lot
Autobusy Dopravci Železnice

Žluté vlaky vytlačily žluté autobusy. RegioJet pojede do Košic už jen po kolejích

Vlak Regiojetu v čele s lokomotivou Siemens Vectron. Foto: Timotej Gruchalák
Vlak Regiojetu v čele s lokomotivou Siemens Vectron. Foto: Timotej Gruchalák

Společnost RegioJet skončí s provozem autobusů mezi Prahou a Košicemi, cestující na této trase bude vozit nově jen vlaky. Dosavadní linku na východ Slovenska zkrátí, konečná bude v Žilině.

RegioJet už zredukoval počty spojů do Košic dříve, když prodloužil své vlakové linky z Prahy na Ostravsko až na východ Slovenska. V minulosti jezdil až čtyřikrát denně každým směrem autobusy, od 10. června nepojede z Prahy do Košic jediný autobus. „Cestující z východního Slovenska dnes v naprosté většině případů využívají naše vlakové spojení, které provozujeme v každém směru 3x denně, kdy jsme se na trase Košice – Praha a zpět s až 3000 cestujícími denně stali největším dopravcem,“ vysvětlil mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Firma přesvědčila zákazníky na cestu vlakem i cenou, autobusy vychází většinou na 375 – 610 korun korun, jízdenky na vlak u RegioJetu začínají na 274 korunách. Vlak je navíc rychlejší: jede 7 hodin a 55 minut, autobus 10 hodin a 40 minut. Nejrychlejší je na trase mezi Prahou a Košicemi pendolino s dobou jízdy 7 hodin a 17 minut.

Podle Ondrůje zůstane autobus na trase z Prahy do Žiliny ve stejné časy, jako dosud. Praze a Brnu tak zůstane přímé spojení s oblastí středního Slovenska. Podobně už RegioJet v minulosti zrušil spojení autobusy z Prahy do Ostravy, loni začal škrtat také v jízdních řádech autobusů mezi Prahou a Brnem.

Nástup železničních dopravců na trasu Praha – Košice vedl už v minulosti k redukci jízdních řádů autobusů i u jiných firem, aktuálně mezi oběma městy jezdí denně sedm spojů různých dopravců každý den.

RegioJet na vlaky na Slovensku navazuje autobusové linky, přes Kysak či Košice je možné dál cestovat například do Prešova, Bardejova, Vranova nad Topľou či Svidníku; noční spoj zajíždí až do Humenného. „U nočního spoje navíc zvažujeme nasazování až 18 vozových souprav a další posílení kapacity ubytovacích vozů,“ dodal Ondrůj.

Na trase chtějí od příštího roku rozšířit spojení také další železniční dopravci. České dráhy i Leo Express oznámily plán na zavedení více spojů.

27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
železničář v důchodu

Citace: „Cestující z východního Slovenska dnes v naprosté většině případů využívají naše vlakové spojení, které provozujeme v každém směru 3x denně, kdy jsme se na trase Košice – Praha a zpět s až 3000 cestujícími denně stali největším dopravcem,“ vysvětlil mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.
A kolik z těch (údajných) „3000 cestujících denně“ jede ve skutečnosti celou trasu, resp. aspoň mezistátně přes státní hranici?

To

RJ říká o každé relaci, kde jezdí, že je největším dopravcem. Proto podává žaloby, že ČD dorovnávají ceny na jeho úroveň. Jo, kde jsou ty časy, když Radim říkal, že dominant nesmí snižovat ceny a jít pod náklady (tzn. ohrozit jeho podnikání).

Alex

Jsem samozřejmě velmi rád, že vlak vítězí nad autobusem. to je úplně nezvyklý trend v dnešní komerční společnosti, kdy od roku 1989 se železnice likviduje a jednoznačně zatím vítězil všude autobus. Ale… Rychlík 1021 má příliš brzký dojezd všude (Žilina ve 3 hodiny, Mikuláš ve 4, Poprad před 5. hodinou), kdy je vše ještě zavřeno, často i nádraží, ráno je zima a život i návazné busy začínají až kolem 6. hodiny. Tak by to chtělo odjezd z Prahy o 2 hodiny později – kolem půlnoci, to by i nahradilo stále velmi chybějící Excelsior. Zase je to dobré dále za Košice… Číst vice »

Nekdo

Uplne tomu rozumim, ze my, co zijeme v takove nevyznamne vesnicce uprostred niceho, jmenuje se Brno, tak zadne prime spoje do Kosice nepotrebujeme. Aspon vim, ze i pro cestu do Praglu priste mam radeji priplatit za Cekej Dele a dat Jancurakovu Zlutemu moru jasne vedet penezenkou, co si o nem odted myslim…

jančurobijci

2x denně jede Flixbus (linka 443) z Práglu přes Brno , Žilinu , Poprad do Košic.
Rovněž dvakrát jede i Tourbus, ale to je přes BB a je to už příliš couravý.

železničář v důchodu

Přímé spojení Brna se Slovenskem logiku samozřejmě má – nesmysl je ovšem jezdit autobusem z Prahy do Košic a opačně v souběhu s rychlejší železnicí, což Jančura pochopil.

Marty-t2

spoj Brno-Košice by byl podle mne asi nejlepší jako garantovaná kombinace busu a vlaku: hypotetický bus Brno-Trenčín a tam přestup na vlak Bratislava-Trenčín-Košice, ale tohle spojení je jen ve fázi přání. Takže díky za přímé Flixbusy a Tourbusy…

petr.r

až bude dvoukolejka brno-přerov, tak jančura tam bude jezdit do košic.

K.S.

Marty-t2:
Až se udělá něco s tratí přes Vsetín a bude hotová trať Brno-Přerov, tak by se možná mohl nějaký vlak realizovat tudy, myslím by to dost pomohlo. Na druhou stranu pokud by byl drát do Veselí a pak dál na Myjavu, tak by to mohlo být zajímavé také. Nebo drát na Vláře… Asi by se toho našlo více, ale nevím jak by to bylo se zajímavostí. Nicméně jako nejschůdnější asi vidím budoucí potenciální vedení rychlých vlaků Brno-Přerov-Vsetín/Jablunkov-Žilina Přičemž více šancí dávám vedení přes Ostravu jako protažení bohumínských rychlíků.

Ic540

Po zrušení Excelsioru je od Ostravska, Karvinska, Těšínska, Třinecka, Jablunkovska první příjezd vlaku do Žiliny v 8:35. Takže k ničemu. Na VŠ nestíhají. Bus do Těrchové poslední rozumný v 8:00 jede takže taky o ničem. Všechny ty vlaky Praha Košice jedou čistě pro potřebu přepravy Čechy Slovensko. Lokálně využít se dají omezeně. Nějaký ten regionální spoj Ostrava Žilina ráno prostě chybí. Zpět je to lepší. SC po 18 hodině má příplatek 3 eura, ale pak jede ještě aspoň rychlík v 19:30. Takže je sice fajn že trasa do Košic, Tater či obecně na Slovensko se chytla a rozvíjí, ale ještě… Číst vice »

železničář v důchodu

„Takže nástup soukromých dopravců přinesl mnoho pozitiv, ale také jedno negativum. Osekání okrajových spojů a to nejen ve výše zmíněném příkladu…“ „Osekání okrajových spojů“ nesouvisí (a nikdy přímo nesouviselo) s nástupem soukromých dopravců, ale výhradně s tupostí ministerských úředníků, kteří rozhodovali a rozhodují o objednávání dálkových vlaků – soukromí dopravci pak jen (někdy) využili těch „děr“, které tím ministerští úředníci vytvořili, a (někdy) je obsadili. Zrušení „Excelsioru“ byl ministerský zločin nejen z pohledu spojení Ostravska a severozápadu Slovenska (pro kteréžto oblasti už to byl v podstatě denní vlak), ale i z pohledu celých Čech a Moravy, protože ani tam nebyl… Číst vice »

Jan

Tak souvisí to i se soukromými, protože ti s oblinou tvrdí, že na této trase nesmí být dotovány další vlaky. S vyjimkou asi OS., možná R.

Tomas

Když už, tak je většinou mnohem jednodušší přizpůsobit lokální bus dálkovému vlaku než naopak. Akorát byste musel napsat i někam jinam než sem.

železničář v důchodu

Jan:
Co žvaní Jančura a jeho hlásné trouby u nás, je jedna věc, ale mezistátní doprava a skutečnost na Slovensku ve státem objednávané dopravě je věc jiná.

Tomas:
Vazby mezi železniční a autobusovou dopravy jsou a budou problémem vždy a jak v ČR, tak i na Slovensku – minimálně do té doby, než si železnice zavedou i vlastní autobusovou dopravu (jako ji mívaly před rokem 1949).

Pezos

„SC po 18 hodině má příplatek 3 eura“
Zrovna na trati Ostrava – Žilina není žlutý za 240 žádná výhra (stejně drahé jako Pendolino včetně příplatku).

Jan

Musím celkem pochválit Astru. Jel jsem v tom 4 hodiny do Bratislavy a ok. Ty sedačky jsou prostě lepší než ve velkoprostoru od ČD a Parsu. Zároveň to má asi docela dobrý obchodní potenciál.

Petr_766

Akorát mi ta Astra přijde poměrně hlučnější než vůz Relax/Byznys – víc je slyšet hluk od podvozku. Jinak je to fajn, vytknul bych maximálně (pro mě) nízké opěrky na ruce. Ještě teda zbývá i do Astry možnost objednat normální kafe a bude to super 😉

noerf

Regiojet ukazuje, ze objednávka rychlíku už dávno neodpovídá potřebám cestujících. Takže je nejvhodnejsi čas nechat to trhu.

Jan

No to asi uplně taky ne.

Vlastimil

Určitě, zejména v pátek a neděli, odvezeme tržně 300 lidí v RJ a zbytek si jeďte třeba na kole.

To

Řekl bych, že dříve jezdilo ČR – východní Slovensko i více spojů, vozilo se více cestujících a do více destinací. Poté ČD spoje značně redukovaly, naprostá většina spojů měla konečnou v Žilině. Do Tater a Košic vlastně zůstal jediný denní spoj. Jančura do svých vlaků přebral cestující ze svých autobusů, ale chtělo by to do vlaků přesunout i další cestující, hlavně z aut. Trasa má potenciál. Hodně lidí nejezdí na Slovensko pouze do Tater

Jan

Tak já myslím, že tam to zabilo především mezinárodní jízdné a neinvestice svého času do vozového parku a infrastruktury.

železničář v důchodu

Trasovat autobusové linky mezi Čechami a východním Slovenskem po zastaralé pomalé severoslovenské silnici (souvislá dálnice tam zatím není) souběžné s mnohem rychlejší železnicí je nesmysl – dálkové autobusové linky mohou mít smysl v podstatě jen pro spojení oblastí a lokalit, jejichž spojení po železnici je delší a pomalejší než po silnici, ale takové linky teď téměř neexistují – to ale může být zčásti i výsledek nějakého „ochranářského“ přístupu krajských správ s cílem zajistit tržby místním dopravcům.

železničář v důchodu

„Poté ČD spoje značně redukovaly, naprostá většina spojů měla konečnou v Žilině.“
To ovšem nebylo jen vůlí ČD – tam šlo spíše o to, jaký rozsah dopravy bylo slovenské ministerstvo dopravy schopné a ochotné objednat (resp. slovenské ministerstvo financí zaplatit) a jaká přímá spojení byla prioritní: větší zájem byl logicky o přímé spojení Košic s Bratislavou.

Zdeněk

… V minulosti se jezdilo pětkrát denně plus ještě jeden spoj spodem…

Zdeněk

Jízdenka nevychází většinou nejlevněji na 610,to je maximální cena, ceny začínají na 375 Kč.