Změny na slovenské železnici: zrychlení na koridoru, ústup od komerčních názvů i hlášení v maďarštině
Elektrická jednotka Panter u Žiliny. Foto: ZSSK
Nový jízdní řád přinese cestujícím na Slovensku nasazení nových vlaků zejména v okolí Žiliny a v Tatrách.
Radšej nech to nahovoria v angličte, alebo v nemčine. Každý, kto žije na území Slovenskej republiky, by mal ovládať štátny jazyk.
A čeština nestačí? 🙂
Asi takto a chystame na trat ZA-KE:
https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/7834-K-modernizacii-trate-Zilina-Kosice-Cierna-nad-Tisou/
https://www.railpage.net/slavnostne-poklepanie-zakladneho-kamena-odstartovalo-dalsiu-etapu-modernizacie-severneho-tahu-poprad-lucivna/
A co ze Žiliny na Poprad a Košice, stále nic?
Uz sa pripravuje modernizacia, ale bude to dlho trvat 🙁
https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/7834-K-modernizacii-trate-Zilina-Kosice-Cierna-nad-Tisou/
https://www.railpage.net/slavnostne-poklepanie-zakladneho-kamena-odstartovalo-dalsiu-etapu-modernizacie-severneho-tahu-poprad-lucivna/
I v Žiline chceme maďarčinu!
Itt található Zsolna fő vasútállomása 🙂
Hlavně aby to bylo i na youtube.
Trať BA – ZA se zkrátí o 2 km a zrychlí o 3 minuty. Čtu to správně, že se otevřením nového úseku sníží průměrná rychlost?
Skratila sa trat o 2 km kvoli prelozke medzi Puchovom a Povazskou Bystricou. To zrychlenie o 3 minuty je umerne skratenieniu trate. Priemerna rychlost snad neklesla.
IC to umí hluboko pod 2h, tzn průměr je určitě nad 100 km/h. 2km tedy urazí rychleji než za 3 minuty. Myslím, ze nivy úsek je stavěn na 160, takže spis to bude způsobeno vylukou jinde.
160 až s ETCS.
203 km to bolo pred koridorizáciou. A čo preložky pri Šenkviciah, Leopoldove, Trnečíne, Kotešovej – tie žiaden km nevzali?
Bratia Slováci sú v prdeli teraz. My Češi už dávno.
železniční doprava na Slovensku je katastrofa, Všichni čeští dopravci jsou o mnoho lepší jak ZSSK
I GW Train Regio?
Ano, vyzkoušejte regionální spoje a při troše štěstí zažijete stroj času a vrátíte se o minimálně 20 let zpět.
Tak to je teda „velký špatný“!…
Orbán už překročil slovenské hranice! Maďary bude vozit speciální prostředek Hungarkamión. A něm se bude tancovat čardáš.
To je tezke, cely jih Slovenska je madarsky, jako u nas bylo pohranici nemecke… Ale u nas byly historicke hranice dany, nemci zili v Cechach, na Morave, ve Sleszku a drive i v Luzici, Slovenska jizni hranice byla stanovena az vznikem CSR…
Jinak je to prece stejne jako na Tesinsku, dvojjazycne nazvy, hlaseni ve dvou jazycich,…
Ano. Hranici nakreslil Beneš v Londýně podle řek na mapě a pak tam poslal české vojáky, aby stoprocentně maďarskému obyvatelstvu vysvětlili, že od teď jejich hlavní město není 60 km vzdálená Budapešť, ale 600 km vzdálená česká Praha.
Bohužel se mi nepodařilo najít místo, které by bylo 60 km od Budapešti a 600 km od Praky. Nebo je to jen básnická nadsázka?
Samozrejme nespomenú Bratislava-Komárno, kde sa doba jazdy predlží cca 6 minút! /na tak krátkom úseku/ a kvalita služieb bude horšia, menej klimatizovaných vozidiel, taktiež nie je zverejnená cena za vlkm. Pri väčšej spotrebe nafty a ťažšom vlaku bude aj poplatok za dopravnú cesta stáť viac ako doterajšie ľahké súpravy RJ ? Smutné je, že nie je zverejnená zmluva vo verejnom záujme ministerstva dopravy a ZSSK a nikomu v právnom štáte nechýba a vôbec je podpísaná?, na akom právnom základe sa bude jazdiť na Komárno ? Kde sú kontrolné orgány a bezpečnostné orgány.
Nemel nahodou RJ zajem na provozovani vlaku?
A to na slovutném ministerstvu nevěděli, že Jančurovi končí smlouva? Že nemohli 3 roky před koncem té smlouvy začít soutěžit nového dopravce? Pak by asi přišly jiné nabídky, než když si vzpomenou tři měsíce před koncem.
Éva Kerekes je lvice, co si budem vykládat. Je to dobrý pozitivní příklad. Dobrá volba.
Bohužiaľ, bude len zvuk. V tomto prípade by sa hodil aj obraz.
Sajnos csak hang lesz. ebben az esetben egy kép is megfelelő lenne.
Pane Ludĕk, vy jste Čech povodom z Madarska? 🙂
Když by si mohl skladník číst Vergilia v originále, proč by se nemohl pan Luděk S. vyjádřit v maďarštině? 🙂
Ne, to já jen machruju s překladačem.
Tahle diskuze je zase plná vtipálků 😀
Jojo, Vica Kerekes hrála myslím i v Anděl páně 2
Jo, ale tam byla oblečená…
Nestyda, to je ten pravy film pre zobrazenie krásy Vicy Kerekeš.
Takže až na odchod Regiojetu z Komárna poměrně pozitivní.
Odchod regiojetu je velmi pozitivní.
co je na tom pozitivního ?
Z pohledu státního molocha je odchod konkurenta vždycky pozitivní. Obzvlášť, když s ním jezdili lidi.
Měli ti lidé snad možnost jezdit s někým jiným?
Jezdili s ním lidi, ALE ty lidi tam nedostal RJ, nýbrž:
– ŽSR, které tu trať tesně před příchodem RJ zrekonstruovaly
– Ministerstvo dopravy, které navýšilo (objednalo) výkony na té trati
– Bratislavský kraj (nebo-li BID), který zařídil zapojení linky do Integrovaného dopravního systému
– masivní rozvoj suburbanizace v posledních letech
Všechno (až na jedno) co jsi vyjmenoval jsou přirozené faktory vývoje, které se daly očekávat neboť se kopíruje vývoj z dopravně vyspělého světa. Před 50-ti lety jezdil vlak z Mnichova do Dachau párkrát za den. Tam se přestupovalo na lokálku do Altomünster. Víceméně jízdní řád představoval nokoordinované náhodné výstřely. Lokálka z Dachau byla v sedmdesátých letech na seznamu ke zrušení. Dnes je trať modernizovaná a elektrifikovaná a jezdí tam v taktu S-Bahn. Ta jedna výjimka je tebou zmíněná modernizace. Modernizace tam ŽÁDNÁ neproběhla!!! Jen oprava. Vlaky na Podunajské nížině se plahočí velmi pomalu a vlaky Metransu musí být lehčí a… Číst vice »
Přijde mi docela vtipné, že v roce 2020 u ZSSK dominuje kilometrický tarif (ta zmínka o zlevnění o 8 centů).
Mi ani ne.
A opravdu dominuje? Není zpráva o zlevnění o osm cintů jenom píárko?
Já bych jen upřesnil, že pojmenování vlaků bude nově (stejně jako u ČD od GVD 18/19) linkové podle schématu: Tatran – všechny rychlíky Bratislava – Košice a zpět (severní rameno přes Žilinu) Gemeran – všechny rychlíky Bratislava – Košice a zpět (jižní rameno přes Zvolen) Považan – všechny rychlíky Bratislava – Žilina a zpět Urpín – všechny rychlíky Bratislava – Banská Bystrica a zpět Fatran – všechny rychlíky Banská Bystrica – Žilina/Ostrava a zpět Zakarpatia – všechny rychlíky Košice – Mukačevo a zpět Hornád – všechny rychlíky Košice – Budapest a zpět + noční vlaky: Tatran Zemplín – noční rychlík… Číst vice »
Škoda, chtěl jsem si koupit taky vlakové jméno, střádal jsem si drobné na název „Drevokocúr“
Dverokocur nie je spisovne slovo. Je to skor slangove slovo. Aj ked celkom sympaticke 🙂
Nevadí, že není spisovné. Však také vlak není žádný spis.
Vlak je spisovné slovo podla Ústavu pro jazyk český.
To jistě, ale řeč je o tom, jestli je spisovné slovo „drevokocúr“ a jestli je třeba, aby názvy vlaků byly spisovné. 🙂
A čo v tom slangu to slovo znamená?
Staci si pozriet vyhladavac
Vyhladavac
Mně by se zase líbil Bazmek expres. 🙂
Skladka expres …. no neviem, madarske slova mozu sice zniet pekne, ale ten vyznam.
Bazmek je skládka? Odkedy?
To bol omyl 🙂
„Z jízdního řádu tak mizí vlaky pojmenované po sušenkách či stavebním spoření.“
Směle bych přidal čistič toalet.
Fixinela byla.
Já vím. Proto by to byl pěkný příklad „když se u reklamního názvu neuhlídá hranice vkusnosti“.
Nazvat maďarštinu v Podunají cizím jazykem, to je dobrý vtip.
A nemcina je v byvalych Sudetoch na ceskej strane hranice domaci jazyk?
V určitém smyslu ano.
Oprava: Na nemeckej strane hranice….
Nie, pretože tí Nemci tam už nie sú. Ale Maďari na Žitnom ostrove sú. Takže tam maďarčina je domácim jazykom.
Ano, ale historicke pozadie je omnoho zlozitejsie. „Nemecka“ otazka bola vyriesena predsa na zaklade Benesovych dekretov. Cast Madarov bola tiez odsunuta, avsak vtedajsia Madarska Ludova Republika bola spriatelena, nekladli sa pouzivaniu madarciny ako jazyka narodnostnej mensiny ziadne prekazky. Ako nahrada za odsunutych Madarov prisli na Slovensko „madarski“ Slovaci(co mali slovenskych predkov).To je ten hlavny rozdiel medzi Slovenskom a Cechami. Ved este po 1989 sa ospravedlnoval prezident Havel za odsun Nemcov z Ciech a za krivdy spachane na odsunovanych Nemcoch. Ak som sa zle vyjadril, pls. o spatnu spatnu vazbu.
Škoda té staré zubačky, vypadá jak ve Švýcarsku…
Vždyť také byla vyrobena ve Švýcarsku! Před 50 lety.
Jen formalita: kraj okolo Trenčína se česky nazývá Trenčínský kraj.
Není už doba na to, aby fixní hlášení nahrané dopředu bylo nahrazeno hlasovým syntezátorem? Tahle technologie už je dnes dobře zvládnutá, a výhodou by bylo že by šlo hlásit kdekoli cokoli.
No, dobře… To je dost relativní. Technické věci ano, pocitové u lidí jsou pořád ne úplně ono.
Je lepší, když je hlášení konzistentní, byť lehce umělé, nebo sice neumělé, ale nekonzistentní (typicky různá výluková hlášení u DPP – nesedí intonace, různé podivné mezery mezi segmenty). Já teda raději to první.
Výluková hlášení právě MAJÍ znít úplně jinak (baba/chlap) aby si jich všiml i ten, kdo už rutinní hlášení nevnímá.
Například umělé hlášení v pražském metru tedy vůbec nepovažuji za ideál….
V Polsku už je to na nádraží běžné, jde o systém IVONA.‘
V maďarštině občas hlásil i Regiojet, ale nejspíš neoficiálně 🙂
Oficiálně.
Vždyť se to v tom článku píše.
Jo, přeskočil jsem jednu větu v článku 🙂