Dalších 17 kilometrů na rychlost 200 km/h. SŽ vybrala firmy na proměnu trati Kojetín – Přerov

Budoucí podoba stanice Chropyně na trati Kojetín - Přerov, vizualizace. Pramen: SŽBudoucí podoba stanice Chropyně na trati Kojetín - Přerov, vizualizace. Pramen: SŽ

K zahájení prací dojde ještě v srpnu, příští týden vypukne do konce jízdního řádu výluka.

Odebírat
Upozornit na
guest
103 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
N.N.

Jelikož si tady někteří opakovaně stěžují, že u Přerova nebude žádné zrychlení, tak jsem si dal tu práci a stáhl zadávací dokumentaci.

Namísto 90 tam bude 130/140/145 km/h: https://ctrlv.link/tKFE

Lukáš V

Zeptám se jako naprostý laik. Pokud by pak někdo v budoucnu chtěl tuhle trať upravit na vyšší rychlosti (např. 230+), je to vůbec reálné, nebo by se muselo začít v přípravě úplně od začátku? Předpokládám, že asi největší problémy by byly s traťovými oblouky, které pokud jsou projektované na rychlost 200, tak je na vyšší rychlost jen tak nikdo nepřestaví (bez kompletního natažení celé trasy), nebo to třeba u zvýšení rychlosti na těch 230 ještě nemusí být až zase takový problém? Chápu, že po pár letech řešit přestavbu je kravina, nicméně stejně mě to zajímá, co všechno by to pak… Číst vice »

Alibaba

Další věc je, že u VRT kolejí nesmí být nástupiště, tak je to jedna z věcí, co by bylo náročné na předělání.

radim.cenek

Jaký účel bude mít nová odbočka Bochoř, když je skoro v Přerově? Vzdálenost Chropyně-Bochoř je trojnásobná proti vzdálenosti Bochoř-Přerov pravé. IMHO by ty spojky měly větší smysl uprostřed úseku, a to je u Vlkoše (plusmínus dnešní chropyňské záhlaví Věžek).

javr

Odbočka bude právě až za Věžkama (z pohledu jízdy od Přerova) přibližně uprostřed úseku.

javr

Ještě upřesním – žst. Přerov začíná v km 86.6, zast. Věžky bude 82.976-83.116, odb. Bochoř 82.297-82.621, vjezd do Chropyně 78.242

fous55

Fakt promyšlený projekt. Ve dvěstěhlavých Věžkách zastávka bude, v tisícihlavé Bochoři nikoliv. Vše pro lidi!

David

spravne by nemela byt na 200kmh trati zastavky ani v jedny vesnici

Alibaba

Proč?

Modré zábradlí

§1a ve Věžkách vždycky byla zastávka
§1b v Bochoři nikdy nebyla zastávka

Náhodný Kolemjdoucí

Není ta zastávka spíš než pro samotné Věžky přestup autobus / vlak pro obce ještě dál od trati?

N.N.

Vlkoš hned vedle má 1000 obyvatel.

Tomáš Záruba

Vzhledem k te napajecce u Nezamyslic… Bude to uz rovnou na 25 kV?

radim.cenek

Nová napáječka se staví současně s novou tratí … takže pokud by náhodou obojí nebylo rovnou na 25 kV AC, znamenalo by to, že ‚dobrá‘ Správa je ještě mnohem horší Správa, než jsme si zatím byli ochotní připustit.

N.N.

Tak hurá, už je vidět alespoň světla bagru na začátku tunelu.

Fandík

Tak si říkám, že kdyby se stavělo pomocí PPP, tak se trať mohla na tři roky komplet zavřít a postavit najednou….

Hájek

Nemohla i PPP, musí zajistit obsluhu vleček a nákladní dopravy. A tri roky se to bude stavět taky.

MartinS.

A teď bude obsluha vleček a nákladní dopravy ve vyloučeném úseku zajištěna jak? Nijak.
Řekl bych, že Fandík myslel na to, co napadlo i mne, kdyby to bylo celé PPP, mohlo na to být dost peněz, mohlo se to stavět najednou celé od Brna po Přerov, pravda trvalo by to také 3 roky, ale ne 8 let, když se to bude stavět po částech.

jan táborský

No to se vyplatí….

Peter

Sice se zpožděním alespon 20 let a lepší teď než nikdy.

javr

Pro zajímavost,co se týče výluk (podle projektové dokumentace), tak nejhorší bude asi rok 2027, kdy by měl být zastavený provoz od poloviny února až do konce grafikonu po dobu 309 dní, a pak rok 2028 se zastaveným provozem na 126 dní od dubna do srpna. Letošní výluka by měla být kvůli úpravě němčického zhlaví v Kojetíně a instalaci provizorního SZZ.

Šalina na Špilas

Počkat, to na úpravu jednoho zhlaví + zabzař potřebují 4 měsíce? Nebudou dělat i něco dalšího?
Jako instalace zabzař jinde probíhá za provozu, ne? Proč to nejde tady?

Hájek

Budou taky dělat mosty pod tím zhlavim.

Šalina na Špilas

Jo tak. A není to tím pádem Chropyňské zhlaví? Tam je most přes Moravu. Anebo se jedná o nějaké menší propustky?

Hájek

Podchod místo Křenovské, plus nějaké propustky a založení mostu pro nadjezd.

Šalina na Špilas

Díky. Už to dokonce vidím i na Mapách cz

N.N.

Díky, to dává smysl: V mapě je už i přeložka II/367

Terminátor z vrakoviště

A jinde se budou dělat nějaké přípravy předpokládám, řezání, přípravy na přeložky?

Co rok 2026, to bude nějaká souvislá dlouhá výluka?

Hájek

V roce 2026 se budou stavět obchvaty Kojetína a Chropyně, nádjezdy místo přejezdů a těleso pro druhou kolej.

Caprad

Hlavně při takové šílené výluce by alespoň některé vlaky měly jet odklonem přes Břeclav. Ono časově by to bylo delší asi jen a 10 – 15 minut a navíc přes Kojetín to za výluky bude trvat déle kvůli NAD.

Terminátor z vrakoviště

Zajímavá myšlenka. Obávám se ale vyprodané kapacity Brno – Hrušovany.

Šalina na Špilas

Ale vratné soupravy na R8 nejsou, takže by to až taková hitparáda stejně nebyla.

N.N.

Z Olomouce (a Přerova) do Brna se dá jet Interpanterem, ale ten to nepobere.

N.N.

NAD Brno-Hulín je rychlejší než vlak Brno-Kojetín.

fous55

To není zrovna překvapivé, když do Hulína je to celé po dálnici.

Peter

Ale.RJ hulín nepouživá

Peter

Tak pardon, někdy to tedy bylo, ale většinou do Hulína nejezdil

Pavel

Současná trať je tak zoufalá, že NAD je výhodnější.

Peter

Já bych spis ocenil příme NAD busy až do Ostravy.

N.N.

Pravidelná bus linka existuje.

J.K.

Takže bude zastavený provoz skoro pořád… To moc nemá smysl tam občas pustit vlaky na měsíc – dva…

javr

Příští rok by měl být bez nějakých velkých výluk, kromě několika víkendových.

Hájek

Bude zastaveny teď do prosince, 2026 se bude jezdit celý rok, v roce 2027 bude celý rok výluka. V roce 2028 již bude jedna kolej Kojetín-Přerov hotová ale budou se napojovat přeložky mezi Kojetiem a nezamyslicema. Kojetín musi být kvůli cukrovaru/ lihovaru a vleckam na Tovačovce pořád aspoň z jedné strany sjizdný.

Hájek

To samé Chropyně, také pořád napojená na železniční síť tam jsou vlečky Fatry a SSHR.

Peter

Což je dost ostudné tempo výstavby když ten úsek má do 20 km

Twix

Dálkovou trať těžko postavíte rychleji než za tři stavební sezóny. Tak dlouho se stavěl úsek Soběslav – Doubí v nové stopě na zelené louce. Tady je to zčásti ve staré stopě s nutnou obsluhou vleček. A i tak to ten třetí rok bude částečně v provozu po jedné koleji. Nabídla to vaše stavební firma v kratším termínu?

Peter

A proč to naši předkové zvládali s primitivní technikou a my nejsme schopni to udělat rychleji…

N.N.

I s trolejí, ETCS a jezdili přes 160 km/h?

David

Porad tu cekam na tu partu, co v clanku o zvyseni rychlosti na dalnici z 130 na 150kmh spocitala, ze se ten usetreny cas nemuze nikomu vyplatit …

Juraj

Ze 130 na 150 je zrychlení o 15 %, navíc v určitém úseku a při nutnosti přizpůsobit jízdu stavu vozovky a provozu. Kapacita se nezvýší, podle modelů se naopak nepatrně sníží.

Tady je zrychlení na dvojnásobek, při skokovém navýšení kapacity na víc než dvojnásobek, provoz pod zabezpečovačem. Umožní to obnovení příměstské dopravy z Vyškova i přivedení dalších rychlých spojů z RS1.

Základní školu vám bohužel nenahradím, ale snad stačí aspoň takto.

Caprad

Kolem těch 150 km/h ma dálnici je strašné haló. Ono reálně se na dálnicích těch 150 běžně jezdí už dneska a nehodovost to nějak nezvyšuje.

N.N.

Když to převedu na silnici, tak tady především zmizí kyvadlový provoz na semaforech jedním pruhem.

J.K.

Když je to převážně nová stopa tak proč je tam ta výluka?

Hájek

Protože nová stopa je to asi na 100m

Radek

„Trať povede z velké části v nové stopě, bude kompletně dvoukolejná.“
Právě, že nová dvoukolejka povede více méně v současné stopě. Kromě oblouku před Přerovem, tam stejně žádné další oblouky k rovnání nejsou 😀

Twix

Nejspíš to bylo omylem převzato z toho sousedního úseku do Nezamyslic.

SYN

Skoro určitě… celkově (za všechny úseky dohromady) to „převážně“ v nové stopě bude, ale v oddílu 5 (tady) to bude převážně ve stejné stopě…

fous55

A který oblouk před Přerovem se bude rovnat? Jo, k rovnání by byl, ale to by muselo MD a SŽ uvažovat strategicky. Zapomněly totiž u ŘSD objednat novou díru pro dvojkolejku pod D1, takže se bude muset podjíždět tou současnou dírou, kde oblouky umožnují jen 100 km/h.

N.N.

To by znamenalo kompletní přetrasování a změnu zásad územního rozvoje.

Pavel

Hurá, hurá a ještě jednou hurá! Konečně se dočkáme normální železnice z Přerova do Brna. Na předchozím úseku Kojetín – Nezamyslice se už intenzivně maká a řeknu vám, je to staveniště nečekaně široké.

Jiří Schenk

Přidávám se k Vám, tzn. že koncem r.2025 bude rozestavěna trasa Vyškov-Nezamyslice-Kojetín-Přerov, slušné.

jarosvit

Vyškov – Nezamyslice určitě NE, tady se stejně jako Brno-Blažovice a Blažovice-Vyškov čeká na PPP.

SYN

Tak, budou se stavět úseky 4 a 5, čili Nezamyslice-Kojetín a Kojetín-Přerov… Úseky 1+2+3 (Holubice-Nezamyslice) se tvrdí že čekají na projednání PPP…

Za mě teda kdyby si to ještě rozmysleli a mezi Holubicema a Nezamyslicema raději postavili rovnou (půlku) plánované budoucí VRT Haná (a rekonstrukci stávající trati řešili následně v „přízemnější“ variantě…

DavidK

To je blbost. Takhle to nefunguje… VRT Haná má být navíc projekt pro čistě osobní vozbu, jestli se nepletu. Nebudou to chtít měnit. A rozhodně to nebudou chtít takhle kousíčkovat. VRT Haná navíc má být v naprosto jiné stopě. Jsou to dva úplně odlišné projekty, které nejde jen tak skloubit dohromady.

N.N.

Holubice-Vyškov jsou potřeba 2 koleje jenom pro samotný S-bahn. V současné stopě max 100 km/h, už 120 km/h to znamená novou trasu.

Ondřej

Už dávno tam mohla být nová trať

SYN

No ale především v úseku Holubice-Nezamyslice…

Šalina na Špilas

Je to široké, hlavně v místech, kde překládají i silnice. A taky předpokládám vzhledem ke zvlněnosti krajiny, kde to bude stále mírný zářez + násep. Ty mají taky větší půdorys než pouhé 2 koleje.

Peter

Zlepší se půlka 300 toť je v přištích letech vše. Pořád bude trať tak akorát pro ostudu

HK~

Jen se zas první staví ten nejméně důležitý úsek místo částí mezi Vyškovem a Brnem (úspěšně pozdrženo díky změně na PPP)

M H

Buďme rádi, že už se staví aspoň něco 🙂

Peter

Na jednu stranu ano, na druhou je to děsná bída.

Martin II

Nejméně důležitý – podle čeho? Tento úsek má rozhodně nejlepší poměr cena-přínos: minimum přeložek a umělých staveb, převážně přímé úseky na rovině. Zrychlení min. o 100 km/h na 99% úseku. Nebýt sporů kolem podjezdu v Chropyni, mohl být zahájen už dávno…

David

No cena určitě ne, vždyť je to na kilometr dražší než běžná VRT v Evropě a to včetně tunelů a mostů.

Zdendik

V Evropě jsou obecně stavby tratí levnější, taky kvůli kouskování zakázek v tuzemsku a následně bezkonkurenci. A skutečně VRT může být levnější, protože soupravy s výkonem pro akceleraci a taky díky kinetice lépe zvládají stoupání.

Peter

U nás je všechno dražší jsme přece malý specifický trh

fous55

Zrychlení mezi Bochoří a Přerovem přesně o 0 km/h. Bohužel zůstává ve stejné stopě.

Twix

Ale zrychlení se tam stejně dosáhne díky druhé koleji. Ta je skoro stejně důležitá jako zvýšení rychlosti. Umožní odstranění křižování a také zavedení expresní vrstvy, která se tam teď nevejde.

vlachjan

Nezoufejte, PPProfesionálové nám všem jistě ještě ukážou, jak to dovedou rychlej, lépe, efektivně a levně (konec sarkasmu)

Lukáš Kníže

Víte jak to je… nejdříve se staví tam, kde je nejmenší odpor a ne tam, kde je to nejvíce potřeba.
Však i VRT Polabí měl být úplně první vrtkový úsek, který je nejvíce potřeba… ale nakonec tento úsek zamrzl a předběhla ho Moravská brána, kde se téměř nikdo nebránil.

Twix

Tak mně přijdou důležité obě tak nějak stejně, Polabí spíš kvůli kratší trase a rychlosti, Moravská brána spíš kvůli kapacitě.

Zdendik

Pokud je mi ta problematika severu trochu známa, jedni chtějí VRT co nejblíž, ale na dvorku souseda. Druzí to nechtějí vůbec.

Peter

Protože jsme neschopná země, ktera se neumí s NIMBYsty vypořádat

N.N.

Tak především by si SŽ neměla vybírat varianty, které nemá posouzené v EIA. Když už to udělá, tak by měla promtně a bez vyzvání EIA doplnit. Když neudělá ani to a dotčená obec se právem ozve … tak by alespoň diskutující neměli kopat do obyvatel obce.

SYN

Odhaduju že na úsecích 4+5 bylo nejmíň „problémů“…
Anebo ještě někdo úplně neodpískal variantu VRT Haná (aspoň první polovinu od Brna)?

DavidK

To je blbost. Takhle to nefunguje… VRT Haná má být navíc projekt pro čistě osobní vozbu, jestli se nepletu. Nebudou to chtít měnit. A rozhodně to nebudou chtít takhle kousíčkovat. VRT Haná navíc má být v naprosto jiné stopě. Jsou to dva úplně odlišné projekty.

N.N.

Když se s tím bude čekat na úsek Blažovice-Vyškov-Nezamyslice, tak to žádné zlepšení nepřinese.

Zdendik

Předpokládám, že uzavřením smlouvy s investorem PPP se trochu pohnou ledy, a je to zamrzlé pořádně – asi tak 30 let. V okamžiku, kdy by se stát, zastoupený Správou, zas pokusil o odklad, narazí na soukromníka (a jeho peníze). Ten časový harmonogram u prvních třech úseků od Brna bude jiný, doufám, že to bude dřív. Ale zaústění do Brna – záleží jak bude postupovat stavba nového nádraží. Rychlé spojení v současné době není kam nasměrovat, případně provizorka jako zmařená investice. I když už se to s přestavbou ŽUB konečně pohnulo.

Šalina na Špilas

Klidně pojedu ze Židenic šalinou, když budu v Přerově za ½ hodiny. Na nové nádraží by se čekat nemělo, protože to bude čekání na dlouho, a naopak když bude nové nádraží a až pak trať, tak zase mrháme potenciálem nádraží.

N.N.

Do Brna se pořád dá dojet z Blažovic po nedávno rekonstruované trati.

javr

Snad RJ zvládne NAD během náporu na začátku semestru a nedopadne to jako během každoročních výluk na podzim, kdy ve čtvrtky/pátky odpoledne není dostatek autobusů.

Radek Procházka

Heč. My jezdíme z Prahy do Liberce už rychlosti kolem 50 až 80 km

Franta Chcípák

Nevěřím – rychlost nad 30 km/h přece člověk vůbec nemůže přežít – to je vědecky dokázáno!

vlachjan

No vida, kilometr skoro o sto milionů koun levněj, než na předchozí vysoutěžené stavbě:)

Hájek

Jestli to nebude tím ze tady není tunel.

To by se jeden po....

Myslíte jako, že tady si tuneláři vzali dovolenou?

fous55

Možná spíše tím, že se nestaví nová trať, ale pouze přidává druhá kolej. Takže úspora jen 100 MKč/km opravdu není moc velká.

Juraj

Taky jsou tam v podstatě ideální podmínky – rovina, trať z velké části v přímce, jediná větší přeložka…

N.N.

Ale je tam jeden velký most – přes Moravu.

Traktor

trikrat hurá:) pomalu ale jiste se to hýbe kupredu.

Ví nekdo, kdy se zacne stavet i trat mezi Ruzyni a Kladnem?

Které velké stavby by se mely jeste tento rok zahajit?

Ivan_pha

Předpoklad je 10/2025, když se už konečně v září vydá SP.

Peter

Což je se zpožděním několik desetiletí 😀