Dopravci Infrastruktura Železnice Železniční průmysl Zprávy

Začala dualizace stejnosměrných RegioPanterů, první obslouží Kadaň

Elektrická jednotka 440 RegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhy
Elektrická jednotka 440 RegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhy
K přestavbě stejnosměrných na dvousystémová vozidla přistoupilo například i ČD Cargo

České dráhy přistavily do společnosti Pars nova první z tuctu stejnosměrných jednotek RegioPanter (440), které jsou určeny k přestavbě na dvousystémovou jednotku řady 640. Dráhy přestavbu zdůvodňují plány Správy železnic na konverzi severu republiky na střídavý systém 25 kV.

„V příštích letech s postupující změnou napájení a elektrizací dalších tratí budou obsluhovat jak tratě s dosluhující soustavou 3 000 V, tak s rozšiřující se 25 000 V 50 Hz. Díky provedené rekonstrukci je můžeme provozovat bez omezení na všech elektrifikovaných tratích po celou dobu jejich plánované třicetileté životnosti. První takový úsek využijí jednotky v Ústeckém kraji mezi stanicemi Kaďaň-Prunéřov a Kadaň, a to prakticky hned po jejich přestavbě,“ uvedl člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro provoz Michal Kraus. Elektrizace trati do Kadaně je prakticky hotová.

Přestavba všech dvanácti jednotek řady 440 na dvousystémou řadu 640 by měla být hotova do konce roku 2022. Nejvýznamnější změnou bude zástavba trakčních transformátorů na krajní motorové vozy a dosazení příslušné silnoproudé části, která umožní využívat napájení 25 kV 50 Hz AC, úprava řídicích systémů pro dvousystémový provoz a také nastavení brzd pro jízdu těžších vozů s transformátory.

Hodnota kontraktu, který zajišťuje společnost Škoda Transportation v Plzni a její dceřiná firma Pars nova v Šumperku, je 286,8 milionu korun. Částkou 120 milionů Kč přispějí evropské fondy.

Dvanáct jednotek řady 440 vyrobených v letech 2012 až 2014 v současnosti obsluhuje osobní a spěšné vlaky na Podkrušnohorské magistrále Děčín – Kadaň – Prunéřov (7 jednotek) a na trati Pardubice – Jaroměř (5 jednotek). Denně je v provozu 10 souprav, které ujedou v průměru 5 500 km/den. Jednotky 440 jsou třívozové s délkou 79 metrů, maximální rychlostí 160 km/h, výkonem 2 040 kW a celkovou kapacitou 241 míst k sezení.

K přestavbě stejnosměrných na dvousystémová vozidla přistoupilo například i ČD Cargo, které takto modernizuje své lokomotivy řady 163 (3 kV DC) na dvousystémovou řadu 363 (3 kV DC/25 kV 50 Hz AC).

92 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
HonzaEM

Ach jo. Po řadě 470 451, 452 další panťáková řada, co zanikne 🙁

Josef Král

Kdyby se udělala (alespoň na část) výměna s Olomoucí? Z depa Olomouc do depa Ústí a naopak? V Olomouci jsou dvousystémové jednotky zatím zbytečné. V rámci jednoho dopravce by to neměl být problém.

Iva D.

A v Šumperku nebudou mít kšeft…

Apollo17

Vyměňovat nelze.Na ty olomoucké přispěl Olomoucký kraj,na ústecké Ústecký kraj a dopravce je nikam přesouvat nesmí.

Leinad

1) Dotační podmínky trvají pár let, pak je vozidlo majetkem dopravce. Vážně bude Kadaň elektrifikována dřív?
2) I ksyby to museli kraje nějak vypapírovat, co by v tom bránilo? Porovnat zůstatkové hodnoty, doplatit?

Apollo17

1)Není to tak jednoduché-dotaci nedostal dopravce,ale kraj.Více se to řešilo asi před týdnem“https://zdopravy.cz/liberecky-kraj-planuje-odkup-motorovych-vozu-od-ceskych-drah-pocita-s-tim-smlouva-71854/“.Tohle je stejný případ.
2)Proč by měl Olomoucký kraj něco papírovat atd…?

HonzaEM

Kadaň už elektrifikovaná je a buhužel střídavou soustavou. Pantery jsoiu v majetku ČD, ale v případě, že by příští provoz vyhrál jiný dopravce, musí mu je ČD prodat. Nicméně dočasná výměna z těchto technických důvodů by snad měla jít nějak vyjednat, ale v tomhle Kocourkově se nelze divit vůbec ničemu.

Luboš

Ať raději začne likvidace RegioMousů. Do té doby je zbytečné, aby ČD jakkoliv rozvíjeli svůj byznys

HonzaEM

No, mohli by je předělat zpátky na koženkové 810.

lokodepo

Ještě aby se ČD spolu s ROPIDem a IDSK probralo a pustilo se i do dualizace Elefantů. Mít nové dvousoustavové jednotky je sice krásná představa, ale přiznejme si, že na úplnou náhradu Elefantů v takovém množství prostě nemáme peníze. Když už se do Elefantů bude výrazně zasahovat kvůli dosazení mobilní části ETCS a omlazovat interiér, může se to spojit i s dosazením střídavé trakce po vzoru slovenských 671. Je nesporné, že i Elefanty budou jezdit minimálně 40 let.

Lemmy

671 ale nic nedosazoval, aby mohl posloužit jako „vzor“.
Je to úplně nová, o cca. 15 let mladší konstrukce hnacího vozu .

Alibaba

Já bych řekl, že zas tak rozdílná koncepce to oproti 471 nebude. Hlavní rozdíl je ten, že se od začátku počítalo s prostorem pro trafo.

Tonda Sehnal

Diskutující klid… Bude ještě stát mnoho času a práce, než se tuzemskému šotouštvu vyargumentuje, že 471 střídavou výzbroj nedostanou. Porovnání s 671 je mimo, neboť je z hlediska konstrukce nosných prvků zcela jiná skříň. Trafovůz se nezaplatí, navíc je z hlediska dynamiky jednotky (již dnes je zrychlení ej 1,1 m/s^2) nejhorší řešení. 471 jsou dnes v polovině životnosti. Škoda pracuje na konstrukci elektrického vozu k již dodávaným pušpulům. Takže opět půjdem českou cestou.

Leinad

Trafovůz by zhoršil dynamiku? 😀 a co vůz s trafem a motorem?

Vbb

Trafovůz má mít 1 hnací podvozek.

Alibaba

Možná by mohl mít oba, ale aby tam bylo místo pro cestující…

HonzaEM

Doufejme že ne, doufejme, že zavčas někdo přijde na to, že plošná změna trakční soustavy je pí**vina.

Apollo17

Doufat může jen ten,pro koho je fyzika španělská vesnice.
Když se výkon trakčních vozidel zvednul 3x(Vectrony,Traxxy) oproti 140,141
,121..zvětšily se i proudy 3x a ztráty 9x.
Tak nedávno přišli i odpovědní na to,že udržovat napájení 3 000V je pi..vina 🙂

Jan Pochman

Podstata cele operace je v tom, ze Skodu Transportation koupil pan Kellner, dalsi cerpac, tak se hlada, kde by se dalo neco vycerpat.

Bmo

Měli by ty druhořadé vlaky jménem RegioPanter nechat dojezdit, nakoupit pořádné vlaky, např. řadu 442 DB a těmi pak jezdit na té střídavině.

Rudolf 33

Že mají v Německu trochu jiný napájecí szstém Vám ani trochu nevadí.

HonzaEM

Odstěhujte se do Německa a nemusíte jezdit „druhořadými“ vlaky. Jednoduché.

Vladki

A ETCS až někdy jindy?

medical_examiner

Až na sv. Dyndy 😁

Kuba

Kdyby se nehrálo na „tenhle panter je můj a tamten zase tvůj“, tak mohly stejnosměrné pantery v pohodě dožít třeba na Uničovce a dalších tratích, které se během příštích 20 let téměř jistě přepínat nebudou.

xyz

Pokud nebudou přepínány (prý) dalších 20 let, nabízejí se z toho z mého pohledu spíše jiné otázky:
– Proč se Pantery pro Olomoucký kraj pořídily v (dražší) dvousystémové verzi namísto (levnější) jednosystémově – ryze stejnosměrné.

– Z jakého důvodu je „neměřeno stejným metrem“ v tom, že jedna nová elektrizace (Kadaně) = již střídavinou, zato jiná nová elektrizace (tratě přes Uničov) = „zatím“ stejnosměrem.

Kuba

1) Ty dosud pořízené byly určeny pro linky vedoucí do Nezamyslic, kde se snad v dohledné době přepínat bude.
2) V případě Uničovky je to do značné míry hašení problému s napájením koridoru.

lesov

Na trati Kadaň Prunéřov – Kadaň, už tyto soupravy jezdily autonomně i bez troleje. Je to tam odzkoušené. 🤭

MildaIV

Při typické životnosti těchto souprav už dnes nemá smysl pořizovat čistě stejnosměrné jednotky.
Stejnosměr do Uničova jsou vyhozené prachy, mohlo se s elektrifikací klidně počkat až bude střídavina v Olomouci.

Tomáš Záruba

Spíš naopak uspíšit (výrazně) přepnutí Hoštejn – Grygov na 25 kV. 😉

HonzaEM

V době, kdy se zadávala výroba Panterů, ještě nikdo s tím nesmyslem, „vše zestřídavit“ nepřišel (to na Slovenskku se s tím počítalo už asi před 25 lety, že do budoucna bude vše střídavé, ale u nás ne). Takže pořizování dvousystémových panťáků s těžkým trafem, které by se nemělo nikdy využít, by byl nesmysl. Trakční soustavy se ale už od 70. let dělají tak, aby zvládly oboje napětí a oboje proudy, akorát přestavba měníren na napáječky, je asi trochu dražší a hlavně ty provozní problémy s vozidly, jejich rekonstrukce, napěťové výluky a podobně, přinesou takové problémy, že už za komunistů pochopili,… Číst vice »

Jiří Kocurek

Páč se počítá s přepnutím Nezamyslice – Přerov na střídavinu. Před deseti lety se odhadovalo, že stavba začne v roce 2020.

medical_examiner

A trefili se?

Leinad

To klidně můžou, ale ČD raději utratí víc.

švestka

Kromě toho, že to je blábol. Vy byste dovolil aby vozidlo za vaše prachy používal někdo cizí?

Leinad

Já bych se na místě ústeckého kraje nebránil jednání o výměně kus za kus s doplatkem. (i když, pokud má střídavina přijít i na Olomoucko, asi bych to na místě OK odmítl)

Pravdepodobnost

No to by neslo protoze si vnichni pamatuji jak to vypadalo kdyz prisly ešusy. Jako prvni se poslaly na ostravu aby se na ostravacich vyzkouselo jestli se v tom da dlouhodobe jezdit.

Po te co se ukazalo ze je to daleko lepsi nez zabotlam a to pro provoz i cestujici, tak si to stahli prazaci a na ostravu poslali zpatky tornada.
Take nemohli.

Leda tak kus za kus a i tak by nekdo prskal ze dostal starej ojezdenej krap za dobre udrzovanou temer novou soupravu.

Tonda Sehnal

Co to plantáte Kelišová 😀
Na Ostravsku se to zkoušelo kvůli blízkosti výrobce a kapacitě. Již od počátku to bylo plánováno jako náhrada 451.

švestka

A je to vůbec potřeba? Vždyť do Kadaně předměstí umí zrovna ČD dojet i se stejnosměrnou jednotkou a dráty k tomu ani nepotřebují.

Štěpán

Dojet ano, ale už ne se vrátit.

Leinad

Vracela se 🙂

Petr Šimral

Ale nevyjela 🙂

Alibaba

Tak by ČD nasadily lokomotivu nezávislé trakce pro lepší odraz. 🙂

Alexandr

Souhlasím, přestavovat Pantery i na střídavý proud je zbytečná investice. Zhruba polovina sítě SŽDC je stejnosměrná, 440 nebo 471 tak budou mít využití klidně i za 20 let. Kvůli pár km u Kadaně nemá cenu rvát desítky milionů do Panterů, ať klidně do Kadaně jezdí motorák, když už se elektrizovala „nesprávně.“

MildaIV

Berte to tak, že přechod na střídavinu se přesunul z kategorie „snad jednou“ do „již brzy i ve vašem kraji“. Jakýkoliv harmonogram je samozřejmě naprosto orientační a nebude dodržen, ale konverze začala postupně proběhne na celém území a je ptořeba na to být připraven.

medical_examiner

Ano, v harmonogramu se musí k uváděné době připočítat tak 10-20 let.

Paddy

Haha. Velice inteligentní příspěvek do diskuze.

Jiří Kocurek

To už se cestující mohou nechat rovnou vystřelit z praku.

Iveta

Dobře ,to ČD udělat musí a tak je dobré ,že všechny.Ale co ta doba?Dva roky 12 jednotek?Dát do toho trafo a a trochu to poštelovat.Když to hodím po dvou jednotkách do Šumpru a budou tam vždy měsíc ,tak za 6 měsíců musí být hotovo a i legislativně snad není problém ,řada 640 je snad schválená.A ,že nebudu mít dostatek jednotek v provozu,tak méně zatížené spoje (pozdě večer) nahradím Peršanem a 3 Bdt a domluvím to z krajem.A co se dělá elektrizace 5 km tak dlouho ,že je již skoro hotová?Ale jo ,chápu ,klucí z Parsu budou mít práci ,nemusí na… Číst vice »

Pajoš

A ono je nějak důležité aby se co nejrychleji upravily všechny jednotky? Není spíš důležitější aby tyto úpravy co nejméně narušovaly oběhy vozidel? Čemu by prospělo to mít hned a řešit náhradu s peršingem a vozy?
A zbytek Vašeho příspěvku nelze považovat za nic jiného než výkřik do tmy …

Fučida

Jen drobná poznámka: když nebudete mít dost jednotek, protože některé budou v přestavbě, tak nahradit musíte něco ve špičce, kdy je jich potřeba hodně. Na nějaký ten pozdě večerní vlak jednotka bude pořád.

Apollo17

No jo.Vy si to představujete,jako Hurvínek válku 🙂 Vy si myslíte,že přes den těch Panterů jezdí méně,než večer(kdy je chcete nahrazovat Peršanem)?Nebo přes den bude jezdit na U1 a večer jí nahradí Peršing. Panter odjede do Šumperka a tam ho budou do rána předělávat a ráno zase bude jezdit na U1? Při té přestavbě se bude dělat i Vyvazovací oprava.Na tu vyvazovací opravu(po ujetí určitého počtu kilometrů )tam jezdí i Panteři z Ostravy(650 008),Brna,Budějovic,,takže o kluky z Parsu nemusíte mít strach. O tom,kde bude kdo jezdit rozhoduje kraj,jako objednavatel a s dopravci má smlouvy.Takže kdo převezme dopravu Kadaň-Most nezáježí na… Číst vice »

Kubrt

Předřečníci už řekli všechno; jen doplním, že v Parsu se investuje a hledají nové zaměstnance. Bohužel, žádná pozice na vrátného se zkušeností z CDP tam není.

Panter

Opravdu si to představujete jako Hurvínek válku. Ani běžná vyvazovací oprava u řady 162/163/362/363/371/372 netrvá měsíc, ale mnohem déle. Důvodem je to, že taková oprava je závislá na desítkách externích dodavatelů a ne každý je schopen dodat potřebné díly či součásti hned. Často se čeká x týdnů. El. jednotky řady 440 po konverzi nebudou shodné s řadou 640, takže Váš argument je lichý. Mimo to, u 440 neprobíhá vyvazovací oprava, ale oprava hlavní, čili je to náročnější proces, než byly první vyvazovačky před pár lety. Ono to není jen o tom trafu, ale o milionu dalších na to navazujících věcech.

Josef Trögl

To bude pravděpodobně kvůli oběhům. ÚK má k dispozici 7 jednotek a na oběh Děčín-Kadaň je jich potřeba 6, sedmá je záloha, která se v případě pojízdnosti posílá na linku U3 do Litvínova místo klasické soupravy řečené Sysel. Předpokládám, e budou ty jednotky dělat jednu po druhé a vracet do oběhu.

MHD

Také v to doufám. Ale musím si rýpnout. Organizovat takovou akci DLB, tak by místo opravované jednotky jezdil náhradní autobus. Nebo by zavřeli celou trať. Jak už nám kdysi předvedli…

Gwann

mno, co jiného jim zbývá…jakkoliv za nákup jednosystemovych vozidel by si někdo zasloužil vyplatit nějaký „bonus“ zpetne.

sice ty pardubické nejsou zjevně potřeba hned, ale než se drbat s 5ks za 15 let…ať to udělají vse

Josef Král

Potom je mohou nasadit kdekoliv.

Gogo

Královéhradecké a Pardubické jednotky byly koupené s dotací a nějaký čas nesmějí jinam jinak by se dotace musely vrátit.

Apollo17

I Ústecké.A jinam nesmí protože kraj přispěl na jejich koupi a má je smluvně zarezervované.Obdobné je to u dalších dotovaných vozidel.

Ondra

To je otázka, co vyjde levněji, jestli nákup DC vozidel a jejich konverze na dvousystémové, až to bude potřeba, anebo je koupit rovnou dvousystémové, když pak hodně let budou jezdit pod DC trolejí a trafo bude balastem… ale všechny pravidelné revize se budou dělat (a platit) i v AC části, která si ještě ani neškrtla. Každopádně pro druhou variantu hraje v posledních letech i fakt, že se mezitím přestane vyrábět nějaká součástka, která je v původní konstrukci a konverze tak bude znamenat třeba i výměnu celé výzbroje.

Pavel P.

Co vím, tak Pantery když si delší dobu nečichnou ke střídavině, tak jim ten AC systém umře. Nějaký problém s cirkulaci oleje v trafu, nebo tak něco. Ono je obecně problém něco dlouhodobě nepoužívat. I Pendolíno jezdí do Plzně hlavně proto, aby se občas dostalo na AC.

tondovo

Jen tak pro představu, nevíte někdo, kolik váží takové trafo pro pantera?

Apollo17

Třívozový Panter má trafa 2.Velké pro vůz se sběračem+prostřední vůz a malé pro čelní vůz bez sběrače.K tomu usměrňovače,přepojovače systému,jeden hlavní střídavý vypínač a pak měřící a ochranné přístroje
..

Apollo17

Celkem to dělá 8 tun na celou soupravu.

Zdendik

Mám ten dojem, že se tady už něco říkalo, že zhruba v polovině životnosti vozidla výrobce počítá s GO na úrovni výrazné modernizace. A to nebude to jen osazení trafa a příslušných obvodů. A asi se taky očekává, že po demontáži se narazí na x problémů a potřebu náhradních dílů – a přestavět celé bloky.

lojza_krumlov

Ono jde o to, že třeba v tom Ústeckém kraji velmi dlouho Dobrá správa na jednáních říkala, že ta Kadaň bude stejnosměrná, a s tím také kraj i dopravce počítali při nákupu vozidel… A pak to změnila ex post…

Jiří Kocurek

Inu koncepce je jasná: Udržovat chaos a mlžit.

zdeva

…stejně jako za nákup tramvají(14T) kterým nezatáčí podvozky do Prahy a nasadit je m. j. na obsluhu linky s největší zatáčkou…(Chotkova a linka 12).Politici nemusí rozumět tramvajím, ale někdo v DPP by jim určitě rozumět měl…

Honza

Co si představujete pod pojmem největší zatáčka?

Jesenik

Ta protisměrná pod hradem

Leinad

Mám dojem, že jsou v Praze i menší poloměry.

medical_examiner

To ano, protože KT8 nesmí u Národního divadla do odbočky kvůli čelu. Naopak tomu není tak dávno, co KT8 jezdily Chotkovou silnicí na 18.

To je ale mezi T6 a KT8 takový rozdíl v profilu?

zdeva

Zatáčku v Chotkově ulici v Praze která je vice než 180 stupňů. A do této zatáčky posílali odborníci! z Dopravního podniku tramvaj které nezatáčí povozky. Linka 12. T.č. již se na této lince tramvaje 12T nevyskytují.

Kubrt

180 stupňů je naprosto irelevantní údaj. Taky odborník?

zdeva

Odborník, to ne. Ti jsou v DPP…

zdeva

Napište prosím relevantní…

Vendelín Opatrný

Poloměr oblouku😀😀

zdeva

Rádius a délka.. .Ale domnívám se ,že většina pochopila i tak.

Alibaba

Tam je krizový poloměr cca 20 m u vnitřní koleje (směr nahoru).

Jiří Kocurek

V každé smyčce je výrazně měnší poloměr oblouku. Přesto projede.

zdeva

Projede jistě, to jo. Ale jakou rychlostí, není to trať, jen smyčka. 14T nadměrně opotřebovávají koleje, to je hlavní problém.

Alibaba

Ve smyčkách není takové stoupání, tady musí jet nějakou rychlostí, jinak by taky mohl uvíznout.

Leinad

Proč by vázal, tam je navíc sekce nebo stahovačka?

Alibaba

Protože jízda vozidla s neotočnýma podvozkama větší rychlostí více namáhá kolejnice. Jízda menší rychlostí tak koleje nenamáhá, ale hrozí uvíznutí (velikostí jízdních odporů (oblou + stoupání))

Michal

12T?

zdeva

Překlep.

Alexandr Mikulka

Nemíchejte dohromady úhel odbočení a poloměr oblouku, nemíchejte do toho navíc ještě průjezdný profil.
Zákaz míjení plyne z osové vzdálenosti kolejí, ne z poloměru oblouku.

medical_examiner

14T jezdí na 12?

zdeva

Lépe čtěte.T.c. se na lince 12 nevyskytují..(je tam však překlep).

Josef Trögl

Jednotky jsou spolufinancované z evroských fondů (IROP) a jsou vázané na tratě Děčín-Kadaň a Děčín-Litvínov. V době, kdy se kupovaly, bylo v plánu dodrátovat Prunéřov-Kadaň i Louka-Litvínov stejnosměrně, takže kupovat obousystémové nedávalo smysl. Teprve později to SŽDC změnila a realizovala elektrizaci do Kadaně střídavě.
SŽDC nemá moc dobré plánování…

Partneři


Czechtoll

pst
podcast