Veřejnou dopravu ve Zlínském kraji čeká od ledna další velký skok. Kromě přechodu na nové smlouvy s dopravci začne platit tarif Integrované dopravy Zlínského kraje v celém kraji. Systém ale nebude ještě kompletní: chybět bude vlastní čipová karta IdoZKa. Její zavádění nabralo zpoždění.
Vyplývá to z informací, které kraj zveřejnil na svých stránkách. „Některé body původního plánu se nepodařilo zcela naplnit. Komplikace způsobila zejména pandemie koronaviru, přípravný tým tak musel rozvolnit nástup nové bezkontaktní čipové karty,“ přiznal kraj na svých stránkách.
V praxi to znamená, že cestující nebudou moci kupovat na kartu časové jízdné a budou muset využívat pouze papírové jízdenky. Termín zavedení karty dosud kraj nezveřejnil. Jedinou výjimku budou mít cestující využívající karty od dopravce Arriva Morava. Jde o kartu ODISka vydávanou pro Moravskoslezský kraj. S nimi budou moci na území Zlínského kraje cestovat u všech autobusových dopravců už od 1. 1. 2021. Všechny ostatní čipové karty vydávané pro příměstskou dopravu přestávají od 1. 1. 2021 ve Zlínském kraji platit.
„Jsme si vědomi komplikací, které tato situace způsobí, moc nás to mrzí a všem cestujícím se za tyto komplikace omlouváme. Na vyřešení situace intenzivně pracujeme a o dalších krocích a termínech budeme informovat prostřednictvím sociálních sítí a webových stránek,“ uvedl náměstek hejtmana Zlínského kraje Radek Doležel, zodpovědný za oblast dopravy.
Právě teď ve Zlíně testujeme fungování nových odbavovacích systémů jednotlivých autobusových dopravců. pic.twitter.com/xw5V4E1KoI
— Integrovaná doprava Zlínského kraje (@IDZK_cz) November 30, 2020
Více než polovina autobusů bude od ledna nových
Od ledna dojde k výraznému zlepšení kvality dopravy: z 350 autobusů nasazovaných v regionu bude 200 nových. Jde o výsledek zakázky na deset let. V regionu Zlín bude jezdit společnost Arriva Morava, na Uherskohradišťsku a v oblasti Valašské Klobouky ČSAD Bus Uherské Hradiště, na Kroměřížsku Krodos Bus, na Vsetínsku a v oblasti Valašského Meziříčí Transdev Morava a TQM – holding. Vlakové spojení v regionu už zajišťují České dráhy a Arriva vlaky. Současně dojde ke změnám autobusových jízdních řádů.
Integrace umožní možnost zaplatit jízdenku i prostřednictvím karty či mobilu přímo v autobusu či vlaku. Kraj slibuje lepší návaznost spojů. Platit bude stále kilometrický tarif, který už cestující znají z letošního roku. Začnou platit časové jízdenky na 7 a 30 dní. Dosavadní kartičky vydávané dopravci na příměstskou dopravu přestanou platit. Při přestupu mezi autobusy nebudou cestující muset platit nástupní sazbu 9 Kč (při předložení jízdenky z předchozího spoje). Během roku bude postupně probíhat výměna dopravních značek autobusových zastávek, které budou pro cestující přehlednější.
Asi takhle: každý kraj musí mít svou čipovku, aby se mohl prsit, jak je sakra moderní. No a že by jedna karta fungovala ve víc krajích? Zapomeňte! Přitom o výměnném formátu dat a kompatibilních kartách pro platby ve VHD se mluví už od roku 2008, co jsem našel nejstarší zmínku snad někde na ČAOVD nebo možná na sdružení dopravních podniků, z hlavy zdroj nedám, ale na Busportálu by to bylo určitě k nalezení.
K čemu karta!? V době chytrých mobilů stačí aplikace a je hotovo. Karty jsou už pár let přežitek…
Ani dnes neplatí, že by každý telefon měl NFC. Odbavení přes QR kód by asi byla určitá možnost…
Velmi se omlouvám za off-topic, ale skutečně existuje společnost „ČSAD Bus Uherské Hradiště“?
Československá autobusová doprava Bus 😀
Děkuji
Ano, existuje, jedná se o autobusovou divizi (nebo dceru?) ČSAD Uherské Hradiště, které zajišťuje i kamionovou dopravu.
ČSAD znamená Československá automobilová doprava. Existuje i ČSAD MHD Kladno například. Když se nějaký troll se snaží být vtipný a místo automobilová napíše autobusová, ukáže jen svou katastrofální neznalost a neschopnost si jednoduše něco zjistit, z čehož plyne jediná schopnost trollů a to je zaplevelovat diskuzi. 😀
Hej, i trolla lze poučit. Musím přiznat, že nejrůznějšími ČSAD jezdím přes 25 let, a vždy jsem si myslel že A=Autobusová. Děkuji za odpověď.
A teď 2 zlaté nebo Vás nepustím přes most.
Směšné. V JMK a v středních Čechách vám stačí platební karta na cokoliv od jednotlivé jízdenky po předplatní a tady vymýšlí nějakou další debilní čipovou kartu. Nemluvě o tom částečně přestupním kilometrickém tarifu, to už mi v roce 2020 přijde jako vtip…
Platit kartou půjde, ale budeš pořád dostávat papírový lístek 😀
Hmmm. Proč se nedomluví jako Karlovarský kraj s Plzeňským? Třeba Karlovy Vary a Mariánské Lázně používají plzeňský systém…
Jak mám přesně chápat to, že ODISKa bude platit jen od určitého dopravce? To že do letošního léta jsem měl kartičku Arriva Morava než mi skončila platnost a protože již zde (Nový Jičín – východ) nejezdí tak jsem si dělal u ČSAD Vsetín tak ta nová mi fungovat nebude?
Bude fungovat, všechny ODISky budou v ZLK fungovat.
A co papírová přestupní jízdenka bude, nebo nebude?
Jezdím hodně po celé ČR a vyloženě mne irituje, když mě některé kraje nutí k nákupu a nabíjení svých karet, jen proto abych si mohl zakoupit přestupní integrované jízdné
Máš to tam napsáno v posledním odstavci. Přestupovat bude možné s jízdenkou z předchozího spoje, kdy se nebude platit nástupní devítikorunová sazba, ale jen kilometry.
Jestli jsem to z té tiskové zprávy a toho, co píšou na id-zk.cz pochopil, tak bude, ale bude to taková pseudopřestupní. Nebude možné si koupit jízdenku v prvním bodě až do konečné zastávky mé cesty. Na každém spoji si budu kupovat jízdenku zvlášť, ale když „zamávám“ tou z předchozího spoje, dostanu slevu, pokud ten přestup stihnu do půl hodiny. Jen to asi nebude platit na železnici. Je to pouze mezi dvěma autobusy.
Ještě je otázka, zda se budou bývalí cestující ze svých aut ještě chtít vrátit, zatím ta hra na integrovanou dopravu nějak nevychází a vypravit včas rychlík z Luhačovic dopravci se už vůbec nedaří, tak na co nějaký jako návazný systém.
Co je to za blábol, jezdí načas.
Prd blábol, vozím dceru k vlaku do UB na „teminál“ autem jak jinak u nás, že. V neděli ještě nikdy nejel na čas a v OL už má minimálně 30′ sekeru. Tristní.
Napsal jste „vypravit včas rychlík z Luhačovic dopravci se už vůbec nedaří“. A to je lež, zpoždení vzniká až přepřahem v Huštěnovicích a výlukovou činností za Přerovem. Takže doporučuji zjistit fakta. Ani za jedno nemůže dopravce.
V Huštěnovicích jo? 😀 Zkuste se napřed podívat na mapu, zjistit si fakta a pak opravujte někoho jiného 😀
Ano. V Huštěnovicích. Dočasná změna.
A proč nemohou zavést ODISku trvale a všude? Kolegové z Olomouckého kraje by na to nepřistoupili? Nebo je prostě nutné, aby každý kraj měl vlastní kartičku, de-facto stejnou, ale nekompatibilní s ostatními kraji? Kdo to podporuje, měl by si zkusit nosit v peněžence 14 kartiček (já vím, že jich 14 není…)
Protože už vyrovnávání plateb v rámci kraje bylo téměř nemožné na vyjednání a prosazení. Dohodnout vyrovnávání mezi kraji bez zásahu ministerstva bude ještě těžší.
Jednou se toho dočkáme, ale nebude to hned.
Vyjednávání plateb by bylo nemožné?? Copak ta karta nepozná, jestli jsem jel v tom nebo onom kraji či jestli jsem si na zastávce koupil párek v rohlíku a zúčtovací centrum to nedokáže roztřídit??
Kdo to zúčtovací centrum bude provozovat a platit? Jak si kraje mezi sebou předají peníze když nabiju v Ostravě ale projezdím ve Zlíně? Jasně že to jde a technicky to je hračka. Ale administrativně je to peklo.
Ministerstvo dopravy by to zúčtovací centrum třeba provozovat mohlo. To by ale musela být jednotná unifikovaná veřejná doprava i v jeho zájmu…
Napadlo mě přesně to samé… Kartička by mohla mít prostě unikátní identifikátor a být univerzální…
ODISka už je (myslím?) kompatibilní s InKartou ČD, když se chce, tak to jde.
In kartu mám v mobilu, fyzicky vůbec není třeba… takže chce to začít myslet jako v 21 století. Karty zrušit, čip je v telefonu.
A co když chcípne mobil? Karta jako pasivní prvek mi připadá blbuvzdornější. Ale stačila by jedna univerzální na vše.
ODISKu také v JMK a PID? To nepůjde.
Jinak ty čipy jsou standardizované, všecko je jen SW záležitost, jestli tahle krabička bude brát kartu támtoho vydavatele. Největší problém je ale v tom, že každý kraj stále a znova vymýšlí tragač, kterým by jeli objevit ameriku. Ale to začalo tím, že některé kraje nechtěly čekat, až se Ministerstvo uráčí s něčím kloudným přijít. Ministerstvo dodnes nic nemá. Takže dnes by čekali na Godota již 15. rokem, jestli dobře počítám.
Smutné je, že první integrace vlak+MHD vznikla již před 35 roky a to právě na trase mezi Zlínem a Otrokovicemi.
Ano, a ta byla tak dobrá. že ji využívali lidi, tak to raději x let zpět zrušili (rozumněj změnili podmínky tak, aby to nebylo výhodně – nutné dokoupení pásma „i“ na vlak v pásmu, kde už máš předplatné na MHD, a zavedení speciálních jednorázových jízdenek umožňující kombinaci MHD+vlak). A to vše kvůli neochotě stran se dohodnout na rozdělení tržeb…
Před tím šlo cestovat na běžné MHD jízdné (všechny typy) i vlakem ve stejném úseku… to je integrace. Kdy mám jednu jízdenku a jedu tím, co je pro mě výhodnější…
Nebojte se, vstupujeme do nové doby. Bude 14 vzájemně nekompatibilních aplikací.
tak na to aspoň není potřeba 14 fyzických mobilů
Však taková karta je a říká se jí debetni karta
No a kde jsou ty nové jízdní řády?
prý až v půlce prosince
Proc se vsichni odkazuji na koronavirus nez na vlastni neschopnost vedeni Kraje to resit zavcas. Nechapu. Odnesou to cestujici. Jeste ze ta Odiska bude platit. To uz by to tak mohlo zustat a Kraj by usetril a nekomplikoval cestovani po kraji.
Letos byly volby a změnilo se vedení kraje.
Že se změní vedení kraje nic neznamená, co mají volby společného s jízdními řády a kartou, kterou se chlubili už dávno. Mizerie v dopravě už trvá léta, stačí se rozhlédnout na ty okolní. Nejlépe vycestovat za hranice kraje a dostanete se všude.
„Nové“ jízdní řády, které zveřejňovali v září, byly až nápadně podobné těm letošním/loňským.