Život zasvětil lokálkám. Ptejte se Jana Šatavy, bude hostem dalšího podcastu
Bratři z Rumunska: lokomotivy Faur 748.536-0 (r. 1981) a 748.535 (r. 1980) Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Do podcastu Cesty Zdopravy.cz přijde král českých lokálek. Jaká je podle něj budoucnost regionálních vlaků?
Dobrý den, sdílíte názor, že za snahou ve větším měřítku likvidovat regionálky může stát skutečnost, že si úředníci správce, nebo objednatele hledají práci? Jako v sousední zemi, kde si auditní firma najatá státní železnicí sama stanovila „ztrátovost“ konkrétního balíku tratí a z něho opět sama vypočítala procenta svého zisku za odvedenou práci? Taková jednorázová tržní příležitost vyjádřená buď ziskem za „audit“, nebo prémiemi jednotlivce, popř. odboru se sama nabízí. Je z toho cítit snaha deklarovat ztrátu co možná nejvyšší a očekávatelnou odměnu taktéž. Souhlasíte?
Dobrý den, vidíte osobně nějakou šanci na znovuzprovoznění Kozí dráhy a tratě Loket – Horní Slavkov? Děkuji.
Dobrý den pane Šatavo, máte ve svém podnikání nástupce? Případně jaká bude budoucnost vaší firmy? Děkuji.
Dobrý den pane Šatavo, plánujete letos nějaké oživení na Hvozdnickém expresu, konkrétně je některý den provozu reálné nasazení Vašich otevřených vyhlídkových vozů co jezdí do Jemnice. Děkuji za Vaši odpověď.
Dobrý den,
když se podíváme za hranice do Rakouska, tak vidíme, že v podstatě celá lokálková síť spojující Ferdinandku na východě a Dráhu Fr. Josefa na západě byla rovnou zlikvidovaná, nebo je na ní zastavená pravidelná osobní doprava, ty poslední zbytky (Bad Pirawath) končily nedávno Ale zas tam mají čtyřkolejnou Westbahn.
Co si myslíte o takovém vývoji, je pro nás varováním nebo následováníhodnou cestou? Pokud varováním, tak na co si dát v ČR pozor, abychom se takovému vývoji vyhnuli?
Dobrý den,
jaký máte názor na působení Národního technického muzea na železnici? Jak vnímáte jejich postoj k provozním exponátům a provozování těchto exponátů železničními spolky?
Dobrý den, jaký je Váš názor na rozsah železniční sítě v ČR v kontextu s aktuální podobou a stavem železniční infastruktury infrastruktury u nás? Myšlenka devadesátých let „nejdřív uděláme koridory, pak se vrhneme na lokálky“ je přežitá. V dnešní době vidíme, že některá místa na koridorech děláme podruhé a řádněji. Lokálky se ale většinou opravují žalostně, v údržbě se dělají nízká nástupiště, recyklujeme pražce z koridorů, o zvyšování rychlostech se nedočteme, prostě je jenom udržujeme v provozuschopném stavu. Možná si to ne úplně každý všímá, ale lokálky zastarávají, cestující odcházejí, nákladní doprava v maloobjemových přepravách je na silnici. Opravdu si… Číst vice »
Dobrý den, pane Šatavo, moc Vás zdravím a mám několik otázek z pohledu fanouška úzkých i železnice obecně a milovníka (chalupáře) České Kanady, který JHMD a jejich provoz/vývoj sleduje, do bližšího zázemí samozřejmě nevidím: 1. Není Vám líto, jak provozně i technicky vypadají dnes JHMD? Při pohledu na „Hašišbednu“ (pardon, ale jinak se tomu opravdu říci nedá) s nostalgií vzpomínám na zprovozněný zeleno-krémový M27.001, provoz s velkou námahou zachraňující reko TU, provozuschopných TU je žalostně málo (i odprodeje lokomotiv), nelichotivý stav Balmů, kdy do souprav na Bystřici byl řazen i historický vůz a podobně. Zkrátka tento stav je z mého… Číst vice »
Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, zda skutečně věříte v možnost aspoň částečného (turistického) obnovení provozu na trati Čejč-Uhřice? Jsem z obce Krumvíř, kterou trať prochází, a za cca. 2 roky co ji vlastní nová společnost TMŽ podnikatele M. Dvořáka, jsem na trati nezaznamenal, kromě převodu na „místní dráhu“, žádnou činnost nebo snad nějaké opravy. Trať je v některých místech zcela zarostlá náletovými dřevinami a většina pražců již ani neexistuje. Přitom se již několikrát objevily zprávy o budování velkolepé zážitkové železnice a milionových investicích. Není za takovými zprávami jen „na oko“ snaha o splnění 5-leté provozuschopnosti dráhy a následné rozprodání… Číst vice »
Dobrý den. Bojím se , že historické vláčky jsou minulost – 29.4.2021 z Telče odvezli parní mašinku. Asi je to předvěst – náklady na uspořádání akcí v tomto přidušeným období neumožní jejich realizaci. Přeci nenecháme naší historii tak , aby se vypařila . Je třeba ji pořád připomínat ! Minulý měsíc bylo výročí 150 let tratě Jihlava – Znojmo a ticho po pěšině. Jak to vidíte Vy ?
Všem vyznavyčům úzkokolejek je líto, že kraj Vysočina vážně zvažuje zastavit pravidelný provoz v úseku Kamenice n/L – Obrataň.Nemůže dojít na popud kraje ke snesení traťového svršku v uvedeném úseku?
Ne, trať fyzicky vlastní soukromá akciovka.
Ale ano, v důsledku může. Pokud bude objednán stanovený objem dopravy, nebude dotace ze SFDI a Čajánek to z charity rozhodně provozovat nebude…
Díky, alespoň jedno pozitivum.
Zdravím.Jak to prosím vypadá s 820.528 ?
Na Jemnicke ani jinde lestos zatím nevyjela.
Plánujete Singrovku letos zprovoznit ?
Dobrý den pane Šatavo, jak se díváte na činnost různých až hyperaktivních nadšenců, kteří v podstatě bez jakéhokoli zázemí jak technického, tak finančního, ale i odborného „fušují“ do železnice, slibují evidentně nesplnitelné? A pokud je náhodou někdo decentně upozorní, hned z jejich strany odpůrce obdrží „profesionální“ předžalobní výzvu. Mám na mysli jeden lokálkářský spolek shodou okolností též z jižních Čech. Nemyslíte si, že železnici spíše škodí?
Dobrý den přeju. Co si myslíte o modernizaci a elektrizaci Židlochovic a Hustopečí? V prvním případě by to ještě smysl trochu dávalo, po 40 letech alternativa spojení s Brnem, se stížnostmi místních na hluk panterů se to ještě prodraží, ale ok. V tom druhým případě je to už s tou smysluplností spornější. Každopádně to celé, v obou případech, stálo hromadu peněz a ještě stát bude. Nějak se opomnělo na Pohořelice, kde je asi rentabilita největší, díky čilé nákladní dopravě a jejímu dalšímu potencialu. Osobní doprava se asi vždy bude muset dotovat, ale ta nákladní vydělává. V případě protáhnutí trati více… Číst vice »
Pravda je, že na Pohořelice se evidentně vybodli, nebo se s nimi do budoucna už nepočítá.
Jak to prosím vypadá s 820.528 ?
Těšil jsem se letos opět na Jemničku, ale zatím tam nejezdí.
Bude Singrovka letos zprovozněna ?
Dobrý den,
jakou vidíte budoucnost provozu na Doupovské dráze? Chystáte nějaké zatraktivnění? Přijde mi škoda, že po této zajímavé lokální trati jezdí prázdné vlaky.
Představil jste si někdy dělat svůj bussinnes v zahraničí? Uspěl by jste ? Nebo je vaše podnikání možné jen v českých podmínkách? Nemyslím to hanlivě, ale ptám se s čistým zájmem. Je to hodně specifické, vaše portfolio činností. Díky za odpověď.
byste cestina je těžká
Jaký byl váš vliv na rekonstrukci bývalých rumunských úzkorozchodných vozů do podoby nechvalně známé pod přezdívkou „hašišbedna“?
To jsem sem chtěl napsat… jak ho napadlo ty jebky sem dovážet a co z toho původně plánoval udělat.
Proč hned jebky? Nápad to byl dobrý, s nějakým soudobým hnacím řetězcem a střízlivou rekonstrukcí skříně mohly dobře sloužit.
Celá ta konstrukce je šílená a odpovídá době vzniku. Je to taková Škoda 1203 mezi kolejovými vozidly (tu se myslím taky v Trnavě pokoušeli remotorizovat, ale ani to nepomohlo).
Původní myšlenka a podoba byka úplně jiná. Rozebíráno v časopise Dráha a Svět železnice (tuším), někde doma ty články a podoby mám.
Byly polske ne ? Ale dobra otazka
Je to původně rumunský výrobek, provozovaný na polských úzkokolejkách.
Díky
Dobrý den, když je řeč o rumunských výrobcích tak se chci zeptat zda jsou ty Výhry nějak přestavěné oproti osmdesátým letům.Tehdy jsme je provozovali byla to nejhorší hnací vozidla v Evropě.Meli jsme pět lokomotiv, každá trochu jiná.Pritom to byla jedna řada série.To by se Švýcaři divili co Rumuni s jejich licencí dokázalil
Dobrý den pane Šatava, nepřemýšlíte o provozování výletních vlaků mezi Kamenicí a Obrataní jenž by mohlo začít po ukončení pravidelné dopravy na této trati?
Pozn. ….Pane Šatavo…jako předsedo …jistě bude otázce rozumět i po osloveni Šatava
Já to nemyslel zle, omluva
Zase někdo neví, že se v češtině po slově „pane“ používá příjmení poněkud nelogicky v 1. pádě, že oslovení typu „pane Ševče“ jsou vtipem nebo neznalostí češtiny právě tím, že je to přesně podle vzoru.
– Češtinářsky správné je oslovování 5. pádem i v této situaci.
– U příjmení Švec je přípustné i oslovení „pane Šveci“.
Pro případ, že se někdo stydí za původ zrovna tohoto příjmení. 🙂
Zde se ovšem liší správný tvar a úzus, podobně jako třeba pane soudce vs. pane soudče. Nebo by jsme a bychom (to je navíc krásný relikt aoristu).
Dobrý den, jak se s odstupem díváte na své vystoupení z JHMD a hlavně na jejich současný stav a směřování.
Jaký máte názor na KPTR? Kooperujete stále s nimi?
Dobrý de.
Proč by neměl mít vlastník dráhy mít možnost dráhu jen provozovat (splnit podmínky drážního zákona a státního dozoru) nebo ji mít zrušenou?
U takových vleček je mnohdy problém ji provozovat, ale zrušit je taky špatně. A u SŽ jakožto státního provozovatele dráhy by měl být nějaký dozor MD a třeba i správní řízení při navržené konzervaci (což teda nebylo zákonu navrženo).
Jaká je Vaše nejoblíbenější železniční zastávka či traťový úsek?
Zdravím, jak se připravujete na příchod ETCS? Lokálky to zřejmě tolik nezasáhne, ale třeba přesuny mezi nimi budou jiště náročnější… A jaké zabezpečovací zařízení je dle Vás pro lokálky nyní nejlepší? Předem děkuji za odpověď.
Tak u krátkých tratí je optimální „1 vlak na trati“.
Ale u dlouhých lokálek by stálo alespoň za vyzkoušení toto řešení:
Každá zastávka 2 návěstidla (třeba i trpasličí), na každý směr jedno. Při postavení vlakové cesty mezi stanicemi s kolejovým rozvětvením se ve správném směru ukáže volno, opačný směr zhasne.
Když vlak opustí stanici A, tak odjede ze zastávky B, a v A se stůj změní ve výstrahu…prostě takový jednokolejný obousměrný autoblok…
A proč rovnou nepoužít to, co mají z Liberce do Jablonce pro tramvaje. To už je odladěné a výpravčího to taky nepotřebuje.
Běda ovšem, pokud budete chtít vézt přímý vlak namísto přestupu či dokonce překládky…
Výše položený dotaz bych ještě rozšířil: Jak vidíte budoucnost lokálek, ale i provozu „nevybavených“ vozidel po roce 2025, který je již „za dveřmi“? V podstatě se zásadně omezí možnosti provozu v rámci Česka, které bude rozděleno tratěmi s výhradním provozem pod ETCS postupně do menších a menších území, kde ještě bude možno pár let nějak fungovat, ale co postupně dál? Zanikne časem veškerá nostalgie a provoz na lokálkách, protože se na ně a z nich nepůjde za rozumné peníze dostat (= jedině s přípřežní ETCS lokomotivou)?
Jak vidíte možnosti prosazení návrhu k novele zákona o drahách o tzv. statusu turistické dráhy, který by zaváděl možnost nechat v provozu i ty vyloženě sezonní a víkendové turistické lokálky, které se nevejdou do limitu posledního Kolovratníkova návrhu (300 osobních, 12 nákladních vlaků/1rok )???
Dobrý den, jaké jsou plány na místní dráze z Čejče do Uhŕic? Děkuju
Dobrý den.
Jak vidíte možnost propojení Hevlína a Laa an der Thaya a tím alternativní spojení Brna s Vídní. Tamní spolky se o to snaží poslední dobou. Jinak přeji mnoho profesních úspěchů.
Propojení Hevlína a Laa mělo šanci do roku 1995, kdy byla „ruka páně“ otevřená, jak politicky, tak finančně – zejména v Rakousku. Pak začal v Rakousku postupný útlum „lokálek“, peníze se směrovaly do elektrifikace, rovnání oblouků, modernizace stanic – dálkoviny. V té době nebyla Laa „zadrátována“, neexistoval severní silniční obchvat Laa protínající trasu bývalé železnice = nutnost vybudovat další most / nadjezd … Zájmové spolky přátel železnice – při vší úctě – na tohle nemají peníze ani politický vliv … Pro spolkovou vládu je to marginální záležitost, to by se musela angažovat (zaplatit) zemská vláda Dolních Rakous. Spojení Brna a… Číst vice »
Suverénně nejdřív jsme takové snahy ovšem odmítli my, vzhlížejíce už tehdy namnoze k náhradě železnic silnicemi po západním „vzoru“ (braném tam už ovšem mnohdy za chybu).
Dotaz mimo současnou realitu.
Mimo současnou a hlavně budoucí realitu by bylo zrušení tratě do Hevlína. I takové názory tady byly.
Jak hodláte provozovat vaše (RCAS) a SSS Trade vozy řady 811SK na českých lokálkách? Prý o ně měl zájem LET pro provozování v Královéhradeckém kraji avšak jak víme tak to nedopadlo.
Jak probíhá spolupráce s novým dopravcem GepardExpress? Prý jste jim poskytoval ve Veselí n.L. zázemí.
GepardExpress? To jako pojede Praha – Ostrava nebo Praha – Brno bez zastávek?
Váš názor na současné plány kraje Vysočina na omezení provozu na JHMD.
Nakoupíte nová vozidla? Vozy 810 a 010 jsou poněkud zastaralé.
Máte zájem provozovat dopravu i na neprovozních lokálkách, tedy i na Kozině?