Znojmo má získat lepší spojení vlakem díky Veltlínskému zelenému, SŽDC řeší rychlou trať do Brna
Motorový vůz 841 Stadler RS1 v Humpolci. Foto: České dráhy
Obyvatelé Znojma a okolí se letos se změnou jízdního řádu dočkají lepšího spojení s Prahou po železnici. Umožní to nový
Možná někoho překvapím, ale pokud by nové spojení Brno – Znojmo znamenalo existenci nějaké linky, co z Brna do prostoru Hrušovan dorazí za cca 20 minut, tak by obnova přeshraničního mostu v Hevlíně podlě mě již smysluplná byla. Určitě ale ne pro cesty Brno – Vídeň, nýbrž pro prodloužení vídeňského S-Bahnu do Hrušovan (nebo jiného bodu dotyku s novou tratí) a tím spojení s jedním přestup a docela rychle do Brna z Laa, Mistelbachu apod. Na druhou stranu je fakt, že je jistě mnoho důležitějších věcí. Takže třeba dojde k přeřazení z kategorie „naprostá blbost“ do kategorie „jako hezký, tak… Číst vice »
Jen aby vydržely spěšné vlaky Znojmo-Havl. Brod ještě tak 2-3 roky.
Během rekonstrukce 260 budou jezdit Ec opět přes Vysočinu, tak by mohlo být spojení Praha-Znojmo, nechci říct zajímavé, ale ne tak tristní.
Kdyby spěšňák navazoval, mohlo by to být cca 3:40 min.
Ono se toho řeší a stejně tý škody papírů za pár let nikdo nečte. Njn, zlatý český ručičky, co na noc nesáhnou
Děkujeme za názor a posíláme klíčenku. Aurokorekce je sice fajn, ale člověk by měl spoléhat spíše na samokorekci (své oči), aby nevznikaly podobné jazykové skvosty, jako je tento.
Jsem zvědav na výstupy ze studie. Poblíž trasy není jenom Znojmo, ale celá oblast nádrží Vodní Mlýny včetně aquaparku a jeho protějšku v Laa na rakouské straně. Při potenciálním navazujícím obnovení provozu Hevlín – Laa by se opět oživila kilometricky nejpříznivější spojnice Brna a Vídně s oboustrannou návazností na městské a krajské (zemské) tarify. Bude nutno se samozřejmě popasovat s ekonomikou návrhu a dotažení do podoby stavební realizace, což se například u tratí Choceň – Ústí nad Orlicí a Blažovice – Nezamyslice několik desetiletí nedaří, ale šancí pro spojnici od Vranovic na Znojmo by mohla být podpora municipalit a některých… Číst vice »
Na propojení regionů ok, jako spojnice Brno – Vídeň je to nesmysl
Na obnovení provozu (a novostavbě) Hevlín – Laa nejsou a nejbližších 50 letech ani nebudou jakékoliv peníze. Byť to kdysi byla hlavní a konkurenční trať z Vídně do Brna. V současnosti si úsek z Hevlina do Hrušovan kupuje obec Hevlín a nějaké vlaky tam hodlá provozovat Honza Šatava.
Dokud ho tam budou dotovat.
Věčná škoda, že spojení Hevlína s Laa bylo po válce přerušeno. Před několika lety jsme tam byli takhle na podzim, a na nádraží v Laa stály mraky vagonů s cukrovou řepou, tu překládali na náklaďáky a vozili přes Hevlín do hrušovanského cukrovaru. Auto za autem.
Můžu se zeptat, jak jste přišel na tohle tvrzení? „…obnovení provozu Hevlín – Laa by se opět oživila kilometricky nejpříznivější spojnice Brna a Vídně“ Nevím sice co přesně myslíte souslovím kilometricky nejpříznivější (Že se dá nejvíc kasírovat za kilometrický tarif?), ale nejkratší rozhodně není. Nejkratší i nejrychlejší byla odjakživa KFNB přes Břeclav, ostatně v Brně na hlavním býval v ose hlavní budovy na hraně perónů barvou nastříkán přechod kilometráže KFNB –> StEG (143.496 = 155.770), takže přes Střelice a dolní nádr. to bylo o víc než 12 km dál (i když každé z jiného vídeňského nádraží)! Trasa přes Laa byl… Číst vice »
Už dávno měla být nová trať odbočující z koridoru u Hrušovan u Brna, dále by obsloužila Pohořelice vedená kolem E53 se zastávkou také v Miroslavi a spojkou s tratí 244 (podobně jak je to v Moravském Písku). Trať by pak dále vedla podél E53 a před Znojmem by se napojila na stávající trať od Hrušovan nad Jevišovkou.
Mohu dotaz: kolik nových tratí (s výjimkou přeložek v uzlech a narovnávání tratí) bylo u nás za posledních 60 let postaveno. Alespoň přibližně.
Těch 60 let je nefér, do toho se nevejda ani „nová“ trať Havl.Brod – Brno. 🙂
Přibližně jedna 🙂
Ervěnický koridor.
A dál?
Přeložka Česká Lípa – Vlčí Důl-Dobranov a pozor, bude přeložka Zákupy-Mimoň.
Odb. Jeneček-Středokluky
Odb. Tunel-Krč-Vršovice
Také vidím nesmysl nové železniční propojení Znojma přes Hrušovany nad jevišovkou vést do Vranovic, protože: 1.) to by (byť poměrně krátký) nový úsek tratě nevedlo tzv. bezproblémovým územím/terénem, ale v blízkosti vléván seí Svratky s Jihlavou do Novomlýnských nádrží (cca – https://mapy.cz/s/nocupunege ), v jejichž okolí je snad dosti nestabilní podloží! Pořád mě zaráží, proč se tam k nim všichni snaží prosazovat liniové dopravní stavby (původně R52 – nyní D52 a teď ještě k tomu železniční trať), než aby ty je alespoň trochu obešly? Já to vlastně vím – čím složitější terén = tím složitější a dražší výstavba = ČÍM… Číst vice »
Já bych to viděl spíše takto: https://mapy.cz/s/ledunutuga Navrhl bych novou zastávku pro Hrušovany a k tomu přidal nějaké propojení na stávající tratě. Pohořelice bych řešil terminálem u exitu 26, z Vranovic vede do Pohořelic jen vlečka a navíc je soukromá.
Primárně to má propojit Brno – Znojmo, ten Mikulov bych nepřeceňoval. Navíc to Vaše vedení před Drnholecký luh a 4x šikmé křížení Dyje, dále to šikmé křížení dálnice D52 v místě 6 pruhů a nutnost vedení tratě ve třetí úrovni u exitu 26 D52. To není moc domyšlené.
A) To je těžké, když někdo čáru v mapě považuje za přesné vytýčení a nikoliv pouze přibližný směr/koridor, který se v územně plánovací dokumentaci počítá v šířece i stovek metrů = v praxi pak taková tzv. liniová stavba může reálně vézt i z druhé strany obce (např. Drnholce – https://mapy.cz/s/nugadenuma )! B) Naopak zjevně nesmyslně považujete za technicky dokonalé Vaše navrhnutí: 1.) „Navrhl bych novou zastávku pro Hrušovany a k tomu přidal nějaké propojení na stávající tratě.“ 2.) nutnost mimoúrovňově překřížit stávající trať mezi Hrušovany nad Jevišovkou a Moravským Krumlovem, a to poměrně blízko od napojení uvedené stávající i té… Číst vice »
Mnohem smysluplnější je spíše výstavba spojky Vranovice-Pasohlávky-Novosedly, ale jak uvádí někdo níže, takových novostaveb by bylo v republice potřeba desítky, abychom se přehoupli z 19. století do 21., ale výhled vpřed i vzad je nula.
Nevím prč tu není moje RE na (i Vámi kritizovaný) názor o vhodnosti trati Hrušovany u Brna – Pohořeli – Miroslav – Hrušovany nad jevišovkou. Tento návrh mi připadá nesmyslný z důvodu zbytečně dlouhého nového úseku trati, a navíc nepovažuji ani za vhodné jednou tratí spojovat města velmi podobného (se stejným základem) jména. Ovšem nejsem přesvědčen o správnosti ani Vašeho názoru vhodnosti tratě Vranovice – Pasohlávky – Novosedly. Byť je ještě s kratším úsekem nové tartě než návrh, o němž poojednává článek nad touto diskuzí. Mě se, ani na jednom z těchto dvou návrhů nelíbí, že logicky musí vézt ten… Číst vice »
Co pamatují, tak jezdíval přímý rychlík až do Prahy. Odjezd ze Znojma ve 3:00 hodin.
Tak to je krásný čas odjezdu. To aby člověk vstával mezi 1.30-2.00, aby byl na sedmou v Praze. Jenže v 7.00 bude v Praze ještě všude zavřeno (kromě nemocnic) a člověk, co vstával v ty 2.00 by byl určitě ve výborné náladě. Odjezd před 5.00 je rozhodně lepší, co je horší, je to, že 2 hodiny pojede do pouhých 126 km vzdáleného Havlíčkova Brodu, aby potom jel skoro 2 hodiny do 136 km vzdálené Prahy. Sveze se tedy závratnou průměrnou rychlostí 65.5 km/h. Což bohužel velmi vypovídá o neblahém stavu železniční infrastruktury. Když autem to ze Znojma do Prahy trvá… Číst vice »
Kde jsou ty časy kdy to jezdilo Znojma Praha přímo
Bylo by to super, kdyby se trať opravila a tak by měla vysoký potenciál na využití naklandi dopravy. Vi někdo v jake fázi příprav/oprav je trať Mikulov – Znojmo?
Potenciál, to už tu dlouho nebylo. Inu, potenciál Znojemska sice je, ale ty jízdní doby jsou tragické. 4 hodiny do Prahy…
Jo, chápal bych něco jako ICN Znojemský expres Znojmo – Jihlava – Praha za dvě hodiny. Ale to je cíl roku 2100.
Čtyři hodiny do Prahy, to je stejné jako z Bratislavy nebo z Vídně…
Vzdušnou čarou se Znojmo zdá být blíž, ale vlaky nelétají, vlaky se kroutí po tratích, které mají k dispozici. 🙂
A právě proto dává logiku využít stávající přímější tratě: 1.) Znojmo – Hrušovany nad Jevišovkou (dle mě spíše až Jevišovka, ale zrovna v místě této a další stanice Novosedly tuto trať při její potřebné rekonstrukci tzv. směrově optimalizovat – trochu posunout/narovnat – ubrat počet oblouků a zvětšit poloměr těch zachovaných)) 2.) Hrušovany u Brna – Brno + mezi nimi postavit přímé traťové propojení na co nejvyšší rychlost (minimálně 120 – nejlépe 160k/h). Díky čemuž by následně (byť delší) cesta ze Znojma do Prahy přes Brno byla již dnes – ještě bez VRT rychlejší než přes Jihlavu a Havlíčkův Brod (sic… Číst vice »
jasně, proč vozit tranzitní nákladní vlaky rychle po rovině, když by to za pár set milionů šlo pomalu přes kopce
No po VRT to v roce 2100 půjde rychle i přes kopce…
Co vím, tak v okolí Mikulova v posledních letech probíhaly nějaké výluky přes něj vedoucí trato BŘECLAV – Znojmo, ale skutečně nějak utichli zveřejněné plány/úvahy (či požadavky JMK?) na eletrifikaci této trati.
Ono utichly plány i na pokračování v rekontrukci trati.
V roce 2017 se zrekontruoval úsek Boří Les – Valtice a loni Valtice – Mikulov. Místy je to na 120km/h. Pak se mělo pokračovat od Znojma směrem do Hrušovan. Ale kdy to bude a jestli vůbec je ve hvězdách.
Díky za informaci, škoda za plynulé nepokračování rekonstrukce tratě – jen je otázka, jestli uvedené již rekonstruované úseky by tzv. po traťové stránce již mohly zůstat bez úrpav při doplňování o elektrifikaci.
Nebo, jestli někdo neřekl, že takto provedená rekonstrukce je pro budoucí elektrifikaci naopak nedostatečná, protože např. hodilo by se udělat místy tzv. směrovou optimalizaci tratě (menší či větší přeložky jejich osy), aby umožňovaly 100 až 120km/h traťové rychlosti ve větší části, a proto další rekonstrukce se zatím odložily do přepracování jejich provedení.
Takže lidi těm rychlíkům budou říkat veltlín a rýňák. No jinak názvy dobré 😂😂😂
Jen ta jízdní doba je katastrofa…
Vzhledem k jízdní době by k lístku mohla být flaška originálu, po kterým se to jmenuje, v ceně.
Kdyby se vyjíždělu už ze Šatova, mohl to sponzorovat Znovín Znojmo (má sídlo v Šatově, kousek od nádraží) :-))