Zrušení povinnosti uznávat režijky v krajích je kvůli rovnosti dopravců, vysvětluje ministerstvo

Nádraží v Turnově. Foto: České dráhyNádraží v Turnově. Foto: České dráhy

Ministerstvo dopravy po třech týdnech odpovědělo na dotazy deníku Zdopravy.cz týkajících se změn v takzvaném režijním jízdném, podle kterého už

86 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Prachař

„Pokud se stát rozhodne stanovit v rámci obecného pravidla určitý tarifní závazek, je podle článku 3 nařízení (ES) č. 1370/2007 povinen tento závazek hradit.“

Nechápu, v čem je principiální problém. Slevy pro děti a důchodce taky hradí všem dopravcům, tak proč by to nešlo u režijek?

Jan Prachař

Například by § 2, odst. 3 ministerského tarifu stačilo upravit do podoby:

Platná železniční průkazka (dále jen „průkazka“) opravňuje držitele v rozsahu podle přiznané vozové třídy k přepravě ve 2. nebo 1. třídě vozové všech vlaků veřejné vnitrostátní pravidelné osobní dopravy.

MartinS.

Ale šlo by to u režijek, ale proč by stát měl hradit všem dopravcům právě cesty zaměstnanců SŽDC a ČD? A proč by to měl platit z veřejných peněz?
To by rovnou mohl platit i cesty učitelů státních škol, lékařů a sester státních nemocnic atd. atd.

Jan Prachař

Protože sociální smír. Železniční zaměstnanci měli vždy toto privilegium a vždy se to defakto platilo z eráru.

Jan Prachař

A režiní jízdné by se mělo rozšířit na všechny železniční zaměstnance, nejenom ČD, SŽDC atd.

Všudebyl

100 let trvalo dát dráhu do kupy. Potom přijde banda inteligentů „s titulem“ a rozjeb… co můžou. Kompletně zničili pojem dráha. Nyní se to nazývá „kdo komu vleze hlouběji do řiti“. Jestli odbory neudělají nic, dávám u ČD výpověď.

Axel

Můžu se zeptat, proč už dávno (po zahájení soutěží s brutto smlouvami) jste nejednali s Vaším zaměstnavatelem jak Vám budou/nebudou propláceny cesty z/do práce? Tj. podobné prohlášení bych čekal předloni, nejpozději loni.

Axel

A čekal bych organizování stávek u Ministerstva financí, aby zavedli obdobu německé či rakouské daňové úlevy na část mzdy proježděnou na cestách z/do práce.

Olda

Nevím, ale třeba Arriva za zvýhodněnou cenu nabízí zaměstnancům a rodinným příslušníkům jízdné zdarma, obdoba režijky u ČD. Ta bude v dopravních prostředcích objednaných kraji platit bez omezení a režijky u ČD ne? Je to jen dotaz.

Cyklista

Ano, pokud ČD stejně jako Arriva kraji za tyto cestující nezaplatí

Joseph

Kvůli rovnosti bych navrhoval pro ministra a jeho náměstky průměrný plat v ČR a ostatním minimální mzdu v ČR. To je opravdu ministerstvo čar a kouzel.

Jiří Šrámek

Budou-li mít všichni ostatní minimální mzdu, bude jí prakticky roven i průměrný plat.

Cyklista

A proč to nenavrhnete vašim odborovým předákům? =) =) =)

Medvěd

Aha, tak už jsem to pochopil. Typičtí zavistiví čecháčci se projevili. Nejdřív posílají kamiony na koleje aby jim nepřekážely a pak pošlou strojvedoucí do kamionů aby si víc vydělali. Bravo! A nebo jste tak blbí že umíte řídit jen koloběžku a štve vás že musíte za vlak platit? Proč ti co mají služební auta, mobily, notebooky… je nejdou vrátit? Nebo počítáte že si koupíte levnější jízdenku a pojedete lepším vlakem a zaměstnanci těch dopravců vám to budou platit? A proč vám nevadí, že zákonodárci mají zadarmo benzín, vlaky autobusy i MHD a lítají letadly za prachy nás všech? Až Češi… Číst vice »

Tronda

Ale to jsme nevěděli, že krajské úřady, které si nakoupí služební auta v nich mají zákonnou povinnost uznávat režijku. A hlavně nikdo režijku neruší a pokud vám jde o benefit, každý z těch krajů nabízí nějakou možnost čtvrtletní/roční jízdenky pro celý kraj/všechny zóny, tak se obraťte na odbory, aby vám jako benefit vyjednali zakoupení těchto jízdenek.

PS: Zaměstnanec, který má služební auto pro soukromé účely platí každý měsíc 1% z pořizovací ceny vozy, to je několik desítek tisíc ročně, srovnání s režijkou za pár stovek trochu mimo.

MiroV

To asi jak kde, u nás toto nemáme.

asdfr

Robil som vo firme, kde zo zaciatku auta neboli tak isto brane ako nepenazne plnenie k platu, ale potom to vedenie zaviedlo. A kto mal pridelene auto tak si potom musel pisat sukromne kilometre a za tie kilometre sa platilo. Ty co mali pridelene brblali, ale nikto sa nevdzal toho auta. Vedenie tvrdilo ze to robilo koli danovakom.
Tu je to pekne rozpisane.

https://www.kros.sk/blog/sluzobne-auto-na-sukromne-ucely/

Cyklista

Pak si firma koleduje o pokutu z berňáku.

Pokud má zaměstnanec služební vozidlo pro soukromé účely jsou dvě možnosti:
1. jde mu procento z pořizovací ceny vozu do základu daně
2. platí za vozidlo nájem a ujeté kilometry

NIC NENÍ ZADARMO, ani ržijka

Rosťa Kolmix

No jo, když ona ta závist vždycky byla a je zlá nemoc. Když nemám režijku já, tak AŤ JI NEMÁ NIKDO!
To je jediné, oč tu běží. Všichni víme, že o nějaké doplácení za jízdu kohokoliv vůbec nejde. Ta místa ve vlaku jsou, zda tam ten jeden či dva lidi jedou nebo nejedou, to vlak sám, dopravce ani stát/kraj nijak nepozná…
Jen ta závist, potvůrka, nedá mysli klid…

Rosťa

Proč mám já, co jezdím za plnou cenu stát ve vksku, coz se mi naposledy stalo a doplácet na Vas rezijkare co si v klidu sedíte ?! Musel jsem se s takovým rezijkare prehadovat, že je to ne místo, že mám i místě ku.

MiroV

Přece nikde není napsáno, že režikář musí sedět. Režika není automatický nárok na místo. Když chce najisto sedět, ať si koupí místenku, jinak by měl mít platící cestující přednost.

Cyklista

Bohužel, režijkář myslí, že přednost má on, protože bez něj by vlaky nejezdily.

Mám režijku i když u dráhy nepracuji a ke každé jízdě na delší vzdálenost si dokupuji místenku.

Bert

Nejde o „režijkáře“. Jde o druh člověka. Pitomec se najde jak mezi nádražáky, tak i na straně druhé. Setkávám se s tím skoro denně.

Cyklista

Mám režijku nikomu nezávidím, ale myslím si, že odbory by zaměstnancům mohly vyjednat mnohem lepší benefit. Vám by se nelíbilo jezdit jakýmkoliv dopravním prostředkem po kraji zdarma?

Já vím, možná někdy pojedete za hranice nemohl byste si koupit FIPku. Nesmysl, FIP nemá s režijkou nic společného. Ani jízda na Slovensku není vázaná na režijku. Jen je režijka dohodnutá jako identifikační doklad.

Paja

Koukám hlavně že vy „hoši s režijkama“ to máte správně politicky srovnaný.
A to ještě nevíte, že vám všichni nezávidí jen ty režijky a deputátní uhlí, ale i odbory. Protože je jasný, že kdo není v odborech, tak je dráze závidí.

Hanah

Tedy nevím jak jste přišla na deputátní uhlí??? Jste tak asi 30 let pozadu.

Strojvedoucí Nbk

Můj názor je,že udržitelnost jízdních výhod nelze udržet v tomto rozsahu, s tím že kdejaká žena od výhybkáře SŽDC jezdí i s dcerkou zdarma. Je jisté, že udržitelnost jízdních výhod je pouze u činných ZAMĚSTNANCŮ ČD a dceřiných společnosti a né u zaměstnanců státní organizace, neboť náklady na jejích zdarma jízdu nemá kdo ve výběrovém řízení obhájit.

jan

Tak politicky korektní by bylo – najít to odvahu a buď to zrušit čd. Nebo dát povinnost to uznávat všem, mimo komerční vlaky.. Včetně krajů i soukromých dopravců.. A to je celé..

Tronda

Budete se divit, ale přesně tohle nechtějí právě ČD, které před časem poslali dopis Arrivě, ve kterém žádali, aby Arriva vozila ve svých rychlících jejich režisty a když přišla odpověď s dotazem jestli také ČD budou vozit ve svých vlacích režisty Arrivy zdarma, tak ČD řekli: NE. 🙂

Dominik

Můžete toto tvrzení podložit, nebo tu jen mluvíte do větru?

Lektor

Bohatě stačí dát do soutěže povinnost uznávat režijky v tuchvíli mají všichni dopravci stejné podmínky a MD pak nebude muset vymýšlet nesmyslné důvody.

Kubrt

No ale kraje režijky uznávat nechtěj, tak proč by si to dávali do podmínek soutěže???

Petr-666

soudruh jenom nepochopil, že zbytek státu tu není proto, aby on mohl jezdit zdarma vlakem – mezi držiteli ČD-režijek zcela běžná mozková dysfunkce, asi nějaké záření z ní 🙁

Hrackalw

S tebou Petře taky hodně clouma závist. Kdyby jsi se lépe učil mohl jsi dnes tu rezijku mít taky :-).

Kubrt

Jasně, ty nejšikovnější děti z naši třídy šli ke dráze, ti průměrní na práva a medicínu, a ti nejslabší na chemii, jako já 🙂

Hrackalw

Přesně tak já byl vždy druhý nejlepší 🙂

Tronda

Tak záleží na typu školy, na některých je to celkem snadné. 🙂

Hrackalw

Druhý nejlepší jsem byl na základce. Na průmyslovce to bylo ještě o trochu lepší :-). A co vy pane Trondo 🙂 ?

Jiří Šrámek

Pravda, chemici pravopis nepotřebují. Ale když se napíše špatně vzorec, může být zle.

Sinep Anigav

Wer nicht ist und wer nicht kann, geht zu Post und Eisenbahn 😉 germanisté promiňte

Cyklista

V čem by měli stejné podmínky? V tom, že budou ČD zvýhodněny? Ostatní dopravci musí jízdní výhody svých zaměstnanců platit.

Jaaa

A je to tady, alibismus. My nic, my jsme letadlo. Ostatně, nic jiného jsem nečekal.

Samozřejmě, že režijky může kompenzovat ministerstvo.
Samozřejmě to může být přikázáno zákonem nebo vyhláškou.

Ale to by se muselo chtít pracovat.

Jan Sova

A proč plevelit právní řád ČR? Hezky ty výhodičky ze zákona šupky dupky ven…

Jarda

Ač zamestnanec CD, se zaplacenou rezijkou, tak ji stejne nevyuzivam..jako strojvedouci s nastupama na smenu 2:04, 3:28, 3:18 atpd. ji stejne nevyuzivam, radeji autem a v klidu a ve svym osobnim volnu ktereho neni mnoho (mesicne 50h-70h prescasu), vlak nechci ani videt. Toz tak muj nazor do mlynku..rezijky si strcte za klobouk.

Cyklista

Prosím vysvětlete kolegům, že pokud by místo režijky měli příspěvek na dopravu, platil by i na autobusy a třeba i na auto (podle toho jak to odbory vyjednají) Bohužel odbory u drah jsou jen darmožrouti, kteří toho pramálo dělají pro zaměstnance.

MiroV

Jako že by pak každou cestu do/z práce dávali do cesťáku? To asi ne…
Jedním ze smyslů režijky je odpadnutí agendy kolem cestování – obzvlášť u těch, jejichž pracoviště je „celá ČR“.

Axel

cestovné lze vyplácet i paušalizovaně (tj. ušetří se vyplňování cca 90-95% cestovních příkazů). § 185 Zákoníku práce. Akorát že při cestě z/do práce se cestovné bere z pohledu daní jako mzda = platí se z toho na finančák, sociálu a zdravotní pojišťovnu. V Německu a Rakousku to mají lepší = tamní stát nechce vybírat daně z peněz použitých na cesty z/do práce.

Radim Bartoň

Zde je hlavní problém v otevřených soutěžích pro všechny dopravce. České Dráhy, jako státní dopravce, by měly dostat nabídku na provozování vlaků v kterémkoliv kraji přímo. Kraj by si mohl samozřejmě určit své požadavky. Pokud by ČD nebyly schopny provoz vlaků zajistit, byli by osloveni soukromí dopravci. Aktuálně to vede k tomu, že na každý spoj budete potřebovat jinou jízdenku, a práce na železnici nebude mít žádné přepravní výhody.

Kubrt

Nějak vám nehrají fakta – JMK režijky nechce uznávat a přitom tam žádná soutěž nebyla a vše mají ČD. Záhada.

Radim Bartoň

To je druhá věc, tyto věci by kraj vůbec neměl moct ovlivňovat.

Kubrt

Ve chvíli, kdy tu srandu jménem dopravní obslužnost platěj ze svého rozpočtu, tak to zcela logicky ovlivňovat chtějí.

Ušatá

Státního rozpočtu. Kolik dostávají dotace na dopravu? Pak by měly také plnit určité požadavky státu na státní dopravu.

Kubrt

Ze stávající situace je zřejmé, že stát – reprezentovaný v této agendě ministerstvem dopravy – o režijky taky nestojí.

Tronda

Bylo by to k ničemu. Kraj předloží podmínky, ČD nesplní např. cenu a jede se dál.

Radim Bartoň

Jenže by to bylo v daleko menším měřítku, než dnes

MartinS.

A kté úvaze Vás vede co, že by měly ČD dostat nabídku na provozování vlaků přímo? ČD říkají, hlavně, když SŽDC draze prodávají majetek, který při dělení dostaly od státu zadarmo, že jsou normální akciovou společností a tudíž se musí chovat s péčí řádného hospodáře a majetek nemůžou převádět na SŽDC zdarma. Pokud jsou tedy normální akciovou společností, která podniká na trhu, je druhotné, kdo drží akcie. Je to akciová společnost a kdyby se jí objednávky dávaly automaticky napřímo, asi by se jiné podobné akciové společnosti soudily a asi by to vyhrály. Navíc, i kdyby to od krajů dostaly ČD… Číst vice »

Cyklista

Prodej majetku SŽDC, nebylo nic jiného, než skrytá dotace státu na pokrytí dluhů a špatného hospodaření. Pokud by ČD dostaly peníze přímo, byl by problém v ČR, ale hlavně problém i s EU.

Radim Bartoň

Kraje ať si své tarify klidně zařídí, ale měli by uznávat i jízdenky Českých Drah, popřípadě jiných dopravců. Protože tím že bude mít každý kraj svůj tarif, tak například, když pojedu z Plzeňského kraje třeba na jižní moravu, budu si muset koupit jízdenku Plzeňského kraje, Českých Drah a Jihomoravského kraje, koho by bavilo při každém přestupu kupovat jinou jízdenku. Pochopil bych to ve větších zemích kde jsou kraje daleko rozsáhlejší, ale v naší zemi to nechápu.

Ondra

Mizerný plat, málo lidí a od kriminálu nás dělí jen podrážka od bot… Dejte nám o 20k víc a režijky si strčte za klobouk

Hanzi

No a proč to tedy ještě děláte v době kdy zaměstnance hledají všude. Kvuli te rezijce? Nebo že by kvuli tomu že na 30 tisic čistého se jinde musi opravdu fest makat rukama?

Kubík

Nevíte o čem píšete, tak nepište, vy rukomakale!

Hanzi

Máš smůlu boy, já taky strojvůdcuju, ovšem dělám s bídou základní hodiny a tohle dělám jen pro to aby za mne někdo platil socku a zdrávku. Jinak mne živí moje hospodářství doma a práce v lese při těžbě dřeva samovýrobou a následným prodejem. Takže vím moc dobře u kupy hnoje s vidlema co to je makat rukama.

Bert

Ne, třeba proto, že vám není třeba 30 a novému zaměstnavateli už nepřipadáte atraktivní. A když už chce někdo srovnávat, je vhodné si to vyzkoušet na vlastní pěst. Teprve potom je názor dotyčného možné považovat za „nezaujatý“.

Kubrt

Jasně, 20 kKč ke mzdě jako kompenzace režijky v ceně max 2 kKč.
Nechápu lidi, co nadávají na to, že mají nízký plat. V době 2% nezaměstnanosti přece nemůžeš mít problém najít si lepší pozici, kde tě docení. Tak kde je problém?

Paja

Problém je jen v tom, že má pocit že jinde se mají líp.

Kamil

at dráha a podobní místo režijky zaplatí víc a režijku zruší , spousta zaměstnanců ji nepoužívá a dnes spousta železničářů nemá nárok , cestu do zaměstnání a zpět zaplatím třeba autobusem a nabídnu klasické benefity jak jinde a třeba jízdenku co bude platit u všech dopravců

Zelenay

Už tak je absurdní, aby objednatel dopravy platil jednomu z dopravců a dokonce zaměstnancům dráhy i když už zaměstnanci nejsou, či jsou v důchodu a jejich rodinným příslušníkům cestování za hubičku a na které se skládá veřejnost. Ani se nedivím, že v dnešní době, kdy veřejné fondy v uvadající konjunktuře vysychají a stát najíždí na zvyšování daní a dávek, aby se zítra nerozsypaly základní funkce zdravotnictví apod., jsou veřejnosti čím dále trnem v oku zbytné výdaje na kdeco. Ještě by daňový poplatník pochopil, že to cvaknou státní firmy ze zisku, na který si vydělají. Na trhu stát teče, dluhy jedou,… Číst vice »

Jaaa

Seberte výsluhu policistům, vojákům a hasičům.

Já nepotřebuju dělat šaška někomu, kdo si mé práce neváží. To platí pro zaměstnavatele soukromníka stejně tak, jako pro stát a jeho občany.

MartinS.

Na železničáře se vztahuje služební poměr? Že je chcete srovnávat s policisty, hasiči a vojáky? To by se na ně nevztahoval zákoník práce a nesměli by být organizováni v odborech…

Jan Sova

vklidu, Jaaačko je ve virtuální realitě, tam se nějaké přesahy mezi státní službou neřeší… Pěkně od fochu, jak v hospodě…

Cyklista

Všichni železničářům závidí režijky

Železničáři závidí výsluhy, auta, notebooky, telefony, plat/mzdu i další benefity.

Anonym

Ať jsem nestranný… Za to, že ve vlacích nebudou platit režijky může vlastně dráha. Protože se oháněla režijkama, aby sabotovala výběrová řízeni. Tohohle problému se kraje a MD prostě zbavili.

Na druhou stranu v brutto smlouvách? Po tom co se dělaly „rozstřely“ místo VŘ? Tohle je hamižnost krajů.

Zajímalo by mě, jestli bude ve vlacích Arriva platit jejich režijka. Ví někdo?

Marián Pískala

Co vím, tak bude

Divočák

Nahradit něčím z dnešní doby, kartou, která dá „koloťukovi“ důvod zůstat , jako ve fabrice Mutlikarty atd.. Úředníky bych vynechal, provozní personál je srdcem a hybnou silou ČD , kraje vysávají víc dotace na MHD pro 64+, myslím

Mimo MD

Ministerstvo už jistě počítá kolik desítek milionů bude muset dát když zruší nefinanční ohodnocení, protože logicky ho nahradí finančním ohodnocením. A nebo prostě zaměstnanci v dopravě prostě mají jít pracovat jinam?

Cyklista

Ministerstvo již režijky ČD proplácí. Jinak by ČD nechtěly po režijkářích komerční příplatek u vlaků, které MD nedotuje.

Otmar

Zajímalo by mně jak je tedy ošetřeno že jízdní výhody platí na území Německa železničáři který pracuje u Deutsche Bahn když se přece musí řídit stejným článkem 3 nařízení (ES) č.1370/2007.

F. K.

Nerozumím dotazu, ale němečtí železničáři žádné režijky plošně nemají (ani FIP), IMHO mají plošně jen průkazy na 50 % FIP a jen DB. Ale mohu se mýlit, musel bych se poptat jak je to aktuálně.

Marián Pískala

F. K.: A ÖBB, MÁV, NS či SNCF? Ti všichni ji prokazatelně mají. A DB režijky má.

Cyklista

Ale stejně jako FIP, tak i „režijka“ neplatí na všech spojích a u všech dopravců.

Vnější pozorovatel

Mně rezijkari cestu do práce taky neplatí!

Vnější pozorovatel

Nebo za rodinou nebo kamkoliv jinam.

Lektor

V jim taky ne nebojte

Lektor

Tedy zatím, na režijku nedáváte ani korunu na případné zvýšení mzdy až byste samozřejmě přispíval.

Jmfjv

To zní přesvědčivě: režisté nikomu nepřispívají, nikdo nepřispívá režistům, kraj také nebude přispívat a všude se rozprostře mír a harmonie.