Změny na slovenské železnici: zrychlení na koridoru, ústup od komerčních názvů i hlášení v maďarštině

Elektrická jednotka Panter u Žiliny. Foto: ZSSKElektrická jednotka Panter u Žiliny. Foto: ZSSK

Nový jízdní řád přinese cestujícím na Slovensku nasazení nových vlaků zejména v okolí Žiliny a v Tatrách.

Nový jízdní řád na Slovensku přinese na železnici řadu velkých změn. S výjimkou dálkových vlaků bude mít v osobní dopravě opět 100 % výkonů Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Cestující čeká zrychlení mezi Bratislavou a Žilinou, nasazení nových vlaků i kosmetické změny: odstranění komerčních názvů vlaků i hlášení v maďarštině.

ZSSK v tiskové zprávě jako hlavní změnu označila zrychlení rychlíků z Bratislavy do Žiliny o tři minuty. Důvodem je nově otevřený úsek koridoru u Púchova, kterým se zkrátila i kilometrická vzdálenost z 203 na 201 km. ZSSK tak zlevní jízdenku z Bratislavy do Žiliny o osm centů na 9,30 eur.

Velké změny čekají cestující v Tatrách. V únoru má skončit více než půl roku trvající oprava ozubnicové trati ze Štrby na Štrbské Pleso, na nový úsek vyjedou i nová vozidla od Stadleru.

ZSSK od neděle končí i s komerčním pojmenováním vlaků a vrací k tradičním názvům podle názvu linek. Nově půjde o vlaky Tatran, Tatran Zemplín, Považan, Gemeran Polana, Gemeran, Urpín, Fatran, Zakarpatia, Belianský Expres a Hornád. Z jízdního řádu tak mizí vlaky pojmenované po sušenkách či stavebním spoření.

Kromě modernizace tratí čekají cestující i nové vlaky: v Žilinském a Trenčínském kraji začínají jezdit nové jednotky Panter, postupně budou nasazovány na tratě Žilina – Trenčín, Žilina – Čadca, Čadca – Zwardoń a Žilina – Liptovský Mikuláš.

Přímé spojení do Alp

Novinkou v mezinárodní dopravě bude přímý noční spoj z Bratislavy do Splitu s možností přepravy auta, bude jezdit dvakrát týdně od 18. 6. do 10. 9. 2021. Nově bude jezdit také přímý vlak z Bratislavy do rakouského města Mürzzuschlag, které je už alpským zimním i letním střediskem. Vlaky zastaví i ve stanicích Semmering a Spital am Semmering, ze kterých je přímý přístup ke sjezdovkám.

Zásadní změnou je i návrat ŽSSK na trasu z Bratislavy do Komárna, kde po 9 letech střídá RegioJet. I díky tomu bude poprvé ve svých vlacích hlásit i maďarsky. Podobně už nyní hlásí na trase RegioJet. Pro ZSSK namluvila názvy stanic a upozornění pro cestující známá herečka Éva Kerekes. Ukázku zveřejnila ZSSK na svém facebookovém profilu. Slovenské znění namluvila Ľubica Tvarožková, která už dříve namluvila ostatní hlášení ve slovenských vlacích. Vlaky mezi Bratislavou a Komárnem projíždí oblastí, kde je početná maďarská menšina.

Podle mluvčího ZSSK Tomáše Kováče jde o pilotní projekt hlášení v cizím jazyce na vnitrostátní trati. „Uvažujeme nad zavedením hlášení v jazyce národnostních menšin i na jiných tratích. Komplikuje to ale fakt, že žádná další vhodná vozidla nemají své pevné trasy, protože obsluhují větší oblasti,“ dodal Kováč.

Tagy jízdní řád 2020/2021 slovensko Železničná spoločnosť Slovensko ZSSK
81 komentářů