Znají všechny tratě a lokomotivy. ČD Cargo spustilo projekt „superstrojvedoucích“
"Superstrojvedoucí" ČD Cargo Jindřich Vondrák. Pramen: ČD Cargo
„O celé věci jsme informovali odborové centrály, které jsme museli dlouho přesvědčovat o účelnosti tohoto kroku.“
To zas bude malérů, lokomotiva to asi dá, ale člověk v kuse bez přestávky, jedině superstrojvedoucí.
By mě docela zajímala ta směna: Z Kút do Děčína to je pěkný kus cesty. Takže kolega začínal v Brně na Majlontě, asi pak jel RG jídzu do Kút, tam si počkal na příjezd vlaku, pokud už tam tedy nebyl, hmm, pak jel pěkně přes noc na zelenou lajnu až do Děčína, tam to předal, odstavil, co já vím a pak jel Rg zpět do Brna? Takže to máme kolik hodin? 16? A přestávky asi kolega nepotřebuje. Ale jo už vidím všechny ty 30- kolegy jak se tam nahrnou a možná pár starších bláznů. Jenže po pár letech takovýho ježdění… Číst vice »
A to je jedna z mála věcí, která je u soukromníků trochu jinak, ale jak několikrát napsala naše DI, nijak protizákonně. Jako místo výkonu je psaná celá Česká republika, takže nástup na směnu je teoreticky až v Kútech, případně v Břeclavi + rg do Kút. Pak samotný výkon do Děčína, žel cesta zpátky už taky není jako rg, protože výkon končí v Děčíně. Jedna z mála výhod, většina soukromníků má v Děčíně ubytování, protože tam to prostě má smysl. Jak potom každá společnost kompenzuje přejezdy na výkon a od výkonu, už je otázka na ty společnosti. Nicméně, jízda na výkon… Číst vice »
Doba jízdy 9 hodin, zřejmě včetně přestávky. Že to bylo nadoraz a v případě většího zdržení by musely vybírat přestávku podruhé, snad nemusím připomínat.
Jo a bez přestávky v kuse?. Víc než 6 hodin,? To je na kriminál.
U nákladu 6 hodin v kuse je scifi a u carga fantasy
Zastavit pro rozkaz nebo hypnotizovat nějaké návěstidlo tak úpně neberu jako odpočinek.
Doufám, že to fírovi někdo řekne („nechám tě stát 20 minut v Poříčanech“) případně že i v sešiťáku má vypsané pobyty.
Občas to i zavolají, ale většinou to je spíš, fíro hypnotizuj návěstidlo, pokud se tedy člověk sám neozve.
A co se týče TJŘ, tak to je spíš jen „cár papíru“, a nějaké pobyty bych tam vůbec nebral jako směrodatné (krom D3).
Jen aby ti superstrojvedoucí nezačali dělat superpr.sery.
A co se na tom odborům nelíbilo?
§1 Nikdy se to tak nedělalo
Když pročítám komentáře. Nevím co řešíte. U ČD i předtím u ČSD běžné.
No, to je překvapení. Už je to i na zdopravy.cz. Pokud vím, tak první nábor začal probíhat už začátkem roku. Jediné, co mě trošku mrzí, že nikdo nezmínil, že firma, jejíž logo je na mašince v úvodu (možná drobná provokace), byla vlastně testovacím projektem Carga, na kterém si ověřili, jak to vlastně s takovým Superstrojvedoucím (rozuměj normálním strojvedoucím ze soukromého sektoru) funguje. A jak spokojenej především dispečerskej aparát byl. Nebudu vyvracet, že Cargo obsluhuje i spoustu míst, kam by se jiným firmám ani nevyplatilo jezdit a za to klobouček dolů. Ale na koridorech jim už opravdu ujíždí vlak. Když pominu… Číst vice »
Naprosto souhlasím. My jsme schopni i přepřahat lokomotivy stejné řady a pořád střídat.
Je naprosto v pořádku odměnit a motivovat lidi, kteří dělají stejnou práci s větším úsilím.
Jen tak pro srandu budou taky tahat ťeplušku? Tohle už tady přece kdysi dávno bylo v době ťežkotonážniku.
Jo,pamatuju,,7mistovkaře´“!Ostatní jim brzdu na vlaku rádi udělali a oni za směnu těch sedm stovek otočili.Na dráze sem od roku 1982.U Carga od jeho založení.Přeji kolegům se spacákem na zádech,balíkem sucharů,balený vody a pevných nervů,hodně šťastných kilometru.Jo a jejich rodinám,pokud nějaké mají,šťastný nàvrat!Středověk a námořníci něco podobnýho.
….a poprvé za tu dobu se bude u Krachga /aspoň někde/ opravdu dělat, co? 😀
A on fakt má někdo v hlavě všechny tratě včetně případných odklonových tras? Někdo je schopný registrovat všechny změny TTP? Nebo si to čte za jízdy z tabletu?
Nikdo. Oni to vědí, my to víme, ale děláme, že to neví nikdo.
Naprosto přesné! Vím, o čem mluvím.
Však CDC má v tabletu navigaci, s tím už dojede každý všude.
To nemyslíš vážně!!Viď??
Proč? Pokud udělám normálně poznání, tak pak s NavTrainem pojedu na daný úsek třeba po 1/2 roce bez větších starostí a stresu.
Tak tohle snad asi bude platit jen pro hlavní tahy, ne?
A tak je to taky v článku napsané.
Píše se „všech hlavních tratí“ – ten pojem je takový vágní… Takový Šumperk leží na hlavní trati? Odklon si tam představit dovedu…
Tak zrovna Šumperk není typický příklad – tam už je ETCS.
Není ETCS jen do Uničova?
Omlouvám se, poněkud jsem předběhl dobu… Uničov – Šumperk – Zábřeh 2025.
Čekat při odklonu na pilota umí i osobka se strojvedoucím jezdícím kolem domova.
Hlavně ty bys mnel jezdit
Tys ani neviděl vlak
Tak určitě…
Vždyť je to reálně pár tratí.
U SŽ strojvedoucí mimo jiné prohlašuje, že je na tratích, na kterých má poznání, seznámen s ZDD. Kolik to tak může „na hlavních tratích“ být staničních řádů? Sto?
Kdo nemá alespoň základní přehled nemá tam co dělat.
A ještě jeden postřeh. Kolik má let kolega na fotce a kolik let má papíry, že už je „superstrojvedoucí“
Kolik by měl mít podle Romana? Tak 35 let by bylo ok?
60 minimálně! Ti mladí nic neví! A ti co ví, tak neumí! A ti co umí, tak nepracujou!
To je hloupost ! Záleží na umu strojvedoucího, jsou chlapi, co jezdí 30 let a jsou to kopyta, a jsou mladí, co jezdí 10 let a mnozí by se mohli od nich učit. Nesuďte firy podle věku ‼️
Myslím, že to byla parodie na vyjadřování některých „opravdových“ strojvedoucích.
Jak jsi to myslel!???Ti,co vědi o co ,jde do toho nepůjdou.Ti ,co nevědí ,na to doplatí.Je to jak ve vàlce.Bažanti do prvních linii.Mazáci na svoje místa přežití.
Byl to dotaz!!!! Tak o co Vám jde?
Nebyl!!! Tohle byl projev ukrivdenyho staryho dedka co ma pocit že nad něj není.
Vy musíte být inteligent! Ta přezdívka Vám sedí! Už to tu nečtu, nemá to smysl.
Akorat se Romane ztrapnujete, lepsi bude kdyz vyrazite s fotackem zase fotit neco u koleji 🙂
Mně osobně trvalo několik let, než jsem se vůbec dostal na elektriky a dalších několik let na řady, které mám. A to nemám zdaleka všechny. Proto se ptám
U Carga na elektriky není problém po 3/4 až roce od zoz na motory.
Právě jste dokonale popsal, proč to spoustu lidí neláká.
Dnes už je doba trochu jinde, na těch nových mašinách není prakticky co na trati opravovat, maximálně vědět, který jistič shodit a nahodit, když nefunguje nějaký počítač a to mu klidně po telefonu řekne strojmistr. Podle mě už je na čase opustit tu nutnost naprosto detailní znalosti strojů do posledního šroubku a u elektrik detailní znalost schémátek. Stejně je nová mašina plná rozvaděčových skříní, které jsou zaplombované a kromě výrobce nebo autorizovaného technika tam nikdo nesmí. Mělo by se soustředit víc na způsob jízdy s tím kterým strojem.
Na silnicích to prakticky skončilo v roce 1989.
„Po telefonu řekne strojmistr“ – a nemá strojmistr jinou práci, neměl by takhle kybicovat strojvedoucí instruktor nebo kontrolor vozby? 😀 A jističe být popsané a ve výbavě mašiny návod?
Jak se liší způsob jízdy?
Mám zpoždění a zelenou ulici = jedu naplno. Jedu na čas nebo s náskokem = jdu do výběhu, zastavím přesně. Mám stůj = courám se pomalu tak, aby se změnilo než zastavím.
Ahoj kolego, tady cítím závan starých časů s nízkým číslem, viď? Dokud ses nemohl dostat výše, byl jsi X let na stejné úrovni. Začal jsem u jisté firmy, co byla první soukromou nákladní dopravou. Zde to taky tak fungovalo, dokud se ten uhelný byznys nerozsypal a já se dostal na velkou železnici. Změnil jsem dres a šel k jinému soukromnikovi a nikdo do ničeho mě netlačí. Elektriky jsem si troufnul asi po půlroce a pak to šlo v pohodě. Za pět let jsem na úrovni té superhovadiny z nadpisu. Nikomu jsem pozlatko na výsluní nevzal, může to zvládnout ten, kdo… Číst vice »
No jo, už to není jak u ČSD, kde si ne Eso sednul jen padesátník. Kdo to kdy viděl, aby dvacátník seděl na Vectronu. 😀 Jenže mimo praktickou stránku, se taky může stát že takový kluk pak přejde k soukromníkovi, kde bude na pohodlnějších mašinách sedět každou směnu.
Jasně, mlaďocha je přece potřeba poslat na výběhovou řadu. 😀 😀 To dá rozum! Aby mu to zaškolení moc dlouho nevydrželo.
Dokud nebyla konkurence zaměstnavatelů, lepší mašiny byly pro zasloužilé 😀
Hezká fotka, která ukazuje poměry u CDC. To nemá dost mašin, že mu pomáhá LT? A ten kolega na fotce jezdí jen u CDC, nebo pomáhá sobě i LT? LT už mení jen půjčovna, ale plnohodnotný dopravce Sám jsem se setkal před léty u Lokotrainu s názorem, na co poznání, jak jsou všude návěstidla stejná. A prosím teď „superstrojvedoucí“ o názor na Poříčany, když budou super. To Vám najednou nebude vadit rameno o délce cca 500 km, na což jste si před časem stěžovali u soukromé konkurence? A při cenové politice budou ostatní v háji, protože „hodí“ ceny, kterým nebude… Číst vice »
Klídek dědo. Holt už to není jako v roce 1981. Ne že by to nešlo, ale bylo to strašně drahý a pomalý. Takže by to nebylo vůbec. Sakum prdum to všechno odvezou nakladaky. Fakt jsou na lepší úrovni než před 40 lety a je jich dost.
Tady jak jsem psal pomůže jen výběr kvalitních lidí, který zvládnou přejet republikou bez problémů a ještě udělat nějaký posun.
Prosím pana profesora o odpověď na dotaz!!! Kolik a které jsou hlavní tratě v ČR, jejich délka a počet typů hnacích vozidel u CDC. Jste přece odborník a všechno víte, i to, co si myslím. Děkuji mockrát za odpověď. Já to nevím, i za těch 30 let, co jezdím. Snad nejsem ani tak starý, aby jste mně tituloval starým dědkem. Vnoučata ještě nemám.
Panu profesorovi došly argumenty?
Je to fíra ČD Carga!
Tak LT není plnohodnotný dopravce a nikdy asi ani nebude. Je to především agentura pro strojvedoucí. Dopravcem je především EP Cargo, protože je to jedna velká šťastná rodina pod EPH. Názor na poznání, který uvádíte je, až na pár výjimek, skoro u všech soukromých dopravců. Ostatně, je osobní odpovědností každého strojvedoucího, jaké poznání si udělá a podepíše. Pak už je totiž jakákoliv MÚ vždycky za ním. Výhodu cen má a mělo ČD Cargo vzhledem ke svému zázemí a starším mašinkám dlouhou dobu. Jestli o tuto výhodu přijde s obměnou vozového parku, je otázka. Ale nyní ta cena bude jistě pořád… Číst vice »
Ten předposlední odstavec zní krásně údernicky.
Cargo muselo reagovat, je to pochopitelné.
Nedokážu to objektivně posoudit, ale v silniční dopravě třeba u řidičů autobusů kde jde o nepravidelnou dopravu i dálkovou je střídání úplně jiným vozů a tras běžné.
Leč tam není třeba poznání tratě.
A to mají železnice oproti silnicím tu výhodu, že strojvedoucí nemusí točit volantem a ještě k tomu mají předvěsti.
To sice ano, ale nádražáci si to musí zkomplikovat. Například je potřeba vědět, jestli za návěstidlem vlak jede na širou trať anebo ještě pokračuje stanice. Jestli to světlo vzadu je opakovací předvěst nebo hlavní návěstidlo. A pak ťafky v umisťování návěstidel.
Z vlastní zkušenosti vím, že čím více tratí a lokomotiv jsem ,,znal“, tím jsem je znal povrchněji. Vyrůstal jsem na E 499.2 a tam jsem doslova věděl, kam sahnout. Zatím co např. třebovský šestikolák, tam jsem se modlil, aby vše cvakalo jak má, protože třeba s vyřazemím motorovky bych měl starosti. Jasně. Dnes je jiná doba, už se neopravuje za chodu. Jen se obsluhuje. Ale u těch tratí může být problém, když se jede někde jednou do roka. Jedině, že superstrojvedoucí budou srdcaři- koníčkáři a věnují tomu i veškerý svůj volný čas. Přeji jim hlavně štěstí.
Na vyřazení motorovky na nějakým 50 let starým stroji ti dneska prdí pes. Nic ve zlým, dřív to tak bylo, ale dřív byly i telefonní budky. O povrchní znalost tratí taky už tak nejde. Není to třeba dnes už není v každé stanici něco jiného, skupinový mechaniky nebo vypravování rozhlasem.
Co je dnes naopak důležité není místní znalost že na stavědle 3 je Franta a je to hňup na kterého je třeba dávat pozor. Dnes je třeba znát dobře předpis a nebýt linej lempl.
Díky za lekci. Ale u ČD cargo má fíra šanci dostat se na elektrické trakaře 121, 122, 123, kde je stále vyřazení motorovky, nebo ,,nouzák“ pořád aktuální, přes peršingy a esa až po Vectron a ještě, aby se nenudil, tak pestrá paleta dieselů. A pokud šlo Cargo podobnou cestou, jako ČD, pak jsou ještě jednotlivé lok jedné řady originál, protože se udělaly zkušebně nějaké rekonstrukce, které se sice osvědčily, ale na ostatní lok nebyly peníze,…. A že není třeba místní znalost? V době, kdy si strojvedoucí sjednává posun a je v řadě případů zaměstnanec řídící posun? Vidím, že o tom… Číst vice »
121 už nejsou.
A vyřadit MS na 122,123 je velice primitivní. Nouzák se nedělá, baterky jsou dnes v dobrém stavu a když je někdo zapomene vypnout, tak se prostě vybitá mašina pošle do depa.
ČDC mašiny jsou relativně sjednocené. U 122 je atypická jen 001 pultem. Jinak se u 122 a 123 liší jen zdá (ne)má OL2 a zda má RELku nebo EGC na dobíjení baterek.
To, co umíte, je vždycky jednoduché. Kolikrát stačí shodit a nahodit jistič. Ale vědět který a kde je!! Jasně, ťulda jde hned do baterek.
Jo u arrivy kdyby neměli hromadu věcích podložených a vyřazených tak ty jejich zázraky nejezdí. Taky kdo neumí nastartovat 742.. kladívkem je lopata.
A tuhle znalost bude potřebovat celých 40 let až do důchodu.
Umíte nastartovat Spartaka klikou? Víte, kde se tam zapíná baterka? Tak to byste neměl jezdit s ničím vyrobeným po roce 2000. Asi takovou logiku to má.
Startovat klikou auto není žádná složitá věc, ve výsledku je to jednoduší, než ho roztlačit.
Já jsem začínal na favoritu takže hodně věcí sem si tam dělal sám.jasne že na nových věcech nic opravit nejde.
Jako 140 bych se nebál, ale jezdit s vykrácenými ochranami, mě docela děsí.
Chlapi ,startoval sem ,,čmeláky“konecema smetáků,dojížděl na lokálkàch na 150kách za pomocí koštěte do depa,vykracoval ,,krokodýlama“přídržnÿ obvody HV na 6tikolech,jezdil osobáky s peršanama na malou,,0″,nasazoval nouzovÿ spřàhla na ,,žabàkach a ešusech´´,vypínal na vectronech M.S. abych dojel,ale proč tady takovej dialog na téma ,,suprfíra´´!???Kdo se na to cejtí a nechce si sáhnout každý den na kliku ,,domova“,ať do toho jde.Kdybych měl o 30 let míň ,neměl ,,4bypassy´ˇ´,venku ,,žlučník“ aˇ´ledvinovej kámen,asi bych do toho šel ,za ty prachy to stojí.🤕Žďár!😄
A jen tak pro osvětu, co že všechno mají u Arrivy podložené a vyřazené?
Jestliže lokomotiva nechce normálním způsobem nastartovat, tak je neschopná a patří do dílen. Pak až na lokomotivě něco po…. děláte, tak to půjde za vámi. Strojvedoucí tam není od toho, aby obcházel ochrany.
Co to znamená „normální postup?“ 😀
Není někde běžný postup v zimě hodit lepší motor do nouzáku, roztočit, počkat na nabití baterky, zkusit nahodit druhej. Až běží oba motory, zase počkat na baterku a první motor restartovat aby naběhl normálně s pc sra.
Ale s vadnou a nevyřazenou motorovkou nejede žádný stroj, ani ten 50 let starý. A na to pes neprdí.
Přátelé,rád bych vám připoměl,že čdcargo neprovozuje jen přímé ucelené vlaky,ale i ty co v určitých stanicích manipulují.Tu se někde vagon odstaví,tu přibere.A to samozřejmě vezme určitý čas,který potom chybí.Proto musí být strojvedoucí vystřídán a pod.Není všechno zlato,co se třpytí.Chápeme se?
Jenomže tzv. dobíračky zřejmě v tomto režimu provozované prioritně nejsou, ty jezdí v režumu blížícímu se pevnému obsazení u osobky.
Jak jsem to tak pochopil, tak superstrojvedoucí jsou určeni na dálkové vlaky, jezdídí ad hoc nebo různé dny v týdnu, které na sebe párují, když je vezete v ceé trase, ale naprosto na sebe nepárují, když je vezete „někam napůl“.
Blahopřeji managmentu Carga, že se jim to konečně u odborářů podařilo prosadit a tímto se konečně stávají více konkurenceschopní, protože u soukromníků je toto už dlouho běžný jev.
U Carga projekt, u agentur jako je Lokotrain (mašina na fotce) nebo CZT běžná věc. Včera jsem vezl Děčín-Břeclav. Cargo by na to muselo delegovat 3 lidi. Seznàní màm od Štúrova po Cheb. Když to jede, je to kousek.
Ještě napište že taky občas pilotujete nějaký Airbus to je totiž u soukromníků běžné.
Nezáviď mu. Jo, mechaniky ve Vlašimi znát nemusí, tak se ale s Vectronem stejně nedostane.
Kocure trhej!!😃😃
Opět humbuk kolem věcí které tady už byly před desítkama let normální.Jenže v té době nikoho to nezajímalo,hlavně že vlak někdo odvezl a měl na to.
No jo, o těch normálních případech se dá dost dočíst v historii velkých železničních nehod… Zvlášť v těch bohatýrských dobách budování socialismu, kdy se na kašlalo na turnusový řád. Ale i později, kdy už turnusový řád nebylo radno obcházet, byli strojvedoucí, kteří po vyčerpání hodin zamkli mašinu, často považováni za vyvrhele i některými kolegy, natož šéfíky.
Takže uděláme reklamní huráakci a jako propagační foto dáme mašinu s nátěrem konkurence – oni asi pracují moc dlouho i v tom kanclu 😀
Nebo to je vzkaz do mužstva ve smyslu – holenkové, budete makat jak u soukromníka? 😀
Lokotrain je půjčovna lokomotiv a pronajímá je i ČD Cargo.
Správně bude pravděpodobně b).
Lokomotiva je možná Lokotrainu, ale fíra je náš cargonaut 👍🏻
Za 9 hodin v noci? Docela bída. Proč a kde postával?
Asi mu byly poskytnuty nadstandardně 2 obyčejně lidské přestávky …
Slušnej čas.Výluka Kúty – Lanžhot,rozjebaný Pardubice,25 stovek,za kolik bys to chtěl sjet Ty?
Jestli v tom je i úsek BV – Kúty – BV, tak spíš klobouk dolů…
Nejhorší na tom je, čekat v obratové stanici na vlak zpět (skoro) zadarmo. Kdyby zaplatili i tu pauzu, nebo rg hned domů tak proč ne…
To je věc vašeho kolektivního vyjednávání. Přeju vám opravdu dobré mzdy.
Já si už kolektivně vyjednal sám a funguju takto 🙂
Nejhorší na tom je, jak je napsaná česká zákonná Vyhláška 589. Spousta děr a rozporů,vůči podobné legislativě třeba v Německu a absence povinné přestávky po 4 hod. řízení. Žádná ochrana strojvedoucích. Kdo to nechápe, probudí ho, pokud bude mít štěstí, až podlomené zdraví, nezaplatitelné. To, že se tak u různých dopravců různě jezdí neznamená, že by to nemělo být víc ošetřeno. A důchod až v 66? Dožití? Špatný vtip.
Znají především hlavní tratě a z lokomotiv tzv.“ dálkové“.
Ale to by titulek nebyl tak “ úderný a neklikalo se…..
9 hodin jízdy v kuse? Tohle prostě není normální. Pak si budeme číst o projetých navestidlech. Už je na čase zavést povinnou bezpečnostní přestávku po 4,5 hodinách jízdy.
To už tady bylo.Před léty na Cargu jsem občas dělal na otočku Děčín -Horní Lideč-Děčín jednomužně.A za bývalé doby na chmelákách jízda na otočku Ústí n.L -Martin(Poprad),tehdy aspoň ve dvou strojvedoucích.
Jojo, 450 km za 9 hodin to máme drtivých 50 km/h. Total brutal fofr kde ti chudáci musí padat na hubu. A nebo pracovat, což bude asi ten problém
Profesorskej, vy vydržíte 9 hodin v kuse nejíst, nepít, nemočit…. V noci?
Nejede to v kuse 50 kmh. Nikdo 9 hodin v kuse nejí, nepije, nemočí ocaku.
Snaží se ti snaznačit, že si mohl dovolit dokonce dvě přestávky á 30 minut.
Cargo převeze jeden vlak jeden fíra přes republiku a už je z toho článek:-) To je opravdu výsměch. Zcela běžně se toto jezdí u jiných dopravců a to už minimálně X let. Už je to několik let co jsem stál v Děčíně a vedle mě Cargonaut a ptá se mě: Tak co kam jedeš? Říkám: Petrovice u Karviné. On: vytřeštil oči a to tam jedeš 2 dny né. Já: To tam jedete Vy protože čtyřikrát střídáte a minimálně dvakrát měníte mašinu. Já jsem tam ani ne za 10h. Zcela běžně jezdím Děčín Břeclav přes noc za 6h a vezu taky… Číst vice »
Ale tak u největšího nákladního dopravce je to přece jen posun, v přístupu i myšlení, takže článek si to zaslouží. U soukromníka standard, tady objevena Amerika. 😉
Pekny den, mensi dopravci jezdi jen prime dalkove vlaky. Prosim trochu respektu, na siti mame 800 vlaku denne, z toho podstatna cast i mamipulacnich. Jiste chapete, ze zde strojvedouciho s poznanim trati a interoperabilni loko nepotrebujeme. To ze mame strojvedouci, co jezdi na nexech, jezdi v zahranici ve stejnem rezimu jako mensi privatni dopravci je snad jasne. Tezko bychom mohli v Nemecku prepravovat 3 mil. tun zbozi, v Rakousku byt 6-ty nejvetsi dopravce, pusobit v Polsku s cca 5 mil. tunami prepraveneho zbozi za rok apod. Zde je myslenka jina, prave tam kde je to primy vlak mene stridat. Jsem… Číst vice »
Aniž bych chtěl zabředávat do diskuze. Ono by asi nebylo od věci, se podívat jaká je realita. Třeba proč strojvedoucí se smluvním platem otočí z Děčína stěží 1x Dresden a zbytek směny prosedí u TV. Nebo proč třeba Ústečák za směnu otočí jedny wapky z UL do Třebušic a zpět, výkon na 5-6h. A co třeba personál, který má seznání stěží 100km od své PJ…Využití staničních záloh mnohdy tristní, staniční personál dělající 12 – 13h směny, přičemž hodinu po nástupu stěží vyleze z boudy a 2h před koncem už je ve sprše. Příkladů je mnoho, doporučuji se státi na týden… Číst vice »
No dobrý no, ale on neni rok 1985…
Tome neblbni, to naznačuje, ze socík je u konce ?
Možná bych řekl, že vymysleli tragač. Věc kterou mají u sousedů po praděděčkovi.
Ve středu Kúty odjezd 13.15 Prostřední Žleb příjezd 19.15 (přes Vysočinu). Hned další den Olomouc odjezd 23.15 Prostřední Žleb příjezd cca 3.30.
a kde jste byl v mezidobí? jedete domů , jako se vyspat a hura do Ol? nebo nocležna? takže 2 šichty a tři dny v práci? obdivuji vaši výdrž. to bych nezvládl.
Kde jsem odpočíval mezi tím je čistě moje soukromá záležitost.
Tak úplně ne, má to vliv na bezpečnost.
Takže na stroji? To mi připomíná jednoho dopravce, který už má čtyři křížky.
Taky se Vás nikdo neptal na jméno a adresu té paní a co jste spolu dělali. Jenom jaké Vám Váš zaměstnavatel zajišťuje pracovní podmínky.
Předpokládám, že takové, se kterými dobrovolně souhlasili zaměstnanec i zaměstnavatel.
to nepochybně. a ani slovem jsem se nezmínil že není. trochu mě překvapuje vaše hysterie v reakci nad užaslým komentářem popisu vašich směn.
jestli už se nezačíná projevovat přepracovanost
Ať počítám jak počítám, tak mi to nějak nevychází…
82+102+38+96+25+3=346/255*6=81,4 km/h. To jste nikde nezastavil? A vezl něco lehkého?
Přes Prerov by to šlo stihnout, jen je problém překonat ty uzly, protože jinak se chytnout Slovackeho expresu a až do Kolína je to cajk
Kúty – Prostřední Žleb přes Vysočinu za 6 hodin? EC 172 přes ČT a Prahu hl.n. jede Kúty – Děčín hl.n. 5:05. Takže buď jste musel mít celou cestu zelenou ulici a vést něco lehkého nebo nás tady taháte za nos.
Takových úderníků už tady bylo (hnutí 700).
Komu jsi tím prospěl, sobě určitě ne. Ty jezdíš a ředitel se směje. Až nebudeš moci, lehce tě nahradí dalším Sakmarovcem.
Je třeba lidi motivovat jinak, než časem stráveným v zaměstnání, to by se pak kola točily…
A mělo to tehdy smysl?
Slyšel jsem, že se v padesátých letech dělaly kraviny bez praktického přínosu. (Vlak musí mít zelenou ulici, nevejde se do téměř žádné stanice a navíc na jakýkoliv rozjezd potřebuje postrk. Preference línější mašiny se snadnějším překročením normativu před silnější, která by to převezla v pohodě ale bez prémií.)
Oproti tomu, jet bez střídaní esa za eso, to má i přinos.
To si z tebe jen cargonaut dělal srandičky že za směšný peníz děláš superstrojvedoucího dobrovolně 😄
A když nejste na mašině tak řídíte autobus nebo pilotujete letadlo že? I to tu bylo a moc dobře to nedopadlo.
Dělej z excesu pravidlo….
Jak víš, že to je exces?
znam jednoho osobne co opravdu kdyz nejezdi vlakem řídí bus. u jedné společnosti. a o nekolika jsem slyšel jak střídají vlak x mhd.
A překračují hodiny podle ZP?
Nikoliv.
Ono taky dost záleží jak nás sz tou republikou protáhne..když soukromník má přednost před cargem..tak toho moc nenajezdíte. Jo soukromník nejlépe vozit jen ucelený vlak na nic nesahnout a Nazdar.
Přesně. Taky tak. V Břeclavi na mě kdysi cargonaut hleděl, že odvezu Waltery z Ovy do Děčína. A vezl jsem to tehdy přes BV, pže mezi Ústim n. O. nebo tam někde byla noční nickolejka. Tohle konkrětně bylo 24.6.2021. V Lužicích dráteníci spravovali ve 3 ráno laníčka. A večer tam prolítlo tornádo a bxlo vymalováno s laníčkama na půl roku.
„odvezl s Vectronem 2500 tun těžký vlak s obilím z Kút do Děčína, kam dorazil po zhruba devíti hodinách jízdy“.
To je tedy úspěch, už před nějakými sedmi lety jsem to s Vectronem dal pod 6hodin.
Na dnešní přetížené a uvýlukované železnici to úspěch je.
Dávno přič jsou řady Praha – Bratislava – Praha za 10, Děčín – Bratislava – Děčín nebo Praha – Nové Zámky – Praha za 12,5.
To dnes prostě nejde.
Ono to Stando nezávisí jen a jen na vás.
Já zatím znám u Cargo „superstojvedoucí“ kteří 5 hodin před koncem směny řeknou že už nikam nejedou a basta. Takže celou směnu prosedí na fírcimře. To se pak Cargo nesmí divit, že je tam, kde je. Navíc dispečerský aparát u Carga taky stojí někdy za to. To jejich posílání lokomotiv tam a zpět je taky dobrá drahá zábava.
Očekávám spousty mínusů, ale opravdu dle mého názoru není nikdo placen za to, aby nic nedělal. Bohužel nákladní doprava má své specifika a kdo se na ní dá, musí s tím počítat.
Má to specifika. A chce to, aby uchazeči o nich věděli předem. Stejně jako je jedna velká skupina u osobky, co by chtěli samé šichty kolem 8 hodin s kratšími volný mezi a druhá, která chce dlouhé směny několikrát za sebou a pak volno aspoň 3 dny.
S hodinami si vymýšlíš a tam kde je Cargo tvoje firma nikdy nebude.
A to je pro něj dobrá zpráva. Pže Cargo ztrácí a ztrácet bude.
Tak oni už dnes mají většinu peněz ze zahraničních trhů, ale jako firma ztrácí. 😀
Ano,“někdy“se to u nás opravdu stává.A víte proč?4 hodiny před koncem směny vás pošle dispečer z Ostravy do Třebové,ale vůbec ho nezajímá,že se nestihnete vrátit!Je mu zcela u prdele,že máte konec v Ostravě.V noci tuplem,když už nic nejezdí zpět.Tak se nedivím kolegům.
Hloupý argument, klidně tě může otočit v půlce trati.
To zcela jiste muze,ale casta odpoved zni“nikoho nemam,sorry“…
Ono to tak je, já netvrdím že ne, ale to funguje u soukromníka trochu jinak, například Tvůj vlak má 5 hodin zpoždění, přijď o 5 hodin déle do práce. Jenže tohle u Carga nefunguje a pak to je tak, jak to je.
Já ani nechci tvrdit že je to správně, jen že soukromník to řeší jinak a pak je levnější.
Zatímco soukromí dopravci tak jezdí naprosto běžně, odbory ČD Cargo při schůzi v nádražní knajpě zjistili po 20 letech, kde má čmelák žihadlo.
Jdeme opačnou cestou než jedna severská země – délka směny 6 hodin a mezi 0,00-6,00 hod. se skoro nejezdí … Já této 9hod. – non-stop jízdě v noci říkám „novodobé galeje“ …. :-(( ps: pamatuji dobu do r. 1993 kdy se to ještě dalo … ale dnes když chtějí vytěžit strojvedoucí na max. je to už otročina.
Škoda, že tu práci člověk nemůže opustit a je tam na dosmrti, že jo? A určitě se taky nejde organizovat do něčeho jako odborů strojvedoucích, že jo?
Další krok budou těplušky a týdenní směny.
Zdá se, že časy, kdy se před Federací strojvedoucích třásli strachy i předsedové vlád, jsou nenávratně pryč…
A on někoho do tohoto režimu fíry nutí?
Zatím ne. Zatím.
Až je bude někdo nutit, mohou se svobodně rozhodnout, zda chtějí zůstat, nebo ne. Nic složitého.
jistě. A u vrátnice stojí zástup dalších zájemců o práci v této profesi.
Ale to nebude problém toho odcházejícího strojvedoucího, nýbrž jeho zaměstnavatele. Ten tedy bude muset poněkud změnit přístup a postupně se ustaví rovnováha nabídka-poptávka.
Mno jestli nestojí, tak tím spíše si zaměstnavatel rozmyslí, jestli si nechá lidi utéct nebo s nimi bude jednat
No těm už je o 33 let více = v nejlepším cca 55 Let
Ona ta FS taky moc neví, co chce, a dělení fírů do skupin podle požadavků na turnus asi moc nefunguje.
No tak jestli to neví FS, tak to buďto a) nevědí její členové nebo to b) její členové možná vědí, ale neumějí/nechtějí to namlátit do palic funkcionářům, nota bene zvoleným jejich vlastními hlasy; ergo, v obou případech je to chyba členské základny, protože ty funkcionáře tam nikdo jiný než členové nevolí. Ještě je možné, že c) je to většině členů FS jedno, ale pak nechápu, na co a proč si stěžují. A jestli si stěžují nečlenové, proč se nestanou členy a nezvolí si jiné funkcionáře hájící jejich zájmy? Suma sumárum: Každý strojvedoucí, ať už člen nebo nečlen FS nebo jiné… Číst vice »
Áno, to byly ty časy, kdy řádila vyděračské mafie z východu. A taky doby, kdy dráha mohla rozhodnout o tom, jestli firma zboží bůvec vyexpeduje a když ne, tak zkrachuje. Nejedna firma se zařídila bez nich, což je rozpálilo do ruda… co si to dovolují, ONI určili, že ta firma zkrachuje!
Nerozumím: Odbory jsou – nebo v 90. letech byly – vyděračská mafie z východu?
Naštěstí tyto časy jsou pryč.
Ano, bohužel jsou tyto časy pryč.
Pokud se pane Františku dáte na dráhu strojvedoucího, tak se z Vás stává odborník, ale jen v jedné úzce-specializované profesi. A o to je změna pozice nebo zaměstnavatele těžší. Sám jsem v minulosti tuto změnu provedl. A odbory? .. prostě na odbory se spolehnout nedá.
ps: a nezapomeňme že nejsme v Rakousku .. do důchodu odchází strojvedoucí u nás v 65+ letech ….
“ A odbory? .. prostě na odbory se spolehnout nedá.“
Jenže to je chyba celé profese. Včetně těch, kdo v odborech nejsou.
Změna pozice těžší? Jakože strojvedoucí by třeba nemohl řídit autobus, tramvaj, kamion? Ha, ha. Stačí si jen udělat příslušný řidičák a je to. Sorry, ale váš argument je fakt lichej a plně v souladu myšlení některých Čechů „ono to nejde“.
Tak třeba já pokud bych přestal chtít být strojvedoucí, rozhodně bych nehledal spásu za volantem čehokoliv (kde jsou pracovní podmínky mnohem horší,co si budeme povídat), prostě bych šel úplně pryč z dopravy. Když to tak udělá spousta dalších, kdo tu práci bude dělat? Ukrajinci?
František? Pokud je to ten František, tak ten za volantem … a dobře udělá, pokud za něj nevleze. Nemá na to v hlavě.
Zato např vy, když si třeba zaplatíte dělníky na stavbu bazénu je nebudete chtít vytěžit na max. Ale zaplatíte jim třeba 10 hodin práce denně a když je tam po 3 hodinách najdete sedět na zadku, kávička, cigárko budete úplně v klidu. Takže kolik z těch vámi zaplacených 10 hodin budete chtít aby pracovali?
Asi jste nikdy nedělal na stavbě? Já to už 2 roky dělám a manuálně. Velmi těžká profese a to především fyzicky pro člověka nad 50+. ps: dnes vám samozřejmě žádný zaměstnavatel nedovolí 3 hod. sedět na zadku, ale vžijte se do práce toho stavebníka dělníka. Odsedět si „šichtu“ v kanceláři je za jiná liga (20let jsem takto pracoval a řídil i malou partii lidí).
1. Ti lidé do toho jdou dobrovolně, nejsou to asi žádní nováčci a dovedou sami nejlépe posoudit plusy a mínusy, které jim to v profesn9m i osobním životě přinese.
2. Pokud vás, vzhedem k věku, nebo zdravotnímu stavu, zmáhá fyzická práce na stavbě, tak můžete změnit pracovní pozici a jít jinam, kde si myslíte, že je práce lehčí (třeba do zahradnictví).
Nikdo vás nenutí, abyste dělal práci, ke které máte nechuť.
Některé strojvedoucí tak zmáhala liknavost jejich kolegů, až se rozhodli pro změnu dopravce. Pokud jim takovou práci nabídne i ČDC a adekvátně je za to ohodnotí, nemusí odcházet a Cargo je neztratí.
A až je to přestane bavit (třeba s věkem), mohou se opět vrátit na tzv. komínovky v okolí jejich pracoviště.
tomu se rika trh prace a je to naprosto prirozeny jev – zvlast kdyz po firech poptavka objektivne je, a to ne zrovna mala (ridici cehokoliv proste nejsou)
Když se řekne „trh práce“ (a podobně třeba „lidské zdroje“), otvírá se mi kudla v kapse. Jako člověk odmítám, aby se se mnou zacházelo jako s položkou zboží obchodovaného na trhu. Z tohoto hlediska byl (a někde je ještě dnes) zcela přirozeným jevem třeba i trh s otroky.
To je i můj názor, bohužel dnes je zvykem říkat jen půlku pravdy, takže:
3. Absolventi škol bez jakýchkoliv dřívějších příjmů obvykle nemají dostatek peněz na stěhování za dobrým zaměstnáním. A kvůli absenci praxe před nimi dostanou přednost jiní uchazeči.
4. Uchazeči vysokého věku jsou taky odstaveni na vedlejší kolej, tentokrát kvůli perspektivitě, ekonomické návratnosti a zdravotnímu stavu.
Vyřešte 3. a 4. a budete moci (lépe) uplatnit 1. a 2.
To samozřejmě chápu. Zkuste se teď vžít do role toho kdo to platí. Ze svýho. 4 lidi 50+ na stavbě vám řeknou to co jste napsal. Já jim to i věřím. Každý z nich stojí 250 na hodinu. To máte litr na hodinu. Znovu se teda ptám kolik hodin ze zaplacených 10 hod (10 000 Kč aby bylo jasno na den a z vaší kapsy) jim dovolíte sedět na zadku a odpočívat u kafíčka a cigarka. Btw jako detail pokud nedělají jen s lopatou a kolečkem, je k tomu i nějaká technika a ta se platí taky od hodiny. Tu… Číst vice »
Kde je vlastně psáno, že má zákazník platit stavební firmě za hodinu přítomnosti jejího personálu na stavbě? Normální by snad měla být platba dohodnuté částky za odvedené dílo v dohodnutém termínu.
Možná u novostavby. Když je vám jedno kvalita práce. Ono fakt ty lidi platíte vy, i když vám to tak nepřijde. Zaplatíte i to že tam drepi a nic nedělají. Nebo máte pocit že to jim bude platit někdo jiný? Nebo že máte smlouvu na odvedené dílo a to že se tam nic neděje a parta zedníků vám tam chlastá pivo je problém té firmy? No tak to hodně štěstí.
Kvalita práce je snad taky součástí smlouvy o dílo. A na něco je snad stavební dozor.
dnes se ale neplati ,,hodinovka,, ale cena za dilo. takze at si sedi treba tyden . kdyz to bude hotove v terminu
Proč? Já bych hleděl na to, jakou lhůtu jsem si nasmlouval. A jestli to celé prosedí a postaví to robot, nebo zázrak, mi může být u zadku.
Až budete dělat stavení údržbu a budete to chtít mít pořádně, fakt vám to nebude u zadku. U zadku to mají developeri. Ti v tom bydlet nebudou. A to ani já ani vy nejsme.
Na kvalitu stavebních prací je stavební dozor. Nikoliv laik.
U opravy omítek, okapů a zvětralých přilehlých částí si sjednáváte a platíte stavení dozor? No tak to potom jo. Tedy pokud mu věříte že to nebude stejnej lempl jako ti pomocní dělníci
Tak hlavně toto je čistě dobrovolná záležitost, nikdo do tohoto režimu fíry nenutí, takže bych to tak nedramatizoval. Někteří fírové, kteří zrovna nemají mladou rodinu a nevadí jim trávit víc času mimo domov, si tak můžou pěkně přivydělat.
Tak ono když v severských zemích jezdí na tratích třeba 0 osobáků za den, to si tam může nákladka taky jezdit kdy chce. U nás musí kvůli přeplnění koridoru jezdit v noci. Tak to je a tak to bude a musíte se s tím smířit, nebo jít jezdit jinam.
Pokud by se nestávalo, že Os dojede rychlejší náklad (protože cargonauti nasadili historickou mašinu bez výkonu) tak by možná Sprželáky nenapadalo uhejbat.
Ty rozlehlé severské a málo osídlené země, kde se jezdí na velké vzdálenosti a kde nejsou potíže s nízkou kapacitou tratí typu Přerov-Brno si to můžou dovolit. My asi těžko.
Na Brno-Přerov nebudou silné nákladní proudy ani po zdvoukolejnění.
Hele, jsou i u nákladů protichůdné skupiny. Jedni chtějí krátké směny, krátká volná, druzí skupinu dlouhých směn a pak minimálně 3 dny volna v kuse. Tak si to snad umíte uvnitř firmy rozdělit na dvě takový skupiny turnusů, ne?
Ne, je potřeba předpis, který nařídí kompromis, který nevyhovuje ani jedné skupině. Sorry nedalo mi to.
Naopak, je to tak BEZPEČNĚJŠÍ!
Ne délka směny (určitě ne do těch 12-13 hodin), ale POČET SMĚN V MĚSÍCI je to, co vytváří nevyspanost a podobně (protože to znamená více času stráveného na cestách do a z práce).
Takže jakékoli zkracování směn JEDINĚ SOUČASNĚ SE ZKRÁCENÍM MĚSÍČNÍ NORMY!
Takže už je taky “nebaví” nesmyslně střídat fíry po ujetí 20km?
Výhody toho kroku jsou, že strojvůdce stráví na jednom vlaku celou směnu a dopraví jej z například Břeclavi do Děčína. Vzhledem k tomu, že to zvládnou u Carga reálně zvládnou tři druhy lokomotiv (Vectron, Traxx, eso), tak je to možná jednoduší, než jezdit v obvodu je jednou podle D1, jednou D3 a jezdit s elektrickou i motorovou trakcí.
Nevýhodou – ale hodně velkou je to že strojvedoucí končí na opačné straně republiky a zpět se vrací po 7-hod. „odpočinku“ v následující šichtě nebo jede rg …
Komu se to nelíbí, může odejít k některému jinému nákladnímu dopravci. : – )
Tam už to stejné mají a žádný kravál nikdo nedělá.
Akorát pořád zapomínáte, že do tohoto režimu jdou fírové čistě dobrovolně s vědomím toho, jak to funguje. Nikdo je nenutí. Kdo chce, může zůstat jezdit standardně kolem svého depa.
Otázka zní, proč jen 7 hodin? Proč pokud dorazíte do Děčína například okolo desáté večer, proč není výjezd okolo osmé ráno. Když vlaky jezdi častěji, tak je to o poskládaní směn.
Občas mám pocit, že železniční odboráři jsou silní v křížení na vládu, ale že některé ubytování pro zaměstnance je katastrofální nikoho nezajímá.
Jenže vyhrožování vládě je tak lákavé, zatímco dát do pořádku fírcimry je práce. Možná některé dny i devítihodinová.
Pes, který štěká, nekouše.
OC nejsou schopny ani stávkovat, dokonce ani vyhlásit stávkovou pohotovost. Koukněte na OsŽ a jejich nadřazenou ASO s papalasem Bohumírem, který například „přece nebude jezdit na jednání sockou, ale hezky limuzínou“.
Divoké stávky – což jsou dneska v podstatě všechny kromě těch bezprostředně se týkajících kolektivního vyjednávání – jsou podle aktuální zákonné úpravy tak svázané paragrafy, že při každé stávkové iniciativě zdola hrozí náraz na firemní právníky a soudní vymáhání způsobených škod. Tohle považuju za jedno z nejhorších provinění odborových papalášů: Při projednávání příslušných zákonů dopustili omezení zákonného práva na stávku a vykašlali se na lobbování, třeba i podložené právě hrozbou stávek; tenkrát to ještě nebylo tak vysoké riziko jako dnes. A tím to právo v podstatě nechali „vykostit“ do té míry, že si dneska korporace můžou z odborů leda tak… Číst vice »
Je jenom správně, že náš právní řád to takto řeší. Ještě by měl řešit omezení kumulace funkčních období odborových funkcionářů, případně kumalace jejich funckcí – napřáklad pan Olejář.
„Je jenom správně, že náš právní řád to takto řeší.“
Komu není rady, tomu není pomoci. Já už se toho (teď nevím, jestli bohužel nebo naštěstí) nejspíš nedožiju, ale jestli je tento postoj většinový, tak jste jako zaměstnanci odsouzeni vrátit se o těch 150 let zpátky a začít znova od nuly. Tak si to pěkně užijte.
Někomu to vyhovuje. Akorát někteří mají potřebu vnucovat své požadavky na turnus a délky volná druhým. Tak se rozdělte do skupin. Nic neřešitelného.
A proto,když už máte superstrojvedoucí tak by to chtělo i superdispečery,aby ty obraty naplánovali.Jako jezdit rg“republika“je tak trochu mrhání lidskými zdroji.No tak ať se daří.
rg republika je ale furt efektivnější, než X_krát „rg okres“.