Zlínský kraj rozjede integraci autobusů bez vlastní čipové karty, platit bude doklad od sousedů
Nové autobusy Iveco Crossway pro ČSAD BUS Uherské Hradiště. Foto: Zliner
Kraj čeká od ledna přechod na nové smlouvy s autobusovými dopravci, přinesou výrazné omlazení vozového parku.
Asi takhle: každý kraj musí mít svou čipovku, aby se mohl prsit, jak je sakra moderní. No a že by jedna karta fungovala ve víc krajích? Zapomeňte! Přitom o výměnném formátu dat a kompatibilních kartách pro platby ve VHD se mluví už od roku 2008, co jsem našel nejstarší zmínku snad někde na ČAOVD nebo možná na sdružení dopravních podniků, z hlavy zdroj nedám, ale na Busportálu by to bylo určitě k nalezení.
K čemu karta!? V době chytrých mobilů stačí aplikace a je hotovo. Karty jsou už pár let přežitek…
Ani dnes neplatí, že by každý telefon měl NFC. Odbavení přes QR kód by asi byla určitá možnost…
Velmi se omlouvám za off-topic, ale skutečně existuje společnost „ČSAD Bus Uherské Hradiště“?
Československá autobusová doprava Bus 😀
Děkuji
Ano, existuje, jedná se o autobusovou divizi (nebo dceru?) ČSAD Uherské Hradiště, které zajišťuje i kamionovou dopravu.
ČSAD znamená Československá automobilová doprava. Existuje i ČSAD MHD Kladno například. Když se nějaký troll se snaží být vtipný a místo automobilová napíše autobusová, ukáže jen svou katastrofální neznalost a neschopnost si jednoduše něco zjistit, z čehož plyne jediná schopnost trollů a to je zaplevelovat diskuzi. 😀
Hej, i trolla lze poučit. Musím přiznat, že nejrůznějšími ČSAD jezdím přes 25 let, a vždy jsem si myslel že A=Autobusová. Děkuji za odpověď.
A teď 2 zlaté nebo Vás nepustím přes most.
Směšné. V JMK a v středních Čechách vám stačí platební karta na cokoliv od jednotlivé jízdenky po předplatní a tady vymýšlí nějakou další debilní čipovou kartu. Nemluvě o tom částečně přestupním kilometrickém tarifu, to už mi v roce 2020 přijde jako vtip…
Platit kartou půjde, ale budeš pořád dostávat papírový lístek 😀
Hmmm. Proč se nedomluví jako Karlovarský kraj s Plzeňským? Třeba Karlovy Vary a Mariánské Lázně používají plzeňský systém…
Jak mám přesně chápat to, že ODISKa bude platit jen od určitého dopravce? To že do letošního léta jsem měl kartičku Arriva Morava než mi skončila platnost a protože již zde (Nový Jičín – východ) nejezdí tak jsem si dělal u ČSAD Vsetín tak ta nová mi fungovat nebude?
Bude fungovat, všechny ODISky budou v ZLK fungovat.
A co papírová přestupní jízdenka bude, nebo nebude?
Jezdím hodně po celé ČR a vyloženě mne irituje, když mě některé kraje nutí k nákupu a nabíjení svých karet, jen proto abych si mohl zakoupit přestupní integrované jízdné
Máš to tam napsáno v posledním odstavci. Přestupovat bude možné s jízdenkou z předchozího spoje, kdy se nebude platit nástupní devítikorunová sazba, ale jen kilometry.
Jestli jsem to z té tiskové zprávy a toho, co píšou na id-zk.cz pochopil, tak bude, ale bude to taková pseudopřestupní. Nebude možné si koupit jízdenku v prvním bodě až do konečné zastávky mé cesty. Na každém spoji si budu kupovat jízdenku zvlášť, ale když „zamávám“ tou z předchozího spoje, dostanu slevu, pokud ten přestup stihnu do půl hodiny. Jen to asi nebude platit na železnici. Je to pouze mezi dvěma autobusy.
Ještě je otázka, zda se budou bývalí cestující ze svých aut ještě chtít vrátit, zatím ta hra na integrovanou dopravu nějak nevychází a vypravit včas rychlík z Luhačovic dopravci se už vůbec nedaří, tak na co nějaký jako návazný systém.
Co je to za blábol, jezdí načas.
Prd blábol, vozím dceru k vlaku do UB na „teminál“ autem jak jinak u nás, že. V neděli ještě nikdy nejel na čas a v OL už má minimálně 30′ sekeru. Tristní.
Napsal jste „vypravit včas rychlík z Luhačovic dopravci se už vůbec nedaří“. A to je lež, zpoždení vzniká až přepřahem v Huštěnovicích a výlukovou činností za Přerovem. Takže doporučuji zjistit fakta. Ani za jedno nemůže dopravce.
V Huštěnovicích jo? 😀 Zkuste se napřed podívat na mapu, zjistit si fakta a pak opravujte někoho jiného 😀
Ano. V Huštěnovicích. Dočasná změna.
A proč nemohou zavést ODISku trvale a všude? Kolegové z Olomouckého kraje by na to nepřistoupili? Nebo je prostě nutné, aby každý kraj měl vlastní kartičku, de-facto stejnou, ale nekompatibilní s ostatními kraji? Kdo to podporuje, měl by si zkusit nosit v peněžence 14 kartiček (já vím, že jich 14 není…)
Protože už vyrovnávání plateb v rámci kraje bylo téměř nemožné na vyjednání a prosazení. Dohodnout vyrovnávání mezi kraji bez zásahu ministerstva bude ještě těžší.
Jednou se toho dočkáme, ale nebude to hned.
Vyjednávání plateb by bylo nemožné?? Copak ta karta nepozná, jestli jsem jel v tom nebo onom kraji či jestli jsem si na zastávce koupil párek v rohlíku a zúčtovací centrum to nedokáže roztřídit??
Kdo to zúčtovací centrum bude provozovat a platit? Jak si kraje mezi sebou předají peníze když nabiju v Ostravě ale projezdím ve Zlíně? Jasně že to jde a technicky to je hračka. Ale administrativně je to peklo.
Ministerstvo dopravy by to zúčtovací centrum třeba provozovat mohlo. To by ale musela být jednotná unifikovaná veřejná doprava i v jeho zájmu…
Napadlo mě přesně to samé… Kartička by mohla mít prostě unikátní identifikátor a být univerzální…
ODISka už je (myslím?) kompatibilní s InKartou ČD, když se chce, tak to jde.
In kartu mám v mobilu, fyzicky vůbec není třeba… takže chce to začít myslet jako v 21 století. Karty zrušit, čip je v telefonu.
A co když chcípne mobil? Karta jako pasivní prvek mi připadá blbuvzdornější. Ale stačila by jedna univerzální na vše.
ODISKu také v JMK a PID? To nepůjde.
Jinak ty čipy jsou standardizované, všecko je jen SW záležitost, jestli tahle krabička bude brát kartu támtoho vydavatele. Největší problém je ale v tom, že každý kraj stále a znova vymýšlí tragač, kterým by jeli objevit ameriku. Ale to začalo tím, že některé kraje nechtěly čekat, až se Ministerstvo uráčí s něčím kloudným přijít. Ministerstvo dodnes nic nemá. Takže dnes by čekali na Godota již 15. rokem, jestli dobře počítám.
Smutné je, že první integrace vlak+MHD vznikla již před 35 roky a to právě na trase mezi Zlínem a Otrokovicemi.
Ano, a ta byla tak dobrá. že ji využívali lidi, tak to raději x let zpět zrušili (rozumněj změnili podmínky tak, aby to nebylo výhodně – nutné dokoupení pásma „i“ na vlak v pásmu, kde už máš předplatné na MHD, a zavedení speciálních jednorázových jízdenek umožňující kombinaci MHD+vlak). A to vše kvůli neochotě stran se dohodnout na rozdělení tržeb…
Před tím šlo cestovat na běžné MHD jízdné (všechny typy) i vlakem ve stejném úseku… to je integrace. Kdy mám jednu jízdenku a jedu tím, co je pro mě výhodnější…
Nebojte se, vstupujeme do nové doby. Bude 14 vzájemně nekompatibilních aplikací.
tak na to aspoň není potřeba 14 fyzických mobilů
Však taková karta je a říká se jí debetni karta
No a kde jsou ty nové jízdní řády?
prý až v půlce prosince
Proc se vsichni odkazuji na koronavirus nez na vlastni neschopnost vedeni Kraje to resit zavcas. Nechapu. Odnesou to cestujici. Jeste ze ta Odiska bude platit. To uz by to tak mohlo zustat a Kraj by usetril a nekomplikoval cestovani po kraji.
Letos byly volby a změnilo se vedení kraje.
Že se změní vedení kraje nic neznamená, co mají volby společného s jízdními řády a kartou, kterou se chlubili už dávno. Mizerie v dopravě už trvá léta, stačí se rozhlédnout na ty okolní. Nejlépe vycestovat za hranice kraje a dostanete se všude.
„Nové“ jízdní řády, které zveřejňovali v září, byly až nápadně podobné těm letošním/loňským.