Zlínský kraj v autobusové soutěži nepochybil, rozhodl ÚOHS. Na Valašsko se přesune BusLine
Společnost BusLine, která napadla letos na jaře velkou soutěž na provoz autobusů ve Zlínském kraji, začne od prosince v kraji
Společnost BusLine, která napadla letos na jaře velkou soutěž na provoz autobusů ve Zlínském kraji, začne od prosince v kraji jezdit jako dodavatel společnosti ČSAD Vsetín. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) už podruhé rozhodl, že krajská soutěž byla v pořádku. Kvůli zdržení způsobeném BusLinem ale nemohl kraj vybrat vítěze na základě řádné soutěže a u zakázek se tak mohla udržet právě společnost ČSAD Vsetín, která by jinak o většinu práce v kraji přišla.
Mluvčí ÚOHS Martin Švanda potvrdil, že podruhé úřad návrh BusLine zamítl. „Opakovaným prvostupňovým rozhodnutím z 10. 10. 2019 byl návrh společnosti BusLine LK zamítnut. Proti rozhodnutí již byl podán rozklad a není tedy pravomocné,“ řekl Švanda.
Stejný úřad dal nejprve za pravdu Buslinu, v rozkladu ale předseda Petr Rafaj rozhodnutí zrušil a vrátil k novému projednání v prvostupňovém řízení. V něm ÚOHS návrh BusLine zamítl. Kraj ale přišel o půl roku, kdy mohl s dopravci uzavřít smlouvu podle soutěže a byl nucen proto vybrat provozovatele autobusové dopravy od letošního prosince přímým zadáním.
Vývoj ve Zlínském kraji je zajímavý i z jiného pohledu: pokud by se kraj zdržel výsledků napadané soutěže, v oblasti Zlín, Vsetín a Valašské Meziříčí by přestalo jezdit ČSAD Vsetín, protože nepodalo nejlepší nabídku. Přímým zadáním si ale tyto oblasti i nadále udrží. Firma se rozhodla nakonec využít v těchto oblastech i služeb společnosti BusLine. Stejný dopravce přitom svými námitkami umožnil to, že ČSAD Vsetín v této oblasti bude i po prosincové změně jízdních řádů jezdit.
„BusLine pro nás bude subdodavatelsky zajišťovat menší část dopravních výkonů v oblastech Zlín a Vsetín,“ potvrdil mluvčí ČSAD Vsetín Miroslav Slaný. Podle něj bude firma využívat ještě subdodávek od HousaCar, který patří do skupiny Z-Group jako ČSAD Vsetín. Subdodávka od BusLine bude v rozsahu celkem 20 autobusů.
Proč se ČSAD Vsetín rozhodla pro spolupráci s BusLine? „Jednak nám oproti dosavadnímu stavu přibyly dopravní výkony a vedle toho nám přirozenou fluktuací odchází řidiči do starobního důchodu a noví mladí se příliš nehrnou, což je celorepublikový problém prakticky všech dopravců. Protože hrozí nedostatek řidičů, domluvili jsme se s BusLine, že nám dodají formou subdodávky řidiče z jejich regionu,“ dodal Slaný.
BusLine ale začal už mezitím dělat nábory přímo ve Zlínském kraji. „Trochu nás zaskočili tím, že pořádají nábor řidičů v našem regionu, čímž nám vlastně konkurují a můžou nám tak přetahovat uchazeče,“ přiznal Slaný.
Jednatel společností skupiny BusLine Jakub Vyskočil uvedl, že je firma od začátku přesvědčena o nesprávném vedení celé soutěže. „Jde o běžný postup v případě, že se neztotožňujete s postupem zadavatele, či ÚOHS, tento postup je aplikován i jinými dopravci v jiných soutěžích, ale zde si jich účelově nevšímáte a poukazujete pouze na činnost naší skupiny,“ uvedl Vyskočil.
Podle něj se budou se bude firma snažit nabídnout své služby komukoliv z dopravců, kteří na území Zlínského kraje budou působit. „Spekulace na téma protislužeb je opět konspirativním výmyslem, který proti naší skupině dlouhodobě emitujete,“ odpověděl Vyskočil na dotaz, zda práce pro ČSAD Vsetín není protislužbou za to, že zablokováním soutěže umožnil zůstat ČSAD Vsetín dál u velké části zakázek pro Zlínský kraj.