Autobusy

Zlínský kraj v autobusové soutěži nepochybil, rozhodl ÚOHS. Na Valašsko se přesune BusLine

Nové autobusy Iveco Crossway pro Busline. Foto: Jan Sůra
Nové autobusy Iveco Crossway pro Busline. Foto: Jan Sůra

Společnost BusLine, která napadla letos na jaře velkou soutěž na provoz autobusů ve Zlínském kraji, začne od prosince v kraji jezdit jako dodavatel společnosti ČSAD Vsetín. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) už podruhé rozhodl, že krajská soutěž byla v pořádku. Kvůli zdržení způsobeném BusLinem ale nemohl kraj vybrat vítěze na základě řádné soutěže a u zakázek se tak mohla udržet právě společnost ČSAD Vsetín, která by jinak o většinu práce v kraji přišla.

Mluvčí ÚOHS Martin Švanda potvrdil, že podruhé úřad návrh BusLine zamítl. „Opakovaným prvostupňovým rozhodnutím z 10. 10. 2019 byl návrh společnosti BusLine LK zamítnut. Proti rozhodnutí již byl podán rozklad a není tedy pravomocné,“ řekl Švanda.

Stejný úřad dal nejprve za pravdu Buslinu, v rozkladu ale předseda Petr Rafaj rozhodnutí zrušil a vrátil k novému projednání v prvostupňovém řízení. V něm ÚOHS návrh BusLine zamítl. Kraj ale přišel o půl roku, kdy mohl s dopravci uzavřít smlouvu podle soutěže a byl nucen proto vybrat provozovatele autobusové dopravy od letošního prosince přímým zadáním.

Vývoj ve Zlínském kraji je zajímavý i z jiného pohledu: pokud by se kraj zdržel výsledků napadané soutěže, v oblasti Zlín, Vsetín a Valašské Meziříčí by přestalo jezdit ČSAD Vsetín, protože nepodalo nejlepší nabídku. Přímým zadáním si ale tyto oblasti i nadále udrží. Firma se rozhodla nakonec využít v těchto oblastech i služeb společnosti BusLine. Stejný dopravce přitom svými námitkami umožnil to, že ČSAD Vsetín v této oblasti bude i po prosincové změně jízdních řádů jezdit.

BusLine pro nás bude subdodavatelsky zajišťovat menší část dopravních výkonů v oblastech Zlín a Vsetín,“ potvrdil mluvčí ČSAD Vsetín Miroslav Slaný. Podle něj bude firma využívat ještě subdodávek od HousaCar, který patří do skupiny Z-Group jako ČSAD Vsetín. Subdodávka od BusLine bude v rozsahu celkem 20 autobusů.

Proč se ČSAD Vsetín rozhodla pro spolupráci s BusLine? „Jednak nám oproti dosavadnímu stavu přibyly dopravní výkony a vedle toho nám přirozenou fluktuací odchází řidiči do starobního důchodu a noví mladí se příliš nehrnou, což je celorepublikový problém prakticky všech dopravců. Protože hrozí nedostatek řidičů, domluvili jsme se s BusLine, že nám dodají formou subdodávky řidiče z jejich regionu,“ dodal Slaný.

BusLine ale začal už mezitím dělat nábory přímo ve Zlínském kraji. „Trochu nás zaskočili tím, že pořádají nábor řidičů v našem regionu, čímž nám vlastně konkurují a můžou nám tak přetahovat uchazeče,“ přiznal Slaný.

Jednatel společností skupiny BusLine Jakub Vyskočil uvedl, že je firma od začátku přesvědčena o nesprávném vedení celé soutěže. „Jde o běžný postup v případě, že se neztotožňujete s postupem zadavatele, či ÚOHS, tento postup je aplikován i jinými dopravci v jiných soutěžích, ale zde si jich účelově nevšímáte a poukazujete pouze na činnost naší skupiny,“ uvedl Vyskočil.

Podle něj se budou se bude firma snažit nabídnout své služby komukoliv z dopravců, kteří na území Zlínského kraje budou působit. „Spekulace na téma protislužeb je opět konspirativním výmyslem, který proti naší skupině dlouhodobě emitujete,“ odpověděl Vyskočil na dotaz, zda práce pro ČSAD Vsetín není protislužbou za to, že zablokováním soutěže umožnil zůstat ČSAD Vsetín dál u velké části zakázek pro Zlínský kraj.

15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Rožnovák

Dobrý den chtěl bych se zeptat jake kritéria budou muset splňovat autobusoví dopravci ve zlínském kraji

Tronda

Hmm, ekoteroristi a šotoušci z ČD teď táhnou za jeden provaz, ty se tak dlouho hledali, až se našli. Jinými slovy jízdné proti šotobožskému Tr10 zlevní o čtvrtinu, takže drtivé většině normálních cestujících zlevní buďto o čtvrtinu nebo o pořizování kartičky s IN25 podle hesla nechci slevu zadarmo, ale bortí se šotosvět slovutných In kartiček, bez kterých by se dle šotoušků normální smrtelník neměl ani opovážit pomyslet na cestování vlakem.

Eva

A pro ty méně chápavé, platí tedy výsledky výběrového řízení nebo ne? „Mluvčí ÚOHS Martin Švanda potvrdil, že podruhé úřad návrh BusLine zamítl. „Opakovaným prvostupňovým rozhodnutím z 10. 10. 2019 byl návrh společnosti BusLine LK zamítnut. Proti rozhodnutí již byl podán rozklad a není tedy pravomocné,“ řekl Švanda“

Eva

Děkuji, pochopila jsem to tedy správně .

Přemek

Tož sa všeci včil čudujú.

Jiří

Je to absurdita a výsměch státu. Vždyť je evidentní, že to Busline dostal za to, že pomohl ČSAD. Kdyby tendr napadl u ÚOHS ČSAD tak jej to stojí 10 mil. Busline, který nepodal nabídku, to stálo jen 100 tis. Ty se jím teď bohatě vrátí, když mají zakázku pro ČSAD, a ta je určitě slušně předražená. Kraj neměl asi na výběr na to přechodné období, tak musel pustit žilou.

LiborV

Busline má v současné době dost bizarní obchodní model postavený na napadání tendrů do, kterých se nepřihlásí. A pak se stane subdodavatelem vítěze nebo dočasného provozovatele dopravy.

Aslanex

Taky tam nicméně vidím neschopnost kraje dát krátkodobé přímé zadání někomu jinému. Klidně by to přeci mohli dostat dopravci, kteří jakoby vyhráli v soutěži. Jako se to teď děje v Praze.

LiborV

Na jak dlouho jsou prosím ty provizorní (dočasné) smlouvy se stávajícími dopravci. Je podezřelé, jak si Busline vyřve přes ÚOHS subdodávky pro vítěze tendru (Plzeňský kraj, Zlínský kraj).

Ludvík

Smlouvy jsou na 2 roky, ale doba platnosti může být zkrácená. Minimálně však do září 2020.

dobře informovaný zdroj

V Plzeňském kraji má vítěz soutěže smlouvu na deset let, takže předpokládám, že Busline to bude mít podobně dlouho.

Bdtax Fan

Ty věci kolem BusLinu nabírají na bizarnosti.
Ale nejdůležitější sdělení je, že Zlínský kraj vyhrál! To jim nesmírně přeju, když se konečně první vedení po letech rozhodlo udělat něco s dosud skoro až ignorovanou veřejnou dopravou. Neví někdo, kdy tedy začnou jezdit nový dopravci podle soutěže a kdy zavedou nový provozní koncept?

Džaro

Zatím se to plánuje až na nový GVD, kdy má dojít i k zavedení IDS – od prosince bude zatím fungovat jenom krajský tarif, bohužel zatím bez integrace rychlíků R18 Praha-Luhačovice.
Kraj také v původním návrhu měl velké zvýšení vlakokilometrů, bohužel v konečné verzi JŘ je to cca stejné jako letos (mně osobně chybí třeba poslední vlaky až kolem půlnoci nebo třeba víc spěšných vlaků z Brna na Slovensko).