Znojmo zahájilo výběr dopravce pro MHD na deset let
Autobusy městské hromadné dopravy ve Znojmě. Foto: Dopravní společnost Psota
Znojemská MHD je z okresních měst na jižní Moravě nejrozsáhlejší, zakázka má hodnotu 321 milionů korun.
Měl bych dvě faktické připomínky:
– do Načeratic a Derflic žádná MHD nejezdí, obě dvě městské části jsou obsluhovány výhradně regionální linkou 820,
– po jednom spoji mají obě dvě noční linky 808 i 809, linka 808 v noci na sobotu a na neděli jede navíc přes Mramotice a Kasárnu, proto to možná při prvním pohledu do jízdního řadu vypadá, že ty spoje jsou dva.
Někdo si všiml 😀 no a 805 by měla podle navržených jízdních řádů přestat zajíždět do Kasáren a Mramotic, bude končit vždy v Příměticích. Zato vznikne linka 807, která obslouží Konice a Popice.
Do Konic a Popic jezdí noční spoj už teď. Zda není přerušen kvůli Covidu nevím.
Linka 809 do Popic normálně jezdí.
Ano, ale jde pouze o ten jeden noční spoj. Linka 807 bude jezdit v podstatě každou hodinu z Popic do Přímětic.
Přihlásí se Umbrella? Kdo ví.
“Znojemská MHD je z okresních měst na jižní Moravě nejrozsáhlejší”
A Brno jako nic?
Brno je asi bráno jako krajské město.
Nebo vesnice, těžko říct.
Ne těžko, ale velice jednoduše. Je to krajské město. 🙂
Vesnice leží před letištěm VH
V rámci této soutěže by možná bylo záhodno i určitou optimalizaci linek, aby se nestávalo, že by jedna linka měla jen jeden spoj. Spousta měst, např Pardubice mají velmi chaotický systém linek, kdy některé linky s písmenným indexem za linkou mají jen sezónní charakter, nebo jedou jen určitý úsek paralelní linky např linky 3+33, 8+88 apod, a každý spoj jede jen určitý úsek nebo určitých dnech. Prostě chaos.
Přibydou linky 806 a 807 a dojde ke sloučení 804 s 805 v 804.
Fakt netuším, co je v Pardubicích chaotického, ba naopak je toto přehlednější, člověk z Bohdanče ví, že k němu jede jen trojka, pořád lepší, než aby jeden spojky 3 jel do Globusu a druhý do Bohdanče, takhle tohle člověk vidí na první dobrou.
A co taková linka 12? Proč má u sebe tolik písmenek? A proč tímhle stylem není udělaná i linka 3 nebo 8?
33 má extra číslo, protože do lázní zřejmě jezdí negramotní, kteří si nedokázali přečíst konečnou na trasparentu a stěžovali si, že je řidič vyhodil v horším případě už u Globusu, v tom lepším na točně UMA. Tak se to vyřešilo dvěma linkami a stížnosti ustaly – 3 a 33 si zřejmě nikdo neplete.
Protože linka 12 je takové místní specifikum a její spoje na konci města a za městem vymetají různé závleky a konečné a platí §1 vždycky se to tak dělalo.
Pokud chcete detailně nastudovat kam co jede, tak doporučuji stáhnout jízdní řád na portal.idos.cz v linkové podobě.
Jako místní by jste si časem zvykl. 🙂
Jo, pardubická MHD je v tomto fakt otřesná. Vždyť jen linka 12 má asi 20 variant trasy. Pěkné to má třeba Jihlava. Pár linek trolejbusů a autobusů, je to přehledné a zároveň z hlediska počtu spojů i použitelné. To samé Plzeň.
Jenže doteď nikdo nic lepšího, přehlednějšího, ekonomičtějšího a bez zbytečného prodlužování jízdních dob pro linku 12 doteď nevymyslel. Vždy vám z toho vypadne abeceda – buď počtem linek nebo poznámek.
Jak nevymyslel? Tak na jednu stranu je tady linka 3+33, která by se dala spojit do jedné, a pak je tady linka 12, která obsahuje několik linek zároveň. To jako není matoucí? Kdyby se trochu přemýšlelo, tak z toho žádná abeceda není. Zvládají to v zahraničí, tak by snad Pardubice mohly taky. Co takhle trochu konzistence v té linkotvorbě?
3+33 není jedna linka ale dvě linky souhrnně v jednom jízdním řádu.
Linka 12 je z mého pohledu takto konzistentní už 40 let a možná ještě déle.
Už je to napsané v jiných příspěvcích – 3 a 33 jsou dvě různé linky, protože si z Bohdanče stěžovali, že cestující (především lázeňští) nechápou, že jedna linka může mít 3 různé konečné. Proto vznikla 33 a už si to nikdo neplete.
Mimochodem, jak chcete vyřešit linku 12 bez písmen? Rozdělením na 18 linek s neměnnou trasou? To by bylo přehlednější?
A proč teda linka 12 není taky rozdělena na několik linek? Tady několik konečných a několik tras nevadí?
Já tedy nevím, ale prodloužit jízdní doby o několik minut, zájezdem do míst kde nikdo není, jen proto, aby se zmenšil počet poznámek, cestující rozhodně nepotěší. Nehledě na to, že by ty zbytečně najeté kilometry chyběly jinde.
Ono se totiž stačí podívat do mapy, jak jsou vedené komunikace a trochu přemýšlet jak často a kam budou lidé jezdit. Třeba do průmyslové zóny budou jezdit jen na střídání směn, takže po zbytek dne je zbytečné tam zajíždět, jelikož tam nikdo nepojede.
Myslíte jihlavskou linku, shodou okolností také 12 , které má 22 variant trasy, 6 různých konečných a 2 možnosti závleku?
Pardubice mají 2x více obyvatel jak Jihlava. Je logické, že bude nutný větší počet linek.
Co měla Jihlava před pandelmií dobré byly intervaly- trolejbusy 12 minut a PROKLAD spojů, což Pardubice nemají. Poslední problematická část Jihlavy bude konečně příští rok optimalizována, až se tam postaví trolejbus.
Momentálně se dívám na jízdní řády. Jihlavská 12 má 15 variant trasy, pardubická 20 variant. Obojí je extrém a toho by se nemělo takhle dosahovat. Ale pořád je to lepší než Pardubice. To je tak, když o něčem rozhodují rádoby odborníci z praxe.
To je beztak pro zmatení nepřátel z Hradce.
Linky 3+33 a 8+88 vznikly pro lepší orientaci lidí, což zvláště u linky 88 byl výborný počit. A svazek 3+33 je také dobrý, protože všude čtou lidi jen označení linky. Pamatuji si dobu, kdy vznikla 33 poprvé, pak ji zrušili, několik let nebyla a pak ji obnovili. Má to svůj důvod, který praxe jednoznčně potvrdila. Ale chápu, bez znalosti souvislostí se dobře kritizuje.
A co lepší orientace lidí pro linku 12?
Pamatuju si, že jednu dobu linka 33 nebyla. Souškové jsem se na to ptal a neodpověděla mi, proč ta linka existuje. Tak ji zrušili. Linka 3 tehdy měla asi 4 varianty trasy, což je méně než linka 12. A přidávat linky jen proto, že kaštani neumějí číst, je zhovadilost. Něco takového jsem viděl v Polsku, kde mají mraky linek s mizerným intervalem, ale v jízdním řádu skoro žádnou poznámku, protože na každou novou trasu, ukončení nebo závlek vymyslí novou linku.
Aby to nedopadlo jako v tom vámi zmiňovaném Polsku, tak linka 12 má systém jaký má. K Zámečku jede vše (když teda není výluka nadjezdem), a pak člověk musí hledat konkrétní poznámku pro konkrétní vesnici.
Pro přespolní nic příjemného, ale mám pocit, že DPMP měl na svém webu ztvárněn obrázek variant konečných linky 12 (teď tam asi z důvodů výluky není, je tam jiný).
Takže já mám ještě koukat na obrázek, abych se vyznal v jízdním řádu. 😀 Absurdní. 😀 😀
Ono by bylo ještě více absurdní, kdyby na označníku bylo 10 linek (což by se tam na obvyklou velikost ani nemuselo vejít).
Linka 88 bývala v minulosti linkou 8 s poznámkou, že jede Svítkovem opačným směrem (taková velká smyčka okolo celé čtvrti). A pak prý kvůli vydávání licencí to muselo být upraveno na dvě linky.
Co myslíte tím sezónním charakterem? To snad v Pardubicích není (historickou linku nepočítám)?
Které pardubické linky mají podle vás „písmenný index za linkou“? Nevím o tom, že v Pardubicích jezdila 10A, 14B nebo 18C.
To je jinam….🤪
Díval jsem se na interaktivní mapu sž, co se staví, co se chystá a kdy a jestli to půjde tak jak si to sž plánuje, tak klobouk dolů.👍👍👍👍
„Dosud je jediným dopravcem místní Znojemská dopravní společnost – PSOTA.“
Pro zajímavost – teď už ano, ale před několika lety (od roku 2010 do… ani nevím do kdy přesně) panoval mnohaletý stav, kdy některé linky provozovala ZDS-Psota, ale další linky BDS-BUS.
Ano, bylo tomu do prosince 2017. Šlo hlavně o spoje linky 801. Byly to ale linky pod krajem, nikoli pod městem Znojmem.
A pokud vím, tak tyto spoje se nyní nesoutěží, takže ty by měl dál jezdit PSOTA, ať už zbytek městské vyhraje kdokoliv, takže tato situace může teoreticky opět nastat.
Právě nevím, dokdy ta licence na krajskou 801 platí. V nových JŘ to vypadá, že bude i 801 celá pod městem.