Dopravci Železnice

Změny na slovenské železnici: zrychlení na koridoru, ústup od komerčních názvů i hlášení v maďarštině

Elektrická jednotka Panter u Žiliny. Foto: ZSSK
Elektrická jednotka Panter u Žiliny. Foto: ZSSK
Nový jízdní řád přinese cestujícím na Slovensku nasazení nových vlaků zejména v okolí Žiliny a v Tatrách.

Nový jízdní řád na Slovensku přinese na železnici řadu velkých změn. S výjimkou dálkových vlaků bude mít v osobní dopravě opět 100 % výkonů Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Cestující čeká zrychlení mezi Bratislavou a Žilinou, nasazení nových vlaků i kosmetické změny: odstranění komerčních názvů vlaků i hlášení v maďarštině.

ZSSK v tiskové zprávě jako hlavní změnu označila zrychlení rychlíků z Bratislavy do Žiliny o tři minuty. Důvodem je nově otevřený úsek koridoru u Púchova, kterým se zkrátila i kilometrická vzdálenost z 203 na 201 km. ZSSK tak zlevní jízdenku z Bratislavy do Žiliny o osm centů na 9,30 eur.

Velké změny čekají cestující v Tatrách. V únoru má skončit více než půl roku trvající oprava ozubnicové trati ze Štrby na Štrbské Pleso, na nový úsek vyjedou i nová vozidla od Stadleru.

ZSSK od neděle končí i s komerčním pojmenováním vlaků a vrací k tradičním názvům podle názvu linek. Nově půjde o vlaky Tatran, Tatran Zemplín, Považan, Gemeran Polana, Gemeran, Urpín, Fatran, Zakarpatia, Belianský Expres a Hornád. Z jízdního řádu tak mizí vlaky pojmenované po sušenkách či stavebním spoření.

Kromě modernizace tratí čekají cestující i nové vlaky: v Žilinském a Trenčínském kraji začínají jezdit nové jednotky Panter, postupně budou nasazovány na tratě Žilina – Trenčín, Žilina – Čadca, Čadca – Zwardoń a Žilina – Liptovský Mikuláš.

Přímé spojení do Alp

Novinkou v mezinárodní dopravě bude přímý noční spoj z Bratislavy do Splitu s možností přepravy auta, bude jezdit dvakrát týdně od 18. 6. do 10. 9. 2021. Nově bude jezdit také přímý vlak z Bratislavy do rakouského města Mürzzuschlag, které je už alpským zimním i letním střediskem. Vlaky zastaví i ve stanicích Semmering a Spital am Semmering, ze kterých je přímý přístup ke sjezdovkám.

Zásadní změnou je i návrat ŽSSK na trasu z Bratislavy do Komárna, kde po 9 letech střídá RegioJet. I díky tomu bude poprvé ve svých vlacích hlásit i maďarsky. Podobně už nyní hlásí na trase RegioJet. Pro ZSSK namluvila názvy stanic a upozornění pro cestující známá herečka Éva Kerekes. Ukázku zveřejnila ZSSK na svém facebookovém profilu. Slovenské znění namluvila Ľubica Tvarožková, která už dříve namluvila ostatní hlášení ve slovenských vlacích. Vlaky mezi Bratislavou a Komárnem projíždí oblastí, kde je početná maďarská menšina.

Podle mluvčího ZSSK Tomáše Kováče jde o pilotní projekt hlášení v cizím jazyce na vnitrostátní trati. „Uvažujeme nad zavedením hlášení v jazyce národnostních menšin i na jiných tratích. Komplikuje to ale fakt, že žádná další vhodná vozidla nemají své pevné trasy, protože obsluhují větší oblasti,“ dodal Kováč.

81 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Spektra

Radšej nech to nahovoria v angličte, alebo v nemčine. Každý, kto žije na území Slovenskej republiky, by mal ovládať štátny jazyk.

Odpadlik

A čeština nestačí? 🙂

Odpadlík

A co ze Žiliny na Poprad a Košice, stále nic?

Danel Brvnišťan

I v Žiline chceme maďarčinu!

Ivo

Itt található Zsolna fő vasútállomása 🙂

KnihoTlama

Hlavně aby to bylo i na youtube.

JiriP

Trať BA – ZA se zkrátí o 2 km a zrychlí o 3 minuty. Čtu to správně, že se otevřením nového úseku sníží průměrná rychlost?

Peter

Skratila sa trat o 2 km kvoli prelozke medzi Puchovom a Povazskou Bystricou. To zrychlenie o 3 minuty je umerne skratenieniu trate. Priemerna rychlost snad neklesla.

JiriP

IC to umí hluboko pod 2h, tzn průměr je určitě nad 100 km/h. 2km tedy urazí rychleji než za 3 minuty. Myslím, ze nivy úsek je stavěn na 160, takže spis to bude způsobeno vylukou jinde.

tratovak

160 až s ETCS.

203 km to bolo pred koridorizáciou. A čo preložky pri Šenkviciah, Leopoldove, Trnečíne, Kotešovej – tie žiaden km nevzali?

Lubosch

Bratia Slováci sú v prdeli teraz. My Češi už dávno.

roman

železniční doprava na Slovensku je katastrofa, Všichni čeští dopravci jsou o mnoho lepší jak ZSSK

medical_examiner

I GW Train Regio?

roman

Ano, vyzkoušejte regionální spoje a při troše štěstí zažijete stroj času a vrátíte se o minimálně 20 let zpět.

medical_examiner

Tak to je teda „velký špatný“!…

pavelpavel

Orbán už překročil slovenské hranice! Maďary bude vozit speciální prostředek Hungarkamión. A něm se bude tancovat čardáš.

Martin

To je tezke, cely jih Slovenska je madarsky, jako u nas bylo pohranici nemecke… Ale u nas byly historicke hranice dany, nemci zili v Cechach, na Morave, ve Sleszku a drive i v Luzici, Slovenska jizni hranice byla stanovena az vznikem CSR…

Jinak je to prece stejne jako na Tesinsku, dvojjazycne nazvy, hlaseni ve dvou jazycich,…

Leipaer

Ano. Hranici nakreslil Beneš v Londýně podle řek na mapě a pak tam poslal české vojáky, aby stoprocentně maďarskému obyvatelstvu vysvětlili, že od teď jejich hlavní město není 60 km vzdálená Budapešť, ale 600 km vzdálená česká Praha.

Halamus

Bohužel se mi nepodařilo najít místo, které by bylo 60 km od Budapešti a 600 km od Praky. Nebo je to jen básnická nadsázka?

magdalena

Samozrejme nespomenú Bratislava-Komárno, kde sa doba jazdy predlží cca 6 minút! /na tak krátkom úseku/ a kvalita služieb bude horšia, menej klimatizovaných vozidiel, taktiež nie je zverejnená cena za vlkm. Pri väčšej spotrebe nafty a ťažšom vlaku bude aj poplatok za dopravnú cesta stáť viac ako doterajšie ľahké súpravy RJ ? Smutné je, že nie je zverejnená zmluva vo verejnom záujme ministerstva dopravy a ZSSK a nikomu v právnom štáte nechýba a vôbec je podpísaná?, na akom právnom základe sa bude jazdiť na Komárno ? Kde sú kontrolné orgány a bezpečnostné orgány.

esc

Aký má zmysel porovnávať aktuálny stav s tým, keď tam jazdili ľahké súpravy od RJ, ak tieto by už na trať neboli nasadzované tak či tak? To dočasné riešenie je z pohľadu cestujúceho zlé, no veľa iných možností bohužiaľ nebolo.

A len tak mimochodom, ZSSK v najbližšej dobe vyhlási obstarávanie na nové súpravy pre linku do Komárna – konkrétne pôjde o 12 dieslových jednotiek a 7 push-pull súprav.

Martin

Nemel nahodou RJ zajem na provozovani vlaku?

esc

Mal, avšak nie s doterajšími jednotkami Siemens Desiro. RegioJet ponúkol dve možnosti: – uzavrieť kontrakt na 2 roky, pričom RJ by tam jazdil s vysokopodlažnými a neklimatizovanými 628 + v najvyťaženejších časoch by boli vybrané spoje zabezpečené súpravami z poschodových vozňov – uzavrieť kontrakt na 10 rokov (napriamo), v takom prípade by tam boli nasadené second-hand súpravy IC4 po DSB Vzhľadom na to, že desaťročná zmluva bola neprijateľná (a v rozpore s princípmi vyplývajúcimi z európskej legislatívy), ako aj preto, že pán Jančura nebol ochotný pristúpiť na akýkoľvek kompromis, ministerstvo oslovilo viacero alternatívnych dopravcov. Aj keď to tak z laického… Číst vice »

Jiří Kocurek

A to na slovutném ministerstvu nevěděli, že Jančurovi končí smlouva? Že nemohli 3 roky před koncem té smlouvy začít soutěžit nového dopravce? Pak by asi přišly jiné nabídky, než když si vzpomenou tři měsíce před koncem.

jan

Éva Kerekes je lvice, co si budem vykládat. Je to dobrý pozitivní příklad. Dobrá volba.

Luděk S.

Bohužiaľ, bude len zvuk. V tomto prípade by sa hodil aj obraz.

Luděk S.

Sajnos csak hang lesz. ebben az esetben egy kép is megfelelő lenne.

Peter

Pane Ludĕk, vy jste Čech povodom z Madarska? 🙂

Zdeněk

Když by si mohl skladník číst Vergilia v originále, proč by se nemohl pan Luděk S. vyjádřit v maďarštině? 🙂

Luděk S.

Ne, to já jen machruju s překladačem.

Jan Hojsák

Tahle diskuze je zase plná vtipálků 😀

Ondřej Raška

Jojo, Vica Kerekes hrála myslím i v Anděl páně 2

Luděk S.

Jo, ale tam byla oblečená…

Peter

Nestyda, to je ten pravy film pre zobrazenie krásy Vicy Kerekeš.

jan

Takže až na odchod Regiojetu z Komárna poměrně pozitivní.

Karel

Odchod regiojetu je velmi pozitivní.

roman

co je na tom pozitivního ?

Jiří Kocurek

Z pohledu státního molocha je odchod konkurenta vždycky pozitivní. Obzvlášť, když s ním jezdili lidi.

Zdeněk

Měli ti lidé snad možnost jezdit s někým jiným?

Miloň

Jezdili s ním lidi, ALE ty lidi tam nedostal RJ, nýbrž:
– ŽSR, které tu trať tesně před příchodem RJ zrekonstruovaly
– Ministerstvo dopravy, které navýšilo (objednalo) výkony na té trati
– Bratislavský kraj (nebo-li BID), který zařídil zapojení linky do Integrovaného dopravního systému
– masivní rozvoj suburbanizace v posledních letech

X 1

Všechno (až na jedno) co jsi vyjmenoval jsou přirozené faktory vývoje, které se daly očekávat neboť se kopíruje vývoj z dopravně vyspělého světa. Před 50-ti lety jezdil vlak z Mnichova do Dachau párkrát za den. Tam se přestupovalo na lokálku do Altomünster. Víceméně jízdní řád představoval nokoordinované náhodné výstřely. Lokálka z Dachau byla v sedmdesátých letech na seznamu ke zrušení. Dnes je trať modernizovaná a elektrifikovaná a jezdí tam v taktu S-Bahn. Ta jedna výjimka je tebou zmíněná modernizace. Modernizace tam ŽÁDNÁ neproběhla!!! Jen oprava. Vlaky na Podunajské nížině se plahočí velmi pomalu a vlaky Metransu musí být lehčí a… Číst vice »

M M

Přijde mi docela vtipné, že v roce 2020 u ZSSK dominuje kilometrický tarif (ta zmínka o zlevnění o 8 centů).

jan

Mi ani ne.

Lech Malý

A opravdu dominuje? Není zpráva o zlevnění o osm cintů jenom píárko?

Istropolitan

Já bych jen upřesnil, že pojmenování vlaků bude nově (stejně jako u ČD od GVD 18/19) linkové podle schématu: Tatran – všechny rychlíky Bratislava – Košice a zpět (severní rameno přes Žilinu) Gemeran – všechny rychlíky Bratislava – Košice a zpět (jižní rameno přes Zvolen) Považan – všechny rychlíky Bratislava – Žilina a zpět Urpín – všechny rychlíky Bratislava – Banská Bystrica a zpět Fatran – všechny rychlíky Banská Bystrica – Žilina/Ostrava a zpět Zakarpatia – všechny rychlíky Košice – Mukačevo a zpět Hornád – všechny rychlíky Košice – Budapest a zpět + noční vlaky: Tatran Zemplín – noční rychlík… Číst vice »

Marek Janík

Škoda, chtěl jsem si koupit taky vlakové jméno, střádal jsem si drobné na název „Drevokocúr“

Peter

Dverokocur nie je spisovne slovo. Je to skor slangove slovo. Aj ked celkom sympaticke 🙂

Bob

Nevadí, že není spisovné. Však také vlak není žádný spis.

Peter

Vlak je spisovné slovo podla Ústavu pro jazyk český.

Bob

To jistě, ale řeč je o tom, jestli je spisovné slovo „drevokocúr“ a jestli je třeba, aby názvy vlaků byly spisovné. 🙂

A. Mikulka

A čo v tom slangu to slovo znamená?

Peter

Staci si pozriet vyhladavac

Peter

Vyhladavac

Zdeněk

Mně by se zase líbil Bazmek expres. 🙂

Peter

Skladka expres …. no neviem, madarske slova mozu sice zniet pekne, ale ten vyznam.

A. Mikulka

Bazmek je skládka? Odkedy?

Peter

To bol omyl 🙂

Pezos

„Z jízdního řádu tak mizí vlaky pojmenované po sušenkách či stavebním spoření.“
Směle bych přidal čistič toalet.

Milmic

Fixinela byla.

Pezos

Já vím. Proto by to byl pěkný příklad „když se u reklamního názvu neuhlídá hranice vkusnosti“.

Vít Jůza

Nazvat maďarštinu v Podunají cizím jazykem, to je dobrý vtip.

Peter

A nemcina je v byvalych Sudetoch na ceskej strane hranice domaci jazyk?

medical_examiner

V určitém smyslu ano.

Peter

Oprava: Na nemeckej strane hranice….

A. Mikulka

Nie, pretože tí Nemci tam už nie sú. Ale Maďari na Žitnom ostrove sú. Takže tam maďarčina je domácim jazykom.

Peter

Ano, ale historicke pozadie je omnoho zlozitejsie. „Nemecka“ otazka bola vyriesena predsa na zaklade Benesovych dekretov. Cast Madarov bola tiez odsunuta, avsak vtedajsia Madarska Ludova Republika bola spriatelena, nekladli sa pouzivaniu madarciny ako jazyka narodnostnej mensiny ziadne prekazky. Ako nahrada za odsunutych Madarov prisli na Slovensko „madarski“ Slovaci(co mali slovenskych predkov).To je ten hlavny rozdiel medzi Slovenskom a Cechami. Ved este po 1989 sa ospravedlnoval prezident Havel za odsun Nemcov z Ciech a za krivdy spachane na odsunovanych Nemcoch. Ak som sa zle vyjadril, pls. o spatnu spatnu vazbu.

Jaaa

Škoda té staré zubačky, vypadá jak ve Švýcarsku…

Aleš

Vždyť také byla vyrobena ve Švýcarsku! Před 50 lety.

David

Jen formalita: kraj okolo Trenčína se česky nazývá Trenčínský kraj.

Kamui

Není už doba na to, aby fixní hlášení nahrané dopředu bylo nahrazeno hlasovým syntezátorem? Tahle technologie už je dnes dobře zvládnutá, a výhodou by bylo že by šlo hlásit kdekoli cokoli.

Haha

No, dobře… To je dost relativní. Technické věci ano, pocitové u lidí jsou pořád ne úplně ono.

Kamui

Je lepší, když je hlášení konzistentní, byť lehce umělé, nebo sice neumělé, ale nekonzistentní (typicky různá výluková hlášení u DPP – nesedí intonace, různé podivné mezery mezi segmenty). Já teda raději to první.

Modré zábradlí

Výluková hlášení právě MAJÍ znít úplně jinak (baba/chlap) aby si jich všiml i ten, kdo už rutinní hlášení nevnímá.

Michal Jaroš

Například umělé hlášení v pražském metru tedy vůbec nepovažuji za ideál….

-TR-

V Polsku už je to na nádraží běžné, jde o systém IVONA.‘

Vojtíšek

V maďarštině občas hlásil i Regiojet, ale nejspíš neoficiálně 🙂

David

Vždyť se to v tom článku píše.

Jenda-71

Jo, přeskočil jsem jednu větu v článku 🙂