Lanovky

Zprovoznění lanovky na Ještěd se odkládá, testování ukázalo závadu

Lanovka na Ještěd, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Lanovka na Ještěd, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Od zítřka měla po téměř tříměsíční výluce opět začít jezdit jediná lanovka v majetku Českých drah. Obnovení provozu se ale odkládá na neurčito, i když oprava oficiálně skončila a už začalo testování.

Víceméně to je hotové. Doteď jsme to zkoušeli s prázdnými kabinami a jezdilo to s určitými problémy, které jsme ale uměli řešit. Dnes jsme dělali zátěžovou zkoušku a objevil se závažnější problém,“ řekl ČTK přednosta lanovky Vladimír Štěpán. Konkretizovat ho nechtěl a zatím ani nedokáže odhadnout, kdy bude možné zahájit provoz.

Komunikujeme s dodavatelskou firmou, ale zatím termín obnovení provozu není stanoven. Velmi brzy jej upřesníme. Snad už zítra,“ řekla mluvčí Českých drah Gabriela Novotná.

Lanovka na Ještěd je mimo provoz od 1. dubna. Odstávka bývá každoročně dvakrát do roka, letos došlo kromě pravidelné revize také k výměně pohonu. Nově je ve strojovně střídavý motor s frekvenčním měničem, modernizací prošlo zabezpečovací zařízení.

Dvoukabinová lanovka z libereckého Horního Hanychova na Ještěd byla vybudována na náklady tehdejších Československých státních drah známou chrudimskou firmou František Wiesner. Stavba byla zahájena 15. června 1932 a dokončená lanovka byla uvedena do provozu 27. června 1933. V letech 1971 až 1975 prošla lanovka zásadní rekonstrukcí, čímž se zařadila k lanovkám světové úrovně. Rekonstrukci provedla firma Transporta Chrudim a provoz rekonstruované lanovky byl zahájen 31. prosince 1975.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Obtloustlý Travolta
Host
Obtloustlý Travolta

Ještě že ji nepředali Kittnerovi.

Georg
Host
Georg

no ja doted nechapu, proc zeleznicni dopravce provozuje turistickou lanovku a davno to neprodal vlastnikovi skiarealu nebo jinemu provozovateli…

Pampara
Host
Pampara

Neprodal? To slovo zní jakkoli vysloveno vzhledem k ČD celkem divně. Spíše „předání“.

Georg
Host
Radek Janata
Host
Radek Janata

Že je ČD akciovka, jejíž akcie vlastní stát, neznamená, že se smí tunelovat vyváděním majetku tak, jak navrhujete.

U takového ČEZu to také nejde. Management se musí ze zákona chovat s péčí řádného hospodáře. Když prodávat, tak za férovou cenu. A zrovna u lanovky tuto cenu stanovit lze. Lanovka je víceméně samostatný, nedotovaný provoz, má nějaký sovisející majetek, nějaké náklady, nějaké vynosy. Dá se tedy v pohodě ocenit.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Z principu je ovšem naprostá pitomost chtít prodávat jedinou bezproblémově výdělečnou součást firmy, jejíž zbytek v podstatě spíše prodělává!

Jiří
Host
Jiří

Proto se tehdy za řebíčka ČD cargo taky oddělovalo, aby náhodou ve firmě nezůstalo něco ziskového – všechny ziskové věci se musí oddělit a co zůstane se dotuje ze státního 😉

Moza14
Host
Moza14

Kdy ČD dostaly nějaké dotace, krom nákupu nových vlaků? Pokud vím, objednatelé jim platí za objednané služby, ale nikdy jsem neslyšel, že by dostávaly dotace jen tak in bianco na provoz/na pokrytí ztráty.

Mimochodem, ČD Cargo se neoddělilo zcela, plácáte hloupost. Došlo k tomu, že se nákladní oddělila od osobní dopravy, nadále však i osobní, i nákladní doprava spadají pod jednu skupinu České dráhy, byť Cargo i osobní doprava na sobě fungují nezávisle. Ale je to jedna firma.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Cargo se oddělovalo, páč evropská legislativa, voni jantare.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To chápete hodně málo: všechny lanovky v provozu Č(S)D byly vždy vysoce ziskové (jako v podstatě jediná zisková součást provozu ČD) – a asi proto byly jako první součást ČD velice brzy po rozdělení Československa privatizovány a „zachráněn“ pro ČD byl (bohužel) právě jen ten Ještěd …

Jen tak
Host
Jen tak

jakože ta jedna lanovka vydělá na provoz celých čd a generuje ten miliardový zisk?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To jistě ne, ale vydělává nejen na sebe, ale ještě i něco navíc – což se o mnoha dalších součástech české železnice tvrdit rozhodně nedá.

Jen tak
Host
Jen tak

ČD mely za lonsky rok zisk pres miliardu. takze tech pár tisíc zisku té retro lanovky … je marginální.

Moza14
Host
Moza14

Pokud vím, lanovka spadá pod osobní dopravu, která naopak prodělala.

Martin V.
Host
Martin V.

Spíš je otázka, jestli se ta lanovka nedostala do věku, kdy místo bezproblémového zisku bude potřebovat velké investice. Pak by jako součást skiareálu měla větší šanci přežít (byť to nemusí být vlastnicky součást – lyžaře nezajímá komu která louka nebo vlek patří, pokud to tvoří provozní celek).

Petr
Host
Petr

Tady v podstatě pro skiareál není použitelná, na vrcholu Ještědu není sjezdovka. Něco jiného jsou pak terénní koloběžky ale pro zimní lyžování je vrchol lanovky příliš daleko.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll