egoe-plus
Dopravci Lidé Železnice Zprávy

Život zasvětil lokálkám. Ptejte se Jana Šatavy, bude hostem dalšího podcastu

Bratři z Rumunska: lokomotivy Faur 748.536-0 (r. 1981) a 748.535 (r. 1980) Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Bratři z Rumunska: lokomotivy Faur 748.536-0 (r. 1981) a 748.535 (r. 1980) U Křižíkova depa v Táboře. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Do podcastu Cesty Zdopravy.cz přijde král českých lokálek. Jaká je podle něj budoucnost regionálních vlaků?

Janu Šatavovi se někdy přezdívá král českých lokálek. Dlouhá léta byl šéfem Jindřichohradeckých místních drah, které opustil v roce 2012. Dodnes je spolumajitelem firmy. Zcela se ale věnuje dopravní společnosti Railway Capital, kterou založil.

Jan Šatava. Pramen: archiv Jana Šatavy
Jan Šatava. Pramen: archiv Jana Šatavy

Koupil a zachránil historické Křižíkovo depo v Táboře, základnu má také v rotundě ve Veselí nad Lužnicí. Firma provozuje nákladní vlaky na takzvané první a poslední míli, stavební vlaky a v letní sezoně zajišťuje dopravu na několika turistických lokálkách, jejichž je Šatava obecně velkým obhájcem.

Je nadšeným provozovatelem starších drážních vozidel (nedá dopustit na řadu 810 a její mutace) a sběratelem železničních veteránů a starých radiopřijímačů. Railway Capital je rovněž provozovatelem obecní dráhy z Hrušovan nad Jevišovkou do Hevlína a soukromé dráhy z Čejče do Uhřic u Kyjova. Věnuje se i přestavbě a renovaci železničních vozidel.

Jaká je podle Šatavy budoucnost regionálních a místních drah v Česku? Jak se ekonomicky vede společnosti Railway Capital? Jak se mu daří udržovat v provozní kondici flotilu starších motorových vozů i lokomotiv? Je na trhu aktuálně dost práce pro malé soukromé dopravce? Nestýská se mu po jindřichohradeckých úzkokolejkách? Má zálusk na nějaká další vozidla, kterými by rozšířil svou sbírku? Žije vůbec Sdružení železničních společností, jehož je předsedou? A proč je tak silným kritikem návrhu na konzervaci lokálek, kterou předkládá formou pozměňovacího návrhu poslanec hnutí ANO 2011 Martin Kolovratník?

Tato a další témata probereme s naším hostem tento týden při natáčení dalšího dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz. Všechny předchozí díly jsou k poslechu v kategorii podcast deníku Zdopravy.cz.

Ptát se Jana Šatavy můžete i vy. Své otázky pište do komentářů v diskusi až do úterního večera 4. května. Celý rozhovor vám přineseme v pátek 7. května.

Odebírat
Upozornit na
guest
59 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavlíkov, Modřejovice

Dobrý den, sdílíte názor, že za snahou ve větším měřítku likvidovat regionálky může stát skutečnost, že si úředníci správce, nebo objednatele hledají práci? Jako v sousední zemi, kde si auditní firma najatá státní železnicí sama stanovila „ztrátovost“ konkrétního balíku tratí a z něho opět sama vypočítala procenta svého zisku za odvedenou práci? Taková jednorázová tržní příležitost vyjádřená buď ziskem za „audit“, nebo prémiemi jednotlivce, popř. odboru se sama nabízí. Je z toho cítit snaha deklarovat ztrátu co možná nejvyšší a očekávatelnou odměnu taktéž. Souhlasíte?

Tomáš

Dobrý den, vidíte osobně nějakou šanci na znovuzprovoznění Kozí dráhy a tratě Loket – Horní Slavkov? Děkuji.

Neznámý Jarek

Dobrý den pane Šatavo, máte ve svém podnikání nástupce? Případně jaká bude budoucnost vaší firmy? Děkuji.

Michal M.

Dobrý den pane Šatavo, plánujete letos nějaké oživení na Hvozdnickém expresu, konkrétně je některý den provozu reálné nasazení Vašich otevřených vyhlídkových vozů co jezdí do Jemnice. Děkuji za Vaši odpověď.

VTT

Dobrý den,
když se podíváme za hranice do Rakouska, tak vidíme, že v podstatě celá lokálková síť spojující Ferdinandku na východě a Dráhu Fr. Josefa na západě byla rovnou zlikvidovaná, nebo je na ní zastavená pravidelná osobní doprava, ty poslední zbytky (Bad Pirawath) končily nedávno Ale zas tam mají čtyřkolejnou Westbahn.
Co si myslíte o takovém vývoji, je pro nás varováním nebo následováníhodnou cestou? Pokud varováním, tak na co si dát v ČR pozor, abychom se takovému vývoji vyhnuli?

Richard Čech

Dobrý den,

jaký máte názor na působení Národního technického muzea na železnici? Jak vnímáte jejich postoj k provozním exponátům a provozování těchto exponátů železničními spolky?

Petr V.

Dobrý den, jaký je Váš názor na rozsah železniční sítě v ČR v kontextu s aktuální podobou a stavem železniční infastruktury infrastruktury u nás? Myšlenka devadesátých let „nejdřív uděláme koridory, pak se vrhneme na lokálky“ je přežitá. V dnešní době vidíme, že některá místa na koridorech děláme podruhé a řádněji. Lokálky se ale většinou opravují žalostně, v údržbě se dělají nízká nástupiště, recyklujeme pražce z koridorů, o zvyšování rychlostech se nedočteme, prostě je jenom udržujeme v provozuschopném stavu. Možná si to ne úplně každý všímá, ale lokálky zastarávají, cestující odcházejí, nákladní doprava v maloobjemových přepravách je na silnici. Opravdu si… Číst vice »

Martin

Dobrý den, pane Šatavo, moc Vás zdravím a mám několik otázek z pohledu fanouška úzkých i železnice obecně a milovníka (chalupáře) České Kanady, který JHMD a jejich provoz/vývoj sleduje, do bližšího zázemí samozřejmě nevidím: 1. Není Vám líto, jak provozně i technicky vypadají dnes JHMD? Při pohledu na „Hašišbednu“ (pardon, ale jinak se tomu opravdu říci nedá) s nostalgií vzpomínám na zprovozněný zeleno-krémový M27.001, provoz s velkou námahou zachraňující reko TU, provozuschopných TU je žalostně málo (i odprodeje lokomotiv), nelichotivý stav Balmů, kdy do souprav na Bystřici byl řazen i historický vůz a podobně. Zkrátka tento stav je z mého… Číst vice »

Vojtěch Veselý

Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, zda skutečně věříte v možnost aspoň částečného (turistického) obnovení provozu na trati Čejč-Uhřice? Jsem z obce Krumvíř, kterou trať prochází, a za cca. 2 roky co ji vlastní nová společnost TMŽ podnikatele M. Dvořáka, jsem na trati nezaznamenal, kromě převodu na „místní dráhu“, žádnou činnost nebo snad nějaké opravy. Trať je v některých místech zcela zarostlá náletovými dřevinami a většina pražců již ani neexistuje. Přitom se již několikrát objevily zprávy o budování velkolepé zážitkové železnice a milionových investicích. Není za takovými zprávami jen „na oko“ snaha o splnění 5-leté provozuschopnosti dráhy a následné rozprodání… Číst vice »

medvěd

Dobrý den. Bojím se , že historické vláčky jsou minulost – 29.4.2021 z Telče odvezli parní mašinku. Asi je to předvěst – náklady na uspořádání akcí v tomto přidušeným období neumožní jejich realizaci. Přeci nenecháme naší historii tak , aby se vypařila . Je třeba ji pořád připomínat ! Minulý měsíc bylo výročí 150 let tratě Jihlava – Znojmo a ticho po pěšině. Jak to vidíte Vy ?

Jindra

Všem vyznavyčům úzkokolejek je líto, že kraj Vysočina vážně zvažuje zastavit pravidelný provoz v úseku Kamenice n/L – Obrataň.Nemůže dojít na popud kraje ke snesení traťového svršku v uvedeném úseku?

Lemmy

Ne, trať fyzicky vlastní soukromá akciovka.

Josef Kubeš

Ale ano, v důsledku může. Pokud bude objednán stanovený objem dopravy, nebude dotace ze SFDI a Čajánek to z charity rozhodně provozovat nebude…

Jindra

Díky, alespoň jedno pozitivum.

Jiří Smolík

Zdravím.Jak to prosím vypadá s 820.528 ?
Na Jemnicke ani jinde lestos zatím nevyjela.
Plánujete Singrovku letos zprovoznit ?

Marian

Dobrý den pane Šatavo, jak se díváte na činnost různých až hyperaktivních nadšenců, kteří v podstatě bez jakéhokoli zázemí jak technického, tak finančního, ale i odborného „fušují“ do železnice, slibují evidentně nesplnitelné? A pokud je náhodou někdo decentně upozorní, hned z jejich strany odpůrce obdrží „profesionální“ předžalobní výzvu. Mám na mysli jeden lokálkářský spolek shodou okolností též z jižních Čech. Nemyslíte si, že železnici spíše škodí?

Pavel

Dobrý den přeju. Co si myslíte o modernizaci a elektrizaci Židlochovic a Hustopečí? V prvním případě by to ještě smysl trochu dávalo, po 40 letech alternativa spojení s Brnem, se stížnostmi místních na hluk panterů se to ještě prodraží, ale ok. V tom druhým případě je to už s tou smysluplností spornější. Každopádně to celé, v obou případech, stálo hromadu peněz a ještě stát bude. Nějak se opomnělo na Pohořelice, kde je asi rentabilita největší, díky čilé nákladní dopravě a jejímu dalšímu potencialu. Osobní doprava se asi vždy bude muset dotovat, ale ta nákladní vydělává. V případě protáhnutí trati více… Číst vice »

Marcel

Pravda je, že na Pohořelice se evidentně vybodli, nebo se s nimi do budoucna už nepočítá.

Jiří Smolík

Jak to prosím vypadá s 820.528 ?
Těšil jsem se letos opět na Jemničku, ale zatím tam nejezdí.
Bude Singrovka letos zprovozněna ?

Socha

Dobrý den,
jakou vidíte budoucnost provozu na Doupovské dráze? Chystáte nějaké zatraktivnění? Přijde mi škoda, že po této zajímavé lokální trati jezdí prázdné vlaky.

Marcel

Představil jste si někdy dělat svůj bussinnes v zahraničí? Uspěl by jste ? Nebo je vaše podnikání možné jen v českých podmínkách? Nemyslím to hanlivě, ale ptám se s čistým zájmem. Je to hodně specifické, vaše portfolio činností. Díky za odpověď.

Marcel

byste cestina je těžká

xyz

Jaký byl váš vliv na rekonstrukci bývalých rumunských úzkorozchodných vozů do podoby nechvalně známé pod přezdívkou „hašišbedna“?

Lemmy

To jsem sem chtěl napsat… jak ho napadlo ty jebky sem dovážet a co z toho původně plánoval udělat.

Kubrt

Proč hned jebky? Nápad to byl dobrý, s nějakým soudobým hnacím řetězcem a střízlivou rekonstrukcí skříně mohly dobře sloužit.

Lemmy

Celá ta konstrukce je šílená a odpovídá době vzniku. Je to taková Škoda 1203 mezi kolejovými vozidly (tu se myslím taky v Trnavě pokoušeli remotorizovat, ale ani to nepomohlo).

Josef Kubeš

Původní myšlenka a podoba byka úplně jiná. Rozebíráno v časopise Dráha a Svět železnice (tuším), někde doma ty články a podoby mám.

Marcel

Byly polske ne ? Ale dobra otazka

Kubrt

Je to původně rumunský výrobek, provozovaný na polských úzkokolejkách.

Marcel

Díky

Procházka

Dobrý den, když je řeč o rumunských výrobcích tak se chci zeptat zda jsou ty Výhry nějak přestavěné oproti osmdesátým letům.Tehdy jsme je provozovali byla to nejhorší hnací vozidla v Evropě.Meli jsme pět lokomotiv, každá trochu jiná.Pritom to byla jedna řada série.To by se Švýcaři divili co Rumuni s jejich licencí dokázalil

Rozsypal

Dobrý den pane Šatava, nepřemýšlíte o provozování výletních vlaků mezi Kamenicí a Obrataní jenž by mohlo začít po ukončení pravidelné dopravy na této trati?

Marcel

Pozn. ….Pane Šatavo…jako předsedo …jistě bude otázce rozumět i po osloveni Šatava

Marcel

Já to nemyslel zle, omluva

Vít Jůza

Zase někdo neví, že se v češtině po slově „pane“ používá příjmení poněkud nelogicky v 1. pádě, že oslovení typu „pane Ševče“ jsou vtipem nebo neznalostí češtiny právě tím, že je to přesně podle vzoru.

xyz

– Češtinářsky správné je oslovování 5. pádem i v této situaci.
– U příjmení Švec je přípustné i oslovení „pane Šveci“.

Frantisek

Pro případ, že se někdo stydí za původ zrovna tohoto příjmení. 🙂

Lech Malý

Zde se ovšem liší správný tvar a úzus, podobně jako třeba pane soudce vs. pane soudče. Nebo by jsme a bychom (to je navíc krásný relikt aoristu).

BND 30

Dobrý den, jak se s odstupem díváte na své vystoupení z JHMD a hlavně na jejich současný stav a směřování.

Jarda

Jaký máte názor na KPTR? Kooperujete stále s nimi?

Alibaba

Dobrý de.
Proč by neměl mít vlastník dráhy mít možnost dráhu jen provozovat (splnit podmínky drážního zákona a státního dozoru) nebo ji mít zrušenou?
U takových vleček je mnohdy problém ji provozovat, ale zrušit je taky špatně. A u SŽ jakožto státního provozovatele dráhy by měl být nějaký dozor MD a třeba i správní řízení při navržené konzervaci (což teda nebylo zákonu navrženo).

Slepičák8

Jaká je Vaše nejoblíbenější železniční zastávka či traťový úsek?

Jirka Kohout

Zdravím, jak se připravujete na příchod ETCS? Lokálky to zřejmě tolik nezasáhne, ale třeba přesuny mezi nimi budou jiště náročnější… A jaké zabezpečovací zařízení je dle Vás pro lokálky nyní nejlepší? Předem děkuji za odpověď.

medical_examiner

Tak u krátkých tratí je optimální „1 vlak na trati“.

Ale u dlouhých lokálek by stálo alespoň za vyzkoušení toto řešení:
Každá zastávka 2 návěstidla (třeba i trpasličí), na každý směr jedno. Při postavení vlakové cesty mezi stanicemi s kolejovým rozvětvením se ve správném směru ukáže volno, opačný směr zhasne.
Když vlak opustí stanici A, tak odjede ze zastávky B, a v A se stůj změní ve výstrahu…prostě takový jednokolejný obousměrný autoblok…

Jiří Kocurek

A proč rovnou nepoužít to, co mají z Liberce do Jablonce pro tramvaje. To už je odladěné a výpravčího to taky nepotřebuje.

Frantisek

Běda ovšem, pokud budete chtít vézt přímý vlak namísto přestupu či dokonce překládky…

Oskarák

Výše položený dotaz bych ještě rozšířil: Jak vidíte budoucnost lokálek, ale i provozu „nevybavených“ vozidel po roce 2025, který je již „za dveřmi“? V podstatě se zásadně omezí možnosti provozu v rámci Česka, které bude rozděleno tratěmi s výhradním provozem pod ETCS postupně do menších a menších území, kde ještě bude možno pár let nějak fungovat, ale co postupně dál? Zanikne časem veškerá nostalgie a provoz na lokálkách, protože se na ně a z nich nepůjde za rozumné peníze dostat (= jedině s přípřežní ETCS lokomotivou)?

KPL

Jak vidíte možnosti prosazení návrhu k novele zákona o drahách o tzv. statusu turistické dráhy, který by zaváděl možnost nechat v provozu i ty vyloženě sezonní a víkendové turistické lokálky, které se nevejdou do limitu posledního Kolovratníkova návrhu (300 osobních, 12 nákladních vlaků/1rok )???

Libor

Dobrý den, jaké jsou plány na místní dráze z Čejče do Uhŕic? Děkuju

V. P.

Dobrý den.
Jak vidíte možnost propojení Hevlína a Laa an der Thaya a tím alternativní spojení Brna s Vídní. Tamní spolky se o to snaží poslední dobou. Jinak přeji mnoho profesních úspěchů.

Miroslav Zikmund

Propojení Hevlína a Laa mělo šanci do roku 1995, kdy byla „ruka páně“ otevřená, jak politicky, tak finančně – zejména v Rakousku. Pak začal v Rakousku postupný útlum „lokálek“, peníze se směrovaly do elektrifikace, rovnání oblouků, modernizace stanic – dálkoviny. V té době nebyla Laa „zadrátována“, neexistoval severní silniční obchvat Laa protínající trasu bývalé železnice = nutnost vybudovat další most / nadjezd … Zájmové spolky přátel železnice – při vší úctě – na tohle nemají peníze ani politický vliv … Pro spolkovou vládu je to marginální záležitost, to by se musela angažovat (zaplatit) zemská vláda Dolních Rakous. Spojení Brna a… Číst vice »

Frantisek

Suverénně nejdřív jsme takové snahy ovšem odmítli my, vzhlížejíce už tehdy namnoze k náhradě železnic silnicemi po západním „vzoru“ (braném tam už ovšem mnohdy za chybu).

Oldřich Sládek

Dotaz mimo současnou realitu.

Pája

Mimo současnou a hlavně budoucí realitu by bylo zrušení tratě do Hevlína. I takové názory tady byly.

Stále suneme

Jak hodláte provozovat vaše (RCAS) a SSS Trade vozy řady 811SK na českých lokálkách? Prý o ně měl zájem LET pro provozování v Královéhradeckém kraji avšak jak víme tak to nedopadlo.

Jak probíhá spolupráce s novým dopravcem GepardExpress? Prý jste jim poskytoval ve Veselí n.L. zázemí.

medical_examiner

GepardExpress? To jako pojede Praha – Ostrava nebo Praha – Brno bez zastávek?

Hodně štěstí

Váš názor na současné plány kraje Vysočina na omezení provozu na JHMD.

John Inkognito

Nakoupíte nová vozidla? Vozy 810 a 010 jsou poněkud zastaralé.

VIZEK2442

Máte zájem provozovat dopravu i na neprovozních lokálkách, tedy i na Kozině?