Zkušební okruh u Velimi chce testovat autonomní vlaky, tramvaje i metro
Zkušební okruh v Cerhenicích. Pramen: VÚŽ
Investice do infrastruktury VUZ by měly vystoupat v příštích letech na 600 milionů.
Investice do infrastruktury VUZ by měly vystoupat v příštích letech na 600 milionů.
Checht, naštěstí spolehlivost vozidel, automatizace (AVV) i SŽ je na bodu mrazu, tak v laboratorních podmínkách na okruhu to kvůli rautu bude možná i chvilku fungovat.
Kde je spolehlivost AVV na bodu mrazu?
Jaká je max. rychlost bez naklápění na velkém okruhu ve Velimi? 200 nebo 210 (rychlostníky vers. Wikipedie)?
200 standartně, cokoli nad 200 na rozkaz, ale technicky to možné je.
Tramvaje, metro a vůbec všechny dopravní prostředky by se měly testovat v reálném provozu a ne na okruhu. Tím samozřejmě nemyslím, že má mít kontrolu na vozem nový systém s beta verzí firmwaru, ale že jako u Tesly běží na pozadí a neustále porovnává řidičovy vstupy s tím, co udělal ten autonomní systém. Pak se data zpracují, vyhodnotí, řeší se problematické části cesty a dále se AI trénuje. Když to dojde do použitelného stavu tak se nechá autonomní systém řídit za dozoru řidiče a opět se ladí nedostatky a přetrénovává AI. Testy na normalizovaném okruhu jsou podle mě ztrátou času… Číst vice »
Fakt myslíš, že to dokážeš posoudit lépe, než manažeři a technici všech výrobců železničních vozidel (a jejich schvalovatelé) po světě, kteří svá vozidla posílají na všelijaké testovací tratě, co jich po světě je?
Já jsem ale mlvuil jen o testování autonomního řízení. Samozřejmě testování konkstrukce vozu nebo lokomotivy na okruh patří.
No jo…ale co Praha a 14T…
Kde se právě ukazuje, že je dobré si ověřit chování vozidla v tom či onom provozu.
Pardon, ale to jsou nápady jako že software se nemá testovat ve firmách co jej programují, ale JEN u zákazníků, kterého vodím za ručičku. Když mu v produkci můj software smaže produkční databázi, protože ten program má chybu, tak ..?
Podobně, vážně chcete riskovat nasazení vlaků či tamvají v reálném provozu BEZ OTESTOVÁNÍ? A je jedno že budou pod dozorem. Ten nestihne vyřešit vše.
Dále také, jak budete chtít v reálném provozu otestovat padesát různých situací – budete čekat tu na déšť, tu na cyklistu podél vlaku, tu na desítky věcí? Tak to se, pane, načekáte.
…stejně jako antiCovid vakcíny, ne ? Dlouhodobé testování JEN u zákazníků právě probíhá…. 🙂 🙂 🙂
Myslíte ty, které byly nejdřív testovány laboratorně a pak prošly všemi koly klinického testování?
Nebo píšete o Sputniku či jiných vakcínách, kde není známo či ověřeno, jak byly testovány?
Ivan ma pravdu. Zadna ze ctyr „podminecne povolenych pro nouzove pouziti“ vakcin nema dokoncene 3. kolo klinickych testu. Vyrobci ani nenesou zadnou odpovednost za nezadouci ucinky.
Ehm, ne. Dokončené 3.kolo mají snad všechny. Viz např. https://www.pfizer.com/news/press-release/press-release-detail/pfizer-and-biontech-announce-publication-results-landmark
V tom Vasem odkazovanem presskitu je to take zmineno „Conditional Marketing Authorization“ (Ted tomu rikaj takhle, zni to mene desive) a „The ongoing Phase 3 clinical trial“. Tedy podminecne schvaleni a nadchazejici 3. faze testovani, ktera bude trvat do konce roku 2022.
Na strankach EMA https://www.ema.europa.eu/en/human-regulatory/overview/public-health-threats/coronavirus-disease-covid-19/treatments-vaccines/covid-19-vaccines se muzete kouknout i na stav ostatnich ockovani (pravy sloupecek, hned pod nadpisem jsou odkazy podle znacky) a jsou na tom uplne stejne (bod „What information is still awaited for …?“).
Ale to jsem ve svém komentáři nepsal. Spíš jsem zapomněl zmínit, že Tesla svého autopilota nejdřív testuje na superpočítačové simulaci, kterou se snaží přiblížit reálným situacím a tím dá nějaký základ trénování té AI. Druhým stupněm je pak nasazení AI do reálného provozu, ale BEZ zásahů do řízení, pouze simuluje svoje reakce a porovnává je se skutečným řidičem a upozorňuje vývojáře na problémové situace, kde se cítí nejistá a je potřeba učením tu AI doladit. Až poté dochází k implementaci pro koncové zákazníky a to pro ty, kteří se dobrovolně zapojí do beta test programu a musí nad autem vykonávat… Číst vice »
Nevím proč si myslíte, že mezi vyrobením nějakého systému a reálným provozem není žádný mezistupeň. Vývoj takového software má mnoho úrovní a nejdříve jej budete testovat po kouskách, pak na vozidle na sucho za stání, jak reagují senznory a jak zasahuje. Pak budete jezdit spoustu km na zkušebním okruhu – je jedno jestli auto nebo vlak. Tam odladíte funkci celého komplexního systému a vychytáte kritické chyby. Pak až nakonec, když to v téhle ohrádce funguje jak má, tak to začnete zkoušet v reálném provozu. Jestli pak trénujete „logiku“ na AI je jen nabírání vzorců chování, ale nejdříve to vše musíte… Číst vice »
Aby bylo jasno – Zkušební Centrum VUZ slouží převážně pro certifikační zkoušky, aby mohl VUZ orazit příslušný papír svým štemplem. Nějaké vývojové a produkční testy, učení AI software pro detekci překážek apod. probíhá jinde. Na to je okruh ZC příliš vytížený a drahý.
„Dále také, jak budete chtít v reálném provozu otestovat padesát různých situací – budete čekat tu na déšť, tu na cyklistu podél vlaku, tu na desítky věcí? Tak to se, pane, načekáte.“ Nasazením do velkého počtu vozidel, opět porovnám s Teslou, mají v reálném provozu 1 milion vozidel, kde na pozadí neustále běží autopilot a vyhodnocuje všechny situace na které narazí. Máte pravdu, že potenciální nehody má cenu simulovat třeba na okruhu, ale spoustu sutací, kde jste blízko nehodě jako třeba že se člověk motá v kolejišti, auto na přejezdu které odjede chvíli před vlakem se nejlépe zachytí právě v… Číst vice »
Tak třeba brzdy je lepší otestovat na okruhu (tam není co riskovat).
Ale jak na okruhu simulovat křižovatku u Národního divadla nebo úsek Malostranská – Chotkovy sady?
Víme jak dopadly testy autonomních aut v USA…
Zatím je výsledek několikrát nižší nehodovost oproti lidským řidičům, ale to je pořád jen nasazení omezené verze, která musí být vždy pod dohledem řidiče.
Potenciál snížit nehody je, ale.. autonowashing Tesly je dost nebezpečný.
https://youtu.be/DxXiTf4sO54
Už to vidím. Neznámá chyba a tramvaj napříč IP Pavlova. Šofér se omlouvá všem okolo, že to je testovací prototyp, že za hodinku dvě se pojede dál.
A kolem projde starý automechanik a prohlásí: Když jsem za mlada rozebral a složil motor, tak jsem si ho vyzkoušel napřed na dvorku. Nebyl jsem tak blbý, abych pak tlačil domů!
Pokud jste ten samý JAN, který před pár dny v diskusi k článku o polepu lokomotivy ČD-Cargo pro tzv. „propagační EU vlak“ reagoval na připomínku pana Davida slovy:
„Osvětu o smysluplnosti evropské železnice, VY HLUPÁKU.“
tak by mně moooc zajímalo, jak byste za váš nejnovější myšlenkový výron ocejchoval sebe.
Dikce vašich příspěvků silně připomíná legendárního pana Luboše, bývalého krále zdejších diskusí, zejména k problematice 810.
Nejsem. Jsem pouze velký fanoušek Muskových firem a jeho projektu autonomního řízení, který je objektivně nejdál že všech pokusů, co zatím lidstvo vymyslelo. Jeho motto je maximalizace inovací za jednotku času. A vývoj autopilota pro Teslu jde rychle kupředu právě díky tomu, že má jednak superpočítač na simulace (což jsem ve sém příspěvku zapoměnl zmínit) a druhak že autopilot se učí za chodu již na milionu vozidlech na silních a to tím, že běží na pozadí, ale do řízení NEZASAHUJE, pouze simuluje svoje reakce a porovnává je se skutečným řidičem a upozorňuje vývojáře na problémové situace, kde se cítí nejistý… Číst vice »
A podle Vás Musk nezkoušel první Teslu nejprve na dvorku? (Před tímto co popisujete, resp. ve fázi mezi simulací v počítači a testováním v reálném provozu.)
Takže ještě jednou.
1. Tesla (dosud) nemá autonomní řízení. Jeich „Autopilot“ je jistě velmi pokročilý asistent, ale vrcholnou odpovědnost má řidič. Autonomní (ne automatické) řízení jsem o pár levelů dál s úplně jinou úrovní odpovědnosti a redundance.
2. I Tesla svého autopilota rozhodně testuje někde „na dvorku“ než pustí „betu“ mezi řidiče, tedy „zdá se dokončenou a funkční verzi“. Slyšel jste někdy o alfaverzích, prototypech, demonstrátorech?