Životnost maximálně pět let. Olomouc řeší, co s tramvajovou tratí do Hodolan. Hrozí i její uzavření

Tramvajová trať v Hodolanech. Foto: Google Street ViewTramvajová trať v Hodolanech. Foto: Google Street View

První studie doporučila namísto uzavření kompletní modernizaci za více než čtvrt miliardy korun.

64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Josef

A to já bych ji naopak opravil, a navíc i prodloužil – pod mostem pod tratí (nebo ještě líp – po novém mostě NAD tratí, stejně je to místo potřeba už řešit) a dál směr Černá cesta, Klášterní hradisko, Letná, Lazce, a kolem stadionu pěkně do Legionářské, kde už trať je. Vznikla by velice prospěšná okružní trasa. Krásně se to dá spojit s výstavbou „ledové kostky“ a nového plaveckého bazénu. Teď už jen, kdo by to zaplatil, vím. Ale ta trať by byla super :).

Jan Novák

Za stovky milionu se delaji nove trate a stare se maji rusit? Nějak tomu nerozumim. Asi v této casti nebydli ti „spravni“ lide…..

král j

To není trať Hodolan, ale do Pavloviček. Přes Hodolany (a také přes Bělidla) vede. Z Hodolan vlastně i vychází, protože hlavní nádraží (budova) a smyčka Fibichova jsou v tzv. Nových Hodolanech. Za tratí jsou pak tzv. Staré Hodolany.

vjkm

Z nějakého důvodu se lépe seženou řidiči tramvaje než busu a nedá se čekat nějaké zlepšení a tudíž to bude spíš tramvaj nebo nic.

Josef, Hodolany

Trať zrušit. Budou stačit autobusy …nebo později elektrobusy. Ušetří se tím mnoho peněz. Čím dříve, tím lépe. Na Hodolanské stanovit 40 km/hod. a za ušetřené peníze koupit radary, ty vydělají miliony.

Otakar

Říkám to pořád, Olomouc je hezké místo, z nějakého důvodu však má velkou komunitu chujů. Ach jo.

Doom

Hele raději buď 20 a obytnou zónu nebo zákaz vjezdu. I kdyby to mělo zachránit jeden jediný život.

SYN

A kdyby nezachránilo, aspoň to byl pokus… hele a co letadla, to by se mělo úplně zakázat, stovky mrtvých co rok.. a polovina lidí letí úplně zbytečně, měli by zůstat doma a neriskovat!

SYN

No je fakt otázka zda radary „vydělávají“ to pro mně není jaksi ekonomika která by cokoliv vytvářela, jde pouze o přesun peněz…

Michal Bartoníček

Zrušení této trati mě bude hodně mrzet. Naše firma byla takřka dvorním projektantem trakčního vedení, částečně jsem se před pár lety podílel i na projektování dvou kabelových tras z MR východ. Jakkoliv mám elektrickou dopravu rád, tak prostě musím uznat, že pro lokalitu jako Hodolany je tramvaj drahá záležitost. Dokonce už nevěřím tomu, že by trasu zachránilo prodloužení do Chválkovic. Výletní jízda od domova důchodců k nádraží a do centra by zkrátka nepřitáhla tolik cestujících, aby tramvaj dávala smysl. Zaměřil bych se tedy na perspektivnější projekty, případně i nové směry. Jedním z nich je spojení tratě na Zikově ulici s… Číst vice »

Jan Sova

Aby to dávalo smysl, musela by tramvaj až na Sv. Kopeček. Ale ta případná trať (Chválkovice – Sv. Kopeček) by byla na údržbu hodně drahá.

Gajda

Je a není. Aktuálně platí a asi platit vždycky bude, že se má zvyšovat podíl bezemisní dopravy. A ty ji tam už máš. Pak koupíš buď hodně drahej elektrobus a nebo ještě dražší vodíkovej autobus, abys ten závazek dodržel a tramvaj, která tam už jezdí zrušíš. Navíc, když ti na kompletní opravu dosype 3/ peněz EU z fondů. To všechno docela mění ty karty, který DPMO drží v ruce. A eso mezi nima není. Takže podle mě stojí rozhodně za kompletní opravu.

Michal Bartoníček

Tady jsem zrovna na hraně, že souhlasím i nesouhlasím zároveň, jsem prostě v rozporu. Tramvaj nebude mít velké využití, i kdyby jezdila v polovičním intervalu než dnes. Lidi z Hodolan dojdou podchody k hlavnímu nádraží. Lidi od Pavloviček a Chválkovic použijí autobus, který nemusí jezdit přes Bělidla okolo autobusového nádraží, takže jsou na hlavním nádraží a v centru rychleji. Těch, kteří by preferovali tramvaj, je podle mého názoru málo. Rád bych viděl výsledky nějakého průzkumu směrování a průzkumu mobility. Za určitých okolností bych si uměl představit větší vytížení tratě v Hodolanech a Pavlovičkách, ale chtělo by to jiné uspořádání tramvajové… Číst vice »

I.

Zrušením této TT by se umožnila budoucí elektrifikace trati do Krnova.

Jan Soukup

Co je to za hloupost, mistře?

Eso363

No, vlakový přejezd se míjí s tramvají, takže v současných podmínkách je elektrifikace té tratě velice náročná, ne-li opravdu nemožná.

Poskok

Nulové pole a stahovačku neznáme?

Honza V.

Míjí? Opravdu?

Michal Bartoníček

A ještě pořád se o tom uvažuje?

Jan

V dokumentu Koncepce rozvoje elektrické trakce je uveden záměr provést prostou elektrizaci v úseku Olomouc – Moravský Beroun. Uvádí se rok 2029.

franta

Tahle trať je využívána minimálně a v současné době využití takřka nemá. Ale všimli jste si, že prakticky všude, kde došlo ke zrušení, se za pár let začalo volat po obnovení? V Praze toho bylo a je spousta, dokonce už k obnovování dochází (Václavák, hl .nádraží, Budějovická). V Liberci se marně snaží obnovit trať do Rochlic (i když asi jinudy). Nebudu sem psát úplně zrušené provozy, ale v Ústí zrušení litují dodnes. Takže jakékoliv rušení raději hooooodně důkladně rozmyslet.

praktik

Možná kacířské prohlášení, ale realistické určitě je: jakmile tu TT jednou zruší, už ji nikdy neobnoví – minimálně proto, že mezitím se prostředí změní bez toho, že by s TT počítalo, a roubovat ji do něj dodatečně opět by bylo příliš komplikované a nákladné.

M19

Jasně, tramvaj s intervalem 15 minut po celý den je téměř žádné využití… Zajímavé, jak na každou hloupost mnozí reagují pozitivně. Smutné.

TnM

Zapomnel jste na slovicko „prazdna“

jva

Interval je tam kvůli autobusáku, dál je to jen neschopnost udělat u AN obratiště (zvlášť, když jsou obousměrné soupravy). A posílat tam soupravy ve stejném intervalu, jako z centra na velké sídliště na Tabuláku kloubák, je prostě ekonomická prasárna. (mimo špičku dokonce bus jen po 20 min).

Jan Sova

Tam se tenkrát nezrealizoval projekt vlastního autobusového nádraží pro město (byly na to i Norské fondy). Tehdejší vedení města to udusilo a nakrájeli medvěda aby udělali tu zrůdnou trať k Šantovce. K soukromému autobusovému nádraží se nikomu moc nechce přivádět moderní trať apod.

Jindra

Jaký interval tedy dle Vašich odborných výpočtů by měl ve špičce být?

TnM

Nebyt toho, ze prvni zastavkou na teto radiale je autobusak, ktery se nejakym zpusobem musi kapacitne obsluhovat, tak by zruseni trati bylo logicke. Je to nakladny vzduchovozic. Kdybysme v dnesni dobe řešili, zda do takove lokality udelat novostavbu tramvaje, tak by logicky vyslo ze ne. Navic tramvaje tuto oblast obsluhuji velmi spatne, jak v Hodolanech, tak na Belidlech by jiste uvítali MHD zajizdejici vic do vnitra zastavby (ulice Libusina), nejvetsim konkurentem MHD je zde pesi chuze podchodem pod nadrazim. Ze zast. Belidla, pokud mate zdrave nohy, budete na Hlavním nadrazi pesky stejne rychle jako tramvaj (7 minut), ktera vam udela… Číst vice »

Koleno

To je realita, holá skutečnost.
K tomu však přichází politika a dle mého názoru nevidím nikoho, kdo by měl koule tento fakt převést v rozhodnutí zrušit většinu této tramvajové tratě. Odhaduji, že je to politicky neúnosné.

K uvedenému je nutné uvést, že nezanedbatelnou část nákladů tvoří tramvajový most přes železniční stanici Olomouc hl.n.

TnM

To jste bohuzel na omylu jelikoz v tom oprava „vysokeho“ mostu neni zapocitana. Ten je mimochodem nutne take opravit, ale to je samostatna investice. To budou take stovky milionu.

Jan Sova

Most je ŘSD. Trať na něm opravena asi před 5 lety.

Pavel

Čtvrt miliardy je sice hodně, ale důležitější je, kolik stojí provoz a zda by nebylo lepší (efektivnější, levnější, uživatelky přívětivější …) zavést autobusy.
Města se mění, něco vzniká, jiné zaniká. Osobně bych investoval do rozvoje olomouckých tramvajových tratí tam, kde to přinese větší užitek. Tady bych zavedl „nickolejný“ provoz.
Když se dívám na tu oblast, určitě se bude měni. Místo starých fabrik vyrostou nové komplexy, nové obytné čtvrti… za deset či dvacet let se trať oživí.

TrBus

Kromě varianty rekonstrukce je přetřásána i otázka možného zajištění obsluhy autobusovou dopravou při úpravě uličního profilu (vybudování autobusových zastávek se zálivy) a zrušením tramvajové tratě. Ta by mohla být zkrácena jen do úseku po zastávku Autobusové nádraží, podchod na ulici Ostravské (tj. bezprostředně za nadjezd přes železniční trať), kde by vznikla úvrať pro obracení obousměrných vozidel/souprav. Tuto variantu v současné době DPMO prověřuje. Návrh dalšího postupu má olomoucký DP připravit ve spolupráci s odborem strategie a řízení olomouckého magistrátu do 21. 11. 2023

Lukáš F.

Čtvrt miliardy se určitě dá utratit i lépe. Například Olomoucký kraj ještě nemá své mezinárodní letiště. /s

Jan Sova

To byl velkopočin dvou krajů a jednoho města. Ředitel byl kdysi pravomocně odsouzen, pak mu to nejvyšší soud zrušil a řediteloval ještě x let, i když politici věděli že dotace nebudou.

Jindra

Takže každý kraj by měl mít své mezinárodní letiště?

mlokXCM

Až se postaví východní obchvat Olomouce, mohla by se tramvajová trať protáhnout až někam do Chválkovic (směrem k domovu důchodců). Ale muselo by se vyřešit rychlejší napojení na hlavní nádraží. Například tak, že by tramvaj kopírovala trasu autobusu č. 11 (kolem Senima).

Martin Kašpar

V územním plánu se počítá s prodloužením ale jen po Chválkovické.

TnM

Nekolik let se chysta velka zmena UP(cislo X), ve ktere se spousta těchto vyhledovych navrhu tram. trati rusi. (Krome Chvalkovic take Holice, Slechtitelu, Aquapark, vlakotramvajovy provoz na senicke lokalce, zaverecny usek planovane trati ke Globusu, Hnevotinska, Vojanova)
Je to sice byrokraticky dlouhy proces, ale v podstate je na tom shoda a lze jej povazovat za schaleny.

Zustane tam jenom
– trat v rozvojove lokalite Prazska, s ukoncenim u Krelovske
– prodlouzeni z Neredina k letisti (nove depo)
– fantasmagorie po I.P.Pavlova skrz fakultku
-Zamecnicka
A samozrejme dokonceni trate na Nove Sady

TnM

Což by vlastne znamenalo zrusit to, o cem se pise v clanku. Gratuluji ze jste na to prisel.

mlokXCM

Až na to, že jsem psal o prodloužení, ne o zrušení.

Vlastimil

Myslím si že v dnešní době rušit tramvajovou trať je hloupost, na druhou stranu, jak napsali ostatní diskutující, tramvaj 4 za autobusákem v podstatě vozí vzduch a má moc dlouhý interval. Myslím že nejlepší řešení by bylo, aby více linek zajíždělo až na autobusové nádraží, a popřemýšlet, kam tu trať protáhnout odtamtud v budoucnu. Jestli do Holice, nebo ještě dál na Bělidla/Chválkovice.

Koleno

Olomoucký kraj, Olomouc na tom není finančně nejlépe, takže nyní se musí myslet úsporněji. Předpokládám, že z toho vzejde příbuzní ukončení tratě u autobusového nádraží a zbytek se zatím nechá být pro řešení v delším časovém horizontu.

praktik

Neznám to tam, ale ukončit trať provozovanou jedinou linkou v dost dlouhém intervalu hned u AN mi přijde hloupé – to tam ta tramvaj nemusí jezdit vůbec. Když nemá valný smysl udržovat provoz až do Pavloviček, stálo by za úvahu, jak tu TT zkrátit někam na vhodné místo v Hodolanech (někde u Husova sboru = ?) a ukončit ji nejlépe smyčkou (vyjde-li to tam někde) – bylo by to bez mostu přes Bystřici i bez křížení se železnicí (a v nouzi lze udělat i jen provizorní ukončení úvratí), obsluha Hodolan by se příliš nezměnila a Pavlovičky už by mohly zůstat… Číst vice »

Marian Kechlibar

Nedávalo by větší smysl vynaložit ty peníze někde jinde? Dejme tomu na novostavbu tramvajové trati po ulici Štítného a Hněvotínské kolem LF až ke Kauflandu? Tam asi jezdí víc lidí než do Hodolan.

Ale samozřejmě je otázka, jaký křik by spustili místní.

Ondřej

Je to tak, nic proti Hodolanům, ale tu čtvrtmiliardu bych využil někde jinde, například obnovit koleje do fakultní nemocnice (to bych viděl nejradši) nebo dokončit trať na Jižní.

Šejdr

Myslíte křik místních z Hodolan, kteří by přišli o tramvaj, nebo místních ze Štítného a Hněvotínské, kterým by naopak tramvaj začala jezdit pod okny? 🙂

Ondřej

Rušit trať ve městě, kde všechny radniční koalice dávají do prohlášení, že budou rozvíjet tramvajovou dopravu jako páteřní síť MHD, je principiálně špatně. Na druhou stranu, doba kdy Hodolany a Chválkovice byly průmyslovým motorem Olomouce a do zdejších fabrik, cukrovarů, lihovarů atd. vozily tramvaje tisíce zaměstnanců na směny je desítky let pryč. Tramvaj od autobusáku a hodolanského Casina vozí v podstatě dál vzduch, lidé z Kopečka a Chválkovic jezdí autobusem č. 11 a spousta jiných než aby čekala na interval 15 minut projde na druhou stranu města pěšky nádražním podchodem. A zatímco město desítky let po česku kašlalo na jakoukoliv… Číst vice »

mlokXCM

Najednou se nikdo nediví. O potřebě rekonstrukce (nebo možnosti trať uzavřít) se mluví už relativně dlouho.

SYN

Zase jednou to téma „kašlalo se na údržbu“… no tak by se ty stejné peníze (nebo i vyšší) vydávaly postupně. Tímto se dá možná zlepšit průběžně stav, ale NE ušetřit. To není děravá střecha, která vám způsobí vyšší škody na interiéru.

Lukáš F.

Mně teda přijde, že na interval 15 minut ve špičce je tramvajová trať docela zbytečně drahá sranda.

Karel

Tak to vám přijde blbě. V o něco větším Liberci je to naprosto běžné

Kubrt

Že se tak někde děje ještě neznamená, že taková trať má nějaký smysl.

Michal Bartoníček

Tramvaj v Liberci, která obsluhuje místu velkých sídlišť malé domečky, je ještě větší tragédie než Olomouc.

Jindra

Prosím Vás,v kterém tom domečku v Liberci,obsluhovaném tramvají ,bydlíte?

Michal Bartoníček

Tahle informace má pro vás nulovou hodnotu. 🙂

Jindra

Nulovou hodnotu mají Vaše bláboly.

Caracas

A to, že je to v Liberci běžné, to

Litovel

Tramvaj na Nové Sady na tom není o moc lépe. A to stala více, samozřejmě má vyšší celospolečenský přínos. Jezdí tam jen 6 párů za hodinu.

Caracas

Celospolečenský přínos? Co si pod tím máme představit?

likvidátor shotoushků

Fanatickou zálibu v trávení volného času opakovaným projížděním všech tramvajových provozů a železnic?

mic

No, tak to já kdybych si mohl vybírat mezi tramvají 1x15minut a busem 2x15minut, měl bych jasno. A když už tam je elektrická bižuterie, mohl by to být tykadlák…

SYN

Klidně i parciální… aby ho nezastavil kdejaký kousek kde se dráty natáhnout nedají (nebo obtížně).

pony

Od pohledu to vypada, ze by vetsinu te trate slo v podstate nahradit par podchody pod nadrazim.