Nová silnice do Polska. ŘSD vybírá z pěti možných tras. Podívejte se, kudy mají vést
Silnice I/43 u Dolní Lipky v místě, kde má končit budoucí rychlostní silnice S8. Foto: Google Street View

ŘSD čeká nyní debata s obcemi v regionu, kudy je možné novou silnici vést
Pokud, tak co nejvíc tunely a nestavět v aktivní záplavové zóně a šetřit lesy.
tunely tam, kde je to nutné (nikoliv jako Líbeznice VRT tunel Kupka-style), v aktivní záplavové zóně stavět reálně toto nelze, maximálně nějaké příšerně drahé -kilometrové estakády
požadavek na šetření lesů je trochu mimo mísu – normy na tento typ komunikace jasně stanovují šířku záboru a s ohledem na to, že v této lokalitě jsou lesy defacto všude, tak si troufám tvrdit, že plocha na vykácení je téměř identická ve všech variantách trasy (viz obrázek v článku)
Po prostudování materiálů ŘSD, dopr. proudů i existující infrastruktury, navíc směr Postřelmov stačí poloviční stavba i peníze, nižší celk. převýšení, blízkost hotové 2+2 (I44), vyšší intenzity i obyvatelé… tak bych jako prioritní směr zvolil tento… Zohledněme však i hlasy těch, kteří se bojí zajížďky 13-15km po D35 (PL-Brno). Máme tak 2 směry, kdy nelze ani jeden jednoznačně „odsoudit“. Není pak lepší vést silnici oběma směry?? I vzhledem k tomu, že 2+2 není jisté ani jedním směrem, co postupovat takto? Úsek „st. hranice – Mlýn. dvůr 2+2 = společný úsek“. Pokračování hl. trasy směr Postřelmov, např. VV3a, jako S15,25 110km/h. Pokračování… Číst vice »
Docela akceptovatelné kompromisní řešení – pro zdejší diskutující.
Pro porovnání obchvat Lišova na I/34 je pouze dvoupruhový a intenzity dopravy na této silnici podle ŘSD jsou dlouhodobě okolo 15 tis. aut denně.
Nejsem si ale jistý, jestli vámi navrhované „rozvidlení“ projde přes ŘSD, protože by došlo ke stavbě komunikací v mnohem větší délce a duplicitě mnoha administrativních procesů ve dvou krajích.
– státní hranice – Mlýnický Dvůr: ca. 10 km
– Dětřichov – Mlýnický Dvůr: 30 km
– Zábřeh – Mlýnický Dvůr: 19 km
Ten vámi zmiňovaný Lišov samozřejmě není úplně dobře že je jen 1+1, ale je to tak především proto že o 10km dále na průjezdu Třeboní zatím nikdo nevymyslel jak to udělat aby se tam vešlo „víc“ než 1+1.
Každopádně donedávna ta intenzita projížděla přes obec, na padesátce, takže teď je to obchvat mimo obec aspoň s múk…
Jo a I/43 (taktéž 1+1) okolo Kuřimi má 24k za den…
Štíty jsou v Olomouckém kraji, Mlýnický Dvůr Pardubický kraj. V každé z variant povede komunikace přes 2 kraje.
Jednotlivé úseky v bodech pro přehlednost:
– úsek „státní hranice – Mlýnický dvůr“ 2+2 pro 110km/h = společný úsek
– úsek „Mlýn. Dvůr – Postřelmov“ S15,25/110 viz např. VV3a
– úsek „Mlýn. Dvůr – Třebařov“ 1+1 jen MÚK 90km/h viz JV či JZ
Ještě napojení „R11“ na I/44, tj. přímá větev v ose Olšany-Zábřeh-Olm-Wien/Bratislava, od níž se odpojuje malý tranzit směr Šumperk využívající na I/44 již existující MÚK Postřelmov(sever), tj. není tak potřeba celá nová MÚK = další úspora https://mapy.com/s/hunokunama
Souhlasím (ostatně jsem do této diskuze už něco podobného napsal), ovšem nepodceňujme kromě otázky kapacity a plynulosti provozu („pěkná jednička“ znamená zcela mimo obce, až na vyjímky bez úrovňových křížení) taky otázku rychlosti… Pokud je hustota provozu třeba i jen střední, stává se na silnici 1+1 předjíždění poměrně nebezpečné, proto je přítomnost více než jednoho pruhu alespoň „občas“ pravým požehnáním. A dále tu máme zákonné omezení rychlosti 90/110/130kmh, aspoň na hlavních směrech by se s tím mělo počítat (zde vidím docela nadějně právě tu 15,25m/110kmh, už abysme měli v republice nějaký úsek hotový aby se s tím získaly praktické zkušenosti).… Číst vice »
Po prostudování studií, je nejrychlejší varianta VV s tunelem2. Napojí se na novou cestu od Postřelmova, vyhne se úzkému údolí a všem obcím a napojí se společný úsek. Také bych tu očekával nejmenší odpor obcí. Ostatní trasy jsou dohady na hodně dlouho.
Vždyť to je úplně mimo hlavní směr , zahltíš I/44 a pak dal kudy ?
Co to přinese českému území??
Nesmysl totální v tom směru něco budovat
Navíc kapacitní silnici tam neuděláš nikdy
Jestli je to zcela mimo hlavní směr, tak jakto že by se zahltila 2+2 silnice, kdo by chtěl mimo hlavní směr jezdit??
Já jsem pro JZ variantu kolem původní trasy,ale dalo by se to postavit i v trase Štíty – Postřelmov jižně od obce Horní Studénky s mosty přes 2 údolí a kolem Postřelmůvek.
Tak hlavně už teď je jisté, že máme zase roky zpoždění….. S8 bude hotova mnohem driv a Kralicko to bude katastrofa….
S8 bude hotová (brzo) po Klodzko, dál už to nebude tak jisté ani rychlé… v Klodzku se ještě odpojuje směr na Náchod.
K tomu přeshraniční úseky mívají typicky nižší intenzitu, i taková D5 jasná „brána do světa“ má v přeshraničním úseku 13000 vozidel za den…
Samozřejmě, NESMÍ to tam zůstat jak je teď, zejména to nesmí pořád ještě vést přes obce, jinak se z toho po*rou obyvatelé i řidiči…
Varianta JZ je jednoznačně nejlepší,ale musí být hotová D73 u Brna.
Proč? I bez ní to bude funkční (s ni samozřejmě mnohem lepší)
Řešíte věci kterých se stejně nedožijete
No konečně. Když člověk potřebuje přivézt z Klodzka zboží do Žamberka, Letohradu, Svitav, Ústí nad Orlicí, musí jet zboží přes Náchod. Ekologie jako prase, o ekonomice ani nemluvím. A to tam silnice vede. Ale někdo tam namaloval nakladní autíčko v červeném kolečku.
Tak oni ho tam nenamalovali jen tak z plezíru, ale protože stav těch silnic je tristní, místy by měly problém se dva náklaďáky vyhnout, plus průjezdy obcema…
Vytvářet umělou křižovatku Brno přináší jen potíže. Už Franz Josef věděl, že přirozenou geografickou křižovatkou je Přerov. Takže Wroclaw – Klodzko – Zábřeh – Přerov – Břeclav – Vídeň. A Králíky k Olomouckému kraji, samozřejmě.
Jo, to určitě …😆🙈 přes Přerov .
Kraje jsou stabilizované už 25 let , to možná zrušit Vysočinu a KV ..
Proč by to Polák z Poznaně , Wroclawi objížděl přes Přerov ??
A proč ne přes Opavu nebo Ostravu?? 😷
Ta silnice musí dávat smysl i pro ČR , jednoznačně lépe vychází trasování na D35 .
Mezi Králíky a Zábřehem neni vůbec prostor pro kapacitní silnici, možná nějaké narovnání stávající cesty.
A že se všichni do toho Přerova vyloženě hrnou. Kdysy mělo město 51 000 obyvatel a teď má jen 40 000.
Zajímalo by mě, zdali výstavba polské S8 k Lichkovu vygeneruje přepravní proud na české straně směrem na západ? Myslím, že tento krok polské strany by mohl oživit naše projekty na I/11, které jsou již roky zaneseny v územních plánech – obchvat Rybné, Helvíkovic, Žamberka a následně zcela nová stopa silnice 11 začínající za Šedivcem, vedoucí kolem Studeného, Mladkova a Lichkova právě do míst, kde má na polské straně končit S8.
Obchvat Náchoda už je ve výstavbě, takže počítám, že proud z Kladska na západ půjde právě tamtudy na D11. A proud na jih půjde po nové S8 na Brno nebo Olomouc, záleží kde bude mít cíl a jak v té době na české straně bude vypadat infrastruktura. Ta oblast mezi tím asi sama o sobě natolik dopravně zajímavá není, navíc paralelně povede čím dál víc dokončená D35.
Souhlasím s tím co napsal Sova a řekl bych, že S8 vygeneruje přepravní proud na české straně spíše východním směrem než západním. Zajedno i kvůli blízké rychlostní I/44 a za druhé co se týče turistiky, směr Dolní Morava, Jeseníky. Tahle oblast dnes není dopravně úplně dobře a jednoznačně dostupná, S8 to ale změní.
Nebylo by rozumné vést tranzit z S8 přes Postrelmov na Mohelnicí a Olomouc.Myslim ze v tom úseku bude po zprovoznění D35 dost starostí s přelivem z D1.To by pak bylo na celkovou rekonstrukci úseků MH- OL na třipruh.
Stejně tam tranzit bude směřovat, kam jinam? Do Brna, kde se I/73 nejspíš nikdy nepostaví?
A nemyslíte, že taky D11 z obou směrů a D35 od Liberce přivede na I/73 slušný tranzit? Bude taky stačit kolem Brna jen 2pruh?Otázkou jestli bychom neměli podobně jak v Polsku projektovat nové rychlostní silnice s územní rezervou na 3pruh…jsme ještě víc tranzitní zemí než oni. A souhlasím s tím, že kompletní D35 dostane pořádný ceres…
Ta se právě musí stejně celá přestavět minimálně na D 27,5, takže by se to sfouklo naráz rovnou na 6-pruh Mohelnice-Olomouc. Ale myslím, že ani to nebude potřeba.
Já bych to napojil raději do I/44 a do D35, než to posílal napřímo na kolem Brna, to smrdí průserem. Ty dálnice v Polsku i na hranicích na naší straně mají pořád vyšší šance na dřívější realizace než propojení I/73 s D1 přes Bystrc.
S tím průserem máte pravdu. Kdyby se to stavělo tak jak se má,tak se začne tam kde je největší provoz a né z prostředku jako D3. D43 a její varianty stejně musí vést od Brna do Králíků.
Ale kdoví jestli je vůbec rozumné nasměrovat ohromné množství Poláků na sever Brna včetně směru od S3/D11. Zatím to funguje tak, že z centrálního Polska, směry Wroclaw, Poznaň objíždí většina na jih obrovskou oklikou po A4, A1, D1 na Bohumín, Brno. Ale s S8 se to změní.
Chápu, Svitavy-Brno více pasuje směr Lanškroun, ale podívejme se na terén i délku. Králíky-Postřelmov 28km versus 49km hornatinou směr Lanškroun? Podle mě v době, kdy už plně poběží VRT není rozhazování žádoucí. Raději obhajitelně směr Postřelmov s 1tunelem, zbytek rovina. Profil S21,5, příp. S15,25, ale 1+1 ne!
Uvážil bych také info PetrN, tj. více možností pro tranzit PL-AT/SK-jih při trasování směr Olm (d35-d46-jih, d35-d55-jih), při nehodě snadný bypass.
Navíc, zajížďka Brn-HK východně od Svitav nevadí, nevím, proč naráz problém s 13km Lukavice-Borušov?
„…v době, kdy už plně poběží VRT…“
Můžete být prosím, co se týká času, konkrétní?
Když budeme stejným stylem ekonomické obhajitelnosti uvažovat o VRT tak z toho vyjde jednokolejka na 250kmh… 🙁
Tyjo dnes děláme studie o trasování a zjišťujeme to stejné co Němečtí engineeři před 80ti lety 😂😂 jaktože to dokázali naprojektovat tak rychle ?? Dával se pervitin na příděl i do stavebnictví ?
Ještě na I73 vyřešit napojení pod Brnem na D52 bez nájezdu na D1 a bude to dávat smysl.
Celkově mi tahle varianta připadá z říše snů.. Prvně chce alespoň reálně vyřešit celou I/73. Nebo se snad něco změnilo třeba i jen právě kolem Brna, kde byl k této cestě kolem brněnské přehrady těžký odpor?
Mnohem reálnější mi připadá teď řešit a vyřešit propojení od Štítů k Olšanům. Je to jen kousek cesty. A reálně S8 bude poměrně brzy v Klodzku a auta se dál pohrnou právě hlavně sem.
nevím jak vy ale já jsem pro obchvat LA a dál na mladějov a moravskou s MúK u kunčiny v kalsickém provedení 1+1 , ale i variantu JV 2+2 . nevím proč by tyto komunikace nemohli koexistovat vedle sebe .
Hlavně tu dálnici netahat těmi úzkými údolími na Postřelmov..U Cotkytle rychle přeskočit hory a honem dolu na Lanškroun a Svitavy.Ta původní A88 jde téměř v ideální stopě,od hranic až po nejvyšší bod pravě u Cotkytle po vrstevnici.
Každopádně je k zamyšlení,abychom s variantou na Lanškroun opět nezůstali jen na dekády u snů. Byla by to pomalu 3x tak delší stavba a hlavně ani dál na Brno není zatím nijak vyřešená. Což je naopak obrovskou výhodou pro směr Postřelmov. 1/11 se v tomto úseku bude muset řešit tak i tak.
„Akorát“ je ta A88 nejdelší (počítám trasu v té oblasti okolo Štítů) tedy nejdražší, a taky není po rovině…
V Brně se z toho ještě osypou jakmile se navedou na sever Brna směry od D11, vlastně i něco možná z D8 ( vyhnout se Praze, Vysočině ) , D35 od Liberce a teď ještě tam nasměrovat S8 od Klodzka? Myslím, že i z toho důvodu lepší tu trasu od S8 směřovat na Olomouc protože většina stejně pojede dál na jih k D2, D52.
Z těchto důvodů by hlavně D73 u Brna měla být absolutní priorita. Všichni ví,že už měla stát,tak proč se pro to něco nedělá?
Hitlerova Říše vycházela ze sjednocení území Evropy, a pokud součástí jejích komunikací byla dálnice spojující Vratislav a Vídeň, která už byla navíc také do značné míry rozestavěná, tak nechápu, co extra nového chceme v mnohem menší EU než měla být Říše ještě vymýšlet – zejména má-li navíc i Polák zájem dobudovat právě teď Hitlerovu trasu přes Kladsko a průsmyk u Králík.
Však jedná z variant prakticky kopíruje trasu A88, jen ji víc realistický zasazuje do terénu.
Dneska je to jiné v tom, že některé dálnice už jsou, s některými se ani nepočítalo a některé ještě roky nebudou. Dneska už vás plánovače z Klodzka na Vídeň táhnou jinudy a to k silnici l/11 , I/44, D35 a v dohledné době se to ještě zlepší – a to s obchvatem města Zábřeh , úseku Mohelnice – Libivá a dokončením propojky kolem Křelova.
Ono jsme se ale jaksi posunuli o 80 let a v mnoha místech a v dnešních parametrech stavět prostě nejde. Pak ale některé jiné trasy mohou vyjí líp. Proto se to dělá, aby se mohli porovnat výhody, nevýhody a vybrat z toho nejlepší variantu. Mimoto, tehdejší dálnice je svými parametry spíš dnešní horší silnice 1. třídy.
U sklonových poměrů máte pravdu, co se týká šířky, tak ne. Šířka exteritoriální dálnice byla už tenkrát stanovena na 28,5 metru. Nahoře pan „couler“ píše o přestavění jedné dotčené komunikace na alespoň D 27,5 m. I Poláci stavějí s rezervou pro rozšíření, my „šetříme“ a stavíme na současný stav. Pozdější rozšiřovací úpravy nás pak vyjdou dráž.
ono není povinnost stavět, jak si v Polsku vzpomenou…. postavíme na hranicích sloupky, a je to taky vyřešený…
Děkuji diskutujícímu Karl vB. za mapku dálnice A88 v mapách cz. Krásně ukazuje, že se snažíme k jedné kapacitní komunikaci na jedné straně Zábřežské vrchoviny I/44 a v jednom kraji a to Olomouckém, dobudovat podobnou komunikaci v kraji druhém, Pardubickém. Na rozdíl od megalomana Hitlera snad tyto záměry dokončíme. Bude tedy vést na hranice silnice I/43, nebo I/73? Mám obavu, že nakonec postavíme nejen propojení v Pardubickém kraji, ale i do kraje Olomouckého a zapojíme ještě silnici I/43 do I/73 nebo naopak. Zčásti 4 pruhová SMV I/44 stejně míří do skvělého silničního místa zvaného Červenohorské sedlo (pro řidiče kamionů lahůdka),… Číst vice »
Krása jak tu zmiňujete ČHS, kterýžto úsek ovšem „s rezervou“ neleží ani na jedné ze zde probíraných tras směrem na polské Mezilesí…
Cokoliv mimo Lanškroun, Moravská Třebová, Brno mi přijde mimo mísu. Stejně tak, že I/43 ve studii Mladějov – Lanškroun nenavazuje na I/73, jak bylo uvažováno v některých verzí studie. Pokud Někdo pojede po S8 z Wroclavy, či Poznaně, bude to chtít projet na jich co nejrychlejší cestou, čili na Třebovou a ne zajíždět dalších 50 km na Olomouc.
Přetrasovat I/43 a zkapacitnit I/73.
JMK prosazoval kapacitní I/73, (když už ne D43), to znamená uspořádání 2+2 s rychlostí 110 km. Vyšla tak nejvyšší kapacita. MD chtělo zvláštní uspořádání – 3pruh. Už kdysi v autoškole nám řekli, že tento nápad byl už za komančů, ale rychle od toho odešli, auta se v tom třetím pruhu srážela. Nakonec u Brna má být 4pruh, ale dál na sever MD zas tlačí na 3pruh. Můj názor je ten, nevymýšlet blbosti a dokončit protektorátní dálnici, z velké části je rozestavěná /údajně až 80%/ a rezervovaný koridor. Všechno jiné je odsouzeno k nekonečným tahanicím a nakonec bude nutné stejně respektovat… Číst vice »
Na stavbě, kde jsou pozemky 85 let vykoupený, se blbě vydělává…
v 10/2022 chválila CK MD aktualizovaný záměr a celá trasa I/73 se dále připravuje v plnohodnotném čtyřpruhu včetně krajnice v kategorii S26,0/130, tak nešiřte prosím bludy…
Začala se stavět (z velké části lopatami a kolečky) asi půlka. Nepostavilo se kromě pár malých mostů nic, jen místy připravilo zemní těleso. Použitelné z toho není po 85 letech vůbec nic, naopak se dá říct, že to tam překáží. Tolik k té rozestavěnosti.
Já jsem zase někde četl, že to bylo ve stavu „před pokládkou asfaltu“.
Hm, oni to stavěli poměrně rychle, takže by se dalo říct že ve stavu „pokládka asfaltu(x) příští sezónu“ to bylo prakticky v celé délce… ale jak skutečně tak že by se dalo pokládat řekněme do měsíce byly jen sem tam některé kousky…
Píšete zaujatě, 50 km to nebude ani náhodou. Jižně pod Brno je rozdíl jen 20 km oproti variantě na Svitavy. Už dnes je vlastně výhodnější, rychlejší jet od Králík na Brno přes Olomouc. Opravdu se vybízí i varianta k I/11. Silnici I/11 v úseku od Klášterce bude taky potřeba řešit, má nevyhovující parametry už i pro dnešní provoz, bývají zde často nehody. Další věc, že pokud by byla lepší silnice mezi Štíty, respektive Bukovicemi a Olšany směrem k I/44, tak bude celá trasa od PL hranic relativně jen po rovině. Což se v zimě hodně ocení.. Myslím, že je to… Číst vice »
Směr VZ jezdí 4,5tis. voz/24h – tedy násobně více, a proto je to obhajitelné=skutečně postavitelné a dočkáme se toho. Navíc Kralicku to pomůže rozhodně více, než 1+1 směr Lanškroun, kde je int. 2tis.
P.S. Kralicku zajistí dopravní obslužnost vlastně všechny varianty, protože je na severu na společné trase
Kdyby někdo jel v budoucnu z Polska až do Vídně a dál, tak při dálničním propojení k Postřelmovu, budou možnosti po S73-D1-D52-A5 zhruba POUZE o 20 km kratší než cesta po D35-D55-I/55-B47-A5. Východní varianta povede asi třetinovým převýšením než západní varianta, vyhýbá se Brnu a akorát není zatím v plánu komplet po dálnici. Jenže když přihlédneme i k realitě, pravděpodobně povede pořád po větší části po dálnici než ta západní varianta, protože na S73 kolem Brna bude díra klidně i za dalších 20 let.
V tech uvahach RSD chybi, ze jde o soucast spojeni zapadniho Polska s Vidni, pripadne dale na jih. 1] pres Lanskroun to znamena pohnout s pripravou a stavbou D43 ci nove I/73, coz je snad v klidu a zvladnutelne, ale hlavne JZ tangentou Brna, coz je velmi problematicke, nebo 2] pres Postrelmov na D35 k Olomouci, ale tam pocitat s tim, ze neni moudre, aby se ten proud Polaku objevil od vychodu u Brna a cpal se do D52, byt v te dobe bude D1 okolo Brna 3+3, D52 zapojena do D2 4+4, v pripade 2] je nutne mit hotovou… Číst vice »
no snad někdy rakušáci ty výhledové obchvaty Reintalu a Grosskrutu postaví, bude na ně s dokončenou D55 velký tlak, ale na rovinu, oni nemusí, když nebudou chtít, o vymáhání zákazu nad 3,5t na jich straně obavy nemám… Ad Brno, zatímco JZT je aktuálně již utopie, tak JVT zas tak nereálná není, objevila se dokonce v plánech z studie nových dálnic 2050… To spíše nahrává napojení nového tahu k Zábřehu mj. i kvůli lepšímu obsloužení zbytku Moravy včetně Brna, které z toho ve finále vyjde šul-nul. Pro cesty od Wroclavi do Čech se stejně S8 využívat nebude… Pouze nepojení přímo na… Číst vice »
Jako jo, s JVT u Brna to smysl dava vest tranzit Vratislav-Viden pres Olomouc a JV od Brna. Obavam se, ze JVT je oproti JZT na tom jen o maly papirovy kousek lepe.
podmínkou by samozřejmě bylo i rozšíření D1 na 3+3 až po Vyškov, které ale bude potřeba tak jako tak a je ve výhledových plánech
To je dobre, ze se hledaji varianty. Cili zahajeni stavby za 15 az 20 let? 😀 🙂
Hlavně ať už se co nejrychleji staví. Ideálně 2+2.
Byl v zadání té studie zákaz použít tunely nebo ne?
Beru zpět. Ve velké mapě jsem nakonec objevil varianty VVtun1 a VVtun2. Jsou zakreslené tak tenkou čarou, že jsem si jich původně vůbec nevšimnul, musel jsem zvětšit na maximum.
Tady není o čem, ta silnice musí dávat smysl i pro rozvoj Králicka a Pardubického kraje …..
Proto čekám JZ nebo případně JV….
Ono to fakt není o laickém pohledu do mapy a spojit to s nejbližší silnicí do nikam….
A nechápu, co zas tady kdo plácá o I/71 v 3pruhu …. To už snad je opuštěný nesmysl
Při laickém nahlédnutí do mapy vidím I/71 ve Zlínském kraji. Asi jste myslel I/73
Ano , samozřejmě I/73 …. Nejde to tu opravit, ale snad každý znaly souvislostí pochopil
Myslím, že bude potřeba řešit obě silnice. Není to jen laický pohled. Trasa na Lanškroun vede hornatějším terénem a minimálně kamiony se budou chtít tomuto úseku v zimě vyhnout.. stačí jen překonat ten kopec od Bukovic a jste u Olšan na rovinaté Hané…
Dovedu si představit jak Pardubický i Olomoucký kraj budou nyní intenzivně usilovat o to, aby se nová komunikace od polských hranic napojila na jejich území. Očekávám v tom docela nesmiřitelný boj. Trasa do Moravské Třebové (PAK) má jako nezbytnou logickou podmínku pro vedení tranzitní frekvence do Rakouska vybudování nedálnice I/73 mezi D35 a D52, zhruba v trase bývalé A88, což by jistě uvítal a podpořil i JMK. Naproti tomu trasa od hranic do Zábřeha (OCK) vypadá kratší, ale vedení tranzitní frekvence do Rakouska po D35 – D46 – D1 – D2 by u Brna ještě více zatížilo východní část D1… Číst vice »
Tak I/73 ma už harmonogram… zda to bude platit , těžko říct .
Ale ve stope A88 je snad aspoň část pozemků státu.
Opravdu ale ty převýšení jsou v obou směrech.
Kvůli rozvoji území je smer jasny , samozřejmě lidi v OL kraji budou “řvát “ a vymyslet kraviny.
Ale uvidíte, co vyhlásí jako výhodnější—
Za pár let bude prakticky hotová čtyřproudovka od Mikulova kolem Brna a Olomouce po Postřelmov. Pěkně vesměs nížinou, pár kopečků u Vyškova.
Proč tedy někdo uvažuje o variantě napojení do Svitav, kde ještě dlooouho nebude NIC přes kopce ve směru na Brno… to je mi záhadou.
Že by ta stavba směrem na Moravskou Třebovou třeba mohla napomoci rozvoji doposud opomíjeného území?
Abyste v nejakem opomijenem uzemi mel potencial, aby se z nej stal pupek sveta , pak v tom uzemi musite mit zdroje. At uz populaci, tak treba suroviny.
Kdyz tam nemate ani jedno ani druhe, jen tam lisky davaji dobrou noc, pak to ani dalnice nevytrhne. Jen postavite naddimenzovanou predrazenou polnacku.
Tak si dejte přes sebe mapu nezaměstnanosti s mapou pozemních komunikací a schválně, zda uvidíte nějaké podobnosti.
Suroviny už dávno nejsou základem české ekonomiky a populace odchází z míst, kde nevidí perspektivu. Lepší mobilita ale přesně toto řeší.
Ona ta kauzalita funguje naopak.
Populace odchazi do mest, urbanizuje se.
Mobilita vam zaruci moznost rozsirit dosah urbanniho centra. Kolem Jevicka (Mala Hana) ale zadne centrum neni, je to vnitrni periferie. Nejblize je Olomouc, tam se ale silnice nestavi.
Lidi tam diky dalnici nepribydou. Dalnice jen muze castecne zlepsit situaci aby lidi neodchazeli. Pokud ale sledujete demografickou situaci, tak to je uplne zbytecna debata, protoze vnitrni periferie jsou v nejblizsich deseletich predurcene k takrka totalnimu vyprazdneni. Mozna jen par nadsencu do alternativniho stylu tu najde klid pro farmareni. Jak jsem psal – I/73 je plan na predrazenou polni cestu.
I/43 u Letovic 13 tisíc vozidel za den.
D5 u Rozvadova 14 ticís vozidel za den.
Tolik k objektivitě „polní cesty“.
Většina tranzitu u Letovic je od Brna směrem na Pardubice/HK. Ti vám poděkují až jim cestu prodloužíte o 40 km kvůli zajížďce někde na východ k Moravské Třebové.
Tranzit Brno-V Čechy si zaslouží vlastní komunikaci v západní trase.
bude zajížďka přesně o 20km více, nevím kde jste přišel na 40km. Ano lze očekávat že nemalá část řidičů zvolí starou kratší cestu údolím Svitavy ikdyž nová trasa okolo bude o pár minut rychlejší
Brno – HK/Pardubice jezdím dlouhodobě přes Vysočinu. Nejpozději od zprovoznění dálnice do Ostrova se I/35 stala zjevně atraktivnější a doprava tam subjektivně dost narostla. V kombinaci s rozestavěnými úseky je jízda po ní o nervy. Vyhlížím přespříští rok, až se zprovozní celá trasa po Svitavy a po hodinové jízdě v obci od Brna si chvíli oddechnu na dálnici.
ekonomická geografie se vyvíjí a vy jste ještě někde v 80. letech.
Tak to mi jiste dokazete tady ramcove predstavit plan, jak do oblasti Moravske Trebove a Jevicka nalakat lidi tak, aby oblast dosahla aspon 50 tisic obyvatel, coz by tak nejak aspon castecne obhajilo vystavbu dalnicni komunikace.
Moravska Trebova za poslednich 5 let ztraci obyvatele rychlym tempem. Jiste mi, jako moderni ekonomicky geograf, vysvetlite ze to je kvuli malo autum a spatnym silnicim xD
Kdyz z oblasti JEvicka, M. Trebove, Kralik atd. bude dobre spojeni do Pardubic/HK/Brna/Olomouce, tak:
1) lidi, kteri by jinak odesli, tam zustanou, protoze muzou dojizdet za praci/nakupy/kulutorou do vyse zminenich, aniz by to trvalo pul dne
2) lidi, ktere uz nebavi tristni situace s bydlenim ve mestech, se muzou do techto regionu prestehovat, a kvalitni spojeni jim umozni si ponechat stavajici praci
S prisunem lidi v regionech pak mohou vznikat dalsi sluzby. Ale bez dobreho spojeni to vzdycky bude vnitrni periferie.
To je sice pěkné, ale ještě mi teď vysvětlete, jak tomu má pomoct spojení vnitřní periferie s další periferií?
Nesmysly ….
Dekuji za podnetny argument od nezaujateho prispevatele se jmenem Hans 1934 xD Neni nad objektivitu vyjadrenou hned jmenem.
A jakou objektivitu prosím vyjadřuje vaše jméno?
Rozum by radil co nejméně clenitou trasu která se dá projet ekonomicky a tím i ekologicky a šetrne k okolí.
Zpravidla je to tak, že trasa, která se dá ekonomicky/ekologicky projet je nákladná investičně (mosty, tunely), a naopak. Takže ten rozum pak má za úkol najít nějaký kompromis mezi náklady investičními, provozními, zásahy do krajiny, sídel atd.
klasický problém tří vstupů – chci to:
1. levně
2. rychle
3. kvalitně
V realitě vždy můžete zkombinovat pouze dvě možnosti. Dosažení všech tří nejde.
Projekt zřejmě ovlivňuje cenu. U kvaliy a rychlosti je to asi o dost méně.
Za rychlostí se ovšem skrývá také projednatelnost. Stačí, aby na velmi racionálně směrované trase v nějaké tůni bydlela nějaká chráněná „Latimérie podivná“ 🙂 a nárůst procesů a časová a finanční náročnost řešení může změnit váhy variant a přednost by dostala jiná, sice poněkud méně výhodná, ale mnohem rychleji a jednodušeji projednatelná a realizovatelná trasa. Jen tak ze srandy jsem kouknul a v rámci agendy Natura 2000 je tam „Ptačí oblast č. 16 – Králický Sněžník“, Králíky jsou tím obklíčeny ze třech světových stran… https://www.olkraj.cz/uploads/articlemodule/6461/pic/01.jpg Nevím jak to bude tady, ale v Třeboni to je velký problém u přetrasování silnice II/154… Číst vice »
Tak doufám že se brzy začne stavět ideálně 2 + 2. Čím dříve tím lépe. Páč S8 už klepe na dveře.
Pokud nebude od D35 čtyřpruhová I/73, tak za mě ať raději postaví klidně 2+1 k Postřelmovu a nějak to tam rozumně napojí pomocí MÚK. Raději napojit na kapacitnější a již hotovou dálnici. Samozřejmě čtypruh na Brno by taky nebyl k zahození, ale určitě to nebude do 15.20 let.
Tak tahle silnice taky určitě nebude do 15-20 let.
Takže jde čekat , že se provoz z S8 povalí k I/11 a I/44. Jsem zvědavý jak to bude vypadat na I/11 u Klášterce…tam je ta jednička spíš v parametrech třetí třídy…
Prosím vás, postavte to hlavně do toho Postřelmova!!!!, tam bude aspoň v dohledné době kompletní dálnice přes Mohelnici na Jih, Poláci potřebují jezdit na JIH (rakousko, itálie apod…) – vést to někam k Moravské Třebové nedává smysl, když přímá dálnice do Brna bude tak nejdřív za 20 let – denně vidím na dálnici mezi Olomoucí a Brnem co jede poláků, řekl bych, že už mají v nákladní dopravě i převahu.
Že potřebují Poláci jezdit na jih je jejich problém. Rozhodně to není důvod budovat u nás nějakou třetí severojižní dálnici přes hory za miliardy pro tranzit. Poláci ať si to objedou po D1 nebo D11. Pokud nějaké masivní tunely na této trase tak zpoplatněné mimo DZ, ať už se na tom ti tranzitující také podílejí…
Tak Ti Polaci budou jezdit po stare I/43 na Brno. To si hodne pomuzeme, ze?
Od Svitav na Brno povede 4pruhova I/73. Co tam máte dál?
vy tomu věříte?
Se současným vedením ŘSD ten plán není nereálný.
Stačí nahlédnout do plánů, MD tlačí na 3pruh.
A Češi zase potřebují jezdit přes (nejen) Polsko, jinak se do přístavu pro zboží nedostanou. Spotřeba kávy je 3 kg/os/rok, a kdo má doma kávovník?
Funguje to i obracene. Pres pristavy se vyvazi do sveta vse vyrobene v CR.
Odpoved je D1 a D11.
Hm, na severu Polska jsou pristavy. Stetin, Kolbreg, Gdansk..
Rozhodne je pro ceskou ekonomiku vyhodne mit kapacitni spojeni do vicera pristavu nez jen do Hamburku a Rotterdamu.
V praxi to znamena nejen ten sever Polska, ale i Koper, snad Terst – tam ovsem, jestli se Italove probudi a zacnou s tim pristavem neco i delat, aby jej mohli stredni Evrope nabidnout. Slovinci se s Koperem probudili davno, proto do nej staveji nove zeleznice a dalnice, ktere jim spolufinancuje Kretinsky.
Ano, na severu Polska jsou pristavy. A do Polska vede/povede D1 a D11.
Člověče naše dálnice máme dávno stavět v kontextu okolních států, to že dostavujeme síť navrženou před víc jak 50 za jiných podmínek je naše ostuda.
Taky mi úplně nedává smysl stavět k Moravské Třebové když se z dálnice D43 postupně stala třípruhová I/73.
Připravuje se čtyřpruhová I/73 v plnohodnotném dálničním profilu s odstavnými pruhy kategorie S26,0/130 v celé její délce. Zvažovaný třípruh na I/73 mezi Svitávkou a D35 už byl dávno opuštěn…
I/73 je projektovaná pouze pro dovoz vidláků do Brna. To prý je pupkem světa. S tranzitem přes Brno se nepočítá. Neboť tranzit přes hustě obydlené oblasti Brna je nesmysl. Kdyby se požadovalo průjezd přes Brno, měla by být R43 projektována a schválená jako obchvat Brna Boskovickou brázdou kolem Veverské Bítýšky. Díky soudruhům z Brna a JMK to již v současnosti nedává smysl.
Tranzit podle plánu skrz Bystrc. V čem vidíte problém?
Boskovická brázda a Veverská Bytíška je tak akorát spojka na Prahu, pro všechny ostatní směry je to citelná zajížďka. Je to výsledek přístupu „veďte to kudy chcete hlavně ne přes Bystrc“…
A… z té D35 se na jih nijak nedostanou?
Úvahu o čtyřpruhu slyším prvně v tomto úseku. Pokud to v něm Poláci přivedou na hranice, je to jediné řešení
Všechny ty varianty jsou dost nerovné a z logiky věci i se značným převýšením – jakoby se někdo bál to navrhnout pořádně i s nějakými tunely. Slušné napojení je třeba oběma směry – otázka je, které z nich má být to primární 2+2 a které jako doplňkové 1+1.
Já bych to primární 2+2 směřoval na jih zhruba ve stopě Hitlerovy dálnice, a 1+1 jako doplňkové na jihovýchod k Zábřehu. Vznikne dobré spojení přímo s Brnem a přímo s Olomoucí a Šumperkem.
Teoreticky také můžeme uvažovat o přestavbě I/11 z Hradce do Zábřehu na komplet 2+2; v té studii ŘSD ohledně budoucího rozvoje dálnic v ČR totiž byla I/11 mezi HK a Vamberkem vedena jako dálnice.
Vzhledem k tomu že D43 nebude a místo ní je v plánu jenom I/73 tak nejlepší spojení s Brnem stejně bude přes Postřelmov, Olomouc a Vyškov.
Ano, D43 nebude, ale I/73 nebude nějaká okreska, ale 2+2 silnice v parametrech dálnice. Takže dopravní tepna, která na sebe přebere část provozu, to bude určitě.
Ale I/73 má být 4 prouda
jaké „jenom“? I/73 = defakto D43, půjde totiž o plnohodnotný čtyřpruh s odstavným pruhem kategorie S26,0/130 po celé plánované délce. Bude v režimu silnice pro motorová vozidla, kde je mimochodem možné značkami zvýšit rychlost z 110 na 130. Tím že to nebude ofiko dálnice, bude možné kolem Brna udělat více sjezdů pro zlepšení místní obsluhy…
Něco mi říká, že průjezd Brnem od severu na jih k D2 a D52 bude někdy pěkně zasekaný. Tím spíš až se tam povalí i směr od D11, D35 od Liberce, zřejmě i D8 atd… ..Dost možná bude proto populární od Králík trasa přes Olomouc…
Z těma sjezdama je to u nás postavené na hlavu. Proč se nemůže změnit norma? V jiných státech jsou sjezdy hustě za sebou.
Toto byl jeden z důvodů proč se překlasifikovala D43 na I/73 – na silnici typu spmv jsou vzdálenosti sjezdů/nájezdů zhruba poloviční oproti „čistokrevné“ dálnici…
Nevím, jak je u nás odstup jednotlivých nájezdů/ sjezdů z dálnice normativně upraven, ale například na A81 z Gärtringenu na dálniční křižovatku s A8 Stuttgart, na asi 17 km je celkem 7 dálničních nájezdů/ sjezdů: – č. 27 – Gärtringen – č. 26 – Hildrizhausen – č. 25 – Ehningen – č. 24 – Böblingen-Hulb – č. 23 – Böblingen / Sindelfingen – č. 22 – Böblingen-Ost – č. 21 – Sindelfingen-Ost – A81 x A8 Stuttgart Zajímavostí je, že v Gärtringenu je sjezd z dálnice vlevo a dálnice pokračuje po provozoriu (třípruhovém) v trase bývalé B14 až k dálniční… Číst vice »
V detailním nákresu jsou sytými odstíny vyznačeny dvoupruhové varianty a tlumeným odstíny vícepruhové varianty, které jsou více přímé. Někde jsou vidět označení tunelů (např. VVtun2). Zdá se, že každá varianta kromě nespolečné Z má i svou vícepruhovou verzi.
Jako varianta JZ se mi zdá jako nejlepší, a pro některé označení A88, je dálnice, která se stavěla za protektorátu!! (Vídeň–Vratislav)
Šotonesmysl.
Risska autobahn byl projekt za doby, kdy Viden a Vratislav byla v jednom statu + mela za ucel take posilit nemeckou kolonizaci v nejslabsim hrdle mezi cesky osidlenymi Cechami a Moravou.
Jenze to šotouši z dalnic nechapou a nevidi.
Ze risska autobahn byl projekt kde byl vetsi imperialisticky smysl, nez dopravni smysl.
Polaci hodne jezdi do Vidni a na Jadran. A to i ze zapadu Polska. Zatim maji 2 cesty k disposici. Do Liberce a pak D10,D1,D52. Nebo do Katowic a pak pres Ostravu po D1,(D46), D52. Zde by melo by to vyrazne zkraceni techto objizdek a vytvoreni radneho kapacitniho tahu stredem a nejkratsi cestou.
No myslím že už teď (a kdyžtak „až“ za dva roky) je výhodnější než Liberec trasa Trutnov/D11…
A proto Poláci oprášili plány trasy staré A88 na svém území v Bundesarchivu a podle něj pojedou. Proč znovu vymýšlet vymyšlené, když je ten projekt i s geoprůzkumem hotovej, že?
Ať už to povede kudykoli, jen ať je to čtyřpruh a SMV.
Koukám další silniční mor…
Děti Země již chystají podklady taky, že?
„Ještě jsme si o tom nic nečetli, ale určitě se proti těm plánům odvoláme a budeme je blokovat!“ Obávám se, že tuto větu můžeme brzy očekávat od to přihřátého brejláče s odstátýma ušima.
Je to možné, proč se jich přímo nezeptáte?
Návodné otázky? Šílíte?
Ne, proč? 🙂
Nebýt toho „moru“, tak zažijete hladomor, dráha nás nedokáže zásobovat.
A kudy teda jezdí auta dnes, že je potřeba tahle silnice?
Dneska zásobovací taky jezdí, silnice pro obsluhu existují.
A další asi cyklista bez auta 😀
Ne, jen další, komu ta přemíra aut už docela vadí. Vy se bez toho asi nehnete, zdá se. To mi na vás a podobných přijde nejsmutnější. A odneseme to nakonec všichni. Hlavně, že šetrnější spojení po kolejích zařezáváme, co to jde.
Chtěl byste propojit lokálky na Štíty a Lanškroun?
https://mapy.com/cs/zakladni?x=16.7001475&y=49.9511200&z=12
Ze Štítů to mělo být propojeno do Hoštejna, do Lanškrouna je to při umístění nádraží v Lanškrouně hodně náročné.
Tak to je šotovýzva 🙂 Kolik km tunelů mám k dispozici v zadání?
Neomezujte se, zdroje jsou. Zkuste to začlenit do sítě tzv. „Rychlých spojení“. 🙂
Jojo, „serpentiny“ jsou v podání železnice vysloveně chuťovka, a předpoklad skutečně „rychlé“ trati… anebo 15km tunel, takový ten jak na Beroun… ani po 25ti letech není.
Jsem cyklista s autem, ale nepotřebuji další silnice, nikdy jsem neměl úproblém dojet tam kam potřebuji.
Tak to lžete a používáte vrtulník…
Jezdím i vlakem…
Proč ty varianty kopírují trasu dálnice A88 (o které slyším prvně)? Pokud je v plánu, jaký smysl má stavět kolem ní novou silnici?
A88 je bývalá exteritoriální dálnice Vídeň – Vratislav. Ta není v plánu, buď se bude stavět tato silnice nebo plnohodnotná dálnice, ale A88 je tam pro srovnání jak to plánovali Němci. Nemohu si pomoci, ale vychází mi z plánů nejlépe.
Ta dálnice A88 byla plánovaná dálnice z Vratislavi do Vídně (Breslau – Wien) z dob Adolfa Hitlera. Už během války ale byly práce dočasně zastaveny (jednotka dočasnosti = jeden furt) a od té doby na ni nikdo nesáhl, takže ve výsledku až na pár mostů a pilířů z ní toho na našem území moc nezbylo.
Ale plány byly grandiozní, o tom se nám může jen zdát. V roce 1938 se na tom „dohodli“, za 3 MĚSÍCE byly připraveny plány a pozemky na výstavbu, které Československá vláda předala Německu a počítalo se s otevřením na konci roku 1940. Takovouhle rychlosti si neumim v dnešní době představit ani přibližně…
Tak když Führerova vůle byla zároveň i rozkazem, tak to se pak stavělo. Jak se na to ale tehdy tvářili majitelé pozemků v protektorátu, to si můžeme snadno domyslet…
Exteritoriální dálnice Vídeň–Vratislav s označením A88 za protektorátu 😀
A88 je neutrální označení tzv. Exteritoriální dálnice Wien – Breslau, jejíž stavba začala za 2. sv. války a měla spojovat severní a jížní část tehdejší říše jakýmsi „dálničním mostem“ přes území tehdejšího Protektorátu BuM. V trase dálnice jsou dodnes mosty/ torza mostů a zemní těleso na sever od Brna je patrné i při pohledu do mapy.
Více informací třeba zde:
https://www.youtube.com/watch?v=LRNj8OyPpfw
Ok, takže je to jen historická reference. Trklo me číslo 88 (aka HH).
Copak někde nejsou k dispozici plány od němců? Dálnice Breslau – Wien je dávno vymyšlená a z části i postavená.
Pokud nám ji soudruzi nechali
A jezdili bychom po dlážděných úsecích ve stoupáních? 🙂 Jinak v této části nic postaveného není, jestli vymyšleného těžko říct. Třeba „naší“ dálnici z té doby chtěli z nesmyslného důvodu vést přes Chřiby (asi protože si to tak plánoval Baťa, aby vedla přímo do Zlína), kde stoupali v kopcích a lesích do výšky 550 metrů, přitom 20 km severně je rovina, kudy vede současná D1. Nakonec to dopadlo tak, že zatímco už se na západní straně stavělo, nebyli schopní vůbec vyprojektovat sestup dálnice na východní straně od Kostelan někam k Napajedlům. Takže kdyby válka nepřinesla zastavení prací, skončila by tam… Číst vice »
toto byli němci – žádný hurá diletantismus, šířkově odpovídající dnešním dálnicím, asi by byl u dobového projektu problém se sklony. a dlážděná rozhodně ne, stejně jako všechny již funkční v reichu beton, asfalt.
Když se podívám na tehdejší a dnešní auta tak vůbec nechápu jaký problém máme s tehdejšími sklony? I ty nejslabší auta dnes jedou i brzdí opravdu nesrovnatelně lépe než tehdejší sportovní auta.
Myslím, že je to protože se v praxi ukázalo, že ty sklony nejsou úplně dobrý. Což lze pozorovat i v praxi na Vysočině, jakmile na D1 napadnou 2 mm sněhu.
Občas se stává, že D1 je v zimě neprůjezdná, v zimě uvíznou kamiony na sněhu. Opuštěných úseků je tam nemálo vč. nedostavěného a částečně zatopeného mostu.
Fakt bude lepší udělat to podle dnešních potřeb.
Ono to stoupání nevyhovuje nákladní dopravě (těžkým kamionům), s tou Němci na dálnicích dřív nepočítakly, od toho byla železnice.
Kamiony tehdy ještě ani nezačali vyrábět, „jen“ jejich lehčí 4-6tikolové předchůdce…
Především ten projekt zkrachoval, už v roce 1941 došly říši peníze, vč. těch cizích.
Kostelany – Otrokovice by dopadly jako dvojnásobný zářez jako je PP Průkopa mezi Jasennou a Lutoninou. 40m zářez minimálně. https://www.chranena-uzemi.cz/prukopa.php
Německé dálnice byly plánované s betonovou vozovkou, dát tam dlažební kostky by asi nikoho nenapadlo.
Ohledně té „baťovy dálnice“ máte naprostou pravdu, že v této lokalitě její nelogické trasování bylo podřízeno požadavku napojit Zlín a to i přesto, že Chřiby mají pro takovou stavbu nevhodnou geologii. Navíc dělat zimní údržbu takové komunikace vedené po hřebeni pohoří, by musela být neskutečná radost.
https://mapy.com/cs/zakladni?q=Nedokon%C4%8Den%C3%A1%20d%C3%A1lnice%20Z%C3%A1st%C5%99izly%20%E2%80%93%20%C5%BDlutava&source=base&id=2235081&ds=1&x=17.4441279&y=49.2329668&z=11
Možná nějaké plány jsou v Berlíně v archivu, ale použitelné bude tak maximálně něco z geologického průzkum (pokud ho vůbec dělali). Stavební normy jsou dnes úplně jiné…
Vzhledem k tomu, že příprava trasy A88 přes území protektorátu trvala několik měsíců, tak bych si o nějakém geologickém průzkumu nedělal iluze.
80 let staré plány se jistě skvěle hodí pro dnešní dobu. Možná že když najdeme rozhodnutí z Berlína té doby, budeme to moci použít i jako EIA…
Dovolil bych si zde publikovat včerejší příspěvek pana „Elvis“, který ocenil nadčasové vedení trasy A88 v 80 let starých plánech:
„A jak byli vizionářští, věděli, že se to stejně nepostaví a co se v krajině chystá. Vyhnuli se Novým Mlýnům i CHKO Pálava, aby to v budoucnu nemohl Patrik blokovat 😀“
Při pohledu do mapy na úsek dálnice A88 Brno – Mikulov a porovníní s dnešními plány vedení D52 má naprostou pravdu!
https://mapy.com/cs/turisticka?source=base&id=2242472&x=16.5284385&y=49.0098300&z=10
Původní těleso Hitlerovy dálnice pro stavbu I/73 využít nepůjde, říká šéf ŘSD Radek Mátl
https://zdopravy.cz/podcast-puvodni-teleso-hitlerovy-dalnice-pro-stavbu-i-73-vyuzit-nepujde-rika-sef-rsd-radek-matl-178783/
S tvrzením pana ředitele lze i nesouhlasit. Rozhodovat by mělo odborné posouzení a to včetně krajinářského, kde se vezme v úvahu existjící těleso.
Celnici na každém sjezdu fakt ne.
Tolik k použitelnosti projektu.