Změny v Ústeckém kraji: nové jednotky z Polska i přímé spojení Ústí s Kadaní a Žatcem

Jednotka Pesa Elf.Eu při testech na IV. koridoru. Pramen: Archiv Zdopravy.czJednotka Pesa Elf.Eu při testech na IV. koridoru. Pramen: Archiv Zdopravy.cz

Na některých tratích dochází k výměně dopravce.

Cestující na železnici v rámci systému Dopravy Ústeckého kraje (DÚK) čeká od změny jízdního řádu několik zásadních novinek, které mají přinést další zlepšení v cestování. Hlavními změnami bude nasazení jednotek Pesa Elf.eu RegioJetem na jeho obsluhované linky a dvě nová přímá spojení: z Kadaně do Děčína a ze Žatce do Ústí nad Labem.

„Nedochází k žádnému omezení veřejné dopravy, naopak mírnému rozšíření,“ řekl radní pro dopravu Marek Hrabáč. Podle vedoucího oddělení dopravní obslužnosti Jakuba Jeřábka od léta cestuje v rámci systému DÚK více cestujících než před vypuknutím pandemie. Kraj má příští rok veřejná doprava stát 2,5 miliardy korun.

Největší změnou z pohledu vozidel bude nasazení jednotek Pesa Elf.eu provozované RegioJetem. Zástupce RegioJetu Marek Bičan dnes uvedl, že ke změně jízdního řádu nebudou v provozu s největší pravděpodobností všechny. Záležet bude na tom, jak se výrobci podaří získat povolení ke zkušebnímu provozu s cestujícími. Nejprve mají být nasazovány na linku U7 z Ústí nad Labem do Děčína po trati na pravém břehu Labe. Všech sedm nových jednotek má být v provozu do ledna (více k novým jednotkám je zde).

Poprvé v historii budou jezdit vlaky z Děčína až do Kadaně. Umožní to jednak dokončení elektrizace trati do stanice Kadaň předměstí a také doplnění možnosti využívat střídavé napětí pro pohon elektrických jednotek RegioPanter Českých drah. Jde o celkem sedm jednotek pro provoz v Ústeckém kraji. Dosud se muselo přestupovat v Prunéřově.

Na Moldavu dva noví dopravci

Nové je i spojení Žatce a Loun s Ústím nad Labem, kde bude jezdit GW Train Regio se spěšnými vlaky. Přímé spojení s krajský městem dosud chybělo, k jeho zavedení dochází díky modernizaci trati z Loun do Lovosic.

GW Train Regio bude s jednotkami o víkendu jezdit na Moldavu se spěšnými vlaky z Ústí nad Labem, novým dopravce na trati z Mostu bude Railway Capital. Nově převezme v Ústeckém kraji také část výkonů Českých drah Die Länderbahn, který začne s provozem osobních vlaků Liberec – Děčín.

Zlepšení komfortu čeká i cestující na tratí z Lovosic do České Lípy, kde bude již turnusově nasazován na všechny spoje motorový vůz Stadler RS1. Aktuálně probíhá i modernizace těchto vozů v ŽOS Zvolen.

Přehled změn u tratí provozovaných ČD

Trať 083 Děčín – Bad Schandau – Dolní Poustevna – Rumburk
– Do 18. února 2023 pokračuje na území Německa výluka v úseku Děčín st. hr. – Bad Schandau. Další výlukové práce budou v úseku Schöna – Bad Schandau v období od 5. června do 17. října 2023 a od 27. října do 8. prosince 2023. Výluky jsou zapracovány do traťových jízdních řádů.

–  V úseku Rumburk – Velký Šenov a zpět objednal Ústecký kraj nově u ČD v pracovní dny tři páry osobních vlaků. Ze stanice Rumburk budou odjíždět ve 12:32, 14:32 a 16:32 (Os 28040, Os 28042 a Os 28044). Zpět ze stanice Velký Šenov budou odjíždět ve 13:01, 15:01 a 17:01 (Os 28041, Os 28043 a Os 28045).
– Nové vlaky Os 28042 a Os 28043 částečně nahradí současné vlaky z Rumburku ve 14:07 do Dolní Poustevny (Os 6682) a zpět z Dolní Poustevny v 15:13 do Rumburku (Os 6685).

Trať 086 (Děčín –) Benešov nad Ploučnicí – Česká Lípa – Liberec
Výkony na této trati bude nově zajišťovat dopravce Die Länderbahn CZ.

Tratě 087 (Lovosice –) Litoměřice hor.n. – Česká Lípa a 114 (Ústí nad Labem hl.n. –) Litoměřice hor.n. – Postoloprty (– Žatec)

– V úseku Postoloprty – Česká Lípa nově pojedou vlaky relace 61xx ve dvouhodinovém taktu a přímo do / z Postoloprt. V úseku Postoloprty – Louny pojede v dopoledních hodinách 5 vložených vlaků.

– Vlaky, které dnes jezdí v úseku Lovosice – Litoměřice horní n., budou nově prodloužené až do stanice Úštěk. Tyto vlaky budou z technologických důvodů projíždět zastávky Horní Řepčice a Ploskovice.

– Od 1. července do 3. září 2023 pojedou dva páry přímých vlaků v úseku Postoloprty – Doksy a zpět. Z Postoloprt budou odjíždět v 6:41 (Os 6103) a 12:41 (Os 6109), zpět z Doks pak v v 9:58 (Os 6080 / Os 6108) a v 15:58 (Os 6086 / Os 6114).
– Ústecký kraj objednal nové spěšné vlaky v úseku Žatec – Postoloprty – Louny – Lovosice – Ústí nad Labem u dopravce GW Train Regio.

Trať 090 (Praha –) Kralupy nad Vltavou – Ústí nad Labem (– Děčín)

Spěšný vlak s odjezdem ze stanice Ústí nad Labem hl. n. ve 12:42 (Sp 1971) nově pojede jen do Lovosic, v současnosti jezdí až do Roudnice nad Labem. Podobně bude v opačném směru zajištěn spěšný vlak Sp 1970 v kratším úseku z Lovosic (odj. ve 13:07) do Ústí nad Labem hl. n. (dosud byl výchozí z Roudnice nad Labem).

Trať 095 Vraňany – Zlonice
Z Horních Beřkovic bude osobní vlak Os 12335 odjíždět nově o 20 minut dříve, tj. už v 8:07. Ve stanici Vraňany tak vznikne nový přípoj na osobní vlak Os 9673 do stanice Kralupy nad Vltavou s odjezdem v 8:16.

Trať 130 Děčín – Kadaň předměstí (dosud Děčín – Kadaň-Prunéřov)
– Vlaky linky U1, které v současnosti jezdí z Děčína přes Ústí nad Labem do Kadaně-Prunéřova a zpět, budou zajištěny dualizovanými jednotkami 640 RegioPanter, a díky tomu budou nově zajíždět až do stanice Kadaň předměstí. Díky nové dopravní koncepci v úseku Kadaň-Prunéřov – Kadaň se cestující nově dostanou z krajského města až do centra Kadaně přímo bez přestupu, a to v pracovní dny přibližně každou hodinu, o víkendech pak každé dvě hodiny.

– Na lince U16 v úseku Kadaň-Prunéřov – Kadaň, došlo k úpravě vlaků v ranní špičce.
Ústecký kraj neobjednal přímý školní vlak Os 17682 / Os 17684 v relaci Jirkov (7:06) – Chomutov (7:16) – Kadaň (7:31). Cestující mohou jako náhradu využít přímý vlak Os 6802 linky U1 z Jirkova zast. do Kadaně.
Spěšný vlak s odjezdem ze stanice Ústí nad Labem v 1:00 (Sp 1940) bude nově pokračovat o víkendu do stanice Kadaň, zpět bude odjíždět ze stanice Kadaň ve 4:10 (Sp 1943).
Spěšné vlaky v úseku Ústí nad Labem – Moldava v Krušných horách a zpět bude nově zajišťovat dopravce GW Train Regio.

Trať 134 (Ústí nad Labem –) Teplice v Čechách – Litvínov

Některé vlaky na této trati nově zajistí jednotky ř. 640 RegioPanter. Spěšné vlaky v úseku Ústí nad Labem – Moldava v Krušných horách a zpět bude nově zajišťovat dopravce GW Train Regio.

Trať 135 Most – Moldava v Krušných horách
Osobní vlaky Most – Moldava v Krušných horách bude nově zajišťovat dopravce Railway Capital. Dopravcem u spěšných vlaků Ústí n. L. – Moldava v Krušných horách a zpět bude nově GW Train Regio.

Tagy České dráhy Die Länderbahn CZ Doprava Ústeckého kraje DÚK GVD 2022/2023 GW Train Regio RegioJet Ústecký kraj
59 komentářů