ŽOS Vrútky završily dodávku motoráků pro střední Slovensko
Motorová jednotka řady 861 slovenských drah. Pramen: ZSSK
V okolí Zvolena je od neděle v provozu všech 21 objednaných motoráků řady 861.
V okolí Zvolena je od neděle v provozu všech 21 objednaných motoráků řady 861.
Pán Hlubocký nech netrepe hlúposti. Nech sa pozrie, koľko emailov s informáciami o poruchách HKV r.861 bolo odoslaných na GR za minulý kalendárny rok. Pán Hlubocký nech sa pozrie na to, koľko porúch obsluha HKV necháva „len tak“. Pán Hlubocký nech sa pozrie na to, na koľkých kusoch DMJ 861 to jeho slávne wifi nejé ako Mattoni. Pán Hlubocký nech sa pozrie na to, ako disponujú informačným a komunikačným systémom pre cestujúcich, ktorý nehlási zastávky, alebo v ňom nie sú nahrané jednotlivé vlaky ani 5 mesiacov po zmene GVD. Pán Hlubocký nech sa pozrie na to, že DMJ 861 majú… Číst vice »
A není ptákovina psát o spolehlivosti a uvádět malé nádrže,nenahraná data do IS, špatný typ mikrovnky(podobný je na Vectronech)….. 🙂
Jsem slyšel, že měly nějaké problémy s chlazením motoru. Ale tak když je to man. Tak to snad musí jít řešit. A za tu dobu snad už vychytaly problémy.
Tak mě napadá, jestli by se prostým zkrácením tohoto nedala vytvořit ta náhrada za 810. Ta, co se tvrdí, že ji nikdo v celé evropě nevyrábí.
Keď som to navrhoval pri inej diskusii, tak ma takmer umínuskovali. 🙂 Ak ma pamäť neklame, tak mi vyšlo že by to mohlo mať 78 miest na sedenie, z toho 8 v NP časti a samozrejme aj NP bezbariérové WC). Ja si to predstaviť viem.
Pamäť ma sklamala, naišel som ten prísveok, v ňom som písal „odhadujem že by to malo 72 miest na sedenie. V nízkopodlažnej časti by bolo 8 pevných a 8 sklopných sedadiel.“ Takže kapánek menej.
Není problém, že by se takové vozidlo nedalo vyrobit, jen ho v ČR (a dnes už ani jinde) žádný objednavatel není ochoten zaplatit.
Jakože bychom jeden šrot, který je alespoň jakžtakž spolehlivý (jeho jediné plus) nahradili jiným a navíc nespolehlivým šrotem? Jo, to dává smysl.
Od čeho odvozujete, že se jedná o šrot. Máte konkrétní provozní zkušenosti nebo jen „opakujete“ něco, co jste někde četl nebo slyšel, že někdo někde něco říkal …
Od příspěvků slovenských přispěvatelů nejen zde, ta jednotka je zoufale poruchová a hlučná, ostatně proč myslíte, že se jim říká dunihlav?
Takže prakticky neliší od u nás vyráběných panterů.
To bych neřekl, první série měla porodní bolesti, to je fakt, ale od té doby to ŠT vychytala a z Pantera udělala solidní vozidlo, ostatně jeho prodeje mimo ČR to potvrzují. Část problémů vznikla také při údržbě, postarší technici zvyklí na vozidla z dob ČSSR (oprava typu francouzák a kladivo) si prostě ne vždy s moderní elektronikou rozuměli. Ale i to se zřejmě časem zlepšilo.
jakože vzít jen tu první část? no asi by to výrobce dokázal, a vypadloa by to fajn, a ještě takto zkrátit regiopantera a máme to samé i pod dráty…..no když my raději máme ty přemodernizované 810 a regíny, které se mám taky prohání pro elektrikou že 🙂
Tak proč to nenabídli?
Prostým zkrácením z toho vyjde něco jako 842 s kouskem nízké podlahy a jedním motorem.
A pokud se mohu zeptat, kdo tu novodobou 810 v Evropě teda vyrábí?
Proboha raději ne…
Vzhledem k tomu, že to má společný podvozek pro dvě skříně, tak to prostě (a jednoduše) nezkrátíte.
Ono to nejde, dokud nějakej blbec nepřijde a neudělá z toho něco jako Regiosprinter…
Ale ono to jde.Nabízela to PESA na Inotransu před několika lety(jednodílný,dvojdílný i třídílný LINK) .Ale jednodílný si nikdo neobjednal.
Jestli myslíte tento, tak těch jezdí po Polsku 56: https://pl.wikipedia.org/wiki/Pesa_214M
Mám pocit, že měl spíš na mysli toto https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/201402/DSC_0292.jpg
MRC:To je přesně ono.Malý motorák,který splňuje TSI. Ty starší včetně Regiosprintera se nesmí vyrábět.
Aha, tak to se omlouvám. Každopádně takhle z pohledu z venku je celkem jasné, proč se to nevyrábí 🙂 Kapacita jako autobus (dva) a přitom je to obrovská hromada železa. To by provozoval jenom magor.
To že se tomu nalepíte čelo na druhou stranu skříně z toho vůz neuděláte. Nevím, jestli jste pochopil, ale na jednom konci máte zavěšení na jakobsonově podvozku, a to jednoduše skříň nepředěláte. Ta se musí navrhnout a schválit z poloviny znova.
To už uděláte lépe z Pantera jednovozový motorový vůz, tam by se pravděpodobně podvozek posouvat nemusel.
Ze zdejší diskuze vyplývá, že se spolehlivostí na tom jednotky moc dobře nejsou. Neměl by prosím ještě někdo srovnání jak je to se spotřebou a komfortem pro cestující? Např. oproti Desirům a „Žralokům“?
Vid diskusny prispevok v clanku:
https://www.railpage.net/predstavenie-noveho-vozna-1-triedy-a-novej-dvojdielnej-dieselovej-jednotky-radu-861/
RaVo zo dňa 26.6.2020 5:55
Páni veľmi dobrý článok. Len škoda že sú to také nepodarky z Vrútok.
Pani zo Žopky a z Vrútok museli dobre namazat medove motuzy ministrovi pod nos, keď ich vidím na fotke z akým zápalom to vysvetľujú. Škoda ze minister nevie o skutočnom stave dunihlavov 861,že sa neplní ani turnusova potreba, že všetko si držia Vrútky, depa nevedia nič o jednotkách, že garančné jednotky už chodia na sústruh, nekvalitné dvojkolia, atď…. atď…. atď…
Měli by mít přezdívku tichošlápek, dunihlav je hnusný 🙂
Je to horší než 854 + 954?
Neviem aku spolahlivost maju 854+954, nepracujem na zeleznici. Zaujal ma jeden prispevok z diskusie od ceskeho prispievatela: No, pan Hlubocký píše, že nenechali nic náhodě a dohodli „čo najvyššiu prevádzkyschopnosť, t.j. minimálne 95 %“. Já myslím, že to je velmi mizerná provozuschopnost – v podstatě (samozřejmě teoreticky) to znamená, že každé vozidlo má problém, příp, padne v pěti případech ze sta, t.j. každou dvacátou jízdu. Malý příklad (můj odhad) : na trati Zvolen – Fiľakovo jede 15 párů vlaků denně, tj. 30 vlaků. To je práce pro asi 5 vozidel při 6 vlacích denně. Každé vozidlo udělá svou 20. jízdu… Číst vice »
Předpokládáte mylně, že těch 5 % připadne výhradně na neschopnosti na trati, kdy vozidlo ani nedojezdí výkon. Mnohem častější je, že vůbec nevyjede z depa, což cestující nepozná buď vůbec (ne všechny jednotky budou v turnuse, takže vyjede záloha), nebo tak, že pojede starší vozidlo.
A co kdybyste to počítal tak, že to chcípne po 95 minutách provozu z plánovaných 100 ?
Anebo po 95 sekundách…
To se počítá tak, že pokud máte 100 vozidel, tak jich každý den vyjede (v průměru) 95.
Pokud jich máte 20, tak (opět v průměru) každý den chcípne 1. A ne že jich po odjetí 19 jízd z 20 chcípne všech 20.
Neviem aka je metodika vypoctu neschopnosti u jednotlivych dopravcov.
To není výpočet neschopností,ale procento provozuschopnosti.A nepočítají se do toho „neschopnosti“ v důsledku násilného poškození (např. jeden Budějovický Panter je téměř stále nabourán po střetu na přejezdu). Ale šotouši to počítají do poruchovosti, protože není naplněná turnusová potřeba.
Na těch 15 párů jste přišel jak ? 1-5 se započtením přestupů 11 spojení Os, 6+7 se započtením přestupů 9 spojení Os…
Nebudem teraz komentovať problémy so spoľahlivosťou, ale vždy ma fascinovalo, že sa ŽOS Vrútky ani príliš nesnažili to predať ČD. Súťaž na motoráky u Drah bežala viackrát, nakoniec to horko-ťažko dostala Pesa za vyššiu cenu, než sa čakalo.
Osobne si síce myslím, že Pesa vyrába lepšie vlaky, ale zdá sa mi nelogické, že sa ŽOSka o tú rámcovku ani príliš nezaujímala. Jedine snáď, že by vedeli, že u ZSSK je to lepší kšeft, pretože tam si môžu dovoliť viac ryžovať a u ČD by to tak šponovať nešlo – ale to je len domnienka. Som otvorený iným teóriám.
Také jsem o tom přemýšlel, ČD měly problém dlouho cokoliv sehnat a tohle se přímo nabízelo. Nemůže to být problém s kapacitou výroby? Moc o té společnosti nevím, ale ty rámcovky jsou relativně velké…
Myslím, že je jim jasné, že s tímto klenotem dopravního strojírenství nemají kromě rodných hor šanci. Když by ČD nakoupily ojeté Linty či Desira ze SRN či odjinud, tak dostanou podstatně kvalitnější vozidlo.
Mě na tom fascinuje, že i když se nakoupí ty samé motory a převodovky a kompresory a kdoví co ještě, ze kterých to staví Siemens a Stadler a Bombardier, tak pokud to staví od Šumavy na západ, jih či sever, tak z toho vzejde skvělé vozidlo, ale jakmile to staví od Šumavy na východ, tak z toho vzejde paskvil.
Co jednou zkusit strčit pod kompas hřebík, aby ukazoval obráceně? 🙂
Jenže to není o kompasu a evidentně ani o těch dílech, ale o tom, že Hans to zřejmě vymyslí a smontuje lépe než Laco. On to totiž ten Hans dělá už desítky let, kdežto Laco s tím prakticky začíná.
Jinak, že je to zbastlený krám, potvrzují níže příspěvky kolegů z poza řeky Moravy, už ta přezdívka „dunihlav“ myslím mluví za vše. Takže ano, ojeté RS1, Lint, GWT nebo Desiro jsou po menší rekonstrukci lepší vozidla než tento výrobek z Vrútek, bohužel.
Jsem rád, že obnova vozového parku postupuje i na Slovensku. Jsme vážně v době, kdy by měl mít každý, kdo bydlí někde u tratě, přístup k nízkopodlažnímu, klimatizovanýmu vlaku na úrovni, ať už bydlí ve městě nebo na vesnici.
Snad už nebudou tak poruchové, jak jsem se dočetl u těch původních.
Tak západoevropska země jsme pro Slováky i my .
Jsme středoevropská země stejně jako Slovensko.
Tak, tak. Ale obcas se mi to v zahranici spatne vysvetluje.
Pro západ jsme už východ. Prostě jiný úhel pohledu…
Evropu můžete dělit na oblasti podle hlediska geografického, geopolitického, historického, kulturního atd. My se samozřejmě rádi vidíme jako středoevropané, ale chápu, že z pohledu cizinců – byly jsme v sovětském bloku, mluvíme slovanským jazykem.. Pro lidi s ne úplně dobrým vzděláním a z opačného konce světa je Evropa dost nepřehledná a třeba ani moc nechápou, jestli jsme byli „součást Ruska“ nebo ne – de iure jsme v 48-89 byli stále nezávislý stát, ale reálně jsem tak úplně nefungovali, v domácí i zahraniční politice jsme byli zcela ve vleku SSSR, po část období tu byla jejich armáda.
Jak je to s poruchovostí, stále vysoká? Nebo u nových jednotek je podstatné zlepšení?
Těch 140 na motorák je celkem hodně , Desira a podobně mají max 100 ne?
Ne
Dieselove desiro classic ma vmax 120 km/h.
Německé 610 či 612 mají 160 km/h, jen ale Němci s tím mají kde jezdit.
Což Slováci nemají, nehledě na to, že nad 120 je na SK tuším povinné ETCS. V článku jsem nenalezl informaci, jestli ETCS mají nebo ne.
Nad 120 určitě není povinné etcs. Co by dělali než se etcs začalo zavádět?
Na sk je dovoleno jet max 120 na nekódovaných tratích narozdíl od ČR kde je to jen 100.
„Co by dělali než se etcs začalo zavádět?“ – Měli jiné předpisy?
Když se podívám do ŽSR Z-1 příl. 7 bod 7, tak tam vidím, že při poruše ETCS se smí jet maximálně 120 km/h. Nikde tam není napsané, že pokud funguje LS (Mirel), tak se může víc. Z toho ususzuji, že pro rychlost nad 120 je to EYCS povinné. Pokud máte odkaz na jiný výklad, rád si jej přečtu. „Co by dělali než se etcs začalo zavádět?“ 🙂 Jak se v Čechách jezdilo nad 100, když ještě nebylo kódování? Jak se lidi povinně poutali v autech, dokud nebyly vymyšlené bezpečnostní pásy? A čím si lidi povinně zakrývali pusu před nástupem Covidu?… Číst vice »
Ve staré Z-1, která se dá najít na netu to je článek 479:
a) pri vlakoch osobnej dopravy … 160 km/h
i) ak sa návesti alebo príkazy neprenášajú na vedúce dráhové vozidlo …. 120 km/h.
Jak by se jinak jezdilo 140 km/h na trati 110, kde ETCS vůbec není.
Jenže obé nemá nízkopodlažní část ….
Určitě ne
Prezývku „dunihlav“ si treba poctivo vybojovať a zaslúžiť 😀
Neviem ako je to spolahlivostou, ale v diskusiach na SK www som nasiel info, ze 861 su dost poruchove. Prezyvka Dunihlav je viac ako vystizna.
https://www.railpage.net/predstavenie-noveho-vozna-1-triedy-a-novej-dvojdielnej-dieselovej-jednotky-radu-861/
Link patri k tomuto prispevku v diskusii:
Páni veľmi dobrý článok. Len škoda že sú to také nepodarky z Vrútok.
Pani zo Žopky a z Vrútok museli dobre namazat medove motuzy ministrovi pod nos, keď ich vidím na fotke z akým zápalom to vysvetľujú. Škoda ze minister nevie o skutočnom stave dunihlavov 861,že sa neplní ani turnusova potreba, že všetko si držia Vrútky, depa nevedia nič o jednotkách, že garančné jednotky už chodia na sústruh, nekvalitné dvojkolia, atď…. atď…. atď…
Dvojkolí jsou subdodávkou (patrně BONATRANS GROUP a.s.), ŽOS Vrútky nejsou výrobcem dvojkolí.
Pokud se „projedou“ kola, tak musí být jízdní plocha přesoustružena na předepsané míry.
Projetí kol je provozní záležitost, s „garancí“ nemá nic společného …
Jsou motorové jednotky vybaveny zařízením pro mazání okolků ?
Netusim, skusal som najst info mazani pre 861, bez vysledku.
„Lepšia“ prezývka je dildo, ktorá vystihuje tvar jednotky