Zpožděné opravy a vyšší moc. České dráhy jsou při vyjednávání nejtvrdší, říká šéf ŽOS Vrútky
Vlak EuroCity Praha - Berlín - Hamburk nasazují České dráhy jedny ze svých nejlepších vozů. Foto: České dráhy
„Někteří cestující jsou nuceni cestovat ve zcela nevyhovujících podmínkách, marně čekají na vůz, do kterého si zakoupili jízdenku,“ zlobí se ČD.
Kdyby byla obří konkurence a oni slibovali hory doly, aby získali zakázku, pak bych ty nereálný termíny chápal. Ale oni jí mají defakto jistou tak jako tak. Takže oni slíbí něco co nedodrží (možná pod tlakem odběratele – kterýmu je to ve výsledku stejně naprosto k ničemu), ČD počítají s tím slíbeným co není dodrženo, objednatel počítá, že mu tam bude jezdit co mu bylo slíbeno a cestující je nasra***, že tam je buď míň vagonů a nebo daleko horší. K čemu teda to domino lží je?
Tak trochu úkrok stranou… Na jedné straně ČD situaci, kdy musejí čekat na opravený vagon déle a ŽOS Vrútky na ně zkouší navýšení ceny, charakterizují jako: „zcela bizarní,“ Na straně druhé se ČD vůči svým potenciálním klientům chovají principiálně úplně stejně, jako ŽOS Vrútky vůči nim, když nabízejí akční „Jízdenku na léto“, která letos: — oproti loňsku zdražila o 500 Kč, tedy o 56% (z loňských 890 Kč na letošních 1.390 Kč) — díky převzetí některých výkonů konkurencí zahrnuje menší rozsah platnosti, než loni — vzhledem k veřejně diskutované „vozové nouzi“ umožňuje tu vymoženost, že (zejména u dálkových vlaků) si… Číst vice »
Mícháte hrušky s jabkama. ČD má smlouvu s ŽOS a řeší její neplnění, uzavřeli ji obě strany dobrovolně. Stejně tak máte možnost využít akční slevy ČD na léto, ale nemusíte. Na nedodržené řazení si můžete stěžovat u běžné jízdenky s místenkou a ČD to mají kompenzovat. Ale u dlouhodobé jízdenky nemáte žádnou rezervaci v ceně, takže nemáte nárok si vybírat jaké vagony vám přijedou. Což je taky důvod proti koupi té jízdenky, ve vytížených úsecích si nebudete ani moct sednout.
Ano, máte pravdu.
Koupě té zázračně výhodné „Jízdenky na léto“ je pouhá možnost, tedy úkon dobrovolný.
S přihlédnutím ke faktorům, které jsem uvedl výše, ale letošní „méně muziky za podstatně více peněz“ ve srovnání s loňskem může na případného zájemce působit také bizarně.
Dovolenkového cestovatele vybaveného alespoň špetkou kritického myšlení, může pak rozhodovací proces dovést např. k těmto výsledkům:
a) vzít si na dovolenou po Česku raději auto
b) porozhlédnout se po okolí a porovnat si, jestli by nabídka jiného dopravce, nebyla uživatelsky vstřícnější
https://www.bahndampf.de/deutsche-bahn/sommer-ticket
Upřímně asi jako cestující vcelku rád čtu, že jsou ČD tvrdé a nenechají si kálet na hlavu. Chápu, že je to pro ně ve Vrútkách nepříjemný, ale běžného cestujícího tohle prostě nezajímá a jeho hněv jde za ČD. A ČD musí jednat.
Takový blbý dotaz: Co by se stalo, kdyby se to ECM prostě porušilo (třeba právě s odkazem na covid a válku), a „lepší“ vozy nechaly jezdit i přes proběhy, dokud jsou (více méně) v pořádku? Z pohledu cestujících by to nepochybně bylo lepší než B stejně jako hladovlak.
Když to „více méně“ rupne třeba v půlce trasy/jízdy spoje tak co se bude první řešit? Platnost revize a proč to nebylo opraveno – když se nikomu nic nestane tak to bude ještě „půl bídy“ ale pokud b došlo k nějakému úrazu… :))
Možná bych se ptal u jiných dopravců, pochybuju, že všichni vše dodržují…
Hmm, to je fakt blbý dotaz, navíc s odkazem nadříve hojně používané, typicky české řešení.
Jděte dělat někam do depa a podepište se pod to, že je vozidlo ok, i když mu chybí předepsané údržbové/ revizní procedury.
Až dojde k prvnímu průšvihu, nedejbože s vlivem na zdraví, nebo život cestujících, tak prostě půjdete „do báně“.
Pochybuji, že „třeba právě odkaz na covid a válku“ by soud obměkčil a on vám s ohledem na vaší argumentaci trest snížil.
Jakpak to s tou Coronou a válkou asi vyřešili dopravci jinde?
Tak především je nutné si uvědomit, že ECM nemá s danou problematikou prakticky nic společného (je to jen zakořeněná výmluva ČD, protože nic lepšího na fakt, že léta překračovaly výrobcem vozidel stanovené lhůty proběhů do předepsané údržby, prostě nenašly). Naopak ECM poskytuje nástroje, jak těm vozům (za předpokladu jejich dobrého technického stavu a zhodnocení/ošetření možných rizik) lhůty proběhů legálně prodloužit. A odpověď na otázku je jasná – pokud by ty vozy jen tak jezdily dál, ohrožuje dopravce své osvědčení o bezpečnosti dopravce, protože právě DOPRAVCE (tj. nikoliv ECM) může provozovat pouze vozidla, která se nachází uvnitř intervalu předepsané údržby. Tj.… Číst vice »
Když za to nemůže ECM, tak jaktože dopravce nedojezdil už dřív, když ty lhůty běžně a dlouhodobě překračoval?
Můj OSOBNÍ názor je ten, že v tom sehrál roli fakt, že od loňské únorové novelizace zákona o dráhách je už překračování proběhů (stejně jako jakékoliv jiné porušování předpisů 4. železničního balíčku) regulerně a docela snadno postihovatelné. Do té doby to dle evropské legislativy (bez transpozice do našeho právního řádu) bylo dost problematické…
Jinak samozřejmě překračování proběhů nebylo legální nikdy (oni konstruktéři obvykle znají minimální neboli „zaručenou“ životnost jednotlivých součástí a ty rozpisy údržby nepíšou jen tak z plezíru, ale aby zaručili bezpečnost a funkčnost celé sestavy), ale případné průšvihy se řešily jen na úrovni soudů – viz třeba https://www.dicr.cz/mimoradne-udalosti/setrene-mimoradne-udalosti-a-zaverecne-zpravy/nepomuk-
Jako člověk, kterého dřív opravárenství drážních vozidel živilo, umím problémy s dodavateli pochopit. Ale jako cestující, který díky neskutečné nejistotě (přijede/nepřijede vůz, do kterého mám místenku, bude/nebude zpoždění, bude/nebude mimořádnost nebo výluka) začal – ač nerad – víc jezdit busy, bych pro takového opravce pro příští kontrakty určitě nedoporučoval. Smluvní pokuta mně nikam nedopraví. Běžní cestující bez znalosti problematiky z mého okolí taky zpětně přecházejí do busů, nebo aut. Ne že by nikde nebyly zácpy a zpoždění, ale fakt je na trasách, které používám já osobně znát vyšší spolehlivost. Tudíž pro příště – provoz se bez KVALITNÍHO opravárenství a kvalitní… Číst vice »
Naprosto souhlasím. Osobně volím auto. Pokud se nedostanu přímo do zácpy, třeba na dálnici, stále je tu možnost problém objet. Zatímco ve vlaku je člověk bezmocný, vlak se nehýbe a nikdo nic neví. Často čtu, že byla zavedena NAD, ale já takovou zkušenost nemám. Vždy jsem si to pěkně ,,odstál“.
Já jsem jel NAD z Uhříněvsi do Říčan, tam jsem čekal, dál jsem pokračoval soupravou která přijela plná lidí z Prahy.
(Kdo jel o pulhodiny dřív, ten prý stihl poslední soupravu která se v Říčanech obracela, ale mě byla NAD k ničemu. )
Zkusme se zamyslet nad tím, jak by to vypadalo, kdyby ty opravárenské kapacity vlastnily ČD. Tím nehájím Vrútky, jen se zamýšlím nad tím, zda by ty problémy s dodavateli neměli jako přes kopírák.
Jako učňasové jsme chodili na praxi mj. do vozovky v Praze Bubnech. Byla jistě zastaralá, ale dělaly se tam GO čtyř vozů denně a souběžně i panťáky.
Za mne je škoda, že se takovéto provozy opustily a nemodernizovaly. Asi je lepší vozit vše někomu cizímu. Jen sklízíme, co jsme zaseli.
Sice netuším jak učni zabrání nedostatku dílů, ale dobře si pamatuju na cedule ve vagonech na dveřích „Blokovací zařízení odebráno“. Novodobá varianta pak: https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/201501/PA028862u.jpg
Můžete mi ocitovat pasáž, kde píši, že učni zabrání nedostatku dílů? Děkuji.
No nevím, jak trh práce a její cena se dá v Praze srovnávat s Vrútkami, to by mělo smysl budovat spíš v Děčíně nebo Bohumíně.
V Bubnech ŽOS byla historicky, proto je pan Vašek zmiňuje,
a taky velmi správně dodává, že sklízíme, co jsme zaseli.
Tak silně poddimenzované vlastní opravárenské kapacity, jako ČD, asi nemá žádný státní dopravce okolo Česka.
V dnešní době by státní dopravce samozřejmě musel stavbou nových udržbářských kapacit pomoci státu řešit situaci v nezaměstatnosti v nějakém potřebném regionu.
Např. DB budují za 320 mil. EUR novou opravárenskou základnu pro Talgo ICE-L na severu Německa v Neumünsteru (Schleswig-Holstein).
https://www.lok-report.de/news/deutschland/aus-den-laendern/item/41378-schleswig-holstein-werk-neumuenster-wird-fuer-den-ice-l-ausgebaut.html
Tohle říkám taky. Sice v 80. letech některé vozy byly při přistavení do opravy fakt „střepy“ a jindy se tahaly vozy z kopřiv, ale takovýhle průser je už vážně moc. Uznávám, že občas něco „přejelo“ kilometry, ale ne všechno.
Vozy v 80. letech byly asi konstrukčně jednodušší a měly minimum elektroniky, která se musí taky servisovat. Další věc je plný sklad náhradních dílů, protože třeba celou dekádu jezdily stejné vozy a nebylo tolik maloseriových typů.
Upřímně co si budem. Ono se toho moc neservisovalo. Nefunkční topení, nesvítící zářivky, netekoucí voda v létě nebo nefuknční dveře byl mnohem častější jev, než dnes.
Kdyz jsem jezdil do skoly, na okne byla jinovatka 🙂 A to ten vlak mel za sebou nejmin pul hodiny jizdy 🙂 A prezil jsem. A dvere na dve klicky se daly otevrit lehceji nez mnohe dnesni pacidla.
Ale jo, byla jina doba. I kdyz v 810 jsem tehda jezdil taky.
Jestliže délka opravy ve smlouvě 50 dnů- tak 100 dnů realita… sankce a hledat jinou firmu která má glejt na ECM. Že nejsou díly, může se stát, ale po covidu úž je nějaký pátek a Vrůtky běží nejen pro čd. Doba je neúměrně dlouhá a firem, které vyrábí dvojkolí, tlumiče,apod. je v Čr a Evropě dost.
Takže tady máme problémy součástkové základny, dodavatelsko odběratelských vztahů. Teď už chybí jen ty pětiletky, ve kterých si naplánujeme zlepšení 🙂
Pouhou změnou systému se zřejmě Vámi vyjmenované problémy nevyřeší.
Něco jsem pro vás něco našel, můžete začít plánovat 🙂
https://www.epravo.cz/_dataPublic/sbirky/archiv/sb18-89.pdf
A preco je teda pre ZOS taky problem vydokladovat priciny meskania, ak vznikli skrz covid/vojnu na strane dodavatelov? Objednavky, faktury, dodacie listy, to vsetko by mali mat archivovane a bez problemov dolozitelne. Pri objektivne nezavinenych pricinach by im snad aj pripadny sud/arbitraz mali dat za pravdu, ak by veci dosli tak daleko.
Jedine zeby pan tak trochu prifarboval, tam by som uz urcity problem videl.
pokud smlouva byla jasne napsana a neobsahovala treba inflacni dolozku a vyssi moc nebyla zminena jako duvod k neplneni, tak jim jakekoli doklady cehokoli budou k nicemu.
To se pletete, pokud dojde (zjednodušeně řečeno) k nepředvídatelné, nezaviněné a natolik podstatné změně okolností, že vznikne hrubý nepoměr ve vztahu smluvních stran, tak má ta dotčená strana ze zákona právo na obnovu jednání, a pokud se nedohodnou, lze navrhnout soudu změnu smlouvy či její zrušení.
Čímž neříkám, že je to nutně tenhle případ, ale není pravda, že by s takovou situací musela smlouva počítat – což je celkem logické, vzhledem k tomu, že to míří na nečekané situace.
Předpokládám, že vzhledem k rozsahu zakázky a skutečnosti, že ČD jsou sektorovým zadavatelem, na to dopadá § 222 ZZVZ o změně závazku. A tady právně vyargumentovat změnu smlouvy není legrace. Čili není to o tom, že by se mohli domluvit pouze s odkazem na ObčZ, ale musí to být i v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek.
Tak ten clovek z CD sam povedal, ze su pristupni debate, len chcu vidiet skutocnu pricinnu suvislost a nie vyhovorky.
Představujete si to jako Hurvínek válku,. Pracuju u firmy, které se COVID taky významně dotknul, a jeden náš zákazník chtěl u každé zpožděné položky doložit pro každý zpoždění den okolnosti vyšší moci. V principu to chtěl doložit tak, že chtěl vidět od každého dodavatele papír, že objednávka číslo XXX byla z důvodu Covid zpožděná o X dní, protože mu dodavatel nedodal materiál anebo měli zavřenou fabriku anebo lidi na nemocenské. To je ovšem pro toho dodavatele jednak spousta práce navíc a jednak se vyskytli dodavatelé, kteří nás rovnou poslali do háje s tím, že nic takového dělat nebudou a pokud… Číst vice »
To se těžko dokládá, že jste v továrně měli nemocné lidi?
To se těžko dokládá, že když Vám někdo něco odmítne dodat tak dodáte prostě doklad o jejich nespolupráci?
Vše nějak jde udělat, jen se musí chtít a ne vymýšlet pouze předpisy.
Nestačí, že majú ostudu po celom Slovensku? Ešte si ju potrebujú robiť aj v zahraničí. Ďalší prúser majú s Barónkami z Tatier. Do 30.11. majú byť všetky modernizované inak prepadnú EU fondy, prvá šla do Vrútok pred dvoma rokmi a ešte ani nevyšla na SJ. Na 8 kusoch sa ešte ani nezačalo robiť. Prúser za prúserom.
Ono to téměř vypadá, že očekávali podobně laxní přístup, na jaký jsou zvyklí u ZSSK – a ono to u ČD nefunguje.
Vymýšlí kraviny… Byl covid, takže si mysleli že se bude málo jezdit a zmenšili množství objednávaných náhradních dílů. U dodavatelů ale vzniklou díru „vyžrali“ jiné firmy a ŽOS teď má smůlu protože už toho nestíhají vyrábět víc. Ta stejná písnička jako u kombinace automobilky+čipy…
Nemá souvislost s prodlužováním dodávek i tragické platové ohodnocení v ŽOS a příčinný nedostatek zaměstnanců ?
Nástupní plat pro elektromechanika 850 € brutto je opravdu WOW nabídka.
Jako fakt? Se zbláznili?
https://www.zos-vrutky.sk/praca_sk.html
Ne. 😅😅😅
Ono se to zdá jako dlouho neaktualizované webovky, jenže nabídky korelují s ostatními aktuálními nabídkami ŽOS na jiných pracovních portálech. Tvrdej fakt.
https://www.profesia.sk/praca/zos-vrutky/C26280
Aktualne ponuky maju podobne cisla. Teda je tam rozpatie 850-2000, co kazdy, kto ma skusenosti s beznym slovenskym HR precita ako 850.
To pak není žádný překvapení, že si raději najde Slovák stejnou práci v Česku, kde dostane v nástupu skoro dvojnásobek. Navíc slováci mají proti jiným lidem z ciziny výhodu v prakticky neexistující jazykové bariéře. Jen mezi strojvůdci, posunovači a vlakvedoucími je slováků dost.
Přitom nádherná, překrásná země, politická scéna se posledních 20 let stará ale spíš o to, aby z malebné země ve středu evropy zůstala spálená poušť.
Spálená poušť tam nezůstane. Po exodu z Pripjati vznikl nepřístupný a neprostupný přírodní park.
Podobně v menším tady, přepněte na ortofoto: https://mapy.cz/s/lopesuruda
Na staré mapě je viděl obdélníkové náměstí, tipoval bych to na gotickou dobu založení.
Ten design se ale musí nechat. Pure devadesátky…
Tsk mě napadá, jestli toto není onen zmiňovaný problém války na Ukrajině. Kdo jiný, než Ukrajinci by byl za to ochotný dělat.
Nevzdělaní, čerstvě příchozí než se rozkoukají.
Konstruktér kolejových vozidel s příplatky cca 1500 EUR, no tak to teda… potom úplně chápu vše až na to, jak je proboha možné, že tam vůbec někdo ještě pracuje.
https://www.ekariera.sk/hodnotenie/zos-vrutky-super/
Docela zajímavé počtení současných a bývalých . Zdá se, že kdo mohl vzal nohy na ramena a vládne tam teď totální anarchie.
Hmm, to je teda síla.
Minimální hodinová mzda pro uklizečku byla v Německu pro letošní rok stanovena na 13,5 EUR.
Pokud dělá někdo pouze v režimu „MiniJob“ (max. 450 EUR měsíčně), tak se to ani nedaní.
Mzda elektromechanika se od kosmetičky podlahových krytin z pochopitelných důvodů podstatně liší.
„Na čem ale beze zbytku trváme, je doložení přímé příčinné souvislosti mezi obecně známými informacemi o průběhu epidemie covid a důsledcích války na Ukrajině a jejich dopadem na konkrétní zakázku.“
Toto by mne jako naprostého laika také zajímalo.
Tak to byste musel sednout na vlak – co kecám, do služebního auta a nechat se odvézt do Vrútek se slovy po příjezdu: Tak ukážte tie papiere.