo, to je zřejmě to nejspravedlivější řešení.

A zároveň to podporuje i další fungování, na rozdíl od těch dotací leasingovkám, aby nechali autobusy u firem co nejdéle stát, a ještě aby co nejvíc stály ty nejmladší a nejekologičtější.

pkajetan

takže je spravedlivé, že 810 platí za naftu stejnou silniční daň jako autobus???

Jiří Kocurek

Je to spotřební daň.
Krom toho, má snad 810 motor z autobusu, EURO nula.

ezechiel

tak jim muzou hodit tech 300 milionu, co udajne usetrili nedavno, kdyz nedali zakazku vlastni firme.

Standa

Zkraťte vlaky když jezdí min lidí.
napíše Andrej dopravcům…🙂 🙂 Třeba i na 3 vagóny za lokomotivou…

martin

No jo ale rakousko je rakousko ne jak tady.

Martin

A odpustí někdo obyčejným lidem dálniční známku 2021 ?

Jiný Petr

Když kvůli covidu nejezdíte, nemusíte si známku kupovat.

Ketchup1970

V lednu věděl , ze v březnu bude nouzový stav? 😂😂

Zdeněk

Máte možnost volby, nepojedete po dálnici, ale po silnici. Železniční vozidla tuhle možnost nemají, ať pojedou, kudy pojedou, stále to bude po kolejích.

Palecek.M

no toto léto jezdila železniční vozidla všude možně 🙂

Jiří Kocurek

Ale notak, přece můžete koridor (tj, silnici I. třídy) objet po lokálkách kolem Sázavy. A z Budějovic do Plzně a Jihlavy (Brna, Olomouce) je to jenom jednokolejka s parametry … silnice III. třídy.

Y.K.

Vaše existence a finanční zdraví závisí na možnosti jezdit po dálnici?

švestka

To asi ne, ale od státu je přinejmenším sprosťárna, že od lidí vybral v lednu (protože tehdy si většina lidí dálnice předplácí) prachy a pak jim zakázal ty dálnice svobodně a dle své libovůle používat, je to prostě šméčko.

tondovo

On někdo zakázal používat dálnice?

Miroslav

Samozřejmě. Když je omezen volný pohyb lidí, tak de facto (až na výjimky) nemůžete jet autem, natož pak po dálnici.

Dominik

Sice je omezen pohyb, ale zároveň Prymula doporučuje pohyb venku, a nikde není nakázáno, jak daleko od domova se smíte pohybová, tak si po té dálnici můžete dojet třeba nakoupit do jiného města.

švestka

Ale pouze potraviny a volný pohyb je omezen obecně, žádná výjimka pro předplatitele dálnic pro jízdy po dálnicích tam není.

Dominik

Je omezen, a zároveň i není, sám Prymula doporučuje pohyb na čerstvém vzduchu, tak co natom, že vyrazím do přírody a pojedu kus autem po dálnici, protože bydlím uprostřed města, či si zajedu nakoupit do vedlejšího města?
To není o žádné výjimce, a nikdo mě nemůže pokutovat za to, že si jedu nakoupit do Prahy, jelikož žádná vzdálenost od obydlí není určena (naštěstí, to už by byla blbost na entou). Je to možná Švejkovské, ale zcela s výkladem – co není zákonem zakázáno, je povoleno.

švestka

Explicitně třeba na jaře pohraniční úseky dálnic od posledního sjezdu, které předplatitel nemohl využívat vůbec, protože vláda ilegálně (tak to řekl soud) zavřela hranice.

Michal

Běžte se už léčit.

Zdeněk Jakl

A co když zavřel hranice sousední stát?? To bylo také ilegální?

Martin

Ne, jenom jsem pro férovost, když někomu něco odpustím kvůli čínské choleře, měl bych myslet i na druhé. Naší milí soukromí dopravci se ohánějí konkurencí a trhem a pod. Dokuď to sype, vše je pro ně OK, ale jak se něco stane, hned se chtějí přisají na prs státu. Jsou snad oni jediní, kteří mají problémy ? K podnikání patří riziko, tak to prostě je.

Tomáš

Zákaz volného pohybu vydal stát a dopravcům kvůli tomu mizejí zákazníci, takže v této souvislosti je „natažený prst“ ke státu snad akceptovatelný.

Y.K.

Je to naopak. Stát je přisátý je přisátý k prsu firem (daně, poplatky, na firmách to je to z čeho žije a co přerozděluje, peníze nerostou na stromech ani je stát negeneruje ve státním sektoru) a ty dopravní teď žádají jeden prs nechat odpočinout (poplatky za dopravní cestu, které jsou opravdu velké a s dálniční známkou nesrovnatelné). Podnikatelské riziko neznamená, že musíte být připraven na vše včetně pádu meteoritu a cholery. Nikdo nemůže. Pro prosté občany postižené covidem existují zase jiné programy, minimálně v jakémkoliv případě existuje základní sociální síť. Takže to prosím nepřekrucujte do podoby, chudák občan nemá na… Číst vice »

ušatá

Ono to hlavně ukazuje nesmyslnost současných ekonomických koncepcí, založených zejména na službách, což při jakýchkoli problémech nadělá neplechu. nejde jen o epidemie, ale i přírodní katastrofy, neúrodu, klimatické změny atd. Fungovat musí vždy strategické a základní činnosti – např, výroba potravin, energií, doprava, zdravotnictví, nezbytný průmysl pro zajištění základních potřeb obyvatel a státu apod. Ostatní je zbytné a při větší katastrofě na nějaké kompenzace a dotace nebude. Je s podivem, že si to nikdo nechce uvědomit. A změnit tedy i strategii fungování a jednotlivých funkcí ve státě. Kupodivu tady zastánci trhu a jak si má každý poradit sám, najednou mlčí… Číst vice »

Y.K.

No pěkné, vzor severní Korea. A stát na to vezme kde? Stát není magická identita, stát přerozděluje to co zdanil službám a podnikání. Nemůžete mít ekonomicky silný stát se vším co jste si tu nasnil bez služeb a podnikání. A trh opravdu není o tom „poradit si každý sám“. Především tu žádný neoliberální systém nemáme, stát zakazuje, povoluje kontroluje, pokutuje a daní, což jeví jisté znaky odpovědnosti (když může vybírat, měl by také umět pomoci). Jen tak pro zajímavost – hladomory v kolektivistických systémech v minulém století: -1921-22 SSSR Tatarstán a Rusko (cca 5 mil.) – 1932 – 33 Sovětský… Číst vice »

náhodný kolemjdoucí

Klesly mi příjmy, chci odpustit poplatek na POZE 😀

Petr Šimral

Nikoliv. Požadavek na zrušení platby POZE je systémový a dlouhodobý. Nemá s Covidem nic společného. Ani ŽESNAD.CZ není tak dokonalý, aby již v roce 2016 (kdy naše aktivity za zrušení POZE začaly) předpokládal, že v roce 2020 přijde Covid.

Jarda Š.

Když by se měly zrušit platby na POZE železničním dopravcům, pak by bylo na místě také zrušit silničním dopravcům mýtné. Ale kde pak vzít peníze na údržbu dopravní infrastruktury?

Jakub Vam...

To co říkáte je opravdová blbost… POZE zatěžuje ekologickou dopravu tím, že jí citelně, a to opravdu hodně výrazně prodražuje trakční elektřinu. S mýtným to nemá nic společného. U nás silniční dopravci ani pořádný mýto neplatí… A u železnice je tzv. mýto také. a to je DC a jsou to šílené částky, vlak zaplatí za každý km, co ujede… Ne jako silnice…Přepravní trh je jenom jeden, jenomže se jaksi zapomnělo na to, že když bude trh zdeformovaný tak jak je, že to bude vyhovovat pouze jednomu dopravnímu módu. A u nás je to velice prosilniční… Nicméně POZE a mýtné je… Číst vice »

Oldřich Sládek

Prosím vás, nastudujte si tu problematiku dřív, než vypustíte bláboly do veřejného prostoru.

Oldřich Sládek

…ale určitě se někdo najde, kdo bude tvrdit, že nás to, Petře, napadnout mělo 😂😂😂

Nejhorší na tom všem je, že platby za POZE vytrvale stoupají a stoupat min 10 let ještě budou a že je tady jednotný dopravní trh, který deformuje trh energetický, nikoho kromě nás netankuje….

nedulezite

blázníte? právě( i s mým souhlasem) zpochybňujete ideologický základ zeleného úděll. Skončíme ve stejném gulagu nuceni knutou pohánět stářím a neúdržbou zarezlé převody starých VE

ušatá

A proč???