Znají všechny tratě a lokomotivy. ČD Cargo spustilo projekt „superstrojvedoucích“
„O celé věci jsme informovali odborové centrály, které jsme museli dlouho přesvědčovat o účelnosti tohoto kroku.“
Železniční nákladní společnost ČD Cargo spustila s příchodem července systém nasazování strojvedoucích, který je známý spíše u menších dopravců. Jde o projekt tzv. superstrojvedoucích, tedy zaměstnanců, kteří mají poznání všech hlavních tratí a zároveň mají znalost většiny řad dálkových lokomotiv.
Jak deníku Zdopravy.cz sdělil šéf ČD Cargo Tomáš Tóth, firma má denně na síti téměř 800 vlaků a zaměstnává 1700 strojvedoucích. Vzhledem k celosíťovému působení přitom dosud uplatňovala regionální princip jejich nasazování, a to i s ohledem na znalosti a osvědčení jednotlivých zaměstnanců. Akční rádius jejich nasazení je omezen řadou faktorů, například poznáním tratí, znalostí konkrétních lokomotivních řad nebo proškolením jízdy pod ETCS.
Řada strojvedoucích například zabezpečuje pouze posun a vozbu manipulačních vlaků, jiní jsou turnusově nasazováni na konkrétní přepravy třeba uhlí, další strojvedoucí vozí vlaky pouze po tratích se střídavou napájecí soustavou apod.
„Protože ne vždy je náš systém stoprocentně efektivní a v návaznosti na nárůst zahraničních přeprav přistupujeme nyní k realizaci projektu takzvaných superstrojvedoucích, který jde ruku v ruce s modernizací lokomotivního parku,“ uvedl Tóth.
ČD Cargo má aktuálně k dispozici dvanáct plně interoperabilních lokomotiv řady 383 (Vectron) a šestnáct lokomotiv řady 388 (Traxx). „Dále jsme rozšířili park ‚es‘ řady 363, která dnes také zajíždějí doslova od Chebu po Břeclav,“ doplnil Tóth.
Superstrojvedoucí se budou objevovat na lokomotivách v čele vlaků napříč celou republikou, u kterých je prioritou čas. A to bez střídání. Nejdůležitější jsou pro ČD Cargo vozební ramena Děčín – Lanžhot/Břeclav, Děčín – Ostrava a jejich kombinace.
Firma na jaře oslovila zaměstnance s žádostí o zapojení do projektu. Vybráno bylo prvních devět strojvedoucích, kteří si během léta doplní potřebná seznání. První přepravy v rámci tohoto projektu se ujal Jindřich Vondrák z provozní jednotky Brno, který v noci z 2. na 3. července odvezl s Vectronem 2500 tun těžký vlak s obilím z Kút do Děčína, kam dorazil po zhruba devíti hodinách jízdy. Zpět byla stejnou lokomotivou dopravena z Ústí nad Labem do Břeclavi souprava vozů GigaWood ložených dřevem.
„O celé věci jsme informovali odborové centrály, které jsme museli dlouho přesvědčovat o účelnosti tohoto kroku,“ dodal Tóth. Firma bude projekt postupně vyhodnocovat a upravovat, případně rozhodne o jeho rozšíření.