Železnice Železniční průmysl

Zrod vlaku. Škoda zahájila výrobu panterů pro lotyšské dráhy

Díly pro "lotyšské" RegioPantery. Pramen: Škoda Transportation
Díly pro "lotyšské" RegioPantery. Pramen: Škoda Transportation
Výroba začala svařováním a obráběním prvních dílů. Zakázka na 32 vlaků má hodnotu přes šest miliard korun

Skupina Škoda Transportation začala naplňovat zakázku na dodávku 32 elektrických jednotek RegioPanter pro Lotyšské státní dráhy (Pasažieru vilciens), když zahájila výrobu prvního vlaku. Výroba začala svařováním a obráběním prvních dílů. Dceřiná firma Škoda Vagonka získala zakázku v přepočtu za více než šest miliard korun v létě 2019.

„Jednotky začneme zákazníkovi předávat ve druhé polovině roku 2022 a dodávky budou pokračovat v i následujícím roce,“ uvedl mluvčí Škody Transportation Jan Švehla. Lotyši s českými vlaky počítají na paprskovité trasy z Rigy směrem na města Aizkraukle, Tukums, Skulte a Jelgava. V ceně je zahrnuta i údržba, dodávky náhradních dílů a školení.

Cesta k zakázce přitom nebyla přímá, vedla přes lotyšský antimonopolní úřad a řadu odvolání a administrativních tahanic s konkurencí. Dopravce původně vyhlásil vítězem Talgo, nabídky ale musel dle rozhodnutí úřadu přehodnotit, zejména pokud jde o provozní náklady. Konkurenty Škody v tendru byly vedle Talga ještě CAF a Stadler.

Nové elektrické jednotky ze Škody Vagonka budou určeny pro provoz na tratích s rozchodem 1520 mm a napájecím napětím 3 kV s možností budoucí změny na 25 kV. Vozidla musí odolat klimatickým podmínkám od –40 °C až do +40 °C. Obsaditelnost vozidel bude činit minimálně 400 sedících a až 450 stojících cestujících. Maximální rychlost vozidel bude 160 km/h.

Zajímavostí je, že jednotky budou „oblečeny“ do kombinace žluté, antracitově černé a šedé barvy. Neponesou tak lotyšské národní barvy, především karmínově červenou, jak bylo prezentováno v prvních vizualizacích.

Škoda aktuálně vyrábí i 31 RegioPanterů pro České dráhy a od loňského prosince i 37 stejných jednotek pro Jihomoravský kraj. Vedle České republiky jezdí tyto vlaky ještě na Slovensku.

Odebírat
Upozornit na
guest
35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
czhunter

To je ale hoblinek.
Divím se, že se to hned při frézování neodsává.

Vláďa

Docela mě zajímá, budou mít širší skříně, když to umožňuje průjezdný průřez?

ythomas_ct

…bude-li to, jak je naznačeno na vizualizaci, čtyřvozové, tak budou mít širší skříň už jen z toho důvodu, že když chcete do jednopodlažní regionální čtyřvozovky dostat 400 sedících cestujících, tak to bez uspořádání 3+2 asi těžko půjde. Nehledě na to, že ŠT už má tímto směrem zakázek patrně poměrně dost na to, aby se vývoj širší skříně vyplatil…

všd

Kolik jednotek lotyšsko-sovětské výroby provozují PV v současné době? Některé jsou šestivozové, to je také třeba vzít v úvahu. Myslím, že v tomto počtu by mohli nahradit veškeré původní jednotky, ale jist si tím nejsem. Každopádně, i kdyby mělo pár původních jezdit i nadále, zůstaly by jim jen sezónní vlaky do Jurmaly.

Miloš

Podle toho, co jsem četl, se v sovětských dobách v Lotyšsku vyráběly elektrické příměstské vlaky pro celý SSSR. A dnes je kupují od nás.

Kubrt

Ano, v Rizskem vagonovem závodě se vyráběly elektricky ER2 a ER9 pro celý CCCP. Po jeho rozpadu se jednotky pro RZD začaly vyrábět v Rusku a odbyt těch rizskych spadl k nule. A dřív, než si všimli, že jaké jsou nove trendy, továrna skončila.

Lemmy

To myslíte vážně, že srovnáváte nějakou šílenou produkci z dob SSSR s vlaky vyvinutými a vyrobenými v západní Evropě o třicet let později?

Jiří 3

Využili by se někde u nás 4 vozoví Panteři?

Solaris

Budou jezdit v okolí Brna.

Ruzian1

Ano, například hradubické metro, kde opravdu ve špičce jsou tři vozy málo.

Pe.tr

Za jejich existenci se mi ještě nestalo , že bych si nesedl a to jezdím ráno i odpoledne .

Jan Hojsák

Hradubické metro… To slovní spojení se mi líbí, budu ho užívat ode dneška též. 🙂

Martin

A řekli jim, že ti panteři v zimě nejezdí, jelikož mají celou výbavu venku na střeše?

DonVinkrozzo

Pokud s tím bude problém, tak ho budou muset vyřešit. Třeba díky tomu že ŠT dodala 15T do Rigy, tak máme i my v Praze vylepšené trakční motory (nedělala jim dobře blízkost moře)
Včem by vlastně podle vás měl být problém výzbroje na střeše?

XXXD

No jo oni totiž jiní výrobci strkají výzbroj u podobných vozidel jinam, že?

Y.K.

Výbava na střeše snad nevadí, ne? Mají to všechny NP jednotky. Záleží jak je navržená včetně chlazení a ne kde je umístěná.

Michal

To vyprávějte panteřím kompresorům na střeše 😀 Jenom u „děčínské panteří sedmičky“ se tento problém zamrzlých kompresorů řešil min u třech z nich 🙂

Apollo17

To má „panteří sedmička“ víc,jak 3 kompresory? 🙂
Panter má jeden kontejner s kompresorem a sušičkou firmy Knorr.Že za mrazů občas je problém se vzduchovým zařízením je ale pravda.

Michal

Panteří sedmičkou byla myšlena „flotila“ sedmi panterů zabydlených v Děčíně… Minimálně u třech z nich byly s kompresorem v tuto zimu problémy..

Y.K.

A jak to odporuje tvrzení „záleží jak je systém navržený a ne kde je umístěný“? 🙂 Mezi návrh patří i to jestli je a v jaké je skříni, kudy vedou trubky atd…

Karel Kouba

U nás v zimě nejezdí? Já chápu, že si potřebujete po ránu kopnout do Škody Plzeň. Ale jste trapný, neskutečně trapný. Co jste ve svém životě dokázal vy. Nic. U klávesnice jste hrdina. Pěkný den.

všd

Tam zas tak tuhé zimy nejsou. Je to sice na severu, ale u moře.

Solaris

Nebyla by i nějaká zpráva i o dodávce pro ČD? Přijde mi, že je nějaké podezřelé ticho. Opravdu budou v červnu hotové první kusy?

Tomariero

Tak do června by měly být 4ks pro Plzeň- Karlovy Vary minimálně 3ks jiz jezdí nějakou dobu na okruhu ve Velimi.

SaulGoodman

Zde pěkné video z okruhu. Minimálně jedna jednotka tam je i v Najbrtu, ne-plzeňská: https://youtu.be/wAohZ88TFnM?t=319

Tomariero

Ta v najbrtu je také na linku Plzeň- Karlovy Vary, ale platí ji Karlovarský kraj.

Hans

Docela mě zarazil rozsah provozních teplot. V posledních létech se teplota ve stínu v mnoha částech Evropy pohybuje v blízkosti +40°C a často i víc.

55p

Často i víc než 40 ve stínu? Často?! Čísla by nebyla?

Miroslav Zikmund

A jaké jsou letní teploty – na sluníčku – na jihu Itálie, např. Sicílie … netřeba ani tam, stačí Rumunsko, Bulharsko, Makedonie, Chorvatsko, jižní Francie …

Kubrt

A relevance k vlakům pro Lotyšsko?

Hans

Čísla si můžete dohledat na netu. Bohužel skutečně takové teploty nejsou v některých částech Evropy vyjjímečné. https://www.bbc.com/news/world-europe-48756480

*h8*

Vlaky jsou určeny konkrétně pro Lotyšsko. V srpnu roku 2014 padl v této zemi teplotní rekord – a má hodnotu +37.8 °C

Václav

Jenže to je teplota naměřená podle meteorologických standardů. Reálná teplota může být místy mnohem vyšší.

medical_examiner

To může. Náš kotel taky v létě opakovaně tvrdil, že je venku 42°C…
Jenže tak je to objednáno. Pokud tam bude 50°C, nebude to problém Scheißewerke Pilsen.

všd

Ty jednotky jsou stavěné na teploty do 40 °C ve stínu. Ne na slunci. Jednotky budou jezdit v okolí Rigy, které má přímořské klima. Než natáhnou dráty do Daugavpils (pokud vůbec někdy), které má kontinentální klima, proteče ještě hodně vody v Dvině.