Zrod vlaku. Škoda zahájila výrobu panterů pro lotyšské dráhy
Výroba začala svařováním a obráběním prvních dílů. Zakázka na 32 vlaků má hodnotu přes šest miliard korun
Skupina Škoda Transportation začala naplňovat zakázku na dodávku 32 elektrických jednotek RegioPanter pro Lotyšské státní dráhy (Pasažieru vilciens), když zahájila výrobu prvního vlaku. Výroba začala svařováním a obráběním prvních dílů. Dceřiná firma Škoda Vagonka získala zakázku v přepočtu za více než šest miliard korun v létě 2019.
„Jednotky začneme zákazníkovi předávat ve druhé polovině roku 2022 a dodávky budou pokračovat v i následujícím roce,“ uvedl mluvčí Škody Transportation Jan Švehla. Lotyši s českými vlaky počítají na paprskovité trasy z Rigy směrem na města Aizkraukle, Tukums, Skulte a Jelgava. V ceně je zahrnuta i údržba, dodávky náhradních dílů a školení.
Cesta k zakázce přitom nebyla přímá, vedla přes lotyšský antimonopolní úřad a řadu odvolání a administrativních tahanic s konkurencí. Dopravce původně vyhlásil vítězem Talgo, nabídky ale musel dle rozhodnutí úřadu přehodnotit, zejména pokud jde o provozní náklady. Konkurenty Škody v tendru byly vedle Talga ještě CAF a Stadler.
Nové elektrické jednotky ze Škody Vagonka budou určeny pro provoz na tratích s rozchodem 1520 mm a napájecím napětím 3 kV s možností budoucí změny na 25 kV. Vozidla musí odolat klimatickým podmínkám od –40 °C až do +40 °C. Obsaditelnost vozidel bude činit minimálně 400 sedících a až 450 stojících cestujících. Maximální rychlost vozidel bude 160 km/h.
Zajímavostí je, že jednotky budou „oblečeny“ do kombinace žluté, antracitově černé a šedé barvy. Neponesou tak lotyšské národní barvy, především karmínově červenou, jak bylo prezentováno v prvních vizualizacích.
Škoda aktuálně vyrábí i 31 RegioPanterů pro České dráhy a od loňského prosince i 37 stejných jednotek pro Jihomoravský kraj. Vedle České republiky jezdí tyto vlaky ještě na Slovensku.