Volno k 4,5 milionům kilometrů ročně. RegioJet vystřídá u rychlíků Arrivu, nepřišly námitky
Siemens Desiro Classic v barvách RegioJetu. Foto: Juan88 / Wikimedia Commons

RegioJet vyjede s novými hybridními jednotkami od Škody.
Co si budem, ČD by vyjely se stejnou jednotkou 😀
no jestli ten začátek a vůbec provoz bude jak za vlády Arrivy,tak potěšpánbu
Nevim, čas od času jezdím do Tanvaldu, a nikdy jsem neměl problém, dokonce i ty jednotky mi přijdou v pohodě… 😄 Vždycky sedím v tom tichým oddílu a gut.
Aspoň tam bude kvalitativní skok konečně, výměnou ČD za Arr-845 to bylo zlepšení tak o 3%.
Tak hlavně aby vlaky byly zvukotěsné a měly nějakou úroveň a ne hlučné Regiopantery a šroty od Pesy
Jediné co ČD může zachránit od krachu po těchto porážkách je okamžitá privatizace a tvrdé oddělení provozu od údržby a RSM.
Protože dokud bude ČD mít tyto dvě koule na noze, které jen sosají peníze na provoz a investice, ale chovají se macešsky k provozu, tak nikdy nic nevyhrají
Aneb ČD si do výběrek dávají investice na haly a budovy a pak to díky tomuto prohrávají.
A z toho monopolu Regiojetu za 10 let bude státu ještě velmi nedobře, když už nebude státní dopravce záchrany.
To je problém ČD, jak počítají svoje nabídky. Obecně údržba nemusí být koule na noze, ale naopak zdroj příjmů od jiných dopravců.
Jenže to by musely na těch dílnách makat, to co tam předvádí teď, sokromnik nemá zapotřebí…
Někteří soukromníci služeb ČD využívají.
Dle mého osobního názoru, soudě dle výsledků dosavadních soutěží, poskytování služeb v depech externím subjektům bude klíčová aktivita pro budoucí fungování ČD. Neboli, v zájmu přežití, budou muset ČD tyto služby poskytovat tak, aby o ně byl na trhu zájem. Vlastnictví dep je, nebo může být, jejich obrovská výhoda v železničním byznysu příštích let. Žádný jiný dopravce takové zázemí nemá.
privatizace ano, nebo změna zákona, jinak nemůže „státní podnik“ obstát v konkurenci soukromníků, ale údržba může přinášet zisky
ČD není státní podnik
Formálně ne. Ale třeba zákon o zadávání veřejných zakázek docela dodržují
Ještě bych přidal JLV
JLV je soukromá akciová společnost ve které Česká Republika nedrží přímý ani nepřímý podíl.
Arriva jsou starší vlaky.
Arriva je firma. Dopravce.
Jedná hrůza odejde, druhá zase přijde. Arriva -> Žluťák
Mě jako cestujícímu je úplně jedno, kdo je dopravce, podstatné je zda to je to spolehlivé, čisté a ideálně to má zásuvky, abych si mohl dobít mobil. Občas jezdím Pardubice – Hradec Králové a ještě kousek dál, někdy Arrivou, někdy ČD a popravdě vzhledem k jistotě zásuvek je o něco lepší Arriva. U ČD prostě občas zásuvky nejsou. Jedu tím, co mi časově vyhovuje, ne dle dopravce.
u Arrivy taky občas nefungují,to si nevyberete
Opravdu dovedeme jenom nadávat? Místo toho, aby tady bylo oslavováno, že na těchto zapomenutých rychlících dojde k nasazené krásných nových souprav s vyšší kapacitou, dojde ke zkrácení jízdních dob a celkové změně dopravního konceptu na těchto linkách a to vesměs k lepšímu, tak tady budeme brečet, že to nevyhrál oblíbený dopravce….
Výběr dopravce O.K. Ale dopravní koncept likviduje regionálku do Neratovic…
Šlo by to nějak konkretizovat?
O tom, že trať Praha Všetaty by potřebovala dvě koleje a elektrifikaci není pochyb.
Posun križování R z Neratovic do Všetat brutálně vyžírá japacitu jednokolejky a regionálka to musí odstát, spolu bídnou kapacitou za Skal do Vysočan. Ale stát chtěl hodinovku a na současnou trať to bez obnovy Stránova nelze.
Skutečně dojde ke zkrácení jízdních dob?
Já nenadávám, já jsem vlastně i rád, že ty hrůzovlaky 845 půjdou do čudu, ale to víte, RJ opravdu nepatří k mým oblíbeným.
Já má sice zkušenost s Arrivou jen na R22, ale nemám si na co stěžovat. To samé u RegioJetu na R23. Co jezdí s číňany, taky si nemám ma co stěžovat.
Když ale RJ ani není schopen mít kvalitní informační systém, respektive ho udržovat. Z Ústí na vás mluví Google překladač a ještě v Oseku na tabulích svítilo „Vítáme cestující /bla bla bla/ příští stanice Ústí nad Labem západ“
To znamená jediné: Přiznání chyby od MD. Pokud by byla spokojenost, proč něco měnit, že? Maskuje se to akorát výběrovým řízením…
Kdepak, výběrka jsou povinná…
Smlouvy s dopravci nejsou na dobu neurčitou.
Ale měly by být na dobu životnosti souprav, tj. 30 let. Nedává smysl to v půlce přesoutěžovat.
Nevím které soupravy ale víte co tam jezdí?
Vzhledem k tomu, jak staré vlaky tam jezdí teď, už bylo to přesoutěžení vzhledem k životnosti souprav asi načase 🙂 Soutěžit na 30 let je už celkem extrém, za tu dobu se toho hodně změní na tratích a provozním konceptu (zvlášť tady), sice se určité změny dají ve smlouvě nějak ošetřit, ale můžou tam po těch 30 letech zůstat věci které už nevyhovují situaci.
Předpokládám, že to myslíte obecně, ne konkrétně na 845 od Arrivy, to už je fakt taková nouzovka na dožití.
Těch 15 let je jednak dáno zákonem (delší lhůty se musí extra zdůvodňovat), jednak je to nástroj jak a) reagovat na změny podmínek v čase (poptávka, technické parametry tratí, požadavky cestujících atd), kdy přece jen zanést všechny možné variability do smlouvy na 30 let nemusí být reálné a b) nutit dopravce k udržení kvality a snahy (aby neusnul na vavřínech). Delší životnost vozidla, než je délka smlouvy, se řeší odkupem vozidel v případě neúspěchu v soutěži po 15 letech.
Za mně je 15 let spíš moc , vzhledem k tomu že tam budou jezdit až do roku 2044, tak v té době už zcela nebudou odpovídat infrastruktuře která tam bude.
V čem nebudou odpovídat? Jestli bude nová trať do Liberce, budou asi potřeba delší vlaky, ale jinak to jako linky R21, R24 a R14 může zůstat. Expresní vrstvu bude stejně potřeba pořešit navíc.
podívejte se jak se daří „budovat“ infra na rovině v Polabí, já bych se toho zas tak nebál, po volbách to navíc možná dostane stopku, protože rychlá železnice není přeci potřeba..takže jestli se v roce 29 začne, tam kde se nyní skončí, tak tunel do Liberce 2044 nebude ani náhodou. Podívejte se jak dlouho se stavěl obdobně náročný Ejpovický, realizace je nyní ve fázi, kdy do dokončení trvalo 17 let a to se bavíme o významější stavbě na významější trati. Takže asi tak rychle bude nová trať do Liberce..Pokud se podaří udělat všejany, bezděčín, ptáckou spojku a nějakou modernizaci v… Číst vice »
Evidentně nechápete jak funguje výběrové řízení.
Znamená to jediné: vaši naprostou neznalost problematiky objednávky veřejné dopravy.
Pojďme tipovat i ta hodnotící kritéria. První může být cena půlky vlaku provozovaného na trati, druhé by kritérium by mohla být druhá půlka vlaku. To páté by třeba mohla být hodinová mzda průvodčího. Nějaké další tipy k této skvělé tabulce?
Nemusíte nic tipovat: 1 Výše požadované kompenzace v cenové hladině roku 2025 pro celý soubor linek za Průměrný provozní den v Základním období I (blíže viz kapitola 15.2) 7,2 % 2 Výše požadované kompenzace v cenové hladině roku 2025 pro celý soubor linek za Průměrný provozní den v Základním období II (blíže viz kapitola 15.3) 46,8 % 3 Výše výchozích nákladů a výchozího čistého příjmu v cenové hladině roku 2025 pro celý soubor linek za Průměrný provozní den v Základním období I (blíže viz kapitola 15.4) 4,5 % 4 Výše výchozích nákladů a výchozího čistého příjmu v cenové hladině roku… Číst vice »
Upozornil bych redakci, aby si opravila ty recyklované odstavce.
Přeci jenom psát v jedné půlce o konci lhůty pro podání námitek a v druhé, že stále běží…
Neměla být náhodou součástí soutěže i linka Praha – Rakovník?
Nn, tu bude objednávat středočeský kraj. Víceméně je to výměna za Sp Praha – Mladá Boleslav, kde je plně nahradí nové rychlíky.
Ne
Ideální by bylo, kdyby smlouva obsahovala i požadavek na čistící prostředky a jejich lidský pohon, aby to nedopadlo tak, jak je bohužel u napřed žlutého, později tmavého se zašlým interiérem, zvykem…
Taky by smlouva mohla řešit dispečink a schopnost operativního řízení, ale to je ministerstvu jedno. Ať si cestující čekají ve vlaku.
Low-cost dopravce takové věci příliš neřešǐ z principu. Je to low-cost dopravce.
Jo tak budeme jezdit se svrabem
Přání ovšem směřovalo k zadavateli, nikoli k dopravci. Ovšem, pokud představitelé tohoto státu chtějí železnici jen jako nouzovku, když náhodou není auto (čemuž se mnoha rozhodnutími v dopravě blíží), není tomu pomoci.
Vzniká trochu právní vákuum, když oneticket řeší, že při mimořádnosti dojedu(mám se obrátit na dopravce), ale dopravce to neřeší.
Až někdo zůstane někde v řiti a obrátí se na právníka, co udělá – zazaluje toho kdo mu OT prodal, nebo toho kdo ho měl svézt?
Jak se do smlouvy dá dispečink a schopnost operativního řízení?
Kvalitu lidí fakt žádná smluva nevyřeší, ale jejich počet na směně den/noc a kompetence ano.
To by mě taky zajímalo. Součinnost se SŽ je nezbytná a pokud SŽ nebude chtít, tak …
Zajímalo by mě, s čím se hlásili ostatní účastníci, jestli to nebyla ta stejná jednotka od Škody..
S největší pravděpodobností byla minimálně u ČD a Arrivy.
Panter s dieselem na střeše, to jsem ještě neviděl. No a teď uvidím…
Ještě čekám malý kotel a rezervní zásobu uhlí v kabině místo ledničky…
To je tak úžasná Cimrmanovina… A nejsmutnější na tom je, že to je důsledek nelektrifikace severu Čech 🙁
a nesmyslné soutěže do takových podmínek na 15+4, takže to co nakonec vyjede, bude asi nejlepší možná varianta
Můj tip:
Účastník 1: ČD
Účastník 2: RegioJet
Účastník 3: Arriva
Účastník 4: Leo
Jsou ještě jiné možnosti…?
Spousta: namátkou GWTR, Länderbahn, ZSSK Calatori 🙂
Dle článku se přihlásili jen tito dopravci.
Jsem zvědavý kdy něco vyhraje Leo Express, zatím jezdi jen v Pardubickém kraji a to ještě dostali bez soutěže.
a jezdí ještě Bratislava – Komárno 🙂
Líbí se mi, jak ministerstvo pečlivě anonymizovalo v té tabulce nejen názvy účastníků, ale i názvy jednotlivých dílčích kritérií hodnocení.
Tak stejne jde o jedine – cenu.
No, nevím. Ta tabulka je fakt k prdu, ale pokud vyhrál RJ s kompenzací 167, tak někdo jiný požadoval kompenzaci 133, ale nevyhrál.
Kompenzace 167 v tabulce vůbec není, takže 167 asi nebude úplně správná hodnota
A to číslo vlevo dole?
Už to vidím, to 167 asi bude něco jiného, než v článku zmíněná kompenzace „asi 170“.
Regiojet bude účastník č.2, když vyhrál
No to by okolo toho byl asi poprask. Nepamatuji si, ze by nekdy nekdo vyhral soutez a pritom nebyl nejlevnejsi.
Záleží na nastavení kritérií, jsou soutěže, kde nevyhraje nejlevnější vozidlo (nebo cena za km). Cena vozidla může mít váhu třeba 80 % a zbytek můžou být technické parametry, náklady na údržbu, dodací lhůta, záruka atd. Tady v té tabulce je 5 kritérií, takže se dá předpokládat, že každé mělo nějakou váhu a o výsledku rozhodl jejich součet.
Tak naklady na udrzbu tahle smlouva neresi, ani dodaci lhuty nebo servis. Pokud vim, zatim vzdy vyhral nejlevnejsi. To samo o sobe zejmena v tomhle pripade (spis regionalni linky) neni spatne, pokud si zadavatel dostatecne konkretne zada minimalni pozadavky – stari vozidla, pocet sedacek v obou tridach, minimalni pocet mist pro kola apod. A taky by je pak mel i vyzadovat, to si myslim, ze by melo byt zasadni.
Něříkám, že tato smlouva řeší vyjmenované parametry. Říkám (v reakci na „ze by nekdy nekdo vyhral soutez a pritom nebyl nejlevnejsi“), že se to může stát. Stalo se to třeba u jedné z dodávek tramvají do Varšavy, že sice Pesa nabídla dražší tramvaj než Bozankaya, ale nakonec vyhrála Pesa díky dalším kritériím.
Jj ta tabulka je hodně neříkající. Respektive neříkající vůbec nic. Když i po ohlášení vítěze musí být anonymizovani uchazeči. Ale zveřejnit dílčí kritéria a především jejich váhu by snad mohli.
Tak jsem si tu tabulku našel v zadávací dokumentaci MD. Těch hodnotících kritérií je 11, takže tak tabulka ani není celá. Ale zcela rozhodující jsou kritéria č.2 (46,8%) a 4. (29,8%) . 2 Je kompenzace za den 4 jsou skutečné náklady za den.
Uchazeči (resp. účastníci výběrového řízení) samozřejmě anonymizování být nemusí.