Zpoždění dva měsíce, ale o 37 % levněji. SŽ na druhý pokus vybrala firmu na opravu trati podél Nisy

Vlaky se na trať z Liberce do Žitavy mají vrátit 27. listopadu.
Společnost Strabag Rail se stala vítězem soutěže na prostou rekonstrukci traťového úseku mezi Chrastavou a Hrádkem nad Nisou. Zakázku získala za 112,4 milionu, kontrakt je již v registru smluv. Oproti odhadu podle projektu cena výrazně klesla.
Podpisem smlouvy končí několik měsíců trvající nejistota, kdo a kdy trať opraví. Správa železnic musela první soutěž zrušit. Ke zprovoznění celého úseku z Liberce až do Žitavy tak dojde o dva měsíce později, než byl původní plán.
„Prostou rekonstrukci mezistaničního úseku zrealizujeme v souběhu s probíhajícími stavbami na této trati. Práce se rozběhnou na začátku září, s dokončením se počítá v říjnu. Provoz na trati se poté obnoví v závislosti na dokončení investic ve stanicích Chrastava a Hrádek nad Nisou, které koordinujeme i s polskou stranou. Předpokládaný konec výluky je 27. listopadu,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.. Původně měla výluka skončit na konci září.
Nový trend v zakázkách?
Zakázka na prostou rekonstrukci je ale u Správy železnic zlomová. Je jednou z mála, kdy cena výrazně klesla oproti odhadu. Správě železnic se podařilo zakázku vysoutěžit až na druhý pokus. První soutěž zrušila poté, co vítězství společnosti Rataela tehdy napadla společnost Chládek & Tintěra. Už tehdy došlo k zásadnímu propadu oproti odhadu. Maximální cena byla 179,4 milionu korun, Rataela nabídla 117 milionů korun.
V nové soutěži šel Strabag Rail ještě níže, oproti odhadu je tak o 37 % levnější. Výrazně zlevnili i další hráči z první soutěže. Pokles ceny ukazuje velké napětí na trhu, kdy se do oboru snaží vstoupit další hráči přilákaní vysokými maržemi v železničním stavitelství.
Roky to nešlo. Opravy železničních tratí náhle zlevňují o desítky procent
Správa železnic poprvé u větší stavební zakázky zažívá to, co je už několik let standardem u Ředitelství silnic a dálnic. Cena v soutěži klesla oproti odhadu o desítky procent. K nižší ceně paradoxně pomohla neschopnost Správy železnic vysoutěžit opravu včas. O nutnosti opravy věděla několik let, záměr ke schválení centrální komisí poslala na ministerstvo dopravy až letos v době, kdy už běžela modernizace stanic Hrádek nad Nisou a Chrastava.
Práce na prosté opravě trati zapadnou do již probíhající modernizace stanic Chrastava a Hrádek nad Nisou, kterou provádí Skanska. Ta nabrala zpoždění, nikoliv vinou zhotovitele. Jeden most je ve výrazně horším stavu než uváděl projekt, současně bude Skanska oproti původním plánům modernizovat na vyšší rychlost také úsek z Hrádku do Polska. Ten již prochází úpravou na zvýšení rychlosti na 120 km/h.