dkv-spojujeme

Zprovoznění lanovky na Ještěd se odkládá, testování ukázalo závadu

Lanovka na Ještěd, foto: Zdopravy.cz/Jan SůraLanovka na Ještěd, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Od zítřka měla po téměř tříměsíční výluce opět začít jezdit jediná lanovka v majetku Českých drah. Obnovení provozu se ale

16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Obtloustlý Travolta

Ještě že ji nepředali Kittnerovi.

Georg

no ja doted nechapu, proc zeleznicni dopravce provozuje turistickou lanovku a davno to neprodal vlastnikovi skiarealu nebo jinemu provozovateli…

Pampara

Neprodal? To slovo zní jakkoli vysloveno vzhledem k ČD celkem divně. Spíše „předání“.

Radek Janata

Že je ČD akciovka, jejíž akcie vlastní stát, neznamená, že se smí tunelovat vyváděním majetku tak, jak navrhujete.

U takového ČEZu to také nejde. Management se musí ze zákona chovat s péčí řádného hospodáře. Když prodávat, tak za férovou cenu. A zrovna u lanovky tuto cenu stanovit lze. Lanovka je víceméně samostatný, nedotovaný provoz, má nějaký sovisející majetek, nějaké náklady, nějaké vynosy. Dá se tedy v pohodě ocenit.

železničář v důchodu

Z principu je ovšem naprostá pitomost chtít prodávat jedinou bezproblémově výdělečnou součást firmy, jejíž zbytek v podstatě spíše prodělává!

Jiří

Proto se tehdy za řebíčka ČD cargo taky oddělovalo, aby náhodou ve firmě nezůstalo něco ziskového – všechny ziskové věci se musí oddělit a co zůstane se dotuje ze státního 😉

Moza14

Kdy ČD dostaly nějaké dotace, krom nákupu nových vlaků? Pokud vím, objednatelé jim platí za objednané služby, ale nikdy jsem neslyšel, že by dostávaly dotace jen tak in bianco na provoz/na pokrytí ztráty.

Mimochodem, ČD Cargo se neoddělilo zcela, plácáte hloupost. Došlo k tomu, že se nákladní oddělila od osobní dopravy, nadále však i osobní, i nákladní doprava spadají pod jednu skupinu České dráhy, byť Cargo i osobní doprava na sobě fungují nezávisle. Ale je to jedna firma.

Ferenc Futurista

Cargo se oddělovalo, páč evropská legislativa, voni jantare.

železničář v důchodu

To chápete hodně málo: všechny lanovky v provozu Č(S)D byly vždy vysoce ziskové (jako v podstatě jediná zisková součást provozu ČD) – a asi proto byly jako první součást ČD velice brzy po rozdělení Československa privatizovány a „zachráněn“ pro ČD byl (bohužel) právě jen ten Ještěd …

Jen tak

jakože ta jedna lanovka vydělá na provoz celých čd a generuje ten miliardový zisk?

železničář v důchodu

To jistě ne, ale vydělává nejen na sebe, ale ještě i něco navíc – což se o mnoha dalších součástech české železnice tvrdit rozhodně nedá.

Jen tak

ČD mely za lonsky rok zisk pres miliardu. takze tech pár tisíc zisku té retro lanovky … je marginální.

Moza14

Pokud vím, lanovka spadá pod osobní dopravu, která naopak prodělala.

Martin V.

Spíš je otázka, jestli se ta lanovka nedostala do věku, kdy místo bezproblémového zisku bude potřebovat velké investice. Pak by jako součást skiareálu měla větší šanci přežít (byť to nemusí být vlastnicky součást – lyžaře nezajímá komu která louka nebo vlek patří, pokud to tvoří provozní celek).

Petr

Tady v podstatě pro skiareál není použitelná, na vrcholu Ještědu není sjezdovka. Něco jiného jsou pak terénní koloběžky ale pro zimní lyžování je vrchol lanovky příliš daleko.